Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Supert! Bare 29 igjen..

    og så snakkes vi etterpå
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gubben som bygde mine celler skrev en liten pistel om det, og han sverger til MDF
    men uansett skal vel cellene tjæres eller bakes inn i glassfiber
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.797
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Store kontraster til det vi drev med i sløydtimen på skolen.
    mutter'n smilte stolt da jeg kom hjem med skohorn, fugler og fjæler...Rælet ble gjerne først plassert på tv'n
    etter ett par uker forflyttet til vinduskarmen bak, litt senere gjemt bak gardinet... Senere forstod jeg at veien var kort derfra til jøtulovnen.
    som representant for utdannings(u)vesenet er det vel på tide at du kjenner din besøkelsestid og igangsetter tiltak for å rette opp denne undervisningssvikten?
    hva med en " hornycamp" ala ampcamp
    melder meg som slakter kokk ølbærer og deltaker.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Da skule de være på plass.... det var de i stad også

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vegard;
    Som jeg tror jeg har skrevet før, så sluttet jeg som lærer i -94, da det som ble kalt en reform med samme navn, ble introdusert. Hærnes er for meg et navn det for meg alltid vil være knyttet bitterhet til. Reform -94 var den første, og til da største skolekatastrofen i moderne fredstid - etter min mening.

    I skolen lærte vi om primær-, sekundær- og tertiærnæringene, og trodde at det var sammenhengen - balansen - mellom disse samfunnsfunksjonene som skapte den framdriften landet trengte. Vi trodde dette var en uomtvistelig sannhet - fullstendig udiskutabelt. Det tok mange år for meg å innse at ikke alle hadde det samme naive syn som meg og hadde helt andre planer for dette samfunnet.

    Før kunne domminger som meg skaffe meg et yrke – pluss, om jeg ville det, skaffe meg tilstrekkelig teoretisk base til på egenhånd å komme med videre inn i faget om jeg skulle ønske det. Om dette ikke var et tema, hadde jeg i alle fall min fagstatus, jeg fikk meg en jobb og kunne legge relativt greie planer for år framover. Jeg fikk relativt uproblematisk smake på hvordan livet framover kom til å bli og likte det jeg hadde fått å tygge på.

    I 1994 kom altså alle skolekatastrofers katastrofe. Jeg orker ikke å gå særlig dypt inn i et så gammelt eventyr - Reformen hadde mange gode sider ved seg men den hadde også en grusomhet i seg som ingen av de som kunne ha stoppet faenskapet på det tidspunktet, såg eller kunne ane konskvensene av.

    Etter gjentatte omlegginger i skoleverket gjennom de siste tyve årene, er jeg på nytt inne i den videregående skolen – og har trua på at vi endelig er på vei til å kunne tilby De Håpefulle en anstendighet de bare har kunnet drømme om gjennom denne perioden.

    Nå har til og med politikere funnet ut at det kan være fremmende for deres posisjon å tale yrkesfagenes sak - Gahr Støre er en av de jeg godt kunne ha tenkt meg en lang, lang prat med på tross av at partiboka nok ikke er helt per kasse ift hans verdibase.

    De unge som passerer forbi det tidsvinduet som kalles videregående opplæring og som ikke klarer å få revet til seg det godteriet som finnes innenfor disse strikte rammene, er for lang tid framover føkka. Kanskje kommer de aldri igjen i en slik posisjon igjen – det er enkelt å finne statistikker som beskriver resultatet av den skolepolitikken som er blitt håndhevet gjennom de to siste tiårene. Og så kan vi jo lene oss tilbake og mene om de fleste av de som datt uttafor har fortjent det eller om de ble ført inn i et spill de aldri kunne vinne.

    Ungdommer kommer inn i videregående med stor fart - ofte med så jævlig stor fart av vi som voksne ikke greier å henge på de. Ikke for at vi gamlingene skal peise på for å komme oss selv opp i deres tempo, heller fordi at vi kan få tak i dem lenge nok til at vi får hvisket nok i øret deres til at de får en lang nok oppvåkning til at de begynner å lukte på noe av det som er så fantastisk og usigelig tilfredsstillende i faget vårt.

    I går holdt vi første delen av et kurs for ungdomsskolelærere, til høsten tar vi inn rådgivere fra samme skoletrinn og lar de gjennomgå et lite opplegg. Til høsten prøver vi også å formalisere at samarbeide med høyskolene i omegnen. Bedrifter skal inn som motivatorer og kunnskapsytere. Handelsbedrifter innen vår fagkrets avholder kurs og opplæring innen- og utenfor veggene våre. Dette er noen av de tiltakene vi har satt igang for å realitetsorientere utdanningen på Skedsmo vgs.

    Overmålet er at vi i løpet av få år skal levere på en slik måte at bedriftene kommer til oss og ber om å få det vi har å tilby - både mennesker og kunnskap.

    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Flott innlegg - tenk om alle i din posisjon hadde hatt slikt klarsyn og engasjement, da skulle jeg begynt å lage unger jeg også! Stå på!



    OB for President!!


    OB BB.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jan;

    OB-AMA?

    Kanskje vi skulle adoptere et-par stykker - tenk på det resultatet vi skulle ende opp med etter å ha hatt de under konstant verdinormering i femten år. Tror ikke at det hadde blitt vårens vakreste eventyr når de hadde sluppet ut

    - her bror og søster

    In The Hall Of The Crimson King 2.jpg
    In The Hall Of The Crimson King.jpg


    BB (loverboy)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    OB-BB, jeg får trua på håndtverksfag i framtida når jeg leser sånne innlegg. Gikk selv på yrkeskole tidlig 80-tall men fallt i fra på både maskin/mek og kokkefag. Umotivert og lat var jeg. Lurer på hva slags oppskrift jeg må lage for å motivere smågutta jeg har i heimen nå. Nå som jeg begynner å bli grå og lutrygget har jeg fått mye mer respekt for skikkelig håndtverk. Kontor-rotter og data-nerder fins det nok av.
    Kanskje jeg må begynne med diy prosjekter selv for å motivere avkommene.
    B
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bergfinn;
    Alle trengs.
    Det er ikke langt fra Tøyen til Lillestrøm - ta deg en tur nårsomhelst.

    Dessuten åpner det en spiller ny snekkerskole i lokalene til gamle Kunst- og håndverksskolen i sentrum. Vi skal prøve å få til et samarbeide med dem også etterhvert - kjenner de gutta og de fleste på Rud i Bærum ganske godt og om ledelsen på de skoene er på nett og melder seg på dette ræset, kommer det til å skje usannsynlig mye framover.

    Greia er at vi ikke trenger flere klippe- og limelærere, men stødige fagfolk med god, brei beinstilling som tåler en trøkk og som ikke snakker ungene ihjel med pisspreik.

    BB
     

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Tommel opp for innlegg om Reform 94- Var midt oppe i det som endel av russekullet det året og husker det gikk en kule varmt i diverse revyer når det gjaldt en viss Gudmund. For alltid en dott I boka mi. Var heldig og gikk på en fantastisk videregående i Re i Vestfold hvor vi hadde allmenn & yrkesfag på samme skole. DET var en jævlig bra greie. Men så kom jo :Square Peg- Round Hole tankegangen og frafallet på yrkesfag gikk jo rett i taket. Go figure??

    Hvor sender jeg requesten for å sette meg på multicellesnekkerkurslista? Eller deler du bare CNC-fila så jeg kan snike meg innom værkstedet på AHO når jeg skal innom der neste uke og gjør en hestehandel med sjefen der. Fresing mot diplomsensur:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Tommel opp for innlegg om Reform 94- Var midt oppe i det som endel av russekullet det året og husker det gikk en kule varmt i diverse revyer når det gjaldt en viss Gudmund. For alltid en dott I boka mi. Var heldig og gikk på en fantastisk videregående i Re i Vestfold hvor vi hadde allmenn & yrkesfag på samme skole. DET var en jævlig bra greie. Men så kom jo :Square Peg- Round Hole tankegangen og frafallet på yrkesfag gikk jo rett i taket. Go figure??

    Hvor sender jeg requesten for å sette meg på multicellesnekkerkurslista? Eller deler du bare CNC-fila så jeg kan snike meg innom værkstedet på AHO når jeg skal innom der neste uke og gjør en hestehandel med sjefen der. Fresing mot diplomsensur:)
    axelhau som i ex-604 eier?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    axel;
    Send meg e-posten din på PM om noen dager når du ser at jeg har alt på stell så får du fila (DXF). Jeg må også vit hvor tykke materialer du lager dette i, så korrigerer jeg for dette før du får fila. Spør sjefen om programvaren takler "spline".

    Suppesluk;
    Når vil du ha en tur ut - kanskje med en nistekurv og varme jakker ned til Malmøysundet eller ut og spise godt på Casa Mia på Lillestrøm og ubegrenset mengde øl på Kulturpuben etterpå. Mandag tapper jeg Belgian Blonde i Gamlebyen - ellers så får jeg lov nårsomhelst av Henne - hun vet jeg er i de beste hender - send PM.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    IKke svar ham, Axel
    - han kommer til å dynge deg fordi du heller ville være kompis med meg.
    Han husker ikke lenger at du venta på ham i månedsvis.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ich melde mich sofort! Har lang erfaring med romantiske picknik's ved Skinner-bukta :cool:
     

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    @OB; Har ikke tenk så langt som til tykkelsen. Men jeg holder jo en ganske stor knapp på finer fremfor MDF. Kall meg gammeldags. Hva har du brukt av tykkelse på Prøvetuten i finer du har bilde av over i tråden her? Har du frest ut stykkene og behandlet kanten for å få til smoothe sammenføyninger, eller har fresen tatt seg av vinklingen også?

    Rimelig sikker på at fresen på AHO kan gjøre splines.

    @Sluket: Yup, var jeg som bytta 604 til OB. Savner dem allerede så kommer nok til å handle "nye" bare jeg blir ferdig med Man Cave/lytterom/design-studio mitt på hytta. Har en låve jeg jaggu fant litt plass i. Ser ut som jeg kan få pressa inn et lytterom der etterhvert på ca 20 m2+. I mellomtiden ser horn litt fristende ut og leser jo at multicell er det som får Sevja til å stige hos mange Horn-hoder. Og rent visuelt er det jo riktig så vakkert:)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Axel: Jeg vet ikke om du har en DSP løsning og noen egnede basser, men hvis du vil få en følelse for multicell, har jeg liggende et par 8 cellers horn (Altec 803B replika) med JBL 2446 komp driver som du kan få leke med i noen uker. Bare send meg en PM
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mukticell ser fett ut, spesielt nå de er laget av de som kan sitt håndverk.

    Hva er det som karakteriserer lysignaturen på slike, dvs hvorfor bort fra mono-cell horn? :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Lyttet til mine i noen dager, og i korte trekk kan jeg beskrive de som veldig åpne. Lyden løsrives fra tutene på en ganske besnærende måte. I tillegg sprer mine veldig godt i horisontalplanet og gir ikke noe utpreget skrustikke sweetspot. Jeg lot de jobbe til driverens avrulling på ca 10k. Spiller nydelig alene uten tweeter, men det gav et veldig godt inntrykk da jeg koblet inn 077 på 10k.
    Eneste med mine er at de sprer relativt dårlig i vertikalplanet. Regner med 15 cellers varianten er bedre på dette. Ikke problematisk i sofaen, men lydbildet endres betraktelig når f. eks en skal stå opp for å danse.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    AD: Tror hensikten med multicell er å redusere beaming oppover i frekvens, da beamingen fordeles nå på 15 tuter som da likevel vil spre godt.
    Min følelse med mine horn er at de er på mange måter kulest uten diskant. Hvis det skal være en diskant bør den såfall deles så høyt som mulig, og som jeg gjorde, ved storformatdriverens naturlige avrulling oppover
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Axel;
    Er ikke så sikker på om kryssfiner er en bedre vei å gå enn MDF - iaffall så kommer jeg antakelig til å dempe utsidene etterhvert. Har ikke bestemt meg hel for med hva og hvordan. Selv uten demping, synes jeg at svingetiden virker lovende og by ear så er ikke resonansfrekvensen avskrekkende heller.

    Jeg lager i alle fall en mock-up-tut av begge materialene for å finne forskjellene.

    Kryssfinér er imidlertid mer kilent ift utfising og dritt enn MDF. Skjært rette veien, er nok begge materialene i denne tykkelsen greie å få bundet sammen i hjørnene.

    Jeg freser 45-graders gjæring langs hele profilen. Dette er ikke helt riktig, geometrisk sett iom at formen går over fra å være rettsidet og paralell mot pyramide etter som man beveger seg fram mot tut-åpningen. Dette problemet lar seg imidlertid løse etterhvert med 3D-modellering og de to siste aksene på fresen - det får vel komme etterhvert som greier materialiserer seg rundt aksept og godkjennelse fra øvrigheta. På dette stadiet prøver jeg bare ut en masse ideer som plager livet av meg.

    BB
     
    • Liker
    Reaksjoner: BHO
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det plager deg ikke veldig at du ikke har et trehorn i kryssfiner - Iwatahorn med yttermålene 740mm ? :rolleyes:

    Hvis ikke kan jeg sende deg en bukett med nevroser støtt og stadig ;)

    Go hælj BB, mått du få trekt pusten mer en to ganger før du sovner i stresslessen ikveld...........
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kozzzzegutten - snart frister du vel med å begynne å telle for å se hvor kjapt jeg spinner av skaftet igjen.

    Nå i helga skal jeg stryke Henne på ryggen og hviske bedøvende ord i øret og når hun/Henne har sovnet, så stikker jeg faen ta meg ned på verkstedet igjen. Det er plan, det!

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    En liten tisser til deg, JJ - slik blir mine svartinger

    714.jpg


    715.jpg


    716.jpg


    717.jpg


    718.jpg


    AMS1000 til to basser - to brokoblede AMS0100 til to mellomtoner og en AMS0100 til to diskanter
    - 250x350x125 mm.

    God helg til deg, óg, Jan-Jan.

    BB
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Switchefresing? Glem det. De er dønn tyste
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JoHoo;
    La den gamle mannen leve i troen, Johan - du har sett ved selvsyn at han har det utmerket og har råd til å betale sine luncher.
    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    når flaggermusene begynner å fly i en vid ring rundt huset og kattene går lange omveier, da skjønner dere at de derre switchegreiene er noe ræl......:cool:

    btw...flott håndverk som vanlig....
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Flotte saker OB! Jeg hadde trengt en kliss lik, bare med ikke brokoblede AMS0100. Si fra når du tar bestillinger ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    LMC, flaggermus er flotte dyr med en hørsel vi bare kan drømme om:)
    Kjører klasseD rund baut, men det er dessverre ikke fler flaggermus nå enn da jeg brukte klasse AB;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Leif;
    Det eneste jeg kan tilføye, er at jeg vet hva flaggermus heter på nynorsk, men det er igjen så grovt at jeg ikke kan tilføye det, det heller.
    Når jeg tenker meg om. Jeg rester min kasse.

    Sluk og Vidar - takk te' dokk.

    Dette er en skaubjønns hilsen til alle de som er flinke til å lodde og bore i metall og får det til å se fint ut på samme tid.
    Dette er også en hilsen til alle de radioapparatene som, vi som har pessart femti, har satt ørevoks og filipenservæske fast i høyttalertrekket på.

    Tre har uante muligheter hva angår farger og fjas og kan ikke dy meg for å tenke at disse kassene kan kles med karbon, folieres, finéres og som nevnt først, lakkeres i alle mulige seksie Porsche-, Ferrari- eller Astonfarger. Kabinettet kan også ganske enkelt lages i akryl - klar eller opaque eller røkfarget - eller om man er helt on the wild side, noen av de to nederste

    carbon finish.jpg


    Acrylic Sheets 1.jpg


    Acrylic Sheets 2.jpg


    Jeg håper at disse kassene og de jeg har vist tidligere er noe vi kan produsere på den skolen jeg jobber på. Vi har en snekkerlinje men også TO, tilrettelagt opplæring, som både kan montere, selge og forsende saker vi lager. Jeg blomstret litt rundt dette i går og skal ikke dar det videre i dag.

    Poenget er at vi her har en mulighet til å gi en haug med mennesker noe skikkelig fett å holde på med samtidig som at vi andre som skal kjøpe dette, slipper unnna med atdkillig færre kroner til Kina, Italia, DHL og for de som bor nært nok, til Posten.

    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Slik snakker enten en EKTE DIY'er - eller en gniten faen som er så gjerrig at det følger møll med når han åpner hestehandlerlommeboka..:cool: Take Your pick! ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    LMC, flaggermus er flotte dyr med en hørsel vi bare kan drømme om:)
    Kjører klasseD rund baut, men det er dessverre ikke fler flaggermus nå enn da jeg brukte klasse AB;)
    Klasse D er for flaggermus, som er helt avhengige av hørselen sin. For andre sløvinger som runder av ved 8k så er rør godt nok
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kan fixe kamelon lakk og candy i flere varianter, prisme flakes, flakes osv for den som ønsker det. Bare å shippe oppover kabinettet :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn