Lodding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har lest en del gamle tråder, men lurer fortsatt på noen ting med hensyn til lodding.

Jeg har en Biltema loddestasjon og jeg synes det er vanskelig å få til fine loddinger med blyfritt loddetinn.
    Må ha mye varme og det er lett å varme for mye området rundt det som skal loddes.

Sikkert pga manglende teknikk, men det var enklere å lodde tidligere med blyholdig tinn.

Er det noen mulighet til å kjøpe gammeldags loddetinn med bly?

Hvilken loddestasjon burde en amatør kjøpe i 2025 i norsk butikk/nettbutikk? Noen klar favoritt?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.148
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er mye enklere for en vanlig amatør å lodde med vanlig 60/40 blytinn. Blytinn begynner å bli vanskelig å skaffe, men se f.eks.:

Det er massevis av guider på nett om lodding, men øvelse gjør mester:

Selv har jeg denne loddestasjonen fra kjell.com:
    kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/lodding/loddebolter/luxorparts-pro-60-w-loddestasjon-p40570
    Den er "grei nok" men jeg tror kanskje at temperaturreguleringen ikke er veldig nøyaktig i bruk, og vurdere å kjøpe en T12-stasjon (T12 er en type loddetupp med varmeelement og temperaturførler integrert i loddespissen).

mvh
    KJ

phaselineær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    216
    Sted
    Sjælland
    Jeg har haft 20-25 forskellige loddekolber i min tid og den bedste og hurtigste jeg har haft er den jeg har nu.
    Der er også varmluft til udlodning.
    Det eneste minus ved den, er at strømforsyningen er SMPS og derfor meget let, så den nemt flytter sig når man lodder.
    Jeg limede en kvart badeværelsesflise under min :-D

loddestation, 2-i-1 smd varmeluft omlodning og loddekolbe loddestation, med celsius/ konvertering, digital temperaturjustering og sovende funktion loddekolbesæt - , industri og videnskab - Temu

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takk, men er ikke på Temu.
    Får søke litt på hva som er tilgjengelig.
    Prøvde å bestille blyholdig loddetinn, men det er dessverre ikke tilgjengelig for privatpersoner.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.576
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ja det er mye enklere for en vanlig amatør å lodde med vanlig 60/40 blytinn. Blytinn begynner å bli vanskelig å skaffe, men se f.eks.:

Det er massevis av guider på nett om lodding, men øvelse gjør mester:

Selv har jeg denne loddestasjonen fra kjell.com:
    kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/lodding/loddebolter/luxorparts-pro-60-w-loddestasjon-p40570
    Den er "grei nok" men jeg tror kanskje at temperaturreguleringen ikke er veldig nøyaktig i bruk, og vurdere å kjøpe en T12-stasjon (T12 er en type loddetupp med varmeelement og temperaturførler integrert i loddespissen).

mvh
    KJ
    Samme loddestasjon (og tinn) som jeg bruker. Veldig fornøyd!
    Den har i hvert fall holdt til å bygge både gitarer og gitarforsterkere, samt div. hifikabler i mer enn 5 år.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.770
    Sted
    Bergstaden
    Jeg bruker loddetinn med sølv istedenfor bly tror jeg, og syns det er helt fint å lodde med.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg husker rett så kunne man lodde på irundt 250C og litt mindre med blytinn? På blyfritt så må man nærmere 400C. Så det er et must å ha justerbar termostat ihvertfall.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kongsberg
    Loddetinn
    Jeg har loddet mye og prøvd mye forskjellig loddetinn med forskjellig flussmiddel. Dyrt loddetinn (med bly) fra anerkjente merker er mye lettere å lodde med.
    Favoritten min er cardas.

Loddebolt.
    Jeg ville tatt sjansen på å teste ut denne. 75W og med 5 tupper til den prisen!

1745929947594.png

Flussmiddel
    Det er mange som ikke vet at flussmiddel er superviktig. Det er fluss inni loddetinnet, men dette brenner ofte bort, og skal man varme opp igjen, eller søler og griser litt så må man bruke ekstra fluss.
    Dette har jeg testet og det fungerer bra.

Men dette er favoritten

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    loddestasjon.jpg
    Noen som kjenner denne? Brukbar?

Skjønner at jeg må lese meg opp litt på dette.
    Har aldri brukt flussmiddel eller andre spisser.

Kunne tenkt meg en enkel en som denne
    weller.jpg

Har lagt inn ønskes kjøpt annonse

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.178
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Finner du en Weller, er det absolutt "Top Notch"........ men dyrt.
    Som ekstra fluss bruker jeg denne:

L1030299.JPG

L1030300.JPG

L1030301.JPG

Har ikke så lang levetid, men gjemmes den i kjøleskap, holder den i årevis.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.543
    Torget vurderinger
    2
    Samme loddestasjon (og tinn) som jeg bruker. Veldig fornøyd!
    Den har i hvert fall holdt til å bygge både gitarer og gitarforsterkere, samt div. hifikabler i mer enn 5 år.

Ikke noe galt med selve stasjonen, men de spissene krever mer intenst renhold enn de Weller spissene jeg var vant til. Så hadde jeg en liten ulykke og knakk plastgjengene som forbinder håndtak med selve bolten. Nå er det Weller igjen.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    5.187
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    loddetinn uten skikkelig flux /rosincore blir som å sveise med flusstråd kontra ordentlig argon gass, blir fort mye klabb og babb og kalde loddinger/dårlige sammenføyinger av metallene,
    siden bly tinn nesten ikke er å få kjøpt annet enn nos/new old stock så synes jeg tinn med høyest mulig sølv innhold og flux/rosincore mix er å foretrekke , men hender også at jeg tilfører separat flux i tilegg for best mulig sammenføyinger av metallene også men da mest hvis det er flere solide ledere tvinnet eller litt tykkere gods/kabel jeg skal lodde,nå bruker jeg hakko 888 digital loddestasjon men de har desverre blitt ganske dyre, ellers som sagt over og så er jo weller også velprøvd
    Mvh Ivan

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.721
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De fleste kjente leverandører selger vel fortsatt tinn/bly tråd.... ekstra fluss i form av tusj, spray etc hjelper betydelig, særlig ved rep av eldre kort, men også nye som har vært lagret en stund...

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kongsberg
    siden bly tinn nesten ikke er å få kjøpt annet enn nos/new old stock
    Loddetinn med bly produseres fremdeles og kommer til å bli produsert i mange år fremover.
    RS har flere typer også. Her er listen sortert etter smeltepunkt.

Selv om bly er svartelistet til generell elektronikk, så finnes det industrier som har unntak på grunn av blyloddetinnets spesielt gode egenskaper. Militært og romfart f.eks.

Loddebolt (igjen).
    De gamle typene der varmeelementet sitter i håndsettet der spissen bare er passivt metall ville jeg ikke kjøpt i dag.
    * De bruker lang tid på å varme seg opp
    * Temperaturen er ikke nøyaktig
    * Tynne spisser mister fort varmen sin når man lodder.
    * De er "alltid på" og hvis man sitter og fikler med noe i noen minutter så brenner spissen seg (oksiderer).
    * Skal man bytte spiss er det en byttejobb som tar et par minutter.

Loddestasjoner med aktiv spiss løser alle disse problemene. Jeg var fan av Metcal i mange år siden de har patent på å varme opp selve spissen med radiofrekvenser og curiepunkt teknologi. Den blir varm på sekunder og holder stabil temperatur helt ute i spissen. Ulempen er at man må kjøpe spisser med en spesifikk temperatur. Man er altså låst til spissens konstruerte temperatur og kan ikke velge det selv uten å bytte spiss. De er også dyre.

Nå bruker jeg Weller med aktiv spiss, og kommer ikke til å se meg tilbake. Den har fordelene til Metcal, men jeg kan i tillegg velge temperatur. Selve varmeelementet sitter altså i spissen med en kort tilbakekoblingssløyfe som sørger for nøyaktig og korrekt temperatur selv på tynne spisser.
    Man bytter også spiss på sekunder hvis man vil siden de er bare å plugge inn.
    1745946656684.png

Ulempen med Weller og denne teknologien er prisen som fort er 7-8 tusen. :(

Men eleshop har en billigere variant med aktiv spiss som har fått mye skryt. Drøyt 1000 kroner synes jeg det er verdt for oss som synes det er stas å lodde

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn