Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Gran er då ikkje det verste å hogge på.
    Innplantet gran er helt greit og hogge på AA, men nå var det vel ikke det som var poenget.
    Dette er ikke tilfelle i den sammenheng Lagga henviser til.
    Her hugges blandingsskog i kupert terreng med langt høyere artsdiveristet enn i en granskog,
    Det hadde vært bedre om denne skogen fikk stå, og at man heller avvirket mer gran et annet sted i landet.

    Mikroklima endres drastisk på en hogstflate, avrenning tar seg opp og artsmangfoldet slås ut lengre enn det tar og etablere tilsvarende ny skog.
    Tett granskog er svært artsfattig, tilnærmet ørken.
    Hvilke generasjon med tobente får glede av nye store bjørketrær, ruvende furuer og en og annen eik i "vårt" turterreng?
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så ble det en tur til Elektronisk Bureau i dag, Thomas har gjort seg ferdig med KEF 105.2, nå skulle de hjem til far.

    All internwiring er byttet ut med Klotz, delefilter er restaurert med rep kit fra Falcon, OG moddet etter tips fra @HasseBasse og @PederP .
    Gitter til diskant og mellomtone manglet, så Thomas har laget nye. I tillegg har han generelt kikket over de med møbelsnekker-øyne.

    IMG_4525.jpeg


    Vel hjemme, på plass i vintage-stua oppe.


    IMG_4531.jpeg


    Nye gitter på plass, sitter på magnet.

    IMG_4533.jpeg


    De originale er buet og kanskje mer elegante, men jeg likte disse, de er litt bølletøffe. 😁

    IMG_4532.jpeg


    Alltid spennende å "snoke" litt rundt i verkstedet...

    IMG_4527.jpeg
    IMG_4530.jpeg
    IMG_4528.jpeg
    IMG_4529.jpeg


    Men her står den STORE overraskelsen! Friskmeldt Sansui SR-525.


    IMG_4526.jpeg


    Denne fant jeg på Finn for snart 3 og et halvt år siden, så var i Oslo hentet den. I ettertid mistenker jeg at det var et containerfunn, men - whatever.
    Den gikk fint da jeg kjøpte den, og det gjorde den hjemme også - i ca et kvarter, så stoppet den...

    Thomas byttet det meste i den, gikk gjennom alt han kunne tenke seg, men det ville seg ikke. Det irriterte oss begge, om enn av forskjellige grunner,
    så jeg kunne enten hente den, eller la den stå, slik at han kunne komme tilbake til den i ledige stunder og sjekke mer. Pytt, det var ikke akkurat
    noe stress, jeg har jo alltids en kvern å bruke allikevel - så jeg lot den stå.

    IMG_4534.jpeg


    Nå er den i orden, akkurat som jeg lærte meg på golfbanen, når jeg måtte ut i skogen og lete etter ballen min:

    Er ikke ballen (feilen) der du tenker at den kan være, så er den et annet sted. :p😅

    IMG_4535.jpeg


    Veldig gøy, særlig fordi jeg forlengst hadde avskrevet den.

    IMG_4537.jpeg
    IMG_4538.jpeg


    Gleder meg til å høre hva den er god for. 😊

    IMG_4539.jpeg


    /Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så er fredagen, og dermed helga, over oss. 😅
    Fått mld fra EB, så det spørs om det ikke blir en liten hente-tur dit i dag også, mer om det senere, i så fall.

    Ikke bare er det helg, det er jo også en påske som truer, og jeg har jammen fri mer enn halvparten av den, luksus!

    Det må feires, og på beste vis:

    IMG_3016.jpeg
    IMG_3017.jpeg
    IMG_3019.jpeg
    IMG_3042.jpeg
    IMG_3045.jpeg
    IMG_3046.jpeg
    IMG_3047.jpeg
    IMG_2740.jpeg
    IMG_3050.jpeg
    IMG_3051.jpeg


    Ønsker dere alle en fortreffelig helg og en appelsin- og Kvikklunsjfylt påske,

    gode ønsker fra Laggas. 😊🐩
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.743
    Antall liker
    3.674
    Torget vurderinger
    1
    Ha en strålende fin helg Lagga og 🥃 🥃
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så ble det en liten tur nedom EB i dag og, for noen dager siden stod det en stim med Beogram'er der (4000 serien), ferdig servet nå, så får vi se hva som skjer
    med dennne Thorens-stimen etterhvert. (nederst til høyre er det en Pink Triangle)

    IMG_4555.jpeg


    Nyservet Braun, på vei tilbake til eier.

    IMG_4556.jpeg
    IMG_4557.jpeg


    Men et litt annet ærend i dag. I begynnelsen var kapselmaskinen. - nei, den var ikke det.

    IMG_4558.jpeg


    Her i huset kom kaffemaskinen først, men etter 13 år og et par servicer, er det bare og innse at den er i livets høst.

    IMG_4561.jpeg


    Så fruen kjøpte et par kapselmaskiner, en for å ha på jobb, og en til reserve hjemme.

    IMG_4562.jpeg


    Men, nå står det en nykomling der. Thomas restaurerer også proff-maskiner han kjøper opp fra utesteder mm., og en av de han har fikset
    er denne helautomaten. Fullstendig gjennomgått, med nye kverner og andre slitedeler.

    IMG_4565.jpeg


    Tripp - trapp - tresko lissom. 😅

    IMG_4566.jpeg
    IMG_4567.jpeg


    Ingen hast, nå skal bruksen studeres til øyet blir stort og vått, før jeg fyrer den opp.

    IMG_4563.jpeg


    Vi snakker jo om tung hi-fi, men altså - 46 kg kaffemaskin er greier det og. 😁

    IMG_4570.jpeg


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De fleste har vel sett dette, men pytt - i så fall tåler det en reprise. 😊

    000.Beatniks og Led Zeppelin.jpg


    Mange spørsmål rundt dette bildet av Led Zeppelin sittende i og utenfor bandbilen til the Beatnicks i københavn. Så jeg forteller litt av historien rundt dette og det er litt av en historie dere!!!!!! Ha en god påskeaften alle ihopa.
    Her sitter et nytt band på turné i Danmark i vår bandbil. De kalte seg den gang the New Yardbirds, men ble meget raskt etter turneen omdøpt til Led Zeppelin. Vi, altså norske the Beatnicks var den gang topp på plakaten, på en liten turné på 4-5 forskjellige steder rundt København. Og hør her, med på denne turneen var 2 andre band ved siden av oss og Led Zeppelin
    Det ene var et helt nytt dritbra band som het Jethro Tull, og det siste bandet som var med på denne turneen var the Jeff Beck Group. Denne gruppa bestod den gang av Jeff Beck på gitar, en helt ukjent Ron Wood på bass og en lang tynn Scotsman som het Rod Stewart på vokal. Ja her hadde vi en hel verdenselite av band og musikere samlet på en liten turné i København. Og vi i det norske the Beatnicks var top of the bill på plakaten den gang. Dermed ble Led Zeppelin fotografert i vår bandbil, vi hadde allerede en bandbil, og de hadde akkurat begynt å spille. Denne bandbilen vår var helt rå!!! En Chevrolet Apache med v8 og 8 flyseter inni. Rein stor luxusbil allerede den gangen. Stor tilhenger bak til instrumentene. Alle brukte vårt Akusett sanganlegg på turneen og når Robert Plant tro til med stemmen sin, trodde vi alle at vi hadde fått nytt sanganlegg. Der var det volum i stemmen, gitt! Fantastisk, og Led Zeppelin spilte hele deres første LP på denne turnéen live!! Yoho, vakke dårlig det!!!!
    Og bare noen måneder etter denne turneen lå Led Zeppelin som nr.1 i USA og Jethro Tull som nr.2. Herliiig!!!!
    På bildet har vi fra høyre på panseret, Jimmy Page, sittende foran bildøra med beatnicksplakat, John Bonham. Ved rattet sitter Kjell Aas, organist i beatnicks, bak ham i vinduet sitter Robert Plant og i det bakerste vinduet sitter John Paul Jones.

    Kjell Kjaperud Asperud
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gio på vei til selskapeligheter om lørdagen. Litt togtitting underveis (dette er tog 126, for de som lurer)

    IMG_4594.jpeg


    Vertskapet har hatt flere Grand Danois, så denne måtte jo testes over et slag Mexican Train.

    IMG_4596.jpeg


    Når det gjelder blank rom, har jeg virkelig ingen forventninger, men denne var faktisk overaskende drikkbar.
    ETT slag Mexican Train var forresten feil, spillet går over 13 runder, men vi var ferdig på drøye fem timer, så det var ikke så gæernt.
    Timene går fort med et morsomt spill i godt selskap.

    IMG_4597.jpeg


    Rolig søndag, og ingenting slår mammas fang.

    IMG_4601.jpeg


    Det ble etterhvert en liten tur i park.

    IMG_4610.jpeg


    IMG_4616.jpeg


    IMG_4619.jpeg


    Selv på et relativt lite område, er det mulig å få til en tur, og avisa leses så klart med den største oppmerksomhet.

    IMG_4623.jpeg


    Fruen var ute noen timer i aften, så Gio og jeg kunne finlytte litt mer på Jasmine Turtle, jeg har sånn smått begynt å klore ned noen tanker og inntrykk.

    Nye Kaizers-maxien falt forøvrig i smak.

    IMG_4635.jpeg


    Det har vært mange meninger om Patricia Barber opp i gjennom, men - jeg har sans for damen og musikken hennes, og denne sitter fint.

    IMG_4636.jpeg


    Her har jeg mer å jobbe med, men - uansett smak og fordommer, dette er så fordømt gode musikere, og så gjennomført (!),
    - at da får sjanger være sjanger for en drøy time. 😇

    IMG_4640.jpeg


    Dyktig dame, Pink! Var redd for at hennes nyeste skulle være no' komprimert dritt, men det er ikke sånn jeg hører det her hjemme, mye godt her,
    og det låter bra.

    IMG_4644.jpeg


    Har hatt mange fine og ettertenksomme stunder med dette albumet, i kveld var ikke noe unntak.



    IMG_4646.jpeg


    Avslutter med denne (tror jeg), må innrømme at jeg hygger meg veldig med det kinesiske porselenet, den underholder meg. 🤗

    IMG_4651.jpeg


    /Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker alle en knall påske! 🐣🐥🤗 Har noen dager fri, så da kan det bli tid for bok også. Kjøpte denne for et par måneder siden, samme årstall på boka som på meg, og almenntilstanden ser jammen lik ut den og… 😅

    IMG_4662.jpeg


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja, her sitter man i stugan i Nössemark, litt småpussa og ennå mett etter en utskeiing med indisk mat i Mellerud tidligere i dag. Fruen og jeg droppa middag her ikveld, ingen av oss er sultne ennå... 🤪

    Men fredag er det blitt, til og med fredag med eget navn!

    Det må markeres, tenker jeg, og noen er jo flinkere til å markere enn andre, så...

    D56397D6-71BE-489E-B76D-EA8D81DA6B66.jpeg
    EBA9C341-38EB-4A5C-B5B9-93DF299F1127.jpeg
    F20180B0-1194-4390-A254-0F7E07CEE713.jpeg
    6C049E57-0616-4836-80B5-1A4D40F5790E.jpeg
    C9691918-9934-499A-8FD8-265F9756D470.jpeg
    382C9BEB-A5F3-468B-96B4-D6A34746440E.jpeg
    D7C139D0-EFB9-4522-8C48-41C7702DB3F7.jpeg
    2ECFF91A-F13A-469C-9227-1BD76D4A1A49.jpeg
    CBF40996-4E78-414D-B6EB-BFB9378D58FE.jpeg
    CD19C337-0DAB-4830-90F4-8587E98085FB.jpeg


    Ønsker dere alle en fin påskehelg, hilsen fra Laggas. 🤗🐩🐥🍻🍾🥂🎶🎵🐣
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God påske folkens!

    Været er ikke helt på vår side, så det blir nok en slækk innedag i stugan.

    Gio må dog få en tur, mistenker at den ikke blir rekordlang...

    Det hadde passet bedre med et museumsbesøk, ja, ikke for Gio da... 😇

    1413C41F-C173-48C0-84B9-D3B4AEFA20DD.jpeg


    /Morten
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.683
    Antall liker
    58.606
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med "NYE" KEF.🙂👍
    Tror jammen at jeg hadde prøvd dem nede i hovedanlegget før jeg bar dem opp.
    Ser at de allerede er oppe, men har du fått prøvd dem?
    Går jo an å bære dem ned igjen... 😄

    Ellers ser jeg du sitter på Allison Krauss and The Union Station Live, på Mofi-vinyl.
    Jeg kjøpte denne for nokså mange år tilbake.
    Jeg holdt på å datt på rygglkulen da jeg så prislappen på denne utgivelsen i ei norsk bruktsjappe for ikke lenge siden .
    7000 kroner. Men nærmest uspilt fikk jeg høre. 🤪


    Uansett - fin plate 🥰
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk takk 'breaker!
    De har vært kjørt nede, men ikke etter service.
    Jeg er på prinsipp enig - men, jeg har blitt for lat...
    Foreløpig blir de oppe, og jeg trooor du vil synes at det er litt spennende det som skjer oppe etterhvert også.

    Det blir neppe noe fabelaktig i klasse med vintage-oppsettene til @Rudi , men jeg tror det blir moro lell.

    Anlegget nede har sin egen langtidsplan, som nå har blitt noe justert, grace á @lassemann , men den ligger ellers (ganske) fast.

    Veldig moro med Alison Krauss da! Litt flaut og si det, men jeg tror dette var 3. eller kanskje 4. gangen jeg spiller det, og det ble
    kjøpt fra Elusive Disc rundt tiden Mo-fi slapp det (2006). Handlet en del godis derfra, før fraktratene gikk gjennom taket.

    Noen album / noe musikk må man bare vokse inn i, og jeg koste meg mye mer med Ms Krauss på scenen nå, enn jeg har gjort ved
    tidligere gjennomlyttinger. ;)

    /Morten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn