Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Selv jeg hører forskjell på for- og baksiden av filten, og Martin Colloms både hørte og målte forskjeller i Hifi Critic.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    quad_lars skrev:
    Selv jeg hører forskjell på for- og baksiden av filten, og Martin Colloms både hørte og målte forskjeller i Hifi Critic.
    Vilken side av filten foretrekker du?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke bare sidene på filten som låter forskjellig, men også forskjellige filtmatter. Nye matter (tynnere) låter bedre enn gamle (tjukkere), men det er også forskjell på de nye mattene. Da Peter og jeg testet sidene på matter for to år siden og skulle merke dem oppdaget vi at tilsynelatende identiske matter låt noe forskjellig. Og forskjellen var signifikant og ble lett detektert i blindtest.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjonen her må være at alle fysiske omgivelsene påvirker
    lyden fra en platespiller. Alle kan høre forskjeller når de fysiske betingelser endres (PU, matte, tallerken, lager, temperatur, luftfuktighet osv.) Det tror jeg alle som driver med vinyl har erfart! Det vanskelige spørsmålet blir da: Under hvilke betingelser låter musikken mest troverdig og mest musikalsk? Da er min påstand at det kanskje ikke er så lett å verifisere hva som låter best av en mattes oppside eller bakside. Hvordan er det mulig å kontrollere at alle de andre faktorene som påvirker lydgjengivelsen er stabile og uforandret under en eventuell test?
    Jeg kan også nevne en faktor som srømkvalitet (som etter egen erfaring i alle fall ikke er stabil fra dag til dag, for ikke å si fra time til time.)
    Hvordan er det mulig å kontrollere alle disse faktorene når det gjelder lytting på platespillermatter?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    btolli skrev:
    Konklusjonen her må være at alle fysiske omgivelsene påvirker
    lyden fra en platespiller. Alle kan høre forskjeller når de fysiske betingelser endres (PU, matte, tallerken, lager, temperatur, luftfuktighet osv.) Det tror jeg alle som driver med vinyl har erfart! Det vanskelige spørsmålet blir da: Under hvilke betingelser låter musikken mest troverdig og mest musikalsk? Da er min påstand at det kanskje ikke er så lett å verifisere hva som låter best av en mattes oppside eller bakside. Hvordan er det mulig å kontrollere at alle de andre faktorene som påvirker lydgjengivelsen er stabile og uforandret under en eventuell test?
    Jeg kan også nevne en faktor som srømkvalitet (som etter egen erfaring i alle fall ikke er stabil fra dag til dag, for ikke å si fra time til time.)
    Hvordan er det mulig å kontrollere alle disse faktorene når det gjelder lytting på platespillermatter?
    Enkelt, det tar bare sekunder å snu en platematte. (Mye mindre tid enn stort sett alle andre A-B tester som f.eks. bytte av kabler, forsterkere og for ikke å snakke om høyttalere.) Og på den tiden skal det mye til at strømkvalitet, temperatur og luftfuktighet endres i en grad som påvirker resultatet. Dessuten er det jo bare å gjenta forsøket flere ganger, hvis forskjellen går i en favør hver gang er sannsynligheten for at ytre påvirkninger har innvirkning på resultatet tilnærmet lik null.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt, men når flere faktorer påvirker resultatet i etter min mening minimal grad (forutsatt at forsterkere, kabler, platespillere og høyttalere holder et høyt kvalitretsnivå), er det nokså vanskelig å si at lydgjengivelsen bir "bedre" eller "dårligere". Kanskje er det nok å si at lyden endrer seg? Jeg regner med at det her ikke er snakk om formidable lydforbedringer! Kanskje er det også andre faktorer som endrer seg, f.eks. hva vi ønsker å høre. Mennesket er heller ikke stabilt, det er i høyeste grad hi-fi-miljøet et godt eksempel på! Derfor er jeg svært skeptisk til slike "tester" og ytringer som baserer seg på så mange ukonrollerbare forutsetninger!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    btolli skrev:
    Selvsagt, men når flere faktorer påvirker resultatet i etter min mening minimal grad (forutsatt at forsterkere, kabler, platespillere og høyttalere holder et høyt kvalitretsnivå), er det nokså vanskelig å si at lydgjengivelsen bir "bedre" eller "dårligere". Kanskje er det nok å si at lyden endrer seg? Jeg regner med at det her ikke er snakk om formidable lydforbedringer! Kanskje er det også andre faktorer som endrer seg, f.eks. hva vi ønsker å høre. Mennesket er heller ikke stabilt, det er i høyeste grad hi-fi-miljøet et godt eksempel på! Derfor er jeg svært skeptisk til slike "tester" og ytringer som baserer seg på så mange ukonrollerbare forutsetninger!
    Enig i det, men hvis lyden endrer seg så er det jo forskjell på sidene ;)

    Hvis du har en LP12 med filtmatte er det jo bare å prøve selv. Det koster ingenting i motsetning til det meste andre av forbedringer/endringer i hi-fi verdenen..............
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Det hevdes i et tidligere innlegg at tynne (nye?) matter låter bedre enn tjukke (gamle?) matter. Det kunne vært interessant å høre hva forskjellene er, og hva som gjør de tynne bedre enn de tjukke (uten at dette skal assosieres med andre fysiske betingelser!)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    btolli skrev:
    Det hevdes i et tidligere innlegg at tynne (nye?) matter låter bedre enn tjukke (gamle?) matter. Det kunne vært interessant å høre hva forskjellene er, og hva som gjør de tynne bedre enn de tjukke (uten at dette skal assosieres med andre fysiske betingelser!)
    Hvis du leser lenger opp henvises det til Hifi Critic hvor Martin Colloms hørte og målte forskjellene. Har ikke lest artikkelen (har forøvrig aldri sett ett Hifi Critic), men du kan jo kanskje få tak i den for en forklaring.
    Det som er klart for meg er at det er fysisk forskjell på de to sidene, og selvsagt mellom de gamle og nye mattene. Se selv. Gjerne med forstørrelseglass/lupe og du vil se at sidene på samme matte ikke er helt like.
    Dette er ikke noe Linn forteller om, men spør du dem direkte er de enig i at sidene ikke låter likt.
    Har du forøvrig sjekket at reima di er montert med den riktige siden inn ;)
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en LP-12, men den er "tjukk" og fra ca. 1988, uten Cirkus osv. Alt er forøvrig korrekt montert og justert, og den låter fortreffelig i mine ører! Men den holder nok ikke til den lyttingen som kreves for å stadfeste om det er forskjell den "gode" og "dårlige" side eller ikke. Likevel kan sikkert slike forskjeller høres på de moderne LP-12, men at de ikke nødvendigvis kan kategoriseres som "bedre" eller "verre". Kanskje er forskjellene ikke større enn om du spiller på en LP-12 i 17 grader Celsius og 23 grader Celsius. De fleste mener det låter best i 23 graders varme, men her er selvsagt forskjellene minimale, og diskutable!

    Som sagt: Alle fysiske endringer påvirker en god plataspillers følsomhet for ytre påvirkninger,
    men jeg vil være svært forsiktig med å hevde at de ene betingelser er mer musikalske enn de andre! Hvis det da ikke er endringer som medfølger "støy", men det er det ikke snakk om her. Det er som ellers når det gjelder lydreproduksjon: Hva liker lytteren best?
    Jeg har forøvrig også platespillere med andre og bedre egenskaper enn min LP-12, og jeg mener å observere det samme: Det er svært vanskelig å konstatere om noe blir bedre enn noe annet nå de fysiske betingelser på det micronivået det er sankk om her endres. At lyden kan endre seg ved små inngrep, er jeg selvsagt helt enig i (uansett hvor merkelig det kan høres for folk utenfor vinyl-miljøet).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    FZ skrev:
    ...
    Hvis du leser lenger opp henvises det til Hifi Critic hvor Martin Colloms hørte og målte forskjellene. Har ikke lest artikkelen (har forøvrig aldri sett ett Hifi Critic), men du kan jo kanskje få tak i den for en forklaring.
    ...
    Abo. bestilles her:
    http://www.hificritic.com/ (med paypal)

    mvh
    KJ
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    ssm skrev:
    Spennede FZ....bilder , bilder... :D

    Mvh Espen
    OK, Espen, her kommer noen:

    Øverst er #1 spilleren med ny PSU/motor og yttertallerken.
    Under ses Radikal under Armageddon
    På bilde 3 ser du DC-motoren intallert
    Bilde 4 viser Peter in action.

    Obs: Bildene blir større når du klikker på dem.
     

    Vedlegg

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Ser bra ut dette, og sikkert en god følelse å ha slik en ekspert til å tune spillern.

    Ditt plinth, er det orginalt? Ser du har noen hjørneforsterkere. Fint foresten med heltre, jeg for min del har originalt svart men har vurdert et i valnøtt.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Peter klarer å dra enda noe mer ut av spilleren enn meg :)
    Han har nok satt opp noen tusen spillere de siste 20 årene så dette kan han. Ser forresten uforskammet ung ut, skulle ikke tro han hadde passert 50............

    Plinthet er et originalt valnøtt Linn plinth fra 2008. Linn's nye leverandør, fra omtrent samme tid, bruker disse hjørneavstiverne. Forøvrig kjøpte Peter inn fire plinth fra Linn før vi ble fornøyd. Problemet med valnøtt-plinth er at de varierer veldig i treverket. Noen av dem er virkelig fine, men noen er ganske kjedelige med lite liv i seg.

    Hvis jeg skulle finne på å bytte plinth igjen ville det nok blitt et Chris Harban plinth. Noen av dem er veldig spesielle, men de koster til gjengjeld mye mer enn Linn's plinth......
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Har sett på dem tidligere disse Chris Harban plinth'ene, og han lager mye fint den karen. Litt mye "spill" i mange av dem for min smak, men en får sikker som en vil ha det når prisen er såpass høy. Kan du gi mer detaljer om hvordan den nye PSU'en oppleves?

    FZ skrev:
    Ja, Peter klarer å dra enda noe mer ut av spilleren enn meg :)
    Han har nok satt opp noen tusen spillere de siste 20 årene så dette kan han. Ser forresten uforskammet ung ut, skulle ikke tro han hadde passert 50............

    Plinthet er et originalt valnøtt Linn plinth fra 2008. Linn's nye leverandør, fra omtrent samme tid, bruker disse hjørneavstiverne. Forøvrig kjøpte Peter inn fire plinth fra Linn før vi ble fornøyd. Problemet med valnøtt-plinth er at de varierer veldig i treverket. Noen av dem er virkelig fine, men noen er ganske kjedelige med lite liv i seg.

    Hvis jeg skulle finne på å bytte plinth igjen ville det nok blitt et Chris Harban plinth. Noen av dem er veldig spesielle, men de koster til gjengjeld mye mer enn Linn's plinth......
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    break_in skrev:
    Har sett på dem tidligere disse Chris Harban plinth'ene, og han lager mye fint den karen. Litt mye "spill" i mange av dem for min smak, men en får sikker som en vil ha det når prisen er såpass høy. Kan du gi mer detaljer om hvordan den nye PSU'en oppleves?

    FZ skrev:
    Ja, Peter klarer å dra enda noe mer ut av spilleren enn meg :)
    Han har nok satt opp noen tusen spillere de siste 20 årene så dette kan han. Ser forresten uforskammet ung ut, skulle ikke tro han hadde passert 50............

    Plinthet er et originalt valnøtt Linn plinth fra 2008. Linn's nye leverandør, fra omtrent samme tid, bruker disse hjørneavstiverne. Forøvrig kjøpte Peter inn fire plinth fra Linn før vi ble fornøyd. Problemet med valnøtt-plinth er at de varierer veldig i treverket. Noen av dem er virkelig fine, men noen er ganske kjedelige med lite liv i seg.

    Hvis jeg skulle finne på å bytte plinth igjen ville det nok blitt et Chris Harban plinth. Noen av dem er veldig spesielle, men de koster til gjengjeld mye mer enn Linn's plinth......
    Jeg har et slikt Chris Harban plinth til min LP12 og er kjempefornøyd med arbeidet og ikke minst lakkeringen. Ser nærmest ut som sort pianolakk ved vanlig belysning, men i kraftigere lys og/eller sett fra gitte vinkler fremkommer tydelig et slags "tigermønster", som jeg finner lekkert.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    K.H. skrev:
    Jeg har et slikt Chris Harban plinth til min LP12 og er kjempefornøyd med arbeidet og ikke minst lakkeringen. Ser nærmest ut som sort pianolakk ved vanlig belysning, men i kraftigere lys og/eller sett fra gitte vinkler fremkommer tydelig et slags "tigermønster", som jeg finner lekkert.
    Hvilket treslag er CH-plinthet ditt laget av? Kjøpte du det direkte fra Chris? Har du et bilde av spilleren?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    FZ skrev:
    K.H. skrev:
    Jeg har et slikt Chris Harban plinth til min LP12 og er kjempefornøyd med arbeidet og ikke minst lakkeringen. Ser nærmest ut som sort pianolakk ved vanlig belysning, men i kraftigere lys og/eller sett fra gitte vinkler fremkommer tydelig et slags "tigermønster", som jeg finner lekkert.
    Hvilket treslag er CH-plinthet ditt laget av? Kjøpte du det direkte fra Chris? Har du et bilde av spilleren?
    Jeg kjøpte direkte fra Chris. Han kalte treet Big Leaf maple. Jeg kan ta noen bilder i nær framtid og sende deg på e-mail, siden jeg ikke har lært meg å legge ut bilder her. Akkurat når vet jeg ikke fordi jeg har ferie nå. Har ikke lagt noen planer, men kan komme til å reise bort plutselig. Ellers er jeg litt usikker på om jeg klarer å ta bilder som yter plinthet full rettferdighet, der mønsteret vises tydelig, men jeg kan jo saktens prøve.

    Alternativt kunne du kanskje kontaktet Chris selv. Kanskje han fortsatt sitter med bilder av plinthet han solgte til meg, eventuelt senere plinth av samme sorten.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Ikke lett å ta bilder som viser disse plinthene rettferdighet. Peter (Cymbiosis) har i følge ham selv distribusjonen av CH-plinth i UK og resten av Europa. Han har vist meg bilder av mange av plinthene, men sier at de må ses i virkeligheten for å se hvordan de virkelig tar seg ut.
    Han har nok bilder av ditt treslag også i databasen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    break_in skrev:
    Kan du gi mer detaljer om hvordan den nye PSU'en oppleves?
    Radikal vs Armageddon handler om enda mere ro og oppløsning i lydbildet, samtidig som dynamikken øker. Både mikro- og makrodynamikk. Det kommer fram detaljer i musikken som ikke var der tidligere. På sanger hvor musikken fades ut hører man musikken lengre enn tidligere, mao S/N forholdet har øket.
    Den gamle klisjeen med at det spiller en oktav dypere føles ikke så klisjeaktig mer og renheten i bassområdet er kraftig forbedret.
    Når det har gått en stund vil jeg sette Armageddon spilleren tilbake på vegghylla og høre mer på forskjellene. Akurat nå har jeg nok med å nyte oppgraderingen, som er formidabel imo.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg var idag på kontrapunkt med min lp12 for bytte av plinth, yttertallerken og armbord. Ny arm vil bli montert på og jeg er meget spent på hvordan det kommer til og høres ut nå. Nå har den ike spilt på iallefall 2 mnd.

    Odd Rune mener jeg han heter, pratet masse om valnøtt plinth og om hvor utrolig pent det var. Jeg visste ikke bedre da jeg ikke hadde sett det samtidig som kontrapunkt hverken kunne vise til foto eller modell i butikken av valnøtt.

    Jeg valgte likevel valnøtt på feelingen.

    Deretter kommer jeg hjem og ser det flotte bilde av valnøttplinth på lp og gleder meg som bare det til og få den igjen om ett par tre uker ca.

    Jeg kommer til og spare meg opp til fattigmannsvarianten av Radikal til neste sommer da jeg har meget stor tro på denne lille men viktige oppgraderingen.
    Sitter nå med Lingo 2. Lingo 3 har ankommet hyllene for de sulte horder og hørbart bedre enn Lingo 2. Dette kunne greit demonstreres i butikken.

    McLaren
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    McLaren skrev:
    Jeg kommer til og spare meg opp til fattigmannsvarianten av Radikal til neste sommer da jeg har meget stor tro på denne lille men viktige oppgraderingen.
    I følge velinformerte kilder er "fattigmannsvarianten" den riktige å kjøpe hvis man vil ha best mulig lyd. Parret med Naim powerline skal denne spille bedre enn Radikal i Klimaxboks. Og Powerline koster 4100,- , mens tillegget for alu-boksen er 23k..........og Powerline passer ikke i Klimax Radikal.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hva er powerline?

    Nettfilter av noe slag?

    McLaren
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Powerline er en nettledning som Naim selger. Skal etter sigende fungere bra på Radikal og Lingo. Regner med å prøve den etter hvert. Har en umontert LMC kabel liggende. Kunne vært interessant å prøve denne også.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Trodde ikke Naim hadde noen tro på kabler, jeg;-)

    hva er forskjellen på denne og andre nettkabler?

    McLaren
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    17
    McLaren skrev:
    Trodde ikke Naim hadde noen tro på kabler, jeg;-)

    hva er forskjellen på denne og andre nettkabler?

    McLaren
    Den som leter skal finne i Naim-tråden og på Moderforumet. Jeg kan legge til at de virker!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    I følge Peter Swain er innmaten identisk, kun boksen er forskjellig. Likevel hevder han at L3 låter bedre enn L2..........
    Tipper Linn bare ville bli kvitt LK-boksene i sortimentet.
    Vil vel heller ikke tro at de vil få solgt særlig mange Lingo3. De som allerede har en Lingo vil nok gå for Radikal når de skal oppgradere. Og de med andre PSU'er ser seg vel heller om etter en S/H Lingo 2.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Kontrapunkt mente det var god forskjell på L2 og L3.

    Kunne greit vises med en blindtest fikk jeg beskjed om.

    Innmat er samme, men det er byttet ut noe hardware og printkortene var gått over på nytt visstnok.

    Radikal neste for meg!

    McLaren
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg regner til helgen å ha fått tilbake min LP12 fra Kontrapunkt. Den har stått der ulovlig lenge etter min bok nå, da jeg begynner å bli skikkelig sugen på og spille plater igjen. Rundt 7-8 000 plater i stua som bare venter på å bli spilt.

    Kommer tilbake med valnøtt plinth, ny armbase, Linn Akito arm og justert oppheng/Lingo 2.

    Jeg hadde en Mørch DP-6 på den, noe som fungerte meget bra men jeg ble nysgjerrig på annen arm. Det ramlet enn Michell Techno arm ned i fanget mitt, men den vill ikke LP12 ha noe av grunnet armkabel som var stiv og gikk rett ned fra armbase. Simen på Kontrapunkt lurte meg over på en Akito som ankomiodag eller trolig kommer imorgen så jeg har spiller til helgen.

    Noen flere her som erfaringer med Akitoarmen?

    Dette er den nye Akito, ikke den gamle. Den gamle ble laget i Japan/Kina var det vel, men Linn var ikke fornøyd med kvaliteten så de begynte å produsere den selv i Skottland.

    McLaren
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    17
    Akito er bra den. Ingen ARO, men god. Den spiller engasjerende, men som de rimelige alternativene til Linn så mangler det litt på detaljeringen. Isolet sett er Mørch en mye bedre arm mener jeg, men har aldri hørt den på Linn så kan ikke kommentere samspillet.
    Så er det jo dette med Linn og tilkoblinger da. Som de andre armene fra Linn så har den ikke kabler med pinner for tilkobling av pick-up.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg mistenker at Mørch var/er bedre, men jeg regner med at synergien blir bedre nå. Det blir mulig og få justert spilleren 100% ikke 90%.

    Vi får se.

    Skal en Benz Ruby 2 wood og en Lyra Dorian i armen.

    McLaren
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Angående vægophæng til Linn LP12.

    Hvilke ophæng er velegnede til LP12eren?

    På forhånd tak for svaret.
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0

    Markus

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Jeg har hatt en Lp12 stående ubrukt i lang tid i påvente av en ønsket oppgradering. Har nå fått fått på plass Radikal (Kontrapunkt) og ønsker nå å ta spilleren i bruk.

    Desverre har det oppstått et problem med armløftsylinderen. Armløftet virker ok ved oppløft, men når armen skal senkes ned, er det liksom 0 motsatnad i hendelen og spindelen i armløftsylinderen beveger seg ikke ned. Har sett litt olje i underkant av sylinder og lurer nå på om sylinderen har tørket ut grunnet en mulig lekkasje. Ny koster ca kr 2000 hos Kontrapunkt.

    Noen som har vært bort i samme problemet? Det ser da ikke alt for komplisert ut å demontere armløftet/sylinderen og demontere selve sylinderen. Kanskje det er en o-ring som er morken? Det enkle og sikre er naturligvis å kjøpe en ny av Kontrapunkt.

    Kanskje Lp12 ekspertisen kan gi hjelp? Armen er Ekos.

    Hilsen
    Markus
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn