Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hugh

    Gjest
    Ja, hva somler vi etter??????
    Marskalk Lagga, ta Dem sammen ellers fratas De VI Corps La Grande Armée øyeblikkelig.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Så, omsider, med drøye 10-dagers delay er det på tide å skrive noe om siste tur til Casa Lagga. Forberedt på alt og med Atonal som sjåfør og kompis satte jeg meg igjen ned foran Mirage, ARC så langt øyet kan se (nesten), et par FETE platespillere og musikk, musikk, musikk.

    Jeg har skrevet om anlegget til Lagga før (tidligere i denne tråden, trur jeg?) og har vel ikke så mye nytt å tilføre: det er et vakket anlegg, gode klangfarger, fin oppløsning og det kler mye musikk på en god måte. Jeg kunne svært gjerne tenkt meg å høre anlegget hans med andre HT da jeg tror mye av signaturen når det kommer til lydbilde og slikt er Mirage sin "skyld" - men det kommer kanskje det og?

    Ellers er jeg av den oppfatning at Lagga burde si noe om nyervervelsen på toppen av racket (og ikke minst ta noen bilder av den), videre dele noen bilder av et imponerende utvalg modellbyggesett og generelt sett fortsette å skrive i denne tråden. Jeg måtte hente den opp fra slutten av side 2 - og det går ikke.

    Takk for vertskapet, kaffen og kakene og den gode musikken!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hva skal man si....
    Først og fremst takk for hyggelig besøk, og hyggelig selskap, til dere begge to!

    Lyden - joda, kosen står i høysetet, men et besøk hos Jazzy her om dagen, fikk meg til å eksperimentere med plassering, dét var interessant - ihvertfall for meg, som hører på anlegget hver dag..... ;)
    Som vi forsåvidt har snakket om, er det jo en høyttaler jeg er nysgjerrig på, men jeg har kommet i skade for å kjøpe en bil til, og importør av høyttaleren har visst litt trange tider -men det ligger på "to do" lista!

    Når jeg nå først snakker om Jazzy, venter jeg ham hit om et par dager, han er jo vilt dyktig med kamera, og skulle han velge å ta det med - vel, så antar jeg at nyervervelsen blir "avslørt".... ::)

    Du har selvfølgelig helt rett Mbare, men av grunner, som vil bli forklart, må jeg fasttracke en del med Liv Lagga, men nå ligger det i det minste bilder på bordet, klare for scanning.... Men joda, dine ønsker skal innvilges. 8)

    Ellers er dere hjertelig velkomne tilbake! - det var da også endel av den medbrakte musikk, vi ikke rakk med,
    og jeg er nysgjerrig jeg og......

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Vil takke for et hyggelig besøk hos meg sist uke Lagga. Flott hvis det ga deg noen positive ideer! ;D

    Mitt fotoutstyr ligger pakket og klart, så det "hemelige" utstyret på øverste hylle blir nok snart avslørt. :)

    Vi sees Tirsdag


    /Trond.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    A propos sene tilbakemeldinger … ::)

    Det var svært hyggelig å besøke ærede Lagga i forrige uke, sammen med Mbare. Moro å lytte til musikk gjennom slike flotte og macho utseende komponenter, dette er vel dette som menes med tung hifi ;D. De flotte vinylriggene er et kapittel for seg, og vil anta at de gir stor eieglede. Et stort, oppløst og åpent lydbilde ga Mirage`ene, og de ga et skikkelig trøkk i bånn. Rock-orienterte som vi er prioriterte vi først og fremst vår medbrakte piggtrådmusikk, og det var skikkelig gøy å spille låt etter låt. Lagga klarte likevel å snike inn noen fine låter fra egen allsidige samling, for min del var Cranes spesielt interessant. Det ble ikke særlig tid til klassisk den kvelden, men jeg fikk inntrykk av at anlegget med stort kraftoverskudd hadde et solid grep om all musikk, og kanskje særlig tunet til tyngre rock. Håper det blir en fremtidig anledning til å lytte til mer vinyl, også.

    Lagga fikk et bilde av min musikksmak relativt raskt og disket opp med en forrykende låt fra et av mine favorittband, Opeth ;D Mirage`ene hang absolutt med i den brutale lydveggen av gitarer og trommer, men av og til var bunndraget så formidabelt at jeg funderte litt på om bassen på enkelte låter ble litt dominerende i forhold til lydbildet og klangbalansen ellers? Antageligvis bare smak & behag, dette, og mine referanser er basert på studiomonitorer som ikke er spesielt ”fete” eller tilgivende i lydbildet.

    Laggas hus preges av overflod og livsnytelse, inspirerende for noen av oss som er mer tilbakeholdne ;D Enkelte fine komponenter var ikke i bruk og lå lettere henslengt her og der. Et lekkert anlegg nr. 2 som befinner seg i et maskulint preget "preget "gutterom"/bibliotek. Vinkjeller...Og maltwhisky-samlingen…la meg si det slik, den fortjener en egen tråd ;D Moro også å oppleve at jeg og Lagga har noen felles referanser i modellbygging, særlig Airfix sine flymodeller, dette brakte frem gode minner fra barndommen.

    Igjen, takk for en meget hyggelig kveld og bevertningen, Lagga!

    Mvh.
    Jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jazzy skrev:
    Flott hvis det ga deg noen positive ideer! ;D
    Vi sees Tirsdag
    Absolutt noen positive idéer Jazzy, eller kanskje jeg heller skal si at jeg fikk verdifull oppfriskning
    i grunnleggende akustikkunnskap, slikt man lett kan glemme av, når man går og surrer med sitt
    lenge nok..... :-[ ;)
    Tirsdag blir fint, kaffemaskinen har fått en rens i dag, så vi er klare begge to. ;D


    atonal skrev:
    Håper det blir en fremtidig anledning til å lytte til mer vinyl, også.
    Ja, du hadde med vinyl Atonal, men vi kom dessverre ikke så langt - ta det gjerne med ved neste korsvei! Klassisk er definitivt ikke min sterke side; samler jeg det jeg har på vinyl og cd, blir det kun knappe 30 cm, derfor ville det være morsomt å høre hva dere har av input der. Smakebiten Mbare og jeg fikk av "Ildfuglen" da vi besøkte R.Solhaug, var jo skjellsettende.... ::)

    atonal skrev:
    Laggas hus preges av overflod og livsnytelse, inspirerende for noen av oss som er mer tilbakeholdne ;D
    ;D
    Det er viktig å kose seg, aldri glemme hyggen. I går hadde vi strømbrudd over hele bydelen i flere timer, det kan man enten gremme seg over, hive seg på telefonkøen til Fortum etc., - eller man ta det som en anledning til å tenne stearinslys på badet, tappe i badekaret, helle i noen oljer, og sprette en sjampis.
    Vi valgte det siste.... ;)

    atonal skrev:
    Vinkjeller...Og maltwhisky-samlingen…la meg si det slik, den fortjener en egen tråd ;D
    Takk takk, er ikke noen kløpper på vin, men vet jo hva jeg liker...
    Maltwhisky har jeg nok et mer pasjonert forhold til, det er et spennende emne å "dypdykke" i,
    eller som John Keats sa, etter å ha smakt maltwhisky for første gang: "This is smart stuff"! ;D

    Modellbyggingen, joda; kan JanR fylle tråden sin med gullfisk, kan vel jeg slenge ut en modell eller fem. 8)

    Satte pris på både besøk og innspill! Vi kan gjerne finne en passende dag i en nær fremtid, det var jo som nevnt
    en del musikk som forble uspilt, og ordner du/dere transportlogistikken, vanker det fort vekk smaksprøver av både
    dette og hint ..... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    Modellbyggingen, joda; kan JanR fylle tråden sin med gullfisk, kan vel jeg slenge ut en modell eller fem. 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
    Ikke fornærm fiskene mine takk. Gullfisk du vel !

    Gjerne legge ut noen bilder av airfix tinga dine ;)

    /jan
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Og når man først ber om bilder, så står vel egentlig reisen fast på millenniumsskiftet? :-X
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Da har jeg endelig hatt min første lytte seanse hos Marskalk Lagga. ;D

    Hadde på forhånd en viss formening om hva som ventet meg, men ble litt overrasket over hvor mye snadder lagga hadde samlet gjenom et langt HiFi liv.

    Det første som trakk til seg blikket var Disse:




    Audio Research CD-5 CD spiller.




    Audio Research LS26 Pre Amp.




    Og en Audio Research Model PH-5 Riia trinn.

    Alle kremprodukter plukket fra øverste hylle i en seriøs HiFi selgers butikk.





    Platespilleren var en Michell Gyrodec, påmontert en Helius Orion arm
    Platespilleren var oppgradert med nyeste type lager/platetallerken.

    Må bare si at Gyrodecken er dritlekker å se på. Et skikkelig smykke!




    PickUp var en Audio Technica AT33EV moving coil.




    På toppen av hans høyttalere var det plassert noen spennende super diskanter fra Tannoy.

    Høyttalerene er Kanadiske, og av Typen Mirage M3Si.
    Dette er bipolare HT, med elementer på begge sider, som spiller like mye bakover, som forover.




    Bassene i hans Mirage M3Si ble drevet av en Meridian 559 effektforsterker. Denne er modifisert av Roar Malmin, og plassert i et av Malmins kabinett.

    Hva som er gjort av forbedringer vet jeg ikke, men den var definitivt ingen akilles hæl i Laggas anlegg.




    Hovedforsterkeren var fra Roar Malmin.

    Dette er en forsterker jeg kjenner lite til, men den ga et meget solid intrykk.




    Slik ser det ut fra lytteposisjon.


    Det ble servert meget god kaffe fra egnet kaffemaskin, og snoop skålene var innom rekkehold. ;D

    Fant fort plassen i godstolen, og Jazz at the Pawnshop snurret på Gyrodecken.

    Her er det egentlig ikke mye å sette fingeren på.
    Som forventet av kombinasjonen vinyl/rør, spilte det deilig organisk, med flott fokus, og fin størrelse på lydbildet.

    Her var det klart "hull" igjennom, og illusjonen av dybde var veldig bra til tross for manglende avstand til bakvegg. Dette skal det iflg. Lagga imidlertid gjøres noe med. ;D

    Etter noen fler vinyl plater, var det på tide å høre på CD spilleren.
    Her var lyden litt mer dynamisk, med litt strammere bass, og en litt "kaldere"klang.

    Lyden var på ingen måte analytisk, men klangen var definitivt anneledes, uten at jeg syntes det var negativt.

    Personlig syntes jeg begge har sine styrker, og ulemper, men dagens favoritt blir nok Gyrodecken. ;)

    Tiden gikk fort, og marskalk Lagga måtte skifte til arbeids uniform, men rakk å servere Creme Brullè is, med varm sjokoladekake til. ;D ;D Nydelig!!!


    Denne karen hadde flere anlegg i huset, samt mange andre artige hobbyer, men det får jeg komme tilbake til ved beste korsvei.


    Vil til slutt takke for en særdeles hyggelig seanse, og håper det åpner seg en mulighet for flere slike. :)





    Lovet at det skulle komme en avsløring av nyheten som stod på øverste hylle. Her er en teaser!!! :eek:

    Burde vel ikke være for vanskelig. ::)


    Takk for meg.


    /Trond
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Nais Dais!
    Grattis Lagga!!

    Hvordan står den seg ift gyrodeck?
    Noe åpenbare forskjeller mellom de to?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    et herlig anlegg, lagga.
    kudos.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder av et delikat anlegg.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Detta var flotte greier!
    Mye flott utstyr, hvor en skjønner at eier har tanker og meninger rundt sine valg. :)
    Malmin pleier ikke å kødde til ting i utide, og har fått med seg at strømforsyning er viktig 8).....tipper de tilfredstiller dine behov.
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Litt flere bilder kan vi vel altids overleve.












    Disse superdiskantene fra Tannoy var utrolig lekre, og fortjener å bli eksponert for det glade forum.


    /Trond
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tannoy'ene gjør noe med lyden her hjemme ja, og av positiv karakter.... ;)

    Takker BHO, og joda det er (stort sett ;D ) bevisste valg i anlegget, Malmins egenkonstruksjon heter
    Musical Innovation MI 8, og ja; han vet hva en god strømforsyning betyr.
    Sluttrinnene veies inn på ca 40 kg hver. ::)

    Takker for kommentarer Rørlig og Le Gago (Svinger på fransk! ;) ) Rørligs anlegg har jeg hatt gleden av å høre, og JanR har fristet med å gi haik til Le Gago, men det har skjært seg i forhold til turnusen min, sukk....
    Håper dog det byr seg en anledning en gang - har studert Gagotråden mer enn én gang, for å si det sånn.... :)

    Kjoenik; en av tingene som er morsomt med å ha disse to spillerne, er at det er veldig enkelt å høre forskjellen mellom den solide kontrollen en massebasert Nottingham gir, kontra den store graden av PRaT som bor i en Gyro Dec. Derfra, blir det hele et spørsmål om smak
    (eller "dagsform"... 8) )
    Slik spillerne er satt opp nå, er det nok Gyro Dec'en som trekker det lengste strået. Dog regner jeg med at dette har en god del med pickup'ene å gjøre. Dais har en nøytral Ortofon, og det hele blir så "skoleflinkt" og "riktig" at det kan oppleves, hva var det Jazzy sa - "grått".
    AT33EV er et helt annet dyr; spenstig, skyv i bunn, - ja i det hele tatt en deilig pickup! (VidarP har en meget god karakteristikk av den i AT33 tråden) Koblet sammen med en like spenstig Gyro Dec, blir forskjellene mellom de to påtagelig.
    Misforstå meg rett; det er stas å høre hva Dais/Ortofon presterer, men så skifter man over til Gyro Dec/AT, DA begynner foten å gå.....
    Gidder jeg, bytter jeg over pickupene en dag, mistenker at det vil skje en god del da. :)
    Ellers så har jeg jo noen "skumle" planer for Dais, for å gjenopprette terrorbalansen... ;D 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    He he, i opphisselsen glemte jeg helt å takke Jazzy for et hyggelig besøk,
    og ikke minst TAKK for de supre bildene du legger ut!!! ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.433
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Marskalk Lagga!
    De bruker SD-foten under Deres Mirage, er det ikke så? Om så er, kan De fortelle hvor mye Deres Mirage veier, samt hvor mye SD-foten bygger belastet.

    Ærbødigst
    Valentino
    Staffelführer av Keiserens nåde
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Da vår Ærede Marskalk Lagga nå har fortalt litt om sin ny ervervede Nottingham Dais, er det vel på sin plass med litt bilder av herligheten.







    Begynner med bilder av Ortofon Rohmann PickUpen
















    Til slutt noen bilder av den massive Nottingham.

    I farta glemte jeg å spørre om typebetegnelsen på den monterte armen. Det får jeg overlate til Lagga og utdype nærmere .

    Så litt om lyden, og forskjellene.

    Seansen startet med lytting på Nottingham, og som Lagga nevnte, var det litt grått, og kjedelig. Klangen var litt kjøligere, og lettere analytisk, med stram, og kontrollert bass.
    Syntes det spillte veldig bra, men i mine ører litt kjedelig. Fikk rett og slett kke helt fot.

    Problemet var ikke større enn at de klangelige kvalitetene totalt sett var veldig bra.
    Det var definitivt hull igjennom, og det var en herlig kontroll, og fokus.

    Det var ikke før Lagga skiftet til Gyrodecken at forskjellene trådde frem.

    Vi spillte de samme platene, og forskjellene var overraskende store.
    Gyrodecen vartet opp med en leken friskhet, og et skyv i bassen, som som umiddelbart satt i gang foten. Dens evne til å engasjere lytteren var av en helt annen klasse.

    Har hatt mange Ortofoner opp gjennom årene, og mener å høre Ortofon sin klangstruktur styre mye av showet til Nottingham spilleren.

    Av tidligere erfaring har jeg stor tro på tunge platespillere, så jeg skulle gjerne hørt den lekne, og friske AT33EV flyttet over på Nottingham Gais.
    Tror det ville bli en fantastisk kombinasjon.

    Dette ble et tema vi diskuterte ganske mye, og tror vi var ganske enige i forskjellene på de to platespillerene.


    Nå har imidlertid Lagga noen ess opp i armen, og det skal bli veldig spennende å høre hva dette vil tilføre av magi.


    Vil gi cred til et godt, og gjennomtenkt anlegg som spiller musikk, men samtidig bevarer alle HiFi aspekter.

    Lagga har gjort en fantastisk jobb med å finne den rette matchingen av de enkelte komponenter, og sitter igjen med anlegg hvor det kan spilles musikk i timesvis, uten noen tendens til lytte tretthet.
    Her er det lett å høre at Lagga har lang erfaring innen HiFi. :D


    Et annet positivt aspekt ved å besøke andre, er å få innspill på ny musikk, og spesielt en skive med Dianne Crall imponerte stort.
    Har lagt en del plater bak øret, og disse skal definitivt kjøpes inn de nærmeste ukene. Takker Lagga. ;D




    Igjen cred for et herlig annlegg.


    /Trond
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Marskalk Lagga!
    De bruker SD-foten under Deres Mirage, er det ikke så? Om så er, kan De fortelle hvor mye Deres Mirage veier, samt hvor mye SD-foten bygger belastet.

    Ærbødigst
    Valentino
    Staffelführer av Keiserens nåde
    Bedste Staffelführer,

    Deres observacioner ere dog correkte, de tvende propietære høittalere hviler på føtter af eet kautschuklignende materiale,
    produceret af det østlig beliggende Firma "Sonic Design".
    Disse Kautschukføtter bliver dog individuelt tilpasset, undertegnede blev af Leverandør saaledes afkrevet specifikke vekter.
    Efter nogen møye kunne der konstateres at den totale Vekt løp op i 61 kilogram, disse fordelte sig paa 38 Kilogram henimot Front, samt 23 Kilogram ved Akterenden.
    Hva gjelder øket Høide, foraarsaket af disse Føtter, kan i øieblikket kun eet Estimat angives; Cirka 30 millimeter. Dette vil dog efterprøves, naar undertegnede vender tilbake til Hovedkvarteret.

    Høiaktningsfullt, Eders

    Lagga

    Marskalk af Keiserens Naade
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    All denne fine fotokunsten fra Jazzy, gjør jo en annen stakkar helt inspirert, kanskje på tide å ta opp tråden... ::)

    Går det an å sørge over en gran?

    Som tidligere nevnt, tilbrakte jeg store deler av ungdommen på den lokale golfbanen. Det var således naturlig å eksponere min egen sønn for denne edle sport.
    Nå var det naturligvis ikke den oppgaven vanskelig; del ut en ball og noe å slå med; resultatet er gitt.
    På et av natteksponeringene jeg la ut langt tidligere i tråden, er ”treet på åttern” avbildet, det stod naturligvis på hull 8,
    og i 14års alderen var det store målet å nå fram til, eller forbi, det treet med utslaget.
    Her, nesten 20 år senere, har altså det samme treet måttet gi tapt i en storm :(

    Måtte ha med fatteren også:

    Her slår junior ut på hull 8, grana er synlig nedpå flata.


    Vel, golfbanen er et sted man kan dra til, si hei til hvemsomhelst, og så har man en spillepartner for en runde. Således var det at, i løpet av en sommer hadde tilfeldighetene ordnet det slik at jeg kom til å spille en tre – fire runder med en svært hyggelig ung dame. Så går man jo og prater sammen i en drøye fire timer.
    Ikke la jeg noe mer i det, bortsett fra at praten gikk lett, og at dette var særdeles koselig.
    Men utpå sensommeren ringte det altså på døren, den unge damen hadde funnet ut av min adresse, og ville avlegge et besøk.
    Man blir jo smigret….
    Uansett, det ble flere besøk, i all vennskapelighet, vi skravlet om musikk, utdanning, ja – alt mulig egentlig, jeg satte veldig pris på å høre kjente skritt i oppkjørselen

    Vel vel, den unge damen var ennå opptatt med studier, og var ikke bofast i Særp, men vi snakket da sammen innimellom, takket være AG Bells glimrende oppfinnelse.

    Jeg turde ikke legge for mye i det, men visste at jeg stortrivdes med dette selskapet… ::)

    Sa jeg selskap?
    Vinteren kom, og for en gangs skyld en ordentlig vinter

    Så ble det nyttårsaften, og samling av kompiser, Leo sjekker musikkutvalget

    Når tolvslaget nærmer seg, er det viktig å ha hattehyllen i orden ;)

    Glade gutter, etter en vellykket artilleribarrikade av nabolaget


    Vinter ble vår, og jeg var på tur igjen, Jernbanetilsynet krevde manuell styring på Spikkestadlinja, var kun millimeter fra å rygge av eksosanlegget ser jeg…

    Gammelt og sjarmerende stillverk på Spikkestad

    Med releer i samme rom, det var nok ikke direkte lydløst når alt dette var i bruk

    Hendler av treverk, solid bygget

    Men ikke noe av dette var i bruk, vi styrte stasjonen manuelt, uten stillverk, uten hovedsignaler. Når vi skulle ta inn tog, var det rett og slett snakk om å labbe ut til stasjonsgrensen, og henge opp flagg


    17. mai opprant, og tradisjonen tro, hadde naboen bursda’selskap – unga koste seg med vannkrig. Angrep og retrett….




    En fuktig affære


    Hmmm, sommer og ferietid nærmet seg – litt kiling i magen var nok tilstede ja… 8)


    Vennlig hilsen

    Morten
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Må bare få lov til og smette inn her med en liten kommentar, Lagga.

    Dæven så flott du har det. Og en meget fin tråd.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Artigste tråden EVER!

    Bare å pøse på.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk Rozzy, nå er det like før jeg rødmer her.... ;)

    Joda Jan, fikk gjort en jobb med scanner, vel... - i natt som var.

    Takker Paulsen! Det kommer litt pøs, sånn helt plutselig... ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Herlig tråd dette her altså! Det skal du ha for, flott at du deler på denne måten.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    JanR skrev:
    Aha...tråden er tilbake på rett spor igjen :)

    /jan
    Så enig, så enig...en fornøyelse å følge denne litt "annerledestråden".

    Flotte bilder av anlegget fra Jazzy forresten, og gratulerer med NAS'en

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det snakkes så ofte om high-end. Denne tråden besitter high-end liv, men store og små oppturer og nedturer. Alle de tingene som gjør en til et HELT menneske. Og som gjør at vi andre nerder her inne koser oss storligen med denne tråden. Takk for alt du har delt og vil dele med oss Lagga :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    SOA skrev:
    Flotte bilder av alegget fra Jazzy forresten, og gratulerer med NAS'en

    mvh
    Glemte jo helt å gratulerer med ny hardware :-[

    Gratulerer så mye :)


    HCS skrev:
    Det snakkes så ofte om high-end. Denne tråden besitter high-end liv, men store og små oppturer og nedturer. Alle de tingene som gjør en til et HELT menneske. Og som gjør at vi andre nerder her inne koser oss storligen med denne tråden. Takk for alt du har delt og vil dele med oss Lagga :)
    Må bare si meg så enig så enig :)

    /jan
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Dette er en strålende tråd Lagga, kjenner jeg blir i godt humør :D

    Blir spennende å høre resultatet av et pickup bytte mellom Gyro og Dais, når du tar deg tia til å switche (for jeg regner med at du er for nyskjerrig til ikke å teste det ut).

    Mvh Ti Kei
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk takk gutta,
    HCS; det var veldig pent skrevet.... :)

    Ti Kei, joda - jeg ER nysgjerrig...... ;)

    Nottingham Analogue er et av disse klassiske, fascinerende, merkene. En manns hjertebarn, spillere som
    alle representerer Tom Fletchers idéer og erfaring.
    Dais er nr 2 i Nottinghams næringskjede, ikke en spiller jeg så for meg å få råd til - litt sånn drømmespiller..... ::)
    Ikke kunne jeg huske å ha sett noen på markedet heller - men, så la altså forumets egen Buddha sin Dais
    for salg, den ble da også liggende ute en god stund, og etter å ha vært innom annonsen håpløst mange ganger,
    greide jeg ikke å styre meg lenger......
    Etter en hyggelig kjøpslåing, ble vi enige om en pris Buddha kune leve med, - og jeg greide å betale...... :)

    Dagen etter, gikk altså turen til Mandal!

    Med matpakke og drikke i bilen, var det bare å gjøre en utflukt ut av det, nyte turen, og bære over med veistandard, fotobokser og veibommer.
    Noen timer senere stod jeg utenfor Buddhas hjem, og Buddha åpenbarte seg....

    Etter hyggelig prat og noen tunge løft, bar det hjemover igjen - jeg hadde jo litt vei hjem.
    Da jeg stoppet bilen, stod triptelleren på 666 km, ble enig med meg selv om at jeg måtte ha gjort et sat#ns godt kjøp...... ;D

    Her er delene bært inn på stuegulvet:

    Baseplaten på plassen sin:

    Motoren plasseres

    Understellet likeså

    Tallerkenen er todelt, underdelen er i jern, og rotasjonsstøpt for å eliminere luftbobler. Med sine 22 kilo, er den mildt sagt uhåndterlig, følgelig leveres Dais med løftehåndtak til jernklumpen:

    Her er den løftet på plass:

    Så kan overdelen, i et tungt, massivt, kunststoff, legges på:

    Armen er Nottinghams Ace Space 9 tommer, et uni-pivot design

    Første pickup på, var en AT33E

    Så ble det musikk, aaaaahh......


    Som alle NAS spillere, er motoren underdimensjonert, dvs den er ikke ment å kunne dra tallerkenen i gang, kun å opprettholde riktig hastighet, den må derfor dras opp i hastighet med håndkraft, enkelt og genialt.

    Ser ikke for meg å kvitte meg med denne spilleren i overskuelig framtid...... ;D



    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.865
    Antall liker
    26.610
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Herlig tråd Lagga! har gått meg forbi tyverr. Daisen ser virkelig flott ut, litt mer smekker en min Hyper.
    Og på digital siden finns noe av det jag har mest lyst og prøve i fremtiden. Stort Grattis!
    Golf og Hifi to hobbyer som virkelig kan irretere og stimulere på noen dager ;D

    /Roger
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    cash 63 skrev:
    Golf og Hifi to hobbyer som virkelig kan irretere og stimulere på noen dager ;D
    Så sant , så sant!!! Og i begge hobbyer, skylder vi gjerne på utstyret...... ;D

    Ellers er jeg så enig, angående design, selv om Dais er en vesentlig tyngre spiller, SER den smekrere
    og "lettere" ut. Nesten litt "trist", selv min Spacedeck med Heavy Kit ga et mer massivt inntrykk,
    en Hyperspace Light?


    Deilige spillere, Nottingham Analogue, man får et personlig forhold til dem. :-* 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Ja dette var en meget god og artig tråd og den vekket minner Lagga. Hadde makan til Sansui 3500 og samme Akai platespiller. Kjøpte en del av Solberg jeg også.

    Mvh Roar
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker Slorbak!
    Solberg var jo, i en årrekke, det "eneste" alternativet for oss østfoldinger, et riktig samlingspunkt.
    Selv var jeg nesten en del av inventaret, i en ganske lang periode - så vi har nok krysset spor en gang i tiden...... ::)

    Sammenligning mellom en Heavy Spacedeck og Dais..........?
    Nå spør du godt Jan, jeg fikk svært kort tid med AT33E i Dais'en, den forsvant sammen med Spacedecken.
    Om jeg skal forsøke å kvantifiserbare noe, - det virket som om det var en enda større ro over lydbildet, bakgrunnen gikk fra å være "svart" til å bli "beksvart".
    Egentlig ganske små ting, jeg antar at det hadde vært mer å si om dette, om jeg hadde kunnet bruke en enda mer
    potent pickup i sammenligningen, men slik ble det altså ikke....

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det bittelille bedre mao :)
    En flott spiller er det, eierglede er vel ett stikkord.

    Gleder meg til å ta den i nærmere øyesyn.

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn