Lydabsorberende gardiner fra Ikea "snake oil"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Kom over disse gardinene på Ikea, da jeg leter etter gardiner å henge foran flatskjermen.
    Hva tror dere som har greie på akustikk?
    Snake oil eller verd ett forsøk?
    Screenshot_20231114-222717.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Er svært båndbegrenset og vil bare dempe høye frekvenser. Til å minimere flutter-ekko til spesielt tale er slikt kurant. Som akustikktiltak til musikk blir kompromisset stort sammenlignet med mer bredbåndet tiltak.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Saken er at tv står mellom høytalerne,
    TVen er 65 cm fra bakvegg og 70 cm bak fronten opp høyttalerne
    Så har ett ønske om å bryte opp den harde reflekterende overflaten.
    Usikker hvor langt ned i frekvens en trenger å gå.
    Så spørsmålet kan kanskje være:
    Denne gardinen
    Tykk, tett og tyngre gardin. Evt forslag
    En kombinasjon av begge typer
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.730
    Antall liker
    1.956
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bygg et kabinett til tv da, så lager du dørene som lydplater
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    85" , blir ett litt stort kabinett.
    Men takk for forslaget
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Kom over disse gardinene på Ikea, da jeg leter etter gardiner å henge foran flatskjermen.
    Hva tror dere som har greie på akustikk?
    Snake oil eller verd ett forsøk?
    Det er verdt et forsøk hvis du følger oppskriften og folder tilsvarende illustrasjonen (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Saken er at tv står mellom høytalerne,
    TVen er 65 cm fra bakvegg og 70 cm bak fronten opp høyttalerne
    Så har ett ønske om å bryte opp den harde reflekterende overflaten.
    Denne gardinen
    Tykk, tett og tyngre gardin. Evt forslag
    En kombinasjon av begge typer
    Det skal godt gjøres å få reflekterende lyder fra høyttalere til TV-overflate
    Molton virker utrolig effektiv og foldes på samme enkle måte som gardinen fra IKEA
    Med Molton på sidevegger og bakvegg er behovet for gardin foran TV eliminert (y)
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Hvor mye TVen har innvirkning på lyden avhenger av høyttalernes spredningsmønster og hvordan bakvegg er. Med tradisjonelle kassehøyttalere, så vil ikke høyttalerne sende lyd bakover i diskantområdet. Så da ender du primært opp å dempe refleksjoner som har truffet bakvegg og gått tilbake til TVen. Og de ligger allerede trolig lavt i nivå i diskantområdet.
    Tror derfor neppe dette er et spesielt godt tiltak, men kan hende du opplever det som bedre enn ingenting.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Takker for gode tilbakemeldinger.
    Jeg har dempet 1 refleksjon og delvis dempes bakvegg. Så da virker dette unødvendig i mitt tilfelle hvis jeg forstår rett. Får se om jeg.må teste uansett for nyskjerrigheten sin skyld 🤣
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.730
    Antall liker
    1.956
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Var usikker på dette selv og prøvde med og uten dyne over som dekket tv, ikke mye forskjell og ikke nok til at jeg gjør noe med det
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    965
    putter man inn et stort eskalert system så kan vi snakke, ellers har de fleste normalt møblerte hjem ingen problem med lyd, det er høyttalerene som er problemet.
    om et akustisk orkester kommer inn i stuen, vil du klage på lydakustikken etterpå?
    f.eks er det ingen høyttalere jeg har hatt her som kan måle seg med linkwitz sine kreasjoner i scenebilde og live-følelse og det er høyttalere som til dels bruker refleksjoner til fordel. aldri uansett akustikk vil noen kassehøyttalere oppføre seg som de.
    om jeg tar de 4 tradisjonelle parene som står her (og alle andre som har vært innom), uansett av hvordan de er sammensatt og oppbygd, så behøver jeg bare flytte hodet noen få cm i sofaen før scenen kollapser til en høyttaler. noe som ikke skjer hverken med lxmini eller lx521. de låter bra i store deler av rommet, og uavhengig av hvilket rom jeg har prøvd de. gode konstruksjoner er gode i alle rom.
    å gå blind på refleksjoner er bortkastet tid.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Saken er at tv står mellom høytalerne,
    TVen er 65 cm fra bakvegg og 70 cm bak fronten opp høyttalerne
    Så har ett ønske om å bryte opp den harde reflekterende overflaten.
    Usikker hvor langt ned i frekvens en trenger å gå.
    Så spørsmålet kan kanskje være:
    Denne gardinen
    Tykk, tett og tyngre gardin. Evt forslag
    En kombinasjon av begge typer
    Hmm, beklager men dette kan ikke være et problem, der er hundrevis av andre harde overflater i et rom, skal man virkelig dempe alt? Skjønner ikke helt....
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.954
    Torget vurderinger
    1
    Her henger gunnlaug fint. Ingen dramatisk forbedring men helt greie gardiner til prisen.
    Screenshot_20231115_042913_com.android.gallery3d.jpg

    Mvh Atle
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Ikea har en helt grei kolleksjon med akustikkprodukter som er tiltenkt kontor/hjemmekontor. Akustikkveggene fungerer utmerket og prisene er befriende langt under konkurrende produkter.

    -BB-
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    putter man inn et stort eskalert system så kan vi snakke, ellers har de fleste normalt møblerte hjem ingen problem med lyd, det er høyttalerene som er problemet.
    om et akustisk orkester kommer inn i stuen, vil du klage på lydakustikken etterpå?
    En dårlig analogi siden akustikk for levende instrumenter også har svært mye å si. Et ubehandlet rom for et orkester vil aldri låte veldig bra sammenlignet med et akustisk behandlet rom. Det er helt vanlig å behandle rom for orkester, instrumenter og vokal. Bare for en uke siden ble jeg kontaktet av noen som nettopp brukte et rom til orkester og korps og trengte å utbedre akustikken fordi den var håpløs.
    f.eks er det ingen høyttalere jeg har hatt her som kan måle seg med linkwitz sine kreasjoner i scenebilde og live-følelse og det er høyttalere som til dels bruker refleksjoner til fordel. aldri uansett akustikk vil noen kassehøyttalere oppføre seg som de.
    De ville jo blitt enda bedre med de rette tiltakene. Med den type spredning og design og hvor avstanden til frontveggen ofte er stor, så vil f.eks temporal diffusjon til frontvegg ofte være det rette tiltaket. Det både minimimerer de senere utstikkende refleksjonene og spre lyden på en måte som gir enda større og mer liveaktig lydbildet. At det låter bra i dine ører uten, betyr ikke at det ikke kan bli enda bedre. Refleksjonspunktene i taket er dessuten områder hvor høyttalerne dine vil dra stor nytte av tiltak.
    om jeg tar de 4 tradisjonelle parene som står her (og alle andre som har vært innom), uansett av hvordan de er sammensatt og oppbygd, så behøver jeg bare flytte hodet noen få cm i sofaen før scenen kollapser til en høyttaler. noe som ikke skjer hverken med lxmini eller lx521. de låter bra i store deler av rommet, og uavhengig av hvilket rom jeg har prøvd de. gode konstruksjoner er gode i alle rom.
    å gå blind på refleksjoner er bortkastet tid.
    Hvis de kollapset noen cm til siden, så betyr jo det at designet og da spesielt direktiviteten ikke er spesielt bra. Da er det kanskje ikke så lurt og trekke bastante generelle konklusjoner om kvaliteten til kassehøyttalere. Lytt til f.eks en godt konstruert CBT høyttaler, og noe slikt vil aldri skje.

    Refleksjoner har stor innvirkning uavhengig av type høyttaler og spredning. Selvsagt hjelper det med uniform spredning siden den reflekterende energien ligner da i større grad på direktelyden. Men den har fremdeles en negativ innvirkning og den ankommer senere enn direktelyden som i seg blir en form for forvrengning i forhold til klarhet, detaljer og lokalisering. Og alle høyttalere vil dra nytte av demping i bassområdet og nedre mellomtone. Og minimere resonanser her er utelukkende positivt.
    Her burde du gjøre deg erfaringer.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikea har en helt grei kolleksjon med akustikkprodukter som er tiltenkt kontor/hjemmekontor. Akustikkveggene fungerer utmerket og prisene er befriende langt under konkurrende produkter.

    -BB-
    Har du link? Finner bare noen syltynne skillevegger hos Ikea.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Syltynne? 4 cm tykkelse på Eilif.
    Jeg finner de ikke, jeg har ikke sagt at de ikke eksisterer... Spurte bare om du kunne linke....

    ...Fant de nå Näverhägg, de er jo hule i midten, det er bare trekk med ramme rundt, men muligens fylle de med rockwool lydplate muligens?
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg finner de ikke, jeg har ikke sagt at de ikke eksisterer... Spurte bare om du kunne linke....
    Google is your friend mr. HoJ. Sökte på IKEA Eilif. Kom upp på momangen. Det är inte sååå svårt.. ;)

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Google is your friend mr. HoJ. Sökte på IKEA Eilif. Kom upp på momangen. Det är inte sååå svårt.. ;)

    Ser ikke ut som 4 cm...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Läs nu vad som står. Tykkelse 40 mm. :rolleyes:
    Den er jo "bølge" så det er nok på det aller tykkeste. Her er bilde av to satt sammen så en ser enden på den ene, det er nok ikke 40mm i tykkelse du ser her.
    ikea.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @BeetleBug - kan du måle enden, er den 4cm i dybde? Mulig jeg bare ser feil.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er jo stor forskjell på om materialtykkelsen er 40mm eller om den bygger 40mm i dybden.
    Ut fra spesifikasjonene virker det som at det er at den bygger 40mm i dybden, og da må jo materialet naturlig nok være tynnere.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo stor forskjell på om materialtykkelsen er 40mm eller om den bygger 40mm i dybden.
    Ut fra spesifikasjonene virker det som at det er at den bygger 40mm i dybden, og da må jo materialet naturlig nok være tynnere.
    Nettopp 👍
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Eilif er ISO 354 og ISO 20189 godkjent:

    The absorption area per object is evaluated in the individual octave bands 125, 250, 500, 1000, 2000 and 4000 Hz, and the values are calculated from the sound absorption areas in the corresponding 1/3 octave bands.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sjå på tv
    IMG_20231111_215443.jpg


    Høre på musikk
    IMG_20231111_215622.jpg


    Vert det endring i lyden med gardinene trekkt for, ja definitivt. Hadde det våre betre med akustikkplate, ja definitivt.

    No er det her et lite rom på ca 13m2 og det er kun 270cm frå fram til bakvegg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Hadde vært kjekt om du kunne lagt ut målinger med og uten gardin foran TV
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ofte så lurer hjernen meg til å tro at det skjer noe med lyden.
    Testet denne akustikkplaten i taket ved førsterefleksjon, hjernen fortalte meg at dette hjalp ganske bra, rew målte null niks forskjell med og uten platen.
    PSX_20231105_170202.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ofte så lurer hjernen meg til å tro at det skjer noe med lyden.
    Testet denne akustikkplaten i taket ved førsterefleksjon, hjernen fortalte meg at dette hjalp ganske bra, rew målte null niks forskjell med og uten platen.
    Vis vedlegget 969930
    Kva for grafer såg du på?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    De vanlige jeg ser på når jeg måler. Waterfall, impuls og step, fase osv.. hvordan det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn