Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23

    Noen små øvelsesoppgaver for de håpefulle..?


    pentagon.jpg


    box1.jpg


    kuler.jpg


    oppdeling.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk, Jan
    Fin - fin inspirasjon - noen av disse har jeg vært innom inni hodet og kommenterer litt

    Tårnet - et fantastisk byggverk - sikkert en guttedrøm som endelig er blitt realisert og som gir evig glede. Har aldri sett det før - blir et av favorittskapelsene mine heretter - setter igang litt det samme som M C Eschers saker

    Esche.jpg



    Pidestallen er en flott oppgave - har tenkt litt på denne tidligere. Nesten en ren håndoverfresjobb - kun en mal trengs for å få den til. De vertikale delene er enkle å lime opp av lister i en buet jigg. Akkurat slike produkter er jeg ute etter - skal jobbe med denne

    Krakk.jpg



    Nå snakker vi - denne formen har jeg brukt i en hornskisse langt fram i denne tråden. Har ikke lagt den helt bort. I går satt jeg og drodlet litt rundt Lovther DX 55 og 65-elementene jeg har liggende - tre par tilsammen. Bakladede horn til disse kommer garantert men jeg har også mulighet til å teste ut disse i et firkantet frontladet oppsett uten bakkammer. Vi kjenner begge til det sexie firkantede gulvstående i horntråden. Se for deg dette vridd på denne måten - blir nesten en prosent av tårnnytelsen

    Hornpprofil.jpg



    Dette bildet stjeler jeg inn i undervisninga. Er litt rusten på oppdelingsmetoder - trenger en oppfriskning selv, kjenner jeg - kvartskur/blokkskur - noen?

    Oppdeling.jpg


    Takk Jan - som belønning er du invitert til å delta i undervisningen et-par timer til uka. Da lager vi mobiltelefonhorn og (intarsia-) sjakkbrett.

    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23
    Glad to be of service! (bygger vaffelkonto nå..)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vaflene ligger kontinuerlig og venter på deg både her og der.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23

    Her er en artig øvelse som også passer for dyslektiske elever;

    (de kan få øve på bokstavkjeks først)


    bokstaver.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jan;
    Ja - den er super - men ser du for deg hvor masse arbeide det blir for læreren med et helt klassesett.
    Men den var bæælfin - keep it komming.
    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23
    Dat no horn is... i høysete grad en stærkasse ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vintage;
    Våt drøm?
    Heftig mekanikk - Ibanez?
    BB
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Ser heftig ut. Spiller kun luftgitar dessverre, så har ikke snøring på hvilke merke. Har alltid drømt om å kunne spille gitar eller bass, men det har blitt med tanken. Husker et tv-innslag (tror det var i sportsrevyen ) der den amerikanske hissig-tennisspilleren John McEnroe ble intrvjuet. Dette må jo ha vært tidlig på 80-tallet. John McEnroe ble spurt : Hvis du kunne ønske deg en ting, hva ville du ønsket deg ? Svaret kom uten betenkningstid : Å kunne spille gitar som Angus Young i AC/DC :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Totningen.
    Send meg en PM med e-postadressen din så sender jeg over prosjektbeskrivelsen med tegninger. Denne er kjempeenkel. De telefonene med høyttaler på baksiden er de enkleste å få til. Neste runde blir litt annerledes - da freser jeg nesten gjennom materialet med en 90-graders v-fres og da er det bare å brette greia i et stykke. Pis åff keik.

    Er en av dere to gutta i forbifarta, hadde jeg blitt lykkelig om jeg kunne fått slengt med tuten jeg skulle fått 3D-scannet oppover til han med utstyret i orden. Henter gjør jeg selv, nedsiden er at da unngår dere ikke et-par tittinnomer.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Gårsdagens dont

    Wall Of Sound kreker seg videre - nå gjenstår sidene på Thohaugkassene (et nytt sett på CNC til skolen er på vei!) og det fantastiske takopphenget til disse. Mellomtonehønna blir oppstartet i løpet av dagen.

    Her er skissa over veggen på nytt pluss et-par bilder
    1352.jpg


    1353.jpg


    1354.jpg


    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23
    Drita smart med koppholdere integrert i bassen ! ;) Du er altså et oppkomme av ideer... inkl. den krypende diskantvarianten, regner med at det vil bli en slags spoiler på gulvet som guider diskanten opp i retning lyttepos.! Fabelaktig ide.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    koppholderene er kun for martini (shaken not stirred):)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23
    ?? Bacon. Lettuce and Tomato?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kommer dårlig fram på bildet men det er vakum i hvert hull
    - klargjort for hensetting av alt fra medbrakte bøttplugger til martiniglass og kaffekopper.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rolf;
    Ja, sjelden og fra det utryddingstruede chessnut-treet!
    Neida - lønn og mahogny i fullstendig selvlaget elevutfoldelse.
    Koseuke 47 med bare treskaller i timene.
    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Alltid godt å være innom tråden din, du er en grei hæstkuk som gidder å dele livet ditt med oss. :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rolf;
    Takk for vene ord. Føler meg iblant litt i overkant kåt på å skryte av egen fagreligiøsitet, men jeg strener videre inntil noen ber denne hæstkuken om å holde kjeft.
    Håper etterhvert, når greiene er på plass, at folk blir fristet til å bruke oss.
    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Bare en liten tanke.. De elevene dine som liker andre ting enn HiFi.. Du trekker de selvsagt et par karakterer?
    Jah?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23
    Rydd på verkstedet - det ser for JÆVLIG ut!! :mad:
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Først til min kollega;
    Ja, benkene våre er supre - Sjøberg - tjuefem ståler per stykk er prislappen.

    Sluk;
    Måtte ta verkstedbildet - akkurat passe uryddig, spør du meg.
    Ungene jobbet til jeg jaga dem ut - full fart forutsettes i dag også.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Skapdørene og skuffefrontene til garasjen er på vei

    1355.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Arild;
    Klart at de domper og vel så det. Alle som ikke følger Sannhhetens OB, fortapes for evig.

    Osten;
    Jeg er nok i overkant ivrig når jeg setter igang og kan sikkert også være i overkant bydende.
    Men vi har det fint selv om jeg har måttet ta fram de verste spøkelseshistoriene ikledd nord-norsk språkdrakt når situasjonene har framprovosert det.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Gårsdagen var relativt begivenhetsrik og OB skulle bare ta seg en liten strekk på sofaen, våknet 0300 og labba inn på soverommet men fikk ikke sove.

    Ingen vits i å bli liggende, tenkte han og gakket ned i garasjen med tommestokken, tok noen mål og dakket ferdig skaptegningen før han tok seg en liten lur til klokka rang.

    Skolen starter først kl 0900 denne uka, så det ble et-par timer med snekring før gesellene meldte sin ankomst. Rakk derfor å kappe avrunde, pusse og grunne elleve skapdører og tolv skuffefronter tidlig i dag.

    I ettermiddag fikk jeg lakket frontene ferdig, så det eneste som gjenstår før montering på skapene, er boring for hengsler og håndtak. Relativt fornøyd med framdriften på tross av langt framskreden alder.

    5.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    TVeggen i stua var i MkI-versjonen relativt presentabel. Utskifting av tittemaskin brøt denne magien - ingenting stemte lenger utseendemessig. Høyttalerne fra Dayton skal inn lagringshylla sammen med et kobbel andre som senere kanskje kan komme til å bli brukt i en line-array.

    Veggen kommer til å inneholde TV, getboks, en PC, forsterkere og høyttalere. For ei tid tilbake fikk jeg grabba til meg noen Philips 9710 som jeg nå tenker bruke to av i veggen.

    Truls i Danmark har brukt Philipsen i denne artikkelen:
    Philips 9710/

    Jeg skaffet meg også to Fountek NeoCD3 som han også brukte, og jeg regner med at jeg bruker oppskrifta hans for å slippe å slite men TV-lyden til evig tid.

    Slik såg veggen ut inntil i dag - hummer og kanari

    WP_20151119_20_54_04_Pro.jpg



    Yngstegutten kappet deler etter farens tegninger og slik ble testoppsettet. Noen småjysteringer må til, men gubben føler han er på sporet

    WP_20151119_21_16_28_Pro.jpg



    -og noe sånt med storteveen på plass

    WP_20151119_21_18_18_Pro.jpg


    WP_20151119_21_34_06_Pro.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.419
    Antall liker
    102.478
    Torget vurderinger
    23
    Produktiv som alltid! Det er bra - det hadde jeg tenkt å være i kveld også, men kom ikke ut av sofakoma før ved titiden, og det var kun fordi en eller annen hifitulling hadde frekkhet nok til å ringe :mad: :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tror du er omgitt med alt for mange dårlige venner - du burde heller tatt deg en spasertur nedover veien - det lyser jo blått og fint fra kuppelen i nabolaget.

    Om du har lyst på et bakeribesøk, er jeg ledig etter tolv i morgen. Har nettopp fått lønn, så jeg spanderer vaniljesnurr og kaffe om du tar bensinpengene.

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn