Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga: Her har du et bilde av min ene LP12 da jeg monterte en Keel i den også. Som du ser er armkabelen tilpasset slik at den ikke påvirker armbrettet/subchassiet/fjærene i noen retning. Hvis jeg ikke husker helt feil så dreide jeg P-clipen noen få grader mot sola for eksakt tilpasning da jeg monterte armen.
    Med T.Kable trenger du ikke vri kabelen 90 grader ved DIN-pluggen fordi den nye P-clipen er anderledes utført.

    Hvis du lurer på hva det lille kretskortet er til så er det kortet til Naim Armageddon.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Jøgga skrev:
    Ja, det stemmer. En på hver side, kloss inntil to av de tre gjennomgående lange justeringsskruene.
    Joda, pilaren er 25mm i diameter. Eller 24,71 (digitalt ;) )
    Hullene for treskruene kom først i '78 så det tyder på at spilleren din er nyere enn det (hvis ingen har boret hull selv)
    Kombinasjonen 25mm pilar og todelt lodd har jeg ikke sett før. Kan jo ha blitt satt sammen av to armer. Har du serienummeret på armen?
    25 mm pilar kom forøvrig i 1980.
    Historietime er gøy, og wikipedia er nyttig.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Linn_Sondek_LP12
    Min spiller, som jeg først trodde var fra 1976, har både de store treskruene fra 1978 og fjærbelastete henglser bak. Hengslene ble introdusert i 1979. Spilleren hadde ikke Valhalla strømforsyning, da er den ikke nyere enn 1982. Altså 1979-1982. Eneste oppgraderingen som skjedde i den perioden er 'Nirvana mechanical components' introdusert fra februar 1981.
    Kan noen fortelle meg hva Nirvana-komponentene var, og om jeg skal kunne se det på min spiller slik den var da jeg fikk den?


    (bilde fra demonteringen før oppgradering)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man kunne kjøpe LP12 uten Valhalla etter 1982 også, dersom det er et poeng. Valhalla var tilvalg.

    Var serienummeret borte, er det derfor du ikke kan fastslå alderen?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Man kunne kjøpe LP12 uten Valhalla etter 1982 også, dersom det er et poeng. Valhalla var tilvalg.
    Var serienummeret borte, er det derfor du ikke kan fastslå alderen?
    Det stemmer. Det har vært en klistrelapp på baksiden, som har falt av. Kanskje noen vet når de sluttet med klistrelapp?
    Hvis Valhalla var tilvalg også etter 1982, da åpnes jo intervallet til 1979-1984. Avstiving av hjørner kom i 1984, så det må være siste frist.
    Jeg har lest et sted at serienummer kan finnes under topp-platen, eller under tallerken, disse har jeg ikke sett. Det har vært nevnt at innertallerken ble forandret på Nirvana i 1981, men vet ikke hva som var forskjellen. De eldste delene ryker ut en etter en her, snart bare plinth igjen, så historien forsvinner med badevannet, men det er kjekt å vite mest mulig om den likevel.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    btolli skrev:
    Her kan du finne noe om endringer i henhold til år og serienummer på eldre LP12:

    http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html
    Mange takk, det var interessant.
    Der hevdes det igjen at Valhalla kom som standard fra 1982. Nirvana oppgradering kan ha vært utført på min spiller, den hadde svarte fjærer og motorskruer med mutter, men det er umulig å vite.

    Interessant også om min Ittok LVII mk2, som har 25mm pillar, men likevel delt motvektslodd. Selger er også veldig tydelig på at det er en mk2. Et lite mysterium fremdeles der.
    "The final version was as good as the early Ekos arms!"
    og jeg visste ikke at Ittok var så mye dyrere enn Akito i 1992.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    btolli skrev:
    Her kan du finne noe om endringer i henhold til år og serienummer på eldre LP12:

    http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html
    Mange takk, det var interessant.
    Der hevdes det igjen at Valhalla kom som standard fra 1982.
    Det forstår jeg ikke... men det er mulig jeg tar feil. Man fikk iallefall Basik som standard fra først på 90-tallet (når jeg først begynte å se LP12'er) helt til moderne tid. Da må den i så fall ha falt ut i 82 for å komme tilbake igjen rundt 90?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Den originale strømforsyningen hadde ikke noe navn og ble avløst av Valhalla. Mange år senere introduserte Linn den enkle strømforsyningen igjen, som et billigere alternativ, og kalte den Basik.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    Interessant også om min Ittok LVII mk2, som har 25mm pillar, men likevel delt motvektslodd. Selger er også veldig tydelig på at det er en mk2. Et lite mysterium fremdeles der.
    "The final version was as good as the early Ekos arms!"
    og jeg visste ikke at Ittok var så mye dyrere enn Akito i 1992.
    Den som er beskrevet som "The final version" var Ittok LVIII mk. 2. Den var bygget temmelig likt som en Ekos.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Keel montert!

    WOW
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Jeg har nå lyttet til Linns nye Uphorik hos Kontrapunkt. Aldri har jeg hørt Adikt bedre. Adikten har tydelig et stort potensiale i seg. Den overrasket stort på en Majik LP12. Resten av utstyret var en Majik DS-I og et par høyttalere jeg farten ikke husker navnet på (det var ikke Linn eller Naim), men det er ikke viktig. Det som er viktig, er at anlegget spilte musikk jeg godt kunne ha levd med.

    Med Uphorik har Linn en ny vinner. Jeg kan bare tenke hvordan det vil låte med Lingo eller Radikal, Keel, Trampolin, Akito eller Ekos Se, Klyde eller Akiva eller noen andre pu-er. Da står bare Urika igjen, men den er tilpasset Akiva og er ikke like fleksibel, og den spiller ikke moving magnet. Et annet stort pluss for meg er at Linn nå tilbyr balansert (jeg liker differntial bedre) inn og ut.







    Innvendig er høyre og venstre kanal tydelig adskilt med deksler for bedre skjerming.

    Jeg fikk ikke hørt Lingo 3 da et eller annet klikket da Odd Rune skulle koble den til Sondeken i lytterommet. Lingo 2 og 3 er helt identiske med unntak av kasse og plasseringen av på- og av-knappen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det eneste jeg misliker med de nye boksene er....boksene. De er alt for store. Mulig Uphora ikke bare er luft, det er jo tross alt en PSU inni dem også, men å putte Lingo i en enda større boks synes jeg er dustete. Likte boksen til Lingo1 best. Hvorfor ikke lage den kompakt? Radikal er et annet eksempel, har sett denne inni og det er stort sett bare en tom boks! Burde vært half-size.

    Less is more.......
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Det var mye luft og god plass i begge boksene. PSU-en i Uphoriken tar litt plass, men ikke mye. Jeg vet ikke om den får plass i de gamle boksene. Å bytte ut de gamle boksene, handler kanskje først og fremst om å forenkle produksjonen og en felles estetikk for produktene. Personlig har jeg stor sans for de gamle boksene, særlig i svart. Du var ikke i tvil om at dette var Linn.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Men det positive er at Linn endelig kommer med et RIAA-trinn med mulighet for justering av belastningen :)
    Skulle gjerne sett at de innførte dette i Urika også.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Fin RIAA fra Linn. Jeg liker spesielt muligheten for å svitche mellom MM og MC. Må man åpne boksen for å sette lastene?
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Bach_Man skrev:
    Fin RIAA fra Linn. Jeg liker spesielt muligheten for å svitche mellom MM og MC. Må man åpne boksen for å sette lastene?
    Nei! Du gjør det på undersiden så du slipper å åpne boksen for å endre innstillingene.

     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    FZ skrev:
    Men det positive er at Linn endelig kommer med et RIAA-trinn med mulighet for justering av belastningen :)
    Skulle gjerne sett at de innførte dette i Urika også.
    Jeg skulle også ha hatt de mulighetene i Urika, men jeg forstår Linn.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Uphorik/Urika ser fryktelig interessane ut. Imidlertid er de økonomisk sett ute av bilde, på denne siden av sommeren i alle fall. Jeg lurer derfor på å kjøpe en brukt Linto. Den har jo godt renomé og burde passe inn med elektronikken hos meg. Det som er aberet er hvor godt den passer til forskjellige pick-up'er. Jeg kommer nok neppe til å skaffe en Arkiv (eller?) ei heller Klyde. Det jeg har en AT-OC9 MLII. Denne er nok ikke i samme liga som resten (Keel/Trampolin/ARO/Lingo2), men jeg kan kanskje bruke den inntil jeg bestemmer meg noen nytt og bedre? Noen erfaringer?
    Jeg har alltid likt Lyra - derfor utelukker jeg ikke Arkiv helt - og er veldig spent på deres nye Delos og Kreos. Jeg har forstått det slik at Lyra's pick-up'er er en relativt god match for Linto. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kim skrev:
    .. Det jeg har en AT-OC9 MLII. Denne er nok ikke i samme liga som resten (Keel/Trampolin/ARO/Lingo2), men jeg kan kanskje bruke den inntil jeg bestemmer meg noen nytt og bedre? Noen erfaringer?..
    Nåja, skal ikke undervurdere gode men relativt rimelige pu'er i gode platespillere. Hadde du hørt hvor kvalitativt nær AT OC9MLII og kanskje særlig AT33EV er DV XV-1S her iallefall (samme spiller/arm/psu som deg, men jeg har både rimeligere og mye dyrere pu'er) så hadde du neppe løpt hjem for å øse ut plenty penger på pu med det første.

    De moderne MC'ene i lavere og midlere prisklasser er nå blitt så gode at hvis de ellers passer smak og system (gjelder jo uansett prisklasse) så bør en slik absolutt vurderes, iallefall for en som spiller så mye LP'er at pu'er blir forbruksvare. Og som følgelig vil spille sine plater med god samvittighet uten å tenke på slitasjekroner.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hører deg, Vider P. Har veldig stor glede av Adikt som nå spiller sammen med phonotrinnet i Nait 2 (CB). Men jeg klarer ikke la være å tenke på hva det kunne vært om man ga spileren en MC i toppsjiktet, som din Dynavector.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt bedre vil vel noen ting bli, om det er betydningsfullt eller ei avhenger av hvor godt systemet sympatiserer med de respektive egenskapene i de pu'ene man sammenlikner, ofte mer enn prisforskjellen mellom de imo.
    Men ikke på langt nær så mye bedre som man skulle ha trodd iht prisdifferansen. Men så løper man på etpar (uforutsettete?) utfordringer; for det første blir man svært redd for den skjøre dyre nåla, noe som henger som en liten mørk sky over betjeningsgleden, for det andre så blir man smertelig klar over at hver plate koster 10-20kroner i ren slitasje å spille... og det setter en demper på gleden ved "casual" lytting på lavere volum.

    Jeg synes for min del at summen av egenskaper og lytteglede dermed blir vel så høy med en rimeligere og nesten like god pu. Men det får vel bli en subjektiv vurdering for den enkelte.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er fremdeles helt på linje med deg Vidar P. Det er også derfor jeg er tilbakeholden ift Arkiv; 25k for en pick-up er i mine øyne i meste laget. Min grense går rundt 10-15k. Da kan jeg bruke og glede meg over pick-up'en uten å være redd for at den skal ødelegges.

    Kanskje jeg burde snu litt på det? Beholde min enkle og rimelige pick-up og heller smelle til med en SuperLine? Det hadde vært moro å koble den til Nait 2!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du hadde iallefall oppnådd flere ting; f.eks bedre lyd enn med omvendt setting (dyr pu rimelig riaa) og varig verdi på riaa (som ikke blir slitt i overskuelig fremtid).
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Vidar P skrev:
    Litt bedre vil vel noen ting bli, om det er betydningsfullt eller ei avhenger av hvor godt systemet sympatiserer med de respektive egenskapene i de pu'ene man sammenlikner, ofte mer enn prisforskjellen mellom de imo.
    Men ikke på langt nær så mye bedre som man skulle ha trodd iht prisdifferansen. Men så løper man på etpar (uforutsettete?) utfordringer; for det første blir man svært redd for den skjøre dyre nåla, noe som henger som en liten mørk sky over betjeningsgleden, for det andre så blir man smertelig klar over at hver plate koster 10-20kroner i ren slitasje å spille... og det setter en demper på gleden ved "casual" lytting på lavere volum.

    Jeg synes for min del at summen av egenskaper og lytteglede dermed blir vel så høy med en rimeligere og nesten like god pu. Men det får vel bli en subjektiv vurdering for den enkelte.
    Jeg har alltid hold meg med rimelige pick-ups av nøyaktig samme årsaker som du nevner. Fremfor å kjøpe en kostbar hadde jeg flere rimelige (Blackbird, DV17D3, Glider) og levde lykkelig med det. Dersom tvilen kom over meg rasjonaliserte jeg det hele ved å lese tester som viste at billige pick-ups også var "gode". Og det er faktisk noe behagelig ved å slippe å være redd for nålefane eller driftskostnader (kasserer en pick-up etter ca. 1200 timer).

    Men over nyttår ble nysjerrigheten for stor og jeg kjøpte en ny VdH Kanari. For å gjøre en lang historie kort; billig er ikke like bra og nå er det ingen vei tilbake. Forbedringen var rett og slett sjokkerende. Vil derfor anbefale at prøver å få hørt et skikkelig element før du bestemmer deg; du vil bli overrasket!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser den, ikke minst siden jeg har både hundedyre og billige elementer selv også, med et prisspenn fra noen hundrelapper til 35k faktisk (alle kjøpt nye fordi jeg ikke kjøper brukte pu'er). Skjønner godt ståstedet og er ikke uenig forsåvidt. Og er jo også enig i at det er forskjeller, noen ganger tildels betydelige (om enn ikke nødvendigvis mer betydelige enn om man hadde lagt samme prisdifferanse i andre deler av vinylspilleren). Som sagt så tror jeg det har gjerne vel så mye med synergi å gjøre som med absolutt prislapp i mange tilfeller. Andre tilfeller kanskje ikke. Og uansett så mener jeg å ha erfart at vinylavspilleren og arma setter rammene.

    Men overraskelsen kan gå begge veier, jmf f.eks hvor overrasket jeg var over hvor utrolig godt AT33EV spilte i en LP12 som Kim's når jeg var vant til DV XV-1S; og det styrker meg i troen på at et dyrt element er ingen snarvei til god lyd fra vinyl imo. Ja faktisk så er jeg av den oppfatning at dyre pu'er er blant det mest overprisete innen hifi. Noe slikt som feks en Keel synes jo som rene billigsalg i forhold til en dyr pu... evigvarende og minst like betydningsfull lydforbedring som tilsvarende penger lagt ekstra i en pu. Men alt avhenger selvsagt av hvor rimelig utgangspunktet er, og det å finne et element som passer smak og system.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Synergiaspektet kan knapt undervurderes og det er ikke innlysende at f.x. en Skala er den endelige løsning i alle sammenhenger. Det finnes en del erfaringsbaserte ”sannheter” når det gjelder pick-up/arm/verk kombinasjoner og det er gode grunner til å konsultere disse fremfor å lære ”the hard way”.

    For øvrig spiller jeg i øyeblikket på en blå Denon til 1000 kroner.... Blir musikk av det også ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo et morsomt poeng du bringer på bane der. Det er noe med å finne hva som passer hos seg selv, og hva man liker imo.

    For å ta et eksempel, og med unnskyldning dersom det støter noen; men jeg liker godt Ortofon mc-elementer. Jeg liker ikke Benz mc-elementer. Spør ikke hvorfor, men det er min smak, unyansert og urimelig som den enn kan være. Imidlertid; gitt disse premissene; jeg vil vanligvis like et rimelig Ortofon mc-element bedre enn et dyrt Benz-element.

    Det er ikke dermed sagt at det er bedre i en absolutt forstand og i alle sammenhenger hos alle lyttere. Og det hevder jeg heller ikke. Men jeg erkjenner at pu handler mye om hvilken smakstilsetning eller valør man liker eller ikke liker, det er i bunn og grunn en personlig sak. Det igjen belyser at man som du sier får prøve selv, fordi ingen kan fortelle en hva bør like eller kjøpe. Og det belyser at det å treffe med slikt iht egen smak og setting muligens betyr mer enn absolutt prislapp på elementet. Om du skjønner.

    Så kan man alltids si at.. dersom jeg liker Ortofon-elementer, så vil jeg like de dyreste veldig mye bedre enn de rimeligere. Gitt alt annet likt da. Og det er der jeg mener at spiller/arm setter rammene i stor grad, og at det ikke nødvendigvis blir en kvalitetsforbedring svarende til prisdifferansen. Så konklusjonen min blir følgelig; et dyrt element er ikke uten videre noen oppskrift på en lyd man vil like, men det kan selvsagt gi mye ekstra dersom alle rammebetingelser er tilstede.
     

    nacka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Er ingen ekspert på Linn, og har fått min LP12 montert/justert av Kontrapunkt. Det lyder flott og jeg er veldig fornøyd. Fikk satt inn en Lingo 2 og kjører med Linn Akito (II). En ting som imidlertid iriterer meg litt er denne sluringen i oppstarten. Mulig det skal være sånn men er det noen som har tips som kan bidra til å redusere sluringen. Tenkte på å vaske reim i zalo, og kanskje tørke gått av drivhjulet?
    Hvilke erfaringer er det på sentralen omkring dette?
    Mvh
    Nacka
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Zalo er en dårlig ide tror jeg, vil antakelig ødelegge grepet. Heller noe isopropanol, det bruker jeg hver gang jeg er på rengjøringskjøret, det fungerer fint og tørker ikke ut reima.
    Når du starter opp skal du gi tallerkenen en liten sving først, så trykker du på startknappen. Da slurer det ikke, og du sparer levetid på både motor og reim.
     

    nacka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Zalo er en dårlig ide tror jeg, vil antakelig ødelegge grepet. Heller noe isopropanol, det bruker jeg hver gang jeg er på rengjøringskjøret, det fungerer fint og tørker ikke ut reima.
    Når du starter opp skal du gi tallerkenen en liten sving først, så trykker du på startknappen. Da slurer det ikke, og du sparer levetid på både motor og reim.
    Takk for tips, dette funket, sluringen forsvant ikke med isopropanol, mens hjelpesvingen var perfekt.
    Nacka
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vask reima med lunkent vann. Bruk en klut og dra reima gjennom den mens du klemmer til med tommel og pekefinger. Ikke ta på reima med fingrene. Fett er en uting.
    Jeg vasker pulley og den delen av innertallerkenen som er i kontakt med reima med ren sprit.
    Har ikke behov for å gi tallerkenen fart. Det klarer motor/reim godt selv.
    Fingre på yttertallerken er en uting. Settet igjen merker som gjør at den ser stygg ut. Disse merkene er vanskelig å få av hvis du ikke fjerner dem straks. Det blir en kjemisk reaksjon mellom fettet på fingrene og lakken på tallerkenen.

    NB! Aldri ta på inner- og yttertallerken der hvor de ligger mot hverandre. Hvis du gjør det bør du fjerne merkene straks. Det er viktig at disse ligger så tett på hverandre som mulig og det gjør de ikke hvis de ikke er helt rene.

    Ellers så lar jeg motoren gå når jeg skifter plater. Ingen grunn til å stoppe motoren når du skifter plater. Classic Records er litt kilne. De er tunge, 200g, og har mindre diameter enn vanlige plater og er litt vanskelige å få tak på når de roterer, men med litt trening går det fint.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker samme metode som Vidar P, har aldri hatt noe problem
    med feite finger merker.
    Du må vaske fingrene dine :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Her er det gullende rene hender når LP12'ene er i bruk, men litt fett har nok også du på kleptopølsene, selv etter vask. Huden har den egenskap for ikke å tørke inn, om du ikke har kraftig eksem da. Da blir det tørt, men til gjengjeld flasser det antageligvis og det er sikkert noe dritt å få på platene ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rene hender er alltid en fordel, men hansker er heller ikke av veien når man spiller fin grammofon.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer det. Er nok ikke uten grunn at det står i manualen til Keel at man skal bruke bomullsvanter når man tar av og på tallerkenen.............
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    Her er det gullende rene hender når LP12'ene er i bruk, men litt fett har nok også du på kleptopølsene, selv etter vask. Huden har den egenskap for ikke å tørke inn, om du ikke har kraftig eksem da. Da blir det tørt, men til gjengjeld flasser det antageligvis og det er sikkert noe dritt å få på platene ;)
    He,he, enig med deg FZ :)
    Det blir alltid fett etter fingre, men jeg kan ikke si at jeg opplevd det som noe
    problem til nå, skal følge litt ekstra med fremover.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Sitat fra Keel Installation Procedure:

    "Caution: Take care not to directly touch the outer and inner platters (use a cloth or gloves when handling these)"

    Men om noen har lyst til å gjøre det motsatte så er det helt i orden for meg :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Interessant debatt forsåvidt. Renslighet er en dyd, ikke minst med vinyl. Og selvsagt skal man ikke fingre på flater som skal være fettfrie, rene og ha godt grep. Men man får passe på så man ikke tar helt av retning månen og gjør det hele til en nærmest umulig oppgave kun for de få innvidde i de magiske sirkler å spille plater.

    Men jeg har en yttertallerken jeg har sveivet igang med fingrene i 15 år, og den er fin som ny. Gjør det du Nacka, og ikke bekymre deg. Du sparer slitasje og strekk på reim, ditto på motor, og når du finner på det innimellom så vask av reima og metallflatene den berører med isopropanol. I motsetning til med vann så blir det helt rent.

    Ellers enig med FZ at motoren bør gå mellom plateskift og under kortere pauser fra spilling. Med rett teknikk (trening) så går dette nesten uten brems, og uten at startknappen skifter til sterkt lys (Lingo).
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Uenig i at bruk av isopropanol eller annen sprit på reima er å foretrekke. Gummi tørker ut og blir hardere og sprøere av sprit.
    Linn anbefaler også å bruke vann på reima, nettopp pga.ovennevnte.
    Når det gjelder mindre slitasje på motor ved å hjelpe tallerkenen i gang mener jeg det er bortkastet energi. Vet om flere motorer på Linn'er helt tilbake fra '78 som går like godt etter mer enn 30 års fartstid, uten hjelp til igangsetting ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Reima skal allikevel byttes lenge før den tørker ut.

    Når det er trygt for den dyrebare vinylen, så er det trygt for reima også vil jeg tro. Jeg har en reim jeg har tatt vare på som er 15 år gammel og renset med isopropanol dengang, den er ikke tørr, så det der kjøper jeg rett og slett ikke. I verste fall kjøper man en ny reim. Verre er det ikke. Du har vel ikke prøvd tenker jeg. Men bruker isopropanol gladelig på hele vinylsamlinga? Allikevel uenig med meg. Javel.

    Ang motorer så er det sikkert mange som har gått i 30 år. Men det er mange som ikke har det også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn