Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.769
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Portugal
    Aruld;
    Land Roveren, ja - skal ikke lokke og lure for jeg vet at ingen mekanikere vil ta i en sånn med ildtang engang!
    Men den blir fin en gang - garantert - og for en senjabil det blir?

    BB
    Det meste av deler som mangler kan du vel lage i tre og akryl. Eller???
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.769
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Portugal
    Bilen er ikke den samme som BB har, men PCen tror jeg er samme som han bruker.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    To tullinger som burde vært under dyna nå - med begge hendene oppå!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Verktøyhelvetet

    Ashley Iles in GB er som vanlig sent ute med svar. Eller så er det tåkete det man får derfra i første forsøk. Har ventet noen dager på svar nå og venter fremdeles. Det er to-fire tappjern som mangler og siden jeg synes dette merket er så überfint, vil jeg gjerne komplettere de siste som de første. Det eneste jeg har hatt å utsette på kvaliteten så langt, er at messingholkene ikke har holdt seg helt på plass og som har blitt limt til treverket. Å skjerpe disse er som en drøm – fin herding på stålet og god standtid. En smal korting og fire skråinger er det som mangler.

    Restbestilling.jpg



    Stanley-skuffa er nesten full. Egentlig er den så full at jeg kommer til å selge de jeg ikke vil beholde. De jeg vil beholde, er de med slett såle. De korrugerte får gå, men jeg sender dem avgårde med slette såler og oppsatte tenner. Rett og slett fordi jeg kom først i mål med de slette. Ikke helt i mål dog. Jeg mangler ennå No 1 og No2.

    No 1 er så liten at den ikke passer inn i ei skikkelig mannnfolkhand og den er gruselig dyr. Omtrent ti-tjue tusen avhengig av tilstand koster den. For mye er slutningen for nå, men jeg vet at dette kommer til å gjøre så vondt at den nok sklir inn etter hvert.

    Stanley No1.JPG



    No 2 har en helt annen realitet innebygget. Den kanskje peneste høvelen Stanley har laget og akkurat så stor at ei hand får plass i den. Det er den peneste. Prisen er litt i overkant av hva som er fornuftig men likevel innen rekkevidde. Må man, så må man – rett og slett.

    Stanley No2.JPG



    Høvlene var tiltenkt en plass i skuffeløsningen under høvelbenken. Det samme med tappjernene. Men det blir rett og slett for balete å ha de i skuffer, så jeg har funnet en logisk måte å ha de hengende på veggen på. Lett å få tak i og fint å hvile øynene på.

    Verktøy 1.jpg



    For ei god stund siden handlet jeg en No 5 ¼ som var et dårlig kjøp. Sprukket såle, viste det seg. Trodde ikke jeg skulle nå fram da jeg klaget, men det gikk som fot i hose. Pengene kom tilbake på konto men selger ville ikke betale returporto - sa jeg bare skulle beholde den. Hadde tenkt å få sveist/loddet greia men så tenkte jeg det ikke lenger. Ikke artig å ha en tvitutling i hylla sammen med ellers meget bra saker. Derfor kjøpte jeg en såle som låg til salgs, så da er det bare å flytte over delene. Det eneste som mangler nå, er tre Hock-kniver, men det får vente på samlebestilling til No 2 er innafor døra.

    Stanley 5 14.JPG



    Tørrslipesteinene har ikke fått det vedlikeholdet som de fortjente. Måtte derfor ha en diamantskive til å rette av skjønnhetene med. Fin å grovslipe helt utkjørte verktøy med også slik at man slipper å ødelegge tørrsteinene på dette.

    Sharpening.JPG



    Et strekmål er fint å ha. Eller noen, som jeg faktisk har. Men jeg hadde ikke et digitalt et, så det måtte jo være kjekt? Faktisk var det veldig kjekt. Slipper nå å fetle med tommestokken – leser bare rett av og skrur til. Det eneste jeg ikke er overbevist om, er om kniven som fulgte med, er skarp nok. Tung og enormt fin. Dritfornøyd etter å ha slipt lett over de uvennlige maskinerte kantene. En greie jeg tom har gjort på Riks-TV-fjernkontrollene.

    20190325_125214.jpg



    Fikk også bestilt meg en digital svaivinkel. Feilkjøp som er nedgradert til å ligge innerst i skuffa og til å bli tatt fram kun når ingen er i nærheten. Plæstik så langt øyet rekker. Burde egentlig ha forventet det, men den såg så fin ut på bildet. Likevel er dette en greie som kan være fin å ha, men plassen dens blir innerst i skuffa.

    Svaivinkel.JPG



    Å sånn går no dagan......


    BB
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ashley Isles er flotte greier, men jeg har registrert at noen der "utenbys" hevder at de er i hardeste laget...? Hva synes du???
    Jeg har også kjøpt et digitalt skyvelær, og en vinkelgiver type "kloss" fra den store bukta... har du sjekka vinkelindikatoren mot annet du trur på?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Blue Spruse, 9mm, mitt første tappjern av god kvalitet og det blir ikke det siste. Handlet inn ett sett med 4 rimelige jern og ble ganske lang i maska da det nyslipte stålet krølla seg oppover baksida etter noen få slag. Greit at eik endeved er hardt, men Sprusens A2 stål holder mye bedre stand.
    BS 9mm.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Jeg synes de er helt flotte bortsett fra at jeg ble litt skuffet over holkene.
    Vanlig "verktøyherdet" stål som de jeg har etter Høvdingen (Eskilstuna) (som han kjøpte da han var på gjenreisning i Kirkenes etter krigen) er nok mykere

    Eskilstuna Erik Anton Berg.JPG


    - og lettere å sette opp på vanlig bryne og Arkansas, men jeg har aldri vært flink til dette. Etter at jeg begynte med Whetstonene (og sågar vanlig smergel på glasskive), har slipelivet mitt tatt et flott tørn. Veritas-jiggen er nok den egentlige nøkkelen til dette - slipper å fetle med egger som alltid ble litt avrundet og stygge.

    Hardt og mykt vurderes litt hit og dit avhengig av om man jobber med mykt eller hardt treverk. O1-behandlet stål "knekker" (mikroskopisk, men dog) nok kjappere enn HSS eller deromkring - og kan være vanskeligere å få skarpt. Tror man faktisk bare må gjøre et valg her.

    Slipevinkel med eller uten micro bevel er også et annet issue. Jeg har bestemt meg for at 25 graders slipevinkel er det jeg kjører på alle skjær - både høvel- og tappjernstenner. Litt snekkerpolitisk ukorrekt iom at vinkelen per teori skal varieres etter hva og hvordan. Dette har jeg rett og slett bestemt meg for å drite i og.

    Det blir litt bølger av sånt - det er direkte overført akkurat som å banne i kirka. Samtidig er det godt å kjenne at litt av ballene henger der ennå selv om de ikke er så blanke og gilde som de en gang var.

    Derfor Aurora; Jeg har ingen problem med å anbefale Ashley - og spesielt godt å vite at disse verktøyene lages i små serier der handarbeidet faktisk er en stor del av tilvirkningen. Og så har de et tradisjonsnavn. Den røde tråden går igjen her også.

    https://www.youtube.com/watch?v=d7Hu7UaAuVg
    https://www.youtube.com/watch?v=Xf_q3rBkpE8

    Har ikke turt å kontrollmåle plastvinkelen ennå - det blir sikkert en tømrervinkel så lenge den varer.... Liker ikke den dritten og føler meg lettlurt.


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Andreas;
    Nydelige saker - så fint at man gjerne tar de med seg i senga og ser på i lampettlyset.
    Love it.
    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    BB..
    Vær så snill. Si at jeg har drømt...
    Du skal vel ikke ha Orange svingarm?
    Blir nok kult.. Men!
    IMG_20190328_175437.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Faen - jeg graver og graver og graver meg neddover og nedover ved å ha gitt deg frie tøyler. Tar på meg kneputene som jeg har lånt av Bugge Berger til neste pow-pow - pay-back time gjelder fra nå av - tar naturaliadelen først!

    Nydelig, du vakre mann - dine farger er mine!

    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_20190328_185421.jpg

    Heldigvis.. Blir sort..
    Skulle 'bare' se på lager til svingarm.. . Det var SYKT bra.
    Men fikk ocd av lakk og rust issues.. Måtte bare på bart metal..
    Og nei. Vi har ikke gitt meg frie tøyler.
    Da hadde vi lett doblet budsjett. Dette er basic renovering pakken du har tegnet pus! :rolleyes:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Langt over toppåsen uansett.
    Langt over.
    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    DET er ikke noe jeg vil bidra til !
    Ille nok med "fuglekikkerne" de sliter med der ute på Senja alt..
    04TVRdArat.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ikke flere inntrykk nå plis...... Sluket på øverste bilde - ser det på rompeformen!

    Senja ble rammet av en tragedie i går - blir det omtalt som
    https://www.nrk.no/troms/turistattraksjonen-_senjatrollet_-er-nedbrent_-_-en-tragedie-1.14494417

    Utrolig dog, at dette bygget, som var klassifisert som forsamlingslokale, hovedsaklig var satt opp i isopor. Tror flere enn eierne er glade for at dette ikke skjedde mens det var stappa av unger. For en som har jobbet med brannsikring i nærmere to tiår, virker konstruksjonen tilnærmet livsfarlig....noe av det mest hasardiøse som har blitt godkjent.

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Nå vet vi i det minste hvordan et troll ser ut inni. Det kan være greit i tilfellet det skulle oppstå en epidemi...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje Henne kan få i oppdrag å brannsikre det nye Trollet imens du putrer rundt på nyervervet tohjuling:) Det er forresten Mc-messe til helgen på Norges Varemesse.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Da ble det en Stanley No. 2 i natt. Nå gjenstår kun No. 1.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Mc-greia blir et lite helvetes. Må ta hele runden med ditt og med datt. For noen år siden kunne man konvertere lettvekterlappen fra grønt kort til tungvekter med bare å kjøre seg en tur med Vegvesenet bakpå. Nå venter en 17/18- timers kanossagang.
    Etterpåklokskap er et non-issue-tema!

    BB
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Du skal være glad du blir tatt vare på når du begynner å kjøre såpass stor sykkel:)
    JAKr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    jakr;
    Jada, jeg er helt klar over og for dette. Har gjort unna min porsjon av galskap på to hjul og innser at jeg ikke er uovervinnelig eller -dødelig for lenge sia. Tyngdepunktet har blitt atskillig høyere over havet, men jeg tipper/tror/håper at vettet også er på et litt høyere nivå enn først på åttitallet. Det hadde kommet godt med.....
    Takk for at du settet greiene inn i et greit perspektiv.
    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    jakr;
    Jada, jeg er helt klar over og for dette. Har gjort unna min porsjon av galskap på to hjul og innser at jeg ikke er uovervinnelig eller -dødelig for lenge sia. Tyngdepunktet har blitt atskillig høyere over havet, men jeg tipper/tror/håper at vettet også er på et litt høyere nivå enn først på åttitallet. Det hadde kommet godt med.....
    Takk for at du settet greiene inn i et greit perspektiv.
    BB
    Helt sikker på at gravitasjonen ikke har blitt sentrert mer mot midten? Det har det her i hvert fall :rolleyes:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Thomas;
    Gærne veien går det uansett - bare rævva når man tenker etter. Brukte Levis med 29 livvidde i alle år til jeg ble gift. Nå er det blitt minst 92.

    Noe helt annet....
    En god venn av med skal bygge Roy-rigg med fire ex i høyden. Regner med at han dobler etterhvert. Hvilke tanke gjør du deg om fire lukkede compartments kontra et stort (med gode avstivinger?
    Pros/cons? 30 liter per driver?
    Hva er forskjellen mellom de gamle og de nye Royene?

    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Thomas;
    Gærne veien går det uansett - bare rævva når man tenker etter. Brukte Levis med 29 livvidde i alle år til jeg ble gift. Nå er det blitt minst 92.

    Noe helt annet....
    En god venn av med skal bygge Roy-rigg med fire ex i høyden. Regner med at han dobler etterhvert. Hvilke tanke gjør du deg om fire lukkede compartments kontra et stort (med gode avstivinger?
    Pros/cons? 30 liter per driver?
    Hva er forskjellen mellom de gamle og de nye Royene?

    BB
    Jeg liker separate kamre pga stivhet i kassa. Jeg liker også 25 liter netto per driver best. Det er 25 i de jeg designet for Lars om jeg husker rett.
    Har ikke hørt de nye dessverre, men de har litt ulike parametere. Si ifra når du har de klart til test, så kommer jeg og hører på dem :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du vil møte flere likesinnede (som har lukket hodet for hva det faktisk koster) er Mc-messa tingen. Det kan til og med tenkes at du kan spare mange penger på messetilbud:) De pleier å ha en del veteransykler der også.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk, Thomas. Da blir det 25 liter. Hvilke resultat sitter du med etter å ha forsøkt RO4Y og sammenliknet med ROY?

    Vidar;
    Orker ikke messer - har nok med å unngå å tilte når vi avholder undervisningsmessene hver høst. Tenker å skumme rabatter på en jakke, hjelm og ryggbeskyttelse mens messetilbudene ennå er varme.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Enig at det kan bli litt mye. Derfor pleier vi å være der når det åpner og dra før det blir for fullt. Jeg skal holde øynene skjerpet og se etter gode tilbud som lyser BB:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Takk, Thomas. Da blir det 25 liter. Hvilke resultat sitter du med etter å ha forsøkt RO4Y og sammenliknet med ROY?

    Vidar;
    Orker ikke messer - har nok med å unngå å tilte når vi avholder undervisningsmessene hver høst. Tenker å skumme rabatter på en jakke, hjelm og ryggbeskyttelse mens messetilbudene ennå er varme.

    BB
    Om man vil benytte veldig liten kasse, så er trives RO4Y best. typ 15 liter eller mindre. Jeg liker best den originale ROY'en, men jeg har jo ikke prøvd alle tenkelige muligheter. Kommer helt an på hva som skal lages. Linkwitz brukte vel RO4Y i sin dipole LX521 om jeg ikke husker feil. Husker aldri hvilken av modellene han endte opp med i sin konstruksjon.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Hold alt åpent. Som sagt er ryggskinne, en god, relativt vann- og helt vindtett jakke pluss en grei pottehjelm er på ønskelista. Orker ikke helhjelm pga sjåglasa.

    Thomas;
    Har kommet mag for øre at den vanlige Royen også kan presses under 20 liter om man ruger på en DSP og nok gain. I det hele tatt en fantastisk driver som jeg tror har satt standard for mange andre, vil jeg tro.


    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Mange gode tilbud, men umulig å velge for andre dessverre. Jeg kommer til å kjøpe meg en ny åpningshjelm fra Shoei (Neotec II) på MC-Oslo til uka, siden de har messetilbud ut neste uke. Det er kanskje noe for deg også?

    images.jpeg


    Kjøreskolen Flyt; som vi har brukt; hadde også messetilbud på mc-opplæring (pakke til 13999 som ellers skulle kostet 1881 mer)
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar,
    Flott - oppdrag utført - da har jeg litt å gjøre ved ukestart. Ikke fullt så ille som jeg først tenkte at det kom til å bli. Bare å melde seg på.
    BB
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    spurte om de lydmessige forskjellene på roy og roy4 når vi besøkte seas, og så vidt jeg forstod så var den eneste grunnen til at roy4 eksisterte at den var enklere å implementere i delefilteret til den originale lx521 - og med mindre du trengte lignende specs for passiv deling var vanlige roy å foretrekke.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bjarne;
    Få grunner til å gå for RO4Y om man kan avse 25 liter per driver og ikke kjører OB eller en eller annen form for ramme. En fantastisk driver.

    Noen som har noe å fortelle om den nye ROYen - førstehånds....?

    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den er temmelig fersk. Ser det er litt andre t/s-parametre på den nye.

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan Kr;
    Skjønner det sånn at produksjonen av disse er flyttet hjem igjen, kanskje Seas har strammet inn på noen krav og endret på noe av andre grunner?
    Blir spennende å komme dit at man trenger et-par sånne - nyyydelige luringer.

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    spurte om de lydmessige forskjellene på roy og roy4 når vi besøkte seas, og så vidt jeg forstod så var den eneste grunnen til at roy4 eksisterte at den var enklere å implementere i delefilteret til den originale lx521 - og med mindre du trengte lignende specs for passiv deling var vanlige roy å foretrekke.
    Ro4y har 4 lags spole. Det medfører mer masse og mer motorkraft. Ut fra T/S gir det omtrent samme egenskaper i 25 liter som roy har i 40 liter. Virkningsgraden vil dog være lavere. Summen av 4 lags spole og lavere virkningsgrad vil gjøre at ro4y har noe høyere fluxmodulasjon enn roy.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn