Lyden av kabler - Lyttetest #2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Svar innsendt. Så får vi se da hvor mange eller få riktige jeg har klart.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Har har lyttet og sendt inn et forslag. Spilte de av på laptop med et Shure SRH840 headset. Artig eksperiment.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    God kveld folkens! :)
    Til nå så er det kommet inn følgende antall svar:
    8 stk melder om "ingen forskjell"
    10 stk har levert en liste over hva som man tror er hva
    Gjennomsnittlig score her er rundt 50%.
    Noen har heller ingen mening om hva som er A eller B, bare at det er forskjell. Uten dermed å treffe med hverken A eller B.

    Tenker det er greit å la noen fler få prøve seg.. så fasiten kan vente litt til.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg ser det har vært diskutert om det er 10 unike opptak eller ei. Det er det ikke, det er bare 2 unike filer som så er kopiert opp.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Åååj.. denne melodien taklet jeg ikke. Så gadd ikke teste.



    Forslag til bedre sang i neste tråd, med mange detaljer og fin melodi.

    Ron Pope, Live and unplugged in new York, med sangen: "You're the reason i come home"



    https://open.spotify.com/track/3SBCR2T4TrV2m7JBhjgFW9

    spotify:track:3SBCR2T4TrV2m7JBhjgFW9
    Vi har nok ikke helt den samme musikksmak eller holdning til hva som låter bra. Men ... jeg skal prøve å grave opp noe mer mainstream neste gang. For det blir en neste gang, og da med noe fett vs noe skit, det lover jeg. Men test #2 får stå en stund til.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Svar innsendt også av meg. Lyttingen ga meg i alle fall følgende innsikt: Måtte jeg velge en av dem til mitt anlegg, ville jeg ha valgt den dyreste.
    - og så kan jo folket tenke seg hvorfor....;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Svar innsendt av meg. Hadde nok valgt det rimeligste alternativet av kabler uansett, fordi jeg er en gjerrigknark. :p

    PS: Kan du ta med et skikkelig strømfilter vs. ikke noe filter i neste test også? Hadde vært morro! ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det har kommet inn noen flere tilbakemeldinger. Vil herved få takke for alle som har lyttet og meldt inn sine resultater! :)
    Jeg lar tråden stå litt til før fasiten avsløres.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke rukket å teste enda. Vil det si at nå er det for sent?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bare å kjøre på det, fasiten kommer ikke riktig enda.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For dere som ikke har prøvd enda så er det fortsatt muligheter! Fasiten blir ikke lagt ut før på mandag tenker jeg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mandag?
    Jeg vil ha fasiten nå - med en gang. Må jo gå konstant på fylla for å holde ut nervepresset. Send gjerne pm - jeg lover at jeg ikke skal si noe til noen andre;).
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Premien er den ene kabelen .... hehe. Neida, det er dessverre ingen premie... :)
    Fasit kommer mandag! Jeg har fått noen flere tilbakemeldinger siden sist også. Resultatene viser at det overhodet ikke er stor og lett identifiserbar forskjell på de to kablene, selv om de teknisk sett er ulike.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da hadde det jo hvert moro med en kabel til 500 000,- og 25,- i neste test.
    Tror de fleste vil slite.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Du har vel pålagt det selv et taushetsløfte her om hvem og hva, men kan du si om det er mange av de som mener de hører klare forskjeller, som også har sendt inn forslag
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har ca 30 tilbakemeldinger. Ca 50% hører ingen forskjell, resten rapporterer om forskjell, men hitraten i forhold til hva som er hva er ikke stor nok til å bevise at man faktisk kan høre forskjell, fordi man i snitt gjetter riktig rundt ca 50%. Og det tilsvarer ren gjetning. Det er dog en som har truffet helt, men om dette er juks, flaks eller lytte-evner helt utover det vanlige kan jeg ikke si noe om.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    For vel ta en test m IPad, en og et par høre lurer her i denne uke, og da for vi se om elefant ørene mine stadig klarer at adskille rene kobber kabler fra kobber/ sølv kablerne.

    Så for vi se om det bærer eller brister ;-)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er det ikke i dag den store åpenbaringen kommer?? Eller tar jeg helt feil her?:confused:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    HA! ALT riktig!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Synd du ikke leverte inn noe svar da.. hehe... for da kunne du vunnet en av mine DIY kabler :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg tolker det slik at jeg hørte korrekt forskjell i sju av tilfellene (min benevning X og Y, uten å identifisere A og B).

    Fil1. Helt ok. (X) B --feil
    Fil2. Skarp klang. (Y) B --ok
    Fil3. Mer behagelig. (X) B --feil
    Fil4. Høres ok ut. (X) A --ok
    Fil5. Ubehagelig. (Y) A --feil
    Fil6. Ubehagelig? Tja. (Y) B --ok
    Fil7. Helt ok. (X) A --ok
    Fil8. Usikker. (X) A --ok
    Fil9. Hardt. (Y) B --ok
    Fil10. Fin. (X) A --ok

    Men det er antagelig ikke statistisk signifikant.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du lå helt klart over snittet. Men snittet for de som har meldt inn sitt resultat er ca 50%, dvs like bra som vill gjetning. Og når også ca like mange har meldt om ingen hørbar forskjell må nok konklusjonen her bli at det ikke er bevist at det er hørbar forskjell på de to kablene.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    6 av 10, trygt plassert slik at min tro på Clas Ohlsson-kabler ikke er svekket :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kabel 2 og 5 feil her.

    Den jeg var mest sikker på var at kabel 1 og 2 var ulike, så jeg hørte nok ikke forskjell selv om resultatet tilfeldigvis var bra.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    4 av de fem siste er jeg veldig stolt over tatt i betraktning at jeg brukte laptopen uten eksterne høyttalere. Koblet til anlegget via dac ville det selvfølgelig blitt full pott.
    For ikke å snakke om med head phones. Da ville jeg fått 11 eller 12 riktige. :cool:

    Flere oppgaver. Dette var gøy. :D
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kabel 2 og 5 feil her.

    Den jeg var mest sikker på var at kabel 1 og 2 var ulike, så jeg hørte nok ikke forskjell selv om resultatet tilfeldigvis var bra.
    Kabel 1 og 2 låt ulikt hos meg også. Jeg tror det må ha forsvunnet noen bits under filkopieringen, slik at lyden faktisk ikke er helt lik.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du får etterlyse de bitsene og sende Røde Kors ut for å lete....

    Fil1 og 2 er helt like, det er det ingen tvil om.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Syncrolux, hvor stor forskjell på kabler/lydfiler vil du antyde at det er etter din vurdering?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var sjanseløs til å høre noen forskjell. Kanskje ikke så rart, der jeg satt og flippet mellom 1 og 2, 2 og 3, 1 og 3, osv. De sporene jeg brukte mest tid på å finlytte til var faktisk identiske.

    De forskjellene jeg av og til mente jeg kunne høre lenger ned i listen forsvant igjen like fort som de dukket opp når jeg gikk frem og tilbake noen ganger. De skyldtes formodentlig tilfeldige variasjoner i min lyttefokus. Så jeg meldte "ingen hørbare forskjeller", noe som vel må sies å være helt riktig svar. :)

    Som vi diskuterte litt lenger oppe vil 9 av 10 riktig identifiserte være signifikant på 95 %-nivået, mens det er hårfint mer enn 5 % sjanse for å få 8 eller flere riktige ved tilfeldig tipping. Når flere personer forsøker vil det jo være en viss sannsynlighet for at en eller flere tipper alt riktig. Med tilstrekkelig stor gruppe blir det tilnærmet sikkert at noen vil treffe riktig svar på alle testobjektene, men det betyr jo ikke at de hører forskjell for det.

    En business school professor jeg vet om bruker å gjøre en enkel illustrasjon i første forelesning, vanligvis med 100+ studenter: Alle reiser seg og tar opp en mynt. Så kaster man mynt og kron. Alle som får "mynt" setter seg. De andre kaster en gang til, og repeter. Etter 7-8 kast er det bare en som står igjen med en "perfekt" serie på f eks usannsynlige 8 kron på rad. Professoren tar så frem mikrofonen og gjør et hesblesende "intervju" med denne myntkastemesteren, hvor hun også gjør et større poeng utav hvor usannsynlig det er å kaste 8 kron på rad og hvor unikt talent som skal til for å greie dette før hun prøver å liste ut av vedkommende "hemmeligheten" om hvordan man kan bli så god i myntkast. Moralen - vel, kanskje at man ikke skal tro på alt som står i businesspressen om vellykkede firmaer og ledere. Det kan være ren flaks, det også.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Syncrolux, hvor stor forskjell på kabler/lydfiler vil du antyde at det er etter din vurdering?
    Jeg er ikke i stand til å høre noen forskjell på de selv om A og B beviselig er forskjellige - innholdet i filene er ikke de samme bits & bytes.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Kanskje vi burde sende Røde Kors etter de kabeltroende også. Hvor har de blitt av alle sammen???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn