LS3/5A og andre små eller store - Stig Arne si dagbok for mars 2023

SAD-0323 (1 of 1a).jpg


Med eller utan solkrem; vår og sumar trugar, med ulempene det fører med seg for hobbyen vår. Men me klarar uansett aldri å lata vera å prøva ut stadig nye høgtalarar. Og ta ein øl eller to.

Små eller store?
(tekst og bilete dette avsnittet: Stig Arne Skilbrei og Stig Inge Bjørge (Lyra))

Høgtalarar kjem i alle storleikar og fasongar, og spelar vidt forskjellig. Mange hevdar at høgtalarane er viktigaste komponenten i stereoanlegget av den grunn. Det er ikkje nødvendigvis rett. Har du ein illelåtande forsterkar - og dei er det plenty av! - spelar det ingen rolle kor gode høgtalarane er. "Shit in, shit out"! Men det er det ikkje alle som høyrer. Den store skilnaden mellom ulike høgtalarar derimot, er meir iøyrefallande.

Som kontainerdykkar kjem eg stendig over nye høgtalarar, og gjer nye erfaringar. Det hjelper òg at nesten-nabo Terje driv bruktbutikk. Han tilkaller meg når han har fått tak i noko, og saman prøver me det ut. Stig Inge kjøper òg stadig nye høgtalarar. Anten av generell interesse, eller avdi han og teknikarane hans meiner dei kan gjera nytten som “monitor” for utviklinga av pick-upar eller anna utstyr.

Sjølv har eg funne mun i eit par gamle Dali 7, som har synt seg å vera forbausande nøytral og dugande all round, når du berre har retta opp i eit par feil og manglar. Du ser bilete av han i tidlegare dagbøker. No har eg vent meg til dei, og fryktar at det kan verta vanskeleg å gå attende til mindre høgtalarar att. Men det er likevel noko djupt fasinerande med små “high end”-høgtalarar. Det er veldig lite dei klarar av både bass og lydstyrke, og det er fordømt irriterande, og gjer at dei er vanskelege å leva med i lengda. Realistiske lydnivå og konsertopplevinga kan du berre drita i. Men mellomtonen kan få ein nesten magisk kvalitet, som større høgtalarar strever med å kopiera. Grunnen er enkel: Mindre kabinett, mindre resonansar, og mindre kompleksitet (dei er nesten alltid to-vegs, medan større som regel er tre-vegs).

Rogers LS3/5A
Såleis har både eg, Stig Inge og Lars Tørressen i Bergen opptil fleire par med Rogers LS3/5A, som var den minste studio-monitoren utvikla av BBC og lisensiert til Rogers og andre....

Les heile dagbokartikkelen til Stig Arne i Audiophile.no

SAD-0323 (2 of 6)a.jpg
 

Kommentarer

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
62
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
9
Ken Kessler hadde en «Shoot out» i HIFI News i 2001 hvor det ble testet 15 varianter av LS3/5a. Jeg har magasinet men må finne det. Den største testen av å sammenligne de forskjellige fabrikantene. Det er både 11 og 15 Ohms utgaver. Jeg har selv hatt 12 par men sitter «bare» igjen med 3 par. Audiomaster, Chartwell og Goodmans!
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.140
Torget vurderinger
1
Hvis du finner det og kan dele her, hadde det vært fin lesning.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Jeg har nye Graham LS3/5A kjøpt hos Stereofil i fjor. Ingen imponatorlyd når man går rett fra noe annet. Likevel er det blitt den høyttaleren jeg bruker desidert mest, og som jeg savner mest når andre høyttalere er koblet opp. Det gjelder med et bredt utvalg av forsterkere og kilder. Antakelig er det den naturlige mellomtonen som gjør det så lett å lytte lenge til dem, og bare nyte musikken.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.622
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Jeg har et par Rogers LS3/5a fra 1978, jeg kjøpte for 3500,- av Ståle Krapyl :) Men det var ikke alle fabrikanter som fikk ''lisens'' av BBC for å produsere disse. Ellers så var det variabel kvalitet på disse KEF elementene som ble sortert ut og paret. Så må man ha en forsterker som passer for å drive dem. Engelsk konstruert viser til å passe bra hær.,
Mye av hemmeligheten ligger i delefilteret, og justeringen av det. Kabinettet er ekstremt stivt, som også har preget mellomtonen. Ikke alle liker den fokuserte lyden, da det er en puntkilde høyttaler. Var en veldig god beskivelse i et gammelt Hifi&Musikk som beskrev selve delefilteret på 15 ohm utgaven.
Nå står LS3/5A til pynt i en hylle og venter på å bli spilt på. Men skulle nesten tro at gummiopphenget har begynt å tørke ut. Falcon har også oppgraderings kit til LS3/5A.
Cellesion 3 er en Britisk mini monitor som jeg har med eksakt samme størrelse som LS3 5/A. Den har en lysare diskant av titanium. Veldig morsom høyttaler det også. Engelske mini høyttalere var en gang rimelige og gode :)
 
Sist redigert:

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Sammenlikning av Graham LS3/5, Graham LS3/5A og Falcon LS3/5A:


«At the end of the day, Graham Audio's Chartwell LS3/5A was my favorite of these three seriously good, BBC-designed minimonitors.»

Testen samsvarer med mine erfaringer etter å ha hørt alle tre; det ble Graham LS3/5A på meg. De erstattet et par velpleide 15 ohms Rogers LS3/5A fra 1982. De nye låter enda bedre🙂

LS 3/5A fungerer fint som investeringsobjekt: hadde jeg solgt de gamle, som var i Mint Condition med emballasje, i utlandet, kunne jeg fått 10 ganger nyprisen. Og det inflasjonskorrigert!
 
Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.140
Torget vurderinger
1
Jeg har dessverre til gode å høre en ekte LS3/5A foreløpig, dog har jeg vært fascinert av dem siden jeg leste om dem for mange år siden. Har et par Harbeth P3ESR SE som er bygd over omtrent samme lest, og er veldig fornøyd med dem, men det er ikke en LS3/5A. Målet er å få hørt de ulike variantene fremover og helst få tak i et par selv også, basert på hvilke av dem jeg foretrekker hva gjelder lydbilde.
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
409
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Topp Bunn