Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert mange måter å gjøre dette på, her klippet og limt fra Linn's web-site:

    • PULLEY The motor pulley should be cleaned periodically to remove
    deposits of rubber shed by the belt. To do this, remove the outer
    platter and belt, and gently apply a lint-free cloth with a little furniture
    polish on it, against the rotating motor pulley until clean. Remove
    any residual polish from the pulley using a dry part of the cloth.

    • BELT The belt
    should last for at
    least five years of
    regular use. The belt
    can be cleaned at
    the same time as the
    pulley is cleaned.
    The best method of
    cleaning the belt is
    by pulling it through
    a lint-free cloth with
    a little furniture polish
    on it. Remove any
    residual polish from
    the belt by pulling it
    through a dry part of
    the cloth. If the belt is clean it should not leave any black marks on
    the cloth.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Riktig som du sier, Vidar, jeg bruker ca. 10% isopropanol i den blandingen jeg bruker for å rense plater. Men væsken blir sugd opp kort tid etter påføring av platene og skader ikke vinylen så vidt jeg kan se/høre.........
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Møbelpolish ja. Så på innholdsfortegnelsen til konas "Snap" møbelpolish. Litt isopropylalcohol der. Det er kjemisk ekvivalent til isopropanol, bare forskjellig terminologi.

    5 år stemmer bra det, man merker liksom på seg når reima er klar for utskifting... man begynner å lure på om man hører litt wow, så begynner man å telle tilbake når reima ble byttet. Så renser man med isopropanol (eller møbelpolish for den del, hva vet jeg) og om det ble bra så venter man. Om det ikke ble bra så bytter man.

    Imo så får man bruke sunt vett. Dersom man skal ta noen av de selvoppnevnte LP12-profetene bokstavelig så er det vel knapt noen i Norge som er kvalifisert til i det hele tatt å prøvelytte en LP12, langt mindre å bruke en daglig... for ikke å snakke om å vedlikeholde en; lo and behold! Det er forbeholdt noen få vismenn oppnevnt av en høyere makt.

    Seriøst; min innstilling til LP12 er at det er en sunn og vettug ingenørmessig konstruksjon, og det å bruke og vedlikeholde den fordrer en viss sunn fornuft og forståelse for dens prinsipper; men dette er ikke veldig avansert vitenskap i forstand genetisk molekylærbiologi eller rocket science. Man får ha et edruelig forhold til det. Så jeg er enig i med deg i at det nok er mange måter å gjøre ting på; flere av de er antakelig ekvivalent hensiktsmessige.

    EDIT; jeg bruker selv platerensevæske til å vaske reim og assosiert metall. Har gjort det i alle år med suksess, under motto om at det vinylen tåler det tåler jammen reima også. Bruker en 1:7-blanding forresten.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Møbelpolish ja. Så på innholdsfortegnelsen til konas "Snap" møbelpolish. Litt isopropylalcohol der. Det er kjemisk ekvivalent til isopropanol, bare forskjellig terminologi.
    Det er ikke bare kjemiske ekvivalenter, det er akkurat det samme. Isopropylalcohol er den engelske betegnelsen på isopropanol eller vice versa ;)

    Men Linn advarerer mot å bruke ren alkohol på reima. Før de begynte å anbefale møbelpolish sa de at en bare skulle bruke rent, lunkent vann.

    Har ikke prøvd å ta livet av en Linn reim med alkohol (eller isopropanol), men ødela pressvalsen til min ReVox B77 en gang fordi jeg renset både den og capstan-akselen med sprit. Gummien i pressvalsen ble steinhard etter en tid og pressvalsen måtte byttes ut.

    Men uansett, no big deal, en Linn reim koster vel mindre enn en god flaske vin :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Møbelpolish ja. Så på innholdsfortegnelsen til konas "Snap" møbelpolish. Litt isopropylalcohol der. Det er kjemisk ekvivalent til isopropanol, bare forskjellig terminologi.
    Det er ikke bare kjemiske ekvivalenter, det er akkurat det samme...
    Som gammel kjemistudent så må jeg vel benytte anledningen til å si; jeg vet, det er akkurat det samme; derfor jeg sa det; det er jo det som er ekvivalenter :)

    Ellers enig; man må være varsom med sprit. Isopropanol er et hederlig unntak. Det er trygt for det meste av vinyl og gummi, også for gummi i båndspillere (brukes som rensevæske på slikt).
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Som gammel kjemistudent så må jeg vel benytte anledningen til å si; jeg vet, det er akkurat det samme; derfor jeg sa det; det er jo det som er ekvivalenter :)
    Nja, hvis du i sitatet under hadde byttet ut ordet "terminologi" med "språk" hadde det begynt å ligne på noe ;D
    Er vel heller ikke enig i at du benytter ordet ekvivalent korrekt her. Et ECC83 rør er ekvivalent med et 12AX7 rør, men et brød (bread) er ikke ekvivalent med et brød (pane).....det er det samme , bare med en språkforskjell... 8)
    Selvsagt forutsatt at det er det samme brødet, bakt av den samme deigen og av den samme bakeren, i den samme ovnen på samme tid osv. osv.
    Litt OT, men det er vel lov på en fredag kveld. Skål.....

    Vidar P skrev:
    Møbelpolish ja. Så på innholdsfortegnelsen til konas "Snap" møbelpolish. Litt isopropylalcohol der. Det er kjemisk ekvivalent til isopropanol, bare forskjellig terminologi.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjemiske ekvivalenter er noe som er kjemisk likt. Akkurat som isoprylalkohol og isopropanol. Når jeg attpåtil sier at forskjellen kun ligger i navngivingen, eller terminologien, så er det vel ikke noe mer å si. Det var hva jeg mente iallefall, beklager om det var for misvisende for deg. Nuff said. La oss droppe akkurat det temaet.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    OK, så Wolfram er en kjemisk ekvivalent til Tungsten ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Bona notti, eller "ekvivalenten" til god natt ;)
     

    nacka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen, det var jo ikke meningen å skape en slik debatt her over rensemetoder.
    Leste igjennom tråden etter mitt spørsmål, og når Linn selv anbefaler møbelpolish så er vel utfallet litt åpent. Er møbelpolish (innhold) i Skottland tilsvarende med møbelpolish du får kjøpt på samvirkelaget på Verdal...Det viktigste er vel å få sakene rene og da er antakelig isopropanol (selv med iso) grei skuring.
    Takk for alle tips.
    Nacka
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Renhet er en dyd. Selv benytter jeg stort sett Dermalogica. Nok om det. Har kommet til enighet om kjøp av Linto. Jeg vil som sagt prøve den først med min AT-OC9 MLII, men ser for meg at det blir oppgradering etter hvert. For ikke lenge siden var jo Lingo/Linto top of the pops hos Linn. Selv om de nå er erstattet av, ettersigende, superiore nyvinninger gleder jeg meg til å høre dem sammen. Radikal vil helt sikkert komme med tid og stunder, Uphorik/Urika er litt mer usikkert da det har kommet inn noen sorte bokser med grønne lys i stedet for Linn hele veien som tidligere. Superline henger høyest på ønskelisten.

    Angående pick-up'er som passer med Linto så mottas tips med stor takk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fundament og plassering av LP12:

    Jeg har flere alternativer til endelig plassering av min LP12. To alternative rom, som begge har tømmervegger og et felt med murvegg (brannmur ved pipe). Egen vegghylle har blitt anbefalt som løsning for LP12, men bør jeg feste hylla i murveggen eller tømmervegg? Og påvirker dette valget av hyllemateriale, dimensjon og hyllefester?

    Jørgen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du bør kanskje vurdere en typisk vegghylle fra produsent, så som f.eks Apollo TT-1. Den har alle de egenskaper en vegghylle for LP12 bør ha; stiv, lav uavkoblet masse, avkoblet fra vegg. Å lage selv er ikke så lurt som det kan høres ut som, det skal ikke mye overseelser av momenter til før det ikke låter så bra imo.

    Om du skal feste den i mur eller tømmer vet jeg ikke, det er vel også et spørsmål om hvordan gulvet henger sammen med veggen. Er det flytende gulv (mao avkoblet fra vegg) så spiller det kanskje ikke noe særlig rolle.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Du bør kanskje vurdere en typisk vegghylle fra produsent, så som f.eks Apollo TT-1. Den har alle de egenskaper en vegghylle for LP12 bør ha; stiv, lav uavkoblet masse, avkoblet fra vegg. Å lage selv er ikke så lurt som det kan høres ut som, det skal ikke mye overseelser av momenter til før det ikke låter så bra imo.

    Om du skal feste den i mur eller tømmer vet jeg ikke, det er vel også et spørsmål om hvordan gulvet henger sammen med veggen. Er det flytende gulv (mao avkoblet fra vegg) så spiller det kanskje ikke noe særlig rolle.
    Takk for tips, skal sjekke ut Apollo og liknende. Det er flytende parkettgulv i stuen, også i framtidig lytterom, så da blir tømmerveggene det enkleste alternativet.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Jeg benyttet en periode LP 12 plassert på Audio Magic SW-50 vegghylle som var akkurat stor nok til formålet, dvs. lokket kunne stå åpent, men med svært liten klaring til bakvegg. Syntes hylla fungerte godt, uten å virke for stor og ruvende. Litt kostbar kanskje, men stilig etter min smak.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    jeg har 2 sw 50 og en sw 63 til platespiller, riaa og lingo 2 og det fungerer meget godt.

    Ta kontakt med høium hifi og legg inn bestilling!

    Tror ikke man fåt bedre vegghyller enn dette.

    McLaren
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Angående fundament og plassering, som er diskutert ovenfor:

    Jeg tenker at det ultimate underlag vil være et rack i tre spiket til betonggulv med en solid betonghelle oppå trehylla. Kan det bli mer dødt/dempet enn dette? Tar jeg feil? Må det være gummi/sorbotan-isolasjon noe sted her?

    Hilsen Egil
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Lett og stivt skal visst være nøkkelord for LP12 har jeg hørt.

    McLaren
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig; gummi og sorbotan har ingen plass under en LP12, da forsvinner mye av poenget med opphenget dens og fokusen på closed-loop dersom det blir sideveis bevegelser; og betonghylle er absolutt ikke å anbefale da den vil bounce resonanser rett tilbake i spilleren. Som McLaren sier; stivt og lett er oppskriften som har vist seg å fungere med LP12.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et spørsmål til de erfarne:
    Hvor godt tåler en nyjustert LP12 biltransport fra forhandler?
    Det må vel finnes noen som har fått spilleren satt opp hos forhandler, kjørt den hjem og tatt den i bruk uten omfattende oppsett og justering hjemme.

    Jeg har egentlig problemer med å skjønne at justering av det flytende opphenget kan holde seg gjennom timer i bil, uansett hvor godt man demper og pakker. Eller vil avlastningen ved å fjerne tallerken gjøre at alt holder seg på plass under ´forsiktig´ transport?

    De som har fulgt med skjønner nok hvorfor jeg spør ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du må jo løfte opp innertallerkenen noen mm og avlaste/stive av med isopor, papp e.l. Du har gjort det? Da holder det godt. Uten det så blir det verre..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Du må jo løfte opp innertallerkenen noen mm og avlaste med isopor, papp e.l. Du har gjort det? Da holder det godt. Uten det så blir det verre..
    Fint å høre, Vidar P. Mange takk, igjen.
    Jeg tar ikke av gårde helt ennå, vi får se hva som lar seg ordne når ferien begynner. Hovedstaden har mer som lokker, og jeg er en omstendelig og treg koordinator.
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Jeg har fått justert og oppdatert min LP12 flere ganger hos Kontrapunkt uten at jeg har hatt behov for finjustering hjemme. Nå bor jeg fem til ti minutter fra Kontrapunkt med bil så det er ikke lange bilturen det er snakk om. Jeg bruker samme fremgangsmåte som Vidar omtaler.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jøgga skrev:
    Et spørsmål til de erfarne:
    Hvor godt tåler en nyjustert LP12 biltransport fra forhandler?
    Det må vel finnes noen som har fått spilleren satt opp hos forhandler, kjørt den hjem og tatt den i bruk uten omfattende oppsett og justering hjemme.

    Jeg har egentlig problemer med å skjønne at justering av det flytende opphenget kan holde seg gjennom timer i bil, uansett hvor godt man demper og pakker. Eller vil avlastningen ved å fjerne tallerken gjøre at alt holder seg på plass under ´forsiktig´ transport?

    De som har fulgt med skjønner nok hvorfor jeg spør ;)
    Dette har eg gjort fleire gonger. Går heilt fint, berre ein vatrar opp underlaget skikkeleg. Og det er 60 mil frå Kontrapunkt heim til meg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Poenget med å løfte opp innertallerken ved frakt er ikke primært å la være å forstyrre oppsettet, men å forhindre ar lageret blir ødelagt. Husk også å ta av motvektsloddet på armen ved transport, selv ved en kort biltur med LP12'ern.
    Og selvsagt skal yttertallerkenen være fjernet selv om du har foret oppunder innertallerkenen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Da var Peter (Cymbiosis) satt på flyet igjen med sin sjarmerende kone etter en langhelg i FZ's residens og etterlatt seg 4 topptrimmede LP12'er, hvorav spiller nr.1 har fått montert Radikal PSU.
    Armageddon er nå henvist til spiller nr. 2 :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Spennede FZ....bilder , bilder... :D

    Mvh Espen
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Får vente litt med bilder. Nå er jeg mest opptatt av å lytte til den beste LP12 jeg har vært i nærheten av ;D
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Gratulerer med Radikal PSU, skulle tro den gjorde forskjell ja. Jeg for min del spiller en del plater og koser meg med det, men jeg har hoppet av oppgraderingskarusellen for en stund.

    Fire spillere du, er alle i et anlegg eller spredt omkring, om jeg ikke husker feil så hadde du en på hytta også?

    FZ skrev:
    Da var Peter (Cymbiosis) satt på flyet igjen med sin sjarmerende kone etter en langhelg i FZ's residens og etterlatt seg 4 topptrimmede LP12'er, hvorav spiller nr.1 har fått montert Radikal PSU.
    Armageddon er nå henvist til spiller nr. 2 :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Takk skal du ha, break_in
    Den gjorde en "radikal" forskjell, ja. Og kun til det bedre :)

    To av spillerne bor her, den tredje er hyttespiller og den siste er min første LP12 som min søster overtok for mange år siden. Peter fikk virkelig noe å bryne seg på. Han hadde med seg et par dusin fjærer og fant til slutt kombinasjoner for alle spillerne som ga en perfekt (og lydløs) bounce på dem alle med hjelp av T-bar checker'n.
    Grunnen til at han ville bytte fjærer på alle spillerne, tre av dem fikk nye fjærer sist han var her i 2008, er at de nye fjærene gir en bedre bounce.
    Mange timers hardt arbeid, men det ble alikevel tid til noen sosiale innslag :)
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Nye fjærer skriver du, er de oppdatert de siste årene?

    FZ skrev:
    Takk skal du ha, break_in
    Den gjorde en "radikal" forskjell, ja. Og kun til det bedre :)

    To av spillerne bor her, den tredje er hyttespiller og den siste er min første LP12 som min søster overtok for mange år siden. Peter fikk virkelig noe å bryne seg på. Han hadde med seg et par dusin fjærer og fant til slutt kombinasjoner for alle spillerne som ga en perfekt (og lydløs) bounce på dem alle med hjelp av T-bar checker'n.
    Grunnen til at han ville bytte fjærer på alle spillerne, tre av dem fikk nye fjærer sist han var her i 2008, er at de nye fjærene gir en bedre bounce.
    Mange timers hardt arbeid, men det ble alikevel tid til noen sosiale innslag :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    break_in skrev:
    Nye fjærer skriver du, er de oppdatert de siste årene?
    I følge Peter er det lettere å få til en god bounce med fjærene som Linn leverer nå. Alikevel bruker han som forrige gang han var innom flere fjærer før han finner den optimale sammensetningen. Som du sikkert vet er ikke alle fjærene like hardt belastet i en LP12 samtidig som fjærene som leveres ikke har helt lik karakteristikk.
    Kjøpte en ny tallerken også og flyttet den jeg kjøpte i 2008 på den andre Keel-spilleren. I følge Peter, og andre på Linn-forum, låter de nye ytter-tallerknene bedre. Har ikke prøvd dem mot hverandre enda, vi får se senere når det blir mer tid til inne-aktiviteter.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    FZ; du har jo tatt helt av :)
    Du er jo "source first" ambassadøren på sentralen, Vidar. Nå er det DC som er i skuddet... ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo jeg er glad i gode kilder. Det er sikkert fordi jeg synes det er mer moro og stas å høre på plater med gode kilder, og det er nettopp det (høre på plater altså) jeg bruker hifien til.
    Men selv ikke jeg har prøvelyttet årgangene av yttertallerkener på LP12, da tror jeg at det er en god sjanse for at jeg ville ha kvalifisert for tiltak på Helfo's regning  :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Men selv ikke jeg har prøvelyttet årgangene av yttertallerkener på LP12, da tror jeg at det er en god sjanse for at jeg ville ha kvalifisert for tiltak på Helfo's regning :)
    Så det holdt ikke med lytting på for- og bakside på filten for tiltak ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nja, jeg tror kanskje du lyttet mer enn meg; jeg hadde stort sett bare hørt det omtalt jeg, hørte litt. Driver ikke så mye med tweaking lengre vettu.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn