Lyd i nettkabler...???

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Psyklisten skrev:
asbjbo skrev:
impulse skrev:
RF-filtre er et must, ja. Noen som har tips til en god forhandler av noen som er store nok? (som tar tykkere kabel, altså.) Mine gamle røde fra Audioquest begynner å bli slitne.......
Jeg kjøpte ferrittkjerner fra Elfa. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=10327.htm duger opp til 14 mm Ø, over det har du disse http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=10330.htm som kan ta 27 mm kabel. Da begynner det å bli grovt.
Dette med ferrittskjerming er et intressant tema. Er det noen hørbar forskjell hvis alle kabler er forsynt med ferriter? Hva med signal kabler, vil de nyte godt av en ferritt rundt seg? Og, er det ikke forskjellige typer ferritter beregnet for forskjellige frekvenser?
Det er vel bare å prøve seg fram. At det funker i et anlegg betyr ikke at det funker i et annet, eller omvendt. Selv oppnådde jeg best resultater ved å samle alle ferritringene rundt strømkabelen til CD-spilleren den gangen jeg prøvde.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.526
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Psyklisten skrev:
asbjbo skrev:
impulse skrev:
RF-filtre er et must, ja. Noen som har tips til en god forhandler av noen som er store nok? (som tar tykkere kabel, altså.) Mine gamle røde fra Audioquest begynner å bli slitne.......
Jeg kjøpte ferrittkjerner fra Elfa. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=10327.htm duger opp til 14 mm Ø, over det har du disse http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=10330.htm som kan ta 27 mm kabel. Da begynner det å bli grovt.
Dette med ferrittskjerming er et intressant tema. Er det noen hørbar forskjell hvis alle kabler er forsynt med ferriter? Hva med signal kabler, vil de nyte godt av en ferritt rundt seg? Og, er det ikke forskjellige typer ferritter beregnet for forskjellige frekvenser?
Jeg bruker ferritter rundt alle strømkabler (rett før apparatet) og på høyttalerkablene (rett etter effektforsterkerne). Class D forsterkere kan gjerne strø om seg med litt RF-støy med høyttalerkabelen som senderantenne, så dette er et forsøk på å redusere det fenomenet ytterligere. Syntes nok bakgrunnen ble litt "mørkere", men dette var nok ikke det mest dramatiske tweaket jeg har prøvd. Har ikke prøvd på signalkablene. Noen mener at "for mange" ferritter kan påvirke lyden negativt ved at det tilfører en "hardhet", men jeg forstår ikke riktig hvorfor dette skulle oppstå. Uansett, det er forholdsvis billig å prøve og lett å reversere om du ikke skulle like resultatet.

Databladene i Elfa-katalogen gir god info om hvilken demping de forskjellige ferrittene har for forskjellige frekvenser. Generelt skjer det ingen demping før langt over audiobåndet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Cappuccino skrev:
Min erfaring er at nettkablene har minst like stor innvirkning på lyden som f.eks. høyttalerkabler, spesielt gjelder dette for effekttrinn. Jeg har nylig oppgradert til WireWorld Gold Electra (fra modellen under; Silver Electra) på mine 400 watts monoblokker og forbedringen var FORMIDABEL!!
Prøver igjen.
Hvor ille låt dette oppsettet før i og med forbedringen var FORMIDABEL?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.526
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
Cappuccino skrev:
Min erfaring er at nettkablene har minst like stor innvirkning på lyden som f.eks. høyttalerkabler, spesielt gjelder dette for effekttrinn. Jeg har nylig oppgradert til WireWorld Gold Electra (fra modellen under; Silver Electra) på mine 400 watts monoblokker og forbedringen var FORMIDABEL!!
Prøver igjen.
Hvor ille låt dette oppsettet før i og med forbedringen var FORMIDABEL?
Det er jo vanskelig å vite, men her er beskrivelsen av de to kablene:
_________________________________________________
All of the new cords feature a unique flat geometry that exploits inductive and capacitive filtering effects to minimize unwanted power line noise and harmonics. This is said to improve imaging, dynamic range, and resolution of audio and video electronic components. The cords' two low-impedance copper shields are closely-coupled to each of the conductors, which maximizes capacitive filtering while creating phase cancellation of differential mode noise. Wireworld President, David Salz, said "Our 52 series power cords' unique flat shape is a reflection of their innovative structural design, where the conductors are formed in a spiral coil arrangement that increases inductance. We also employ a sophisticated composite insulation that absorbs far more high frequency energy than conventional single-material insulation. The overall effect is that these cords do a significantly better job of removing electrical resonances and power line noise, whether used in conjunction with power conditioning electronics or straight out of the wall." Pricing for 2-meter length and details for each cable is as follows:
...

The Silver Electra 52 employs OCC silver-clad copper conductors, and silver-clad brass contacts ($699.95).

The top of the line Gold Electra 52 power cord features OCC solid silver conductors, and silver-clad brass contacts for optimal signal transfer ($1999.95).

_________________________________________________

Altså skulle den eneste forskjellen (bortsett fra den bagatellmessige prisøkningen) være 6% lavere resistivitet pga massive sølvledere i stedet for sølvbelagt kobber. Snodig idé med sølvbelagte kobberledere i en strømkabel, forresten, siden dette vanligvis gjøres for å redusere skin-effekt og dermed redusere dempingen i radiofrekvens-området. Her kombineres det med en geometri som skal øke induktansen og et dielektrikum med høy kapasitans (PVC?) for nettopp å dempe RF. Og så, etter å ha brukt eksotiske, superrene kobber- og sølvkvaliteter i lederne, termineres det hele med messing. Hmmm. Hmmmmm.
 
O

om.s

Gjest
Revisor skrev:
Må nesten le littav alle dere som hører så store forskjeller i forskjellige kabler. At man kan høre forskjell på høyttalerkabler kan jegforstå, men atman kan høre forskjell på nettkabel er helt utrolig. En ting som er helt sikkert er at en ting kan ikke bli bedre enn det dårligste leddet. Så det kan da umulig hjelpe å bruke flere tusen kroner på 1m nettkabel med gull både her og der når ledningsnettet som ligger i huset er en helt vanlig 2x1,5 mm2 kobberledning til kr1,-pr. meter.

At en slik vanvittig dyr nettkabel kan være lagd slik atden skal filtrere urenheter som kommer fra den dårlige nettledningen i huset, kan nok være mulig, men at den skal gjøre lyden så vanvittig mye bedre tror jeg er bare tull.

At mange bedrevitere nå kommer til å kalle megdet ene og det andre kommer jeg bare til å synes er morsomt.

Nei, min mening er nok at det finnes mange andre dyre og fine ting du kan bruke pengene på som vil gi mye bedre forbedring enn en nettkabel. Den standard nettkabelen som følger med er av atskillig bedre kvalitet enn nettledningen i huset. Glem ikke det.
Personlig finner jeg det en smule fornöyelig å lese dette innlegget, hva du måtte tro, som du selv sier det, er kanskje relevant for egen regning, men det blir nesten "humoristisk" når du uttaler deg i slike generelle vendinger om andres erfaringer i sak.

Lykkelig er vel den som ikke vet hva han går miste om, noen ganger er det faktisk bedre å teste ut saker og ting selv, frem for å bare lese seg til erfaringer/opplevelser eller henge seg på en aller annen selvhevdet besservisser her på hfs......

Og for ordens skyld: Det er vel få hobbier det brukes så store ord, for å beskrive så små endringer som innen HiFi, glem ikke det ;) ...

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Bruker nettkabler fra Xindak. En til forsterker, og en til cd-spiller.
Hørte godt det ble en liten forbedring i lyden på cd-spiller. Merka ingen forandring på forsterkern. Men dette er meg og mine ører.
 
L

lark

Gjest
Jeg er 98% sikker på at dersom man registrerer lydmessige forskjeller mellom to strømkabler, så skyldes det terminering eller hvor god kontakt man oppnår i veggstøpsel/apparatplugg. De to siste prosentene får komme kabeldesignet tilgode. Har noen forresten hørt om halvledereffekt i middelmådige eller dårlige kontakter? Det betyr at kontaktpunktet kan lede strømmen en smule bedre i den ene retningen. Kan jo ha noe å si for lyden det.
 
O

om.s

Gjest
lark skrev:
Jeg er 98% sikker på at dersom man registrerer lydmessige forskjeller mellom to strømkabler, så skyldes det terminering eller hvor god kontakt man oppnår i veggstøpsel/apparatplugg. De to siste prosentene får komme kabeldesignet tilgode. Har noen forresten hørt om halvledereffekt i middelmådige eller dårlige kontakter? Det betyr at kontaktpunktet kan lede strømmen en smule bedre i den ene retningen. Kan jo ha noe å si for lyden det.
Nå er ikke pris i seg selv ett kvalitets stempel, men jeg jag har hört forskjeller på nettkabler i samme prisgruppe, dvs terminering og plugger var vel av omtrent tilsvarende lik kvalitet, kabeldesignet, derimot ville jeg personlig tillagt större andel enn 2 %, men det er bare meg og min erfaring....

Forövrig tror jeg ikke at en kabel i seg selv har en lyd, men de ulike konstruksjonene vil kunne väre med å endre "arbeids"betingelsene for de apparatene de er koblet til, og således väre bidragende til lydmessige forskjeller.....

mvh
 

Liern 61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
60
Antall liker
59
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
27
Interessant tema dette her, og at det er forskjeller å høre mellom nettkabler har jeg selv erfart og tatt følgende av. Og jo bedre anlegget og oppsettet ditt er jo lettere er det å merke forskjellen mellom nettkabler. De er etter min vurdering sterkt undervurdert. MEN, et anlegg i NAD klassen i 10-15K gir nødvendigvis den samme tydlige forskjellen som et anlegg i 100k High end klasse. Min erfaring er at det er 3 meget viktige kriterier for god nettkabel som gir forbedret lyd :
1. Tverrsnitt / oppbygging på kabel , jo større jo bedre - også kvalitet/renhet spiller inn
2. Skjerming av kabel, jo tettere jo bedre. - mindre påvirkning av støy, magnetfelt rundt
3. Kvalieteten på kontaktene- helst umagnestisk (rhodioum). Det blir ikke bedre det svakeste leddet og summen av alle overgangene fra nett til kontakten inn på apparatet, og det på alle komponenenter. Nett støy /magnitisme er fienden!

For å understreke dette videre så blir da også viktig med et kraftig nettfilter (eventuelt skilletrafo) som fjerner uønsket nettstøy mere aktivt.
Jeg bruker skjermede høytverrsnitt kabler fra nettkontakt , til skjermet filterboks (egetutviklet og deretter skjermet høytverrsnitt ( noe forenklet , en forbedret JORMA JPC kabel) med Furutech kontakter. Forskjellen på dette er meget lett hørbar.... De som har hørt mitt oppsett med og uten filter/nettkabler tror nesten ikke det er så mulig med stor forskjell. En indikasjon på at du hører du forskjell på lyden i oppsettet ditt på f.eks på dagtid og på kveld eller sågar mitt på natta? Merker du forskjellen så kan du være nesten sikker på at du har nettstøy og har behov for skjermede kabler og kanksje et nettfilter. Nå var dette temaet mest om lyd i nettkabler, men jeg klarer ikke å la vær å trekke inn nettfilter fordi det gjør en enda bedre jobb sammen med skjermede nettkabler..
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
LydMekk skrev:
Hva forventer du SAL, med en kabel-hjørne moderator som selv er "anti-kablist" ?
La dem holde på...gidder snart ikke skrive mere under "Kabler" her på HFS jeg ihvertfall.
Jeg vil bare komme med en liten rettelse/opplysning. Jeg er ikke antikablist, og det må være lov, selv for en moderator, å fremme sine erfaringer og syn på kabler. For meg, og flere her, er kabelhjørnet julas svar på julenisse-hjørnet. For det er stor forskjell på fysisk realitet og opplevet realitet. Tror du på julenissen, betyr ikke det automatisk at julenissen faktisk finnes i fysisk forstand. Trekker'n litt langt nå, er klar over det, men likevel ønsker jeg å stå for det jeg mener og proklamere nettopp det - selv om jeg er moderator. Imidlertid ser jeg på flere av mine siste innlegg at de burde vært moderert litt, og beklager at jeg uttrykker mine erfaringer, (subjektivt sett) sunne fornuft, og teorier så kraftig. Det er ofte arrogant gjort av meg (uten at det er med viten å vilje å være arrogant), men det er den Vidar'n jeg er, og håper at det finnes rom for sånne folk også.

Samtidig som jeg virker som en megakverulant i kabelhjørnet, har jeg da også påståt at det som regel er teoretisk og praktisk ballast bak alle fenomener med kabelen. Der jeg først og fremst protesterer er når det påstås "enorme" forskjeller, og at dette samtidig blir tillagt kabelen alene og ikke i tillegg av en farget subjektiv opplevelse.

Mvh.

Vidar
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Tror jaggu du er subjektivist også, jeg! Jeg mener, en moderator som opplever at hans egne innlegg skulle vært moderert..... :D
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
trekker den langt ? skal da ikke se bort fra at nissen finnes --> http://www.forskning.no/Artikler/2004/desember/1103548414.2

Low-Q skrev:
LydMekk skrev:
Hva forventer du SAL, med en kabel-hjørne moderator som selv er "anti-kablist" ?
La dem holde på...gidder snart ikke skrive mere under "Kabler" her på HFS jeg ihvertfall.
Jeg vil bare komme med en liten rettelse/opplysning. Jeg er ikke antikablist, og det må være lov, selv for en moderator, å fremme sine erfaringer og syn på kabler. For meg, og flere her, er kabelhjørnet julas svar på julenisse-hjørnet. For det er stor forskjell på fysisk realitet og opplevet realitet. Tror du på julenissen, betyr ikke det automatisk at julenissen faktisk finnes i fysisk forstand. Trekker'n litt langt nå, er klar over det, men likevel ønsker jeg å stå for det jeg mener og proklamere nettopp det - selv om jeg er moderator. Imidlertid ser jeg på flere av mine siste innlegg at de burde vært moderert litt, og beklager at jeg uttrykker mine erfaringer, (subjektivt sett) sunne fornuft, og teorier så kraftig. Det er ofte arrogant gjort av meg (uten at det er med viten å vilje å være arrogant), men det er den Vidar'n jeg er, og håper at det finnes rom for sånne folk også.

Samtidig som jeg virker som en megakverulant i kabelhjørnet, har jeg da også påståt at det som regel er teoretisk og praktisk ballast bak alle fenomener med kabelen. Der jeg først og fremst protesterer er når det påstås "enorme" forskjeller, og at dette samtidig blir tillagt kabelen alene og ikke i tillegg av en farget subjektiv opplevelse.

Mvh.

Vidar
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg bruker Furutech FP314ag Med FI-11/FI-E11 Kontakter på alt av lydutstyr inkludert subwooferen. Til tv og projector bruker jeg Ölflex kabler med FI-11/FI-E11 kontakter.
Jeg har byttet ut orginalkablene av tre grunner:
1. Redusert kabelslat.
2. Feelgood faktoren
3. Bedre lyd
Jeg må desverre melde at så mye jeg skulle ønske at resultate var et annet så er det nok bare punkt 1 og 2 som har hatt noe for seg.
Jeg har selvfølgelig også prøvd å bruke Furutechkabelen på billed utstyret, da det fra forskjellige hold hevdes at det er lettere å se forskjeller enn å høre de. For min del så stemmer ihvertfall ikke dette.
Strøm er strøm. Ønsker man å gjøre noe med stabiliteten må man enten ha en større, dedikert kurs eller benytte seg av en eller annen form for nettfilter. Jeg bruker et fra Isotek som heter Solus G2, det derimot ga en tydelig hørbar positiv effekt i mitt annlegg.
Jeg skulle gjerne prøvd PSaudio sin regeneartion boks, men drøyt 20K for fem nettstikk ble nok litt for dyrt for meg.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Low-Q skrev:
LydMekk skrev:
Hva forventer du SAL, med en kabel-hjørne moderator som selv er "anti-kablist" ?
La dem holde på...gidder snart ikke skrive mere under "Kabler" her på HFS jeg ihvertfall.
Jeg vil bare komme med en liten rettelse/opplysning. Jeg er ikke antikablist, og det må være lov, selv for en moderator, å fremme sine erfaringer og syn på kabler. For meg, og flere her, er kabelhjørnet julas svar på julenisse-hjørnet. For det er stor forskjell på fysisk realitet og opplevet realitet. Tror du på julenissen, betyr ikke det automatisk at julenissen faktisk finnes i fysisk forstand. Trekker'n litt langt nå, er klar over det, men likevel ønsker jeg å stå for det jeg mener og proklamere nettopp det - selv om jeg er moderator. Imidlertid ser jeg på flere av mine siste innlegg at de burde vært moderert litt, og beklager at jeg uttrykker mine erfaringer, (subjektivt sett) sunne fornuft, og teorier så kraftig. Det er ofte arrogant gjort av meg (uten at det er med viten å vilje å være arrogant), men det er den Vidar'n jeg er, og håper at det finnes rom for sånne folk også.

Samtidig som jeg virker som en megakverulant i kabelhjørnet, har jeg da også påståt at det som regel er teoretisk og praktisk ballast bak alle fenomener med kabelen. Der jeg først og fremst protesterer er når det påstås "enorme" forskjeller, og at dette samtidig blir tillagt kabelen alene og ikke i tillegg av en farget subjektiv opplevelse.

Mvh.

Vidar
Du kan jo bare fortsette med å moderere bort ditt innlegg her! Julenisse...
 
H

hobby

Gjest
el_mariachi skrev:
Cappuccino skrev:
Min erfaring er at nettkablene har minst like stor innvirkning på lyden som f.eks. høyttalerkabler, spesielt gjelder dette for effekttrinn. Jeg har nylig oppgradert til WireWorld Gold Electra (fra modellen under; Silver Electra) på mine 400 watts monoblokker og forbedringen var FORMIDABEL!!
Prøver igjen.
Hvor ille låt dette oppsettet før i og med forbedringen var FORMIDABEL?
Beklager sent svar...
Spørsmålet ditt opplever jeg som en avsporing eller basert på en misforståelse. Anlegget låt fantastisk FØR oppgraderingen! Når man beveger seg inn i High End land og som gjør denne hobbyen så spennende at det virker som det ikke er noen grenser for hvor bra ting kan være / eller bli!!

Min erfaring er at ettersom anlegget har blitt oppgradert og oppgradert gjennom årene så har slike ting som kabler bare blitt mer og mer viktig. Match er et viktig stikkord. Jeg har f.eks. testet med Dillenhøfer sin referansenettkabel og Nordost Brahma på de samme monoblokkene, men kunne ikke leve med de! Førstnevnte reduserte dynamikk og bass påtagelig sml med WW, den andre ga et krystallklart lydbilde, men opplevde at rom (bredde og dybde) ble redusert.

Jeg vil legge til at jeg har et sikringsskap til anlegget og egne kurser osv og ingen jordfeil.
 
H

hobby

Gjest
asbjbo skrev:
el_mariachi skrev:
Cappuccino skrev:
Min erfaring er at nettkablene har minst like stor innvirkning på lyden som f.eks. høyttalerkabler, spesielt gjelder dette for effekttrinn. Jeg har nylig oppgradert til WireWorld Gold Electra (fra modellen under; Silver Electra) på mine 400 watts monoblokker og forbedringen var FORMIDABEL!!
Prøver igjen.
Hvor ille låt dette oppsettet før i og med forbedringen var FORMIDABEL?
Det er jo vanskelig å vite, men her er beskrivelsen av de to kablene:
_________________________________________________
All of the new cords feature a unique flat geometry that exploits inductive and capacitive filtering effects to minimize unwanted power line noise and harmonics. This is said to improve imaging, dynamic range, and resolution of audio and video electronic components. The cords' two low-impedance copper shields are closely-coupled to each of the conductors, which maximizes capacitive filtering while creating phase cancellation of differential mode noise. Wireworld President, David Salz, said "Our 52 series power cords' unique flat shape is a reflection of their innovative structural design, where the conductors are formed in a spiral coil arrangement that increases inductance. We also employ a sophisticated composite insulation that absorbs far more high frequency energy than conventional single-material insulation. The overall effect is that these cords do a significantly better job of removing electrical resonances and power line noise, whether used in conjunction with power conditioning electronics or straight out of the wall." Pricing for 2-meter length and details for each cable is as follows:
...

The Silver Electra 52 employs OCC silver-clad copper conductors, and silver-clad brass contacts ($699.95).

The top of the line Gold Electra 52 power cord features OCC solid silver conductors, and silver-clad brass contacts for optimal signal transfer ($1999.95).

_________________________________________________

Altså skulle den eneste forskjellen (bortsett fra den bagatellmessige prisøkningen) være 6% lavere resistivitet pga massive sølvledere i stedet for sølvbelagt kobber. Snodig idé med sølvbelagte kobberledere i en strømkabel, forresten, siden dette vanligvis gjøres for å redusere skin-effekt og dermed redusere dempingen i radiofrekvens-området. Her kombineres det med en geometri som skal øke induktansen og et dielektrikum med høy kapasitans (PVC?) for nettopp å dempe RF. Og så, etter å ha brukt eksotiske, superrene kobber- og sølvkvaliteter i lederne, termineres det hele med messing. Hmmm. Hmmmmm.
Slikt forstår jeg meg ikke på, men jeg stoler mest på ørene mine! :)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.718
Sted
Oslo/Grebbestad
Har i helgen prøvd med to forskjellige nett kabler på min riaa (Lehmann black box Se)
Har siden tidligare en Supra Lorad 2.5, testade nå en Harmonic Tech pro ac-11.
Her var var det alldeles klara forskjeller, overraskende mye då jeg hele tiden har synes supran fungert bra.
Det som fremfør allt skiller sig her er att med Harmonic kabeln blir lydbildet luftigare mer detaljert musiken spelar ut, supran gir en slør effekt på lyden.
Er det noen som vil høre disse forskjeller? så kan jeg gjerne gi en demo vid en passende anledning.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Rizzo skrev:
Med fare for å bli hengt, skal ikke skjermen festes i begge ender?
Noe av det første man lærer på EMI/EMC-kurs er at dersom en skjerm skal ha en skjermende virkning MÅ den være tilkoblet i begge ender. En skjerm som er tilkoblet i bare en ende gjør ikke noe annet enn å påvirker induktans og kapasitans i kabelen.
 
B

brand-x

Gjest
Jeg undres av og til hvordan det er mulig.... Her besitter jeg annlegg til betydelig summer og kabler til ditto summer og faktisk er avhengig av minst mulig støy for å detektere ørsmå forskjeller i passive innretninger.... Strømkabler har jeg også ,,, Ecosse, jorma, FAT og Purist audio alle med edelkontakter.... jordet både her og der , skilletrafoer og ferritkjerner you name it og mye av det jeg leser her stemmer overhodet ikke med min virkelighetsoppfatning....

De har sin funksjon i gitte settinger som seg hør og bør men mye av det som beskrives her er rent tøv, og burde vært redigert...
Derfor ender alle kabeldebatter som useriøse med krangling og ufinheter...

mvh
Kjell P...
 
O

om.s

Gjest
Noen ganger har man kanskje malt seg selv inn i hjørnet uten å være klar over det....jeg finner følgende kommentar fra ett annet forum meget interessant og tankevekkende.

"Faktum är att i stort sett alla avgörande vetenskapliga framgångar kommer till antingen p.g.a. slump eller via idogt knegande från nån galenpanna. Den konventionella, nej, konservativa vetenskapen har sällan bidragit med något. Dagens "sanning" är gårdagens vansinne.

Vi behöver mer vansinniga idéer, mer tokiga produkter, ännu fler galenpannor som går emot strömmen och gör saker som ingen annan gör. Det är så vi når framgång, och endast så. Att sitta på en konservativ pedestal och förlöjliga allt oliktänkande p.g.a. att det strider mot de vetenskapliga rön som gäller för närvarande är en garanti för stagnation, förutom att det är ett dåligt sätt att få kompisar. Vetenskap i sig är ju även den en flavour of the day då den ständigt utvecklas. Dagens sanning kan vara helt falsk i morgon. Dessutom vilar all vetenskap på axiom vilket i sig innebär att det inte är tal om absoluta sanningar, utan "förutsatt att si och så gäller, så är.."


bare som ett lite apropo....

mvh
 
N

nb

Gjest
om.s skrev:
Noen ganger har man kanskje malt seg selv inn i hjørnet uten å være klar over det....jeg finner følgende kommentar fra ett annet forum meget interessant og tankevekkende.

"Faktum är att i stort sett alla avgörande vetenskapliga framgångar kommer till antingen p.g.a. slump eller via idogt knegande från nån galenpanna. Den konventionella, nej, konservativa vetenskapen har sällan bidragit med något. Dagens "sanning" är gårdagens vansinne.

Vi behöver mer vansinniga idéer, mer tokiga produkter, ännu fler galenpannor som går emot strömmen och gör saker som ingen annan gör. Det är så vi når framgång, och endast så. Att sitta på en konservativ pedestal och förlöjliga allt oliktänkande p.g.a. att det strider mot de vetenskapliga rön som gäller för närvarande är en garanti för stagnation, förutom att det är ett dåligt sätt att få kompisar. Vetenskap i sig är ju även den en flavour of the day då den ständigt utvecklas. Dagens sanning kan vara helt falsk i morgon. Dessutom vilar all vetenskap på axiom vilket i sig innebär att det inte är tal om absoluta sanningar, utan "förutsatt att si och så gäller, så är.."


bare som ett lite apropo....

mvh
Absolutt, men så var det også noe med proporsjonene på ting. Newtonsk mekanikk er f.eks "unøyaktig" i og med at ting forholder seg ganske annerledes når man nærmer seg lyshastigheten. Men den er nøyaktig nok til å sende satelitter til planeter langt pokkerivold ute i verdensrommet;)

Innenfor naturvitenskapen i dag, tror jeg dog det er vanskelig å komme langt uten tung akademisk bakgrunn, bare å skjønne matematikken som ligger til grunn for der hvor forskningsfronten er i dag krever noen år på universitetet.

Jeg venter fortsatt i spenning på når første eksempel på revolusjonerende og banebrytende viten kommer som følge av oppdagelser fra HiFi-miljøet. Det tror jeg er ganske lengt til vil skje...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
o.t.

om.s skrev:
Noen ganger har man kanskje malt seg selv inn i hjørnet uten å være klar over det....jeg finner følgende kommentar fra ett annet forum meget interessant og tankevekkende.

"Faktum är att i stort sett alla avgörande vetenskapliga framgångar kommer till antingen p.g.a. slump eller via idogt knegande från nån galenpanna. Den konventionella, nej, konservativa vetenskapen har sällan bidragit med något. Dagens "sanning" är gårdagens vansinne.

Vi behöver mer vansinniga idéer, mer tokiga produkter, ännu fler galenpannor som går emot strömmen och gör saker som ingen annan gör. Det är så vi når framgång, och endast så. Att sitta på en konservativ pedestal och förlöjliga allt oliktänkande p.g.a. att det strider mot de vetenskapliga rön som gäller för närvarande är en garanti för stagnation, förutom att det är ett dåligt sätt att få kompisar. Vetenskap i sig är ju även den en flavour of the day då den ständigt utvecklas. ...


Her er jeg er faktisk helt enig! ;D

...
Dagens sanning kan vara helt falsk i morgon. Dessutom vilar all vetenskap på axiom vilket i sig innebär att det inte är tal om absoluta sanningar, utan "förutsatt att si och så gäller, så är.."

bare som ett lite apropo....

mvh
Forutsatt at vi eksisterer så må vi ta noen forutsetninger for å gjøre forsøk på å forstå hvordan verden omkrring oss er satt sammen. Å tro at vår forståelse av verden i morgen er radikalt forskjellig fra vår forståelse verden i dag er imidlertid å dra det litt langt ... uansett forutsetning.

mvh
KJ
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
om.s skrev:
"Faktum är att i stort sett alla avgörande vetenskapliga framgångar kommer till antingen p.g.a. slump eller via idogt knegande från nån galenpanna.
Tja... Det kommer vel litt an på definisjonen av "tilfeldig". Tviler feks sterkt på at jeg tilfeldigvis gjør store oppdagelser innen nanoteknologi. I tillegg er jo alt tilfeldig om man vil fremstille det slik. Plutselig kom bare Newton tilfeldigvis til å tenke på tyngdekraft. Oi..Nå kjørte tilfeldigvis en bil med det bestemte nummerskiltet forbi...Hva er oddsen for det?

Men ellers er jeg enig i essensen i innlegget ditt. Veldig mange nyvinninger har kommet ved at folk tenker på helt nye måter for å løse gamle problemer.

Relevansen til HiFi er vel begrenset pga at vi her ikke engang klarer å finne ut om det er et problem.

Generelt:
Ellers har jeg inntrykk av at mange av subjektivistene lever i en verden der alt kan være mulig (om det gjelder HiFi), ingenting kan generaliseres, produktutvikling skjer uten lærebok, og man romantiserer historien om at garasjeutvikleren tilfeldigvis får full klaff og skaper et paradigmeskifte innen naturvitenskapen.
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
om.s skrev:
"Faktum är att i stort sett alla avgörande vetenskapliga framgångar kommer till antingen p.g.a. slump eller via idogt knegande från nån galenpanna.
Tja... Det kommer vel litt an på definisjonen av "tilfeldig". Tviler feks sterkt på at jeg tilfeldigvis gjør store oppdagelser innen nanoteknologi. I tillegg er jo alt tilfeldig om man vil fremstille det slik. Plutselig kom bare Newton tilfeldigvis til å tenke på tyngdekraft. Oi..Nå kjørte tilfeldigvis en bil med det bestemte nummerskiltet forbi...Hva er oddsen for det?

Men ellers er jeg enig i essensen i innlegget ditt. Veldig mange nyvinninger har kommet ved at folk tenker på helt nye måter for å løse gamle problemer.

Relevansen til HiFi er vel begrenset pga at vi her ikke engang klarer å finne ut om det er et problem.

Generelt:
Ellers har jeg inntrykk av at mange av subjektivistene lever i en verden der alt kan være mulig (om det gjelder HiFi), ingenting kan generaliseres, produktutvikling skjer uten lærebok, og man romantiserer historien om at garasjeutvikleren tilfeldigvis får full klaff og skaper et paradigmeskifte innen naturvitenskapen.
Tja hva skal jeg si, ingenting av dette hender over natten, eller ved at en tilfeldig bil passerer en, bokstavelig talt, jeg synes du tenker for smått her.....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Det blir hevdet at hifi er en form for nybrott, mens vitenskapen henger bak og vil "forstå" ting om 10 eller 20 år.

Det hevdet man også for 20 år siden. Jeg kjenner ikke til en eneste interessant, allmengyldig mekanisme eller oppdagelse som er gjort først innen hifi og som så har bidratt til andre disipliner.

Jeg kjenner derimot mange oppdagelser som er gjort innen andre disipliner som hifi siden har hatt nytte av.

Hifi består i veldig liten grad av "grunnforskning". For det meste er det produktutvikling, som normalt baserer seg på kjente og kjære vitenskaplige grunnteser, blandet med godt håndverk og fornuftig økonomi. I tillegg finnes det et stort antall produsenter som produserer useriøse produkter som vil være glemt om 6 mnd eller 5 år, når konsumentene går videre til neste mote-produkt uten virkning*).

-k

*) min subjektive, ubegrunnede mening som man kan være enig eller uenig i, men la oss ikke ta en dyp diskusjon på det denne gangen.
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
Det blir hevdet at hifi er en form for nybrott, mens vitenskapen henger bak og vil "forstå" ting om 10 eller 20 år.

Det hevdet man også for 20 år siden. Jeg kjenner ikke til en eneste interessant, allmengyldig mekanisme eller oppdagelse som er gjort først innen hifi og som så har bidratt til andre disipliner.

Jeg kjenner derimot mange oppdagelser som er gjort innen andre disipliner som hifi siden har hatt nytte av.

Hifi består i veldig liten grad av "grunnforskning". For det meste er det produktutvikling, som normalt baserer seg på kjente og kjære vitenskaplige grunnteser, blandet med godt håndverk og fornuftig økonomi. I tillegg finnes det et stort antall produsenter som produserer useriøse produkter som vil være glemt om 6 mnd eller 5 år, når konsumentene går videre til neste mote-produkt uten virkning*).

-k

*) min subjektive, ubegrunnede mening som man kan være enig eller uenig i, men la oss ikke ta en dyp diskusjon på det denne gangen.
Uten å være noen som helst slags ekspert på området så kan jeg faktisk holde med, HiFi er vel heller marginenes marked, så på mange måter har du nok rett....

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
nb skrev:
Jeg venter fortsatt i spenning på når første eksempel på revolusjonerende og banebrytende viten kommer som følge av oppdagelser fra HiFi-miljøet. Det tror jeg er ganske lengt til vil skje...
;D Artig setning det der. Men ikke for det, så skal vi ikke utelukke mulighetene for å finne banebrytende viten innenfor hifi-miljøet. Problemet er bare at når noe revolusjonerende har skjedd, gjelder plutselig ikke den banebrytende viten som ble funnet i går - fordi det er gammelt nytt og ikke er salgbart lenger. Da snakker jeg først og fremst den vitenskap som til enhver tid kun gjelder for hifi-miljøet.

Vidar
 
B

brand-x

Gjest
om.s !

Hva mener du skiller mellom nettkabler ?

Hovedfunksjonen er å isolere støy.... fjerner den støy fungerer den...
Eller er det noen som mener den har egenklang?????


Hører noen forkjell på hvilke legering som benyttes og i så tillfelle hva er denne forskjellen, hvor i lydgjengivelsen ligger den...hvordan oppleves den konkret . Beskriv uten å sitere egenreklamen takk..

mvh
Kjell P...
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kansje litt OT iforhold til hva som er diskutert her menmen kan jo komme med min mening om hva jeg tror er viktig med en nettkabel som kan være utslagsgivende for (litt) bedre lyd.
- Tilstrekkelig tverrsnitt (jada jeg vet det som er på mine er overkill iforhold til hva som er nødvendig )
- God skjerming
- Kontakter som sitter godt

Det meste av kabler man får kjøpt har vel tilstrekkelig tverrsnitt så er i utgangspunktet skjermingen jeg vektlegger størst.
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Jag var med i lyssningsrummet hos Cash 63 när nätkabeln
byttes. Skillnaden var uppenbar. Diskanten fick mer luft samt
mellantonen fick mer kropp. Kort sagt: Supra: Instängt ljud
Harmonic: Musiken släpptes lös på alla parametrar.

Både jag och Kontant 63án är vana lyssnare med avslöjande
system, så det handlar inte om inbillning.

Jag har samma erfarenhet hemma, supran duger inte till nånting.

Men varför?? Jag tycker själv det talar mot logiken. Bägge kablarna är skärmade. Vad gör att olika nätkablar påverkar ljudbilden??? ???

Jag kan dock inte bortse från det jag hör hos 63-an och hemma.
 
B

brand-x

Gjest
Karla !

Det eneste nettkabler gjør er støyreduksjon eller mangel på og det enten de bruker furutech med "lurium" belegg eller standard-varianten... Hva vi ellers måtte tillegge av endringer kan vi holde for oss selv for det eksisterer ikke i produsentens eller utviklerens tekst... Heller ikke av elektronikkprodusenter...

Reduksjon av støy er hørbart men grad av er marginal og er vel egentlig kun hørbar i toppen..

mvh
:)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.718
Sted
Oslo/Grebbestad
Om det nå er kun støyreduksjon nettkabler gjør, så leder det i dette tilfellet
til klang forskjell i lyden, med bedre oppløsning.
Har du noen opplysninger på vilka kabler, som gjør denne jobben best?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
cash 63 skrev:
Om det nå er kun støyreduksjon nettkabler gjør, så leder det i dette tilfellet
til klang forskjell i lyden, med bedre oppløsning.
Har du noen opplysninger på vilka kabler, som gjør denne jobben best?
Akkurat dette er jo et viktig poeng. Selv om jeg er litt uenig i forklaringsmodellen med at klangen endres med tilført støy/fjerning av støy - ut i fra hvordan jeg forstår begrepet klang. Det er nok heller det at en del av klangstrukturen blir redusert, eller blir uhørbar, når støy er tilstede.

Vidar
 
O

om.s

Gjest
brand-x skrev:
om.s !

Hva mener du skiller mellom nettkabler ?

Hovedfunksjonen er å isolere støy.... fjerner den støy fungerer den...
Eller er det noen som mener den har egenklang?????


Hører noen forkjell på hvilke legering som benyttes og i så tillfelle hva er denne forskjellen, hvor i lydgjengivelsen ligger den...hvordan oppleves den konkret . Beskriv uten å sitere egenreklamen takk..

mvh
Kjell P...
Se svar#48 i denne tråden, jeg gir der uttrykk for hva jeg mener, noen teknisk forklaring bør du ikke vente deg da jeg ikke har interessen eller ork til å gidde engasjere meg i slikt, for meg er det slutt resultatet som teller, dvs jeg konstaterer bare om/hva jeg hører el ikke....

mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Sk heller på mine replikker på emnet, jeg forklarer hva saken handler om ;)


Mvh. RS
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå har jeg kjøpt 2 sett supraLoad kabler(de eltek selger)og kan bare konkludere med at disse høres LANGT bedre ut enn lmc kablen jeg prøvde her(med furutec stikk) så jkeg tror jeg kjøper flere av eltek nettkablene isteden,sykt myke er de også...kjøpte mine bruk,å kobla til først i dag....fornøyd med de.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Mine nettkabler hverken støyer, synger eller lager noen annen form for lyd.... I allefall ikke mens jeg er hjemme.

Faktisk er jeg litt usikker på om de faktisk lever i det hele tatt.... Bør jeg ringe en elektrikker?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
HåkonN skrev:
Mine nettkabler hverken støyer, synger eller lager noen annen form for lyd.... I allefall ikke mens jeg er hjemme.

Faktisk er jeg litt usikker på om de faktisk lever i det hele tatt.... Bør jeg ringe en elektrikker?
Noen kaller det psykolog.......
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
HåkonN skrev:
Mine nettkabler hverken støyer, synger eller lager noen annen form for lyd.... I allefall ikke mens jeg er hjemme.

Faktisk er jeg litt usikker på om de faktisk lever i det hele tatt.... Bør jeg ringe en elektrikker?
Dette er jo en vits som kunne hørt hjemme i "Larsons gale verden", der eksempelvis kuene egentlig er sosiale dyr som går på to ben og snakker sammen, men som går ned på alle fire og spiser gress så fort de merker at mennesker nærmer seg. Derfor er det ingen som kan dokumentere eller måle kuenes, eller kablenes EGENTLIGE sosiale liv.

Vidar
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
SAL skrev:
HåkonN skrev:
Mine nettkabler hverken støyer, synger eller lager noen annen form for lyd.... I allefall ikke mens jeg er hjemme.

Faktisk er jeg litt usikker på om de faktisk lever i det hele tatt.... Bør jeg ringe en elektrikker?
Noen kaller det psykolog.......
Du mener problemet til nettkablene kan løses med å få en psykolog til å snakke med de? Ja kanskje det er der det ligger, for nettkablenes varierende oppførsel ser ikke ut til å kunne måles elektrisk. :-\
 
Topp Bunn