LUMINs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Aner at det går i riktig retning........... :ROFLMAO:
    Men foreløpig tyst fra høyttalerne....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    jepp.
    Mistenker nå at problemet er repeateren.
    Det er en sak med noen år på baken, så ikke umulig at man må ut og shoppe ny i morgen........

    Et annet alternativ til at det ikke blir lyd, kan jo seff være at jeg var for kjapp på avtrekkeren mens jeg satt og programmerte Devialetens innganger..... Det er jo for så vidt fort gjort i morgen å fikse!

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    jepp.
    Mistenker nå at problemet er repeateren.
    Det er en sak med noen år på baken, så ikke umulig at man må ut og shoppe ny i morgen........

    Et annet alternativ til at det ikke blir lyd, kan jo seff være at jeg var for kjapp på avtrekkeren mens jeg satt og programmerte Devialetens innganger..... Det er jo for så vidt fort gjort i morgen å fikse!

    mvh
    Proffen
    Hvis du skal ut og shoppe, så kjøp heller et mesh nettverk. jeg bruker det og er svært fornøyd. Jensen sine er ikke så verst priset.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Bruker selv Google Wifi (mesh nettverk)som også fungerte perfekt med Lumin.
    Ikke kjøp Google Nest da det ikke har mulighet for nettverkskabel ut.
    Hadde selv koblet opp mye rart før jeg fikk Lumin, derfor jeg syntes den nærmest var plug and play, ser nå at det byr på endel utfordringer for deg. Kan trøste deg med at når du får den up and running er det også noe av det mest stabile jeg har hatt. Ingenting er verre enn feilsøking når du skal lytte til musikk, det gjorde jeg aldri de to årene jeg hadde D1 og U1 mini som jeg hadde en kort stund.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for tips.
    Får ta meg en tur ut og sjekke hva som er kjapt tilgjengelig.
    Det hadde jo vært greit å slippe flere dingser enn nødvendig - men ser jo samtidig at 2 eller kanskje 3 noder kan bli aktuelt. Da kan jr ha en på sitt rom og.
    Det beste hadde dog vært om man kunne få samme resultat vha to repeatere - men meshnettverket er kanskje bedre/kjappere/mer stabilt?

    mvh
    Proffen
     

    REman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2013
    Innlegg
    78
    Antall liker
    49
    Takk for tips.
    Får ta meg en tur ut og sjekke hva som er kjapt tilgjengelig.
    Det hadde jo vært greit å slippe flere dingser enn nødvendig - men ser jo samtidig at 2 eller kanskje 3 noder kan bli aktuelt. Da kan jr ha en på sitt rom og.
    Det beste hadde dog vært om man kunne få samme resultat vha to repeatere - men meshnettverket er kanskje bedre/kjappere/mer stabilt?

    mvh
    Proffen
    Det er vel mesh som gjelder nå til dags, så jeg anbefaler absolutt det. Veldig elegant med de løsningene som har nettverkskontakter på satelitter. Selv har jeg Netgear Orbi - med en satelitt nær stereo/TV slik at jeg bruker nettverkskabel fra Lumin streamer og andre komponenter som trenger nettverk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kom plusselig til å tenke på noe, etter tips fra en bekjent.
    Jeg har jo allerede en Sonos-spiller stående.
    Kan den brukes som oppkoblingspunkt for D2, kanskje?
    Koster jo lite å prøve det, jaffal.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Oh joy!
    Så langt høres det ut til å funke gull med å bruke Sonos Connect som koblingspunkt! :D
    Da skal jeg "bare" få lagt til musikkbibloteket på nas`en........

    mvh
    Roger
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Savner litt brukererfaring i tråden som kunne vært kjekt for oss som kanskje også skal bli venn av Lumin 😀
    Hvilke utganger brukes ? Merkes det forskjell på de i stor grad ? Noen som bruker ekstern strøm forsyning ? Verdt det ? Osv osv
    Har tre kandidater for ny streamer og lumin er en av de , men billigste er kanskje å bare kjøpe strøm forsyning til bluesound
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Savner litt brukererfaring i tråden som kunne vært kjekt for oss som kanskje også skal bli venn av Lumin 😀
    Hvilke utganger brukes ? Merkes det forskjell på de i stor grad ? Noen som bruker ekstern strøm forsyning ? Verdt det ? Osv osv
    Har tre kandidater for ny streamer og lumin er en av de , men billigste er kanskje å bare kjøpe strøm forsyning til bluesound
    Kommer jo litt an på hvilken Lumin du spør om - det finnes jo både streamer, dac med streamer og ulike forsterkere. Men går ut i fra at du spør om streamer, og muligens U1 Mini? Jeg kan i hvert fall fortelle om stor opplevd forskjell med og uten Sbooster strømforsyning. Det anbefales på det varmeste! Jeg synes det låter aller best med AES/EBU, men mistenker at det har mer med dacen min å gjøre enn med Lumin. Ellers liker jeg svært godt at man kan skru av de utgangene man ikke bruker, og det anbefales av Lumin. Man kan også skru av stort sett alle tjenester man ikke bruker, ned/opp-sample etter eget velbefinnende og så videre. Det eneste som irriterer meg (om man skal bruke Lumin appen) er at det ikke går an å disable Music Library, slik at den uansett leter etter dette.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noe hokus-pokus-triks for å få D2 til å spille av fra musikkbiblioteket på nas?
    Alt der skal være lagret som flac, så det burde ikke være såååå knotete.....

    mvh
    Proffen
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Noe hokus-pokus-triks for å få D2 til å spille av fra musikkbiblioteket på nas?
    Alt der skal være lagret som flac, så det burde ikke være såååå knotete.....

    mvh
    Proffen
    Ta en titt på Lumins hjemmeside så får du de svarene du trenger. Men du må laste inn Mimserver på Nas for at Lumin skal finne den. Men her er jeg på tynn is da jeg bruker Lumin L1 som igjen er plugg an play.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hmmmmm, kjenner at det er for seint å sitte og knote med sånt nå.
    Har brukt Lumins hjemmeside som best jeg kan, men er ikke helt i mål ennå.
    Får høre med noen som kan mer data enn det jeg tydeligvis kan.
    Det er noe sannhet i ordtøkja: "datamaskiner hjelper oss å løse problemer vi ikke hadde før......." :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Det stemmer nok at D2 krever Minimserver kjørende på nas. Personlig synes jeg den er litt for "minim", så jeg valgte Aurender mye av den grunn.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Stemmer det at lumin passer bra med synology Nas ?
    aurender ser fine ut men jeg vil ha flere utganger enn bare usb
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Hmmmmm, kjenner at det er for seint å sitte og knote med sånt nå.
    Har brukt Lumins hjemmeside som best jeg kan, men er ikke helt i mål ennå.
    Får høre med noen som kan mer data enn det jeg tydeligvis kan.
    Det er noe sannhet i ordtøkja: "datamaskiner hjelper oss å løse problemer vi ikke hadde før......." :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
    Installer Minimserver på NAS, finnes under app på NAS, legg inn mappen med musikk i Minimserver.
    Etter det finner Lumin mappen med musikk, easy peacy;)
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da kryper jeg litt til korset, og erkjenner at mine datakunnskaper har sine klare begrensninger......
    Har prøvd meg frem så godt jeg kan i dag, men føler egentlig at jeg ikke har den ringeste peiling på hva jeg driver med, egentlig/faktisk.
    Så da får jeg kontakte noen som kan mer data enn meg selv, så får vi se hvor det fører hen

    Et lite spørsmål dog, angående NAS: Har stående en noen år gammel Ready nas duo.
    Kan det hende at den er "utdatert" og ikke vil funge sammen med D2?

    Litt kjedelig, sånn i børjan, men det pleier jo å løse seg på en eller annen måte til slutt.
    Får finlese litt i manualen, og se om den kan gjøre meg litt klokere.........

    mvh
    Proffen
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Stemmer det at lumin passer bra med synology Nas ?
    aurender ser fine ut men jeg vil ha flere utganger enn bare usb
    Det som betyr noe for Lumin er at Minimserver er installert på nas.
    Min Aurender N10 har både usb, AES/EBU, coax og BNC ut.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det som betyr noe for Lumin er at Minimserver er installert på nas.
    Min Aurender N10 har både usb, AES/EBU, coax og BNC ut.
    Hmmm, det var det da!
    Er det mulig å innstallere Minimserver på en eldre NAS, eller finnes der begrensninger der?
    Har lest til øya går i kryss i kveld.....
    MÅ Minimserver være installert, okke som? Også hvis man spiller av PCM?

    mvh
    Proffen
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte ny nas ifjor , leste noe om at bla synology jobber særdeles bra O-lag med Lumin
    Aurender N10 er langt over budsjett for meg, sammenligner med u1 mini
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Jeg henleder oppmerksomheten til LUMIN-vennene i all ydmykhet til min splitternye, M1 i usprettet boks, med LUMIN fjernkontroll, som nå ligger på Torget.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for den!
    Har vært inne og sett på siden tidligere, og også gjort et forsøk på å laste ned og installere programmet.
    Men, igjen viser det seg at mine datakunnskaper og -ferdigheter er høyst begrensede.
    Får liksom ikke åpnet og innstallert. Virker som om hele prosessen bare går i en loop i mappen nedlastinger.
    Noen enkle, geniale tips for hvordan jeg får åpnet og installert?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lurer pinadø på om jeg trenger en dags pause fra alt?

    Noen som kan opplyse meg om om noe så banalt som hva som skal til for å spille av låtene på et album fortløpende i Qobus?
    Pr idag spilles det kuttet jeg klikker på, så vert det stilt når låten er ferdig....

    Mvh
    Proffen
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    4721C70B-D69A-46E3-BB5A-0D4E3965F0AA.jpeg
    trykk på den blå «Play» knappen oppe til høyre for å spille ett album. Trykk på en sang for å spille bare den sangen :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det qobusappen? I så fall må jeg jo ha en måte å koble til D2 på, og de muligheten har ikke hoppet i fjeset på meg....
    Luminappen ser annleis ut...og den funker, men kun på et kutt om gangen.... 🙄

    Mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Lurer pinadø på om jeg trenger en dags pause fra alt?

    Noen som kan opplyse meg om om noe så banalt som hva som skal til for å spille av låtene på et album fortløpende i Qobus?
    Pr idag spilles det kuttet jeg klikker på, så vert det stilt når låten er ferdig....

    Mvh
    Proffen
    Trykk på den til venstre da spiller den alle,du må ikke gå inn på sangene men trykk når albumet er oppe😁.
    B3B2AFF6-9DCC-49CC-ABCC-D21AE18D57B3.jpeg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det qobusappen? I så fall må jeg jo ha en måte å koble til D2 på, og de muligheten har ikke hoppet i fjeset på meg....
    Luminappen ser annleis ut...og den funker, men kun på et kutt om gangen.... 🙄

    Mvh
    Proffen
    Ja, det var kubuss appen. Se Evo sitt bilde for Lumin appen :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for hjelp/info!
    Tror jeg har skjønt det nå.... 😁

    Får se litt mer på Qobusappen. Hadde jo vært greit hvis den fant D2

    Mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det denne du ser etter? Vis vedlegget 719071
    Nei, det er vel inne på Lumin-appen? Og der har appen kontakt med D2.
    Men i appen som heter Qobus (lastet ned fra Google play), har jeg så langt bare kunnet spille av musikk på mobil/nettbrett, og ser lissom ikke helt hvordan jeg skal få DEN appen til å finne og koble til D2.
    Nå er det for så vidt ikke noe problem, all den tid jeg allerede har Lumin-appen, som funker som den skal

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er sikkert kjedelig å svare på spørsmål som i grunnen ikke er så vanskelige å finne ut av - så lenge hodet er uthvilt og med.

    Ikke desto mindre er jeg takknemlig for alle konstruktive innspill/svar!

    Tror jeg har blitt rimelig fortrolig med Luminappen i dag - og Qobusappen blir jo da overflødig......
    Synes jo det spiller godt via Qobus, og forskjellen mellom Qobus og Spotify er STOR! Om det bare har med plattformen å gjøre, er jeg dog helt i det blå på. Vil jo tro at D2 gjør en habil jobb og.
    Synes jo det er mindre støy i lydbildet nå, lydbildet er stort og luftig, og jeg aner at D2 graver ut atskllig mer og riktigere bassinfo fra kildene.....
    Så inntil videre blir det nok Qobus som vil bli benyttet. Så vil tiden vise hva som skjer når Spotify slipper sin hifiversjon.....

    mvh
    Proffen
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nei, det er vel inne på Lumin-appen? Og der har appen kontakt med D2.
    Men i appen som heter Qobus (lastet ned fra Google play), har jeg så langt bare kunnet spille av musikk på mobil/nettbrett, og ser lissom ikke helt hvordan jeg skal få DEN appen til å finne og koble til D2.
    Nå er det for så vidt ikke noe problem, all den tid jeg allerede har Lumin-appen, som funker som den skal

    mvh
    Proffen
    Tror @jorwed_ i sin velvillighet til å hjelpe kom i skade for å forvirre deg litt med skjermbildet sitt. Det er IKKE mulig å styre lyd gjennom Lumin via Qobuz-appen. Men, det er mulig å spille av streams fra Qobuz med Lumin-appen. For å spille hele albumet holder du lenge på albumet i Lumin-appen. Da kommer bildet opp som @Evo III viste til, der kan du velge å spille hele albumet ved å legge det inn på før/etter de andre sangene i gjeldende spilleliste, eller erstatte gjeldende spilleliste med dette albumet.
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Nå er det en uke siden jeg fikk Lumin U1 mini i hus og må bare bekrefte det mange her inne har sagt om brukervennlighet og lydkvalitet, det er utrolig bra, også enkelt og sette opp, plug and play, beste appen jeg har brukt!!!
     
    Ble medlem
    19.08.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Hei, Jeg kan ikke installere Lumin App'en på min Mac fordi den har Intel-prosessor. Linn Kazoo og Qobuz funker det, men når jeg velger artist og ber om utlisting av album vises det ikke om de strømmes med high-res eller CD-kvalitet. Det vises først når jeg velger å spille av albumet. Noen som har no' tips? Har testet Audirvana, men der synes jeg albumlisten (ved gitt artist) blir for omfattende, 'alt' listes ut, også det som ikke er relevant. Lumin App'en (som _kan_ brukes på min iPhone) virker å være bedre i så måte. Bør jeg bytte ut min gamle Mac til en ny en med M1-prosessor :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn