Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Dette her blir bare bedre og bedre, nå bilder fra hifimesse også! :eek: :)
    Tråden din overgår de aller fleste tråder som jeg har lest. 8)
    Saga er gruppa si det, har faktisk ganske nylig handlet endel Saga på vinyl, bl.a. Silent knight. ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Morten:

    På den messa, skulle vel ikke ha vært ett par DCM Time Window's der ?
    En kompis gneldrer om en eller annen messe på Saga hver jæ*** gang han har fått i seg ett par små ;)

    /jan
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den mest spooky tråden så langt!
    Jeg var i militæret nordpå og skjøt vilt med 12,7 den samme vinteren, trodde kanskje jeg så meg selv på bilde, jeg kjøpte Kenwood-spiller, gikk på hifi-messer og digget den samme musikken. På toppen av alt kommer du med bilder fra ferrosilisiumverk, og der var jeg jo hjemme. Herlig men spooky--
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for ros og hyggelige kommentarer gutta!
    Får selvfølgelig energi til å drive tråden fremover, når det bekreftes at jeg
    ikke "skriker for døve ører"...... ;)
    Igjen takk!

    He he, du nevnte DCM Jan, nei, de var ikke der i -83, men du aner ikke hvor nærme du traff.... ::)

    Time Window var, og er, en legendarisk høyttaler, flere av kompisene hadde denne:

    Men importøren i Norge gikk konkurs(?), uansett forsvant merket i Norge.

    Et par av kompisene mente at det MÅTTE være et marked for dem, de stilte penga, og jeg stilte med stemmen min....
    Dvs at vi kalte oss Soundwave Audio, det var før PC'ens tid, jeg laget logo og brevark med Letraset.... Jeg ringte over til DCM i USA og snakket med Head of Marketing. Etter diverse go'prat, fikk vi kjøpt oss inn i en containerlast, som skulle gå til Rotterdam. Derfra ble vår andel av høyttalerne (et sortiment av fabrikkens modeller) sendt videre til Norge.
    Gutta kjørte så rundt på østlandet og forsøkte å selge DCM inn i diverse butikker, med vekslende hell.

    "Soundwave Audio" stilte også med DCM demorom på Saga Hotell, men det var senere enn -83, husker at introen på Pink Floyd's "Momentary Lapse of Reason" ble mye brukt det året.
    Salget til butikkene gikk ikke så glatt som forventet, så det endte med at de høyttalerne vi hadde; måtte selges til butikkene, istedet for at det ble gjort tunge bestillinger.
    Resultatet ble jo at vi stod igjen med null demohøyttalere og null lager, kun reservedeler.

    Da jeg ringte over for å bestille en ny "delcontainer", var markedssjefen ikke fullt så samarbeidsvillig, jeg fikk til svar at de nå forventet bestilling av en hel container, siden vi allerede hadde fått kjøpe et demo-utvalg....
    Vel, jeg greide å slå i ham en plate, og forklarte at vi hadde solgt ut de små modellene, fordi vi hadde mest tro på de store, men markedet hadde meldt tilbake at dette var feil.

    Dette svelget han faktisk, og vi fikk lov å kjøpe et nytt demoutvalg. Markedet begynte dog å gå litt tregere her hjemme, og vi ga sakte men sikkert opp hele "DCM i Norge"-prosjektet..... :(

    Så, nå vet du hva kompisen din prater om i fylla. ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    Så, nå vet du hva kompisen din prater om i fylla. ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
    Hehe takk for historien :)
    Han klarer ikke helt å slippe taket i den messa eller lyden fra Time Window.
    Vi har vært på noen messer i ettertid men tydeligvis ikke noe som kommer opp mot den nå etterhvert så berømte "Saga messen" med DCM og vinyl.

    Desverre fikk jeg aldri med meg noen av messene på Saga. Skjønner jo nå i ettertid at jeg gikk glipp av mye :-\

    Flott tråd Morten.

    /jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo, 1983 var jo også året da Marillion kom på banen med sitt debutalbum”Script for a Jester’s tear”.

    Et mesterlig album, og en gruppe jeg følger den dag i dag.
    Året før førstegangstjenesten hadde jeg også, med meget god hjelp fra faderen, bygget et biljardbord i kjelleren, vel hjemme kom det i bruk igjen, gjengen fra golfbanen overvintret der, da var det mye flying i trapper – vi kjørte poolcup i kjelleren og Mastermindcup på rommet mitt i annen etasje, dørene stod åpne og musikken drønnet i huset, det gikk mye i Thin Lizzy og Judas Priest; bl.a.. disse:




    Moderen og faderen lukket dørene til stua, og holdt ut...... ::) ;D

    Så jo ikke all verden ut, bordet, men det virket:

    Ellers er det merkelig, i ettertid, å konstatere at jeg handlet inn fotoutstyr over en lav sko:

    Snakker om å møte seg sjøl i døra.... ;)

    Men jeg sluttet å ta bilder av anlegget! Derimot var jeg ute sent og tidlig, særlig sent, og eksperimenterte med eksponeringer…

    Eksponeringstid, 5 minutter 30 sekunder:

    Eksponeringstid, 4 minutter 20 sekunder og Sonca lommelykt.


    I mars kom Gary Moore til Chateau Neuf, det var vel verdt å få med seg:







    Uansett, min kjære Yamaha C-4 utviklet en feil; venstre kanal kom og gikk etter eget forgodtbefinnende. Etter tre runder på verksted, uten at noen feil noen gang ble funnet, hadde jeg fått aldeles nok, og hadde vel byttet til ”hva som helst”.
    Men lykken stod meg bi, det kom en ordentlig lekkerbisken inn i brukthyllene til Solberg HiFi, og ved å bytte inn det jeg selv hadde av forsterkeri, greide jeg å sikre meg Yamaha’s
    integrerte gromsak, A-1:


    Bilder fra nett, min var i svart finish. Dette var helt klart en heftig sak, og interessen for godlyden blomstret opp igjen, jeg byttet ut The Head med Dynavectors DV 6A:


    Broderen kom plutselig en dag, og spurte om jeg ikke hadde lyst til å kjøpe meg bil, kanskje han ville unngå at historien skulle gjenta seg…….
    Anyway, en av kollegene hans skulle selge bil, og den kunne jeg få for 7000,- Min første bil med skilter ble således denne:

    Her er den nesten som kjøpt, har bare byttet ut de pinglete, krommede, sidespeilene med Svinesundvare.
    Så ble stereo’en satt på sidelinjen igjen, dvs, bilstereo ble jo interessant! K 70’en fikk en Pioneer kassettspiller, med separat effektforsterker (GM 120) og Jensen høyttalere.
    Så var vi på 80-tallet, en lett råning av bilen var obligatorisk:




    Her står’n i herskapelige omgivelser utenfor direktørboligen til Hafslund Smelteverket, jeg hadde ansvar for alt som grodde der også.


    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var en deilig sommer det gitt, med egen bil og inntekt. Grei stereo i bilen, og masse selvlagede ”sommerhits” kassetter. Dog skulle det vise seg at det tok av med bilbytter i samme fart som komponentskifter…..
    Forelsket meg i denne her;

    Som umiddelbart fikk en runde i lakkboksen, og endte opp slik:

    Det var da et aldeles herlig landeveislokomotiv, kraftig sekser, automat, alt drevet elektrisk og pneumatisk, kongebil! ;D
    Smelteverket begynte å stramme inn, og jeg fikk fart i jobbsøkingen, ble veldig vant til å få tykke konvolutter i retur, dvs. avslag.
    I det hele tatt, ble jeg så vant til å få avslag, at da det kom et brev fra NSB, liten brevkonvolutt, ble jeg litt sint; ”søren og, nå må jeg kopiere opp ett sett vitnemål til”! :mad:
    Men så var det altså en togbillett til Oslo, og innkalling til intervju. Av 120 søkere, var 10 plukket ut til intervju, hvorav fem ville få jobbtilbud.
    Det holdt på å gå galt fra første øyeblikk, NSB var jo en slik bedrift hvor barn fulgte sine foreldre, og det var mye slekt å finne. Følgelig var det første spørsmålet jeg fikk, nettopp det:
    ”Har du noe slekt på jernbanen?”
    Det datt ut av meg:
    ”Nei, men jeg har en onkel som ble kjørt over av toget.”
    Å, som jeg ønsket meg et svart hull å hoppe ned i, når jeg skjønte hva jeg hadde sagt…. :-[
    Fikk noen rare blikk, naturlig nok, men jeg må ha greid å hente meg inn igjen, for jobb fikk jeg, høsten 1984, og siden har jeg jobbet med jernbane.

    Vinteren -85 dro jeg med en kompis og ei venninne til Drammen, det var konserttid igjen

    Fikk lurt inn kamera her også, men stod langt unna, damen hadde med seg Bryan Adams
    Som oppvarming:

    Men det var nå ikke noen tvil om hvem som eide scenen:

    De to hadde jo en hit på den tiden, og Bryan Adams kom så klart på scenen for en duett med Tina, It’s only love!

    Men som sagt, kun én eide scenen, når hun dukket opp i denne habitten og sang Private Dancer, var det vel ikke en eneste heterofil gutt i hallen som ikke stod med haka på brystkassen og siklet ukontrollert – eller var det bare meg? ;)


    Konserten endte dog trist, da Peugeot’en ikke ville starte, uansett anstrengelser. Etter hvert fikk vi tak i Viking, som etter mye jobb fikk startet motoren. Etter ca fem sekunders gange, sa det POFF, og så fløt det fem liter motorolje på asfalten under bilen. Viking-fyren mente at jeg kunne slå av motoren igjen, sikkert smart. :-\
    Vel, vi rakk et tog til Oslo S, og fikk låne noen overnattingsrom. Da vi kom ut av toget i Sarpsborg neste morgen, stod alle kollegene ute på perrongen og applauderte, ryktene gikk fort på jernbanen…….. :p
    Det viste seg at noe hadde frosset fast i løpet av konsertkvelden, dette forårsaket at det gikk en frostplugg når motoren allikevel startet, puh, så ble det allikevel ikke en dyr affære!

    Vel, det skjedde ting på anleggssiden og, min gamle Akai kassettspiller forsvant ut og ble erstattet av en nyere Akai.
    Begge Kenwood’ene ble solgt, og erstattet av én Kenwood KD 600 med SME III arm, tuneren ble byttet med en nyere Sansui TU 33XL – den bruker jeg ennå.
    Yamaha A-1 forsvant også ut.
    Alt dette skulle være med å finansiere neste steg; Electrocompaniet.
    Fikk lagt vantene på en Preampliwire EC 1:



    Samt en Ampliwire 65:


    Venninne ble kjæreste, og så ble vi samboere, for anledningen fikk jeg kjøpt et Sansui rack, eller kanskje det er riktigere å kalle det stereoskap? Det rager i bakgrunnen her:

    For ordens skyld, det er ikke min den gang sambo i stolen.

    Byttet bil igjen, gjorde jeg også…. ::)


    Hadde to armrør til SME’n, skiftet var enkelt, med så fysisk like pickuper som DV 23R og 17D…




    Så var man kommet så langt i livet at man hadde fast jobb, bil, kjæreste, og egen adresse….. 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Knall bra tråd som bare blir bedre og bedre. :)
    For min del blir den litt som å ta en titt i speilet, da vi er ca. like unge. ;D
    Bytt ut Tina i Drammenshallen med Mike Oldfield og sånt småtteri ;), men slutten av -70 og børjan av -80 tallet var jo ei bekymringsfri tid. 8)
    Herlige bilder som vekker minner.....jævli bra...rett og slett!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    utrolig flott tråd Lagga,sitter her å flirer litt og synes dette virker litt kjent :)

    mvh
     

    -morten-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    384
    Antall liker
    7
    Lagga skrev:
    Jo, 1983 var jo også året da Marillion kom på banen med sitt debutalbum”Script for a Jester’s tear”.

    Et mesterlig album, og en gruppe jeg følger den dag i dag.

    jeg og, marillion convention i wales for noen år siden (undertegnede til høyre):



    -morten-

    trådtyv
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    He he, du og "h" Morten, ikke dårlig!
    Gikk dessverre glipp av dere seneste konsert, tidligere i år - var i Nord-Norge.
    Må nok også skyte inn at jeg følger Marillion og Fish, med like stor interesse.

    BHO og Motoren; takk skal dere ha, rødmer jeg..... :)
    Det er sant, få bekymringer på -70 og -80tallet, Nevi finansierte jo f.eks. bilkjøp, det var bare å handle, og betale dyrt etterpå, pyttsan...
    190-modellen til Mercedes på den tiden ble bare kalt for "Neviboble". ;D

    Glemte forresten å nevne en av de tøffeste konsertene jeg var på i den tida, også i Drammenshallen.
    Iron Maiden, tror det var i -83, Piece of Mind touren væffal, har bare skjerfet derfra, billetten er borte, forsvant kanskje da lyset gikk.
    Arrangør hadde utrolig nok satt ut plaststoler, på en Maiden-konsert.....
    De hadde et jente-band som support, det var ikke Girlschool, men "det andre" som var i vinden på den tida - kommer ikke på navnet nå.
    Vel, jeg var LITT sen opp av stolen da lyset gikk, stolkanten smalt rett inn i knehasene, og jeg datt forover.
    Bakfra kom bøffelflokken, litt dødsangst da, kan du si....... :(
    Hadde jeg ikke greid å få tak i et par andre som stod, og dratt meg opp, kunne det fort gått ille.
    Ellers var det en knall kveld! ;D

    Hadde oppdaget Oldfield på den tiden, og hadde nok gjerne vært på konsert med ham ja!
    Tubular Bells var en av skivene jeg plukket opp rimelig hos K.Olsberg, de to kommentarene på baksiden av coveret var jo alene grunn nok til å handle:




    ;D ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Bandet som varmet opp for Maiden, het Rock goddess.
    Jeg var ikke der, men inntok Drammenshallen først noen år senere, august 1986 fikk jeg sett ZZTop. :D
    Lurer på om det ikke var Dokken som varmet opp?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Uten tvil den koseligste tråden her på forumet :)
    Masse minner og flotte bilder (igjen)

    Får en annen til å tenke litt bakover, mange herlige minner. Kjør på Morten :)

    /jan
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Morten: denne tråden er stas! Jeg sitter å humrer for meg sjøl (sia jeg har litt skjegg, så humrer jeg kanskje til og med i skjegget?) hver gang du poster opp nye ting. Skjønner at det har vært en lang ferd med det anlegget og den musikken du sitter med nå.
     

    -morten-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    384
    Antall liker
    7
    Lagga skrev:
    Må nok også skyte inn at jeg følger Marillion og Fish, med like stor interesse.
    har tatt på fish også, på en pre-gjennomspilling før turneen startet, var på et lite forsamlingslokale rett utenfor edinburgh, vi var vel rundt 50 stk tenker jeg.

    mvh

    -morten-
    fremdeles trådtyv
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rock Goddess! Takk Jan Olav..... ;)

    Takker ellers for interesse og godord gutta! Det ER en del minner som surrer gjennom hodet når jeg plukker bilder,
    ingen tvil om det.
    Har da ellers en håndfull bilder, og minner, igjen, så det kommer litt til, til uka - må bare sortere litt først..... ::)

    Spennende med Marillion/Fish-møtene dine Morten, har jo sett dem en del ganger, men noen tredje grads kontakt har det aldri vært....

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den derre Mazda’en var nok den mest strøkne bilen jeg har hatt, helt fram til moderne tid, den fikk da også et godt utbygd Sansui anlegg, med bl.a. en fiks separat equalizer, montert i egen brakett, så vidt synlig i bildet her, underveis med et vennepar til Gøteborg, 1985:

    Fin tur det, vi fikk tøvet litt rundt i klesavdelingen til NK, må ha moret pikene, fotografen greide væffal ikke å holde kamera rolig:

    Dessverre var dette også svanesangen for min kjære Mazda hardtop, min sambo hadde fått seg sin drømmebil; en hvit Golf, som jeg hadde dekorert etter kunstens regler med rød trim og morsom stereo + navn. Den var billigst av de to, vi bodde midt i sentrum – jeg solgte Mazda’en, hva gjør man ikke for kjærligheten? ::)
    Eneste fornuftige bilde jeg har av Golf’en, med min sambo’s bestevenninne ved siden av, for å vise skala… ;D

    Var da innom 1985-utgaven av HiFimesse i november, på Saga hotell også, men det er tydelig at biler og jenter og sånn hadde endret prioriteringene, dette er det eneste bildet jeg tok på den messen, jeg har lite å si til mitt forsvar…… :-[

    Dette er forresten kassettspilleren som overtok for min første Akai:

    8. Juli 1986 dro jeg til Halden og kjøpte min første CD spiller, hvorfor ikke hos Solberg?
    Min ”kunne ha blitt svigerfar” drev musikkforretning i Halden sentrum, så jeg var vel forpliktet til å handle den av ham, kunne ikke si noe på prisen heller…..
    Spilleren var en Pioneer, husker ikke betegnelsen, og har ingen bilder av den. Kjøp av musikk tok seg opp såklart, med det nye mediet, og nær inngiftet i en hel forretning, ja egentlig to – da familien hadde butikk i Sarpsborg også.
    Men ellers stod ikke stereoen i høysetet, kan tydelig ses av denne omplasseringen, høyttalerne stod i hytt og pine, og skulle kun spre musikk i leiligheten, finlytting var uaktuelt…

    Kanskje var dette allikevel en sunn periode, vi var begge opptatt av musikk, så det var den som stod i høysetet.
    Marillion var vi begge innmari glade i også, og hadde allerede sett dem i Askerhallen, hvor bl.a. hele Misplaced Childhood hadde blitt fremført. Sommeren 1986 spilte de av alle steder, på Liseberg i Gøteborg. Det var jo bare å sette seg i bilen, og kjøre. Prisen var inngangsbilletten til Liseberg, 40 svenske kroner; bare å kose seg m.a.o.:
    Fish ”getting into it”

    Steve Rothery

    Mark Kelly

    Fish og Pete Trewavas

    Assassing! Fish, Pete Trewavas og Ian Mosley

    Nyttårsaften 1986, man får det like moro som man gjør det selv:

    Ut på vårparten -87, ble savnet etter en egen bil for stort, og jeg ramla på kjøret igjen, med en søt 305:

    Ellers da – tja, vi slo opp, hun flyttet ut og jeg satt igjen i leiligheten med ny bil og flere lån, lut fattig.
    Jeg hadde vel akkurat fått en Michell Gyro Dec inn i huset, et par av kompisene hadde denne, og jeg visste at det var en gull spiller; Kenwooden forlot redet i en handel.
    Pga min plutselig forverrede økonomi, forsvant dog Gyro Dec’en ut etter svært kort tid, så jeg har ingen bilder av den. Den var sort, med gulldetaljer, og en SME arm.
    Det var fattige dager en periode da gitt, nummererte 30 konvolutter og fordelte det jeg hadde igjen av lønna etter at regninger var betalt, i dem. Til å begynne med lå det 30 kroner i hver konvolutt. :(
    Så var man kommet dit at man hadde fast jobb, egen adresse, egen bil, ingen kjæreste og ingen platespiller…..

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Holder pusten og venter i spenning på neste episode!!
    Fortell mer kjære Lagga, fortell mer er du snill! :)

    R
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker RoDa! :)
    Har gjester i helga, så må nok drøye til mandag.
    Men så tror jeg det blir flere hifibilder, sikkert en bil til, og kanskje et par søte piker..... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Fantastisk tråd. Og så artig med alle disse bildene du har spart på. Lenge siden jeg har kost meg slik med en tråd som denne! Håper den vil vare lenge.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Vil berre takke for ein fantastisk underholdene tråd. Dette er spennende lesning. :)
    Fint at du drøyer det litt slik at vi ikkje får alt på ein gang. ;)

    Mvh
    TAF
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Dette er kjempegøy!
    ...og så setter det fart i egne gamle minner.
    Takk for fin tråd, keep going!

    Ole G :D
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Mange minner fra tiden ved LVAbn Bardufoss vekkes til liv med dine bilder av Firling/L70/RSS40...for ikke snakke om Marillion. Var på konserten i Askerhallen... en uforglemmelig oppevelse for meg ihvertfall. Har siden sett Fish solo et par ganger, bla på Ricks i Bergen der han dro hele Misplaced Childhood. Uforglemmelig den konserten også...da han midtveis i konserten stopper opp, går ned fra scenen, kaster ut en bråkete gjest...for så og fortsette som ingenting hadde skjedd ;D ;D

    Gleder meg til fortsettelsen på denne svært engasjerende tråden...

    mvh
     
    H

    Hugh

    Gjest
    General Lagga:

    Jeg tildeler dem sverd til Ridderkorset (til Jernkorset) med eikeløv.



    Denne tråd er Briljant og fortsetter dette vil De snart også ha diamanter sammen med sverd og eikeløv og dermed: Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub, Schwertern und Brillanten

    Det er bare for Oberst Valentino og hans elendige luftforsvar å ta seg sammen.

    Heil og sæl
    Ave
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vel fortjent General Lagga.


    De her henger i skapet og venter;




    /jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker dere alle for overveldende respons karer!
    Det er en lang reise, og den er heldigvis ikke over, morsomme historier popper frem fra arkivet, andre historier kommer jeg på for sent, sånn er det vel bare. Noe skal dere definitivt få slippe og lese også, man er da ikke ansatt i Se no' Rør heller...... ::)

    Denne billetten dukket for eksempel opp:


    Her var det også satt ut stoler, men publikum holdt seg på plass til ekstranummerne, og det var digg - vi hadde plasser på midten av første rad, kunne nesten ha spytta på'n Elton, - men vi gjorde ikke det da... ::)

    Anyway, det evige minnet fra den konserten var gitaristen (Davey Johnstone?) og bassisten, som stod ved siden av hverandre.
    Begge hadde tydeligvis inntatt noen form for substans, men med svært forskjellig effekt.
    Johnstone fikk en bad trip, og ble bare sløvere og fjernere låt for låt, mens bassisten var så inn i hampen på opptur.... :eek:
    Kontrasten de to i mellom var bare ubeskrivelig!

    Ellers ga Sir Elton en meget kompetent konsert, det skal han ha. 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sommeren ble tilbrakt i den ytterste fattigdom (sett i forhold til at man hadde fast jobb), og lykken var stor da jeg fikk igjen noen tusenlapper i skatteoppgjøret – penger å leve for!
    Jeg hadde også i lengre tid gått og beundret et Nakamichi kassettdeck hos Solberg HiFi,
    det var kostbart, og hadde stått der en god stund – det var jo CD som var i vinden nå.
    For øvrig det samme decket man ser i ett og et halvt sekund i filmen ”9 ½ Weeks”, det var der jeg så det først…. ::)
    Solberg fortalte at han hadde tenkt å sende det tilbake til importør, siden han ikke så for seg at det ville bli solgt med det første.
    Lett flåsete, slang jeg ut av meg, at da kunne jo jeg ta det for innkjøpspris, så slapp han styret med returen, OG fikk en stjerne i boka hos importør.
    Solberg tygget på det noen sekunder, så smilte han lunt og sa at jeg hadde en deal… ;D
    Vel, bordet fanger – så hadde jeg tapt alle skattepengene jeg fikk igjen, og enda litt til, men jeg var eier av en Nakamichi RX 202E, og ingen kan spille en kassett på begge sider som en RX 202E, verdens mest sexy kassettdeck:


    Min eks og jeg hadde greid å slå opp i all vennskapelighet – det tok sågar et par uker før hun i det hele tatt gadd å flytte ut, vennskapet har vi beholdt til i dag.
    Følgelig var jeg den første hun ringte, da hun oppdaget at Marillion skulle spille i Skedsmohallen. Hun var i Oslo, og vi avtalte at jeg skulle hente henne på Oslo S, turen inn ble dog ikke problemfri.
    Litt syd for Moss, ble jeg vár en ”flappeti – flappeti”-lyd, et eller annet sted fra bilen, nå hadde jeg jo også et klokkeslett å forholde meg til, så jeg holdt farten oppe, mens jeg prøvde å dedusere hvor lyden kom fra. Litt nord for Vestby ga jeg opp gjettingen og svingte inn til siden; venstre bakdekk var punktert, og etter så mange kilometer; var det ikke så mye igjen av det……Regnet gjorde det, og mørket ség på, da jeg endelig hadde fått på reservedekket; lå ennå de sørgelige restene av det punkterte og oste av svidd gummi.
    Jeg kom meg da endelig videre, hun ventet – det var jo ikke mobile mobiler den gang, og så bar det videre til Kjeller:

    Siden jeg heldigvis ennå hadde en bil, ble det jamen en slik og:


    På høsten hadde jeg fått omstasjonering til reserven i Sarpsborg, og siden det var behov for avløsing både her og der – ga jo det mulighet for litt ekstra penger i form av reisepenger og diett – jeg begynte sånn smått å gå i pluss igjen, her har jeg en nattvakt på Askim stasjon, i forbindelse med strekking av fiberkabel for Telenor:

    Dette førte jo til at jeg følte meg helt ovenpå en stund, og utpå vinteren, kom jeg ved en tilfeldighet til å handle nye høyttalere. Et par av oss satt og passet butikken litt – vi hang jo der på fritiden allikevel, da Boahs sjøl ringte og skulle pushe varer på Solberg, nå, han var jo ikke der, så vi ble sittende og prate litt. Han oppfattet meg antagelig som ansatt, og jeg må vel innrømme at jeg ikke gjorde mye for å rette opp misforståelsen; så før jeg visste ordet av det, hadde jeg fått et rasende godt tilbud på et par KEF 105/2.
    Det var i det hele tatt så godt at jeg bare måtte slå til, fikk ta problemene etterpå….
    Høyttalerne kom de, med faktura stilet til meg, med tilbudspris og det hele. Måtte jo bare forklare hva som hadde skjedd, men det var greit; Solberg visste jo godt hva for kremmer Boahs var, han var rå til å gi priser man ikke kunne si nei til, Solberg flirte av det hele... 8)
    Så var det å frakte disse hjem:

    De var riktig gromme, og et godt hakk opp fra Chartwellene, jeg skulle beholde disse i flere år.

    Ny bil kjøpte jeg også….

    Midt oppe i dette, stod det jo klart; at jeg ikke hadde platespiller, og selv om det ble handlet flere og flere CD’er, var jo ennå den store hoveddelen av musikken min på vinyl, første kandidat ut, var denne:


    Yamaha PX-2, den så ut som, og føltes som en tank, syntes dog ikke at jeg fikk den til å spille slik jeg syntes den burde til prisen – mulig det var en dårlig match med pickup og/eller forsterkeri, uansett; den ble ikke gammel i huset.
    Nestemann var en klassiker, Thorens, noe som burde være et safe valg:

    - men jeg fikk ikke noen godfot av den heller, så den forsvant også ut. Det var i økende grad CD-spillere som fylte opp hyllene hos Solberg, og det gjorde det ikke enklere å finne noe egnet, jeg fikk bare hodepine av det hele, og kjøpte en Dual CS 5000:

    og lot den stå utover sommeren, pen å se på var den, men ingen lydmessig ”Höydare” :-\

    505’en var for øvrig den siste bilen jeg gadd å jåle opp, syns den ble fin da:




    Et nytt merke i butikken på den tiden, var Onkyo, mange gode tester å vise til hadde det, og de ga et tillitsvekkende inntrykk, etter et hjemlån byttet jeg inn Pioneer’en i en Onkyo Integra C901X

    Det neste hjemlånet, skulle vise seg å bli mye dyrere…… ::)
    Nok et nytt og spennende merke dukket opp i butikken; Audio Innovations.
    Solberg fikk inn et 800 forsterkersett, og tilbød meg å være førstemann til å låne dem hjem, og gi en vurdering.
    Dette var min første nærkontakt med rør:

    Forskjellen til Electrocompaniet var slående; et helt annet nærvær, varme, alt hørtes mer ”organisk” ut – jeg var bergtatt etter den første lytteseansen!
    Vel, Solberg fikk aldri settet tilbake, jeg kjørte bort med EC settet, ba bare om å få en god pris; og gamle dagers avbetalingsbetingelser – det ordnet seg det….. ;)

    Audio Innovations-settet hadde, eller; skulle hatt, blått lys i av/på knappen, men importøren likte ikke det, og hadde fått lyset koblet ut. Det syntes jeg ikke noe særlig om; så en bekjent av meg, som drev litt med reparasjon på si, kom innom en tur for å fikse lyset.
    Det holdt på å gå forferdelig galt, etter å ha slått på sluttrinnet og målt, slo han det av igjen og løftet det opp for å snu det rundt.
    Han kom dessverre i skade for å legge en finger over kontaktene til en kondensator og fikk en heftig ”karamell”, sluttrinnet lettet en halvmeter av sjokkbevegelsen, men han greide å fakke det på vei ned igjen, bare for å få skjært opp en annen finger av det skarpe metallet i chassiset. :eek:
    Jeg stod der og måpte, mens han stod lett sammenkrøket, skjelven av elsjokk og med masse friskt blod å vise til: ”kan du ta forsterkeren?”
    Til hans store kredit, fullførte han jobben etter å ha blitt forbundet, og fått en kaffe å roe seg ned på.

    Dette er mye hyggeligere, en god venninne på teppet, vin i glasset, og en ønskeliste for kassettopptak underveis:

    Her synes anlegget litt bedre, det var nå satt opp for lytting i sofaen i innerste stue, mens anlegget stod i stuen ved siden av. Hadde gått tilbake til miniracket faderen sveiset til meg noen år tidligere, platespilleren stod på et lite bord ved siden av, jeg var jo ikke i havn der ennå.

    Var veldig fornøyd med lyden i dette anlegget, platespiller unntatt, og et kjærlighetsforhold til rør vokste!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Herlig tråd Lagga!!

    Ingen tvil om at musikk har en viktig plass i livet ditt. Sånn tror jeg det er med mange av oss.
    Godt å se at det er flere som er "samlebøg". Morsomt med gamle konsertbilletter osv. Gunnar Eide har brakt mye rock til landet. :)

    150.- spenn (!!!) for Marillion i 1987, det var ganske mye penger den gang.


    Følger med i spenning videre. :D :D

    Beste
    Eros
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker gutta!

    150,- var nok litt penger i -87, men det var jo også da Marillion var som mest populære, det fikk nå koste det
    det kostet..... ;)
    Har tatt vare på mye rart opp i gjennom årene ELK, innimellom er det ålreit, men det blir for mye til slutt, skjønt
    etter å ha startet denne tråden, angrer jeg nok på at jeg kastet min samling med HiFibrosjyrer fra tidlig 70tall og framover, sist
    jeg flyttet..... :(

    Joda, Magnum har vært en go'gruppe lenge, fikk øya ordentlig opp for dem i -82, i tiden
    i Forsvaret - med den skiva her:

    Chase the Dragon (1982)

    Begynte å supplere opp etter Forsvaret, for min del var høydepunktet dette albumet:

    On a storyteller's night (1985)

    On a storyteller's night var, sammen med oppfølgerne Vigilante (1986) og Wings of Heaven (1988) (de to du ser i bildet i innlegget over), en serie på tre nærmest perfekte album

    I 1988 kom da også Magnum til Norge, med Kingdom Come som support, fartet avgårde med en kompis, og jamen ble ikke min venninne fra bildene over også med. Ikke vanskelig å like Magnum...


    De siste årene har nok ikke utgivelsene deres vært like spennende som tidligere års mesterverk, det å prøve å følge med i tiden,
    blir ikke alltid suksess, det har mange grupper erfart, men nå er gruppa tilbake på sporet igjen!
    Den seneste utgivelsen:

    Princess Alice and the Broken Arrow (2007)
    Viser gutta trygt tilbake i salen, med solide låter, tøffe arrangement og ei gruppe som koser seg igjen, dette er en feit dose
    "god gammel" Magnum. Coveret er vel også valgt, nettopp for å indikere at de er "tilbake". Anbefales på det varmeste. 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Magnum vekker noen minner, jeg har en dobbel 7" singel (Back to Earth/Soldier of the Line (Live) + Hold Back Your Love/Sacred Hour (Live)) som visstnok skulle være sjelden. Den står ikke oppført i diskografien på wikipedia så kanskje det stemmer??
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Du skriver veldig engasjerende Lagga, men husker du hvilket år Magnum Var i Oslo og spilte på Rockefeller. Jeg var der nemlig, men husker ikke eksakt årstallet, Tipper 1994.
    Enig med deg om de tre albuma, 1985 - 86 - 88.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmm, finnes det ikke sider på nett som tar for seg collectibles da tro? Kanskje noen andre vet, selv kjøper jeg bare plater, selger ikke, så jeg har egentlig ikke tittet så mye på samlerverdier.....

    Det kan nok stemme med 1994, Magnum ga ut albumet "Rock Art" og dro på avskjedsturné det året, for så å oppløse seg selv - for en tid.
    Det var en konsert jeg dessverrre gikk glipp av..... :-\

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig en inspirerende tråd dette her.

    Følger med, og ser frem til resten av reisen din!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker tore_V1,

    jeg begynner å nærme meg et punkt i historien, hvor fokus skifter vekk fra stereo og desslike, hendelser er
    i emning; som så mange andre har opplevd som sterkt livsendrende.
    Men jeg har da litt mer å hoste opp, dog må det en smule fotoarkeologi til, i fotohaugenes midtsegment, jeg kommer plutselig tilbake - må dog nyse ut alt støv, og gjøre en scannerjobb først.... ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    1988 var et fint konsertår, disse to var også store opplevelser:


    Prince gjorde også en prinselig god konsert, men var bekymret for at folk skulle skade seg foran scenen, og ville ikke starte showet før gjerdene var flyttet 10 meter bakover. Det tok litt tid å få et fullt Valle til å rygge ti meter….

    Selvfølgelig synd at mørket kom så sent i settet, den første timen med lyseffekter var vel mest bortkastet, men finalen var rå…..


    Endelig dukket det opp en platespiller hos Solberg, det gikk an å forelske seg i, Dual’en forsvant inn i butikken igjen, og jeg kjøpte en Systemdek II m/ SME 3009 II arm, den spilte fint, og i samme slengen kjøpte jeg et par futuristiske Akai-rack, og skrudde dem sammen til et stort rack, det fungerte greit:



    Hmmmm, hadde det ikke vært for det koselige besøket, ville jeg ikke hatt bilde av dette oppsettet i det hele tatt, livet er tilfeldigheter....
    Nyttårsaften 1988 ble tilbrakt i leiligheten, men jeg endte i fuktig lag hos naboen under, det ble en tung dagen derpå, på kvelden satte jeg meg i bilen for å kjøre til Spydeberg st. og legge meg, skulle ha tidligvakt 2. januar. Veien var tørr og fin, helt til den ene svingen i den ene bakken – der var det is; sekunder senere var Peugeot’en rammeskjev og kondemnabel.
    Jeg skulle selvfølgelig kjøpt vraket og fått den reparert, men i stedet kjøpte jeg en gammel Ford Granada 2.8GL i Fredrikstad, det var forresten bilen til Bjørnulf som drev Bjørnulf Foto der nede.

    Jeg hadde hatt det greit i sentrum, hadde hele tredje etasje i en bygård for meg selv, til en kurant leie. Et helt greit forhold til huseieren hadde jeg også, bl.a. fordi jeg var den ene i huset som faktisk betalte husleien hver måned, og punktlig. Ved sommertid 1989 slo dette tilbake, da jeg fikk varsel om øking av husleien, med 120%...
    Jeg sa umiddelbart opp leieforholdet, og begynte husjakt. Dette var nytt territorium for meg, og jeg tok ikke med meg noen med kunnskaper heller, stilte blåøyd opp og så på hus, ja ja, - etterpåklokskapen trenger såklart ikke briller…..
    Jeg endte opp på Hafslundsøy, i en vertikaldelt tomannsbolig.

    Nå er jeg knappest hva man kan kalle den fødte håndverker, og det var synd, for så kunne det vært gjort mye bra i mitt nye hus, men jeg bare bodde der jeg – ble der i 16 år da.
    Stua var en ok rektangel, så det var problemfritt å plassere anlegget, her er det på plass:


    Jeg flyttet ikke alene, en samboer hadde det blitt, den siste tiden i sentrum, en sommerflørt som av forskjellige årsaker ble mer komplisert enn noen av oss hadde tenkt, noen ganger har livet planer for deg, som aldeles ikke stemmer overens med dine planer for livet……

    Uansett var det nå godt med overnattingsplasser, og det ble mange minneverdige aftener på ”øya”. Spilte musikk høyt, hygget oss med god drikke – og kanskje et brettspill….?




    Vinteren -91/-92 ble det store omskiftninger. Helt siden en kompis kjøpte en Audio Research SP9, den gangen den ble lansert, hadde jeg hatt lyst på en lignende, den imponerte, og Audio Research som merke imponerte. Nå fikk jeg muligheten, samtidig som jeg hadde interesse for mitt Audio Innovations-sett, i en større byttehandel, som involverte flere; endte jeg så opp med en ARC SP9:

    Og en Electrocompaniet AW 100:

    Gyro Dec’en jeg hadde måttet selge noen år før, dukket også opp til overflaten igjen – jeg fikk et tips av Solberg, satte Systemdek’en i bilen og kjørte til butikken.
    Så var den endelig min igjen, Systemdek II ble tatt i innbytte, og det må vel ha vært verdens enkleste deal, jeg bar den inn og satte den fra meg. En fyr som stod i butikken gjorde store øyne, og kjøpte den på stedet av Solberg.
    Så kom jeg altså hjem med en slik:

    Min var dog utstyrt med en SME III arm:


    På forsommeren ble det ny bil igjen, gikk tilbake til en Mazda Hardtop.

    Ettersom jeg jobbet med jernbane, var det naturlig å tenke tog i forbindelse med ferie også, og sommeren 1992 bar det av gårde på interrail:

    Vi hadde opphold i Belgia ( Liége, Brussel og Brugge) og Storbritannia (London, Salisbury og Edinburgh), med diverse avstikkere.
    Vi gutta var begge aktive modellbyggere, så det lå en del museer på reiseplanen, det første var i Arlon, Belgia - Victory Memorial Museum

    Et fantastisk museum, som utrolig nok var privat eiet, eieren gikk dog konkurs få år senere, og den omfattende samlingen av til dels unike kjøretøy, måtte selges, og er nå spredd over hele verden.

    En av tingene man hadde fått øynene opp for, i Skottland, var at whisky ikke bare var whisky,
    Det var da noe som het Single Malt; og det var MYE mer enn bare Glenfiddich. Etter en gjennomgang i whiskymuseet i Edinburgh, og et par heldige innkjøp, med assistanse fra den glimrende Malt Whisky Companion-boka, skrevet av Michael ”no he doesn’t sing” Jackson, var man, sammen med et par kamerater, klar for den første seriøse testing av single malts, høsten -92.

    Vi hadde seks sorter til rådighet, som bildet over viser, og testet dem etter den rekkefølgen karakterene i Michael Jackson’s bok tilsa.
    Glenfiddich
    Glenlivet
    Glenmorangie
    Highland Park
    Macallan
    Lagavulin

    Det var en fantastisk aften, og en øyeåpner av de sjeldne, whiskyene ble bare mer og mer fløte etter hvert som vi jobbet oss opp skalaen.
    Selv ikke en M72 kunne slå disse:

    (Bygg)Spiren ble sådd denne kvelden for noe stort, som dog fant sin form først året etter…..

    Vennlig hilsen

    Morten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn