Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Nå koster et pund 25% mer enn den gangen pluss prisstigning i 15 år gjør sitt.
    Ellers ser jeg Tangerine får god omtale så sikkert gode produkter. Har du fått deg Karousel på spilleren din?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er usikker på om clampen fra Tangerine ivaretar estetikken ved en LP12, i mine øyne, men det er vel lyden (les musikken) som teller 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Man bør vel generelt være forsiktig med for tung clamp, uten at jeg kjenner vekten på denne.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Veier bare 118 gram så det tåler nok både lager og fjærer. Litt ugreit design om stiften skulle ta seg en tur ut på etiketten.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Min siste oppgradering på LP12: Har lenge hatt angst for at støvdekselet skal falle ned på spilleren, noe det gjorde en gang jeg skulle til å børste plata eller stiften. Har prøvd flere "triks" for å forebygge dette, men har aldri blitt helt trygg på å forlate spilleren med dekselet oppe. Har bl.a skiftet til nye hengsler flere ganger, i håp om å få noen med strammere fjærer, men dette har vært til liten hjelp, i alle fall over tid. Hva gjør man så? Jo, med skuffa full av hengsler fikk jeg plutselig ideen om å montere en tredje hengsel mellom de to fra før, og det skulle vise seg å fungere helt glimrende, akkurat slik jeg håpet og omtrent som på min Luxman PD171.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en gang opplevd å få levert hengsler med for svak fjær. Sendte en email til Linn og fikk et nytt par i posten noen dager senere. De fungerte bra i rundt 15 år. Kjøpte nye for 5-6 år siden og de fungerer fremdeles som de skal.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har også dette "problemet" med mitt støvlokk. Byttet én gang, men det nye var heller ikke så stive som de burde vært.
    Har benyttet de samme hengsler på min modifiserte TD-150, som har noe mindre støvlokk, og der fungerer det utmerket.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en gang opplevd å få levert hengsler med for svak fjær. Sendte en email til Linn og fikk et nytt par i posten noen dager senere. De fungerte bra i rundt 15 år. Kjøpte nye for 5-6 år siden og de fungerer fremdeles som de skal.
    Da er det vel disse slakke jeg gjentatte ganger har vært uheldig å fått tilsendt. Kanskje noe Linn har valgt å fortsette å selge for å tømme varelageret, selv etter klager. Jeg har tatt opp dette problemet med Kontrapunkt opptil flere ganger, men vet ikke om de brydde seg om å formidle dette videre til Linn.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Har også dette "problemet" med mitt støvlokk. Byttet én gang, men det nye var heller ikke så stive som de burde vært.
    Har benyttet de samme hengsler på min modifiserte TD-150, som har noe mindre støvlokk, og der fungerer det utmerket.
    Godt å få bekreftet at det ikke bare er meg som er vanskelig og farer med tull. Tror jeg har nevnt dette i denne tråden tidligere også, men opplevde vel da at jeg var ganske alene om kritikken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg har registrert at det er relativt mange - på ulike fora, som har hatt bemerkninger med dette gjennom mange år.
    Fellesnevner er vel at man har opplevd Linn som lite mottakelige for å erkjenne at dette har vært en "problem" over lengre tid.
    Selv Cymbiosis har jo (så vidt jeg husker) hatt dette oppe som et tema. Og - hvorfor i all verden Linn ikke har gjort en liten endring i spec i løpet av alle disse årene er mildt sagt uforståelig.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Det er det jeg også har tenkt. Burde være en smal sak å lage hengsler som er litt strammere. Og ut fra det du skriver er det vel utenkelig at Linn ikke er kjent med problemet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Samme erfaring med hengslene. Tar av lokket hver gang jeg spiller i frykt for at lokket skal knerte stiften.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skal sjekke om det er mulig å øke spennet i fjærene, og om det kan bedre «problemet». I mitt tilfelle er det lite som skal til.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    To hengsler fra Linn koster vel omtrent det samme som 3 halvlitere på Aker brygge. Burde være overkommelig om de holder noen år. Holder de ikke lokket oppe er det bare å legge inn en klage.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    To hengsler fra Linn koster vel omtrent det samme som 3 halvlitere på Aker brygge. Burde være overkommelig om de holder noen år. Holder de ikke lokket oppe er det bare å legge inn en klage.
    Nei, hengslene koster ikke all verden, men det er irriterende å ikke kunne stole på at lokket holdes oppe om man er uoppmerksom et øyeblikk. Legge inn klage har jeg gjort opptil flere ganger, men det har ikke ført til noen forbedring på de jeg har prøvd å bytte til. At du synes å være såre fornøyd med hengslene er jo greit nok, men du behøver ikke bagatellisere andres frustrasjon over disse.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan står en ny LP12 Majik seg i markedet idag, kontra andre designer? Prisen er gått opp, men det er vel en generell greie?
    Jeg synes brukte LP12 koster for mye, sammenlignet med ny. Dessuten er det jo stor usikkerhet knyttet til tilstand ved å kjøpe brukt, siden man ikke kjenner historikken.

    For meg er eiergleden viktig i dette tilfellet og har sett på en Majik med Fluted valnøttplinth. Jeg er veldig fornøyd med nåværende spiller, men en LP12 er noe helt spesielt... på godt og vondt faktisk. Foreløpig, i tillegg til pengene selvfølgelig, holder konseptet meg litt igjen også, Reloop er til sammenligning en sann fornøyelse å holde på med. Ikke for det, å fikle med en LP12 har noe fornøyelig over seg også, det skal sies.

    Tar gjerne imot noen tanker vedr. saken :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Virker på meg som at LP12 holder prisen svært godt. At den i tillegg har alle de rare pussighetene spillerne som er varianter av AR-oppfinnelsen (subchassis stående på tre fjærer og remdrift) er belemret med er sjarmerende synes jeg.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke uenig i at konseptet har sine sjarmerende sider. Når det kommer til pris vs ytelse osv vil man nok få mange ulike svar, en subjektiv greie.
    Det er nok mange andre fintlydende platespilere der ute, men få som matcher designet til LP12. Vel, din og dess like er også veldig flott da ;)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om det var manglende drahjelp på en lite intelligent spørsmålsstilling? Vet ikke, men blir ingen LP12 på meg denne gangen 😁

    Kjøpte istedet noe annet som også gir stor eierglede, enkel å ha med å gjøre og som jeg ser frem til å hente. Et alternativ til min TurnX
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Kult. Et par saker der som en ordinær LP12 kunne ha godt av: Hengsler og bryter.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ha en prekambrium LP12 med enkleste form for strømforsyning til motor. Den har ingen motstand som tar ned spenningen, så her er det nok rom for forbedring. Jeg har ingen ambisjoner om å få denne oppgradert til dagens nivå, men jeg tror dette er noe jeg bør se på.
    Linn sine løsninger blir for dyre for meg. En gammel brukt Valhalla er jo et opplagt alternativ.
    Jeg har lest litt rundt om kring på nettet og funnet en mer moderne variant fra Valhalla electronics, type Minos.

    Noen som har erfaringer med denne eller andre rimelige løsninger?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ekstern AC/AC-omvandler, er det ikke Pro-Ject som lager en slik og som er poppis til LP 12s nære slektninger Thorens TD 150 og TD160 med derivater?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har lest litt rundt om kring på nettet og funnet en mer moderne variant fra Valhalla electronics, type Minos.

    Noen som har erfaringer med denne eller andre rimelige løsninger?
    Hercules er jo et alternativ. Origin Live har vel også en oppgradering.
    Vil også tro at det burde finnes en "del" originale Majik's liggende å "slenge". Hør evt med Eksakt HiFi hva de kan ha. Tror de tar innbytte ved ulike oppgraderinger.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Project speed box SE var et god tips, men de er dessverre utgått.
    Hercules er vel som en Valhalla med 45 rpm. Vil uansett prøve en Armageddon klone.

    Får sjekke litt videre.

    Legger inne en annonse på torget for å sjekke om noen sitter på noe brukt.
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    5.664
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke testet min DR. Bernhard Fuss på LP12, men vil tro den kunne fungere utmerket på denne også.

    DBF som produserer denne har lagt ut litt info i tråden min (se link)
    Vh GunnarS
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fikk endelig nytt armbrett i går og fikk montert Zeta tonearm.
    Den har samme fester som en Linn arm og går rett i.

    Satte spent på en plate og....... SKUFFELSE!!!!
    Platen gikk alt for sakte ) :

    Tiltet motor frem og tilbake, men lykkes ikke å få rett hastighet uansett hva jeg gjorde.

    Motoren har 17 mm reimhjul, og er derfor laget for 60 hz. Ikke rart jeg fikk denne billig!

    Så da må jeg handle motor eller nytt reimhjul (pulley).

    Noen som har?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Som tidligere nevnt - jeg ville hørt med Odd Rune på Eksakt HiFi.
    Cymbiosis i UK har nok også mye brukt og renovert (mht PSU) liggende.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har sendt epost til Eksakt Hifi så får se hva responsen blir.
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    «LP12 bits» har mange ulike Linn LP12 deler til en fornuftig pris.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kjøper brukt motor fra Eksakt Hifi og Majik strømforsyning med en her på sentralen.
    "Strømforsyningen" som er i spilleren nå er for 110 Volt.
    Vil også lage en Armageddon klone for å prøve.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    IMG_4218.jpeg
    Dårlig bilde, men nå er den oppe og går!

    Har jukset litt og hoppet like godt over justering av fjærer for å oppnå riktig "bounce".

    Kjøpte silikondempere hos Linnarts i Sverige. https://www.linnarts.se

    Fungerer fint her selv med tregulv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn