Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Det der så heftig ut. Dette må du fortelle mer om. Lyngdorf D-500? SDA-2400? MP-60 2.1? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Det der så heftig ut. Dette må du fortelle mer om. Lyngdorf D-500? SDA-2400? MP-60 2.1? :)
    Det jeg bygger opp her er ett stereo 2.2 LS-1000 med 4 stk BW20, 3400 og 2 stk 2400. Andre på AudioCenteret holder på mest ett 7 kanals LS-1000 med 12 stk. BW20, MP60 2.1 og den nye D60.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Andre har jeg jobba med. Han er ganske dedikert i forhold til dette. Jeg ble overrasket at han fikk Lyngdorf inn i sortimentet ettersom Hifiklubben har agenturet. Men når jeg så hva du holdt på med, slo tanken meg at jeg kunne gjøre det samme selv, dog med halvparten så mange subber. Jeg er jo nesten halvveis allerede i oppsettet :D
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Andre har jeg jobba med. Han er ganske dedikert i forhold til dette. Jeg ble overrasket at han fikk Lyngdorf inn i sortimentet ettersom Hifiklubben har agenturet. Men når jeg så hva du holdt på med, slo tanken meg at jeg kunne gjøre det samme selv, dog med halvparten så mange subber. Jeg er jo nesten halvveis allerede i oppsettet :D
    Det faktum at Andre er så dedikert er vel grunnen til at AudioCenteret fikk agenturet(deler det med klubben)! Jeg tenkte også at 2 stk BW20 må da være mer enn rikelig, men etter en demo og forklaring fra Peter Lyngdorf skjønte jeg at du må ha minst 4 og veldig gjerne 6(helt til taket! Om du bor i nærheten av Lillestrøm må du bare komme …
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Det faktum at Andre er så dedikert er vel grunnen til at AudioCenteret fikk agenturet(deler det med klubben)! Jeg tenkte også at 2 stk BW20 må da være mer enn rikelig, men etter en demo og forklaring fra Peter Lyngdorf skjønte jeg at du må ha minst 4 og veldig gjerne 6(helt til taket! Om du bor i nærheten av Lillestrøm må du bare komme …
    Jeg bor like i nærheten. Bare 1500 Km unna 🤗 Men jeg vil gjerne komme innom hvis anledningen er der. Fire subber har jeg ikke plass til ettersom stua er på 28 m2, og at naboen trolig vil bli innlagt...
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bor like i nærheten. Bare 1500 Km unna 🤗 Men jeg vil gjerne komme innom hvis anledningen er der. Fire subber har jeg ikke plass til ettersom stua er på 28 m2, og at naboen trolig vil bli innlagt...
    28 m2 er jo ganske stort, systemet bygger veldig lite i rommet og naboen kan vi jo sende blomster..
    IMG_7624.jpeg
    IMG_7625.jpeg
    IMG_7611.jpeg
    IMG_7616.jpeg
    IMG_7615.jpeg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Ja, naboen kan man jo alltid kompensere ;) Imponerende system du har der. Du monterer høyttalerne utenpå veggen?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ja, naboen kan man jo alltid kompensere ;) Imponerende system du har der. Du monterer høyttalerne utenpå veggen?
    I ett laftehus er det eneste mulighet. Men de er designet til å enten legges rett på vegg eller bygges inn.

    IMG_7601.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er klart. Men trenger du en forsterkerkanal pr. modul? Dvs. med 8 høyttalere trenger du 4 stk. SDA-2400?
     

    fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Rått opplegg, sikkert ikke mulig, men kan man kjøpe 1 stk LS-1000 og dele opp høyttaleren med 2 stk enheter på hver side? Eller er du nødt til å kjøpe både venstre og høyre utgave hvis det skal kjøres stereo?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Rått opplegg, sikkert ikke mulig, men kan man kjøpe 1 stk LS-1000 og dele opp høyttaleren med 2 stk enheter på hver side? Eller er du nødt til å kjøpe både venstre og høyre utgave hvis det skal kjøres stereo?
    Du må ha minimum 4 moduler pr side, ellers virker Line-kilde-designet ikke. Du kan bruke 5 moduler om du har takhøyde til det.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Rått opplegg, sikkert ikke mulig, men kan man kjøpe 1 stk LS-1000 og dele opp høyttaleren med 2 stk enheter på hver side? Eller er du nødt til å kjøpe både venstre og høyre utgave hvis det skal kjøres stereo?
    Der er forøvrig 3 forskjellig moduler LRC. Du kan godt bruke Center moduler som LR. LR-moduler har asymmetrisk spredning hvor C-modulen er symmetrisk.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Altså det er så sykt fett.

    Noen grunn til at du setter subbene med elementene ut og ikke inn mot veggen? Tar jeg ikke feil anbefaler Lyngdorf at de peker inn.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Ahhh Halleluja! Det der har jeg lyst til å høre! Er det 26500 kr pr modul for LS 1000? Blir jo noe kronasjer om man skal ha 6 stk..
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Andre har jeg jobba med. Han er ganske dedikert i forhold til dette. Jeg ble overrasket at han fikk Lyngdorf inn i sortimentet ettersom Hifiklubben har agenturet. Men når jeg så hva du holdt på med, slo tanken meg at jeg kunne gjøre det samme selv, dog med halvparten så mange subber. Jeg er jo nesten halvveis allerede i oppsettet :D
    Det var Lyngdorf som tok kontakt med Andre.Han solgte altfor lite gjennom hifiklubben.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Dirac er bra, men en litt annen tilnærming til romkoreksjon. Dirac gir en veldig flat kurve som etter min oppfatning ikke låter bra. Men når en får jobbet litt med kurvene, så blir det veldig bra. På en Nad M33 lastet vi ned Nad sin egen ferdige kurve og la inn. Da ble svung på sakene. Personlig foretrekker jeg Lyngdorf og Roomperfect pga enklere å sette opp samt at lyden passer meg best.
    Nå har jeg fått testa Dirac også. Lasta ned programvaren på PCen og kjørte med HDMI inn på forsterkeren. Kunne da switche raskt mellom Dirac korreksjon og Anthem ARC korreksjonen. Kjørte Dirac kalibrering og la inn korreksjonskurve ala Harmon-kurven (samme som på Anthem ARC). Kun opp til 450-500Hz med korrigering. Målte med REW og fant minimale forskjeller på Dirac og Anthem sitt resultat……..Testa så med forskjellig musikk fra Tidal HIFI (Max oppløsning) og FLAC filer jeg har rippa fra egne CDer. Lydmessig var det ganske likt. Noen små forskjeller i bassen som må forventes da systemene korrigerer litt forskjellig. Kan ikke si den ene er bedre enn den andre, kun litt små forskjeller som sikkert kan skrus til å låte likt om man bruker litt tid. Dirac har et klart fortrinn med mulighetene til å skreddersy frekvenskurven mye mer detaljert enn ARC. Som jeg skrev i tidligere post om RoomPerfect mot ARC så var forskjellene der også små. Så ihvertfall i min stue så fungerer alle disse 3 romkorreksjonene bra, de viser de samme «avvikene» i frekvenskurven, en stor dip rundt 60-70Hz. De kan alle tweakes litt så man får lyden akkurat som man vil ha den. Så valg av romkorreksjonsteknologi i mitt anlegg blir nok for fremtiden mest styrt av brukervennlighet/grensesnitt og generell lydkvalitet i forsterker/receiver.

    På bildet ser dere de små forskjellene under ca 200Hz, over der var det ingen forskjell i målingene. Blå kurve er Anthem ARC og rød kurve er Dirac.
    IMG_4727.jpeg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Altså det er så sykt fett.

    Noen grunn til at du setter subbene med elementene ut og ikke inn mot veggen? Tar jeg ikke feil anbefaler Lyngdorf at de peker inn.
    Tok opp dette punkt en gang til med Lyngdorf. BW20 kan brukes begge veier da den er tenkt både som innbygging og i rommet. RP korrigere for plasseringen. For det maksimale utbytte er rettet mot vegg best! Så nå har jeg naturligvis gått 180• og så må jeg få tilpasset lengden på kabler..
    IMG_7638.jpeg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.237
    Antall liker
    4.864
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at Lyngdorf har laget sin egen implementasjon av Eigentakt, ettersom MXA-8400 ikke takler lavimpedante laster på langt nær så godt som Purifi-modulene. Showstopper for mitt vedkommende.

     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Etter 2 måneder med Tdai-1120 i hus tenkte jeg det kunne være på plass med en oppdatering.

    I begynnelsen var jeg storfonøyd med Lyngdorfen. Etter den første euforien hadde lagt seg og jeg A/B testet litt mot det gamle anlegget mitt meldte det seg en usikkerhet. Den gamle streameren og forsterkeren min var rett og slett mer engasjerende. Det var noe Lyngdorf manglet, men - som den glade amatør jeg er - klarte jeg ikke helt sette fingeren på hva. Men merket at jeg ble mindre engasjert av musikken.

    Jeg vurderte faktisk å levere den tilbake på returret, men tilfeldighetene ville ha det til at en god venn av meg - som tilfeldigvis også er en av landets beste på å mikse og mastre musikk - kom på Oslobesøk. Etter en bedre middag og noen glass vin ble det demontrasjon av Lyngdorfen.

    Vi startet i bypass modus og han var ikke spesielt imponert. Han påpekte at jeg hadde mange utfordringer knyttet til bass i stuen min, men at Lyngdorfen syntes å ha være tunet slik at det var lite informasjon, definisjon og energi i mellomtonenivået (mener han sa 1000-2000 khz). Førstnevnte var en utfordring i rommet mitt, sistenvnte formodentlig knyttet til forsterkeren.

    Vi testet så med Room Perfect på. Han foretrakk Focus mer enn Global og kom med et par interessante betraktninger. Blant annet at Room perfect korrigerte mindre enn det han hadde forventet og at ting ble litt bedre med RP på sammenliknet med bypass. Spesielt i bassområdet. Hans efaring med andre romkorreksjonsprogrammer er at de ofte ender opp med å korrigere for mye, og at de da gjør mer skade enn nytte. Fordi Room Perfect gjorde såpass lite spekulerte han i at Lyngdorf er klar over begrensningene i systemet sitt, og derfor er på den konservative siden når det kommer til hvor mye de korrigerer. Dette blir selvfølgelig ren spekulering, kun basert på en room perfect profil i min stue. Men, en interessant betraktning like så.

    Vi prøvde så å lukke døren fra stuen til kjøkkenet noe som løste mange av bassproblemene i rommet. Interessant nok gjorde det lyden mye bedre med room perfect aktivert, selv om målingene ble gjort med nevnte dør åpen.

    Vi koplet så opp det gamle anlegget mitt og hørte umiddelbart forskjell. Mer definisjon, informasjon og energi i mellomtoneområdet. Mer engasjement! Men, problemene i bassområdet var fortsatt der. I større grad enn med Lyngdorf med RP aktivert. På dette tidspunktet ble jeg anbefalt å returnere Lyngdorf og beholde det jeg hadde fra før.

    Men så introduserte jeg han for custom voicings og han justerte lyden til et nivå hvor Lyngdorfen var på et mye høyere nivå enn det jeg hadde fra før. Jeg har kun en rudimentær forståelse av hva han gjorde, så ikke spør etter detaljer. Mener han løftet litt rundt 1000-2000 khz, boostet bassen litt her og der. Natt og dag sammenliknet med det jeg hadde før.

    Dette ble gjort etter noen glass vin og en "mikse whiskey", og da vi lyttet på nytt i morges ble det klart at vi måtte gjøre noen små endringer. Nå har jeg en custom voicing til når jeg er edru, og en til når jeg er på en liten snurr :)

    Alt dette var for meg ganske interessant. Jeg hadde trodd at Room Perfect skulle gjort en bedre jobb enn det gjorde. Forbeholdet her er selvfølgelig at den kunne gjort en bedre jobb om jeg hadde gjort andre målinger. Kanskje er det et system som er mer begrenset enn det jeg hadde trodd. Det som for meg er mest interessant er hvor fleksibel Lyngdorfen allikevel er. Tross en del utfordringer knyttet til både rom og forsterkeren så hadde vi muligheter til jobbe rundt dette. Jeg hadde trodd og håpet det skulle være litt "fire and forget" med Lyngdorf og Room Perfect. Det var for meg ikke tilfellet. Men, med de justeringsmuligheter brukeren har tilgjengelig kan man - enten med gode venner eller kunnskap om lyd - tilpasse lyden slik du vil ha den.

    Alle tanker jeg hadde om å returnere Lyngdorfen er nå borte. Denne beholder jeg!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt som å lage mat. Følg gjerne oppskriften, men sjekk med å smake til med salt og pepper, korriger med for mye/lite syre/sødme osv.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Det er litt som å lage mat. Følg gjerne oppskriften, men sjekk med å smake til med salt og pepper, korriger med for mye/lite syre/sødme osv.

    Begynner å lure på om det er muligheten til krydre som er den største styrken her
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Begynner å lure på om det er muligheten til krydre som er den største styrken her
    Tja, moderat rydding i bassen er veldig nyttig, nesten uavhengig av smak. Jeg merker det også godt i forhold til lydlekkasje til omkringliggende rom eller ut av huset. Når romkorreksjonssystemet tar ned de værste peakene med kanskje 6-9dB så blir det betraketelig mindre «dunk-dunk» som lekker og forstyrrer andre.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Tja, moderat rydding i bassen er veldig nyttig, nesten uavhengig av smak. Jeg merker det også godt i forhold til lydlekkasje til omkringliggende rom eller ut av huset. Når romkorreksjonssystemet tar ned de værste peakene med kanskje 6-9dB så blir det betraketelig mindre «dunk-dunk» som lekker og forstyrrer andre.
    Absolutt, helt fantastisk å ha romkorrigering tilgjengelig. Hos meg var det dog muligheteten for å justere lyd på toppen av denne som var utslagsgivende. Uten custom voicing var bassen noe bedre enn på det gamle annlegget mitt, men mellomtone området var betydelig dårligere. Lyngdorfen hadde nok blitt levert tilbake dersom jeg ikke hadde hatt fleksibiliteten til å fikse opp i det som romkorrigeringen ikke klarte å fikse opp i selv.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen her som har brukt Lyngdorf med RP til å dele toveis høyttaler over subwoofer området (dvs over Schrøder frekvensen, typisk 300 Hz ish)?

    Fikk med meg nå at RP ikke korrigerer i tidsdomenet (FIR), men kun frekvensrespons. Da er det kun delay i selve delefrekvensen som kan korrigeres og den må kvalitetssikres med ekstern måling med enten impulsrespons og/eller etterstrebe dypest mulig dipp på delefrekvens med reversert polaritet. Knotete men mulig, trolig med noen passive komponenter i tillegg. Men hva er poenget da? :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen her som har brukt Lyngdorf med RP til å dele toveis høyttaler over subwoofer området (dvs over Schrøder frekvensen, typisk 300 Hz ish)?

    Fikk med meg nå at RP ikke korrigerer i tidsdomenet (FIR), men kun frekvensrespons. Da er det kun delay i selve delefrekvensen som kan korrigeres og den må kvalitetssikres med ekstern måling med enten impulsrespons og/eller etterstrebe dypest mulig dipp på delefrekvens med reversert polaritet. Knotete men mulig, trolig med noen passive komponenter i tillegg. Men hva er poenget da? :)
    Ja. Se bilde.
    IMG_7591.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Glemte å spissformulere meg.
    DPA, 2200 eller 2170

    Med 3170 har man alle muligheter fikk jeg forklart i Horten av en hyggelig kar fra Hifiklubben i Danmark
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Men så introduserte jeg han for custom voicings og han justerte lyden til et nivå hvor Lyngdorfen var på et mye høyere nivå enn det jeg hadde fra før. Jeg har kun en rudimentær forståelse av hva han gjorde, så ikke spør etter detaljer. Mener han løftet litt rundt 1000-2000 khz, boostet bassen litt her og der. Natt og dag sammenliknet med det jeg hadde før.
    Tjukk i huet som jeg er finner jeg ikke ut hvordan jeg får redigert min egen post. Ser nemlig at jeg rotet det litt til med kiloherzene. Skulle selvfølgelig stå at vi løftet litt rundt 1-2 khz, ikke 1000-2000. Så godt hører jeg ikke 😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn