Ok. Skjønner jeg deg rett nå så vil det å slakke på venstre fjær senke tallerkenen? Strammer jeg på fjærene på høyre side, så vil armbordet heve seg på høyre side?^Ja du er på rett spor. Det kan hende du må begynne med å slakke på venstre fjær, om årsaken til hellingen er at den er for stram.Det kan tyde på at én eller flere av fjærene er for stramme.
Ok. så slakking hever og stramming senker. Den er grei ptb. Takk skal du ha. Er jeg ikke for fyllesyk i morgen etter besøket hos naboene i kveld beregner jeg å ha et jigsystem klart i morgen kveldUtfra det jeg ser på bildene ville jeg nok begynt med å slakke bakre fjær til armbordet ligger plant (med tallerken på), og så slakke/stramme hhv venstre, bakre, høyre til du oppnår "riktig" fjærspenn på alle 3.
Jaja, selvfølgelig Må jo bare le av meg selv.^^Nei, slakking senker. Armbordet ditt heller jo fremover. Slakker du bakre fjær vil det heve seg i fremkant
Pass på at ingen ledninger kommer borti plinthet. Når du tar av armkabelen skal ikke subchassiet flytte seg sideveis og bouncen skal ikke påvirkes. Hvis den gjør det er den feil montert.Vis vedlegget 176588
Da er bunnplata av. Jeg kan ikke se at boltene er skjeve på noe vis. Det jeg legger merke til er at fjærene er likt stilt.
Jeg skal holde på litt i morgen også. Har gått til dette med respekt, så jeg har vært nøye med å vite hvor jeg er hele tiden. Jeg har tatt ut armkabelen, men får ikke tatt av jordingskabelen da skruen er skrudd inn fra plintsiden. Avstanden til plintet er så kort at jeg rett og slett ikke har en skrutrekker som er liten nok til å komme mellom. Resultatet er at armkabelen blir hengende via jordingskabelen som en vekt i subchassiet uansett. Jeg skal ha noen vinkeltrekkere et sted, og håper å finne disse i morgen.Da var du heldig som fant bouncen så fort
Du kan også vri gummiforingene som sitter i subchassiet på de to andre fjærene og kanskje få en enda bedre bounce. Men det er lett å rote seg bort så vri på en av gangen noen få grader og husk på hvor den beste innstillingen var. NB! Som sagt, armkabelen skal ikke være festet i armen og reima skal være på når du driver med dette.............
Da er armkabelen feil montert i P-clip'en. Når dette er riktig utført vil ikke armkabelen påvirke bouncen. Noen justerer bouncen med armkabelen på plass. Det blir ikke korrekt. Da virker armkabelen som en fjerde fjær som påvirker den horisontale bevegelsen. En god bounce skal kun være vertikal, ingen horisontal bevegelse.Og så forsvant bouncen
Jeg skjønte at noe sånt var i gjære da jeg leste igjennom hva du hadde skrevet tidligere. Jeg har så godt det lar seg gjøre ordnet det slik ar armkabelen skulle få så fri og fin bane i bouncen som mulig. Så resatte jeg innstillingene, og nå bouncer den slik den skal med armkabelen på. Ingen vertikale bevegelser slik jeg hadde en liten stund. Det er ganske enkelt å se at det var feil fordi den ville rett og slett ikke bounce ved vertikale bevegelser. Den mista på en måte rytmen.Da er armkabelen feil montert i P-clip'en. Når dette er riktig utført vil ikke armkabelen påvirke bouncen. Noen justerer bouncen med armkabelen på plass. Det blir ikke korrekt. Da virker armkabelen som en fjerde fjær som påvirker den horisontale bevegelsen. En god bounce skal kun være vertikal, ingen horisontal bevegelse.Og så forsvant bouncen
Det gikk akkurat som jeg håpet. Lenge leve HFS-hjelpen.Takk skal dere ha. Jeg er ingen finmekanikèr, men dette var hverken Woodoo eller magi. Det hele er logisk, og dermed svært enkelt å fikse. Selv hvilken vei jeg skulle vri fjæra og gummipakningen for å rette på armbordet var logisk. Jeg sier ikke at jeg ikke kan få en bedre bounce med opplæring, men det er fint mulig å klare å skape bounce om en bare er tålmodig og rimelig strukturert. Hos meg kom bouncen på plass nesten bare ved å justere alt til det var i vater. Inngangsverdien for meg var at jeg måtte senke tallerkenen. Ved dette kom armbordet nesten på plass. Siden var det bare å vri en kvart omdreining på fjæra under armbasen.
Jeg har nå prøvd spilleren, og opplevelsen av å ha en Linn-spiller i hus begynner virkelig å komme. Selv om jeg bare har spilt i ca 2 timer kan jeg si at spennet i lyden er vesentlig forbedret. Den går både lavere og høyere, og detaljene i lydbildet er mye bedre. Det er også mer trykk i bassen, noe jeg har savnet hele veien selv om senking av armbasen hjalp godt tidligere.
Tusen takk alle sammen for hjelpen, og ikke minst takk for motivasjonen
Hehe. Jeg er såpass fornøyd nå at den skal få stå slik en stund. Jeg har fått mange gode råd her på forumet når det gjelder PU, og den som tiltaler meg mest er Soundsmith Aida. Ellers har jeg funnet ut at Pro-Ject 9cc armen er meget god om en bare gjør slik Oracle har gjort med den, nemlig å montère en silikondempeanordning nært armbasen. Denne anordningen er ment å skulle dempe resonansen i selve arma. Jeg har sjekket litt rundt på forskjellige fora, og denne dempeanordningen skal etter sigende være meget effektiv, og jeg ser at den etter montèring blir sammenlignet med armer helt opp til klassen SME IV-V uten at den gjør seg bort. Jeg er i kontakt med Oracle, men de har vært på en messe denne uka, og jeg er derfor bedt om å ta opp kontakten igjen over helga. Som dere ser på denne linken benyttes 9cc på spillere som koster 5000 pund, så Linn visste nok hva de gjorde da de leverte Majic med denne arma. Oracle Paris Mk V Turntable | Hifi PigIkke nevn for fruen alle oppgraderingene du kan gjøre med en LP12. Det kan fort bli kostbart for deg
Jeg ser poenget ditt. Jeg har jo tweaka LP-12 til det ugjennkjennelige siden jeg fikk den. Arma har gått opp og ned som en jo-jo, og bouncen er endra dramatisk fra ikke-eksisterende til 10-15 sekunder. Den spiller nå slik jeg liker det, og kanskje ikke slik andre liker det. Kona har vært forsøkskanin, og hun hevder også at den er bedre nå, kanskje for trøste meg etter alt arbeidet, hvem vet. Technicsen har en standard tube arm fra Technics statisk type og den er utstyrt med en JICO SAS type 718-DSAS for Technics EPS-202 skal jeg tro Cobra2. Den ble altså sammenligna med en Pro-Ject 9cc arm utstyrt med en Adikt. Det merkelige vi opplevde under testen var at overgangen fra Lp-12 til Technics ikke var så merkbar, men da vi gikk tilbake var forskjellene store. Spesielt var forskjellene store på siste skiva til Kari Bremnes. Ikke vet jeg hvordan klangbilde på den skiva skal være, men på LP-12 var klangen eller en form for ekko om du vil (jeg vet ikke hvordan jeg skal sette ord på det) sterkt fremtredende. På Technicsen var dette så og si fraværende til sammenligning. På LP-12 kunne vi høre flere instrumenter i bakgrunnen som vi ikke hørte på Technicsen. Men, når alt dette er sagt, så spilte Technicsen svært bra for ikke å si overraskende bra slik jeg ser det. Jeg kjenner ikke til kvaliteten på arm og PU på den, men at drivverket hadde tålt bedre kvalitet på disse komponentene tror jeg på.Hyggjeleg kveld, skjønar eg. Og kjekt at fleire oppdagar vinylmediet. Men kva pickupar vart brukt i denne samanlikninga? Litt av problemstillinga med "best lyd" når det gjeld spelarar, er at det er ulike kvalitetar som vert framheva på LP 12 og gode, direktedrivne verk. Sjølv gjekk eg frå ein fantastisk Technics SL 1000 med ET2 tangentialarm til ein LP12 med Akito2-arm, og opplevde straks ein god del "forbetringar". Men ettersom åra gjekk, vart eg klar over at det var mange ting som heller burde kallast "endringar" av lyden. Det var annleis, men ikkje nødvendigvis betre. Men i laupet av dei 10 -11 åra eg var Linn-eigar, hadde eg spelaren to gonger på besøk til Kontrapunkt. Og etter desse justeringane var spelaren eintydig betre. Til dels svært mykje betre.
Elles er det irriterande at nokre pickupar slett ikkje kan brukast i Aktio-armane, og motsett, at det er ganske mange moderne pickupar som ikkje er noko vidare i Technicsarmane.
Det er helt vanlig å oppfatte forskjellene fra den bedre komponenten til den mindre gode mye lettere enn vice versa. Det er også bedre å spille en plate som ikke "spiller bra på alle" spillere. Forskjellene mellom platespillere kommer mye bedre fram på plater som er litt komplekse og ikke så lette å få til å lyde bra. Da kan forkjellene være dramatiske mellom en god og en mindre bra spiller. Plater man synes låter temmelig kjedelig kan få et nytt liv med en god spiller..........Det merkelige vi opplevde under testen var at overgangen fra Lp-12 til Technics ikke var så merkbar, men da vi gikk tilbake var forskjellene store. Spesielt var forskjellene store på siste skiva til Kari Bremnes.
Jeg ser jo den, men dette er altså første gangen siden jeg fikk den i hus at jeg har fått testet den etter all mekkingen. Det var ikke meningen å nedgradere den Technicsen, snarere tvert om da jeg var imponert over den, og jeg ble ikke mindre imponert når jeg fikk vite at den hadde en billig arm og en billig PU.Om du ikke hadde hørt forskjell fra en 150kr Technics-PU og en Adikt...hadde i alle fall noe vært galt...