LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Ja her fikk du valuta for pengene :).
    Hva synes du så langt?
    Ser du har litt "rørstæsj" fra før (y)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Justerte hum idag og da er den nesten ingen ulyd og oppfatte men står jeg innenfor 3m og snakker i mobilen så kan det rasle litt i høyttalerne! er dette normalt ?
    Ellers så ser det ut til at denne blir stårnde fremfor Mastersounden med tanke på støy, lydmessig er de ganske like og begge er way over hva jeg har hørt av transer og klasse D
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Justerte hum idag og da er den nesten ingen ulyd og oppfatte men står jeg innenfor 3m og snakker i mobilen så kan det rasle litt i høyttalerne! er dette normalt ?
    Ellers så ser det ut til at denne blir stårnde fremfor Mastersounden med tanke på støy, lydmessig er de ganske like og begge er way over hva jeg har hørt av transer og klasse D
    Røra mine plukker også opp mobilen. Dette er nok normalt.
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Og DER ble jeg eieren av min første rørforsterker. Bokstaveligtalt uhørt. En 34ia er på vei og i morgen kobler jeg opp med vinyl og Snell E3 som førstereis. Er veldig spent men totalt uviten med hva som venter meg. Vet jeg må la rørene spille en del timer før de kan vise hva de er gode for, så litt tålmodig må jeg vel være.

    Er det noen ting en nybegynner bør vite om, ut over korrekt bruk av rørforsterker? Tips og triks? Noen rør som jeg ha og noen jeg bør ha til den store opplevelsen av instrumental og vokal jazz, til rock eller til symfoniene? Er klar over at forsterkeren kanskje ikke er helt komfortabel med de store og komplekse verkene osv men vil gjerne se hvor langt langt en kan ta det.
    Håper ikke jeg tøyer tålmodigheten deres i mangel men iver etter kunnskap :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Aldri skru på en røramp uten å ha høyttalere tilkoblet.

    Bias må sjekkes

    Ikke slå av og på av og på av og på.

    Skal amp flyttes, la rørene bli kalde før du flytter på den.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Og DER ble jeg eieren av min første rørforsterker. Bokstaveligtalt uhørt. En 34ia er på vei og i morgen kobler jeg opp med vinyl og Snell E3 som førstereis. Er veldig spent men totalt uviten med hva som venter meg. Vet jeg må la rørene spille en del timer før de kan vise hva de er gode for, så litt tålmodig må jeg vel være.

    Er det noen ting en nybegynner bør vite om, ut over korrekt bruk av rørforsterker? Tips og triks? Noen rør som jeg ha og noen jeg bør ha til den store opplevelsen av instrumental og vokal jazz, til rock eller til symfoniene? Er klar over at forsterkeren kanskje ikke er helt komfortabel med de store og komplekse verkene osv men vil gjerne se hvor langt langt en kan ta det.
    Håper ikke jeg tøyer tålmodigheten deres i mangel men iver etter kunnskap :)
    Grattis! Og velkommen i rør-klubben :).
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Og DER ble jeg eieren av min første rørforsterker. Bokstaveligtalt uhørt. En 34ia er på vei og i morgen kobler jeg opp med vinyl og Snell E3 som førstereis. Er veldig spent men totalt uviten med hva som venter meg. Vet jeg må la rørene spille en del timer før de kan vise hva de er gode for, så litt tålmodig må jeg vel være.

    Er det noen ting en nybegynner bør vite om, ut over korrekt bruk av rørforsterker? Tips og triks? Noen rør som jeg ha og noen jeg bør ha til den store opplevelsen av instrumental og vokal jazz, til rock eller til symfoniene? Er klar over at forsterkeren kanskje ikke er helt komfortabel med de store og komplekse verkene osv men vil gjerne se hvor langt langt en kan ta det.
    Håper ikke jeg tøyer tålmodigheten deres i mangel men iver etter kunnskap :)
    Gratulerer med flott rør-forsterker. LM34ia har jeg eid, og den spiller flott. Jeg syntes spesielt at den låt veldig bra på lave volum, noe ikke alle forsterkere gjør. Den står seg også svært godt mot mer kostbare rørforsterkere. Det har jeg selv erfart😊. Mener jeg hadde Psvane-smårør på min 34, ellers original. Hvis forsterkeren er helt ny, vil jeg anbefale å spille originalrørene godt inn, slik at du blir godt kjent med klangen/forsterkeren. Personlig har jeg vært litt for rask å hoppe på tuberollingbølgen, før jeg egentlig har vent meg til originallyden😅. Jeg har ikke spilt klassisk musikk på 34, så der har jeg ingen erfaring. Vokal og akustisk musikk syntes jeg forsterkeren mestret veldig bra.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    LM805ia ut og Sugden Masterclass inn. rør i tvstue samt plassering gjorde det vanskelig med 805ia men Sugden låter minst like mye ‘’rør’’ så en verdig erstatter
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Og DER ble jeg eieren av min første rørforsterker. Bokstaveligtalt uhørt. En 34ia er på vei og i morgen kobler jeg opp med vinyl og Snell E3 som førstereis. Er veldig spent men totalt uviten med hva som venter meg. Vet jeg må la rørene spille en del timer før de kan vise hva de er gode for, så litt tålmodig må jeg vel være.

    Er det noen ting en nybegynner bør vite om, ut over korrekt bruk av rørforsterker? Tips og triks? Noen rør som jeg ha og noen jeg bør ha til den store opplevelsen av instrumental og vokal jazz, til rock eller til symfoniene? Er klar over at forsterkeren kanskje ikke er helt komfortabel med de store og komplekse verkene osv men vil gjerne se hvor langt langt en kan ta det.
    Håper ikke jeg tøyer tålmodigheten deres i mangel men iver etter kunnskap :)
    Gratulerer og velkommen i klubben. Du har tatt et riktig valg imo. Etter at jeg gikk over til rør, er det ikke aktuelt med noe annet. MAMA :)
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Gratulerer med flott rør-forsterker. LM34ia har jeg eid, og den spiller flott. Jeg syntes spesielt at den låt veldig bra på lave volum, noe ikke alle forsterkere gjør. Den står seg også svært godt mot mer kostbare rørforsterkere. Det har jeg selv erfart😊. Mener jeg hadde Psvane-smårør på min 34, ellers original. Hvis forsterkeren er helt ny, vil jeg anbefale å spille originalrørene godt inn, slik at du blir godt kjent med klangen/forsterkeren. Personlig har jeg vært litt for rask å hoppe på tuberollingbølgen, før jeg egentlig har vent meg til originallyden😅. Jeg har ikke spilt klassisk musikk på 34, så der har jeg ingen erfaring. Vokal og akustisk musikk syntes jeg forsterkeren mestret veldig bra.
    Takk for det! Og takk for gode råd. Tenker å følge rådet med å spille godt inn og bli kjent med denne ut av boksen. Så samler jeg røralternativer til en bucketlist til/om kløen begynner å rullingen blir en realitet :) Det går mest i jazz om dagen og da håper og tror jeg den klarer jobben as is. Men er spent på hva jeg skal finne på når instrumentering mv øker i omfang. Har jo noen transistorer i bakhånd (nå bannet jeg litt kjente jeg) i tilfelle de må til. Ambisjonen er nok likevel å slippe å koble om etter sjanger..
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Og DER ble jeg eieren av min første rørforsterker. Bokstaveligtalt uhørt. En 34ia er på vei og i morgen kobler jeg opp med vinyl og Snell E3 som førstereis. Er veldig spent men totalt uviten med hva som venter meg. Vet jeg må la rørene spille en del timer før de kan vise hva de er gode for, så litt tålmodig må jeg vel være.

    Er det noen ting en nybegynner bør vite om, ut over korrekt bruk av rørforsterker? Tips og triks? Noen rør som jeg ha og noen jeg bør ha til den store opplevelsen av instrumental og vokal jazz, til rock eller til symfoniene? Er klar over at forsterkeren kanskje ikke er helt komfortabel med de store og komplekse verkene osv men vil gjerne se hvor langt langt en kan ta det.
    Håper ikke jeg tøyer tålmodigheten deres i mangel men iver etter kunnskap :)
    Så hyggelig å høre - nå har du fått deg en fantastisk forsterker, meget musikalsk sak som virkelig engasjerer 🙂 🥳 Velkommen til oss LM rørhuer :ROFLMAO:
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Da er alt koblet opp, nervene roet seg etter femte tilkoblingskontroll.. og musikken fra Diana Krall frydet ørene et par livealbum. Et veldig godt førsteinntrykk selv om jeg hører at den må få litt tid. Utrolig hva denne får til på lavt volum. Nå spiller jeg forsiktig og det trengs ikke mer heller. Både stemme, piano og gitar høres ut som nettopp det. Måtte frem med skumpluggene siden bassen ble voldsom og ukontrollert. Skum rettet opp mye.

    blir værende i sofaen i helga jeg tror jeg 🎼
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Salig helg dette må jeg si. Nå har vel forsterkeren fått omlag 15 timers spilletid og pilene går i riktig retning.
    Spørsmål: har noen av dere noen tips til gode ressurssider om rør, og helst med god forankring i elektro og fag? Jeg må dykke litt lengre ned i puddingen men finner ikke de helt gode sidene syns jeg.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    938
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix ( Hans Kise ) i Kongsberg kan ALT om rørforstrerkere !
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Ser det er flere som har LP 33. Lurer på om noen med denne riaa'en har testet ut flere pickuper og funnet en "perfect match?
    Har selv bare testet med Hana SL som står på per nå. Låter bra, men er i tenkeboksen på å gå til anskaffelse av en pickup nr2. AT-ART9XI vurderes.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det naturlige spørsmålet er kanskje hva du evt. savner i Hana SL?

    Når det gjelder matchen Hana SL/LP33 så har Hanaen en internimpedans på 30 Ohm, induktans på 40μH og LP33 inngangsimpedanser på 47 og 100 Ohm, mens en optimal inngangsimpedanse, rent teoretisk og uten å ta smak og behag i betraktning, vil ligge et sted over 300 Ohm. Hana selv anbefaler jo 400> Ohm. Hvor kritisk en optimal match er varierer veldig både fra pickup til pickup og øre til øre, men det er jo mulig at skoen kan trykke litt her. De lave lastene (ift hva som er anbefalt) LP33 tilbyr gjør at utgangsnivået undertrykkes noe og at diskanten dempes og ruller av tidlig. Det første betyr nada for din del siden LP33 har masser av gain, men en for avrullet diskant er trolig ikke så bra.

    Når det gjelder Audio-Technics og deres ART-serie er jeg så definitivt en stor og dedikert fan. Skulle du gå for en slik vil jeg absolutt anbefale at du sikter på en av de originale modellene, ART9 og ART7, som fremdeles er lett tilgjengelige på nett. Dette fordi de nye modellene kun er bittelitt elektrisk tweaket i forhold til originalene og ganske sikkert ble relansert kun for å kunne skru prisene opp (et langt fra ukjent fenomen). Plenty ART7 og ART9 å finne her og her og minst et par-tre tusen å spare etter at MVA og frakt er betalt.

    Begge originalene har en interimpedans på 12 Ohm, som skulle passe som hånd i hanske med LP33s 100Ohm innstilling. Da har den 66dB gain, som skulle være plenty for ART7 med kun 0.12mV ut og mer enn plenty for ART9 med 0.5mV. Alt skulle altså tilsi at begge to, eller for den del alle fire, matcher LP33 svært godt og mye bedre enn Hana SL.

    Sånn på rent generelt (og subjektivt) grunnlag vil jeg si at pickuper med lav intern impedans, induktans og dermed lav output absolutt er å foretrekke hvis man har en RIIA som er tyst og har nok gain. Lav impedans/induktans/output = en coil med få og/eller tynne vindinger = lav bevegelig masse = en pickup som evner å formidle mikrodetaljer og mikrodynamikk bedre og alt annet like godt i forhold til pickuper med høyere impedans/induktans/output og dermed høyere bevegelig masse. I så måte spiller også materialet i nålefanen en (liten) rolle og boron er langt mer optimalt enn aluminium (som i Hana) siden det er lettere, stivere og overfører vibrasjoner 3 ganger raskere. Det aller, aller beste materialet for nålefaner er trolig beryllium, som er ekstremt lett og stivt, men det har lenge vært utilgjengelig innen nålefaner.

    Så kommer det også an på hva slags plater som står i hylla. Hører man utelukkende på 70-talls gitar-rock, metall, pønk, hip-hop, pop og denslags så er ikke dette så mye å tenke på eller bry seg om, siden musikken ikke inneholder den type vare detaljer som drar nytte av en virkelig god pickup. Sverger man derimot (evt. også) til jazz, klassisk, tidligmusikk, folk og andre typer overveiende rent akustisk musikk og har et kompetent anlegg så er dette ting man etter min mening absolutt bør ta i betraktning. For min egen del, med min musikksmak, kommer jeg definitivt aldri til å kjøpe en MC med nålefane i aluminium.

    Jaja, det var nå min blaffert.
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hva jeg savner i Hana er jeg ikke så sikker på da jeg ikke har erfaring med mye annet. Men jeg har lest meg litt opp og har konkludert som du gjør over her at en ART9 eller en ART7 muligens vil være en mye bedre match til min riaa og deretter et løft for meg og mitt system.
    Ble ikke mindre sugen på et AT-ART etter ditt innlegg :)
    Skal sjekke ut linkene dine og se hva jeg lander på. Men suget etter noe mer ligger å lurer nå etter sommerferien merker jeg. Skummelt men allikevel gøy hvis det klaffer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gjentar gjerne det jeg har sagt mange ganger før, at ART9 er en aldeles fabelaktig pickup som i mine ører matcher VdH Colibri XGP som jeg også spiller på. De er særdeles like i tonalitet og med hånden på hjertet kan jeg ikke si at den ene er bedre enn den andre, bare at den ene er fem ganger dyrere.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja jøss, jeg mente ikke å si at alle pickuper med nålefaner i aluminium er noe dritt - jeg liker for eksempel Hana SL veldig godt. På den annen side betaler man ikke noe ekstra for en boron nålefane og om alt annet er likt (noe det selvsagt aldri er) vil den etter min mening ha en definitiv fordel. Hvorfor skal man da handle aluminium?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det har du rett i. Bor er mykje betre.
    Eg har ikkje erfaring sjølv, men ein flugefiskeentusiast eg kjenner, fortel at stenger med bor har heilt suverene eigenskapar (døme: https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-fluestenger-3464851, ikkje ubetinga skryt). Og eg har heller ikkje høyrt eit pickup med bor nålefane eg ikkje har vore imponert over. Men eg har inga forklaring på kvifor bor er så dyrt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    PS > Amou: jeg glemte å nevne, i forhold til nye vs gamle ARTx, at de gamle har tynnere cantilevere (0.26mm vs 0.28mm diameter) og dermed lavere effektiv masse/tip mass. Enda et punkt i de gamles favør altså.

    Og eg har heller ikkje høyrt eit pickup med bor nålefane eg ikkje har vore imponert over. Men eg har inga forklaring på kvifor bor er så dyrt.

    Jeg vet ikke hvor dyrt det er; Audio-Technica klarer tross alt å tilby boron f.o.m. AT33PTG/II og OC9XML i de respektive serier. Det er jo ikke akkurat pickuper med high-end pris, kun ufyselig høy ratio på pris vs ytelse.

    På den annen side vet jeg boron er vanskelig å bearbeide; mye vanskeligere enn beryllium for eksempel. Beryllium er derimot et heftig karsinogen og det utvikles store mengder mikroskopisk støv når det bearbeides, som man absolutt ikke vil trekke ned i lungene. Likevel synes jeg det er svært pussig at dette ikke kan ordnes ganske så enkelt ved å bearbeide det i lukkede kasser med avtrekk av samme type som man ofte ser i "clean-rooms".

    I tillegg er det mer enn en smule forstemmende at der man i fordums tid fant ikke bare beryllium og boron i nålefanene på de fleste gode pickuper, men uhyre lette og stive rør konstruert av rullet beryllium/boronfolie, så finner man i dag masser av "kjip" aluminium, duralminium og kun solide boronstenger. Alt var definitivt ikke bedre før, men akkurat her har vi definitivt gått baklengs inn i fremtiden. På den annen side har vi jo fått tonnevis av snakeoil og PR-speak i bytte, så man skal vel ikke klage for mye....

    Likevel kan jeg ikke unngå å undres over hvor gode pickuper vi faktisk kunne hatt i dag, hvis dagens hyperavanserte nåleprofiler ble kombinert med gårsdagens hyperlette og hyperstive nålefaner av berylliumsrør.

    Jaja....

    PS > Lærer-Arve: joda, jeg vet det heter bor på norsk, men hvis jeg begynner å rette på det her så må jeg jo rette det i ørten andre innlegg også. Mye enklere å bare fortsette på utenlandsk.
     
    Sist redigert:

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lest meg opp til og forholdt meg til at impedensen i phono trinnet skal ligge 1-5x over det som pickupen har siden dette trinnet har step-up transformer. Ser det beregnes 10-20x her?
    Jeg har en Denon 103r som jeg har skiftet hus på. Liker den godt og kan anbefale den kjører den på 100ohm på trinnet.
    Min neste pu blir en Ortofon SPU som jeg skal teste på trinnet. Vet den liker lavere impedens, men så leser jeg også at det er de som mener at vi først og fremst må se på hvor mange x gain som forsterkes og da er trinnet godt innafor på mitt anlegg.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    10X regnes vel som tommelfingerregelen og pleier som regel å fungere bra, om ikke nødvendigvis best. "Best" er det uansett bare ørene som avgjør. Ellers varierer oppbyggningen på picker såpass mye at en reell, fungerende regel er umulig å konstruere. DL-103 (non-R) er en ypperlig "case in point", med sin 40 Ohm impedans og 0.3mV ut. Da er DL-103R langt mer "normal" med en impedans på 12 Ohm/0.25mV og bør absolutt fungere fint ved 100 Ohm.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lest meg opp til og forholdt meg til at impedensen i phono trinnet skal ligge 1-5x over det som pickupen har siden dette trinnet har step-up transformer. Ser det beregnes 10-20x her?
    Jeg har en som jeg har skiftet hus på. Liker den godt og kan anbefale den kjører den på 100ohm på trinnet.
    Min neste pu blir en Ortofon SPU som jeg skal teste på trinnet. Vet den liker lavere impedens, men så leser jeg også at det er de som mener at vi først og fremst må se på hvor mange x gain som forsterkes og da er trinnet godt innafor på mitt anlegg.

    Denon 103r er absolutt en pu jeg bør vurdere. Prisen er jo godt under halvparten av en ART9.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Denon 103(R) er legendarisk og noe enhver vinylfantast må eie før eller siden. Hadde en 103 for lenge siden som jeg spilte mye på før jeg skilte meg av med den. Så prøvde jeg en 103 og en 103R igjen en god stund senere, men da hadde musikksmaken utviklet/forandret seg mye og de funket ikke like bra som før (de er veldig like av karakter). Veldig bra til pop & rock & sånn, dynamisk og morrosamt, men en konisk nål graver helt enkelt ikke dypt nok hvis/når detaljer og nyansering blir viktig.

    Da hadde jeg heller hanka inn en Audio-Technica VM95C til 450,- (også med konisk nål. Mangler litt av futten til 103/R, men er en killer på sløy jazz) og spart videre til en ART. Så kan en heller plukke opp en 103, gjerne brukt siden det florerer av dem, når en allerede sitter på en dugelig allround pickup.

    Sett ut fra mitt personlige perspektiv selvsagt, som en som spiller fryktelig mye rare greier, fra Jethro Tull til Thomas Morley, via Manu Dibango og Janis Ian.
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lest meg opp til og forholdt meg til at impedensen i phono trinnet skal ligge 1-5x over det som pickupen har siden dette trinnet har step-up transformer. Ser det beregnes 10-20x her?
    Jeg har en Denon 103r som jeg har skiftet hus på. Liker den godt og kan anbefale den kjører den på 100ohm på trinnet.
    Min neste pu blir en Ortofon SPU som jeg skal teste på trinnet. Vet den liker lavere impedens, men så leser jeg også at det er de som mener at vi først og fremst må se på hvor mange x gain som forsterkes og da er trinnet godt innafor på mitt anlegg.
    Hei, vurderer selv SPU på LP33 trinnet, setter stor pris på en evt rapport når du får testet SPU;-) takker!

    Ellers kjører jeg en Soundsmith Zephyr MKII med stort hell på LP33 trinnet, men meget nyskjerrig på SPU..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    SPUene er vel alle (?) lavimpedante og bør passe ypperlig med 47 Ohm settingen på LP33. Jo lavere intern impedanse, jo mindre kritisk er belastningen pickupen ser, akkurat som i forsterkerverdenen. Min Ebony TR har 1.2 Ohm impedans og låter helt magisk med en belastning på 29 Ohm, som er den laveste jeg har tilgang til, men låter tilnærmet likt ved 68 og 117 Ohm - og jeg vil anta det samme gjelder SPU også.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lest meg opp til og forholdt meg til at impedensen i phono trinnet skal ligge 1-5x over det som pickupen har siden dette trinnet har step-up transformer. Ser det beregnes 10-20x her?
    Jeg har en Denon 103r som jeg har skiftet hus på. Liker den godt og kan anbefale den kjører den på 100ohm på trinnet.
    Min neste pu blir en Ortofon SPU som jeg skal teste på trinnet. Vet den liker lavere impedens, men så leser jeg også at det er de som mener at vi først og fremst må se på hvor mange x gain som forsterkes og da er trinnet godt innafor på mitt anlegg.
    Ingen step up i Lp33.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Min neste pu blir en Ortofon SPU som jeg skal teste på trinnet.
    Hei, vurderer selv SPU på LP33 trinnet

    Kan jeg spørre hva det er som frister med SPU? Tracking på 4-5 gram, koniske og elliptiske nåler og høy pris tenner meg ikke akkurat veldig, men noe må det jo være med dem... Bare nysgjerrig, ikke vondt ment overhode.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Kan jeg spørre hva det er som frister med SPU? Tracking på 4-5 gram, koniske og elliptiske nåler og høy pris tenner meg ikke akkurat veldig, men noe må det jo være med dem... Bare nysgjerrig, ikke vondt ment overhode.
    For meg så handler det om spillestilen. De skal være veldig musikalske, noe jeg higer mere etter en veldig analytisk og åpent. Jeg har ikke hørt dem så dette er bare utifra hva jeg har lest. Har også en arm som er laget for Spu og en totalrenovert thorens 124
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For meg så handler det om spillestilen. De skal være veldig musikalske, noe jeg higer mere etter en veldig analytisk og åpent. Jeg har ikke hørt dem så dette er bare utifra hva jeg har lest. Har også en arm som er laget for Spu og en totalrenovert thorens 124

    Ser den, for all del. Min arm er også egentlig laget for SPU, jeg får meg nok ikke til å kjøpe en slik at jeg får testet dem. Det blir helt enkelt en for høy pris i forhold til hva jeg synes jeg får.

    Men en SPU Royal N med Replicant 100 kanskje....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn