Litt å tygge på for målemafiaen!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
DIY_dude skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg er ikke helt enig med deg. Utgangspunktet må jo være:

Dersom en med trenet smakssans ikke klarer å skille to viner i en blindtest. Vil han da klare det en fredagskveld etter biffen?
Nei, men han vil lettere klare å skille vinene hvis han får drikke noen flasker over en lengre tilvenningsperiode. Akkurat som man vil eie hifi-utstyret over en lengre periode. Når lydklippene reduseres til noen sekunder igjen så skal man være ekstremt godt trent for å kunne skille, huske og beskrive forskjellene. Da hjelper det ikke hvor musikalsk man er, så lenge man ikke har øvd på akkurat denne øvelsen. Såvidt jeg vet er det veldig få som har trening i dette innen hifi, men veldig mange som har trening når det gjelder vin og kaffe. Derfor blir det litt søkt å trekke inn vinsmaking i hifi-sammenheng.
Da vil jeg påstå at han vil behøve å beholde begge de to vintypene over en lenger periode. Dersom han går over til en annen vintype og drikker bare denne over en lengre periode vil han etter hvert få jevnet ut smaksforskjellene. Det er rett etter endringen at han lettest kan smake forskjellen.

Dette medfører at toneangivende vinprodusenter også setter en standard for hva som er bra vin, egentlig delvis uavhengig av hva som kan måles i objektiv kvalitet.

Vi har litt av dette fenomenet innen hifi også, bare at her er det også snakk om en tilpasning mellom de ulike komponentene. For eksempel begynnte man, ved innføringen av digitale kilder på begynnelsen av 80-tallet, også å bruke mer og mer domediskanter. Dette var før man var kjent med viktigheten av spredning, og siden man ikke kompenserte over hodet for dette i filteret fikk man alt for mye diskantenergi fra de nye diskantene med mer spredning enn de man tidligere brukte. Dette ble opptakten til de store paneltestene i den Canadiske audioorganisasjonen, og opphav til en stor del av "digital lyd"-mytene, men det ble også opphav til at det på store deler av 80- og 90-tallet ble en trend at forsterkere med veldig tilslørt topp og pompøs bunn ble toneangivende "referanseforsterkere". Dette i sin tur medførte en kraftig forsinkelse i prosessen med å få implementert spredningskontroll på dagsordenen hos de ulike utviklingsavdelingene for høyttalere... ja du ser sikkert hvordan ballen ruller.

Dette ble litt ot, men man kan kanskje si det sånn: Tilpasning til klang skjer både vha tweaking/utskiftning, men også psykisk. Siden det skjer på hardwaresiden også betyr det at for eksempel en alt for tynn kabel kan låte relativt bra dersom man bruker en alt for stor forsterker på en høyttaler som er bygget for forsterkere med lav dempningsfaktor. Altså, dersom kabelen er dyr nok vil man alt for lett sette fokus på de rimeligere delene i oppsettet og gjøre de endringene som skal til for å tilpasse oppsettet forøvrig til kabelen. Hadde kabelen vært billig hadde man i stedet byttet ut denne helt enkelt.

L

Ludo

Gjest
Fush skrev:
RoDa skrev:
Hehe, morsom du Fush/Seeker ;D

Du kan da ikke mene at vi som hører forskjell på kabler kan lære deg å gjøre det samme?
Enten hører du forskjell eller så hører du ikke.
Nei, nå misforstår du. Jeg mener at du skal vise andre at DU hører forskjell.

Hvis jeg vil vise at jeg hører forskjell på Katie Melua og Åge Aleksandersen, så kan jeg for eksempel gjøre det på følgende måte: Jeg kobler et headset med en 5 meter lang kabel på MP3-spilleren min. Jeg setter meg i et rom med headsettet på, mens du sitter i et annet rom og styrer MP3-spilleren. Du spiller så i fritt valgt rekkefølge utvalgte klipp av henholdsvis Melua og Aleksandersen. Jeg kan garantere at jeg for hvert klipp innen få sekunder og med 100% treffsikkerhet kan si hvilken artist det er som synger. Jeg vil treffe på 100 av 100 repitisjoner, eller flere om ønskelig. Det burde være overbevisende nok.
Mener du 100% seriøst at du sammenlikner testing av kabler med testing av to forskjellige artister ??? Svar ærlig nå...

O

om.s

Gjest
Ludo skrev:
Fush skrev:
RoDa skrev:
Hehe, morsom du Fush/Seeker ;D

Du kan da ikke mene at vi som hører forskjell på kabler kan lære deg å gjøre det samme?
Enten hører du forskjell eller så hører du ikke.
Nei, nå misforstår du. Jeg mener at du skal vise andre at DU hører forskjell.

Hvis jeg vil vise at jeg hører forskjell på Katie Melua og Åge Aleksandersen, så kan jeg for eksempel gjøre det på følgende måte: Jeg kobler et headset med en 5 meter lang kabel på MP3-spilleren min. Jeg setter meg i et rom med headsettet på, mens du sitter i et annet rom og styrer MP3-spilleren. Du spiller så i fritt valgt rekkefølge utvalgte klipp av henholdsvis Melua og Aleksandersen. Jeg kan garantere at jeg for hvert klipp innen få sekunder og med 100% treffsikkerhet kan si hvilken artist det er som synger. Jeg vil treffe på 100 av 100 repitisjoner, eller flere om ønskelig. Det burde være overbevisende nok.
Mener du 100% seriøst at du sammenlikner testing av kabler med testing av to forskjellige artister ??? Svar ærlig nå...
Jeg har ihvertfall lært meg forskjellen på en fis og det å gjøre i buksa, men det har tydeligvis ikke alle (om vi skal følge tanke om å høre forskjell på to artister, mener jeg), de må ha bevis for at det faktisk skjer, ps; spør han om høyttaler plassering ;) ......

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.379
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
...
Vel, nå var ikke denne tråden hele hendelsesforløpet. Denne tråden ble vel startet på bakgrunn av hva som har versert på de ulike andre kabeltrådene de siste månedene.
...
De siste månedene ... skal vi se her er en kjapp oversikt over «Hot topics» på kabelhjørnet, a.k.a. rosenes leir, siden april:

1 179 innlegg : «Blindtester», startet av Roysen
536 innlegg : «Innspilling av kabler: myte eller fakta?», startet av OS
373 innlegg : «Hr. Askeland skal få ha tråden sin i fred, så svarer her», startet av nb
320 innlegg : «Litt å tygge på for målemafiaen!», startet av Endre Askeland
249 innlegg : «Nordost Odin», startet av Koenig

Det var de trådene med mer enn 100 innlegg - alle trådene har et utgangspunkt og en karakter, hvor man kan forvente bred deltakelse og høy temperatur. Jeg har ikke fulgt med på så veldig mange andre kabeltråder, men jeg har inntrykk at temperaturen i de fleste av dem er betydelig lavere

...
Ingen har vel nektet deg å ha den personlige meningen. Siden den ikke er bevist, er det vel også tillatt å ha andre meninger om emnet?
...
Det handler ikke bare om synsing og mening, det handler også om å anerkjenne eksisterende kunnskap fra fagmiljøene på området. Man kan selvfølgelig stille sprøsmål og kritsere speisfindigheter til det knap nok er noe igjen, men å forkaste eksisterende kunnskap før man har satt seg inn i den mener jeg er tendensiøst og uansvarlig

...
Nei blindtestene er ikke gode nok verktøy til dette. Det er ikke enighet om at blindtester er egnet. Det har her blitt argumentert for at blindtester er gode nok for bevisføringen i blant annet medisin - så hvorfor ikke innen hi-fi. Dersom man ser litt nærmere inn i hva som skjer ved bruk av blindtester innen medisin, så er ikke blindtesten selve bevisføringen. Blindtestingen blir benyttet for å verifisere resultatene man har dokumentert på andre måter. Blindtesten brukes dermed ikke som bevisførsel alene.
...
Men det forhindre likevel ikke at en enkelt godt gjenomført og kritisert positiv blindtest kan være tilstrekkelig for å få ballen til å rulle. En eneste positiv blindtest som tjener sin anerkjennelse gjennom publisering, kritikk og verifisering er godt nok til å stoppe kjeften på mange tørre trangsynte teoretikere. Jeg begynner å lure på om denne terpingen din på «ikke godt nok bevist» (som regel i forståelse av tilnærmet 100 % sikkert, trur eg), egentlig er en tilnærming til utopia om at intet er bevist - og derfor er allt mulig.

...
Da tror jeg nok du har rett i din antagelse om brillene. En blindtest fjerner kun en påvirkningsfaktor - den at du vet hvilken kabel som er koblet opp. Vanlig lytting blir avfeid som for dårlig og subjektiv. Blindtest er i så fall tilnærmet like subjektiv og dårlig fordi alle andre påvirkningsfaktorer som er til stede ved vanlig lytting fremdeles kan påvirke resultatet av en blindtest. I tillegg tilfører selv blindtesten en ny påvirkningsfaktor som har blitt rapportert her fra folk som har utført blindtester selv - at selve blindtest "settingen" førte til at man konsentrerte seg om helt andre ting enn man vanligvis gjorde ved normal lytting. Dersom du mener dette er svakt fundert politisk argumentasjon/retorikk tror jeg ikke det bare er synet ditt du burde sjekke opp.
...
Dette handler utelukkende om tillit til egene ører og lyttetrening under de betingelsene som gjelder for aktuelle test. Som nevnt er min egen erfaring at jeg hører bedre når setter meg selv i «modus» for «kritisk lytting», enn i «modus» for «normal lytting». Mitt modus for kritisk lytting er forøvrig en utmattelsesøvelse som jeg ikke bedriver med til daglig. Fluktuerende konsentrasjon og oppmerksomhet ift. reproduksjon av lyd er en vesentlig utfordring under alle omstendigheter, derfor mener jeg det også er viktig å «varme opp» hørselen i forkant av lyttetesten. For min egen del er det nettopp denne typen fluktuasjon som utgjøre en vesentlig forskjell mellom «kritisk lytting» og «normal lytting», til fordel for førstnevnte

mvh
KJ

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fush skrev:
Så konklusjonen til "synsemafiaen" er fortsatt som følger: Det er fint mulig å høre forskjell på kabler, men det lar seg ikke gjøre å demonstrere for andre enn seg selv. Enig?
I min verden og i min kjellerstue hvor jeg hører på musikk. Der betrakter jeg denne sysselen som en hobby.
HOBBY ! Hvilken annen hobbyvirksomhet blir det stilt slike krav til å dokumentere sine opplevelser som i denne ? Min måte og dyrke en hobby på, er og finne avslapning og glede i det. Ikke å måtte stå til rette for hva jeg opplever med krav til dokumentasjon.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
DIY_dude skrev:
Nei, men han vil lettere klare å skille vinene hvis han får drikke noen flasker over en lengre tilvenningsperiode.
Men det er vel nettopp det dyktige vinsmakere gjør, konstant, nettopp for å tilvenne gane og tunge og nese og øyne de ulike vindistriktenes og merkenes egenskaper og forskjeller.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
rolfozzy skrev:
Fush skrev:
Så konklusjonen til "synsemafiaen" er fortsatt som følger: Det er fint mulig å høre forskjell på kabler, men det lar seg ikke gjøre å demonstrere for andre enn seg selv. Enig?
I min verden og i min kjellerstue hvor jeg hører på musikk. Der betrakter jeg denne sysselen som en hobby.
HOBBY ! Hvilken annen hobbyvirksomhet blir det stilt slike krav til å dokumentere sine opplevelser som i denne ? Min måte og dyrke en hobby på, er og finne avslapning og glede i det. Ikke å måtte stå til rette for hva jeg opplever med krav til dokumentasjon.
Dersom det er en hobby og man ikke ønsker noen debatt om hvorvidt det er påviselige forskjeller på kabler, er det ikke da dumt å kaste seg ut i en debatt og komme med påstander man nekter å dokumentere?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
rolfozzy skrev:
Fush skrev:
Dersom det er en hobby og man ikke ønsker noen debatt om hvorvidt det er påviselige forskjeller på kabler, er det ikke da dumt å kaste seg ut i en debatt og komme med påstander man nekter å dokumentere?
Nei hvorfor det ? Det var en meningsytring.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Ludo skrev:
Nei, jeg gjør ikke det. Det er derfor jeg spør "kabeltilhengerene" om hva de selv mener skal til når det gjelder kablene.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
rolfozzy skrev:
Helt greit det, men la oss diskutere evt. motivasjon for å faktisk gjennomføre noe sånt etterpå. Spørsmålet mitt er enkelt og greit: Er det mulig, evt. hvordan, å demonstrerer denne ferdigheten ("å kunne høre forskjell på kabler") for andre, dersom dette var noe man faktisk hadde lyst til å gjøre?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fush skrev:
rolfozzy skrev:
Helt greit det, men la oss diskutere evt. motivasjon for å faktisk gjennomføre noe sånt etterpå. Spørsmålet mitt er enkelt og greit: Er det mulig, evt. hvordan, å demonstrerer denne ferdigheten ("å kunne høre forskjell på kabler") for andre, dersom dette var noe man faktisk hadde lyst til å gjøre?
Ja det er nok mulig. Men jeg har ikke tenkt å opptre med ferdighetene mine.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
rolfozzy skrev:
Har som sagt full forståelse for det. Men om du en dag måtte/ville/skulle, hvordan hadde du da gått fram for å gjøre det? Er det noen som kan svare på det?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fush skrev:
rolfozzy skrev:
Har som sagt full forståelse for det. Men om du en dag måtte/ville/skulle, hvordan hadde du da gått fram for å gjøre det? Er det noen som kan svare på det?
Da hadde jeg gått til oppgaven med åpne øyne.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
rolfozzy skrev:
Er ikke meningene til de som mener at slike påstander bør dokumenteres like mye verdt?
Alle meninger er jo like mye verdt selvfølgelig. Fins det forresten noe dokumentasjon på at det ikke er forskjell på kabler ?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
rolfozzy skrev:
Snickers-is skrev:
rolfozzy skrev:
Er ikke meningene til de som mener at slike påstander bør dokumenteres like mye verdt?
Alle meninger er jo like mye verdt selvfølgelig. Fins det forresten noe dokumentasjon på at det ikke er forskjell på kabler ?
Det finnes _mye_ dokumentasjon på hvordan kabler fungerer. Det meste er over 100 år gammelt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....har vi så lært noe nytt og nyttig av denne tråden ? Annet at det er to leire som begge til tider skyter med skarpt...både over ...og under beltestedet....??????? :-[

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
18
Konklusjon : Vi enes om å være uenig å tar en øl ;D (fiiinere vare for den som foretrekker det selvfølgelig :) ) , det er jo fredag :).

Kan jo referere til Prima veras små koselige kriger, som varer fra mandag til fredag ;D (for de som kjenner låten)...

Her er det Robert Plant og Tuborg for øyeblikket, HEPP !

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Fush skrev:
Hvis du skulle vise andre at du hører forskjell på kabler, hvordan ville du gjøre det?
Sånn som i nr 25?

Jeg gjør det ved å beskrive forskjellene med ord, så kan du eller andre etterprøve det i eget anlegg om du/dere opplever de samme endringene.
Nylig gjort med Whistler Cerise, hvor Espen R som jeg besøkte ikke hadde lest min omtale eller hørt/lest om disse kablene tidligere.
Allikevel ble hans lyttebeskrivelser etter å ha prøvd kablene i eget anlegg nærmest en blåkopi av hva jeg skrev i Fidelity.

Nå er det mulig at jeg hadde sendt ut for sterke telepatiske signaler, eller at mine ansiktsuttrykk og mitt kroppspråk avslørte hvordan denne kabelen låter.
Men nei, jeg tror ikke det.

I min verden er det ikke hvorvidt det faktisk er en forskjell på kabler som er interessant, det er istedet hvilke forskjeller det er som jeg finner interessant.
Så jeg har ikke noe mål eller ønske om å overbevise folk som ikke hører forskjeller om at de er reelle, jeg er heller litt misunnelig.
For ærlig talt så ville alt vært så mye lettere dersom det ikke var lydmessige forskjeller på kabler.

Mvh
Rolf

L

Ludo

Gjest
RoDa skrev:
Fush skrev:
Hvis du skulle vise andre at du hører forskjell på kabler, hvordan ville du gjøre det?
Sånn som i nr 25?

Jeg gjør det ved å beskrive forskjellene med ord, så kan du eller andre etterprøve det i eget anlegg om du/dere opplever de samme endringene.
Nylig gjort med Whistler Cerise, hvor Espen R som jeg besøkte ikke hadde lest min omtale eller hørt/lest om disse kablene tidligere.
Allikevel ble hans lyttebeskrivelser etter å ha prøvd kablene i eget anlegg nærmest en blåkopi av hva jeg skrev i Fidelity.

Nå er det mulig at jeg hadde sendt ut for sterke telepatiske signaler, eller at mine ansiktsuttrykk og mitt kroppspråk avslørte hvordan denne kabelen låter.
Men nei, jeg tror ikke det.

I min verden er det ikke hvorvidt det faktisk er en forskjell på kabler som er interessant, det er istedet hvilke forskjeller det er som jeg finner interessant.
Så jeg har ikke noe mål eller ønske om å overbevise folk som ikke hører forskjeller om at de er reelle, jeg er heller litt misunnelig.
For ærlig talt så ville alt vært så mye lettere dersom det ikke var lydmessige forskjeller på kabler.

Mvh
Rolf
Jupp, helt enig - det hadde vært en stor fordel... Tenk så enkelt å sette sammen et anlegg; man slipper jo hele problematikken med matching av kabler... For dem er det jo ikke no forskjell på! ::)

Som sagt i signaturen; jeg lytter med øra...

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
RoDa skrev:
Og hvis andre ikke hører de samme endringene, betyr det da at de ikke eksisterer? Spørsmålet er jo hvordan du skulle demonstrere dette nettopp for de som ikke selv hører de samme endringene.

L

Ludo

Gjest
Fush skrev:
RoDa skrev:
Og hvis andre ikke hører de samme endringene, betyr det da at de ikke eksisterer? Spørsmålet er jo hvordan du skulle demonstrere dette nettopp for de som ikke selv hører de samme endringene.
Vel, det kan jo være at man for eksempel har et anlegg som ikke rettferdiggjør en god kabel. Rett og slett mangel på transparans. Evt feilplassering...

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Ludo skrev:
Vel, det kan jo være at man for eksempel har et anlegg som ikke rettferdiggjør en god kabel. Rett og slett mangel på transparans. Evt feilplassering...
Dette er jo ikke svar på spørsmålet i det hele tatt...

L

Ludo

Gjest
Fush skrev:
Ludo skrev:
Dette er jo ikke svar på spørsmålet i det hele tatt...
Vel, jeg vet faktisk ikke om det går an å demonstrere det siden enkelte folk ikke hører forskjellene... Da er det bare sånn da. Ingen vits å banke det inn i hodet på folk som ikke klarer å høre slike forskjeller...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Fush skrev:
RoDa skrev:
Ops! ! !
Der hørte jeg ikke hva kjærringa sa, og nå eksisterer ho ikke lengre! ! Hvem faen skal vaske klærne mine nå??

Fra spøk til revolver: Dersom du ikke hører de samme tingene som meg, så betyr det ikke annet enn at du ikke hører dem.

Mvh
Rolf

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Ludo skrev:
Vel, jeg vet faktisk ikke om det går an å demonstrere det siden enkelte folk ikke hører forskjellene... Da er det bare sånn da. Ingen vits å banke det inn i hodet på folk som ikke klarer å høre slike forskjeller...
Så da står konklusjonen: Det finnes mennesker som kan høre forskjell på kabler, men disse ferdighetene er helt umulig å demonstrere for mennesker som ikke selv har dem. Riktig?

Bare så det er sagt: Jeg kunne demonstrert for en som er klinisk døv at jeg hører forskjell på Melua og Aleksandersen, gitt eksemplet mitt tidligere. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være annerledes med kabler.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
RoDa skrev:
Ops! ! !
Der hørte jeg ikke hva kjærringa sa, og nå eksisterer ho ikke lengre! ! Hvem faen skal vaske klærne mine nå??
Hvis du har ei kjerring som andre hverken kan se eller høre eller på noen anne måte oppfatte, hvordan kan andre vite at hun ikke bare eksisterer i ditt eget hode...?

RoDa skrev:
Fra spøk til revolver: Dersom du ikke hører de samme tingene som meg, så betyr det ikke annet enn at du ikke hører dem.
Samme som for kjerringa: Hvordan kan andre vite at de faktisk eksisterer, om de ikke på noen måte kan demonstreres?

R

Roysen

Gjest
Greven skrev:
Det er en feilaktig slutning å si at "siden det har blitt diskuter i 100 sider, så kan ikke blindtester være gode". 100 sider med intetsigende motargumenter, gjør ikke motargumentene noe særlig bedre.

Jeg gjorde et sammendrag av en annen blindtest-tråd, mest for å vise hvordan en tråd kunne blitt om moderatorene kontinuerlig hadde moderert.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13739.0.html

Jeg fjernet "junk-innlegg" slik som "Applaus!", "De tørre teoretikerne ødelegger hobbyen" osv, og plutselig var ikke invendingene så veldig mange... ::) De 100 sidene dine blir derfor fort vesentlig redusert om kvantiteten av innlegg skal være et sannhetsbevis for blindtestenes uduglighet. I tillegg var mange av de ikke reelle i den forstand at de var basert på feilaktige antagelser av statistikk eller hvordan en blindtest gjennomføres.

I tillegg må jeg på nytt påpeke at en blindtest ikke nødvendigvis er det samme som en ABX-test. Og hadde det ved en blintest eller ABX-test kommet frem til klare forskjeller, synes jeg det hadde vært utrolig spennende og interessant! ;)

Trådens tema: Litt å tygge på for målemafian. Har teoretikerne fått ny kunnskap? Nei.
Nå skrev jeg vel ikke at "siden det har blitt diskuter i 100 sider, så kan ikke blindtester være gode". Det er også direkte feilaktig at de 100 sidene kun inneholder intetsigende argumenter. Dersom du skal hevde det, må du nesten tilbakevise alle argumentene som befinner seg blant alle disse 100 sidene. Du er den som fremfor noen kun står for retorisk argumentasjon som at motparten ikke har argumenter eller kun intetsigende argumenter uten å ville gå de inn i dybden. Jeg synes derfor at dine innlegg i debatten er de som er minst interessante fordi de nesten aldri har noe reelt innhold eller om du vil kun intetsigende argumenter.

Ditt sammendrag er svært farget av ditt eget syn og er derfor i mine øyne like lite verdt som dine andre retoriske argumenter.

Om teoretikerne har fått ny kunnskap skal jeg la være usagt. Det som imidlertid kom frem i denne trådens åpningsinnlegg er at det er uten tvil målbare ulikheter på kabler. Det er medlemmer fra målemafiaen som har hevdet det motsatt her til det nærmest utrøttelige. For disse burde det i hvert fall ha kommet inn ny viten.

Jeg vil også gjenta meg selv i at denne tråden må sees i den sammenhengen den står. Den ble nemlig opprettet som et direkte resultat av all hakkingen målemafiaen har gjort mot synsemafiaen over flere måneder.

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
rolfozzy skrev:
Fins det forresten noe dokumentasjon på at det ikke er forskjell på kabler ?
Nei, men det finnes mye dokumentasjon på det omvendte. Faktisk også på hva som skiller ulike kabler også. Hvordan det?

P

Parelius

Gjest
Roysen skrev:
Det som imidlertid kom frem i denne trådens åpningsinnlegg er at det er uten vil målbare ulikheter på kabler. Det er medlemmer fra målemafiaen som har hevdet det motsatt her til det nærmest utrøttelige. For disse burde i hvert fall ha kommet inn ny viten.
Er dette sant, Roysen? (Det som sies i andre periode.)

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Hallo Snickers,

Jeg synes at du i denne beskrivelsen snur hendelsesforløpet litt på hodet. Så vidt jeg kan erindre var forløpet slikt:

Synsemafiamedlem til synsemafiamedlem: Disse kablene fungerte godt i mitt system. De burde du forsøke.
Målemafiaen: Dette er bare vrøvl. Kom med en blindtest som beviser din påstand.
Synsemafiaen: Kan ikke vi få lov til å nyte musikken vår i fred uten at dere skal avkreve oss for bevis? Problemet er at dette kan vi ikke bevise like lite som det motsatt syn kan bevises.
Eh, heter ikke tråden "Litt å tygge på for målemafiaen"? Det må da, så vidt jeg kan forstå, være en klar beskjed om at noen ønsker å utfordre den faglige delen av "panelet"?

Forøvrig er jo de fleste utspill fra "Synsemafiaen", som er med på å skape amper debatt, også direkte rettet mot de faglig orienterte med utsagn som:
"Dersom du hadde brukt ørene..."
"På skikkelig utstyr..."
"Om du ikke hadde vært så opphengt i målingene dine..."

Slike påstander insinuerer jo i høyeste grad at det er en uomtvistelig og svært konkret forskjell. Når man hevder noe slikt overfor en "motpart" må man også finne seg i å bli bedt om å dokumentere påstanden.
Jo da, du har rett i det. Men dersom du ser dette i en litt større sammeheng, vil du kanskje se at denne tråden ble opprettet som et direkte resultat av en lengre debatt som har pågått over flere måneder hvor settingen er mer i retning av den jeg antydet. Den argumentasjonen du viser til fra synsemafiaen vil i hvert fall jeg ta sterk avstand fra. Men det er ikke noe mindre provoserende å hevde at de som har lagt ned betydelig penger i noen kabler de synes spiller bra er noen lettlurte tullinger og at forhandleren som solgte kablene ler hele veien til banken.

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
Ludo skrev:
Aha!

Når du "hører" en forskjell som noen andre ikke hører så unviker du bare å dokumentere at du faktisk hører forskjell slik at du får rett i at du har mye flinkere ører eller et anlegg som "rettferdiggjør" en overpriset kabel?

L

Ludo

Gjest
Snickers-is skrev:
Ludo skrev:
Aha!

Når du "hører" en forskjell som noen andre ikke hører så unviker du bare å dokumentere at du faktisk hører forskjell slik at du får rett i at du har mye flinkere ører eller et anlegg som "rettferdiggjør" en overpriset kabel?
Men kjære deg da, du som konstruktør av både høyttalere og forsterkere i det noen påstår er verdensklasse må da ha oppdaget at det faktisk finnes forskjell på kabler? Når du sier overpriset så bør det vel kanskje huskes på at man finner HiFi anlegg i alle prisklasser og kvaliteter. Mener du f.eks. at Roysen og Endre Askeland skulle ta til takke med kablene fra Biltema ??? Du skal jo selv levere et anlegg til nesten 600k; du mener ikke seriøst at et slikt anlegg ikke klarer å nyte fordel av særdeles gode kabler???

Nå ble jeg skremt...

R

Roysen

Gjest
Kjære Snickersen,

Jeg har stor respekt for din kunnskap. Jeg har aldri møtt deg personlig men jeg har andrehånds informasjon om dette fra folk jeg har stor tiltro til. Mulignes kan det være at vi møtes om ikke så lenge hos en felles bekjent. Du skal heller ikke se bort fra at jeg kanskje kommer til å ta kontakt med deg en vakker dag for litt hjelp selv. Men når det gjelder kabler beklager jeg å måtte si at vi nok er temmelig uenige ;) Jeg regner imidlertid med at vi kan være enige om at gode kabler i hvert fall ikke ødelegger lydbildet?

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
Ærlig, diplomatisk og godt skrevet Roysen. Stort sett har jeg svært positive opplevelser av å møte folk jeg ellers har vært i diskusjon med på forumet, så jeg håper selvsagt også at så skjer.

Som regel må det en eller annen "korsvei" til før noen som i utgangspunktet er uenige om noe finner et felles "nullpunkt" og innser at de allikevel stort sett er enige om det aller meste.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Roysen skrev:
Kjære Snickersen,

Jeg har stor respekt for din kunnskap. Jeg har aldri møtt deg personlig men jeg har andrehånds informasjon om dette fra folk jeg har stor tiltro til. Mulignes kan det være at vi møtes om ikke så lenge hos en felles bekjent. Du skal heller ikke se bort fra at jeg kanskje kommer til å ta kontakt med deg en vakker dag for litt hjelp selv. Men når det gjelder kabler beklager jeg å måtte si at vi nok er temmelig uenige ;) Jeg regner imidlertid med at vi kan være enige om at gode kabler i hvert fall ikke ødelegger lydbildet?

Mvh
Roysen
Når har foreksempel internkabler til 4-5 kr meteren (les ekua) ødelagt lydvildet til IÖ sine 2-3-4 hundretusenkroners høyttalere med installasjonskabler som ht-kabler?

R

Roysen

Gjest
realist skrev:
Roysen skrev:
Kjære Snickersen,

Mvh
Roysen
Når har foreksempel internkabler til 4-5 kr meteren (les ekua) ødelagt lydvildet til IÖ sine 2-3-4 hundretusenkroners høyttalere med installasjonskabler som ht-kabler?
Jeg skjønner ikke hva du snakker om jeg - beklager.

Mvh
Roysen

Topp Bunn