siden bly tinn nesten ikke er å få kjøpt annet enn nos/new old stock
Loddetinn med bly produseres fremdeles og kommer til å bli produsert i mange år fremover.
RS har flere typer også. Her er listen sortert etter smeltepunkt.
Shop our range of Solders supplies & accessories. Free Next Day Delivery. Browse our latest Solders offers.
no.rs-online.com
Selv om bly er svartelistet til generell elektronikk, så finnes det industrier som har unntak på grunn av blyloddetinnets spesielt gode egenskaper. Militært og romfart f.eks.
Loddebolt (igjen).
De gamle typene der varmeelementet sitter i håndsettet der spissen bare er passivt metall ville jeg ikke kjøpt i dag.
* De bruker lang tid på å varme seg opp
* Temperaturen er ikke nøyaktig
* Tynne spisser mister fort varmen sin når man lodder.
* De er "alltid på" og hvis man sitter og fikler med noe i noen minutter så brenner spissen seg (oksiderer).
* Skal man bytte spiss er det en byttejobb som tar et par minutter.
Loddestasjoner med aktiv spiss løser alle disse problemene. Jeg var fan av Metcal i mange år siden de har patent på å varme opp selve spissen med radiofrekvenser og curiepunkt teknologi. Den blir varm på sekunder og holder stabil temperatur helt ute i spissen. Ulempen er at man må kjøpe spisser med en spesifikk temperatur. Man er altså låst til spissens konstruerte temperatur og kan ikke velge det selv uten å bytte spiss. De er også dyre.
Nå bruker jeg Weller med aktiv spiss, og kommer ikke til å se meg tilbake. Den har fordelene til Metcal, men jeg kan i tillegg velge temperatur. Selve varmeelementet sitter altså i spissen med en kort tilbakekoblingssløyfe som sørger for nøyaktig og korrekt temperatur selv på tynne spisser.
Man bytter også spiss på sekunder hvis man vil siden de er bare å plugge inn.
Ulempen med Weller og denne teknologien er prisen som fort er 7-8 tusen.
Men eleshop har en billigere variant med aktiv spiss som har fått mye skryt. Drøyt 1000 kroner synes jeg det er verdt for oss som synes det er stas å lodde
ELE-ATS1 80 W soldering station which has an excellent price-quality ratio, has an active tip system, and is ESD safe
eleshop.eu