Det er ihvertfall sånn jeg tenker. Forsøker å ha en tanke bak de endringer som gjøres, forsøker å sammenligne utfallet med forventningene. Ganske ofte gjør jeg en tweak fordi det er et kult lite prosjekt, men uten egentlig å forvente noe hørbart resultat. Når utfallet av og til blir et annet enn forventet: forsøke å finne ut mer om hvorfor, inkludert å forsøke å finne en eller annen målemetode for å forstå hva som skjer. Noen ganger er de eneste målemetodene jeg kan tenke ut så håpløst mye arbeid eller forutsetter så mye dyrt utstyr at jeg rett og slett ikke gidder, men noen ganger kan man komme en liten bit lengre i forståelsen med metoder som er overkommelige å få til. Så får man leve med at målemetodene, akkurat som alt annet her i verden, ikke er perfekte. Men poenget for meg i denne hobbyen er jo min egen forståelse og å videreutvikle musikkgleden i stua, ikke å publisere vanntette vitenskapelige artikler som bygger opp under en teori og en akademisk karriere.Greven skrev:Jeg har tvert imot det inntrykk at de som kjemper for mer seriøs testmetodikk vil se på et overrraskende resultat med glede. Kaste seg over det nye problemet for å systematisere det og dermed komme til bunns i det, slik at lydkvaliteten kan økes.Voff skrev:Du får kun svar som du spør. Dersom du spør om hva du hører forskjell på under en blindtest får du svar på nettop det; intet annet. Meg bekjent diskuterer vi ikke blindtester her. Hjernen utligner forskjeller i sanseintrykk ved direkte sammenligning; dette gjelder både syn og hørsel. Derfor kan tildels betydelige forskjeller forbli udetekterte. Men det er vel det tilhengere av blindtester ønsker? Slik at man kan få bekreftet sine forutinntatte holdninger i stedet for å komme til bunns i problemet.
Skal man være vanntett, trenger man kanskje en sånn sak: http://www.harman.com/wp/pdf/HarmanWhitePaperMLLListeningLab.pdf
Sjekk avsnitt 2.6 "Automated speaker mover". Da kan man gjøre orntli' blindtest, da.
EDIT: Avsnitt 2.7 "Blind versus Sighted Listening Tests" er også interessant, om da ikke denne tråden nå har beveget seg så langt ut i grønnsaklandet at ingen lenger er interessert i annet enn å delje hverandre i hodet med hifi-komponenter. :