Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ravneberget Fort...
    Der har jeg aldri vært til tross for at jeg bodde i "Sarpsborg" (Varteig) i 22 år... Vi skal være i Sarpsborg i ti dager i sommer, spørs om ikke jeg må besøke fortet.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Og bakom gutta skimrer Glengshølen, en langgrunn bakevje i Glommas mange løp (sedimentasjonsbasseng) som fryser godt til når minusgradene er mange nok. Takk for turtipset Lagga :cool:
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan anbefales, det er fint der oppe.
    Det er mulig med bil opp dit og følge en kort sti der oppe, eller som jeg gjorde;
    følge bryggestien bort, den er vel verdt turen!


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Have-a-sexy-friday-4.jpg


    Det var den dagen ja, kanskje vi får begynne med å gratulere våre naboer i øst med gårdagen

    ÁBBA.jpg


    Var over grensa for noen dager siden, hos min lokale slakter og hentet biffer, la jo merke til at broderfolket
    forbereder seg på midsommarfeiring, den ene dagen i året Sverige står stille.

    Ild.jpg


    Vi får tro det går bra i år og, men ikke feire midsommer og gå i vannet

    El-Cap-Artistic-Nude-Photo-by-Photographer-Dan-West-FullSize.jpg


    Beauty 5.jpg


    Lady-of-the-Lake-Artistic-Nude-Photo-by-Photographer-Amazilia-Photography-FullSize.jpg


    beauty.3.jpg


    Nei, skal det danses, feires og nytes med promille - gjør det på land

    Artistic-Nude-Implied-Nude-Photo-by-Photographer-JoelBelmont-FullSizeu1.jpg


    Artistic-Nude-Nature-Artwork-by-Photographer-dkarts-FullSize.jpg


    Artistic-Nude-Natural-Light-Photo-by-Photographer-Bkort-photography-FullSizeu2.jpg


    Luca-!!!-Artistic-Nude-Photo-by-Photographer-Spyro-Zarifopoulos-FullSizeu1.jpg


    Fruen og jeg har begynt og planlegge årets sommerferietur, har såklart vurdert repriseturer

    Venezia.jpg


    Men det blir nok nye byer i nytt land, ser ut til at havets frukter kommer til og dominere

    Beach-Morning-Artistic-Nude-Photo-by-Photographer-Rascallyfox-FullSize.jpg


    Tessa-3-Artistic-Nude-Photo-by-Photographer-John-Anthony-FullSize.jpg


    Riverside-Artistic-Nude-Artwork-by-Photographer-Andrey-Stanko-FullSize.jpg


    Puzzle-PIece-Artistic-Nude-Photo-by-Photographer-aFeinberg-FullSize.jpg


    Anyways, det kommer sikkert mer tøv om det etter hvert, ønsker dere alle en superduper weekend

    Helgehilsen fra Laggas!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    I hvilken innsjø/vassdrag var du kom over disse vann nymfene Lagga?
    Jeg skulle også gjerne avfotografert et par, samt lauget meg litt i hyggelige omgivelser :rolleyes:

    Turen opp til Ravneberg fort bør vel gå i samme løypa du tok ellers blir den vel ikke godkjent av tur sjefen ved Sarpsborg stasjon?

    God helg til deg også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nok en fredag er reddet. Ha en fin helg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    000.-happy-friday.jpg


    Der kom fredagen, og det er også starten på Glengfestivalen her i byen. Først ut i kveld er Soulsound, fem dyktige jenter fra
    koret "mitt".

    000.soulsound.jpg


    Fruen og undertegnede møter på Glenghuset i kveld, jentene skal kjøre et show med kjente soulhits, og jeg er blitt spurt om å
    fotografere det hele - så da gjør jeg jo det.

    ShineySmileysCool.jpg


    Ellers fikk jobbpc'n samarbeidsvegring just nu - så da falt bunnen ut av fredagshistorien gitt.

    Skal vi gå for en stereokavalkade, eller no' lignende? Her

    Hi Fi beat girl.jpg


    Hi Fi Girl32.jpg


    HiFi Girl dance13.jpg


    HiFi Girl 61.jpg


    HiFi Girl dance14.jpg


    Sexy_Girl_DJ_Technics_Turntable_www_djlogic_es_.jpg


    Kanskje et par gitarer også...

    01e4fafa7033975719673cca677a284c.jpg


    221963_346482835436713_1422299357_n.jpg


    309223_346479312103732_1716498514_n.jpg


    557333_346483125436684_700823631_n.jpg


    Rachel_Sterling-1280X960.jpg


    paris-hilton-guitar_1920.jpg


    Ok, ETT bilde av ei kjekk jente da - golfsesongen har begynt!

    Suzann Pettersen-Body-Issue-Pictures-6.jpg


    God hælj alle sammen!
    ShineySmileysGrin.jpg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi, var vi der igjen?

    Ukas høydepunkt var utvilsomt mandag, ikke bare fylte Fru Lagga år, men koret hadde og sin årlige sommerkonsert.
    Klok av skade fra i fjor hadde vi nå bært opp alt av løse stoler og fordelt ut på ledige steder i lokalet, men det hjalp kun litt.
    Det var like fullt ståplasser helt ut av inngangsdøra. Vaktene vurderte og stenge dørene for å hindre flere og komme inn.
    Kan ikke nekte for at slikt er stas...

    Ellers var det mer "formelt" bursdaglag onsdag, så ble både fruen og svigerfar feiret + undertegnede da fruens familie på udemokratisk
    grunnlag har flyttet min bursdag 6 måneder fram i tid, slik at den ikke kommer i konflikt med jula...

    Men - nå slår jeg heller et slag for helga

    ChristinG7583.jpg


    Ikke helt Neil Peart, men likevel

    andievalentinons1378-3_033.jpg


    Entusiasme er viktig det og!

    drummerbaily1.jpg


    Det nærmer seg ferietid, og det betyr jo sommerarbeid for en del ungdommer. Jeg bemerket dette da jeg var innom den lokale
    fargehandelen for å kjøpe maling til lister på kjøkkenet. Det ble litt klabb og babb for de som handlet før meg.

    Paint shaker.jpg


    Men øvelse gjør mester, min lysgrå farge ble helt fin. :rolleyes:
    Jeg måtte dog le litt, ikke minst fordi det minnet meg om en av mine kolleger som skulle sette inn ny fargepatron forrige uke

    57246969_388959645168315_2627566669916012544_n.jpg


    Men hun er jo så god, kan liksom ikke bli sinna heller

    copy-machine-of-girls-pussy-2.jpg


    Nåja, fredagshilsen, hmmmm - føler det er noe jeg har glemt....

    Aaaaah, såklart!

    Sundaybumday.jpg


    Sleepy.jpg


    Where did spring go.jpg


    Et par nye fra Amelie der, hmm, hva mer montro?
    Når jeg tenker meg om, er forresten Amelie det meste man kan ønske seg, så...

    57104282_2261935370526228_2043218012604989440_n.jpg


    60553905_2290422927677472_1546181376087162880_n.jpg


    60708640_2294363130616785_4905870292993179648_n.jpg


    61145321_2301591226560642_8780151417865240576_n.jpg


    64446521_2338987056154392_5511399980956385280_n.jpg


    Jenta si det. Det drar seg kanskje mot sommerferie for de fleste av dere? For oss er det ennå en del uker
    med venting og lengting.

    62594788_2328574250529006_5809025645312737280_n.jpg


    I midten av august skjener vi avgårde - det er jaggu en stund til!

    Det blir for tidlig med en trommevirvel lissom...

    3260561_3_o.jpg


    Anyways, ønsker dere alle en superduper weekend! - og husk deres kjære

    56325268_1194564090710216_8833075594024452096_n.jpg


    Helgehilsen fra Laggas.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Takk guttær! Nå må jeg bikke over og slumre litt kjenner jeg.

    Men her er nattevakten i bilder - i går kveld, natt, og i morges - jeg er bortskjemt.

    Vis vedlegget 544556

    /Morten
    Mange fine bilder av en dam man ofte står og skuer ut over på qvisten, men dette finner jeg å være blinkskuddet Lagga.
    Ha en fortryllende helg, og tvi tvi med dagens forestilling med JCS i Kulåsparken.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hilsener gutta!

    Dagen har blitt fylt med en utflukt langs bryggestien

    IMG_6671.jpg


    - og opp til en gjenvisitt på Ravneberget Fort

    IMG_6673.jpg


    Fruen og Gio fant markjordbær

    IMG_6674.jpg


    Litt øving er på sin plass

    IMG_6696.jpg


    Fint på tur

    IMG_6688.jpg


    Man ser langt der oppe fra

    IMG_6690.jpg


    Tid for retur ut gjennom ytre sikring

    IMG_6701.jpg


    IMG_6702.jpg


    Rakk på minuttet en tur innom Retro Vinyl og sikret meg bl.a. denne, Sarpegruppe ute med sitt første album,
    trykket i 300 ex. Norskspråklig rock i grenselandet mellom Raga Rockers - Dum Dum Boys og Jokke. Lyden var
    også innafor, anbefales!

    IMG_6709.jpg


    Ellers er det tapastid, fruen og jeg har en grei avtale, hun renser reker mens jeg skjenker skumpa

    IMG_6708.jpg


    Glad midsommar, alla pojkar och flickor!

    ShineySmileysSmile.jpg


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så er 140 års historie forbi, stillverket ble slukket i går, og ingen trafikkstyrer skal lenger betjene Moss St.

    Moss St RIP.jpg


    /Morten
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... framskrittets pris, - eller?? Noen her har en footer som lyder "Er det framskritt når en kannibal spiser med kniv og gaffel...?" .... til tider kan man saktens lure på hva som egentlig er framskritt...
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja!
    Det er nettopp spørsmålet:

    Hva er egentlig framskritt?

    /Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja!
    Det er nettopp spørsmålet:

    Hva er egentlig framskritt?

    /Morten
    Det er ihvertfall ikke "stillstand", "alt var så mye bedre før"... Det sier mer om individ enn utvikling. Om utvikling er lik fremskritt er jeg mer usikker på.. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ja ordet "fremskritt" kan neppe brukes eller retferdigjøres brukt når man omtaler hva som skjer med jernbanen i Norge for tiden. De siste 20 årene har man brukt argumentet at NSB var for topptungt administrasjonsmessig...... nå etter all rasjonaliseringen og massakreringen av NSB, har det topptunge blitt mange dobblet og aldri før i historien har det vært flere direktører med millionlønninger innen for jernbanesektoren enn nå.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sikkert fremskritt er riktig begrep i alle sammenhenger, men brukes som et utvalgt ord for å skape en bestemt (positiv) vinkling. Jeg pleier heller å bruke ord som "prosess", eller synonymet "endring" fordi det ikke er sikkert at noe skal innebære en forbedring annet enn, nettopp endring.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innføring av ny teknologi har ofte, men ikke alltid, en eneste drivkraft - økonomi... dvs innsparing. I de fleste tilfeller mister man også noe, og dette "noe" er ofte en menneskelig faktor, som selvsagt koster kroner. Om dette faktisk fører til reelle framskritt kan nok være emne for debatt. Siden jeg bor ytterst i havgapet er fyrvesenet et eksempel... Automatiseringen av fyrene gjorde fyrvokterne overflødige. Dermed forsvant den visuelle kontrollfunksjonen som disse utførte, både i sikkerhetsmessig og beredskapsmessig sammenheng, i tillegg til den vedlikeholdsjobben disse fyrvokterne utførte. Famskritt i den sammenheng at dette var en jobb som kun passet for de færreste, og en økonomisk innsparing ( kanskje?), men samtidig tap av andre funksjoner.
    Nettbank har feks sine store fordeler, men også betydeliege ulemper for de som trenger hjelp, og ikke minst den menneskelige kontakten som er nærmest totalt fraværende. Da jeg for en måned siden solgte en eiendom, tok det to uker å få tak i "min" kontakt for å få avklaring på noen merkelige papirproblemer.... I stadig økende grad er slik kontakt blitt mer og mer umulig.... Bank, post, transport og spedisjon, NAV og flere offentlige instanser... hvis du er heldig er det et telefonnummer i Oslo du kan ringe til, som altfor ofte ikke skjønner bæra av problemet ditt,for å bli viderekoblet til dit du egentlig vil, - nei - det er umulig....
    Framskritt ?????
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Så er 140 års historie forbi, stillverket ble slukket i går, og ingen trafikkstyrer skal lenger betjene Moss St.

    Vis vedlegget 545487

    /Morten
    Har en følelse av uhygge mtp automatisering, digitalisering, kameralinser og sensorer på bekostning av den analoge menneskelig faktor i denne sammenheng.
    Dette på lik linje med einstøingene som voktet fyrene i en ikke altfor fjern fortid som vha egne øyne kunne komme med verdifull analog informasjon lenge før det øvrige redningsapparatet var både på og i luften. Men det kanskje slutt med seilskuter og kullfyrte damplokomotiver nå?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ihvertfall ikke "stillstand", "alt var så mye bedre før"... Det sier mer om individ enn utvikling. Om utvikling er lik fremskritt er jeg mer usikker på.. :)
    Er langt på vei enig med deg i dette HC, stillstand er ikke noe mål i seg selv, i hvertfall ikke i de fleste tilfeller, skjønt Murphy's fjerde lov er verdt å ha i bakhodet:

    "If it ain't broke, don't fix it".

    Vår sittende regjering avla i 2016 et løfte om at "NSB skal knuses", og det løftet har de satt alle kluter inn på og holde, således er det som Rudi også nevner:
    Bedriften har blitt plukket i biter og "avbyråkratisert" så til de grader at fra de tidligere 7 direktører, er det nå 23 direktører med million+ lønninger, alle med sin
    egen stab og støtteapparat. Hvis noen kan forklare den "logikken" er jeg lutter øre.

    Som du er inne på Aurora, medfører innføring av ny teknologi nesten alltid at den erstatter mennesker, og bedriftene er alltid interessert i å spare lønnsutgifter i det
    utøvende leddet. Så menneskene forsvinner og automatiseringen overtar, og vi som samfunn blir stadig fattigere av det, på flere plan.
    Den menneskelige kontakten forsvinner, så til de grader at vi nå til og med får levert dagligvarene levert på døra, bestilt på nett.

    - selv er jeg innom minst to av mine lokale matbutikker, hver eneste dag (unntatt søndag), hilser og småprater med ansatte og andre, det har en verdi i seg selv,
    og det tar jeg meg tid til, uansett.

    Noe av det jeg alltid lurer på, er når en "endring" (takk Bjørn) innføres, og det proklameres med brask og bram hvilken stor innsparing dette gir. Virkelig?
    Ja, kanskje i akkurat dette isolerte regnskapet - men når vi legger det inn i det store regnestykket, har vi neppe spart noe som helst, heller det motsatte.

    Everything is connected to everything else.

    / Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.670
    Torget vurderinger
    23
    Utvikling er ikke automatisk fremskritt. Det er bare..... utvikling. Levestandard er ikke nødvendigvis = livskvalitet. Rikdom har ikke nødvendigvis noen ting med finansiell situasjon å gjøre. Mange velstående er lutfattige.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, dagens luftetur startet ved en av byens idylliske perler, Børtevann, , hvorfra vi dukket inn i skogen
    og gikk oppover i terrenget til vi fikk syn på forsvarsverkene til Trinborg

    IMG_6722.jpg


    Trinborg er en såkalt bygdeborg, det finnes ca 90 i Norge og 7 i Østfold. Denne er en av de best bevarte i landet.
    Vi har kommet oss inn

    IMG_6716.jpg


    Trinborg stammer tilbake til eldre jernalder

    IMG_6717.jpg


    Selv om muren har rast sammen, er den ennå enkelte steder nesten to meter høy

    IMG_6719.jpg


    IMG_6718.jpg


    Et spennende og tankevekkende turmål, kun ca 1,6 km fra parkeringsplass.

    /Morten
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Så er 140 års historie forbi, stillverket ble slukket i går, og ingen trafikkstyrer skal lenger betjene Moss St.

    Vis vedlegget 545487

    /Morten
    Hadde jeg hatt litt større plass hadde stillverket vært Perlen i mitt Marklinanlegg!
    Men så som tingene er får jeg bare ønske automatikkitiken ømtålelig Lykke Til ... og skulle det skjære seg er hr.Trafikkstyrer forhåpentligvis bare et gamlehjem unna (i Spania) ;)

    Cheers!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo takk Jack. :rolleyes:
    Da Østre Linje ble opprettet som prøvestrekning for det nye signalløse signalsystemet ERTMS i 2016,
    gikk man på dagen inn på ALLE stasjoner og fysisk fjernet alle stillverk og alt tilbehør og interiør. Det vil si at, om de ikke allerede har blitt spiker,
    ligger stillverkene til Kråkstad, Tomter, Spydeberg, Askim, Slitu, Mysen, Eidsberg, Rakkestad, Gautestad og Ise henslengt et eller annet sted.
    Slik forsikret man seg om at det ikke skulle være noen back up, enten fikk man ERTMS til å fungere, eller så stod togene.

    Nå tre år etter, har det meste gått seg til, men systemet må ha en oppetid på 100%, for det finnes ingen alternativ.

    Derfor er det dessverre slik, at selv om telefonen skulle ha kommet til gamlehjemmet utenfor Malaga, og jeg - med all kunnskap -
    hadde reist hjem, hadde det vært lite jeg kunne utrettet. Alle stasjoner blir ribbet, det står ikke så mye som en pinnestol igjen inne.

    Moss st er antagelig allerede et tomt skall, ikke noe stillverk, ingen telefoner, ingen skrivebord, ingen stoler, - med litt flaks er det igjen én lyspære i en taklampe...

    Do or die...


    /Morten
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jo takk Jack. :rolleyes:
    Da Østre Linje ble opprettet som prøvestrekning for det nye signalløse signalsystemet ERTMS i 2016,
    gikk man på dagen inn på ALLE stasjoner og fysisk fjernet alle stillverk og alt tilbehør og interiør. Det vil si at, om de ikke allerede har blitt spiker,
    ligger stillverkene til Kråkstad, Tomter, Spydeberg, Askim, Slitu, Mysen, Eidsberg, Rakkestad, Gautestad og Ise henslengt et eller annet sted.
    Slik forsikret man seg om at det ikke skulle være noen back up, enten fikk man ERTMS til å fungere, eller så stod togene.

    Nå tre år etter, har det meste gått seg til, men systemet må ha en oppetid på 100%, for det finnes ingen alternativ.

    Derfor er det dessverre slik, at selv om telefonen skulle ha kommet til gamlehjemmet utenfor Malaga, og jeg - med all kunnskap -
    hadde reist hjem, hadde det vært lite jeg kunne utrettet. Alle stasjoner blir ribbet, det står ikke så mye som en pinnestol igjen inne.

    Moss st er antagelig allerede et tomt skall, ikke noe stillverk, ingen telefoner, ingen skrivebord, ingen stoler, - med litt flaks er det igjen én lyspære i en taklampe...

    Do or die...


    /Morten
    Hørte jeg DAB... Utvikling ja, fremskritt tja..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vi sier ikke at det er fremskritt, men prosesser som innebærer endringer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kompleksiteten i systemene vil uansett øke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn