Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    bladedriver skrev:
    hei melder meg ogsa in her ;)
    jeg er en stolte eier av lyngdorf tdai 2200 og cd1 som brukes sammen med dali mentor 8 8)
    Det høres fett ut :D. Hvordan låter det syns du?!
     

    bladedriver

    Fersking
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    lyden er supert med bra inspillinger 8) men på dårlige cder er anlegg veldig avslørende.har ikke roomcorection,so jeg lurer på om disse nye voicings helper lit med dette.noen som har prøvd dem?
    beklage min dårlig norsk ;D er bedre i tysk :)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    har testet voice.. er like fordømt avslørende.. men hjelper på litt med noen av valgene :).. Mentor 8 trenger vel også veldig lang innspillings tid :D.
     

    bladedriver

    Fersking
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    mentorene har gått mer en 1000 timer same gelder forsterker og cdspeller 8) tenke alt er inspillt ;)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    bladedriver skrev:
    mentorene har gått mer en 1000 timer same gelder forsterker og cdspeller 8) tenke alt er inspillt ;)
    Ah.. digg ;).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har lest mye om RoomPerfect (RP), og håpet dette skulle være bedre enn den romkorreksjon man får på receivere (ja jeg vet at lydkvaliteten i en receiver er dårligere enn stereokomponent til samme pris, men dog). Audussey har jeg prøvd mange ganger hjemme og aldri egentlig likt resultatet. Det blir for unyansert lyd (les; kinolyd?).

    Fikk hjem en TDAI i går og kjørte en kjapp RP (RK93%), og dette var andre saker. Selv med Globalinnstillingen så er lyden bedre enn Bypass. Focusinnstillingen er bare helt nydelig. RC er 26% så jeg må nok jobbe litt til med rommet og foreta en ny RP-måling.

    Dette produktet har kvaliteter som stemmer med det jeg har lest, og også nå med det jeg håpet å høre. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte en ny målingsrunde for å lære. Tok 5 målinger for å øke RK. Målingene ble foretatt ganske spredd i rommet. Konklusjonen nå er at flere målinger ikke nødvendig vis gir bedre lyd i sweetspot.

    Bortsett fra "X measurements at random placements", hva er deres erfaringer for å få optimal lyd i Focus med RP? Min kjappe konklusjon foreløpig er:

    - Tre målinger er nok. Dvs. er man over 90% RK så stop
    - Målingene utføres IKKE i "kronker og kroker", men nær lytteposisjonen
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Loevhagen skrev:
    Kjørte en ny målingsrunde for å lære. Tok 5 målinger for å øke RK. Målingene ble foretatt ganske spredd i rommet. Konklusjonen nå er at flere målinger ikke nødvendig vis gir bedre lyd i sweetspot.

    Bortsett fra "X measurements at random placements", hva er deres erfaringer for å få optimal lyd i Focus med RP? Min kjappe konklusjon foreløpig er:

    - Tre målinger er nok. Dvs. er man over 90% RK så stop
    - Målingene utføres IKKE i "kronker og kroker", men nær lytteposisjonen
    Hjemme hos oss tilstreber vi 98-100% Room knowledge. Det betyr typisk en 8-10 målinger utover fokuspunktmålingen. Målingene foretas stokastisk (tilfeldig) fordelt i rommet mellom sitteplasser og høyttalere (også nær vegger og tak).

    2200 er fornøyd når den når over 90%, men resultatet behøver ikke bli helt likt hver gang du kjører en oppmåling til 90%+ (alt annet likt). De gjenværende 10% kan variere fra gang til gang. Dette er også noe Lyngdorf gjør oppmerksom på når de kjører demo av systemet sitt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen med erfaring å benytte ikke_Lyngdorf subwoofere mot TDAI2200 RP? Er det noe poeng å benytte et par billige subwoofere plassert mot vegg?
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Loevhagen skrev:
    Er det noen med erfaring å benytte ikke_Lyngdorf subwoofere mot TDAI2200 RP? Er det noe poeng å benytte et par billige subwoofere plassert mot vegg?
    Skulle tro det.. Billige woofere? hva mener du med det da ? XTZ eller noe? skulle nå tro de funkgerer flott :)..
     
    A

    allroad

    Gjest
    Hei alle venner av Lyngdorf!

    Melder meg inn jeg også etter å ha hentet meg en SDAI 2175.
    Førsteintrykket er ikke mindre en storslått. Har ikke hørt musikk presentert på den måten før...NYDELIG...
    Det jeg trenger nå er en RP-1, og CD-1..

    Bjørn
     
    A

    allroad

    Gjest
    Som nevnt i forrige innlegg, ble jeg en meget god venn med Lyngdorf, da jeg hadde SDAI 2175 i hus. Leverte den tilbake på fredag.. :'(

    Det var ikke grunnet mangel på krefter, men heller at stua mi er helt på trynet. :-\ Så, i dag dro jeg å hentet meg, ja gjett 3ggr.

    En Lyngdorf TDAI2200 med RoomPerfekt. Gratis var den i allefall ikke..... ;D

    Men for en maskin....oi oi oi
    Har ikke gjort annet en pakket opp og koblet til (kun en liten test av mic) EN større/bredere test i morra...
    Både SDAI og TDAI er jo like effektmessig. Men TDAI oppleves mye kraftigere....hmmm...noen som kan bekrefte??
    Mangler bare CD-1 og kanskje en liten Xavian Basso, så er alt KOMPLETT.

    Koser meg med Lyngdorf :D

    Bjørn
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Den er nok ikke krafitgere, men preampen i SDAI er nok litt "weak" :). I forhold til TDAI. Mye å si den også..
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Hva skal du med Cd1 når du har så mange fine digitale innganger?
     
    A

    allroad

    Gjest
    Takker for tilbakemld....

    Du Mute, ja, har mange flotte digitale innganger......forslag til bruksområder annet CD-1.

    Ønsker jo gjerne å spille cdèr fremdeles ;)

    Bjørn
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Er litt enig med Mute. CD1 har dog noen gode ting da. Den upsamler jo kvaliteten ut til digitalutgagenen, så 2200'en sin dac får førsteklasses signaler (kan justere hva du syns er best på cd1). Anen ting er at selve CDdrevet er sykt bra! Minus: Den ser ikke så bra ut :)

    Selv besitter jeg en Pioneer PJ9 SACD spiller, veldig fornøyd med den. da har jeg "3" dac'er. Lyngdorf DPA1 sin, Pioneer sin SACD og vanlig analog utgangene :). Kjekt å ha litt å velge i ;).
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Spille hi-rez filer fra pc! Enten med optisk kabel eller usb-> coax converter som støtter 24/96 og som upsampler alt ut av dataen til 96khz. Selv blu-ray spilleren min tillater meg å velge hvilken upsampling jeg vil ha på det digitale signalet. Derfor mener jeg det er dyrt og ha en CD1 stående. Men fin er den ;D
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Jeg valgte selv bort CD1 pga jeg bruker Squeezbox digitalt rett inn. Så kjøpte jeg PJ9 brukt, så da fikk jeg mulighet til å spille SACD'er også :). Godt drev har den og. Men CD1 har vel kun mottatt gode tester, så den er nok verdt penga. Solid, det er den iallefall!
     
    A

    allroad

    Gjest
    Godt poeng Mute ;D

    Den er jo kanskje litt dyr å ha stående, men den ser jo flott ut. Dessuten er den jo ikke på langt nær så dyr som TDAI2200.

    MÅ nok bare ha en slik......

    Skal kjøre litt RP målinger i dag....noen som har erfaringer med systemet?

    Gleder meg som en unge......

    Mvh
    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Du har kjøpt TDAI2200RP? Da var vel nyeste firmware og voicing control installert?
     
    A

    allroad

    Gjest
    Mute

    Ja, nyeste firmware og voicing var installert. Ikke bare spiller den bra, den er jo et smykke også.... :)

    Bjørn
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Voicing? Mener dere da mulighet til å velge forskjellige "modus" som f.eks Releax, Open etc?! Samt koble itl PC'en og legge inn de nye som kom i februar :p.
     
    A

    allroad

    Gjest
    Spurv..

    Ja, de modusene du nevner er der, men at det kom en ny versjon i februar visste jeg ikke. Skal sjekke hvilken jeg har installert. Men er nesten sikker på at det er den nyeste. Om ikke, er den ikke langt unna ;D

    Løp og kjøp.....TDAI 2200 er noe av det grommeste, og mest velspillende amp jeg har hatt i hus(den dyreste også :))

    Mvh
    Bjørn
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Allroad skrev:
    Spurv..

    Ja, de modusene du nevner er der, men at det kom en ny versjon i februar visste jeg ikke. Skal sjekke hvilken jeg har installert. Men er nesten sikker på at det er den nyeste. Om ikke, er den ikke langt unna ;D

    Løp og kjøp.....TDAI 2200 er noe av det grommeste, og mest velspillende amp jeg har hatt i hus(den dyreste også :))

    Mvh
    Bjørn
    Er konge å høre at du er fornøyd. Er også VELDIG fornøyd med mitt oppsett (DPA-1 og SDA2175). Det nye med voicing tool er at du kan "erstatte" de som er der, med nye :). Valgfrie seff ;). Modusen Party egner seg jo veldig til.. tja.. party?! :D. Etter å ha hørt Dali Helicon 800, så tror jeg jaggu meg at SDA2175 holder ganske bra kontroll også. Har vært inne på å spare til BW 803D, men vi får se. Demo må jeg iallefall få meg (a-b teste).
     
    A

    allroad

    Gjest
    Spurv

    Ja, denne ampen blir værende. Ikke snakk om annet. Stålkontroll. Trodde ærlog talt ikke at Klasse D var noe særlig i det hele tatt. Men etter å ha lpnt øret til Lyngdorf, er det jo ikke tvil om at fremtiden er digital.

    Var en stund inne på tanken å kjøpe 2 Xindak XA8800MNE blokker, men de blir jo så usansynlig varme, og de farger jo lyden også. Nå skal det jo sies at jeg har hatt Xindak 6950 her også og testet med mine Xavian Giulia ht. Ingen dårlig match......det må jeg inrømme..

    Men den kan IKKE sammenlignes med TDAI 2200 :)

    Har du testet RoomPerfect noe særlig....skal prøve litt mere senere i dag....kom gjerne med tips/tilbakemld....

    Bjørn
     
    A

    allroad

    Gjest
    Jada spurv, klarer dette jeg...ingen tvil om det. Tenkte mere på hva du fikk/får ut av resultatene som RP gir. Synes du den klarer biffen?

    Erfaringer....

    Bjørn
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Det er HELT vilt hva den får til syns jeg. Spessielt bassen rettes opp voldsomt !! Null romling her nå ;).
     
    A

    allroad

    Gjest
    spurv

    Har faktisk bare kjørt en kjapp RP her enda. Ikke noe ordentlig greier. Merka forskjell likevel.
    Må se å få tatt en ordentlig runde i rommet her. Så blir det saker....

    Men nå må jeg bare få hevet ut den gamle Cambridge`n. Spiller faktisk ikke ille til pris/alder.
    Kanskje jeg henter en Lyngdorf CD-1 i morra.... :D

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Satte input sensitivity ned -10db men det er kanskje ikke nok. :eek:
     
    A

    allroad

    Gjest
    Mute
    Hvorfor satte du input sensivity ned?
    Her hos meg satte jeg den opp, men det kan jo ha noe med kilden å gjøre. Regner med at jeg må endre det når CD-1 er i hus.

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Å justere inputsensitivity ned er en annen form for gainjustering. Jeg har "lettdrevne" høyttalere og litt kraftige monoblokker. Det er jo digital volumkontroll og da vil man spille høyt opp i vol for å ha høyest mulig bit depth. Nå er 70 passe høyt men vil nok stille ned -2db til.. Skal prøve meg litt frem. Å stille opp inputsensitiviteten ville jeg vært forsiktig med.

    Nå blir det vel lett å gjette hva som har tatt plass hos meg.
     
    A

    allroad

    Gjest
    Ja, så var CD-1 i hus. Er vel ikke "husvarm" enda, men oi for en åpenbaring. Dette ble jo bare "over the top".
    Fikk besøk akkurat da den var pakket opp.... :-\ så jeg får prøve igjen senere......

    I`ll be back....

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Grættis! Det ser vel ikke feil ut? Du kjører vel digital ut? XLR?
     
    A

    allroad

    Gjest
    Mute

    Hei igjen

    Ser IKKE helt feil ut nei ;D. Dette blir bra. Kjører dgital(coax). Har ikke XLR kabler faktisk. Skal prøve å få lånt et par snoker.

    Tok en kjapp A/B test analog/digital......Ja, hva skal man si.....det lille jeg rakk....mere åpent....

    Bjørn
     
    A

    allroad

    Gjest
    Mute

    Ja, skal legge opp bilder av godsakene i morra etter frokost. Alltid artig med bilder.....kommer sterkere tilbake etter et par timer på ryggen.... ;D

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg en intensjon om å følge opp med nye bilder i morgen kveld!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn