Lyd i nettkabler...???

L

lark

Gjest
Jeg snakket hardt og bestemt til mine kabler og sa hva jeg mente om lyden. Og enten du tror det eller ei, det låt umiddelbart MYE bedre. ;D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
lark skrev:
Jeg snakket hardt og bestemt til mine kabler og sa hva jeg mente om lyden. Og enten du tror det eller ei, det låt umiddelbart MYE bedre. ;D
Det er godt de ikke begynte å diskutere.... jeg er redd mine kan bli litt rappkjefta og vanskelige om jeg snakker hardt til de. ;D
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
HåkonN skrev:
SAL skrev:
HåkonN skrev:
Mine nettkabler hverken støyer, synger eller lager noen annen form for lyd.... I allefall ikke mens jeg er hjemme.

Faktisk er jeg litt usikker på om de faktisk lever i det hele tatt.... Bør jeg ringe en elektrikker?
Noen kaller det psykolog.......
Du mener problemet til nettkablene kan løses med å få en psykolog til å snakke med de? Ja kanskje det er der det ligger, for nettkablenes varierende oppførsel ser ikke ut til å kunne måles elektrisk. :-\
Dette innlegget er redigert grunnet utidighet!

bjornh, moderator


Når jeg legger til smiletegn på innlegg om kabler som man allerede spøker om, da burde også moderator skjønne SPØKEN????????? Hallo........... ???
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Jeg har nu i nogle år tilnærmet mig en beslutning vedrørende udskiftning af strømkabler til disse særlige lyd-egnede strømkabler.

Jeg har lyttet til hundredevis af sammensætninger hvor der hver gang har været brugt særlige strømkabler.

Min konklusion er at jeg godt kan høre en lille forskel ved udskiftning af disse kabler på nogle set-up's.
Det der bekymrer mig er flere forhold:

1.: At det er lidt tilfældigt om dem der demonstrerer det for mig lykkes med at gøre forskellen til det bedre eller det værre. Der er ingen tvivl om i disse tilfælde at forhandler eller hobby-ven er overbivst om at det er til det bedre......................ellers ville demonstrationen næppe finde sted. Jeg tør bare ikke undlade at stole på mine ører i denne sammenhæng.

2.: At den forskel der fremkommer ved ombytning af strømkabler er forsvindende lille i forhold til de ublu priser disse produkter udbydes til på både forhandlermarkedet og brugtmarkedet.

3.: At det efterhånden er blevet mere og mere tydeligt at disse forskelle ved ombytning af strømkabler hyppigst fremkommer på anlægs dele hvor man kan stifte tvivl ved kvaliteten af de interne strømforsyninger. Ved de anlæg hvor man tydeligt ved læsning af data og ved selvsyn kan konstatere at strømforsyningerne internt er veldimensioneret syner forskellen ved ombytning af strømkabler at fortage sig.

Så på mit grej er strømkabler endnu ikke udskiftet.

Jeg er dog stadig åben for det som et muligt tweak men vælger at vente med det til jeg hører mig til en overbevisning som kan forsvares i resultat pr. krone sammenlignet med hvad et tilsvarende beløb kan forbedre andet steds i mit set-up.

"dolph"
 
O

om.s

Gjest
HåkonN skrev:
lark skrev:
Jeg snakket hardt og bestemt til mine kabler og sa hva jeg mente om lyden. Og enten du tror det eller ei, det låt umiddelbart MYE bedre. ;D
Det er godt de ikke begynte å diskutere.... jeg er redd mine kan bli litt rappkjefta og vanskelige om jeg snakker hardt til de. ;D
Mulig jeg har dårlig eller liten humor her, men kanskje det hadde vært en ide å teste mer selv fremfor å bruke tiden på å drite ut de som faktisk mener seg å høre forskjeller, om ikke annet så er q-tips ett greit tweak før neste lyttestund....

mvh
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
om.s skrev:
HåkonN skrev:
lark skrev:
Jeg snakket hardt og bestemt til mine kabler og sa hva jeg mente om lyden. Og enten du tror det eller ei, det låt umiddelbart MYE bedre. ;D
Det er godt de ikke begynte å diskutere.... jeg er redd mine kan bli litt rappkjefta og vanskelige om jeg snakker hardt til de. ;D
Mulig jeg har dårlig eller liten humor her, men kanskje det hadde vært en ide å teste mer selv fremfor å bruke tiden på å drite ut de som faktisk mener seg å høre forskjeller, om ikke annet så er q-tips ett greit tweak før neste lyttestund....

mvh
Q-tips er skadelige for hørelsen på længere sigt.
Brug øreskylning eller ørelys i stedet.

"dolph"
 
O

om.s

Gjest
niklasthedolphin skrev:
om.s skrev:
HåkonN skrev:
lark skrev:
Jeg snakket hardt og bestemt til mine kabler og sa hva jeg mente om lyden. Og enten du tror det eller ei, det låt umiddelbart MYE bedre. ;D
Det er godt de ikke begynte å diskutere.... jeg er redd mine kan bli litt rappkjefta og vanskelige om jeg snakker hardt til de. ;D
Mulig jeg har dårlig eller liten humor her, men kanskje det hadde vært en ide å teste mer selv fremfor å bruke tiden på å drite ut de som faktisk mener seg å høre forskjeller, om ikke annet så er q-tips ett greit tweak før neste lyttestund....

mvh
Q-tips er skadelige for hørelsen på længere sigt.
Brug øreskylning eller ørelys i stedet.

"dolph"
Jo du har rett, burde husket at det re-vox el hva det nå heter som gjelder ;) .....

mvh
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
om.s skrev:
HåkonN skrev:
lark skrev:
Jeg snakket hardt og bestemt til mine kabler og sa hva jeg mente om lyden. Og enten du tror det eller ei, det låt umiddelbart MYE bedre. ;D
Det er godt de ikke begynte å diskutere.... jeg er redd mine kan bli litt rappkjefta og vanskelige om jeg snakker hardt til de. ;D
Mulig jeg har dårlig eller liten humor her, men kanskje det hadde vært en ide å teste mer selv fremfor å bruke tiden på å drite ut de som faktisk mener seg å høre forskjeller, om ikke annet så er q-tips ett greit tweak før neste lyttestund....

mvh
Du mener jeg faktisk burde snakke til kablene mine?

Beklager, men jeg hører ikke forskjell på ulike strømkabler uansett hvor mye q-tips eller rødvin jeg bruker. Jeg har aldri hatt noe forventninger om at det skulle gjøre det heller. Jeg jobber med elektronikk til daglig som er en del mer følsomt for støy og slikt enn hifi-utstyr, og det er vel ikke først og fremst nettkabelen til produktenes strømforsyning som lager problemer. Vi snakker tross alt om en enkel 1 meter med kobberkabel som skal lede 230VAC@50hz videre fra en kurs som er vanvittig mye lengre. På de beskrivelsene kabel-pusherne bruker, så skulle en nesten tro vi prøvde å sette en eller annen form for ny rekord innnen båndbredde. Det er vel mer sannsynlig at rekorden her heller har noe med prisen å gjøre....

Jeg har likevel valgt å bruke Supra LoRad til alt utstyr siden de har god skjerming slik at de ikke påvirker nærliggende kabler, og er "fornuftig" priset. Hører ikke forskjell om jeg bytter til standard IEC apparatkabel, men det gir meg en god følelse å vite at "alt er bra".... :)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Men det er en ting jeg ikke helt fatter med argumentasjonen her. Det blir sagt at man må bare prøve selv, det nytter ikke å se på formelboka eller å høre på fagfolk.

Jeg føler dette blir litt som om jeg skulle si at jeg hadde funnet opp en ny billakk som gjorde bilen litt raskere, litt mer tettsittende i svingene og med mer fokus på kjøreglede. Lakken har jeg valgt å kalle "The Wizard from Norway", og jeg hevder at denne er spesiell fordi jeg har brukt en helt spesiell teknikk som heter "Ultrasonic nano-crystallisation" for at lakken skal stramme opp bilens metall/skrog. Videre er molekylene i lakken belagt med et stoff som heter Bengromadier, noe som gjør den 58,4443% glattere enn vanlig lakk. Mao luften passerer bilen lettere. Jeg har lang erfaring inne bilindustrien, og dette er et produkt jeg har brukt 18 år på å forske frem. 2-3 liter av denne (nok til en sedan) koster den nette sum av 50 000kr. Det høres jo egentlig ikke så dumt ut når man ser slike flotte navn. En god selger kunne sikkert ha pakket inn denne forklaringen 10 ganger bedre enn meg...

Folk med et snev av sans for slike ting vil selvfølgelig bryte ut i latter rimelig fort. Men så kommer det brukere som har testet dette, og hevder at det fungerer. De opplever bilen sin som bedre nå enn før, og enkelte mener forskjellen er formidabel. Kremargumentet da blir at dette kan ikke forklares, men her må man altså bare prøve selv i steden for å sitte hjemme og synse.
Placebo er selvølgelig helt utelukket, da det er lett merkbart at bilen nå er blitt bedre på veldig mange måter.

Hvordan skal en fagmann forholde seg til slikt? Han vet jo at HåkonN sannsynligvis ikke tror på dette selv engang.
 
K

knutinh

Gjest
HåkonN skrev:
Hvordan skal en fagmann forholde seg til slikt? Han vet jo at HåkonN sannsynligvis ikke tror på dette selv engang.
Han skal holde munn og la folk få ha hobbyen sin i fred :)

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
niklasthedolphin skrev:
Jeg har nu i nogle år tilnærmet mig en beslutning vedrørende udskiftning af strømkabler til disse særlige lyd-egnede strømkabler.

Jeg har lyttet til hundredevis af sammensætninger hvor der hver gang har været brugt særlige strømkabler.

Min konklusion er at jeg godt kan høre en lille forskel ved udskiftning af disse kabler på nogle set-up's.
Det der bekymrer mig er flere forhold:

1.: At det er lidt tilfældigt om dem der demonstrerer det for mig lykkes med at gøre forskellen til det bedre eller det værre. Der er ingen tvivl om i disse tilfælde at forhandler eller hobby-ven er overbivst om at det er til det bedre......................ellers ville demonstrationen næppe finde sted. Jeg tør bare ikke undlade at stole på mine ører i denne sammenhæng.

2.: At den forskel der fremkommer ved ombytning af strømkabler er forsvindende lille i forhold til de ublu priser disse produkter udbydes til på både forhandlermarkedet og brugtmarkedet.

3.: At det efterhånden er blevet mere og mere tydeligt at disse forskelle ved ombytning af strømkabler hyppigst fremkommer på anlægs dele hvor man kan stifte tvivl ved kvaliteten af de interne strømforsyninger. Ved de anlæg hvor man tydeligt ved læsning af data og ved selvsyn kan konstatere at strømforsyningerne internt er veldimensioneret syner forskellen ved ombytning af strømkabler at fortage sig.

Så på mit grej er strømkabler endnu ikke udskiftet.

Jeg er dog stadig åben for det som et muligt tweak men vælger at vente med det til jeg hører mig til en overbevisning som kan forsvares i resultat pr. krone sammenlignet med hvad et tilsvarende beløb kan forbedre andet steds i mit set-up.

"dolph"
O.t. Det er fornøyelig å lese at du evner å uttrykke berettiget tvil ... til en forandring ;)

mvh
KJ
 
O

om.s

Gjest
HåkonN skrev:
Men det er en ting jeg ikke helt fatter med argumentasjonen her. Det blir sagt at man må bare prøve selv, det nytter ikke å se på formelboka eller å høre på fagfolk.

Jeg føler dette blir litt som om jeg skulle si at jeg hadde funnet opp en ny billakk som gjorde bilen litt raskere, litt mer tettsittende i svingene og med mer fokus på kjøreglede. Lakken har jeg valgt å kalle "The Wizard from Norway", og jeg hevder at denne er spesiell fordi jeg har brukt en helt spesiell teknikk som heter "Ultrasonic nano-crystallisation" for at lakken skal stramme opp bilens metall/skrog. Videre er molekylene i lakken belagt med et stoff som heter Bengromadier, noe som gjør den 58,4443% glattere enn vanlig lakk. Mao luften passerer bilen lettere. Jeg har lang erfaring inne bilindustrien, og dette er et produkt jeg har brukt 18 år på å forske frem. 2-3 liter av denne (nok til en sedan) koster den nette sum av 50 000kr. Det høres jo egentlig ikke så dumt ut når man ser slike flotte navn. En god selger kunne sikkert ha pakket inn denne forklaringen 10 ganger bedre enn meg...

Folk med et snev av sans for slike ting vil selvfølgelig bryte ut i latter rimelig fort. Men så kommer det brukere som har testet dette, og hevder at det fungerer. De opplever bilen sin som bedre nå enn før, og enkelte mener forskjellen er formidabel. Kremargumentet da blir at dette kan ikke forklares, men her må man altså bare prøve selv i steden for å sitte hjemme og synse.
Placebo er selvølgelig helt utelukket, da det er lett merkbart at bilen nå er blitt bedre på veldig mange måter.

Hvordan skal en fagmann forholde seg til slikt? Han vet jo at HåkonN sannsynligvis ikke tror på dette selv engang.
Du mister imo, ett viktig poeng, man kan gjerne vite allverdens om elektronikk og elektro teknikk mm, det er alikevel ingen garanti for hvordan hørselen din oppfatter, ikke oppfatter, disse forskjellene det snakkes om, derfor tror jeg det blir litt feil å bare nærme seg som fagmann, og der slapp jeg "placebo, lett-lurt og idiot katten" ut av sekken igjen...

mvh
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
HåkonN skrev:
Hvordan skal en fagmann forholde seg til slikt? Han vet jo at HåkonN sannsynligvis ikke tror på dette selv engang.
Han skal holde munn og la folk få ha hobbyen sin i fred :)

-k
Noen ganger så kanskje, ja ;) ...

mvh
 
K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Du mister imo, ett viktig poeng, man kan gjerne vite allverdens om elektronikk og elektro teknikk mm, det er alikevel ingen garanti for hvordan hørselen din oppfatter, ikke oppfatter, disse forskjellene det snakkes om, derfor tror jeg det blir litt feil å bare nærme seg som fagmann, og der slapp jeg "placebo, lett-lurt og idiot katten" ut av sekken igjen...

mvh
Det er etter min mening gode grunner til å være ydmyk både fordi man kan ha misforstått læreboka, og fordi læreboka kan være feil.

Idet en moderat godt gjennomført blindtest tyder på at fagmannen tar feil så bør selvsagt fagmannen moderere sin skepsis. I dette tilfellet mener jeg at fagmannen snarest bør forberede en vitenskaplig artikkel som nesten garantert ville få plass i JAES, JASA eller lignende.

-k
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
om.s skrev:
Du mister imo, ett viktig poeng, man kan gjerne vite allverdens om elektronikk og elektro teknikk mm, det er alikevel ingen garanti for hvordan hørselen din oppfatter, ikke oppfatter, disse forskjellene det snakkes om, derfor tror jeg det blir litt feil å bare nærme seg som fagmann, og der slapp jeg "placebo, lett-lurt og idiot katten" ut av sekken igjen...
Da er det vel mer sannsynlig at vi har med paranormale fenomener å gjøre. For ingenting av dette kan besvares med all verdens logikk eller sunn fornuft, i allefall ikke om vi skal utelukke at dette handler mer om psykologi enn om elektro.

Og hvorfor bruker du "placebo" og lett-lurt i samme setning? Trekker du noen paraleller mellom de to? Placebo er noe alle vi mennesker er offer for i en eller annen form, uavhengig av hvor smarte vi måtte være. Hvorfor gjelder ikke dette de som har brukt mye penger på strømkabler?

Jeg kan forøvrig bruke samme argumentasjon på min nyutviklede billakk. Jeg kan garantere deg 100% sikkert på at en og annen kommer til å dukke opp på ulike forum for å forsvare mitt produkt. Ikke fordi de lyver, men fordi de faktisk mener å oppleve forandringer på bilen sin. Hvordan burde vi tolke det? At det er ting innen kjemi og fysikk vi mennesker enda ikke har oppdaget? At jeg trodde jeg svindlet folk, men faktisk så har lakken jeg selger en funksjon?
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
HåkonN skrev:
For ingenting av dette kan besvares med all verdens logikk eller sunn fornuft, i allefall ikke om vi skal utelukke at dette handler mer om psykologi enn om elektro.
For å kunne si noe slikt må du selv sitte på all verdens logikk. Gjør du det?
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
mls skrev:
HåkonN skrev:
For ingenting av dette kan besvares med all verdens logikk eller sunn fornuft, i allefall ikke om vi skal utelukke at dette handler mer om psykologi enn om elektro.
For å kunne si noe slikt må du selv sitte på all verdens logikk. Gjør du det?
Njaaa. Jeg mente vel med det å si at ingen i verden per i dag ser ut til på en logisk måte kunne besvare slike spørsmål, i allefall ikke dersom vi må utelukke psykologi/placebo som en mulig årsak. Det er vel trygt å si at placebo bør tas seriøst når vi opplever forandringer etter at en 1 meter strømkabel har fått en "mystisk" beskrivelse på hvordan den fungerer, er belagt med eksotiske matrialer som gull/sølv og i tillegg har en utopisk prislapp.
 
L

lark

Gjest
Design er uhyre viktig for å kunne selge en hvilken som helst kabel til høy pris. Mye viktigere enn eventuelle lydforbedringer man får med kabelen. Ikke et eneste medlem her på forumet ville betale f.eks. 7000 kr. for en strømkabel som kunne forveksles med en standardkabel, uansett lydforbedring.
 
O

om.s

Gjest
lark skrev:
Design er uhyre viktig for å kunne selge en hvilken som helst kabel til høy pris. Mye viktigere enn eventuelle lydforbedringer man får med kabelen. Ikke et eneste medlem her på forumet ville betale f.eks. 7000 kr. for en strømkabel som kunne forveksles med en standardkabel, uansett lydforbedring.
Det er en påstand du får stå for selv, nesten en grunnlös påstand, eller en grov nedvurdering av andres evne til selv å trekke fornuftige og prioriterte valg.

mvh
 
O

om.s

Gjest
HåkonN skrev:
om.s skrev:
Du mister imo, ett viktig poeng, man kan gjerne vite allverdens om elektronikk og elektro teknikk mm, det er alikevel ingen garanti for hvordan hørselen din oppfatter, ikke oppfatter, disse forskjellene det snakkes om, derfor tror jeg det blir litt feil å bare nærme seg som fagmann, og der slapp jeg "placebo, lett-lurt og idiot katten" ut av sekken igjen...
Da er det vel mer sannsynlig at vi har med paranormale fenomener å gjøre. For ingenting av dette kan besvares med all verdens logikk eller sunn fornuft, i allefall ikke om vi skal utelukke at dette handler mer om psykologi enn om elektro.

Og hvorfor bruker du "placebo" og lett-lurt i samme setning? Trekker du noen paraleller mellom de to? Placebo er noe alle vi mennesker er offer for i en eller annen form, uavhengig av hvor smarte vi måtte være. Hvorfor gjelder ikke dette de som har brukt mye penger på strømkabler?
Paranormale fenomener er som regel det dere kommer trekkende med når dere ikke finner svaret i boka deres (og du brakte faktisk begrepet på bane her), Placebo derimot önskes velkommen av undertegnede, så lenge det bidrar positivt til lydopplevelsen, du kan gjerne henge på feelgood faktoren og andre positivt medvirkende årsaker (tweaks) i samme slengen, dette er gammelt nytt.

Siterer litt til fra en tilsvarende tråd (om jord) fra ett annet forum som tangerer mye av problematikken her, svaret tangerer også ditt spm om hvordan (hvorfor) man (ikke bare) bör/kan bemöte dette som fagmann, imo.

1) ALLT går att bevisa med hjälp av siffror och mätningar. Så är det inte, och så kommer det aldrig att bli. Vetenskap är bra till mycket, men det är ingen allsmäktig sanning som många verkar tro. Det finns gott om fenomen och upplevelser som varken går att mäta eller förklara. Varför måste välljud vara undantaget?

2) Att man med diverse bestämda åsikter i bagaget kan avgöra huruvida en produkt är bra eller dålig, eller som i det här fallet verkningslös och bondfångeri. Jag häpnar! Steget från detta till kvasireligiös fanatism är i mina ögon obefintligt. Jag har rätt och du har fel, för jag vet.



Se forövrig mitt svar #48 og #60 i denne tråden for ytterligere forklaringer.

Billakken din derimot er jeg ikke videre interessert i, den bringer ingen god lyd for min del og sammenligningen leser jeg som irrelevant i sammenhengen.

mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
om.s skrev:
1) ALLT går att bevisa med hjälp av siffror och mätningar. Så är det inte, och så kommer det aldrig att bli. Vetenskap är bra till mycket, men det är ingen allsmäktig sanning som många verkar tro. Det finns gott om fenomen och upplevelser som varken går att mäta eller förklara. Varför måste välljud vara undantaget?



Vellyd må vel være unntatt fordi det at vi kan spille musikk på anlegget i det hele tatt, betyr at vi faktisk har forstått hvordan en del ting henger sammen. Det er jo den samme teorien som også gjør oss i stand til å forutsi hvordan feks et tweak vil virke.

om.s skrev:
Se forövrig mitt svar #48 og #60 i denne tråden for ytterligere forklaringer.
I #48 har du vel en relativt grei teori, men #60 synes jeg er et forsøk på å klamre seg til et håp om at eksotiske HiFi-konstruktører skal komme opp med banebrytende ny viten. Det har vel ikke skjedd og kommer vel heller neppe til å skje...
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
om.s skrev:
1) ALLT går att bevisa med hjälp av siffror och mätningar. Så är det inte, och så kommer det aldrig att bli. Vetenskap är bra till mycket, men det är ingen allsmäktig sanning som många verkar tro. Det finns gott om fenomen och upplevelser som varken går att mäta eller förklara. Varför måste välljud vara undantaget?



Vellyd må vel være unntatt fordi det at vi kan spille musikk på anlegget i det hele tatt, betyr at vi faktisk har forstått hvordan en del ting henger sammen. Det er jo den samme teorien som også gjør oss i stand til å forutsi hvordan feks et tweak vil virke.

om.s skrev:
Se forövrig mitt svar #48 og #60 i denne tråden for ytterligere forklaringer.
I #48 har du vel en relativt grei teori, men #60 synes jeg er et forsøk på å klamre seg til et håp om at eksotiske HiFi-konstruktører skal komme opp med banebrytende ny viten. Det har vel ikke skjedd og kommer vel heller neppe til å skje...



Som nevnt i ett annet svar til Knutinh (?) sa jeg at HiFi nok er marginenes marked, og har vel ikke således yttret at jeg tror noen HiFi konstruktör skal bringe banebrytende ny viten på banen, men at de kan noe mer enn bare formelboka si for å konstruere godlyden, tror jeg de har viten om...

mvh
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
lark skrev:
Design er uhyre viktig for å kunne selge en hvilken som helst kabel til høy pris. Mye viktigere enn eventuelle lydforbedringer man får med kabelen. Ikke et eneste medlem her på forumet ville betale f.eks. 7000 kr. for en strømkabel som kunne forveksles med en standardkabel, uansett lydforbedring.
Design og merkelojalitet, ville jeg sagt.
Se på biler: Opel, Vauxhall, Saturn, Holden og Saab deler på samme platform og ca. 90% av komponentene - likevel forskjeller mellom hva vi er villige til å gi for bilene.

Enda "verre" - Porsche Cayenne kunne aldri blitt noe av om man ikke hadde et samarbeid med VW. Touareg er bygd på samme ramme og det er 90% delelikhet her også - men Porsche har et bedre navn, og folk var villige til å legge mer på bordet for å eie en i prinsippet lik bil. Navn, design og "må ha" lyst.

Poenget med merkevarebygging og design er å få folk til å legge vekk innvendinger fortere. Og å tro at disse faktorene ikke innvirker i Hi-Fi er naivt.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
om.s skrev:
Som nevnt i ett annet svar til Knutinh (?) sa jeg at HiFi nok er marginenes marked, og har vel ikke således yttret at jeg tror noen HiFi konstruktör skal bringe banebrytende ny viten på banen, men at de kan noe mer enn bare formelboka si for å konstruere godlyden, tror jeg de har viten om...

mvh
Da er det jeg som missforstår din post 60.

Uansett er det dette som var det vesentlige i mitt innlegg:
Vellyd må vel være unntatt fordi det at vi kan spille musikk på anlegget i det hele tatt, betyr at vi faktisk har forstått hvordan en del ting henger sammen. Det er jo den samme teorien som også gjør oss i stand til å forutsi hvordan feks et tweak vil virke.
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
om.s skrev:
Som nevnt i ett annet svar til Knutinh (?) sa jeg at HiFi nok er marginenes marked, og har vel ikke således yttret at jeg tror noen HiFi konstruktör skal bringe banebrytende ny viten på banen, men at de kan noe mer enn bare formelboka si for å konstruere godlyden, tror jeg de har viten om...

mvh
Da er det jeg som missforstår din post 60.

Uansett er det dette som var det vesentlige i mitt innlegg:
Vellyd må vel være unntatt fordi det at vi kan spille musikk på anlegget i det hele tatt, betyr at vi faktisk har forstått hvordan en del ting henger sammen. Det er jo den samme teorien som også gjør oss i stand til å forutsi hvordan feks et tweak vil virke.
Kan vi da si at noen ting henger bedre sammen enn andre? og at dette påvirker hvordan vi opplever forskjellene?...

mvh
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Soundproof skrev:
lark skrev:
Design er uhyre viktig for å kunne selge en hvilken som helst kabel til høy pris. Mye viktigere enn eventuelle lydforbedringer man får med kabelen. Ikke et eneste medlem her på forumet ville betale f.eks. 7000 kr. for en strømkabel som kunne forveksles med en standardkabel, uansett lydforbedring.
Design og merkelojalitet, ville jeg sagt.
Se på biler: Opel, Vauxhall, Saturn, Holden og Saab deler på samme platform og ca. 90% av komponentene - likevel forskjeller mellom hva vi er villige til å gi for bilene.

Enda "verre" - Porsche Cayenne kunne aldri blitt noe av om man ikke hadde et samarbeid med VW. Touareg er bygd på samme ramme og det er 90% delelikhet her også - men Porsche har et bedre navn, og folk var villige til å legge mer på bordet for å eie en i prinsippet lik bil. Navn, design og "må ha" lyst.

Poenget med merkevarebygging og design er å få folk til å legge vekk innvendinger fortere. Og å tro at disse faktorene ikke innvirker i Hi-Fi er naivt.
Nå skal vel Porsche kjøpe VW, tror de eier store deler allerede? Dessuten har Cayenne`n helt andre motorer, hjul, bremser osv... Dårlig sammenligning med andre ord! :)
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
SAL skrev:
Nå skal vel Porsche kjøpe VW, tror de eier store deler allerede? Dessuten har Cayenne`n helt andre motorer, hjul, bremser osv... Dårlig sammenligning med andre ord! :)
Dårlig sammenligning ja, for her kan til og med andre en "trollmenn" merke forskjell.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Aubi skrev:
SAL skrev:
Nå skal vel Porsche kjøpe VW, tror de eier store deler allerede? Dessuten har Cayenne`n helt andre motorer, hjul, bremser osv... Dårlig sammenligning med andre ord! :)
Dårlig sammenligning ja, for her kan til og med andre en "trollmenn" merke forskjell.
Store deler av girmontasje, motorkonfigurasjonen og opphenget er likt mellom de to -- men naturligvis er det også noen forskjeller, var de kliss like ble det vanskelig å ta dobbelt så mye for den ene. Men opplevd forskjell og faktisk forskjell målt i kroner og innsats har ingen innbyrdes relasjon.
Og det var mitt poeng i forhold til utsagnet om at man ikke lar seg påvirke av design/utførelse av en kabel. I tilfellet Tuareg/Porsche ble Cayenne mulig fordi man kunne sette store deler av kostnadene på Tuareg, som skulle selges i større antall og dermed kunne forsvare retooling for en VW/Porsche SUV.

Blant motorentusiaster er det en del som har tweaket Tuareger med delene som mangler fra Cayenne ...
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.718
Sted
Oslo/Grebbestad
Njaaa. Jeg mente vel med det å si at ingen i verden per i dag ser ut til på en logisk måte kunne besvare slike spørsmål, i allefall ikke dersom vi må utelukke psykologi/placebo som en mulig årsak. Det er vel trygt å si at placebo bør tas seriøst når vi opplever forandringer etter at en 1 meter strømkabel har fått en "mystisk" beskrivelse på hvordan den fungerer, er belagt med eksotiske matrialer som gull/sølv og i tillegg har en utopisk prislapp.
[/quote]

Hei HåkonN.

Du er velkommen hjem til meg att høre på forskjellerne på mine nett kabler. Supra/Hearmonic tech
trur ikke du hade haft noe problem med att høre det,rekomenderes.
dette gir best merkbar forskjell  vid lyssning på vinyl, nett kabel ansluten til Riaa    (Oslo Bo)
 
E

Element

Gjest
noen som kjenner til strømkablene til Transparent ?
og hvorden de er evt. satt opp mot nordost, kimber, transparent, cardas, t+a, burmester for å nevne noen ?
 
O

om.s

Gjest
Hajoken skrev:
noen som kjenner til strømkablene til Transparent ?
og hvorden de er evt. satt opp mot nordost, kimber, transparent, cardas, t+a, burmester for å nevne noen ?
Sent svar dette, har testet noen av de kombinasjonene du her nevner, men svaret tror jeg du skal forske på selv, det jeg vil anbefale er vel å bruke samme fabrikat/modell på ditt kabel valg, dvs det er beroende på hva/hvor du er i resten av ditt system....

mvh
 
Topp Bunn