Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker! God helg folkens. 😊

    I går ble det et hyggelig kaffebesøk hos Lassemanns. Jeg hadde også med de 8 ECC88-røra fra forforsterkeren,
    for å få sjekket tilstand + se om Lasse kunne finne det sorte fåret i flokken.

    37324592-700A-4521-9A9C-C9955F4BCB8D.jpeg


    Flere av røra var litt "ute av det", men Lasse greide å serve/reparere de(!!!) Et tips han har fått fra - Kise?

    473571B2-24E5-44C7-B172-5F2C5EFA7676.jpeg


    Her er nok røret som laget problemer, det skal måle "0". Før fiks.

    6242A36E-BFE2-4AD5-B5A6-E03ABF5CB809.jpeg


    Etter fiks. 😄

    11A1B974-AB76-43CF-97BD-7355F0A5EC00.jpeg


    Nå skal denne oktetten være klar for noen runder til, takk Lasse!

    0EB5769A-4BBD-4806-A5A7-1CE891E240B5.jpeg


    Apropos noen runder til, hentet denne fra Urmaker Torp, etter restaurering. Det er en 1951 modell, med Caliber 22AS.
    Muligens det første selvtrekkende urverket til Longines.

    1B0836F1-9986-4CBC-8B59-C2CF20B42F64.jpeg


    Jeg ville ha noe knærsjt på denne, og etter litt leting, endte jeg på en vintage lenke som har ligget noen tiår i skuffen til urmakeren.
    Klokka er som nevnt fra 1951, Fixo-Flex lenker dukket opp i 1952, så det synes jeg er tidsriktig.

    C750A1F1-4466-4797-B8F0-F9E5D967E4FD.jpeg


    Når valget var tatt, renset urmakeren lenken for skitt, polerte den opp og tilpasset den urkassen og håndleddet mitt.

    FB6AC457-D87D-41FF-9B6C-65F8CF66EDF2.jpeg


    Ellers, etter fire-fem dager disputt med Posten, ble de enige med seg selv at jo - jeg HAR betalt moms på forhånd, så går kveld ble det utpakking.

    F6AFA35F-31B9-4E11-8D92-04C0AB182AAC.jpeg


    Var det Hassebasse som viste denne i en tråd? Tror ikke det tok 20 minutter en gang, fra jeg så bildet her, til jeg hadde bestilt...
    Gleder meg til å teste. 🙂

    EB205BE0-8136-4B9D-ABC5-8C56ACEF2A3D.jpeg


    /Morten
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.029
    Antall liker
    20.208
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Én dråpe på puten av medflg. veske HVER gang jeg renser. Den er ganske uskadelig.
    Myter har det med å bli hengende i årtier.
    Tror eneste nålene jeg har sett falde av pga. svak lim var B&O SP-6/7 & 10/12/14 når
    man i tidenes morgen brukte AM-Kemi´s "Stylus Cleaner". Om du bruker "naken" og ikke "bonded" nålespiss
    i dag, slipper du helt å tenke på slikt ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jammen ramlet det inn en forsendelse fra Sambandstatene i dag, så passet det bra at fruen og Gio har tatt en liten tur bort til et vennepar. (Jeg har feber og gruff hals, så er unnskyldt 😏 )

    264029D8-D284-4872-8DC4-1D24084BBD54.jpeg


    Digger The Pretty Reckless!
    Other Worlds er noen remastringer, noen covere og noen nyinnspilte akustiske versjoner (de er helt rå på akustiske versjoner!)

    Singelen tok jeg med når jeg først var i gang, moro vettu.

    892113D0-A1A9-4D66-9F2D-63C8D68244FB.jpeg


    1C541344-1659-4F64-A5A5-80C971334C88.jpeg


    /Morten
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jammen ramlet det inn en forsendelse fra Sambandstatene i dag, så passet det bra at fruen og Gio har tatt en liten tur bort til et vennepar. (Jeg har feber og gruff hals, så er unnskyldt 😏 )

    Vis vedlegget 900671

    Digger The Pretty Reckless!
    Other Worlds er noen remastringer, noen covere og noen nyinnspilte akustiske versjoner (de er helt rå på akustiske versjoner!)

    Singelen tok jeg med når jeg først var i gang, moro vettu.

    Vis vedlegget 900672

    Vis vedlegget 900673

    /Morten
    Dette var nytt for meg, takk for tipset😀.
    Jambox Bluetooth høyttaleren er nok ikke den beste formidleren her på hotellrommet, men stemningen er topp👍
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tittelen er ganske dyster, men får man ikke fot av denne, så...


    Har vel linket til denne damen før, men her er både en vurdering, og et eksempel på hvor gode de er akustisk.


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Digg spise når man er litt sjaber, vel - digg spise uansett.

    Løksuppe er aldri feil.

    E899D3E1-569A-41AF-8503-B05ACBC60821.jpeg


    Oloroso er, for å si det forsiktig, ingen favoritt - men i løksuppe - o la la!

    E25265A5-3AE5-484B-B251-B76167694642.jpeg


    Vi lager et ostelokk med krutonger og en miks av Comté og vellagret Norvegia (hadde ikke Gruyére i huset)

    8D0A36B1-923A-4186-AFAB-7D3371BE70AA.jpeg


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sikle.🤤..øh - velbekomme, Lagga! Den suppen så riktig god ut!😋
    Ønsker deg god bedring!👍
    Takk for gode ønsker Tore, får gi det noen dager, så kommer jeg vel i vater igjen.

    Når det gjelder løksuppe, fatter jeg ikke; hvorfor ikke hver eneste restaurant i Norge har det på menyen,
    så godt som alle liker det, det er latterlig enkelt og ikke minst billig å lage.

    Billig ja, nå ramlet det ned litt lokalhistorie i hodet her, bær over med meg...

    Her ligger kolonialforretningen til Fronth, året er 1915.

    Forretning ca 1915, senere Slusken bar, senere taxi-holdeplass. Rett over Matstova.jpg


    Forretningen ble lagt ned etter noen år, og i denne bygningen, like etter krigen, startet gründeren Gunnar Ruud sin virksomhet med små «kubbestoler» i papp,
    og som over tid, utviklet seg til å bli til bedriften Guru Papp. Her fotografert i 1965.

    Guru papp 1965.jpg


    Rundt 1950 åpnet nye eiere et serveringssted, med det velklingende navnet: Slusken Bar.

    Dette bildet er fra den tiden. Kjøttbasarene i forgrunnen ble revet for mange tiår siden.

    Torvet . Kjøttbasarene og Slusken bar.jpg


    Men, det som fikk meg til å tenke på dette, var at i Slusken Bar, fikk man kjøpt en stor kopp buljong og et rundstykke for 50 øre. Ikke noe jeg kan
    huske såklart, jeg var nok en tre-fire-fem år da Slusken ble revet, men de som er eldre enn meg og husker, sier at buljongen var særs god,
    og at de solgte mye av den.

    Mine tidlige minner derfra, var at det ikke var noen bygning der, men parkering for byens drosjer, og slik var det vel helt til begynnelsen av 80tallet.

    Drosjesentralen i Dahles hus. ca 1980.jpg


    Drosjetråkka 1977 St Marie Gt til høyre.jpeg


    Takk for tålmodigheten. 😄
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.461
    Antall liker
    35.291
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lekte mye rundt Tunejordet når jeg var liten, helt utrolig hvor mye som har blitt bygget ut på 40 år. Mine foreldre kjøpte tomt rett ved der Biltema i Sarpsborg ligger nå - tenker ennå på hvordan livet kunne blitt annerledes hvis de hadde bosatt seg der i stede for å flytte til de dype skoger. Takk for bildene.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jøss, Lagga! Virkelig artig hvordan en løksuppe setter igang en tankerekke, som blir til en interessant billedserie med gode beskrivelser! Jeg liker veldig godt slike inspirerende innslag her inne - kan bli vél mye hifi innimellom! I tillegg har jeg historie i fagkretsen min, så både dette innlegget og bilder fra turer med historiske innslag etc, er alldeles "toppers" for meg! Ja, og så får jeg se "ynglinger min", Gio!❤ Tusen takk!
    Tore
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker! God helg folkens. 😊

    I går ble det et hyggelig kaffebesøk hos Lassemanns. Jeg hadde også med de 8 ECC88-røra fra forforsterkeren,
    for å få sjekket tilstand + se om Lasse kunne finne det sorte fåret i flokken.

    Vis vedlegget 900239

    Flere av røra var litt "ute av det", men Lasse greide å serve/reparere de(!!!) Et tips han har fått fra - Kise?

    Vis vedlegget 900240

    Her er nok røret som laget problemer, det skal måle "0". Før fiks.

    Vis vedlegget 900241

    Etter fiks. 😄

    Vis vedlegget 900242

    Nå skal denne oktetten være klar for noen runder til, takk Lasse!

    Vis vedlegget 900243

    Apropos noen runder til, hentet denne fra Urmaker Torp, etter restaurering. Det er en 1951 modell, med Caliber 22AS.
    Muligens det første selvtrekkende urverket til Longines.

    Vis vedlegget 900244

    Jeg ville ha noe knærsjt på denne, og etter litt leting, endte jeg på en vintage lenke som har ligget noen tiår i skuffen til urmakeren.
    Klokka er som nevnt fra 1951, Fixo-Flex lenker dukket opp i 1952, så det synes jeg er tidsriktig.

    Vis vedlegget 900245

    Når valget var tatt, renset urmakeren lenken for skitt, polerte den opp og tilpasset den urkassen og håndleddet mitt.

    Vis vedlegget 900246

    Ellers, etter fire-fem dager disputt med Posten, ble de enige med seg selv at jo - jeg HAR betalt moms på forhånd, så går kveld ble det utpakking.

    Vis vedlegget 900248

    Var det Hassebasse som viste denne i en tråd? Tror ikke det tok 20 minutter en gang, fra jeg så bildet her, til jeg hadde bestilt...
    Gleder meg til å teste. 🙂

    Vis vedlegget 900249

    /Morten
    Apropos rørtestinga over er det ofte vanlig dessverre, i NOS rør som dette, med lekkasje mellom glødetråd og katode. Dette måles i motstand eller megaohm. Høye utslag som over gir en god porsjon hum eller brum når røret brukes. Audiomix tipset meg en gang at ved å doble glødespenningen i ca 20 sekunder kan det være mulig å brenne av forbindelsen mellom katode og glødetråd. Høres dramatisk ut, men når først røret er defekt er det verd å prøve. For Morten sin del fiksa vi tre rør på denne måten. Mullard ECC88 gold pin er jo ikke akkuratt noe dårlig rør da.. 😉🎶

    Mvh lassemann 😊
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, Lagga! Virkelig artig hvordan en løksuppe setter igang en tankerekke, som blir til en interessant billedserie med gode beskrivelser! Jeg liker veldig godt slike inspirerende innslag her inne - kan bli vél mye hifi innimellom! I tillegg har jeg historie i fagkretsen min, så både dette innlegget og bilder fra turer med historiske innslag etc, er alldeles "toppers" for meg! Ja, og så får jeg se "ynglinger min", Gio!❤ Tusen takk!
    Tore
    Takk Tore!
    Som liten tass var jeg selvfølgelig med mor og far når vi var på besøk hos besteforeldre og annen familie.
    Innimellom var korrespondansen mellom bussavgangene dårlig, slik at vi fikk buss inn til sentrum, men det var ingen buss videre hjem.
    Mor og far hadde nok bare spasert, men det ble langt for meg, så ble det innimellom taxi fra byen og hjem til Opsund.
    Et minne fra den gang er en svær lysreklame på torvet, som kunne ses langt vekk fra, for eksempel fra bussen på vei inn til byen.
    Jeg husker ikke når den ble tatt ned, men det er bare noen få år siden festene til den ble fjernet.

    Og den reklamen - den var hifirelatert. 😉
    Bildet er fra 1970

    Torvet 1970.JPG


    /Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var stripa over som løftet humøret i dag. Planen var pickupskifte på SP-10, men øya renner og nesa renner - ikke spesielt sjarmerende ifølge Fru Lagga, men glimtet i øynene er på plass mens hun fikser noen remedier til meg.

    Uansett skal jeg ikke fikle med en pickup i dag.

    Gio lurer også på hva som feiler pappa…

    DD443FAE-0587-4294-AE86-3B978AA3708E.jpeg


    D163B882-3AF9-4EF7-B1CE-B356338C056A.jpeg


    Så, i kveld blir det kun trøstemusikk, og krydder for å jage dette bort (indisk) - alt blir vel likar i mårå...

    F966B2E2-7EE9-4868-A88F-EC8F43E55CD3.jpeg
     
    Sist redigert:

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.722
    Antall liker
    3.639
    Torget vurderinger
    1
    God bedring Lagga, å ikke bli for lenge inne på sidesporet da.;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.367
    Antall liker
    63.314
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du kan ikke være veldig syk når du er så skjødesløs med Uriah Heep medisinen. Vi vet jo begge at det finnes mye bedre medisin fra den kanten 😊
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode ønsker Tore, får gi det noen dager, så kommer jeg vel i vater igjen.

    Når det gjelder løksuppe, fatter jeg ikke; hvorfor ikke hver eneste restaurant i Norge har det på menyen,
    så godt som alle liker det, det er latterlig enkelt og ikke minst billig å lage.

    Billig ja, nå ramlet det ned litt lokalhistorie i hodet her, bær over med meg...

    Her ligger kolonialforretningen til Fronth, året er 1915.

    Vis vedlegget 900924

    Forretningen ble lagt ned etter noen år, og i denne bygningen, like etter krigen, startet gründeren Gunnar Ruud sin virksomhet med små «kubbestoler» i papp,
    og som over tid, utviklet seg til å bli til bedriften Guru Papp. Her fotografert i 1965.

    Vis vedlegget 900930

    Rundt 1950 åpnet nye eiere et serveringssted, med det velklingende navnet: Slusken Bar.

    Dette bildet er fra den tiden. Kjøttbasarene i forgrunnen ble revet for mange tiår siden.

    Vis vedlegget 900925

    Men, det som fikk meg til å tenke på dette, var at i Slusken Bar, fikk man kjøpt en stor kopp buljong og et rundstykke for 50 øre. Ikke noe jeg kan
    huske såklart, jeg var nok en tre-fire-fem år da Slusken ble revet, men de som er eldre enn meg og husker, sier at buljongen var særs god,
    og at de solgte mye av den.

    Mine tidlige minner derfra, var at det ikke var noen bygning der, men parkering for byens drosjer, og slik var det vel helt til begynnelsen av 80tallet.

    Vis vedlegget 900926

    Vis vedlegget 900927

    Takk for tålmodigheten. 😄
    Slusken bar lå den ved det gamle trygdekontoret ved frikirken ?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slusken bar lå den ved det gamle trygdekontoret ved frikirken ?
    Den lå på den andre siden av Matstova Laban, revet for å gi plass til nybygget til Kredittkassen. Den røde pilen viser hvor Slusken lå.
    Så måtte taxiene flytte, og det ble til det siste huset som stod igjen i kvartalet vi kalte Sandtorvet (blå pil)

    Torvet m busstorv og nye Kredittkassen.jpg


    Takk Tore, det håper jeg og. Gio er herved klødd. 🤗

    25C7F7A5-EF02-47B3-BC9E-3B580A0B375B.jpeg


    3CF5A624-F602-44C9-9EE7-CCCCCA59FE89.jpeg


    /Morten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn