Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Grevlingen var innom i går og grein til seg vaffelkaker. Hyggelig som alltid, og så fikk han jo med seg tre kasser som var i manko av filtre. Deile bare å kue strekke armene fram og så står det en luring der og bare tar imot.

    Vi tok oss også en tur ned på verkstedet der jeg kunne friste han med innvielsen av vingemalen. Seks lag små bjørkefinérbiter for å finne ut om malen dugde. I dag kunne jeg konstatere at den gjør det. Bortsett fra et bittelite limslipp som blir borte når jeg får tunet herligheten.

    Ikke tvil i mitt sinn om at dette er måten å gjøre det på. Litt dyrere, riktignok, enn heltre og enda mindre littere dyrere enn MDF. Men på den estetiske siden vinner 24mm kryssfinér med flere langsider, og innfører man det arbeidsmessige i regnestykket, vinner ply også. Nesten ikke arbeidstid i freseren og så blir det veldig fint og uforstyrret formspråk. Smekkert og fint. Resonansdødt og akkurat passe tungt.

    Vis vedlegget 581317


    Man dag starter YFF - yrkesfaglig fordypning. ikke enkelt å drive fullkontaktsundervisning i disse dager, så det går mot å lage lett prefabrikerte produkter i en pakke som elevene henter på skolen og sysler med i heimen. Ikke aner jeg hva som fins av verktøy rundtomkring, men jeg satser på at det fins en kniv og en hammer. Det er utgangspunktet. Elevene får med seg emner, ei lita flaske hvitlim, slipepapir og annet smårusk. Teams - jaggu får man kjørt seg. Her er en stabbels som er klar til pakking. Åttekantige småbeholdere med innlimt pønt.
    Fortsettelse følger.

    Vis vedlegget 581318


    BB
    Hvorfor ikke benytte en slik prosess for å lage hornene? Du kan jo også forme verktøyet slik at når emnet ligger i verktøyet kan du bare holde det fast og frese alle kantene riktig rett i verktøyet med kulelagerfres. Ferdige horn med hull for tapper kan shippes flatpakket verden rundt.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jørn;
    Dette har vært en del av prosessen ei god stund - å gjøre det selv med Den Store Festoolen. I fjor sommer var tegningene klare og prosjektet konkludert som absolutt gjennomførbart. Men jeg endret fokus mot kryssfinérlaminerte vegger og da fjerna jeg denne støvete tilnærminga. Men gjæringsjiggen for kryssfinér står så absolutt på ågjørelista. Den er ikke så veldig langt unna, eggentlig - for Den Store Festoolen.

    Hornfreseren.JPG

    romerguden;
    Han som ikke gir seg overfor (Trefjølfasthengsforkobling) har vel det beste navnet så langt. Kanskje lasererererer jeg dette inn i den elendige.

    BB
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    HEL;
    Har hørt at de er gjerrige der borte, men Bakkens markedsføringsstrategi bør jo romme fjerne markeder også. Horna måler som forventet, veldig likt 112-horna. Ned til 650 er en komfortabel grense, så de som har kapabel støtte opp dit og vil ha sånt baleverk i stua, bør melde sin interesse til han som skal lage disse. Jo før, jo heller.

    BB
    Kan hvemsomhelst bestille disse av Bakken? Tenker ift. "copyright" på konstruksjonen, skjønte at det var flere involverte i produksjonen/design av disse. Hva med boltsirkel, er man låst til 114mm eller finnes det løsning for Jbl 2450SL som har 82,5mm?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    tofter;
    Det er først og fremst Espen som har eierrett til selve hornutformingen. Emo har konstruert halsen og Bakken og jeg har stått for den tremessige gjennomføringen. Med den halsen som Emo har laget, tipper jeg det går an å få festet 2450SL også - i alle fall om man vrir driveren 45 grader Celsius. Dette vet den hyperpotente unggutten om du PMer ham. Bakken legger ned et god porsjon albuegris i dette, så jeg håper at han får en masse ordrer i boka si.

    Espen og jeg har ingen andre knytninger til dette prosjektet enn at vi har kost oss underveis og er følelsesmessig påkoblet - på tide å la ungdommene ta dette videre. Håper bare at de som sitter på strekene ikke sprer disse for alle vinder.

    Hvemsomhelst kan bestille - det er jeg helt sikker på.

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    På tide å utvikle en overkommelig super-driver og tilhørende optimalisert throat til dette hornet da?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jørn;
    Du som har hode til det, kjør igang og skyfl på køl.
    Jeg velsigner deg gjerne om det kan være til hjelp!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    I gårkveld ble det ennå en fin ettermiddag på verkstedtet. Skolen betaler tilbake litt av en haug med frivillighetstimer eldstegutten har brukt på oss, for å få produkter ut av bla CNC-maskinen ved å tilby han å bruke lokalene litt innimellom. Derfor disse familiesamlingene. Om noen skulle lure.

    Han ble nesten ferdig med stereo-møblet i går kveld. Kun to hengsler og bittelitt finishing work gjenstår. Gammelstuten bøyer seg i sagmuggen - dette ble virkelig vakkert. Og så er det utrolig for en gangs skyld å jobbe sammen med en skikkelig dedikert fagmann - stappfull av vidd og viten. Selv om det er litt irriterende med "Se her, så skal jeg lære deg noe". I går fikk jeg imidlertid tatt skikkelig igjen i temaer som Urealim, Relativ luftfuktighet og Likevektsfuktighet. Takker Henne, på torss av dette, for den hyrdestunda i 1989.

    20200527_224258.jpg 20200527_224356.jpg 20200527_224410.jpg

    Men gammelstuten kunne ikke gå og trø mainnsjit, så han startet på litt soveromspønt som det skal brægges om etterhvert.

    BB
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    tofter;
    Det er først og fremst Espen som har eierrett til selve hornutformingen. Emo har konstruert halsen og Bakken og jeg har stått for den tremessige gjennomføringen. Med den halsen som Emo har laget, tipper jeg det går an å få festet 2450SL også - i alle fall om man vrir driveren 45 grader Celsius. Dette vet den hyperpotente unggutten om du PMer ham. Bakken legger ned et god porsjon albuegris i dette, så jeg håper at han får en masse ordrer i boka si.

    Espen og jeg har ingen andre knytninger til dette prosjektet enn at vi har kost oss underveis og er følelsesmessig påkoblet - på tide å la ungdommene ta dette videre. Håper bare at de som sitter på strekene ikke sprer disse for alle vinder.

    Hvemsomhelst kan bestille - det er jeg helt sikker på.

    BB
    Mange takk, jeg sjekker ut dette sporet videre for hornet virker veldig interessant. Er på jakt etter noe som loader hakket lavere enn 2384.

    Det finnes helt sikkert alternativer men
    Bakken er en meget god trekunstner, og det er hundreganger mer fristende å støtte norsk næringsliv og flinke folk enn å importere noen masseproduserte plast-tuter fra elsewhere.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rakk akkurat hjem før midnatt.
    Guttongen fikk med seg et møbel i bilen og jeg en haug med biter som skal hvittes og monteres ila helga.

    Siste bildet på verkstedet for i dag

    20200528_222103.jpg

    Kjenner at det klør litt i tegnefoten nå, men må få handtert hengende prosjekt før jeg tør tenke tanken helt ut. Formene pirrer.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig å se at bananen ikke faller så langt fra treet:) Flink fyr han derre sønnen din:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Som sagt før, så er det no` dritt når de puster deg i nakken og vel så det!
    Litt mindre bøyd enn faren, selv om han gjemte seg bak skapet på bildet - litt mykere også, når jeg ettertenker....
    Tror likevel det er de bøydeste bananene som smaker best.
    Ikkebarebaredet, Bernt.
    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... det blir hevdet at når en unge ligner veldig på en av foreldrene, så er det et mål på hvem som har gjort jobben, - så selvgjort er velgjort... :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Postmannen?

    Henne har fått et tilskudd i kjærlighetsredet. Eik fra gulv til tak, men dessverre bare feik. 4mm kryssfinér er sannheten. Kunne ha finért gran eller furu. Yngstegutten gjorde det og måtte nesten ha hjelp av svære muskler. Faren er lurere - satte opp kilelister, noen dråper hvitlim i notsporene og resten var bare Lego. Siste etappe blir å hvitte eika litt med selvfarget herdevoks.

    20200528_192635.jpg 20200528_192636.jpg 20200528_192637.jpg P1000807.JPG P1000812.JPG P1000813.JPG P1000814.JPG P1000816.JPG P1000817.JPG P1000819.JPG P1000820.JPG P1000823.JPG P1000825.JPG

    Det neste blir å finne passend lampetter - tror jentungen har sterke meninger vi ikke klarer å styre forbi.

    BB
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ojoj!
    Karbonmembranringradiatorkompresjonsdrivere? :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg vet ikke, jeg leste også den testen der. Noen andre som har prøvd den? De subjektive beskrivelsene er i hvertfall av en type som vekker en viss nysgjerrighet.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sumaren nærmar seg
    - og før pængan går i oppløsning på Lysnes, må jeg sikre meg noen godbiter. Henneapproved for een gangs skyld...

    20200529_165639.jpg 20200529_165629.jpg 20200529_170102.jpg

    Ligger til lading nå, men når det er klart, skal vi to ta oss en tur i karet og lete etter ting som har vært i skyggenes dal i mange år. Håper jeg finner noe - legger i allefall ut videoen etterpå.

    BB
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk Gutter, men denne gangen har jeg en annen å skylde på også.
    Her er Bjørkenggutta i full utfoldelse.

    https://youtu.be/X5VeuhdbPGM

    Tynnfinéret er preppet med to lag PVAc-lim som har fått tørke helt. Før påriving gis skrogflatene et påstrøk til - mest for å tilføre fuktighet som igjen blir til damp som skytes inn i limhinna på finéret. PVAc-lim er termoplastisk som betyr at det blir klebrig igjen ved oppvarming. Ungdommen varmer og gamlingen presser finéret fast med en trekloss i mangel av en skikkelig pårivingshammer.

    Dette er en eldgammel teknikk, og i de dager ble det brukt horn- og beinlim (glutinlim) (mener jeg å huske!) som ble varmet opp i en potte (derav limeuttrykket pot-life). Tror ikke dette kunne gjøres med kaseinlimet, men jeg er slettes ikke sikker lenger. Minst tredve år på overtid!.

    BB
    Makan til duracellkaniner, blitt rask på dine gamle dager:>}
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    er dette noe tess?
    Er dette samme materiale?
    Ser bra ut.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Dette ser lovende ut Snickers

    Når det gjelder oppbrytninger er jeg overbevist. Men hva med vekt og transientrespons? BMS 4538 måler like bra eller bedre enn TAD2001 men låter døll. JBL 244x/245x Aquaplas er helt ålreit men også døll ift beryllium.

    Den coatede titandrivern i Ø høyttalerne til Sveinung låter fantastisk. Hadde han lurt meg og sagt det var beryllium hadde jeg trodd på ham. (Men han er så ordentlig så det ville han aldri ha gjort) ;)

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Hvor er teknisk stikk, USB lading og håndjerninnfestingene lokalisert? Punktavsug? Lading til verktøy? GoPro? 🤭

    1590776611254.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Dette ser lovende ut Snickers

    Når det gjelder oppbrytninger er jeg overbevist. Men hva med vekt og transientrespons? BMS 4538 måler like bra eller bedre enn TAD2001 men låter døll. JBL 244x/245x Aquaplas er helt ålreit men også døll ift beryllium.

    Den coatede titandrivern i Ø høyttalerne til Sveinung låter fantastisk. Hadde han lurt meg og sagt det var beryllium hadde jeg trodd på ham. (Men han er så ordentlig så det ville han aldri ha gjort) ;)

    Jeg har reagert på at man bruker samme form på membranen og fasepluggen med ulike materialer. Bølgene når ikke ut til midten på membranen like raskt i en myk membran som i en hard membran. Da burde de hatt en kortere reise gjennom fasepluggen også. Det gir ulik form på bølgene og dermed også ulik grad av integrering. Jeg tror det forklarer en del.

    Men hvis den ene er dårligere på transientrespons enn den andre så vil det selvsagt være synlig på målinger av transientrespons.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    I følge denne beskrivelsen (Fra artikkelen over) beveger de seg i «beryllium-land» hva transientrespons og detaljering angår. Kan dette og TiN coatingen til 18 Sound være noe av det mer revolusjonerende som skjer siste 40 år innen kompresjonsdrivere?

    In the words of the acoustic engineers: The sound was cleaner, more detailed and had a better room representation. Details in the music that were not audible in the aramid cones (e.g., the light tap on the cymbal, were now clearly heard using the thin ply carbon cones. The placement of the musicians was much clearer with no “holes” in the stereo imaging.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det som forundrer meg litt er at TAD satset på Alnico fra 1978. Opprørene i Kongo i på slutten av 70-tallet gjorde i stor grad at tilgangen på kobolt nærmest forsvant over natten. JBL jobbet intenst for å finne alternativer og redesignet sine motorer for å få dem til å fungere bedre med ferrittmagneter da forskjellen med ferritt og kobolt tidligere hadde vært svært stor. Resultatet ble at de nye ferrittdriverne var bedre enn de gamle alnicodriverne.

    Jeg tror det kan bli en mye større utfordring å overgå for eksempel TAD4003 enn for eksempel TL1600-serien. Det er så tydelig hva man kan og bør forbedre på en slik 15", men det er vanskelig å se hva man uten videre skulle forbedre i 4003, eller hva man burde gjøre annerledes for å oppnå en klar ytelsesforbedring.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Begynne å kjenne litt til TAD 4003 og forskjellige horn og det er ikke driveren alene som bestemmer sluttresultatet. Sykt bra driver og i rette hornet spiller det fantastisk.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva mener du egentlig med , ferrittdriverne var bedre enn de gamle alnicodriverne
    Du syns ikke TL1600- er noe særlig til driver
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hva mener du egentlig med , ferrittdriverne var bedre enn de gamle alnicodriverne
    Du syns ikke TL1600- er noe særlig til driver
    Nei, dette var JBL-ingeniørene sin egen uttalelse om deres egne drivere. De lagde jo stort sett bare alnicodrivere over et visst ambisjonsnivå før 1978. Så utviklet de SFG (Symetrical Field Gap) for å forsøke å jevne ut forskjellen på alnico og ferritt, siden alnico plutselig var blitt så sinnssykt dyrt å få tak i. Her er resultatet vist med THD:

    JBL Alnico.png


    JBL SFG Ferrite.png


    Dette sier jo i seg selv ikke noe om TAD sine drivere. De ble jo utviklet på same tid som JBL utviklet SFG-teknologien, og noen av de samme folkene var også involvert. Det er heller ikke noe som tilsier at man ikke kan bruke SFG med alnico. Imidlertid kan man forvente at gevinsten ikke er så stor da SFG gjør langt mindre forskjell på ulike typer magnetmaterialer enn den gamle varianten gjorde.

    Slike forskjeller eksisterer fortsatt i stor utstrekning, men det snakkes ikke så mye om det og foretakene er generelt ikke veldig gode på å formidle dette til kundene.

    Selv mener jeg at TL1600-serien er virkelig gode drivere. Allikevel er det hevet over en hver tvil at moderne simuleringsmetoder gir oss store muligheter både når det kommer til linearisering, reduksjon av induktans, reduksjon av hysterese, reduksjon av fluxmodulering... for ikke å nevne å øke slaglengden for å få mer headroom. I Purifi sitt IMD-innlegg har man benyttet 12,5mm slaglengde i simuleringen, og selv med 2 rene toner er ikke dopplereffekten direkte påtrengende. Siden man helst bør befinne seg under 0,5*X-max for å holde forvrengningen lav betyr det at man i 1600-serien da bare har 4mm effektivt til rådighet. Øker man det linjære området til det dobbelte kan man få det samme ut av én driver som man ellers måtte ha 2 stk 1600-drivere for å få til.

    Vi har også bedre metoder for å simulere andre ting i dag, og vi her et annet forhold til T/S-parametre enn de hadde den gangen. JBL dokumenterte allikevel effekten av ulike membranformer på en forbilledlig måte:

    JBL cone.jpg


    Jeg har fått de aller første målingene på tidlig prototyp på min 15". Her er det mye som ikke er på plass ennå, men responsen ser foreløpig slik ut:

    FR første sample.png


    Dipen ved 320Hz er en refleksjon i målekammeret. Dette er veldig greit, men ikke heller totalt spektakulært for en 15". Det som gjør dette litt spesielt er at det gjøres med en Qms på 7,3, praktisk talt paddeflat imedanskurve (untatt for egenresonansen og induktanskomponenten) og med både oppheng, motor og induktans som er linjært over et veldig stort område. Men det jeg ville frem til, og som gjør 1601b interessant, er at man oppnår et stort arbeidsområde med høy Qms (som betyr lav demping og lavt tap). Dette igjen gjør at man får en formidabel transientrespons, og den leser man ikke uten videre ut av frekvenskurver. Det er nok også forklaringen på at så mange liker 1600-driverne til TAD.

    Poenget mitt var altså at om man sammenlikner JBL med ferritt og SFG, og TAD 1600-serie drivere, så er det ikke gitt at TAD matcher JBL-ene på THD, men heller ikke sikkert de ikke er bedre. Men jeg tror TAD trekker det lengste strået når det kommer til transientrespons. Skal man finne slike høye mekaniske Q-verdier hos JBL må man nesten over på instrumentdriverne.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Og konstruksjonen er iht en eller annen tråd jeg leste i et forum dobbel bassrefleks.
    Kan godt hende det funker knallbra i nærfelt. Du kan garantert ikke spille kjempehøyt men det kan hende det låter deilig presist og oppløst ved moderate volum. Det er absolutt verdt et forsøk. Ironisk nok er mitt både mest brukte og lengstlevende anlegg John Blue JB3 & Kingrex på kontoret.

    Jeg skal søke litt og se hvordan man simulerer. Det er DX55 du har ikke sant?

    Her ser du prinsippet. Bassrefleks kabinettet er delt opp i to kammer: 1/3 (driverkammeret) og 2/3. Resultatet er mindre membranutslag på drivere med lav x-max samt mer bass. Tradeoff er litt ujevn bassrespons. Jeg lurer på om jeg skal bygge sånne til mine PM8A silver 15 Ohm?

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Og det fine her er at når vi har fått simulert volum og porter så har du kompetanse til å lage en sånn knotete rund form på kabinettet med ikke-regnskogvennlig finer som du kan gnukke trøffelolje på. I tillegg kan jeg lage et lite konturfilter som kan slås av og på med en liten vippe bryter ved de ekstremt kostbare plutoniumsterminalene bak. Jeg har Meniscus audio vaskeekte tykt sølv på kobber internkabling du kan få sånn at den gode følelsen kan opprettholdes fra wizzercone til terminal. Et sånt koseprosjekt trenger ikke selges videre og tar ikke opp plass. Du kan til og med lage OBBB logo i bladgull.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Problemet er at du må kjøpe 2A3 rørforsterker da :eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn