Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jo, det skal nok gå bra! Men da er det Noden som gjør utpakking og dekoding.

    Skjermbilde 2021-04-03 kl. 16.58.36.png
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Kan noen forklare meg hvordan den digitale inngangen på SDA-2400 fungerer. Hvordan får man justert volum? Er det mange preamper som lar deg justere volum på digital utgang?
    Jeg benytter hovedsaklig en PC som kilde. Kan denne kobles rett i SDA-2400 digitalt? (Per i dag benytter jeg ekstern dac og rør-pre. Men kunne gjerne tenkt å prøve en enklere signalvei... Vurderer innkjøp av en TDAI-2170 med digital utgang til SDA-2400. Men usikker på om man heller burde oppgradere til TDAI-3400 (har ikke bi-wiring på mine høyttalere.

    Noen som vet om 2170 kommer til å få støtte for MQA? (kjører for det meste musikk via tidal.)
    Du kan koble en streamer med digital volumkontroll rett i en av de digitale (optisk, koaks) inngangene i SDA-2400. Både Sonos, Auralic og mange andre har volumregulering på app.
     

    Keir

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2002
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Har nå testet ut å ha sda-2400 koblet direkte til pc. Dette innebærer at jeg ikke kjører "bit-perfect" lyd ut, men bruker windows som volumstyring. Etter det jeg forstår så sender windows informasjon om lydstyrke sammen med det digitale signalet til forsterkeren som da justerer volumet. (litt skummelt når vanlig lyttevolum er på 12 av 100 og høyt volum er på 25 av 100. Får håpe kidsa ikke glemmer seg bort eller setter seg på feil side av tastaturet :) )
    Mitt førsteinntrykk er at lyden ikke hadde en spesiell signatur. Dette oppleves som ikke like definert, men som igjen kan bety en flatere/mer korrekt gjengivelse av musikken. (jeg har et veldig dårlig rom akustisk sett som ikke er behandlet, så mine lytteinntrykk kan ikke sees på som noen referanse, her spiller rommet nok mye inn)
    En besnærende tanke er å bruke dette som løsning, selge unna resten av utstyret og heller bruke pengene på romakustikk-behandling. Jeg sparer mye ved å kvitte med meg en dyr rør-pre, dac, og to sett kostbare XLR-IC. Vil nok være på utkikk etter en brukt TDAI 2170 eller 3400 i vente på at erstatteren for 2170 ankommer.

    Noen som har erfaring med software for å bruke windows som pre? Teste forskjellige lydsignaturer, eq, roomcorrection etc?
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    En enda mer elegant løsning ville være å bruke en Raspberry Pi med HAT eller en gammel Squeezebox som streamer koblet til SDA-2400, og så bruke PC'en til å kjøre Roon. I Roon finnes en rekke muligheter for ekvalisering og romkorrigering, samt volumkontroll via app.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    vanlig lyttevolum er på 12 av 100 og høyt volum er på 25 av 100
    Hvis du uansett ikke trenger kreftene i SDA-2400 kan det kanskje være en vel så god løsning å bytte ut hele kjeden med en TDAI-1120 :)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Er det mulig å "overstyre" ARC signalet i TDAI-1120? Jeg har min TDAI-1120 tilkoblet en Samsung The Frame via HDMI ARC. Denne tv kan fungere som en bilderamme om man ikke ser på TV. Om jeg stter TV'n i bildemodus, så hopper 1120'n rett over på TV som kilde. Det er ikke mulig å velge feks Phono eller Chromecast om TV står på. Noen som vet om det finnes noen vei rundt dette, eller ligger dette "fast" i ARC? Kunne jo vært fint å hatt et bilde på veggen mens man lytter til skiver sort gull 😁
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å "overstyre" ARC signalet i TDAI-1120? Jeg har min TDAI-1120 tilkoblet en Samsung The Frame via HDMI ARC. Denne tv kan fungere som en bilderamme om man ikke ser på TV. Om jeg stter TV'n i bildemodus, så hopper 1120'n rett over på TV som kilde. Det er ikke mulig å velge feks Phono eller Chromecast om TV står på. Noen som vet om det finnes noen vei rundt dette, eller ligger dette "fast" i ARC? Kunne jo vært fint å hatt et bilde på veggen mens man lytter til skiver sort gull 😁
    Dette har lite å gjøre med ARC, men har nok med HDMI-CEC å gjøre.

    Deaktiver det, så slipper du «strømstyring» via HDMI

    Samsung Anynet+
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Godt å se at noen får Lyngdorf til å snakke med Samsung-TV i det hele tatt!

    På min TDAI-2170 får jeg til å styre lyden på forsterkeren via tv-fjernkontrollen, men problemet er at det ikke kommer noen lyd. Får også skrudd av og på de ulike enhetene med de ulike fjernkontrollene, så HDMI-CEC er i orden, men ikke ARC.
    Prøvd det meste, inkl. kjøpe ny HDMI-kabel. Virker som TV-en ikke anerkjenner den fullt ut som Anynhet+-enhet, men trodde ikke den nødvendigvis måtte det for å kunne kjøre lyd via ARC. Noen som har noen råd?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    CEC/ARC er håpløs teknologi. Enten funker det, eller så funker det ikke. Hvis det ikke funker er det best å gi opp hele greia, har jeg konkludert med.

    Har en 2170 forresten.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Har noen her forsøkt å ta opp lyd via den digitale coax utgangen på en 2170? Jeg benytter Audacity og en ESI U24XL. Andre kilder fungerer fint, men med 2170 som kilde høres lyden ekstremt komprimert ut.

    Noen tips? Har prøvd meg frem med ulik gain osv. men ingen effekt.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Har Samsung Tv og Lyngdorf Tdai 3400. Alt snakker sammen som det skal. Ingen problemer her. Eneste var at det tok litt prøving og feiling før jeg fikk det til å funke som det skulle. Etter det har alt fungert perfekt.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    TDAI-2170 er nå offisielt "discontinued".

    Det var litt overraskende. Trodde at det ville være på plass en erstatter før 2170 ble tatt ut av produksjon. Kanskje er 1120 erstatteren? Både pris og effektmessig er det et stort sprang opp til 3400. Det er jo etterhvert stor konkurranse i prissjiktet som 1170 var i. En dobbelt så krafig 1120 kunne vært et spennende produkt. Da ble det ca 7.5 år som 1170 var i produksjon.
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Et spørsmål som kanskje ikke er forbeholdt Lyngdorf, men prøver meg her likevel.

    På min TDAI-2170 kommer det noe forferdelige elektrisk sprakelyder hver gang jeg er borti av/på-knappen på baksiden av enheten.
    Er dette en kjent feil? Og gjør det noe om det er slik, så lenge jeg unngår å bruke knappen? Like greit da å bare rive ledningen ut av veggen (med enheten i stand-by) i stedet for å bruke sprake-knappen?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke om det er en kjent feil, men min gjør det samme. Tenkte å nevne det for Hifi-klubben når jeg får den oppgradert til 4k-hdmi etter pesten.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det er en kjent feil, men min gjør det samme. Tenkte å nevne det for Hifi-klubben når jeg får den oppgradert til 4k-hdmi etter pesten.
    gjøres montering av hdmi modul på din lokale hifiklubb nå eller må den sendes til danmark fortsatt?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    HDMI-modulen krever software-oppdatering og er visst litt fiklete å installere, så den må gjøres på fabrikken. De andre kan de visst gjøre i butikken.
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    HDMI-modulen krever software-oppdatering og er visst litt fiklete å installere, så den må gjøres på fabrikken. De andre kan de visst gjøre i butikken.
    Har du fått en pris på 4K-modul og installasjon? Var inne på klubbens nettsider og så etter det i morges, uten hell.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg kontakta dem i oktober skulle de ha 4200 kr. Det er vel alltids en sjans for at prisen har økt litt i mellomtida.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har til slutt fått rota meg til å få prøvd bi-amping med TDAI-2170 og SDA-2400 på mine B&W CM8 S2/DB4S. Jeg må si at det var en overraskende stor forskjell mellom bi-amping og å bruke enten den ene eller den andre. TDAI-2170 er klarere oppover i registeret, men SDA-2400 gir bedre bass. Dette var en overraskelse for meg, siden jeg var overbevist om at watt var watt og den imponerende strømstyrken i TDAI ville gjøre forskjellen mellom dem, spesielt på mine relativt små høyttalere, veldig liten. Men jeg synes det låter veldig fett nå!

    TDAI-en har bare ett low-pass- og ett high-pass-filter, og SDA-en skal low-passes under bi-amping for å beskytte høyttalerne om noe går galt. Derfor måtte jeg bruke subens eget low-pass-filter istedenfor å sette den til LFE som jeg gjorde før. Jeg satte frontene på high-pass, 80 Hz, for å unngå lyd og faseforskyving fra bassportene. Vet ikke om det egentlig har så mye å si, men det kan jo ikke skade. Jeg satte alle avstander til 0 cm.

    Målte så med REW. Jeg fant frem til den forsinkelsen (amp delay) som ga minst excess group delay ved delefrekvensen (jeg målte ulike forsinkelser og peilet meg inn når det begynte å bli tydeligere hva som funka best). Deretter prøvde jeg ulike delefrekvenser for å finne den beste frekvensresponsen. Endte opp med 80 Hz BW2 high-pass (i TDAI) og 90 Hz low-pass 12 dB (i suben).

    Jeg er ikke ukjent med å bruke ulik delefrekvens for low- og high-pass. Tidligere hadde jeg high-pass på 50 Hz og low-pass på 150 Hz/6 dB (!) for å motvirke kanselleringer i området 100-300. Det trenger jeg av en eller annen grunn ikke nå. Jeg har jevnt og solid nivå over stort sett hele bassområdet, og det høres.

    Er som sagt overraska over hvor stor forskjellen var. Hvis jeg skal oppgradere høyttalerne kommer jeg nok til å se etter noe som kan bi-ampes…
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Et spørsmål som kanskje ikke er forbeholdt Lyngdorf, men prøver meg her likevel.

    På min TDAI-2170 kommer det noe forferdelige elektrisk sprakelyder hver gang jeg er borti av/på-knappen på baksiden av enheten.
    Er dette en kjent feil? Og gjør det noe om det er slik, så lenge jeg unngår å bruke knappen? Like greit da å bare rive ledningen ut av veggen (med enheten i stand-by) i stedet for å bruke sprake-knappen?
    Hvor lang »levetid» med oppdateringer har produktene til Lyngdorf? Tenker da på forsterkerne? Er sikkert forskjeller, men gjennomsnittlig.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Har til slutt fått rota meg til å få prøvd bi-amping med TDAI-2170 og SDA-2400 på mine B&W CM8 S2/DB4S. Jeg må si at det var en overraskende stor forskjell mellom bi-amping og å bruke enten den ene eller den andre. TDAI-2170 er klarere oppover i registeret, men SDA-2400 gir bedre bass. Dette var en overraskelse for meg, siden jeg var overbevist om at watt var watt og den imponerende strømstyrken i TDAI ville gjøre forskjellen mellom dem, spesielt på mine relativt små høyttalere, veldig liten. Men jeg synes det låter veldig fett nå!

    TDAI-en har bare ett low-pass- og ett high-pass-filter, og SDA-en skal low-passes under bi-amping for å beskytte høyttalerne om noe går galt. Derfor måtte jeg bruke subens eget low-pass-filter istedenfor å sette den til LFE som jeg gjorde før. Jeg satte frontene på high-pass, 80 Hz, for å unngå lyd og faseforskyving fra bassportene. Vet ikke om det egentlig har så mye å si, men det kan jo ikke skade. Jeg satte alle avstander til 0 cm.

    Målte så med REW. Jeg fant frem til den forsinkelsen (amp delay) som ga minst excess group delay ved delefrekvensen (jeg målte ulike forsinkelser og peilet meg inn når det begynte å bli tydeligere hva som funka best). Deretter prøvde jeg ulike delefrekvenser for å finne den beste frekvensresponsen. Endte opp med 80 Hz BW2 high-pass (i TDAI) og 90 Hz low-pass 12 dB (i suben).

    Jeg er ikke ukjent med å bruke ulik delefrekvens for low- og high-pass. Tidligere hadde jeg high-pass på 50 Hz og low-pass på 150 Hz/6 dB (!) for å motvirke kanselleringer i området 100-300. Det trenger jeg av en eller annen grunn ikke nå. Jeg har jevnt og solid nivå over stort sett hele bassområdet, og det høres.

    Er som sagt overraska over hvor stor forskjellen var. Hvis jeg skal oppgradere høyttalerne kommer jeg nok til å se etter noe som kan bi-ampes…
    Jeg har selv litt ymse erfaringer med dette. Det er likevel en viktig forskjell her. Ser du bruker sub-er, men forstår det slik at du nå biamper dine hovedhøyttalere? Selv bruker jeg, som tid.igere nevnt i denne tråden, et par PMC fact.8 Signature. Disse har fire terminaler hver, og kan dermed biampes. Oppsummert er erfaringene mine slik: 1) Bare 2170: Veldig detaljert og finkornet, men litt tam når det skal spilles metal og symfonier på nabofiendtlig volum. 2) 2170 og 2400 i biamp: Samme mangel på kraft, men noe åpnere topp. 3) Bare 2400: Langt mer trøkk i bånn og mye stiligere på festvolum. Noe mindre oppløsning i toppen, og litt trangere stereobilde. Når alt kommer til alt, foretrekker jeg alternativ 3.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg biamper hovedhøyttalerne, ja, og sender et full-range-signal til suben. Så lar jeg suben low-passe seg sjøl.

    For meg oppleves forskjellen himmelvid. Biamping gir absolutt ingen mangel på kraft, snarere det motsatte. 2170 aleine låter reint og fint, mye reinere enn 2400 aleine. Men 2400 høres helt tydelig ut som den har mer kraft. Biamping gir hos meg det beste fra begge verdener, både mer solid i bånn og klart i toppen.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Kan hende at jeg skifter tilbake igjen. Men så langt føler jeg sterkt at jeg trenger de 3-4 desibelene ekstra som SDA-2400 alene gir. Men der har du vel meg om min musikksmak...
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Hvor lang »levetid» med oppdateringer har produktene til Lyngdorf? Tenker da på forsterkerne? Er sikkert forskjeller, men gjennomsnittlig.
    Vet ikke om du mente å spørre meg, men jeg har ikke peiling. Vært Lyngdorf-eier i i overkant av en måned.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo også annereledes teknologi. TDAI-forsterkerne (Totally Digital Amplifier Integrated) bruker Equibit og SDA bruker en eller annen kombinasjon av "digital" og "analog" forsterking. Den er klasse D, men heter SDA – Semi-Digital Amplifier.

    Så det kan jo være at de har andre karakteristikker på grunn av teknologien også.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Jeg kjører signalet digitalt via coax fra TDAI-2170 til SDA-2400 Det betyr at det sitter en DAC i SDA-2400. Det gjør det ifølge Lyngdorf ikke i TDAI-2170. Her er hele forsterkeren en DAC, og signalet blir først analogt når det treffer høyttalerutgangene. Det er vel det som er equibit (en teknologi som så vidt jeg forstår Texas Intruments eier i dag, og som trolig brukes "usynlig" i en rekke andre produkter). Ved biamping skulle jeg dermed tro at du beholder fordelene med equbit, siden det jo er i mellomtone og diskant at signalet er kritisk. I bassen trenger du kontroll og kraft, og det er jo klasse D-forsterkernes spesialdistanse.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Enig. Det eneste jeg tenker på er at de ulike teknologiene kan ha litt ulik karakteristikk. Mener å huske at @Asbjørn snakket om at Vera-forsterkerne var laget på en sånn måte at bassen hørtes mindre fremtredende ut enn på andre konstruksjoner – hvis jeg ikke tar helt feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke noe annet enn at de har så lav utgangsimpedans at det ikke blir denne litt pløsete effekten av lav dempefaktor. Det samme kan sies om NCore, Eigentakt, Neurochrome, og sikkert mange fler. Man kommer ganske fort til et punkt som er godt nok.

    Frekvensgangen av en tilfeldig valgt bassreflekskasse med effektforsterkere med hhv 3 ohm utgangsimpedans (rød kurve), 0.1 ohm (orange), 0.01 ohm (gul), alle tre med 0,25 ohm seriemotstand i høyttalerkablene, og i tillegg med eksakt null ohm utgangsimpedans i forsterkeren og superledende høyttalerkabler med 0 ohm resistans der også (grønn). Alt annet likt. En festkul på +6 dB ved systemresonans burde selv jeg være i stand til å høre, trur eg.

    1619965023225.png
     

    RibbonBass

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Sted
    7031 Trondheim, Norge
    Noen som bruker Roon og Lyngdorf Tdai 3400?
    kjører det selv, men opplever av og til at lyden flytter seg mot høyre. Enkelte melodier der vokalen skal stå tydelig i midten, dras den godt mot høyre side. Opplever ikke det samme når lyden hentes fra tv. Andre som har opplevd dette?
    Fikk du noe svar på dette, @maxmekker ? Eller er det ørene dine som begynner å ta kvelden :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nei, ikke noe annet enn at de har så lav utgangsimpedans at det ikke blir denne litt pløsete effekten av lav dempefaktor. Det samme kan sies om NCore, Eigentakt, Neurochrome, og sikkert mange fler. Man kommer ganske fort til et punkt som er godt nok.
    Hvis jeg forstår det riktig (og gjetter litt) så kan vi gå ut fra at SDA-2400 er OK konstruert og derfor sannsynligvis har lav nok utgangsimpedans til å være ryddig i bassen. Er jeg inne på noe?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så vidt jeg kan finne ut skal den ha en utgangsimpedans rundt 0,05 ohm. Ikke klasseledende, men bør være godt nok i massevis på dette punktet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Herlig! Hvordan fant du ut det, forresten? Jeg prøvde å leite litt sjøl, men fant ingenting.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig tall for en annen Lyngdorf-forsterker, men så tipper jeg at familielikheten er ganske stor på såpass grunnleggende egenskaper. Bør være samme forsterkerarkitektur.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok mye likt, men SDA-forsterkerne har en analog forsterkerdel som TDAI-forsterkerne ikke har. Men det er vanskelig å finne mer konkret info om hvordan dette funker. Den er nok i alle fall klasse D (switcher på 390 kHz), men jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

    Låter i alle fall fett!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn