Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, her vi inne på noe jeg anser som vesentlig.
    Hele mitt liv med Hi-fi har lært meg at jo mer mekanikk/teknikk du bygger inn i et system - desto flere kilder til feil oppstår.

    Så, for å ta før nevnte Østre Linje som eksempel, ØL var helt manuelt drevet, med fysisk betjente stasjoner, - og var den strekningen i Norge
    med færrest såkalte "uønskede hendelser" - eller for å si det enkelt; den tryggeste strekningen i Norge.

    Så, vi sparer kanskje penger i det korte løp og det lille regnestykket - men hva får vi tilbake, og hva koster det samfunnet - egentlig...?

    /Morten
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Kompleksiteten i systemene vil uansett øke.
    ...og derav øker også mengden potensielle feilkilder.
    I tillegg vil sannsynligvis summen av antall feilkilder øke kompleksiteten og vanskelighetsgraden mhp å få løst årsaken(e) til problemet.
    Så egentlig gjør vi enkle ting tildels unødvendig komplekse.
    Men vi har nå i hvert fall fått fjernet den menneskelige faktoren.
    Så aldri så galt at det ikke er godt for noe :rolleyes:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.224
    Torget vurderinger
    1
    Kompleksiteten i systemene vil uansett øke.
    ...og derav øker også mengden potensielle feilkilder.
    I tillegg vil sannsynligvis summen av antall feilkilder øke kompleksiteten og vanskelighetsgraden mhp å få løst årsaken(e) til problemet.
    Så egentlig gjør vi enkle ting tildels unødvendig komplekse.
    Men vi har nå i hvert fall fått fjernet den menneskelige faktoren.
    Så aldri så galt at det ikke er godt for noe :rolleyes:
    Sånn er det. Og det vil kreve ny kompetanse, og utvikling av nye arbeidstakere med kompetanse på dette..!
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Kompleksiteten i systemene vil uansett øke.
    ...og derav øker også mengden potensielle feilkilder.
    I tillegg vil sannsynligvis summen av antall feilkilder øke kompleksiteten og vanskelighetsgraden mhp å få løst årsaken(e) til problemet.
    Så egentlig gjør vi enkle ting tildels unødvendig komplekse.
    Men vi har nå i hvert fall fått fjernet den menneskelige faktoren.
    Så aldri så galt at det ikke er godt for noe :rolleyes:
    Sånn er det. Og det vil kreve ny kompetanse, og utvikling av nye arbeidstakere med kompetanse på dette..!
    Problemet har vel heller vært at noen først ødelegger fagmiljøet for så å leie inn konsulenter til å kjøpe systemer de slipper å ta ansvaret for. Helt enig i at det må være utvikling, men det er i de fleste tilfeller lurt å ta med de som her erfaring i beslutningene. Dette gjelder både bank og jernbane (og alle andre bransjer).
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.224
    Torget vurderinger
    1
    Kompleksiteten i systemene vil uansett øke.
    ...og derav øker også mengden potensielle feilkilder.
    I tillegg vil sannsynligvis summen av antall feilkilder øke kompleksiteten og vanskelighetsgraden mhp å få løst årsaken(e) til problemet.
    Så egentlig gjør vi enkle ting tildels unødvendig komplekse.
    Men vi har nå i hvert fall fått fjernet den menneskelige faktoren.
    Så aldri så galt at det ikke er godt for noe :rolleyes:
    Sånn er det. Og det vil kreve ny kompetanse, og utvikling av nye arbeidstakere med kompetanse på dette..!
    Problemet har vel heller vært at noen først ødelegger fagmiljøet for så å leie inn konsulenter til å kjøpe systemer de slipper å ta ansvaret for. Helt enig i at det må være utvikling, men det er i de fleste tilfeller lurt å ta med de som her erfaring i beslutningene. Dette gjelder både bank og jernbane (og alle andre bransjer).
    Det blir som med skolebygningene etter at vaktmesteren ble flyttet ut av skolens ansatte, og ansvarsforholdet overført til kommunen. Forfallet ved bygningsmassen ble påtagelig etter hvert fordi vaktmesteren ikke lengre var pålagt å utbedre skader og vedlikehold uten at dette var kartlagt, budsjettert og bestemt ved kommunens etat med ansvar for dette. Personalkonfliktene ved skolen økte fordi oppgaver vaktmesteren gjorde før ikke lengre var vedkommendes ansvarsområde men heller ikke andre ved skolen. Rektor hadde ikke lengre noe administrativt ansvar eller rett til å pålegge vaktmesteren oppgaver, og vaktmesteren hadde ikke lengre tilhørighet til skolen slik som før. Vedlikehold var ikke lengre vaktmesterens ansvarsområde i stillingsbeskrivelsen, men en budsjettpost hos kommunens ansvarlige etat som i større eller mindre grad hadde et distansert forhold til skolens bygningsmasse -men intet ansvar for arbeidsoppgaver som tidligere var blitt pålagt vaktmesteren av skolens administrative leder, som nå ikke lengre heter "rektor", men "enhetsleder"..!

    Det kunne sikkert vært redegjort ytterligere for, men enden på visa er som regel den bygningsmassen etter hvert blir så dårlig vedlikeholdt at det lønner seg å rive for så å bygge noe helt nytt, arkitekttegnet og moderne tilpasset nye standarder og behov. Der kruttet selvsagt må finnes opp på nytt, og bygninger styrt av estetikk i større grad enn funksjonalitet reises i det ganske land.

    Satt på spissen, men kanskje ikke så langt fra sannheten IRL aka "In Real Life".
     
    Sist redigert:

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    De senere regjeringers løsning på det meste innen offentlig sektor...
    Forfallet startet vel på 80-tallet, etter jappetiden ble kortsiktig avkastning viktigere enn vedlikehold. Det gjelder både offentlig og privat sektor. Neste generasjon får ta over utslitt infrastruktur og et tomt oljefond etter at vi kanskje har fått pensjonen vår.

    La oss kose oss med litt musikk og tenke på noe annet.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så var helgejobbingen over, det siste jeg gjorde før jeg "bosatte" meg på jobben var å få klippet hunden,
    han var ganske rufsete...

    IMG_6728.jpg


    Men så fikk dyktige Karina ham, før fullservice

    IMG_6729.jpg


    Etter børsting, vask og føhning, klipp, plukking i ører og klipp av klør

    IMG_6733.jpg


    Slitsomt for Gio og, så da vi kom til jobb, tok han livet med ro i go'stolen sin.

    IMG_6735.jpg


    Så var han i form til og bli med mor på soppjakt

    Soppjakt 1.jpg


    Og det får'n si, Fru Lagga fant både kantarell og piggsopp

    Sopp 1.jpg


    Så mens jeg tøyset med togene, tilbrakte hun aftenen med rensing

    Sopp 2.jpg


    Så var det min jobb og snitte opp soppen og få den i tørkeren - om et snaut døgn går de på glass

    IMG_6736.jpg


    /Morten
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Sees vi på Fredriksten festning i kveld?
    Robert speller opp til dans se :rolleyes:
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skulle så gjerne vært det Power'n, men jeg har togene å holde i rute i natt.... :(

    IMG_6754.jpg


    Derimot blir det en tur tur Larkollen torsdag for å se Øystein Sunde med utvidet band.

    ShineySmileysSmile.jpg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ingen bombe, men Øystein Sunde leverte på Larkollen i kveld.
    Det var 100 festlige minutter, og utsolgt var det - 1000 billetter solgt.

    Veldig stas å se ham sammen med Meget i Sløyd, blåserrekke, kordamer og gjest Reidar Larsen.
    Ubetalelig også da Sunde knakk sammen i latter under "Bleieskiftarbeider" - kordamene la inn et meget besnærende og sexy overgir
    da de sang "Tørk meg, tørk meg, pappa kom og tørk meg..."

    ShineySmileysGrin.jpg


    Jeg kjøpte boksen med alle skivene hans i fjor, og der lå det bl.a. en inngangsbillett til valgfri konsert med Sunde i 2019,
    artig og faktisk få brukt den.

    64C51B9C-83D3-48A5-B3AA-8BC64CD21A6B.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Skulle så gjerne vært det Power'n, men jeg har togene å holde i rute i natt.... :(

    Vis vedlegget 546329

    Derimot blir det en tur tur Larkollen torsdag for å se Øystein Sunde med utvidet band.

    Vis vedlegget 546330
    Ahhhh...så synd, men jeg ser togene ble klokket inn med en høykvalitetsklokke :cool:
    Så da var vel som vanlig alt under kontroll på Sarpsborg stasjon.
    Robert Plant viser seg å ha mye igjen av sin stemmeprakt, så dette kan anbefales ved neste korsvei Lagga.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jøss, er det Ken Hensley som holder på å le seg fillete.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Javisst er det Ken Hensley Tom. :cool:
    Helgen har i det store og hele blitt tilbrakt på Gressvik. Jeg kan ikke si annet enn at miljøet der er ganske unikt,
    tettheten av musikere og rockerær er merkbart, og for 15. året på rad ble Gressvik Summerparty avholdt sist helg.
    Vi var invitert til vorspiel hos en av de lokale entusiastene både fredag og lørdag, og det er en herlig gjeng som samles hos Jan Egil.

    Anlegget hans tenker jeg og presentere utover høsten...

    Følgen av vorspiel er jo såklart at vi kommer litt sent på det, men fredag fikk vi med oss siste forband - Course Of Fate.
    Disse holder på med plateinnspilling om dagen, og for de av dere som tåler litt god prog - notér navnet.

    IMG_7417.jpg


    Hovednummeret fredag var smått legendariske Artch som dessverre bare fikk sluppet to album på -80tallet før eventyret var over
    - eller, - var det det?

    IMG_7426.jpg


    IMG_7435.jpg


    IMG_7490.jpg


    IMG_7540 (2).jpg


    IMG_7462.jpg


    Det var en deilig dose Heavy Metal på fredagskvelden!

    Vokalistjobben i Artch var jo grunnen til at Eirikur Hauksson flyttet til Norge, heldigvis for oss har han blitt her.

    Lørdag var vi tidlig på tur til Fredrikstad, og møtte Ken Hensley som hadde med sitt nye livealbum.
    Passet så klart også på og få signert et par av skivene mine i samme slengen. :rolleyes:

    IMG_7569.jpg


    IMG_7571.jpg


    Hensley var kjempehyggelig og pratsom til tusen, det var en trivelig time som gikk alt for fort.
    Måtte jo bli et bilde med familien som driver Moonrise Records også.

    IMG_7578.jpg


    Etter en stund kom også Eirikur innom, i tillegg til Artch synger han også med Hensley på en del av de klassiske Uriah Heep-låtene

    IMG_7579.jpg


    Da vi etter hvert kom oss ned til Gressvik torg lørdag kveld, var The Spotted Cats i godt driv og serverte en gullrekke av coverlåter
    på et meget høyt nivå, dyktige, dyktige folk dette!
    Det eneste som skurret for meg var å få servert "Black Night" på en Les Paul i stedet for en Stratocaster - dét låt..... - annerledes...

    IMG_7580.jpg


    Men så var det lørdagens hovedattraksjon - Ken Hensley. Dette er åttende gangen Hensley spiller på Gressvik, og det er merkbart at han er
    like glad for å være her som vi er for å ha ham her, en kveld full av følelser. I år måtte han opp før konserten for å få "a token of our affection",
    et portrettmaleri. Hensley mistet sin lillebror til kreft for et par uker siden, og fikk da også fortalt at store deler av overskuddet fra hans siste album
    går til et fond hans bror ønsket.

    IMG_7598.jpg


    Så var det music on!

    IMG_7610.jpg


    IMG_7621.jpg


    IMG_7637.jpg


    IMG_7642.jpg


    IMG_7656.jpg


    IMG_7677.jpg


    IMG_7696.jpg


    IMG_7706.jpg


    IMG_7734.jpg


    IMG_7738.jpg


    Fabelaktig kveld, fabelaktig helg.

    / Morten
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Herlig. Får jo nesten gåsehud av å se hva slags helg du har hatt. Kjenner jeg er misunnelig, men innrømmer det ikke.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var en super helg i musikkens tegn Thomand, hyggelig selskap med folk som er minst like musikkinteresserte
    som meg, og to dager med supre musikkopplevelser på Gressvik torg.

    Jammen ble det 15 sekunder berømmelse i lokalavisa også

    Ken Hensley i Fredrikstad.JPG


    Ken Hensley i Fredrikstad 4.jpg


    Ken Hensley i Fredrikstad 5.jpg


    Så viste det seg i dag at det var kællen til en gammel venninne som malte portrettet av Hensley, morsomt!

    Ken Hensley i Fredrikstad 3.jpg


    Anyways - her hjemme har en eller annen komponent hatt en nedsmelting, følgelig er det stille...

    Det er faktisk så stille at jeg kan HØRE Fru Lagga rense dagens kantarellfangst ute på verandaen

    IMG_7743.jpg


    /Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.516
    Antall liker
    102.824
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk!! Hensley var en av heltene fra undomstiden, tøft at han holder på enda! Hadde en gørtøff sound på keyboards.

    "Sunrise" og "Gypsy" - epic performances!!!



     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hensley er stadig i farta Sluket, og holder på med ny plate as we speak.
    Den kommer til året, og da blir også alle Heep-album gjenutgitt, om de skal remastres glemte
    jeg å spørre om.
    Det strømmet mange godbiter fra scenen lørdag; Easy Livin’, July Morning, Sunrise - you name it. :cool:
    En av rockeræne på Gressvik samler - av alle ting - på Hammondorgel, og Hensley låner en riktig gammel B3
    når han spiller der, så lyden var akkurat den deilige fete sorten du tenker på.

    /Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.516
    Antall liker
    102.824
    Torget vurderinger
    23
    Faen også - dette visste jeg ikke ellers skulle jeg ha vært der!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    IMG_7719.jpg


    Sunrise
    And the new day's breakin' through
    The morning
    Of another day without you
    And as the hours roll by
    No-one's there to see me cry
    Except the sunrise
    The sunrise and you
    Tired eyes drift across the shore
    Looking for love and nothing more
    But as the sea rolls by
    No-one's there to see me cry
    Except the sunrise
    The sunrise and you
    Sunrise
    Bless my eyes
    Catch my soul
    Make me whole again
    Sunrise,…
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kult. Opplevde Hensley selv på "intimkonsert" i fjor

    006 (Medium).jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Anmoder stasjonsmester Lagga vennligst om å holde det aldrende proghuet på Klavestadhaugen informert om når slik levende historie oppholder seg eller passerer omegnen. Man trenger tydeligvis å få lagt inn en sterkere linje fra Jungeltelegrafen her oppe slik at man kan få renset ørnene med antikvarisk rørlyd, og stemmer i fra fortiden :rolleyes: Moro å lese at dere fikk med dere munter passiar med Herr Hensley, og jeg tviler ikke på at det låt tøft med Eirikur på vokal heller.

    "Speaking in tounges!"
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar selvkritikk Power'n, og nevner med en gang at Beatles 1969 kommer til et nyoppusset Sarpsborg Scene i - åpningshelgen tror jeg.
    Billetter er ikke lagt ut riktig ennå, men de kommer til og gå fort.
    Noe av det nye på Sarp Scene er jo en orkestergrav, og derfor blir dette showet, hvor alt Beatles spilte inn i 1969 skal spilles, herunder hele
    Abbey Road og Let it Be - fremført med fullt orkester i tillegg til bandet.

    Dette vil du ikke gå glipp av...

    Ellers har det vært noen dager hjemme med anlegget, som jeg gjerne skulle gått glipp av.

    Kort fortalt startet det med delvis bortfall av en kanal, og mens jeg sjekket koblinger og
    byttet en og en komponent for å finne kilden spraket det voldsomt til, kulminerte med et knall
    og lukten av brent elektronikk...

    Det var forforsterkeren som var synderen, antar at et rør har gått, så får vi se hvor mye elektronikk
    havariet har tatt med seg....

    Vei, i jakten på svikeren satte jeg inn Lassemanns ZAPsolute i toppen.

    IMG_7751.jpg


    RIAA ble også skiftet uten at det hadde noe med saken å gjøre, og den siste eksplosjonen pekte
    på forforsterkeren.
    Heldigvis hadde jeg en preamp til i huset en gammel godsak fra -80tallet som ble annonsert av en av
    forumets aktive selgere som strøken.
    I dette tilfelle betød "strøken" at alle lys var gått, og samtlige kontakter måtte loddes på nytt, ja ja…

    Elektronisk Bureau/Thomas tok den jobben, og installerte også LED-lys i stedet for de gamle pærene,
    så hadde jeg igjen en Yamaha C-4. Jeg var lykkelig eier av en slik i siste halvpart av -80tallet, og var glad
    for å få en slik i hus igjen - i hvert fall etter service.

    IMG_7754.jpg


    Med C-4 på plass, fungerte alt igjen, og så vidt jeg kan bedømme virker alle elementer i begge høyttalere, puuh!

    Bemerk for øvrig at C-4 er fra platespillernes gullalder, med ikke mindre en tre phono-innganger, samt MM-justeringer i front.
    Heldigvis har den også to pre out, noe jeg trenger i mitt oppsett.

    IMG_7756.jpg


    Spiller like godt med RIAA'en i Yamaha'en en stund, morsomt å mimre litt.

    IMG_7757.jpg


    IMG_7755.jpg


    Det er som å høre på et annet anlegg - hvilket det seff også er

    IMG_7750.jpg


    Nye live'n til Ken Hensley kan anbefales!

    IMG_7758.jpg


    /Morten
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Nå ble jeg helt skjelven hva ny Beatles forestilling på Sarpsborg scene angår.
    Jeg bør kanskje donere nødvendige midler til stasjonsmesteren som er langt mer "online" enn meg i det daglige for å sikre meg 2 billetter!?

    Ad skjerpings og Ken Hensley lover jeg/vi og ikke henge i skjørtene på fruen og deg, men vi vil gjerne underrettes om at det er saker og ting på gang nede i Fredrikstad/Sarpsborg.

    Moro med rørpre og transistor effekt inn i mellom :p
    Har selv gått på en skikkelig smell i den sammenheng (fortalt til det kjedsommelige tidligere her inne), men godt at det kun var ARen som midlertidig er nede. Det holder liksom med en dubbeditt av gangen som må repareres.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble jeg helt skjelven hva ny Beatles forestilling på Sarpsborg scene angår.
    Jeg bør kanskje donere nødvendige midler til stasjonsmesteren som er langt mer "online" enn meg i det daglige for å sikre meg 2 billetter!?
    Alle "50 years ago today" showene har vært ubetalelige, men dette siste kommer klart til å bli en verdig finale.
    Fru Lagga og undertegnede tar på ferie om få dager, og vi setter oss selv i utlendighet, følgelig har jeg selv outsourced
    kjøp av billetter til en kompis, i tilfelle de dukker opp mens vi er borte.

    Jeg har videreformidlet eders ønske om to billetter, det virket som om vedkommende var villig til å strekke seg dithen.

    ShineySmileysGrin.jpg


    /Morten
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.998
    Nå ble jeg helt skjelven hva ny Beatles forestilling på Sarpsborg scene angår.
    Jeg bør kanskje donere nødvendige midler til stasjonsmesteren som er langt mer "online" enn meg i det daglige for å sikre meg 2 billetter!?
    Alle "50 years ago today" showene har vært ubetalelige, men dette siste kommer klart til å bli en verdig finale.
    Fru Lagga og undertegnede tar på ferie om få dager, og vi setter oss selv i utlendighet, følgelig har jeg selv outsourced
    kjøp av billetter til en kompis, i tilfelle de dukker opp mens vi er borte.

    Jeg har videreformidlet eders ønske om to billetter, det virket som om vedkommende var villig til å strekke seg dithen.

    Vis vedlegget 549622

    /Morten
    Storveis Lagga :cool:
    God tur til det største landet - UTLANDET ;)

    Vedkommende barmhjertige samaritan må så gjerne sende en PM via deg slik at finansene er på plass før innkjøp av billetter.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar selvkritikk Power'n, og nevner med en gang at Beatles 1969 kommer til et nyoppusset Sarpsborg Scene i - åpningshelgen tror jeg.
    Billetter er ikke lagt ut riktig ennå, men de kommer til og gå fort.
    Noe av det nye på Sarp Scene er jo en orkestergrav, og derfor blir dette showet, hvor alt Beatles spilte inn i 1969 skal spilles, herunder hele
    Abbey Road og Let it Be - fremført med fullt orkester i tillegg til bandet.

    Dette vil du ikke gå glipp av...

    Ellers har det vært noen dager hjemme med anlegget, som jeg gjerne skulle gått glipp av.

    Kort fortalt startet det med delvis bortfall av en kanal, og mens jeg sjekket koblinger og
    byttet en og en komponent for å finne kilden spraket det voldsomt til, kulminerte med et knall
    og lukten av brent elektronikk...

    Det var forforsterkeren som var synderen, antar at et rør har gått, så får vi se hvor mye elektronikk
    havariet har tatt med seg....

    Vei, i jakten på svikeren satte jeg inn Lassemanns ZAPsolute i toppen.

    Vis vedlegget 549460

    RIAA ble også skiftet uten at det hadde noe med saken å gjøre, og den siste eksplosjonen pekte
    på forforsterkeren.
    Heldigvis hadde jeg en preamp til i huset en gammel godsak fra -80tallet som ble annonsert av en av
    forumets aktive selgere som strøken.
    I dette tilfelle betød "strøken" at alle lys var gått, og samtlige kontakter måtte loddes på nytt, ja ja…

    Elektronisk Bureau/Thomas tok den jobben, og installerte også LED-lys i stedet for de gamle pærene,
    så hadde jeg igjen en Yamaha C-4. Jeg var lykkelig eier av en slik i siste halvpart av -80tallet, og var glad
    for å få en slik i hus igjen - i hvert fall etter service.

    Vis vedlegget 549452

    Med C-4 på plass, fungerte alt igjen, og så vidt jeg kan bedømme virker alle elementer i begge høyttalere, puuh!

    Bemerk for øvrig at C-4 er fra platespillernes gullalder, med ikke mindre en tre phono-innganger, samt MM-justeringer i front.
    Heldigvis har den også to pre out, noe jeg trenger i mitt oppsett.

    Vis vedlegget 549455

    Spiller like godt med RIAA'en i Yamaha'en en stund, morsomt å mimre litt.

    Vis vedlegget 549456

    Vis vedlegget 549457

    Det er som å høre på et annet anlegg - hvilket det seff også er

    Vis vedlegget 549458

    Nye live'n til Ken Hensley kan anbefales!

    Vis vedlegget 549459

    /Morten
    Oj, oj Morten.. Da får vi ta episode IV med "Reperatørene kommer" Håper ikke det var for mye røyklukt i stua når det skjedde.. :cool:

    Mvh lassemann
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.516
    Antall liker
    102.824
    Torget vurderinger
    23
    Var det ikke fredag i går, HERR Lagga? Hm?? Skal vi måtte gå tørrlagte gjennom Helga?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her:

    Artistic-Nude-Implied-Nude-Photo-by-Photographer-Ralph-Anderson-FullSizeu15.jpg


    Artistic-Nude-Silhouette-Photo-by-Model-Sylph-Sia-FullSize.jpg


    Artistic-Nude-Studio-Lighting-Photo-by-Model-Elle-Beth-FullSizeu9.jpg


    Blueriverdream 1.jpg


    Ceara-Blu 1.jpg


    Ceara-Blu 2.jpg


    Contour-Artistic-Nude-Photo-by-Model-MelissaAnn-FullSize.jpg


    Gwen Nymph 1.jpg


    Gwen Nymph 3.jpg


    Romahni 2.jpg


    Helgen har løpt litt fra meg, beklager gutter - midt opp i en full jobbehelg har jeg surret med de siste
    ferieforberedelser - for nå er faktisk sommerferien her!!!

    Klokken står på "ille tidlig" i morgen, så skal vi etter planen være i Lisboa i løpet av morgendagen.

    Ønsker dere alle en fin sensommer!

    /Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.516
    Antall liker
    102.824
    Torget vurderinger
    23
    Kos dere noe aldeles voldsomt, slik dere pleier! Nå er jo godværet over for i år her hjemme, så timingen kunne ikke vært bedre! Klem & AssGrab :D
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så er det ferie i Lisboa, litt drama ble det på vei ut - da man i siste liten bestemte seg for å bytte et nesehjul. Kapteinen rodde seg inn med å si at han vurderte det som slitt, så det «er greit å bytte før vi stikker sørover». Halvveis i flighten kom det så «er det en lege ombord?» Det var to, og uten å gå i for mange detaljer hadde de begge hendene fulle til vi landet. Etter landing måtte vi så bli sittende til ambulansepersonell hadde kommet på plass og fått gjort jobben sin. Vel inne i Lisboa skulle vi ta siste biten med trikk nr 12, den var overfylt og vi fikk kjeft fordi vi presset oss inn med kofferter foran istedet for bak (antar jeg) To stopp senere kom det på en gammel dame som ikke bare ikke ble tilbudt plass der det er satt av seter til eldre, handikappede og gravide, men i tillegg så hun at det sto en nybakt mor med ungen på armen i midtgangen. Å si at damen tente på alle plugger er en grov underdrivelse, hei så høylytt det ble der inne! Piken i resepsjonen er hjelpsomheten selv, men kart har hun ikke - så hun peker oss istedet i riktig retning og forklarer masse. Etter et par forsøk har vi kommet til at retningssansen hennes er en smule utfordret. (Når vi har ettersjekket med eget kart) Etter å ha brukt tid på å finne en god restaurant, viste det seg at det allikevel er fort gjort og trå feil - mye kan nevnes, men det «morsomste» var nok en av forrettene: hvit asparges. Det måtte jo bestilles, men det som var servert var helt «mushy» i konsistensen. Da vi påpekte at dette ikke var fersk asparges men hermetiske, kom kelneren med et glass asparges i lake for å poengtere at de var helt «fresh»...

    8B58D06C-B51C-4008-B987-11664E5C0F53.jpg


    Uansett, rommet er aldeles suverent, med minikjøkken og liten»røykebalkong» ut mot byen og folkelivet. Herfra kan det bare bli bedre!
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skal du trakke rundt i Lisboa må du sjå Sao Jorge. Sjekk dei små restaurantane med få bord i gamlebyen, Alfama, dei er langt betre enn dei i sentrum. Men det kan fort bli for mykje Fado (Sentrum har ein bra vinylbutikk, du må leite - hugsar ikkje adressa. Be om å få komme ned i kjellaren, der er nokre godbitar).
    Prøve breiflabb Tambouril, eller den portugisiske versjonen av reker i kvitlauk (Gambas Piripiri). Og sidan de er to; bestill ein Cataplana (fisk- og skaldyrstuing/-suppe) Og sjølvsagt Vino Verde på denne tida av året.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn