Diverse Lyden av ulike land

Dinosauren

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Antall liker
45
Sted
Askim
Min reise inn i hifi-verdenen fortsetter, og jeg får et stadig bedre bilde av hva jeg foretrekker - selv om det er mye jeg ikke har fått hørt ennå. En ting som fascinerer meg er at jeg stadig kommer borti uttrykk som "låter typisk engelsk" og "du hører den klassiske franske lyden" og "du er aldri i tvil om at denne er italiensk".
Det jeg lurer på er i hvilken grad dere mener dette er korrekt. Jeg begynner å helle til at det stemmer, men jeg vet ikke i hvilken grad dette er reelt, og i hvilken grad det er at jeg nå begynner å høre det jeg forventer å høre basert på hvor ting kommer fra?
Og om dere mener dette stemmer, ligger det bare i høyttalerne, eller også i elektronikken? Og fortsatt om dere mener det stemmer, hvordan vil dere beskrive lyden fra de ulike landene?
Er jeg helt på jordet igjen?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.927
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høgtalar (saman med rommet) har definitivt mest å seie. Effektforsterkaren må vere i stand til å drive høgtalarane til å spele høgt og dynamisk nok, og bør eigentleg vere nøytral og fri for vrenging. Forforsrerkaren er nok viktig for å "fargelegge", og det gjeld også pickup/riaa/signalkjelde

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.311
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sannsynligvis en anelse på jordet men enkelte HT merker har hatt sine "filosofier" b&w, SF etc og dermed så har hifi blekkene kommet opp med utrykk som engelsk lyd, italiensk finesse, west coast sound etc.

Topp Bunn