Linn`s elskere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Spiller i dag på Linn Majik DSM og Majik 109+Rel sub. Vurderer oppgradere 109.
    I utgangspunktet ser jeg for meg gulvstående. Synes dog majik 140 blir litt store. Et par jeg har sett på er Kudos x3. Har også vurdert Tannoy XT6F.

    Lytterommet er på ca 4x2,5 meter men stor åpning i mot stue/kjøkken (40m2)

    Noen her inne som har synspunkter på bra høyttaler match? Budsjett ca 15-20’
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du kommer over et sett Majik Isobarik så er det en super høyttaler - hvis du investerer litt. Ej, den er jo litt større enn M140. Du kan drive den med DSMén men den er på ca 10% av sitt potensiale i det oppsettet. Jeg har et par M109 på stueanlegget og hadde en kort periode en Sizmik 10.75" sub men etter at jeg koblet innen Majik 6100 m aktive delefilter og skrudde av effekttrinnet i DSM'en via Konfig så solgte jeg subben. Nei, det var ikke super dypbass men M109 går vel ca 20dB lavere i aktiv drift + at alt annet ble mye bedre.
    Noe helt annet, en kompis kjøre seg et sett Audio Physics Yara II Superior og bruker en Sneaky DS + LK140. Imponerende bra på alle områder. Verdt å prøve til lite penger.
     

    Audior

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg vurderer å oppgradere strømmeforsterkern. Var hos Kontrapunkt og hørte først på nye Naim Uniti Nova, deretter Linn Select, som låt klart bedre, spesielt ryddigere lydbilde og luftigere diskant. Romkorreksjonen gir åpenbart en forbedring. Litt stiv pris da, 75`for full konstellasjon med Katalyst DAC og sluttrinn. Har lest gode tester i bl.a. Absolute Sound.

    Noe flere som har hørt på den ?
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hei, hørte også på den. Hadde ikke noen forventninger men positivt overrasket. Klart oppgradert med katalyst og også første gang jeg har hørt vellykket romoptimalisering. Var ikke endrign i klang men som om man fikk inn en vesentlig bedre komponent i hifi-kjeden.
    Fordelen med et oppgraderbart produkt er at det er nettopp det. Man kan begynne på den pris som en ønsker og deretter oppgardere uten å måtte ta tapet på å selge boksen for å kjøpe en ny.
    "Ulempen" som du på peker er at man jo kan høre hva full pakke gir. Som du sikker har sett så kommer det til å komme hardware oppgraderinger (suroundmodul, blåtann etc) i tillegg til hva som er tilgjengelig nå men en stor fordel med Linn er full softwareoppgradering til produkter som er 10 år gamle.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Ser at Kontrapunkt selger ut "alt" av Linn demovarer på Finn, inkludert nye Linn Selekt. Er det noen som vet hvorfor? Skal de slutte med Linn?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Kontrapunkt selger ut "alt" av Linn demovarer på Finn, inkludert nye Linn Selekt. Er det noen som vet hvorfor? Skal de slutte med Linn?
    Håper ikke det, men det er vel for å få ”rotert“ litt?!


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg går inn på www.mono.no står det bare "Customer has not paid webshopbills".
    Dette lover ikke godt...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg går inn på www.mono.no står det bare "Customer has not paid webshopbills".
    Dette lover ikke godt...
    Bekymringsverdig, men ser ikke ut som det stemmer når jeg prøver.
    Alt ser normalt ut idag.
    Det hender at firma skifter web-leverandør, mye har skjedd hos Romen i det siste, og ting er ofte uklart i en omleggingsfase.
    Tvilen kommer omtalte til gode.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Kontrapunkt sin nettside ser også normal ut?! Med Linn og det hele...!


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg mener å huske at jeg, i et "nyhetsbrev" (mail) fra Kontrapunkt for en tid tilbake leste at de hadde "flyttesalg". Dvs at de skulle flytte til nye lokaler.
    Dog - merkelig at det ikke fremgår på hjemmesiden deres.
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Linn

    Har hørt at Linn skal videreføres i Vibes Gate, og at det vil komme info i løpet av sommeren.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Er på jakt etter et fortrinn til anlegg 2 og har fått ent tilbud på en Linn Klimax Kontrol 2/b. Den skal kobles sammen med enten en Primare A32 eller EC 400 monoblokker. Er dette enda et trinn som er itoppsjiktet ang pre og kan anbefales?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er veldig gledelig, spesielt for Linn-kunder.
    Men også ellers, for det er ikke hver dag det åpnes en ny seriuøs hifi-butikk.
    Jeg gleder meg til å besøke butikken.
    Vi bevilger oss en skål for det ikveld.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Gratis oppgradering av stueanlegget. Nåja, kom over ett par sett Linn stativer og fikk ekperiementert litt med plasseringen. M109 er jo superfølsom for plassering. Slev m kun Majik DSM så ble det virkerlig oppgradering fra at de sto på samme benk som anlegget (ikke så rart akuratt det da), ikke bare fra 12'eren men også streaming. Kona både godkjente lydoppgraderingen samt estetikken :)
    Stueanlegg.jpg
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hei!

    Har blitt den lykkelige eier av en Akurate DS. MEGET fornøyd så langt.

    Har satt opp space optimisation etter beste evne, men tenker i mitt stille sinn at det nok kan gjøres bedre enn det jeg har fått til. Jeg mener jeg har målt rommet riktig, men strever litt med hva som er optimal plassering av høyttalere. Dessverre har ikke Linn målt høyttalertypen min.

    Hvis man kjøper et nytt Linn system har jeg forstått at man får en forhandler/ekspert på besøk og at hun/han setter opp systemet for deg. Mulig de også gjør en måling av høyttalerene dine(?). Siden jeg har kjøpt brukt har jeg ikke den muligheten, jeg tviler på at folka på Eksakt Audio er villige til å bruke tid på et system som ikke er kjøpt hos dem.

    Så, er det noen eksperttips der ute for å få satt opp space optimisation best mulig? (Bruker web-versjonen da jeg har hørt at den har bedre algoritmer enn den eldre versjonen som finnes i Konfig).

    Et mer freidig spørsmål er om det er noen i Oslo som er gode på akkurat dette og har litt tid å sette av til å hjelpe en ivrig stakkar. Holder til sentralt i Oslo. Kan tilby hyggelig selskap, bevertning og kanskje en flaske med noe godt som takk for hjelpen :)
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hei!
    Jeg har anskaffet meg en brukt Linn Akurate DS0 for å etter hvert fase ut CD-spilleren. Tanken er å bruke Tidal-abonnementet som kilde. Problemet mitt er at kontrollprogrammet, Linn Kazoo, ikke "ser" spilleren, men blir stående å spinne med teksten "waiting for rooms". Derimot finner den musikkfiler på PC-en og Linn Kazoo server.

    Mitt hjemmenettverk består av en brokoblet Altibox hjemmesentral fra Zyxel og en Jensen ruter. Jeg har prøvd å koble Akurate'n både med ruter og sentral uten resultat. Kazoo er også testet ut både på mobil og PC med Win10.

    Kan noen hjelpe meg med neste skritt i feilsøkinga? Er det for eksempel hjemmesentralen eller ruteren jeg skal koble med Akurate'n?
    Hei!

    Jeg hadde samme problemet. Løsningen hos meg var å gå inn på settings i Kazoo og under "Subnets" velge wlan alternativet. Dette måtte jeg dog gjøre hver gang, så ble litt tungvindt i lengden. Problemet ble hos meg løst i nyeste versjonen av Kazoo. Forøvrig synes jeg Kazoo er helt håpløs å bruke, så jeg har gått over til BubbleDS. Syns det har mye bedre brukergrensesnitt. I alle fall på Android.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hei, står en omfattende oppskrift på Linn's hjemmeside under oppsett.
    For min del så er den ene koblet kablet rett på bredbåndsruteren, mens de andre er koblet kablet til en Airport Express som følgelig er trådløst over til bredbåndsrouter.
    Når det gjelder Kazoo, så har jeg av og til opplevd det du skriver men løses vanligvis ved å lukke programmet på iPhone i alle fall. Virker som om når ejg går inn og ut av huset og til andre nettverkl at det ikke kobler seg på igjen. Tra no 2 sekunder så er ikke noe stress.
    Som opplyst på Kontrapunkts kundekveld så er det en ny versjon på trappene som er vesentlig anderledes. Blir spennende.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kjære Linn-elskere. Har anskaffet en Linn Axis med en Linn Akito tonearm, Herkules 2 PSU-kort og LP12 motor. Spiller flott, men har to små utfordringer jeg håper dere kan bidra med:

    1. Tonearm-løfter smeller armen ned på plata. Hva slags olje/guffe skal denne fylles med?
    2. Motor «nøkker» et par sekunder før den begynner å dra plata rundt. Dette skjer selv uten reim på. Noen som har noen formeninger om løsning (den går forøvrig greit når den har kommet seg i gang)?

    D42463B3-8E82-409F-B410-9D513E5A3AF4.jpeg
     
    Sist redigert:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle!

    Jeg kjøpte en Majik DS i går, og er så langt meget fornøyd. Rom-optimalisering fungerte utmerket, og fjernet all «bomull» i bassen (nei, har ikke dedikert rom, men det fungerer veldig godt i stua). I tillegg fant den NASen min uten at jeg trengte å fortelle den noe som helst om filbane. Herlig!

    I forbindelse med NAS så har jeg et spørsmål. Hvilke software bruker dere for avspilling? Til nå har jeg ikke gjort annet enn å laste ned Linn-appen og spille av direkte fra NASens music-mappe. Men mistenker at det finnes smidigere og bedre løsninger for dette, ikke minst med tanke på cover art.

    -Thomas
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.930
    Antall liker
    4.479
    Torget vurderinger
    1
    Har også Linn.... Selv om det dessverre ikke er en LP12..
    Denne står stuet bort, fungerer som den skal, men ikke liv i display.
    Får vel se om den ikke skal få en liten service, vært i kontakt med Linn og de sier laser, display og en del drivreimer ble skiftet hos dem i 2014.
    Så forhåpentligvis bare en kontaktfeil....
    Kanskje få tatt den i bruk som CD-spiller :)

    LinnUnidisk.jpg
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hei alle!

    Jeg kjøpte en Majik DS i går, og er så langt meget fornøyd. Rom-optimalisering fungerte utmerket, og fjernet all «bomull» i bassen (nei, har ikke dedikert rom, men det fungerer veldig godt i stua). I tillegg fant den NASen min uten at jeg trengte å fortelle den noe som helst om filbane. Herlig!

    I forbindelse med NAS så har jeg et spørsmål. Hvilke software bruker dere for avspilling? Til nå har jeg ikke gjort annet enn å laste ned Linn-appen og spille av direkte fra NASens music-mappe. Men mistenker at det finnes smidigere og bedre løsninger for dette, ikke minst med tanke på cover art.

    -Thomas
    Gratulerer!

    Jeg bruker Roon som avspilling. Kan ikke utstå Linn appen på Android. Også mulig å bruke Bubble DS.

    Jeg har blitt litt "room perfect Space optimisation koko" jeg :D Har kjøpt inn lasermåler for å få målt opp stue og kjøkken ordentlig. Har lagt inn to typer rom slik at jeg kan simulere stue med dør inn til kjøkkenet både lukket og åpen. Har et lass med forskjellige profiler hvor jeg forsøke å finne de optimale settingene. Vurdere å kjøpe et termometer med barometer slik at jeg kan legge dette inn i RP (noe som i tilfelle må gjøre for her lyttesesjon). Samboeren min bare rister på hodet :)

    Paradokset er at etter jeg fikk nye høyttalere i hus så bruker jeg nesten ikke Room Perfect fordi de låter så fordømt bra uten.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjære Linn-elskere. Har anskaffet en Linn Axis med en Linn Akito tonearm, Herkules 2 PSU-kort og LP12 motor. Spiller flott, men har to små utfordringer jeg håper dere kan bidra med:

    1. Tonearm-løfter smeller armen ned på plata. Hva slags olje/guffe skal denne fylles med?
    2. Motor «nøkker» et par sekunder før den begynner å dra plata rundt. Dette skjer selv uten reim på. Noen som har noen formeninger om løsning (den går forøvrig greit når den har kommet seg i gang)?

    Vis vedlegget 656437
    Kjenner du årsaken til at armlift reservoiret er tomt? Det blir jo ikke det uten videre. Komplett armlift finnes tilgjengelig som reservedel (så vidt jeg vet).

    Det kan kanskje være fornuftig å stille spm i LP12-tråden også:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/linn-lp-12.16037/page-75#post-3095739
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kjenner du årsaken til at armlift reservoiret er tomt? Det blir jo ikke det uten videre. Komplett armlift finnes tilgjengelig som reservedel (så vidt jeg vet).
    Takker for svar. Nei, er veldig usikker på hvorfor den er tom. Tenker jeg gjør et forsøk på å demontere den :). Tar spørsmålet om motor på LP12-forumet.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!

    Jeg bruker Roon som avspilling. Kan ikke utstå Linn appen på Android. Også mulig å bruke Bubble DS.

    Jeg har blitt litt "room perfect koko" jeg :D Har kjøpt inn lasermåler for å få målt opp stue og kjøkken ordentlig. Har lagt inn to typer rom slik at jeg kan simulere stue med dør inn til kjøkkenet både lukket og åpen. Har et lass med forskjellige profiler hvor jeg forsøke å finne de optimale settingene. Vurdere å kjøpe et termometer med barometer slik at jeg kan legge dette inn i RP (noe som i tilfelle må gjøre for her lyttesesjon). Samboeren min bare rister på hodet :)

    Paradokset er at etter jeg fikk nye høyttalere i hus så bruker jeg nesten ikke Room Perfect fordi de låter så fordømt bra uten.
    Ok. Ser mange sverger til Roon. Selv strømmer jeg bare direkte fra Synology NAS til Linn-appen på iPhone, som nevnt. Og jeg syns det fungerer veldig bra, minner meg mye om både Sonos- og BluOS-appene jeg bruker/ har brukt. Finnes det noen andre fordeler enn UX og cover art ved å bruke et program som Roon eller annet?

    Og enig, det er fort gjort å bli litt romkorreksjons-skada. Ønsker sterkt å høre om deres erfaringer her, og hvordan dere kom fram til beste resultat. For å ha et sammenlignings- eller vurderingsgrunnlag så kan jeg fort nevne hvordan rommet mitt er:

    Anlegget står i stue, og det er i det vesentlige et stort åpent rom, men med noen hjørner og tilstøtende rom uten dører. Det er også noen ganske massive tak til gulv-vinduer her :oops:. Videre er vegger og tak i gips (huset et ganske nytt så vi har ikke hengt opp bilder eller annet på vegger enda), gulv er laminat. Jeg har et stort viskose-teppe foran anlegget. Anlegget står i og for seg på en langvegg, men det finnes et hjørne som jeg ikke kommer unna. Høyttaleren som står "i" dette hjørnet står nå 50 cm unna sidevegg - målt fra fremre ytre hjørne. De er vinklet omlag 15 grader inn mot lytteposisjon.

    Jeg har forsøkt tre ulike innstillinger etter at oppmåling er gjort, der jeg får valget om å kompensere for hardere/ mykere materiale på vegger, i tak og på gulv:

    Forsøk 1.) Helt nøytralt (0% på alt)

    Forsøk 2.) Kompensere ørlite for gulvteppet og øvrige stoffmøbler, samt for stor kjøkkeninredning som er i et enda hardere materiale enn gips.

    Forsøk 3.) "Kompensert" i feil retning, altså motsatt av det jeg skriver under punkt 2. Av disse syns jeg dette punkt 3 ble det beste, fordi de to første jeg lagde fjernet litt for mye av "rullende ultrarytmiske bassganger" og det ble litt spisse topper. Punkt 3 ble en mellomting mellom ikke noe romkorreksjon og de to andre.

    Det er sikkert andre ting jeg kan forsøke, også. Men valgene jeg har gjort i forkant, som å måle rom, definere høyttalere, velge materiale på vegger osv gir seg selv.

    Jeg syns også det låter fordømt bra, Dynaudio Focus 160 og dette Naim-settet gifta seg usett (Gift ved første blikk?). Men ettersom Linn har denne fantastiske romkorreksjonen så er det gøy å teste hvor fintunet jeg klarer å få det.

    Takker for respons :)

    -Thomas
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Finnes det noen andre fordeler enn UX og cover art ved å bruke et program som Roon eller annet?

    Og enig, det er fort gjort å bli litt romkorreksjons-skada. Ønsker sterkt å høre om deres erfaringer her, og hvordan dere kom fram til beste resultat.
    Hvis høytalerene dine står med ulik avstand til sidevegg så kan du kompensere for det i Roon. En av mine høyttalere står nærme et hjørne mens en annen står midt i rommet. Dette gjør at lydbildet skyves litt til venstre, og at det er mer bass på venstre side. I tillegg er det litt ulik avstand fra lytteposisjon til høyttalerne. Ved å bruke DSP funksjonen i Roon kan jeg kompensere dette slik at jeg får en sentrert lydbilde som er bedre balansert.

    Angående Space optimisation så er det mye nyttig informasjon i denne tråden -> https://www.hifiwigwam.com/forum/topic/129719-linn-space-optimisation/

    Det viktigste er å prøve seg frem og bruke ørene! Slik jeg har forstått det er det dog sånn at jo tidligere de ulike valgene kommer i prosessen, jo viktigere er de. Dvs. at temperatur og fuktighet er viktigere enn absorbering. Ideelt sett har man fått disse på plass før man begynner å justere på siste slideren.

    Personlig opplevde jeg stor effekt av å legge tilstøtende rom inn i modellen, slik at den kan ta med hva som skjer med lyden når den forsvinner ut av stuen og inn på kjøkkenet :) Kan legge ut bilde av rommodellene i ettermiddag så er det lettere å forstå hva jeg mener.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hvis høytalerene dine står med ulik avstand til sidevegg så kan du kompensere for det i Roon. En av mine høyttalere står nærme et hjørne mens en annen står midt i rommet. Dette gjør at lydbildet skyves litt til venstre, og at det er mer bass på venstre side. I tillegg er det litt ulik avstand fra lytteposisjon til høyttalerne. Ved å bruke DSP funksjonen i Roon kan jeg kompensere dette slik at jeg får en sentrert lydbilde som er bedre balansert.

    Angående Space optimisation så er det mye nyttig informasjon i denne tråden -> https://www.hifiwigwam.com/forum/topic/129719-linn-space-optimisation/

    Det viktigste er å prøve seg frem og bruke ørene! Slik jeg har forstått det er det dog sånn at jo tidligere de ulike valgene kommer i prosessen, jo viktigere er de. Dvs. at temperatur og fuktighet er viktigere enn absorbering. Ideelt sett har man fått disse på plass før man begynner å justere på siste slideren.

    Personlig opplevde jeg stor effekt av å legge tilstøtende rom inn i modellen, slik at den kan ta med hva som skjer med lyden når den forsvinner ut av stuen og inn på kjøkkenet :) Kan legge ut bilde av rommodellene i ettermiddag så er det lettere å forstå hva jeg mener.
    Skjønner. Det er jo en fordel, det du nevner med DSP. Men en skulle jo tro at det er nettopp det Linn-programmet gjør også, ved at avstander plottes inn...? Jeg opplever ikke noe skjevhet nå, høres veldig sentrert ut, selv om den ene står 50 cm fra et hjørne.

    Luftfukt og temp er jo klink umulig nå på sommeren som det er så sjuke variasjoner. Der må jeg bare legge meg på noen få gjennomsnitt for sommer og et gjennomsnitt for vinter (som er mer stabilt).

    Jeg la også inn rubb og rake i modellen Alle tilstøtende rom, lettvegger, kriker og kroker. Og målene ble så nøyaktig jeg får til med tommestokk (lasermåler har jeg ikke). Fint om du legger ut bilde, ja. Artig å se om jeg er i nærheten hva detaljer angår :)
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Glemte helt bort dette med bilder i går, men ut fra det du skriver så har vi nok lagt oss på nogenlunde samme linje.

    Det viktigste er som jeg skrev tidligere å eksperimentere og bruke ørene. Skru også SO av innimellom for å se hvordan lyden er da. Jeg synes noen ganger at litt av "livet" i musikken forsvinner med romkorrigering på. Samtidig blir den også litt ryddigere.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Glemte helt bort dette med bilder i går, men ut fra det du skriver så har vi nok lagt oss på nogenlunde samme linje.

    Det viktigste er som jeg skrev tidligere å eksperimentere og bruke ørene. Skru også SO av innimellom for å se hvordan lyden er da. Jeg synes noen ganger at litt av "livet" i musikken forsvinner med romkorrigering på. Samtidig blir den også litt ryddigere.
    Kan virke sånn, ja.

    Også enig i det du skriver i andre avsnitt. Det er litt sjanger- og produksjonsavhengig, også. Og ikke minst lydnivå. Kjørte opp Cannibal Corpse "Torture" på litt over normalt lyttenivå i går, og da ble det klart finere (i den grad CC blir fint :LOL:) med korreksjon enn uten. Det rydda opp der det burde. Kjørte deretter opp Dire Straits, og da ble det finest uten. Og sent i går kveld satt jeg og hørte på litt ymse på lavt volum etter at kone og barn hadde lagt seg, og da var det også fines uten korreksjon. På lavt volum trampet jeg takten om jeg ville eller ikke.

    Kommer nok til å gjøre noen flere forsøk. Kanskje med å kompensere 10% i "feil retning" for vegg/tak/gulv, for å forsøke å finne en gylden middelvei mellom ingen korreksjon og det programmet i utgangspunktet anbefaler. Kan også hende at en sub på en god måte kan fylle ut det jeg syns jeg "mister" når jeg benytter romkorreksjon med de tilsynelatende riktige verdiene lagt inn.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Hei alle!

    Jeg kjøpte en Majik DS i går, og er så langt meget fornøyd. Rom-optimalisering fungerte utmerket, og fjernet all «bomull» i bassen (nei, har ikke dedikert rom, men det fungerer veldig godt i stua). I tillegg fant den NASen min uten at jeg trengte å fortelle den noe som helst om filbane. Herlig!

    I forbindelse med NAS så har jeg et spørsmål. Hvilke software bruker dere for avspilling? Til nå har jeg ikke gjort annet enn å laste ned Linn-appen og spille av direkte fra NASens music-mappe. Men mistenker at det finnes smidigere og bedre løsninger for dette, ikke minst med tanke på cover art.

    -Thomas
    BubbleDS fungerer perfekt for meg. Bruker aldri Linn Kazoo.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør Bubble som Linn-appen ikke gjør? Ikke et kritisk spørsmål, selv om jeg innser at det kan se sånn ut 🙂 Kun nysgjerrig.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Gjør vel det samme men alt går mye kjappere pluss at den er mer oversiktlig og enklere i bruk.
     

    Masatrol

    Fersking
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei. Har en majik 33w int.amp. Hva anbefaler dere av høytaler som kan match denne lille forsterkeren? Rom ca20m2
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn