Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer, for jeg solgte den uten tap da jeg i villfarelse byttet den i en ny Ekos. Heldigvis hadde jeg også en Aro, så jeg hørte lett hvor galt det bar...  ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    ;D ;D ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Jøgga skrev:
    Diverse "skrammel og skrot" på vei

    satser på å slippe å lodde så altfor mye for mye i første omgang.
    Her har du fått tak i en av de eldste Ittok'ene, med delt motvektslodd. Eneste ulempen med denne er at den ikke passer i en Keel, .........
    Min Ittok kalles Mk2, vi vet ikke eksakt alder, men den hyggelige britiske herren beskriver "The arm is an LV11 mk2, The first ones had a 20mm pillar, the 2nd generation had a 25mm pillar and better bearings but retained the split counter weight this is one of those"
    25mm pillar må være bra greier, hvis jeg bare visste hva det var...
    Deleliste så langt: Arm, armkabel, armbord, motor, strømforsyning, skruer, fjører, gummi, olje. Man sitter fort igjen med to spillere, mangler vel snart bare treverket.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Pilaren er den delen som går ned i festet i armbrettet. Trodde alle med delt motvektslodd hadde 20mm pilar. Har du målt diameteren?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Pilaren er den delen som går ned i festet i armbrettet. Trodde alle med delt motvektslodd hadde 20mm pilar. Har du målt diameteren?
    Jeg har digitalt skyvelær, ligger klart, men det er litt tidlig. Selger var opptatt av det med 25mm pillar. Deler ligger trygt forvart hos kontakter i UK, og venter på sin kurér, den noble ridder. Vi plager ikke postverk og tollvesen unødig.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Kim skrev:
    ARO pakkes i dag og leveres på posten på mandag. Er veldig fornøyd med at handelen gikk gjennom og at jeg etter lang tid skal få testet armen. Den kommer som orginalt med alt tilbehør.
    Hvordan går det med aro arm ?
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    leon skrev:
    Kim skrev:
    ARO pakkes i dag og leveres på posten på mandag. Er veldig fornøyd med at handelen gikk gjennom og at jeg etter lang tid skal få testet armen. Den kommer som orginalt med alt tilbehør.
    Hvordan går det med aro arm ?
    Den har kommer, spilt og vunnet!

    Neste trinn er Keel som er på tur. Happy days.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    LP-12 historietime idag:
    Jeg leser meg opp på oppgraderingshistorien til LP12, og har nylig fått orden på registreringen på vinylengine.

    Både spilleren og delene jeg har kjøpt har delvis ukjent historie, og jeg syns det er litt spennende å prøve å finne ut av.Spilleren min er merket med nov.1976 på innsiden av plinth, men den har hengsler og lokk tilvarende det som ble introdusert i 1979, med fjærbelastning og støtte i hengslene bak.

    (min spiller før oppgradering)

    På vinylengine finner jeg disse bildene av hvordan en vanlig pre-1979 så ut, og den har lokk støttet med sidestolpe og enkle hengsler bak. Plinth på min spiller har ingen hull etter denne stolpen på siden.


    (blider fra vinylengine.com)

    Det skal finnes et serienummer på undersiden av topp-platen, det har jeg ikke lett etter ennå.
    Ble de produsert i forskjellige varianter av plinth og lokk ?


    PS: Ellers går det strykende med oppgradering, Lingo og Ittok er vel i hus. En fullstendig lytefri Ittok, så ren og blank som ny. Fin kvalitetsfølelse på sånne metallstykker.
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Har spilleren din de to treskruene som fester topplata i klossene på plinthet?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Har spilleren din de to treskruene som fester topplata i klossene på plinthet?
    Ja, det stemmer. En på hver side, kloss inntil to av de tre gjennomgående lange justeringsskruene.

    FZ skrev:
    Pilaren er den delen som går ned i festet i armbrettet. Trodde alle med delt motvektslodd hadde 20mm pilar. Har du målt diameteren?
    Joda, pilaren er 25mm i diameter. Eller 24,71 (digitalt ;) )

    J
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og så var det en gjennomgang av dagens deleliste.

    Nei dette er ikke deler som skal fjernes, dette er de ´nye´.
    20 år gamle, kaskje?
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
    Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendet ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:
    Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
    Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendet ;)
    Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    .......
    Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.
    Nja, det kan tenkes, men er vel tvilsomt om denne har vært ´abroad´ før nå.

    Men er det lov med et lite rop om hjelp?
    Jeg leste noen illustrerte instrukser om montering av kretskortet til Lingo, var det i denne tråden?
    Det er ikke innlysende (for meg ..kremt...) hvordan denne kan festes i mitt gamle kabinett.
    Bryter, kabling, motor og arm går greit, men det er festet av selve kortet til subchassis som er utfordringen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med klips. Så du bildene mine i "Breakfast at Vidar P's"-tråden på Naim-forum?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Med klips. Så du bildene mine i "Breakfast at Vidar P's"-tråden på Naim-forum?
    Nei, Naim-forum er ukjent terreng. Link?
    Godt å høre at jeg slipper å bore, begynte å bli litt engstelig her.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:
    Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
    Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendet ;)
    Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.
    Eller min gamle........er nok en del av dem i omløp. Min ble solgt til en fyr fra Tønsberg hvis jeg ikke husker feil.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    Ja, det stemmer. En på hver side, kloss inntil to av de tre gjennomgående lange justeringsskruene.
    Joda, pilaren er 25mm i diameter. Eller 24,71 (digitalt ;) )
    Hullene for treskruene kom først i '78 så det tyder på at spilleren din er nyere enn det (hvis ingen har boret hull selv)
    Kombinasjonen 25mm pilar og todelt lodd har jeg ikke sett før. Kan jo ha blitt satt sammen av to armer. Har du serienummeret på armen?
    25 mm pilar kom forøvrig i 1980.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    Men er det lov med et lite rop om hjelp?
    Jeg leste noen illustrerte instrukser om montering av kretskortet til Lingo, var det i denne tråden?
    Det er ikke innlysende (for meg ..kremt...) hvordan denne kan festes i mitt gamle kabinett.
    Bryter, kabling, motor og arm går greit, men det er festet av selve kortet til subchassis som er utfordringen.
    Manualen kan du laste ned fra Audioasylum.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:
    .......
    Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.
    Det er ikke innlysende (for meg ..kremt...) hvordan denne kan festes i mitt gamle kabinett.
    Bryter, kabling, motor og arm går greit, men det er festet av selve kortet til subchassis som er utfordringen.
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Hva slags arm sitter det i den gamle skranglekassa der? Festa på et armbrett med SME hull og en merksnodig/jalla føring av armkabel..............
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Hva slags arm sitter det i den gamle skranglekassa der? Festa på et armbrett med SME hull og en merksnodig/jalla føring av armkabel..............
    Merksnodig jalla er ikke uvanlig på gamle greier, det er vel derfor det finnes billige LP12er, men her er det verste overstått nå. Søppel er fjernet, oppgradering trinn 1 ferdig. Lingo m/kretskort og kabler + festeskinne og klips, Ittok arm, ny motor og reim, nye motorskruer, P-clips til armkabel, skiftet armbord boret for Ittok. Avlsuttet med litt ekstra oljefyll og en lyn-justering før bunnplaten ble festet elegant i DIY jig uten å snu spilleren.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27393.msg831460#msg831460
    Takk for hjelpen, gutter, jeg hadde ikke turt dette uten dere! :)

    Jørgen

    PS: det var greit med hjemmelaget jig i første omgang, men den er hverken spesielt solid eller praktisk, så jeg tar gjerne imot tips om hvor jeg kan få kjøpt en ordentlig. Den kommer til å bli brukt, for å si det sånn.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir nok bra, Jøgga. Hva med noen bilder av den ferdige spilleren?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Dette blir nok bra, Jøgga. Hva med noen bilder av den ferdige spilleren?
    Ferdig og ferdig, det er ting som gjenstår, og den mangler jo nesetippen fremdeles.
    Men slik ble den seende ut i natt:

    Til sommeren får den bli med til Kontrapunkt for cirkus og optimal justering, da skal den få et (foreløpig) ferdig-stempel tenker jeg.
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Din gamle Lingo solgte jeg til en hyggelig danske. Historien etter det vet jeg lite om.


    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:
    Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
    Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendet ;)
    Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bilder, ja.

    Det spiller for første gang!

    Det svinger, selv med en eldgammel reservepickup som Ortofon MC20S. Den samme pickupen som var helt mislykket med Project-armen på Music Hall MMF5.1. Gamle Ittok er ikke vanskelig. :)
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Litt uortodoks plassering av spilleren din, Jøgga. Rett foran høyttaleren (så bildet i den andre tråden din). Kommer selvsagt an på hvor høyt du spiller, men uansett en suboptimal plassering. Har du prøvd å spille uten støvlokket montert. I mange tilfeller spiller dette bedre.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har riktignok ikke prøvd så hardt da jeg ikke er noen tweaker per se, men jeg innbiller meg at jeg ikke hører nevneverdig forskjell mellom lokk av og lokk åpent jeg. Om jeg legger ned lokket derimot da hører jeg en degradering.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring er at dette med støvlokk montert og i åpen tilstand vs demontert er veldig individuelt med hensyn på plassering av spilleren, både underlag og avstand til høyttaler. Slik jeg har spilleren min er forskjellene marginale, men med en plassering tett på front av høyttalerne evt. rett bak med bakoverrettet port i ht vil lokket kunne settes i bevegelse og dermed tilføre plinthet vibrasjoner.
    Og selvsagt, jo mere luft høyttaleren setter i bevegelse, jo større vibrasjoner.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Litt uortodoks plassering av spilleren din, Jøgga. Rett foran høyttaleren (så bildet i den andre tråden din). Kommer selvsagt an på hvor høyt du spiller, men uansett en suboptimal plassering. Har du prøvd å spille uten støvlokket montert. I mange tilfeller spiller dette bedre.
    Rent midlertidig, det kommer nok ikke til å stå sånn når alt er på plass. Både pickup og RIAA mangler før jeg kan begynne å vurdere lydkvaliteten i dette systemet for fullt. Jeg klarte bare ikke å la være å teste. Vi har flere systemer i flere rom, og det er ikke bestemt om LP12 skal spille med Sugden/EC/Harbeth i stuen, eller med Quad/Quad på loftet. Hvis loftet blir valgt må det nok en vegghylle til. Blir liksom aldri helt ferdig, og det er vel litt av sjarmen. Vinylrigg er ikke spesielt tidsbesparende, det merkes.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Kikka gjennom tråden din, Jøgga, og så et bilde av undersiden av spilleren. Det ser ut til at armkabelen er litt for lang mellom P-clip og arm. Denne avstanden skal være nøyaktig så lang at når du plugger i armkabelen i armen skal kabelen ikke gi noen horisontal kraft på armen. Mao er kabelen for lang vil den dytte på arm/armbrett, er den for kort vil den trekke i arm/armbrett. Dette påvirker bouncen og den vil ikke bli 100% vertikal som den skal.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Kikka gjennom tråden din, Jøgga, og så et bilde av undersiden av spilleren. Det ser ut til at armkabelen er litt for lang mellom P-clip og arm. Denne avstanden skal være nøyaktig så lang at når du plugger i armkabelen i armen skal kabelen ikke gi noen horisontal kraft på armen. Mao er kabelen for lang vil den dytte på arm/armbrett, er den for kort vil den trekke i arm/armbrett. Dette påvirker bouncen og den vil ikke bli 100% vertikal som den skal.
    Takk for tips. Jeg brukte en del tid på dette, faktisk, og prøvde å justere festing og vinkling av P-klips ut fra eksisterende ujevnheter i kabelen for å få minst mulig kraftpåvirkning på armen fra kabelen. Alternativet er å jobbe med å rette ut kabelen, er det vanlig framgangsmåte? Eller bør jeg legge inn et klips-feste nærmere arm-basen for å øke kontrollen?

    PS: Antar at det er dette bildet du har sett:


    Og merk: jeg setter veldig pris på sånne innspill og kommentarer, det er det som får meg videre, og jeg vet at det er flere enn meg som følger interessert med på dette temaet.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Rett ut kabelen så godt det lar seg gjøre. Om nødvendig kan du varme opp kabelen. Da er den lettere å forme. P-clip'en skal festes på bolten som går gjennom klossen i plinthet og ingen andre steder. Vri også kabelen 90 grader helt inntil din-pluggen. Da blir det ikke noen torsjonskrefter i kabelen. Skal se om jeg finner et bilde av spilleren min som viser hvordan det skal gjøres. Mulig det får vente til i morgen. Min bedre halvdel lurer på om jeg ikke har tenkt å gå til sengs snart. Hun påstår at det er en dag i morgen også :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    ... P-clip'en skal festes på bolten som går gjennom klossen i plinthet og ingen andre steder...
    Det er visst hovedregelen, den har jeg prøvd å følge, men jeg har også sett eksempler på armkabler som er festet med P-klips i plinth så nær armbasen som mulig. Helligbrøde?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri sett det og kan heller ikke forstå at det skal være noen fordel. Mer fleksibiltet når den er ett stykke unna.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FZ skrev:
    Har aldri sett det og kan heller ikke forstå at det skal være noen fordel. Mer fleksibiltet når den er ett stykke unna.
    OK, da sparer jeg siste P-clip til neste spiller. De leveres i sett på to. LP12-verden er full av momenter som jeg ikke kunne tro hadde noe betydning for lydkvaliteten. Og jeg som er kabel-skeptiker og alt ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn