"Lyder to forsterkere ulikt, vil de også måle ulikt"

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Vi får spørre Snickers i og med du mangler kompetansen....:p
Ja, jeg jobber aktivt med å være inkompetent på alt dette tøvet. Jeg vet jeg for lengst skulle logget av da anlegget mitt allerede overgår mine drømmer. Men er vel en ensom stakkar som har gjort seg avhengig av denne samlingen sopper.

Men vettu, tror du ga meg det rævsparket jeg trengte. Nå tar jeg meg en pause på ubestemt og går under jorden. (y)
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
Siden vi måler forskjeller på alle forsterkere, også de som er identiske, blir spørsmålet på sett og vis redundant. Men når vi hører forskjell er det interessante å finne ut av hvorfor vi hører forskjell. Altså, vi ønsker å måle de faktorene som skaper den aktuelle forskjellen som ørene våre reagerer på. Denne er ofte sammensatt av flere ting, men den enkle parameteren som overgår alt annet her er utgangsimpedansen. Den er ikke svaret på alt, men den er oftest den største bidragsyteren.
Sitat:
største forskjellen i lyden gjør komponenter og selve designet (hvordan de ble brukt)
layout på print er viktig og hensyn til stråling etc, men det viktigste er design og komponentvalg.
så jeg kan endre lyden ganske mye uten at du ser noen forskjell på disse målingene...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.679
Torget vurderinger
1
Sitat:
største forskjellen i lyden gjør komponenter og selve designet (hvordan de ble brukt)
layout på print er viktig og hensyn til stråling etc, men det viktigste er design og komponentvalg.
så jeg kan endre lyden ganske mye uten at du ser noen forskjell på disse målingene...
Det kommer vel an på hva som måles..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Sitat:
største forskjellen i lyden gjør komponenter og selve designet (hvordan de ble brukt)
layout på print er viktig og hensyn til stråling etc, men det viktigste er design og komponentvalg.
så jeg kan endre lyden ganske mye uten at du ser noen forskjell på disse målingene...
Denne uttalelsen gir meg litt sånn "elektro valgfag på ungdomsskolen"-følelse. For det første er jo disse tingene veldig lette å måle. Men langt mer essensielt er at det ikke er "innstrålt støy" som er årsaken til at layout generelt er viktig og påvirker ytelsen. I all hovedsak er layout nøkkelen til båndbredde, og dermed også gainbånbreddeprodukt. Klarer man å få det høyt nok er det knapt nok grenser for hvilken ytelse man kan oppnå, men layout er selve kjernen i å få dette til i praksis.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Den "berømte" kabeltesten hos @BeetleBug med blant andre @Balle Clorin tilstede avdekket jo nettopp slike eksemplaravvik på testutstyret. Det var større eksemplaravvik på enten inngangne på forsterkeren eller på selve de identiske DAC-ene, enn forskjellen på kablene vi var der for å teste.
Ja feil i produksjonen kan sikkert forekomme
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
Denne uttalelsen gir meg litt sånn "elektro valgfag på ungdomsskolen"-følelse. For det første er jo disse tingene veldig lette å måle. Men langt mer essensielt er at det ikke er "innstrålt støy" som er årsaken til at layout generelt er viktig og påvirker ytelsen. I all hovedsak er layout nøkkelen til båndbredde, og dermed også gainbånbreddeprodukt. Klarer man å få det høyt nok er det knapt nok grenser for hvilken ytelse man kan oppnå, men layout er selve kjernen i å få dette til i praksis.
Et essensielt tema hos mange konstruktører er at dem ikke alltid ønsker å gi for mye «spiss» informasjon om løsninger og metoder dem har lagt mye jobb, energi og penger i. Det er tros alt en forretningsvirksomhet.

Har forsøkt å få mer detaljert informasjon på hva Bladelius sin Vallhall utgangsmodul i Oden består av??? Eneste han går ut med er at det er andre kreds løsninger, lavere 3 harmonisk, bedre komponenter/matching som gir en mer «lettflytende lyd»

Når det gjelder utvikling for andre produsenter (noe han gjør mye av) så er det fullstendig stille.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.028
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Ja, jeg jobber aktivt med å være inkompetent på alt dette tøvet. Jeg vet jeg for lengst skulle logget av da anlegget mitt allerede overgår mine drømmer. Men er vel en ensom stakkar som har gjort seg avhengig av denne samlingen sopper.

Men vettu, tror du ga meg det rævsparket jeg trengte. Nå tar jeg meg en pause på ubestemt og går under jorden. (y)
I følge Snickers-is er det utgangsimpedansen som betyr mest så da er vi litt klokere.....Nå som det er sommer holder det å ta en kald øl isteden! :cool:
 
M

MusicBear

Gjest
Ingen mennesker kan alt, og vi vil heller aldri kunne alt selv innenfor spesialfelt??? Vi lærer jo nye nytt hele tiden ;)
Kanskje ikke sikkert verdens absolutte ledende kompetanse nødvendigvis befinner seg blant brukerne på dette nettsted. Vil vel også tro det er noen konstruktører på denne jord som både kan mye og ikke minst har gått videre hva nettopp kompetanse angår - herav trolig også målemetoder og annet de (selvfølgelig) ikke deler ut verken her eller på andre internettsteder...
Joda, mange kan mye - om mye. Men det er vel ikke akkurat sånn at Bladelius & Hegel & disse bør søke mer lærdom på norske Hifisentralen? :oops:
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
I følge Snickers-is er det utgangsimpedansen som betyr mest så da er vi litt klokere.....Nå som det er sommer holder det å ta en kald øl isteden! :cool:
Som Devialet 1000Pro med utgangsimpedansen på 0,0001 Ohm...Da blir det snart en kald øl :cool:
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
Kanskje ikke sikkert verdens absolutte ledende kompetanse nødvendigvis befinner seg blant brukerne på dette nettsted. Vil vel også tro det er noen konstruktører på denne jord som både kan mye og ikke minst har gått videre hva nettopp kompetanse angår - herav trolig også målemetoder og annet de (selvfølgelig) ikke deler ut verken her eller på andre internettsteder...
Joda, mange kan mye - om mye. Men det er vel ikke akkurat sånn at Bladelius & Hegel & disse bør søke mer lærdom på norske Hifisentralen? :oops:
Jeg trur nok mange med et åpent sinn kan snappe opp lærdom både her og der. Det var nok grunnen til at Nelson Pass i sin tid ansatte unge Bladelius som utviklingsingeniør, da han hadde noen nye ideer.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Kanskje ikke sikkert verdens absolutte ledende kompetanse nødvendigvis befinner seg blant brukerne på dette nettsted. Vil vel også tro det er noen konstruktører på denne jord som både kan mye og ikke minst har gått videre hva nettopp kompetanse angår - herav trolig også målemetoder og annet de (selvfølgelig) ikke deler ut verken her eller på andre internettsteder...
Joda, mange kan mye - om mye. Men det er vel ikke akkurat sånn at Bladelius & Hegel & disse bør søke mer lærdom på norske Hifisentralen? :oops:
Tja, et grunnleggende element i produktutvikling er å lytte til kundene, både med tanke på ønsker og opplevelser av eksisterende produkter. Samtidig er det ofte slik at den beste produktutviklingen skjer i små miljøer. Så man bør ikke kimse av kompetansen som enkelte på forumet har. Dette er en «Nerde» hobby, og uansett hvor irriterende det er så kan ofte et par Nerder skape mer enn 10 etablerte «eksperter». Fremskritt kommer av at man gjør noe man ikke har gjort før…
 
  • Liker
Reaksjoner: nat
M

MusicBear

Gjest
Tja, et grunnleggende element i produktutvikling er å lytte til kundene, både med tanke på ønsker og opplevelser av eksisterende produkter. Samtidig er det ofte slik at den beste produktutviklingen skjer i små miljøer. Så man bør ikke kimse av kompetansen som enkelte på forumet har. Dette er en «Nerde» hobby, og uansett hvor irriterende det er så kan ofte et par Nerder skape mer enn 10 etablerte «eksperter». Fremskritt kommer av at man gjør noe man ikke har gjort før…
Tror du ikke produsentene gjør det da - lytter & fanger opp - det du beskriver? Jeg tror det. Fra kundene. Fra importører. Fra salgsledd.
Men jeg tror også produsenten både innehar og ikke minst videreutvikler kunnskap uten at det nødvendigvis postes på diverse åpne forumspalter...
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.697
Antall liker
1.933
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
virker jo ikke som de gjør det, tviler på at kundene ber om produkter som er dyrere og mer kompliserte
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Tror du ikke produsentene gjør det da - lytter & fanger opp - det du beskriver? Jeg tror det. Fra kundene. Fra importører. Fra salgsledd.
Men jeg tror også produsenten både innehar og ikke minst videreutvikler kunnskap uten at det nødvendigvis postes på diverse åpne forumspalter...
Jeg kjenner situasjonen godt fra en annen industri. Der er jeg daglig leder og arbeider samtidig med forskning. De største aktørene i bransjen gjør fryktelig lite produktutvikling, da dette blir dyrt og lite treffsikkert. De største nyvinningene skjer hos mindre selskaper, og når teknologien slår til blir den gjene «spist» av de større. Noen ganger for å ta den i bruk og noen ganger for å holde den borte fra markedet. (De tjener mer penger på dårlige løsninger) Når det gjelder publisering av forskning så er det slik at det vi publiserer ikke avdekker kjernen i nyvinningene, men kanskje avdekker metodeutvikling og funksjonsframskritt. Da kan man vise framskritt uten og faglig kompetanse uten å risikere lekkasje av IP. Uten god forståelse av sluttkundens opplevde behov er det vanskelig å finne den beste løsningen. Kommersielle ledd som står mellom sluttbruker og utvikler har selvsagt mål om profitt, og disse er ikke alltid forenelige med beste tekniske løsninger.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
Tja, et grunnleggende element i produktutvikling er å lytte til kundene, både med tanke på ønsker og opplevelser av eksisterende produkter. Samtidig er det ofte slik at den beste produktutviklingen skjer i små miljøer. Så man bør ikke kimse av kompetansen som enkelte på forumet har. Dette er en «Nerde» hobby, og uansett hvor irriterende det er så kan ofte et par Nerder skape mer enn 10 etablerte «eksperter». Fremskritt kommer av at man gjør noe man ikke har gjort før…
Det er jo mange ikke ingeniører med kun enkel elektronikk utdannelse som har skapt mange gode ideer til løsninger til meget velkjente produkter i dag.
Disse er også ofte flinke til å knytte til seg gode ingeniører for å få teorien/ideene omsatt til virkelighet. Innovative mennesker kan man finne overalt. Selvfølgelig også her på sentralen! Mange her med virkelig god kompedanse. Men ingen vet alt og nye ting kan faktisk dukke opp. Derfor er det viktig å ikke alltid la hovmodigheten styre for sterkt;)
P.S Ikke myntet til noen spesifikke personer!!!
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
Tror du ikke produsentene gjør det da - lytter & fanger opp - det du beskriver? Jeg tror det. Fra kundene. Fra importører. Fra salgsledd.
Men jeg tror også produsenten både innehar og ikke minst videreutvikler kunnskap uten at det nødvendigvis postes på diverse åpne forumspalter...
Jeg har god erfaring med at produsenter lytter til både vi som har med sluttbrukeren å gjøre og med sluttbruker! Produsenter holder ofte nye ting tett til brystet.

Nye målemetoder har også blitt utviklet av produsenter, men ikke sett publikums lys ennå. Fortrinn ønsker man nødvendigvis ikke å gi bort og snakke for mye om det.
Mye samarbeid med universiteter rundt om.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.566
Antall liker
13.920
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Som ein kuriositet kan eg nevne at hausten 1976 testa danske High Fidelity Quad 405.
Dei første 2 forsterkerane dei testa var så ulike, at dei lånte 2 til frå ein forhandlar,
men dei var ikkje i stand til å trekke ein fullverdig konklusjon pga forsjellane på 4 "like" forsterkerar.
Kvalitetskotrolen i dag er kanskje betre, slik at ein slepp liknande hendelsar. :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det noen synes låter bra, måler også bra. Det en del andre synes låter bra, trenger ikke å måle bra. Det er jævlig irriterende for noen. De må ha definisjonsmakten for hva som låter bra, som om deres eksistens hviler på det.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
Som ein kuriositet kan eg nevne at hausten 1976 testa danske High Fidelity Quad 405.
Dei første 2 forsterkerane dei testa var så ulike, at dei lånte 2 til frå ein forhandlar,
men dei var ikkje i stand til å trekke ein fullverdig konklusjon pga forsjellane på 4 "like" forsterkerar.
Kvalitetskotrolen i dag er kanskje betre, slik at ein slepp liknande hendelsar. :)
Det skjer ja.
Et annet eksempel var når Peter Thomas (en av grunnleggeren av PMC) som var lydingeniør sjefen hos BBC skulle ut å fornye monitor stallen etter LS3A perioden. Så ble han overrasket at det var til dels store lyd forskjeller imellom monitorene som var av samme modell. Det viste seg at produsentene som regel ikke lyttet til produktene når dem var ferdig produsert. Kun målte og godkjente.
Det gjorde at han alltid ville lytte til flere par av samme modell for å få et overblikk over middelverdien av vær enkelt modell. Sånn er det fortsatt mye av, selv om presisjonen av både komponenter og produksjonen er mer nøyaktig nå.
 
M

MusicBear

Gjest
En ny tråd - Det vi hører med ørene - kunne vært morsomt i form av om det flere som bruker de to utskuddene på hver side av hodet som grunnlag for en vurdering om man liker eller ikke liker det man hører :ROFLMAO:

Uansett; én dag nærmere sommer'n så hvem sa livet bare er alvorlig eller målbart - dvs. 0.5 liter ny-tappet og avkjølt fatøl er et mål jeg har full tillit til 🍺
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det noen synes låter bra, måler også bra. Det en del andre synes låter bra, trenger ikke å måle bra. Det er jævlig irriterende for noen. De må ha definisjonsmakten for hva som låter bra, som om deres eksistens hviler på det.
Ja, det er viktig å innse at en måling er en måling og ikke det man hører. Så er det like spennende å forstå hvordan det vi måler samstemmer med det vi hører. En viktig faktor er også at hjernen har sin egen signalprosessering, slik at den tolker og velger hvilke av lytteinntrykkene som blir tillagt mest vekt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Alle bruker da ørene til å høre med...påstanden om at noen bare måler og ikke lytter, er rett og slett bare pisspreik fra nærmest fanatiske målemotstandere.....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
High end produsenten Goldmund gjorde et nummer av at de ikke lyttet men bare målte.

Man kan forstå eller ikke målinger som blir presentert. Man kan være interessert eller likegyldig men folk som faktisk er imot målinger skjønner jeg ikke.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.231
Antall liker
4.853
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
High end produsenten Goldmund gjorde et nummer av at de ikke lyttet men bare målte.

Man kan forstå eller ikke målinger som blir presentert. Man kan være interessert eller likegyldig men folk som faktisk er imot målinger skjønner jeg ikke.
Under utvikling eller i produksjonen?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Bob Carver klarte å modifisere en en billig forsterker slik at den låt likt som en mye dyrere "spesial" high end forsterker.
I løpet av noen dager på et hotellrom med enkle midler klarte han å få forskjellene ned på mindre enn -70dB.
Trente lyttere klarte ikke høre forskjell.

 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
WE DO NOT LISTEN

The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.

If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.
Dont believe themEverything is measurable. So, send them back to school!
When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
You cannot tune a whole product like that.
We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them
var vel i 2010 eller 2011 eller noe..
De trakk uttalelsene raskt da reaksjonene kom

 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Alle bruker da ørene til å høre med...påstanden om at noen bare måler og ikke lytter, er rett og slett bare pisspreik fra nærmest fanatiske målemotstandere.....
Hvem har kommet med dette pisspreiket, eller er det nok en stråmann?

Noen lytter, liker det de hører og slår seg til ro med det. De har ingen videre behov for å måle. Også har vi andre varianter. De som hører, men stoler ikke helt på sine ører, og må verifisere med måling i etterkant. Vi har også de som må ha målinger på stell først, før de kaster seg ut på med sine ører. Endelig har vi noen som måler, lytter etterpå, liker det ikke men beholder likevel innstillingene måleutstyret har kommet frem til. Finnes sikkert andre varianter også. Uansett, det bør være opp til enhver å bestemme for seg selv hvilken tilnærming de benytter, uten at jesuskomplekset tar helt overhånd.

Sånn i tilfelle du tror jeg er en sk målemotstander. Jeg var mer intimt med Umik og REW enn min egen kone i en måneds tid! Pakket bort etter at jeg lærte å kjenne rommet og innstillingene på subwooferne liitt bedre. Hadde seff kommet i mål uansett, men litt lærerikt var det, frem til jeg skjønte at jeg hadde blitt en målenarkoman. Altså en sånn som ikke klarte å slå seg til ro med musikken, men hele tiden jaktet på feil og forbedringer. Ny jævla target annenhver uke! Andre kan seff ha bedre selvbeherskelse enn meg.
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hvem har kommet med dette pisspreiket, eller er det nok en stråmann?

Noen lytter, liker det de hører og slår seg til ro med det. De har ingen videre behov for å måle. Også har vi andre varianter. De som hører, men stoler ikke helt på sine ører, og må verifisere med måling i etterkant. Vi har også de som må ha målinger på stell først, før de kaster seg ut på med sine ører. Endelig har vi noen som måler, lytter etterpå, liker det ikke men beholder likevel innstillingene måleutstyret har kommet frem til. Finnes sikkert andre varianter også. Uansett, det bør være opp til enhver å bestemme for seg selv hvilken tilnærming de benytter, uten at jesuskomplekset tar helt overhånd.

Sånn i tilfelle du tror jeg er en sk målemotstander. Jeg var mer intimt med Umik og REW enn min egen kone i en måneds tid! Pakket bort etter at jeg lærte å kjenne rommet og innstillingene på subwooferne liitt bedre. Hadde seff kommet i mål uansett, men litt lærerikt var det, frem til jeg skjønte at jeg hadde blitt en målenarkoman. Altså en sånn som ikke klarte å slå seg til ro med musikken, men hele tiden jaktet på feil og forbedringer. Ny jævla target annenhver uke! Andre kan seff ha bedre selvbeherskelse enn meg.
Ærlig nok det Gunner. Fellen du gikk i har nok mange gått i. For meg er dette en både-og ting. Elsker å spille musikk og kan helt fint leve med at det svinger selv om jeg ikke vet hvordan det måles. Samtidig er jeg interessert i å forstå hvordan bør man faktisk måle for å registrere det man mener man hører. Jeg er langt nærmere nå enn for 10 år siden. Mine erfaringer er blant annet:
-dagsformen spiller inn og forskjellige plater låter forskjellig, så la alltid en target kurve som virker OK stå uendret en god stund før man evt går videre. Jeg stoler ikke på en rask gjennomlytting hvis den virker bra, kun hvis den virker distinkt feil (da er den nok feil)
-gjennomsnittsmålinger like rundt lytteposisjonen er riktigere enn en punktmåling
-spill gjennom variert musikk som representerer det du egentlig liker å lytte til før du banker frekvensresponsen
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
L

larsmartin

Gjest
Ja, jeg jobber aktivt med å være inkompetent på alt dette tøvet. Jeg vet jeg for lengst skulle logget av da anlegget mitt allerede overgår mine drømmer. Men er vel en ensom stakkar som har gjort seg avhengig av denne samlingen sopper.

Men vettu, tror du ga meg det rævsparket jeg trengte. Nå tar jeg meg en pause på ubestemt og går under jorden. (y)
Han her og er fornøyd, det er alltid noe hente med hjelp av andre soppere…
C1B7EC3C-C805-4184-9B00-FE719F2A62D1.jpeg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skjønner ikke hvilken relevans eller hva larsmartin ønsker å oppnå med det innlegget?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.679
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke hvilken relevans eller hva larsmartin ønsker å oppnå med det innlegget?
Kanskje at han blir å bytte til Crown forsterker istedet..? Ikke godt å si.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ærlig nok det Gunner. Fellen du gikk i har nok mange gått i. For meg er dette en både-og ting. Elsker å spille musikk og kan helt fint leve med at det svinger selv om jeg ikke vet hvordan det måles. Samtidig er jeg interessert i å forstå hvordan bør man faktisk måle for å registrere det man mener man hører. Jeg er langt nærmere nå enn for 10 år siden.
For deg er det en både-og ting. Fair enough. Det er din interesse, som gir deg noe. Kanskje andre finner glede i andre aspekter, som å bytte på komponenter, teste ut forskjellige ting. Finne en slags (sin) forståelse på den måten. Det blir feil om noen konkluderer med at de kaster penger ut av vinduet, blir lurt av selgerne, famler i blinde osv. Om så tilfelle, så har de ikke noe som helst med det å gjøre. Ikke deres business, penger eller tid i det hele tatt.

Du mener at du er nærmere mål nå enn for 10 år siden. Bra for deg! Det er jeg også, samt mange i min hifiomgangskrets. De fleste av dem har oppnådd det uten å måle det de hørte (jada, det finnes noen "råtne epler" blant oss også!). Kanskje det har tatt lengre tid enn om de hadde målt, men "veien er målet", som mange DIYere elsker å påpeke. Seff kan det ha med forskjellige forventninger å gjøre. Fair enough, det også.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Skjønner ikke hvilken relevans eller hva larsmartin ønsker å oppnå med det innlegget?
Du må vel snart forstå at LM er brød og sirkus for mange her inne. De som rakker mest ned på ham, savner hans nærvær. Han blir sågar etterlyst om han holder seg borte for lenge. Hvem er dåren her, egentlig? Hvis det virkelig er slik at hans bidrag ikke er relevant/ønsket, så er det vel bare å ignorere ham, så vil problemet antagelig løse seg selv. Sannheten er nok at det er gjennom LM mange stråler.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Han her og er fornøyd, det er alltid noe hente med hjelp av andre soppere…
Hei min venn! ❤

Du bør være klar over at ikke alt jeg foretar meg eller handler inn til grotta er kun for å bedre lyden, noe som later til å være unnskyldningen de fleste bruker når de handler inn eller tweaker.

Jeg ønsker et kult anlegg som samtidig nesten kan måle seg med det beste. Har jeg lykkes? Vel, noe godlyd har jeg kanskje ofret for å oppnå det estetiske, men ingen irritasjonsmomenter når volumet vris opp og har ingen bokser jeg føler jeg må gjemme. Har for lengst innsett at for meg kan ikke optimal musikkopplevelse kun oppleves via ørene, et anlegg må showe litt for øynene mine også.

God sommer!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er så fornøyd at jeg har begynt med grammofon(er) igjen. Grammofoner er audiofile sikkerhetsventiler.

/Fredags-ot
 
L

larsmartin

Gjest
Hei min venn! ❤

Du bør være klar over at ikke alt jeg foretar meg eller handler inn til grotta er kun for å bedre lyden, noe som later til å være unnskyldningen de fleste bruker når de handler inn eller tweaker.

Jeg ønsker et kult anlegg som samtidig nesten kan måle seg med det beste. Har jeg lykkes? Vel, noe godlyd har jeg kanskje ofret for å oppnå det estetiske, men ingen irritasjonsmomenter når volumet vris opp og har ingen bokser jeg føler jeg må gjemme. Har for lengst innsett at for meg kan ikke optimal musikkopplevelse kun oppleves via ørene, et anlegg må showe litt for øynene mine også.

God sommer!
Var bare redd du skulle forsvinne fra forumet! ❤
God hai-fi sommer!
 
Topp Bunn