Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hestepare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    580
    Sted
    Oslo
    Skjønner. Det er jo ikke noe feedback her så da er det nok likt.

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    87
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    lurer på om noen kan hjelpe meg med suboppsett på en tdai 3400?har kjøpt meg en REL S/3 sho som jeg vil intregrere med dali epicon 6,REL anbefaler bruk av nautrix kabel som følger med subben men nautrixkabelen skal kobles på høytterminalene på forsterker å da ser jeg for meg at ny romkorreksjon med sub ikke blir bra?noen som har satt opp sub på sin 3400 her inne å kan fortelle meg hva som er best her?
    er det rca R og L out på lyngdorf å low level R å L på sub som er neste da?
    REL selv anbefaler nautrix koblingen

Vedlegg

hestepare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    580
    Sted
    Oslo
    Hvis du kobler subwooferen på høyttalerterminalene til en TDAI-3400 så ødelegger du TDAI-3400. Ikke gjør det.

RCA ut og low level på sub er det eneste du kan gjøre.

EirikV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Antall liker
    141
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du kobler subwooferen på høyttalerterminalene til en TDAI-3400 så ødelegger du TDAI-3400. Ikke gjør det.

RCA ut og low level på sub er det eneste du kan gjøre.
    Bra svar. Men det fine med 3400 er at den også har xlr analoge utganger til subwoofer(e) eller bass-system. Da er disse utgangene trolig de beste å bruke siden det ofte er lange kabler til subwoofere.

Lyngdorf anbefaler å bypasse helt filteret i subwooferen, hvis det er mulig. Ellers så setter du delefrekvensen så høyt du kan og bruker delefilteret og justerer tidsforsinkelsene på din 3400. 60-80 hz er nok mest vanlig å dele mot høyttalere som spiller rimelig mye bass, som dine Epicon 6.

Lykke til. :p

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bra svar. Men det fine med 3400 er at den også har xlr analoge utganger til subwoofer(e) eller bass-system. Da er disse utgangene trolig de beste å bruke siden det ofte er lange kabler til subwoofere.

Lyngdorf anbefaler å bypasse helt filteret i subwooferen, hvis det er mulig. Ellers så setter du delefrekvensen så høyt du kan og bruker delefilteret og justerer tidsforsinkelsene på din 3400. 60-80 hz er nok mest vanlig å dele mot høyttalere som spiller rimelig mye bass, som dine Epicon 6.

Lykke til. :p
    For å lette faseintegrasjonen ville jeg tenkt i retning av å dele ca 2x oppgitt nedre grensefrekvens (-3dB) for hovedhøyttalerne eller høyere. Da unngår du nok i større grad faseforskyvning fra bassrefleks og reduserer membranvandring.

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    87
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner svært lite av dette språket,men tror jeg skal få til noe🙂tusentakk...noen spess rca kabel som anbefales Utenom lakris?eller har det noeå si på 1.5M hvilken rca kabel jeg velger?

EirikV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Antall liker
    141
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner svært lite av dette språket,men tror jeg skal få til noe🙂tusentakk...noen spess rca kabel som anbefales Utenom lakris?eller har det noeå si på 1.5M hvilken rca kabel jeg velger?
    Nå ser jeg at du mente Speakon høyttalerkontakt. Jeg er vant med at Neutrik lager XLR plugger.

Kvaliteten på rca kabelen har nok mindre å si når den brukes som ren subwooferkabel. Du kan jo sjekke bruktsidene på forumet her om du finner greie kabler til salgs nær der du bor.

Noen her har mer teknisk innsikt enn andre og bruker uttrykk som mange ikke helt forstår.

På min eldre TDAI2200 anbefaler Lyngdorf å bruke 12 db/2.ordens Butterworth filter når man deler ganske lavt eller under 100 hz. Bruker man Lyngdorf sine Boundary woofers som kan deles opp til 400 hz og høyere anbefaler Lyngdorf 4. ordens/24 db Linkwitz Riley filter. Du kan velge dette i menyen.

Sjekk gjerne tråder som Lydolf har svart på. Han har og testet å dele over 100 hz og et enda steilere filter. 8. ordens eller 48 db/oktav. Fordelen her er at du kan avlaste bassene mer, pluss at den negative effekten av at bassen stråler bakover og kommer forsinket tilbake igjen blir redusert. Se gjerne videoene som Lyngdorf har på hjemmesidene. Der forklares det med Boundary woofers, Bass management m.m. Din 3400 har utrolig mange muligheter innebygget i apparatet. Men du kan begynne forsiktig og gjøre mer når du får mer erfaring. :)

hestepare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    580
    Sted
    Oslo
    Sendte nettopp fra meg min TDAI-2170 for å få oppgradert HDMI-kortet. 4-6 ukers ventetid sa de! Jeg var heldig og fikk låne en TDAI-1120 i mellomtida, spent på å bli kjent med den.

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    87
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Sendte nettopp fra meg min TDAI-2170 for å få oppgradert HDMI-kortet. 4-6 ukers ventetid sa de! Jeg var heldig og fikk låne en TDAI-1120 i mellomtida, spent på å bli kjent med den.
    skulle gjerne sendt inn min tdai 3400 for 4k hdmi jeg også mn kvier for å gå uten musikk i værste fall 6 uker🤨

hestepare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    580
    Sted
    Oslo
    Det skjønner jeg godt! Hadde flaks og fikk ordna meg bra venteutstyr, glad for det.

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    2
    skulle gjerne sendt inn min tdai 3400 for 4k hdmi jeg også mn kvier for å gå uten musikk i værste fall 6 uker🤨
    Hvorfor ikke bare bruke Hdmi Arc? Selv koblet alt til tv og en Hdmi til forsterker som overfører bare lyd. Da spiller det ingen rolle hva kortet kan overføre på bildesiden. Har ikke hardt noen problemer med den løsningen, samtidig som lyden ble langt bedre en optisk fra tv til forsterker.
    Trodde egentlig uansett at Lyngdorf overførte 4K gjennom innebygget modul? Noen som vet hvordan man kan finne ut hva slags kort som står i forsterkeren?

hestepare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    580
    Sted
    Oslo
    Min tv har tre HDMI-innganger. En av dem må brukes til ARC. Da kan jeg ha to kilder koblet til, og det er litt lite.

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    87
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke bare bruke Hdmi Arc? Selv koblet alt til tv og en Hdmi til forsterker som overfører bare lyd. Da spiller det ingen rolle hva kortet kan overføre på bildesiden. Har ikke hardt noen problemer med den løsningen, samtidig som lyden ble langt bedre en optisk fra tv til forsterker.
    Trodde egentlig uansett at Lyngdorf overførte 4K gjennom innebygget modul? Noen som vet hvordan man kan finne ut hva slags kort som står i forsterkeren?
    har ikke hdmi arc på lyngdorfen,må instalere modulen i danmark

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    2
    har ikke hdmi arc på lyngdorfen,må instalere modulen i danmark
    Er du sikker? Jeg kjøpte min forsterker med HDMI kort. Utgangen støtter CEC og ARC. Funker utrolig bra hos meg. Har alt koblet til tv og 1 Hdmi til forsterkeren. Men som tidligere nevnt betinger det at TV-en har nok innganger.

Sist redigert:

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    87
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Er du sikker? Jeg kjøpte min forsterker med HDMI kort. Utgangen støtter CEC og ARC. Funker utrolig bra hos meg. Har alt koblet til tv og 1 Hdmi til forsterkeren. Men som tidligere nevnt betinger det at TV-en har nok innganger.
    rimelig veldig sikker på det😉

Papillon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet hvordan SACD (DSD formatet) blir behandlet via HDMI inngangene på Lyngdorf forsterkerne? Eller DSD-filer via USB inngang?
    • TDAI-1120 / TDAI-3400 ?
    • MP-40, -50, -60 ?
    Blir alt konvertert til PCM før DA omvandlingen ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn