LUMINs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    2
    Blitt noen løsning?
    .
    Delvis. Jeg fulgte rådet ditt og koblet opp med usb fra U1 mini til dac. Jaggu viste dacen samme sample rate som U1 mini😊. Så det er nok Usb som er veien å gå med lumin og LM. Har ikke fått finlyttet på forskjell mellom Aes og usb.
    noen her som har gjort seg erfaring rundt disse
    To overføringsmåtene?
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    618
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Noen som hører på NRK P1 med Lumin og via Lumin app?

    Jeg har en D2 og har streamet P1 lenge men plutselig vil ikke P1 laste inn, andre NRK kanaler fungerer. Har vært inne i TuneIn og appen ligger som favoritt der.

    Ja, jeg vet det går og benytte NRK sin egen app caste men enklere med Lumin appen.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Roon hadde problem med nrk p1 østlandet, nrk har bytta til nrk p1 storoslo så link måtte oppdateres. Kanskje samme problem?
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Noen som hører på NRK P1 med Lumin og via Lumin app?

    Jeg har en D2 og har streamet P1 lenge men plutselig vil ikke P1 laste inn, andre NRK kanaler fungerer. Har vært inne i TuneIn og appen ligger som favoritt der.

    Ja, jeg vet det går og benytte NRK sin egen app caste men enklere med Lumin appen.
    Prøvde P1 her nå og det spilte som normalt gjennom Lumin app.
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    618
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Da fikk jeg det til 👍

    Slettet alle NRK kanaler i TuneIn og la dem inn på nytt. NRK storoslo var ny. Deretter oppdaterte radiolisten i Lumin app.


    Roon hadde problem med nrk p1 østlandet, nrk har bytta til nrk p1 storoslo så link måtte oppdateres. Kanskje samme problem?
    Prøvde P1 her nå og det spilte som normalt gjennom Lumin app.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Har Lumin p1 og en L1, der jeg har lagt inn 23000 låter. Superfornøyd med Luminappen, men lurer på en ting: Er det en måte å få laget "spillelister" satt sammen av enkeltlåter fra L1-arkivet?

    Tips og triks mottas med takk!
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    232
    Antall liker
    140
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Noen Lumin har mulighet for optical network.
    Er det noen som har satt seg inn i dette eller prøvd det?
    Har det noe for seg når det gjelder lydkvalitet?
    Har begrenset datakyndighet så vil høre her før jeg evt. forsøker.

    BBD94ECE-AA9A-46AB-8E22-D9A574BDC5EE.png
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Jeg blev nysgerrig og skiftede til optisk , mit setup var router til switch ( almindeligt patch kabel ) fra switch til Lumin X1 ( Nordost Heimdall )
    Så skiftede jeg til Router Til optisk switch ( Nordost Heimdall ) Fra optisk switch til Lumin X1 fiber optisk og dette er i mit setup meget bedre.
    Prisen for at prøve optisk setup er ogå ret billigt så jeg tog springet.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Blir veldig overrasket om det skulle ha noe å si
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    232
    Antall liker
    140
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Noen Lumin har mulighet for optical network.
    Er det noen som har satt seg inn i dette eller prøvd det?
    Har det noe for seg når det gjelder lydkvalitet?
    Har begrenset datakyndighet så vil høre her før jeg evt. forsøker.

    Vis vedlegget 898181
    Hei.

    Lumin lover:
    • Optical Network provides complete isolation from network digital noise
    Så jeg fulgte oppskriften til Lumin.
    Det blei i hvertfall ikke dårligere lyd!
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvordan Lumin streamer Qobuz rent teknisk?

    Dvs. har de en variant av Spotify/ Tidal Connect de har laget selv?
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Noen som vet hvordan Lumin streamer Qobuz rent teknisk?

    Dvs. har de en variant av Spotify/ Tidal Connect de har laget selv?
    Er ikke sikker på hvad du mener helt specifikt med dit spørgsmål , men tænker du måske skulle skrive til Lumin og få deres korrekte svar på dit spørgsmål..... jeg tænker at der ligger en slags general protokol på hvordan det gøres uanset om det er Lumin eller Aurender / DCS eller andre.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mest på at hvis man streamer via Qobuz app (Apple ios), så går det over airplay. Streamer man via Lumin app'en, så blir appen kun en "remote" på samme måte som Spotify Connect. Dvs. streamen går direkte til Lumin, ikke via telefon eller iPad.
    Lurte derfor på om dette var spesiellt for Lumin, eller om Qobuz har en Qobuz Connect funksjon for utvalgte produsenter.
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Etter å ha tatt steget fra D2 til T2 er jeg nå blitt eier av en ny X1. Denne har nå spilt sammenhengende i snart ett døgn og jeg hører jo at det bor noe mer i denne boksen enn T2! Når det er sagt så vil jeg bare legge til at jeg virkelig har vært fornøyd med T2 de årene jeg har hatt den og gitt meg stor eier glede. Det er vell derfor jeg kan rettferdiggjøre ett kjøp av X1 også. Mitt spørsmål til andre med X1 her, hvor langt tid tok det før du følte at den satt seg? Tenker da på innspillingstid. Låter bra nå, men jeg syntes det er litt hul lydsignatur og minnes vagt at også T2 led litt av dette rett ut av esken.
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    Etter å ha tatt steget fra D2 til T2 er jeg nå blitt eier av en ny X1. Denne har nå spilt sammenhengende i snart ett døgn og jeg hører jo at det bor noe mer i denne boksen enn T2! Når det er sagt så vil jeg bare legge til at jeg virkelig har vært fornøyd med T2 de årene jeg har hatt den og gitt meg stor eier glede. Det er vell derfor jeg kan rettferdiggjøre ett kjøp av X1 også. Mitt spørsmål til andre med X1 her, hvor langt tid tok det før du følte at den satt seg? Tenker da på innspillingstid. Låter bra nå, men jeg syntes det er litt hul lydsignatur og minnes vagt at også T2 led litt av dette rett ut av esken.
    En 14 dagers tid burde gøre det.
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Etter å ha tatt steget fra D2 til T2 er jeg nå blitt eier av en ny X1. Denne har nå spilt sammenhengende i snart ett døgn og jeg hører jo at det bor noe mer i denne boksen enn T2! Når det er sagt så vil jeg bare legge til at jeg virkelig har vært fornøyd med T2 de årene jeg har hatt den og gitt meg stor eier glede. Det er vell derfor jeg kan rettferdiggjøre ett kjøp av X1 også. Mitt spørsmål til andre med X1 her, hvor langt tid tok det før du følte at den satt seg? Tenker da på innspillingstid. Låter bra nå, men jeg syntes det er litt hul lydsignatur og minnes vagt at også T2 led litt av dette rett ut av esken.
    Min erfaring fra min egen X1 er at det tager ca. 250-300 timer , men det sidste kommer først efter 500 timer. Tillykke med en fantastisk dejlig maskine
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Min erfaring fra min egen X1 er at det tager ca. 250-300 timer , men det sidste kommer først efter 500 timer. Tillykke med en fantastisk dejlig maskine
    Samme her. Det kan være lurt å la den stå på kontinuerlig i 2-3 uker og spille på den. Om du har en ekstern pre så bør inngangen du bruker også være aktiv på denne. Du kommer nok til å høre betydelige forbedringer. Test også ut Pastrugh som MQA alternativ når du har blitt bedre kjent med den. Lykke til med ny X1 :) :)
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Samme her. Det kan være lurt å la den stå på kontinuerlig i 2-3 uker og spille på den. Om du har en ekstern pre så bør inngangen du bruker også være aktiv på denne. Du kommer nok til å høre betydelige forbedringer. Test også ut Pastrugh som MQA alternativ når du har blitt bedre kjent med den. Lykke til med ny X1 :) :)
    Takk for svar. X1 står og spiller kontinuerlig, men min pre som er Audio Research og rør basert er avslått for å ikke brenne tid på rør. Kan jo muligens koble X1 direkte i monoblokker som er transistor? Holder det ikke at X1 spiller uten at det er en aktiv mottaker i form av pre eller effekt forsterker?? X1 står nå bare å spiller uten at noe annet er påslått.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Du får mye bedre oppløsning om du overstyrer volumkontrollen på X1 når alt har satt deg, sammenlignet med å bruke volumstyringen på X1 for innspilling, Jeg har en Accuphase 3850 pre og er helt sikker :). Du er sikkert klar over det, men husk å kontrollere polaritet om du har balanserte kabler.
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Du får mye bedre oppløsning om du overstyrer volumkontrollen på X1 når alt har satt deg, sammenlignet med å bruke volumstyringen på X1 for innspilling, Jeg har en Accuphase 3850 pre og er helt sikker :). Du er sikkert klar over det, men husk å kontrollere polaritet om du har balanserte kabler.
    Takk for tips. Min erfaring fra T2 er også å overstyre volumkontrollen til Lumin selv om den er Leedh. Jeg styrer volumet med min ARC Ref6, men utgangs spenningen fra Lumin er satt til LOW da dette passer bedre på min ref6. Kan du beskrive hva du mener med polaritet på balansert kabler? De passer jo bare en vei. Jeg kjører kun balanserte kabler.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Takk for tips. Min erfaring fra T2 er også å overstyre volumkontrollen til Lumin selv om den er Leedh. Jeg styrer volumet med min ARC Ref6, men utgangs spenningen fra Lumin er satt til LOW da dette passer bedre på min ref6. Kan du beskrive hva du mener med polaritet på balansert kabler? De passer jo bare en vei. Jeg kjører kun balanserte kabler.
    Du må undersøke hvilken pinne som er pluss og hvem som er minus og pluss på din ref.6 og eventuelt snu polariteten på X1 om de ikke er satt opp likt. (du får fasefieil om dette ikke er iorden), eg tror pin 2 er positiv på preampen din, men er ikke sikker så du må undersøke. Ser at du har fasevelger på den så du har mulighet for å teste hva som låter best om du må skifte polaritet noe sted.
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    618
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Lansering av D3 på Hong Kong High-End AV Show.


    We're all set here at the Hong Kong High-End AV Show!

    As well as announcing LUMIN D3, we have a main demonstration system consisting of:
    LUMIN P1
    LUMIN L2
    LUMIN AMP (x2)
    Amphion Krypton3 loudspeakers

    See you there!

    IMG_7814.jpeg



    PS: så nå at jeg var litt sent ute, allerede annonse lagt ut ;)
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Flere enn undertegnede som har issues med kombinasjonen Tidal og Lumin?
    Får nemlig bare spilt av visse sanger, mens de som er merket med "en sort sirkel med en hvit bølge inni" (mqa?) avspilles i absolutt stillhet.....
    Hvis dette skyldes at Tidal er på vei bort fra mqa, hadde det vært litt greit å vite når ting funker sutalaust igjen - hvilken løsning nå Tidal lander på......

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Flere enn undertegnede som har issues med kombinasjonen Tidal og Lumin?
    Får nemlig bare spilt av visse sanger, mens de som er merket med "en sort sirkel med en hvit bølge inni" (mqa?) avspilles i absolutt stillhet.....
    Hvis dette skyldes at Tidal er på vei bort fra mqa, hadde det vært litt greit å vite når ting funker sutalaust igjen - hvilken løsning nå Tidal lander på......

    mvh
    Proffen
    Ingen andre enn meg som har dette problemet?

    mvh
    Proffen
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Ta kontakt med Tom hos Endpoint.
    Han kan hjelpe deg med en omprogrammering og reinstallasjon av all SW på din enhet. Kan være det løser problemet ditt.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ta kontakt med Tom hos Endpoint.
    Han kan hjelpe deg med en omprogrammering og reinstallasjon av all SW på din enhet. Kan være det løser problemet ditt.
    Fant ut av det i dag.
    Ser ut til at "noen" (aner faktisk ikke hvem eller når) har vært borti noe på innstillingene.
    Ordnet seg da jeg endret mqa mode fra full decode til off..........

    mvh
    Proffen
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Fant ut av det i dag.
    Ser ut til at "noen" (aner faktisk ikke hvem eller når) har vært borti noe på innstillingene.
    Ordnet seg da jeg endret mqa mode fra full decode til off..........

    mvh
    Proffen
    Jeg har tidligere hatt en X1 uten at det var noe problem med Tidal, hverken via Connect eller i Lumin Appen uansett hvilken MQA dekoding som ble benyttet, men det låter nok best om du bruker bypaser og spiller med Pass trugH.
     

    CarstenP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.10.2019
    Innlegg
    55
    Antall liker
    183
    Sted
    Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Har fået mig en Lumin U2 mini + LHY psu og er indtil videre ganske tilfreds med hvordan den lyder og Lumin appen virker nem og ligetil at bruge, men hvis man hører en sang og gerne vil tilføje denne til en playliste man har lavet, hvordan gør man det?
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva er erfaringen med å kjøre i Roon only modus? Er det en merkbar forbedring i lydkvalitet?
    Siden det er endel styr med å skifte mellom standard og Roon only (må ta en factory reset for å skifte fra Roon only til standard mode) så ville jeg sjekke hvilke erfaringer dere har før jeg bruker tid på det. (Nettopp fått en U1 mini i hus).
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Trenger litt råd og veiledning her. Har hatt en litt trøblete start med min nye Lumin X1 som til stadighet faller ut og mister kontakt med Lumin app. Har lest side opp og side ned på nettet og resatt etter alle kunstens regler. Bruker egen dedikert Ipad for Lumin. Kan legge til at jeg aldri hadde ett eneste problem med min gamle T2, men gudene vet om det er nye retningslinjer med nye verjoner eller lign. Problemet mitt nå er at jeg er blitt blokkert av Tidal slik at jeg ikke får logget meg på app, dvs at på mobile kjørt over mobilnettet fungerer Tidal, men alt som går over wifi har Tidal blokkert. Noen tips på hva jeg gjør??

    Melding fra Tidal:

    Du er blitt blokkert!!

    Hvorfor er denne blokkeringen nødvendig? Noe med din nettleser har fanget vår oppmerksomhet.

    Det kan være mange ulike årsaker til dette:
    • Du surfer og klikker raskere enn forventet av et menneske
    • Noe hindrer Javascript fra å fungere på din datamaskin
    • Det er en robot på det samme nettverket (IP ....) som deg
    Har du problemer med å komme inn på siden? Kontakt oss her
    ID: bbe8132c-73f9-4beb-b6d8-8d49f2b5c62e
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Dette er ikke et problem jeg har hørt om tidligere, og jeg bruker X1 selv uten å ha hatt et slikt problem. Kan virke som et problem med din WIFI router?
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Trenger litt råd og veiledning her. Har hatt en litt trøblete start med min nye Lumin X1 som til stadighet faller ut og mister kontakt med Lumin app. Har lest side opp og side ned på nettet og resatt etter alle kunstens regler. Bruker egen dedikert Ipad for Lumin. Kan legge til at jeg aldri hadde ett eneste problem med min gamle T2, men gudene vet om det er nye retningslinjer med nye verjoner eller lign. Problemet mitt nå er at jeg er blitt blokkert av Tidal slik at jeg ikke får logget meg på app, dvs at på mobile kjørt over mobilnettet fungerer Tidal, men alt som går over wifi har Tidal blokkert. Noen tips på hva jeg gjør??

    Melding fra Tidal:

    Du er blitt blokkert!!

    Hvorfor er denne blokkeringen nødvendig? Noe med din nettleser har fanget vår oppmerksomhet.

    Det kan være mange ulike årsaker til dette:
    • Du surfer og klikker raskere enn forventet av et menneske
    • Noe hindrer Javascript fra å fungere på din datamaskin
    • Det er en robot på det samme nettverket (IP ....) som deg
    Har du problemer med å komme inn på siden? Kontakt oss her
    ID: bbe8132c-73f9-4beb-b6d8-8d49f2b5c62e
    Hei,
    Her er en med samme feil, kanskje dette kan hjelpe deg.
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Noen som vet om spillelister blir slettet når man resetter Lumin med reset knappen? Finner ingenting igjen.....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om spillelister blir slettet når man resetter Lumin med reset knappen? Finner ingenting igjen.....

    Troubleshooting
    HARDWARE RESET
    A hardware reset deletes all personal setting changes and streaming account data. It can be useful during the troubleshooting process, or when needing a fresh start (change of owner, for example).

    What gets reset
    All hardware general settings (volume, output port, resampling, etc)
    Current Playlist (Save Playlist if you need to keep it)
    Streaming service login details, account information, sessions and SSL certificates

    What doesn't get reset
    Firmware version stays the same
    Saved playlists remain on iOS/Android/iCloud
    App general settings (theme appearance, selection style, etc) stay the same
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    618
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    NRK har trukket seg fra samarbeid med TuneIn og da er kanalene blitt borte fra listen i Lumin appen også. Noen som vet om det går å få NRK kanalene inn på en annen måte via appen?


    Kan komme rundt det ved å starte nrk sin egen app og så «caste» men ønsker å styre alt fra Lumin sin egen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    NRK har trukket seg fra samarbeid med TuneIn og da er kanalene blitt borte fra listen i Lumin appen også. Noen som vet om det går å få NRK kanalene inn på en annen måte via appen?


    Kan komme rundt det ved å starte nrk sin egen app og så «caste» men ønsker å styre alt fra Lumin sin egen.
    Det er vel heller begrenset med støtte på Lumin sin platform, alternativene er vel Airplay eller roon, men ikke noe mulighet som jeg vet om direkte fra appen da de er all in med Tuneln for radio. Bruker selv roon som fungerer veldig bra, men dyrt om det bare er for radio. Er kanskje mulig å få til noe med OpenHome også, men igjen ikke fra Lumin appen som du (og sikker mange andre) ønsker). Tror NRK overvurderer hvor mange som gidder å styre med en egen app bare for NRK, samme for NRK Podcast.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn