Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Uavhengig om dette kan ha vært en reprise, er jeg særs komfortabel med innholdet 😊 God helg (når du kommer deg av jobb igjen) 😃
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ordet bankbrikke fikk meg til å tenke på brevgiro og telefax 🤣
    Dagens tips: BankID på mobil 👍
    Du aner ikke hvor rett du har Rolf, etter at politimannen og jeg hadde pratet litt, sa han at jeg skulle
    få tidenes deal; kjøre hjem, rydde ut og følge pålegget jeg herved fikk; om å skaffe meg BankID på mobil.

    Jeg vedtok på stedet.
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Å filler'n! Jeg har jo ikke fått noen "brikke på" at jeg er 'dobbeltrensa', er det ikke ca 95%?
    Tore 🤣
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Brikke?? Ingen bruker vel en slik pr i dag? :). Godt du kom deg hjem. Imorgen kommer lassemann innom, kanskje vi legger noen planer for deg og. Med og uten brikke.. God helg :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Puuh, så var den jobbehelga unnagjort. For å koble ned før sengetid, fikk jeg endelig koblet opp husets No 2 anlegg.

    IMG_1347.JPG


    Forforsterker Yamaha C-4 fikk jeg tak i for noen år siden, velfungerende ifølge en av våre aktive HFS-selgere, i virkeligheten
    et takras. Etter full gjennomgang hos Elektronisk Bureau var den dog god som ny - mer enn 70 komponenter byttet....

    IMG_1352.JPG


    Den matchende effektforsterkeren - Yamaha M-4 dukket endelig opp i fjor, til en edruelig pris, og ifølge før nevnte verksted i vesentlig
    bedre stand enn C-4'en, så mindre jobb på den.

    IMG_1353.JPG


    Ellers er min gamle Nakamichi RX-202E i racket, kjøpt ny hos Solberg HiFi-Stereo i sin tid, ble servet av Roar Malmin for noen år siden, rusler pent.
    CD-spilleren, en Sony XA20ES, dukket opp på Finn for en tid tilbake, fin spiller med godfølelse.

    IMG_1351.JPG


    Høyttalerne kjøpte jeg av Pixy for en - 15 år siden? Mordaunt-Short Performance 880

    IMG_1355.JPG


    Til slutt la piece de resistance - kverna. Kenwood KD 500 med Dynavector DV 505 og Dynavector 17D Mk II.
    Denne kommer fra dødsboet til en av byens trivelige og savnede audiofile, og det er en spiller jeg er ganske sikker på at jeg var borti
    for ca 40 år siden. Veldig glad for å eie den. 🥰

    IMG_1354.JPG


    Hvordan det spiller? Litt som forventet, med tanke på nye kondiser rund baut i forsterkeriet mm, kan det vel enklest sies slik:
    Lyden er ganske tøff i trynet, ganske "høy og mørk", men det vil nok gå seg til. 😊
     
    Sist redigert:

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Ser fergerutene dine. Har ikke tall på alle gangene jeg har hengt over rekka, spytta i vannet og venta på at den var framme i det ene eller andre landet.
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Puuh, så var den jobbehelga unnagjort. For å koble ned før sengetid, fikk jeg endelig koblet opp husets No 2 anlegg.

    Vis vedlegget 741262

    Forforsterker Yamaha C-4 fikk jeg tak i for noen år siden, velfungerende ifølge en av våre aktive HFS-selgere, i virkeligheten
    et takras. Etter full gjennomgang hos Elektronisk Bureau var den dog god som ny - mer enn 70 komponenter byttet....

    Vis vedlegget 741266

    Den matchende effektforsterkeren - Yamaha M-4 dukket endelig opp i fjor, til en edruelig pris, og ifølge før nevnte verksted i vesentlig
    bedre stand enn C-4'en, så mindre jobb på den.

    Vis vedlegget 741267

    Ellers er min gamle Nakamichi RX-202E i racket, kjøpt ny hos Solberg HiFi-Stereo i sin tid, ble servet av Roar Malmin for noen år siden, rusler pent.
    CD-spilleren, en Sony XA20ES, dukket opp på Finn for en tid tilbake, fin spiller med godfølelse.

    Vis vedlegget 741268

    Høyttalerne kjøpte jeg av Pixy for en - 15 år siden? Mordaunt-Short Performance 880

    Vis vedlegget 741269

    Til slutt la piece de resistance - kverna. Kenwood KD 500 med Dynavector DV 505 og Dynavector 17D Mk II.
    Denne kommer fra dødsboet til en av byens sanne audiofile, og det er en spiller jeg er ganske sikker på at jeg var borti
    for ca 40 år siden. Veldig glad for å eie den. 🥰

    Vis vedlegget 741270

    Hvordan det spiller? Litt som forventet, med tanke på nye kondiser rund baut i forsterkeriet mm, kan det vel enklest sies slik:
    Lyden er ganske tøff i trynet, ganske "høy og mørk", men det vil nok gå seg til. 😊
    Nice rack!
    Ikke hverdags at det sies om lydrelatert i denne tråden, men likevel.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.540
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg begynte et kort øyeblikk og tro at jeg hadde trykket på feil tråd........ STEREO anlegg HER...... i denne tråden ??........ uten en pupp i mils omkrets....... ja verden er i forandring, det skal være sikkert og hvisst :D......... riktignok var det et "rack" der, men av feil type for denne tråden.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Som jeg skulle sagt det selv - Lagga overrasker jevnt og trutt! 😀Her får vi litt av hvert - fra "knasende vakre blondiner/brunetter" til Gio, en "sønn" jeg gjerne skulle eid selv, mat og drikke, naturopplevelser, og utrolig mye fin hifi! De store "trekant - høyttalerne" skulle jeg mildest talt ikke hatt noe i mot å eie!😀 Forøvrig gleder "den gamle pensjonisten" seg til "fredagssendingen"!😇😇 Tore
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må bare beklage glippen med å slippe inn noe hi-fi her i tråden, håper dette kan være en liten kompensasjon...

    Fruen har vært rene sporhunden ute i skogen i helga som var, og kom hjem med både steinsopp og kantarell.
    Hun tar også rensejobben, så jeg har stått og stekt mesteparten av kvelden.

    Tenkte jeg skulle dele et tips om kantarellene. Regner med at det er godt kjent, men allikevel...

    Jeg deler opp kantarellen og har den i en tørr stekepanne på middels varme, og setter på (glass)lokk.
    Når den blir så varm at den slipper fra seg væske, bobler det skikkelig opp (skulle tatt bilde av det, men glemte det).
    Nå er hele bunnen fylt av soppvann

    B1735ED3-722C-4933-9BCE-E28B7A549630.jpeg


    Det vannet er rent gull, konsentrert umami.

    F4FE83B3-FCF7-410D-AB03-D74668F3EA2B.jpeg


    Derfor er det viktig å ta vare på det, istedet for å dampe det vekk, fantastisk for å lage en soppsaus, for å nevne noe.

    E44A9FA6-7DEA-493E-8BBB-F5CBB7948D99.jpeg


    Så er'e bare og steke soppen ferdig.

    3B6EBA34-A4A1-4C32-B82B-0A739E129E0E.jpeg


    /Morten
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikke hør på dem Morten...Jeg kan faktisk erindrer både spillere og høyttalere i din tråd...



    (Jeg er hundre prosent sikker på at jeg muligens kan huske det)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Flott råd, Lagga!👌 Og for all del ikke la deg "mobbe" av folk som ikke husker hifi'en som du har vist og beskrevet underveis her i tråden; kan jo fort være at det er "andre ting" som mest opptar "hjernekapasiteten" hos disse!😎😇Tore
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for støtten Tore! 😊 I ettermiddag/kveld har fruen og Gio vært på soppjakt med en venninne, så jeg har kunnet
    gjøre en jobb med kvernene i stua. Tanken er å bruke høsten og vinteren på å lytte på MM'er.
    Det tar tid å sette opp en pickup, i kveld har jeg satt opp fire...

    De neste ukene vil jeg etterprøve oppsettet på hver enkelt, slik at jeg kan ha ro i sjela på at alle har gode forutsetninger for å gi sitt beste.

    Anyway, slik ble det: Ace 294: Jelco SA750LB (12") fikk Nagaoka MP200 (i et 3g lettere shell enn fabrkkshellet, for å få ned effektiv masse noe)
    SME 312S fikk Audio Technica AT150 m ny VMN50 Shibata-stift.

    IMG_1357.JPG


    Nagaoka MP200

    IMG_1362.JPG


    Audio Technica AT150 med VMN50SH stift

    IMG_1361.JPG


    Dais ser slik ut nå: Jelco SA750EB fikk Audio Technica AT VM95SH (Shibata nål) mens Wilson Benesch ACT Two fikk Ortofon 2M Black (Shibata nål)

    IMG_1358.JPG


    Audio Technica AT VM95SH

    IMG_1360.JPG


    Ortofon 2M Black

    IMG_1359.JPG


    Så kommer en koblingsboks til sin rett 😅

    IMG_1365.JPG


    Det er mye som blir interessant i tiden framover.
    Jeg slang med AT VM95SH fordi det er en billig-pickup, hvor godt greier den seg?
    Samtidig blir det spennende med Nagaoka'en, den har en elliptisk slipning, de tre andre har alle shibataslipning, hvor stort utslag, om noe, gjør det?

    Uansett, nå er det uker med innspilling for alle unntatt MP200 som allerede er innspilt. 🙂

    /Morten
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.540
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Spænandes, masser med gørfine bilder som vanlig....... og til de som synes jeg mobber Morten fælt her....... jeg gjør det mye værre verbalt enn skriftelig.......... men nå er det straks fredag her...... så nå går det nok straks over til mer normale takter....... eller ?? :LOL::LOL:
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Hærlig Lagga, spennende forskningsprosjekt som jeg ser frem til å følge. Sjelden har vel så mange MM’s på ett sted hatt så gode forutsetninger for å lykkes i sitt oppdrag 😍
    Sidenote; 294 - Dais, er det forskjeller mellom de å spore?

    Flotte bilder, som vanlig 👍
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Flott, Lagga!😀 Jeg begriper nå mer av de, som i andre tråder opp gjennom årene, har "anropt" Lagga om assistanse ved oppgradering av "snurrer"!👍 Du er på "hjemmebane", det er helt tydelig! Ekstra trivelig for meg er at du vil prøve ut MM-pickup'er, da jeg dessverre ikke har erfaring med MC-pickup'er! Tore ( må se å komme meg vekk fra tråden før klokka blir tolv!)🤣
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.540
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg makter snart ikke presset lenger......... HVOR ER PUPPENE ??????......... du må da klare EN fredags pupp på en torsdag.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hærlig Lagga, spennende forskningsprosjekt som jeg ser frem til å følge. Sjelden har vel så mange MM’s på ett sted hatt så gode forutsetninger for å lykkes i sitt oppdrag 😍
    Sidenote; 294 - Dais, er det forskjeller mellom de å spore?

    Flotte bilder, som vanlig 👍
    Takk takk Lazarus,
    det er klare forskjeller mellom 294 og Dais, som bildet viser er 294 større og vesentlig mer imponerende å se på,
    men Dais er tre ganger så dyr....

    IMG_1367.JPG


    Dais har en enda svartere bakgrunn, enda mer fjellstøtt bassfundament, enda mer ro og kontroll. Men 294 har fått heavy kit, og forskjellen er mindre enn prisen skulle tilsi. Jeg anser vel 294 som selve "best buy-kverna" til Nottingham. :giggle:

    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jaggu kom vi oss fram til fredag denne uka og! Fruen og Gio ramlet inn her i stad, og sopp har blitt funnet,
    da vet vi hva det skal kokkeleres med de neste dagene. 😊
    Ute har det blitt mørkt, kjølig og vått i gresset - så jeg tror jeg bare slipper pikene inn.

    2549a49334946671a48ac30458c71b6a.jpg


    115166_1.jpg


    413133-anastasiya-scheglova-nude.jpg


    1259663.jpg


    3171185-TERSCYDZ-7.jpg


    7260477-TJKOSBTV-7.jpg


    10419034.jpg


    63997017_1_x.jpg


    173543386_2188525941278997_8963499633837925534_n.jpg


    15821062163211.jpg


    Ønsker dere alle en super weekend, helgehilsen fra Laggas!
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Og for å være helt ærlig, Lagga, platespillerne er absolutt "attråverdige", men damene "slår dem i støvlene"!👍🤣 Med fare for å bli klassifisert som "gammel gris"- Tore
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.988
    Tanken er å bruke høsten og vinteren på å lytte på MM'er.
    Det tar tid å sette opp en pickup, i kveld har jeg satt opp fire...

    De neste ukene vil jeg etterprøve oppsettet på hver enkelt, slik at jeg kan ha ro i sjela på at alle har gode forutsetninger for å gi sitt beste.

    Anyway, slik ble det: Ace 294: Jelco SA750LB (12") fikk Nagaoka MP200 (i et 3g lettere shell enn fabrkkshellet, for å få ned effektiv masse noe)
    SME 312S fikk Audio Technica AT150 m ny VMN50 Shibata-stift.

    Vis vedlegget 741984


    Dais ser slik ut nå: Jelco SA750EB fikk Audio Technica AT VM95SH (Shibata nål) mens Wilson Benesch ACT Two fikk Ortofon 2M Black (Shibata nål)

    Vis vedlegget 741987

    Så kommer en koblingsboks til sin rett 😅

    Vis vedlegget 741991

    Det er mye som blir interessant i tiden framover.
    Jeg slang med AT VM95SH fordi det er en billig-pickup, hvor godt greier den seg?
    Samtidig blir det spennende med Nagaoka'en, den har en elliptisk slipning, de tre andre har alle shibataslipning, hvor stort utslag, om noe, gjør det?

    Uansett, nå er det uker med innspilling for alle unntatt MP200 som allerede er innspilt. 🙂

    /Morten
    Jøye meg, dette var et formidabelt forsøksoppsett Lagga med svært mange kjente og ukjente faktorer mtp. sammenligninger og individuell test/karakterisering av den enkelte pick-up :oops: Ja da, jeg skjønner at forsøksoppsettet er satt opp av nysgjerrighet, og ikke som et empirisk vitenskapelig forsøk ;) Men forskjellig armlengde, forskjellige type/merke arm, ulik armkabel til de forskjellige armene, forskjellige kverner gir ulike arbeidsforhold for den enkelte pick-up, men det vet du jo. Beklager, men petimetere i meg klarte ikke å la være å pirke :rolleyes: Men nå skal jeg ta fingrene bort fra tastaturet, og finne frem øl, peanøtter og notatbok :cool:
    For øvrig knakende flotte bilder.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kjør på, Lagga!☺ Det jeg, og sikkert andre her inne er interessert i, er hva du synes om de forskjellige pickup'ene, "kvernene" etc! Hvis du ikke har direkte planer om "å disputere", evt "doktorere", over emnet, kommer nok mange av dine lesere til å følge med "på ferden"! Dette kan bli både interessant og morsomt, spør du meg!👍 Tore ( plagsom til langt på natt)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    58.486
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si det var magert denne gangen.
    Når man letter fra bakken med en tivolibalong, da bør man sjekke BMI.
    Du har vel pick up vekt?
    😊
    God helg. 🎈
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis man synes en sebra-stripet dame er lekker. Er det da damen eller sebraen man fascineres av? Jeg skal umiddelbart ta det opp med min psykolog 😄 God helg!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jøye meg, dette var et formidabelt forsøksoppsett Lagga med svært mange kjente og ukjente faktorer mtp. sammenligninger og individuell test/karakterisering av den enkelte pick-up :oops: Ja da, jeg skjønner at forsøksoppsettet er satt opp av nysgjerrighet, og ikke som et empirisk vitenskapelig forsøk ;) Men forskjellig armlengde, forskjellige type/merke arm, ulik armkabel til de forskjellige armene, forskjellige kverner gir ulike arbeidsforhold for den enkelte pick-up, men det vet du jo. Beklager, men petimetere i meg klarte ikke å la være å pirke :rolleyes: Men nå skal jeg ta fingrene bort fra tastaturet, og finne frem øl, peanøtter og notatbok :cool:
    For øvrig knakende flotte bilder.
    Takk for kommentaren Tom. 😊 Det er selvfølgelig riktig alt sammen; dette blir på det beste semi-vitenskapelig, eller kanskje heller kvasi-vitenskapelig? 😁
    Fire forskjellige armer på to forskjellige spillere, og for de som er mer opptatt av det enn meg: tre forskjellige armkabler.

    Kvernene har samme lydsignatur, det anser jeg som et pluss. Jeg har brukt armene i flere år, og synes jeg kjenner de ganske bra, også et pluss.
    Men variablene er mange, og om det er en ting jeg har lært, så er god hørsel godt å ha -

    - hvilket minner meg om at jeg tilbrakte deler av gårsdagen her

    000.Avonova.jpg


    Jeg har en jobb som krever jevnlig resertifisering, og det er fint - for da får jeg sjekket hørselen, - blant mange andre ting.

    000.Hørsel.jpg


    Det er godt å få bekreftet at den er god, men også viktig å få bekreftet at den er avhengig av dagsform, dette har jeg bokstavelig talt statistikk på,
    når det gjelder meg selv.

    - men god hørsel hjelper ikke så mye. Hørselen er bare "mikrofonen", det er hjernen som forteller meg hva jeg hører, og hjernen er både lettlurt og påvirkelig.

    Slik testing kan så klart også brytes videre ned til 1/1 nivå, dvs pickuper enkeltvis. Hvor sikker kan vi være på at DEN PU'n trives best i DEN armen, med DEN kabelen og DE innstillingene? - slik kan vi fortsette. Alle anmeldelser er slik sett synsinger, påvirket i større eller mindre grad av dagsform, egen smak, forventninger og mange andre små og store faktorer. Noen av oss er selvfølgelig også flinkere til å gå i dybden enn andre, for å være så upartisk som mulig, jeg nevner i fleng Rudi.
    Jeg er flinkere til å flåse og generalisere. 😂

    Så, med alle disse forbehold, blir dette en lang seanse med synsing 😉

    /Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    "Hører det han VIL høre" står det på det diagrammet der oppe..... 😄 😄

    @Powerpoint sez...." Beklager, men petimetere i meg klarte ikke å la være å pirke "
    En fysisk umulighet, Power'n - de pølsene dine klarer rett og slett ikke å pirke!

    God hørsel er kjekt å ha for oss musikkinteresserte som svir av mer enn gjennomsnittspersonen på hifi. Jevnlig sjekk kombinert med omtanke for støybelastning er gode investeringer som alle bør tenke på. Går selv til jevnlig kontroll/rens/scanning årlig. I fjor funka lyttelappene opp til 13k, spent på hva årets test vil vise...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn