Jeg lever i en relativ virkelighet, der en ting står i forhold til noe annet.Parelius skrev:De vil vel forbli en slik minimal komponent uansett om "det grunnleggende er " etc.? Eller får de større betydning hvis det "grunnleggende etc. ikke er riktig gjort.Espen R skrev:Når det grunnleggende er riktig gjort, rørtypene, enkelhet, hardwiering, ikke IC'er i signalveien, microfontypene osv. så blir kablene en minimal komponent i denne sammenheng.
Jeg spør, fordi du tidligere har sagt:
Edit: la inn noen uthevelser i den siterte tekst fra Espen.Espen R skrev:Tankevekkeren for meg er at det er såpass store forskjeller i gjengivelsen på 1 meter signalkabler selv i High-end sjiktet. Det er tydeligvis at godlyden ligger litt bortgjemt her og der...som bare venter på å komme frem i dagen.
Selvsagt måtte vi le litt av tullebukkene som hevder at forskjellene vi hører på kabler er innbilte.![]()
For å si det sånn: Hvis jeg hadde valget mellom et anlegg hvor forstererkretsløpene var gjort med gode rør (i en riktig konfigurasjon) fra 40-tallet og med standard kabling fra 40-tallet OG et annet anlegg hvor forsterkerkretsløpene utelukkende består i IC'er og transistorer fra 2007, og de beste kabler jeg kan kjøpe, så ville jeg uten betenkeligheter valgt førstnevnte alternativ. Kablene blir i denne setting av minimal betydning.
Som jeg har sagt tidligere her på sentralen, så er jeg av den oppfatning av at det området som vi har gjort desiderte fremskritt de seneste år på hififronten, er forståelsen av viktigheten av alle "omkringliggende" ting som strøm, kabler, isolasjon fra omgivelser, resonansedempning osv.
Husk at på 40-tallet var det nok minimalt med "strømforurensning" kontra i dag. Derfor er filtrering mye viktigere i dag.