Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.137
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Må innrømme at både det anlegget med Tannoyene og de nye kreasjonene hadde vært interessant å tatt i øre og øyesyn ved en anledning.
    Er jo vanlig her på HFS at ved slike nyinnkjøp så blir det obligatorisk "hjemme alene innflyttingsfest" i etterkant :cool::sneaky:(y)
    Støtter også opp om å opprette en egen "mitt anlegg" tråd.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    313
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Rått @erk! Når du har fått has på disse så må jeg nesten få invitere meg over igjen for å bli enda mer misunnelig 😄
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Ja jeg må nok få arrangert en hjemme alene fest om ikke alt for lenge! Mange som vil høre og det er bare hyggelig!! Jeg er ganske bedagelig anlagt (og mye jobb neste ukene) så det kan ta litt tid innen alt er ferdig :eek: Men ja oppdateringer kommer!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Apropos fest: Med den høyden behøver man hvertfall ikke bekymre seg for at noen setter fra seg en ølboks oppå høyttaleren når det er fest. :D
    Ulempen er kanskje at viltre unger kan tro det er noen fine klatrestativ! Til og med små spalter på sidene for å få feste :eek:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Ja hvem har beregnet disse klatrehullene? Er dette utprøvd på denne modellen? Har jo en formening om at Jørn Rune har noen fingre med i spiller og beregninger derom, siden det er han som skal få disse til å spille musikk.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Snickers har bidratt til øking og flytting av hull samt det passive filteret. Han kan også konsulteres ved behov for klatrevegg :)
    Ja hvem har beregnet disse klatrehullene? Er dette utprøvd på denne modellen? Har jo en formening om at Jørn Rune har noen fingre med i spiller og beregninger derom, siden det er han som skal få disse til å spille musikk.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Det er litt tidlig ennå men jeg har i hvert fall fått grunnleggende delefiltre, delays, gain osv av alle outputkanalene satt opp. Har brukt et par dager på det nå og det begynner å bli veldig bra... og lar dem stå å spille litt i stua hvor det låter stadig bedre.

    Det er egentlig litt tidlig med lytteinntrykk, og beklager blomsterspråket: men det jeg hører foreløpig er ekstremt "stort", litt Westminster-aktig faktisk men enda bredere hvor musikk står langt ut på hver side av høyttalerne og med utrolig fylde og lagdeling i midten... Det siste har jeg ikke hørt veldig ofte. Sist jeg hørte dette var med Mirage OM-5 (omnipolare/dipoler) men Moelva har en helt annen oppløsning og generell kvalitet. Det gjenstår mye jobb og dette er før noen real EQ, kun å få driverene til å spille noenlunde homogent sammen.
    Neste er fintuning sammen med @Snickers-is og det blir nok en veldig morsom opplevelse :)

    Innser at jeg etter hvert må få en "hjemme hos" tråd nå men jeg antar det kanskje er litt interesse for å rapportere resultater fram til endelig plassering i denne tråden så jeg avventer det litt :)

    Erik
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Her går det unna! Nei ikke akkurat men nå er de i hvert fall oppe på loftet! Det gikk med omtrent 2cm klaring fra trapperepoet og taket :) :ROFLMAO: Godt jeg hadde et par 20-åringer som var litt myke i ryggen og som klarte å løfte "akkurat rett opp" på repoet uten noen vinkel og ikke feilbedømme med 2cm som ville vært katastrofe.
    Hvis de noen gang skal selges (noe jeg tviler meget sterkt på) så blir det med klausul "kjøper henter"!
    1669240325927.png


    Og nå er de noenlunde på plass! Gjenstår både integrering med "resten" av høyttalerne (totalt 8+4+4) samt mer grundig tuning av høyttalere. Der er første skritt å prøve med noe tyngre/mer dempemateriale i mellomtonene for å få kontroll på en liten dipp/peak som @Snickers-is ikke var overbegeistret for og som @inselwind er så grei og skal bruke førstkommende lørdag på å fikse mens han serveres kaffe og boller, og jeg beundrer mesteren i arbeid, stiller noen irriterende spørsmål og trykker på "measure" knappen i REW nå og da :)

    Men dette blir et helt sykt musikk- og filmloft det er det liten tvil om allerede. Rommet er ikke spesielt vakkert men fungerer ganske godt akustisk med hjøreplasserte subber og veggmonterte aktive høydekanaler og ellers ganske grove dimensjoner rund baut. Det hjelper nok også å rydde litt i alt rotet hehe :)
    Moelva spiller akkurat som jeg hadde håpet selv før noe detaljert tuning utover deling, delay, shelf og gain: Som et stort lydpanorama som egentlig ikke trenger alle de andre høyttalerne som jeg har skviset inn i alle bauger og kanter på det lille rommet (4,5x7m med skråtak). Og nok trøkk blir det også :)

    1669240569435.png


    Erik :love:
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har idag vært på et koselig besøk hjemme hos Erik😊, hvor jeg fikk et gjensyn av Moelva og ikke minst kunne få høre på dem spille i sitt rette element 🎶🎵.
    Med meg i bagasjen hadde jeg etpar ruller gråvatt, en kraftig Fiskars filtsaks samt noen gode tips fra Snickers-is og Willy for hvordan mellomtonekammerne skulle kles smartere innvendig for å få en enda jevnere frekvensgang. Etter etpar kammerfyllinger med dertil målinger kunne vi med tommel opp👍 bekrefte at her hadde vi en fin oppskrift for de resterende 22 kammerne. 🤓
    Det manglet heller ikke på gjestfriheten til Erik & fruen.❤ Det ble servert rykende fersk pizza, stort utvalg av drikker samt stadige påfyll med deilig kaffe.. Så da skjønner du kanskje hvorfor jeg ble så mange timer som jeg ble😄..
    Takk igjen for en koselig lørdag!😊 PS.. gleder oss til å komme på besøk igjen på nyåret.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Da må jeg bare si at det var en utrolig glede å få @inselwind på besøk igjen å se på ham klippe opp 120 168 stykker filtduker i akkurat riktig størrelse og med små slisser for kablene på null komma niks, demontere driverne, sette inn dempematerialet og remontere 20 24 drivere mens jeg satt og koste meg med noen få knappetrykk på PC og REW! Den mannen er helt RÅ! Har utrolig respekt for folk som har slike evner... Bare helt sjukt å se på, på en måte som bare gjorde det klart for meg at jeg hadde ingenting å bidra med der... Bare hvor fort man kan skru inn en skrue? og helt perfekt?? Må skryte litt av deg @inselwind for du er nok litt unik!

    Utrolig bra resultat ble det også! Fikk dempet en litt uheldig refleksjon/resonans i mellomtonen ned til +/- 2dB sånn deromkring. Så etter litt global korreksjon og litt sånn behagelig "lørdagstilt" via DSP er det rett og slett blitt eksepsjonelt bra etter min mening. Mangler fortsatt litt trøkk mellom 300-400 Hz men det fikser vi nok. Og dette er FØR @Snickers-is kommer med magien sin, selv om han allerede har bidratt med forslag om bedre demping. Det funket! Takk ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Familien hadde filmkveld med Moelva i kveld.. Helt spinnvilt! Alle var helt enige i at dette var en meget "rasjonell oppgradering" fra allerede meget kapable fronter. Rett og slett. Ingen hos oss gidder å dra til Colosseum nå.. Noen tenker kanskje at multikanal/kino ikke "er skikkelig" hifi men da må de ta en tur innom og høre Moelva i et 16-kanals oppsett så endrer man kanskje mening om akkurat det.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Tenkte jeg skulle holde litt lav profil fra nå og holde foreløpige observasjoner og målinger litt internt til alt er på plass og oppretter egen tråd men jeg klarer ikke å la være, jeg må dele litt mer glede!

    Etter gårsdagens vellykkede dempeøkt sammen med @inselwind fikk jeg i tillegg rettet opp en (romrelatert) dipp mellom 300-400Hz som jeg målte i Moelva samt centerkanal (refleksjon fra bakvegg tipper jeg). Og med en liten "kosetilt" som blir til omtrent 8dB totalt . Da måler det slik fra MLP:

    1669564845952.png


    Er fornøyd med dette selv om dypbassen tar sin tid. Sånn er det bare i det rommet... Det shaker bra i rumpa ved 22Hz ja... Men ganske pent fra 40-50Hz og oppover hvor Moelva tar over showet.

    Så satt jeg på denne i Auro3D (hvor frontene gjør mesteparten av jobben, resten lager bare litt ekstra høyde og bredde):

    1669564122384.png



    Midt i låta (Joshua Fit the Battle of Jericho) en plass så er det en trommesolo med meget bra dynamikk og dødskul nærfelt mix. Den tar nok livet av mange småhøyttalere... Fikk litt hakeslepp i det 24x5" mellombasser + 12x7" subber + 2x13,5" + 2x16" dypsubber med totalt 7kW RMS via 2x16A kurser trommet i vei på full fres (dvs, volumet sto på "0" som er referansenivå ++ :))! Dette spiller veldig bra på Westminster med 2x15" hornbasser og 4x18" servosubber men det var rett og slett skremmende på Moelva! Kjempetøft :)
    Jeg gliste akkurat like bredt som Marit Carlsen på bildet der :D
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.276
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte jeg skulle holde litt lav profil fra nå og holde foreløpige observasjoner og målinger litt internt til alt er på plass og oppretter egen tråd men jeg klarer ikke å la være, jeg må dele litt mer glede!

    Etter gårsdagens vellykkede dempeøkt sammen med @inselwind fikk jeg i tillegg rettet opp en (romrelatert) dipp mellom 300-400Hz som jeg målte i Moelva samt centerkanal (refleksjon fra bakvegg tipper jeg). Og med en liten "kosetilt" som blir til omtrent 8dB totalt . Da måler det slik fra MLP:

    Vis vedlegget 872079

    Er fornøyd med dette selv om dypbassen tar sin tid. Sånn er det bare i det rommet... Men ganske pent fra 40-50Hz og oppover hvor Moelva tar over showet.

    Så satt jeg på denne i Auro3D (hvor frontene gjør mesteparten av jobben, resten lager bare litt ekstra høyde og bredde):

    Vis vedlegget 872065


    Midt i låta (Joshua Fit the Battle of Jericho) en plass så er det en trommesolo med meget bra dynamikk og dødskul nærfelt mix. Den tar nok livet av mange småhøyttalere... Fikk litt hakeslepp i det 24x5" mellombasser + 12x7" subber + 2x13,5" + 2x16" dypsubber med totalt 7kW RMS via 2x16A kurser trommet i vei på full fres (dvs, volumet sto på "0" som er referansenivå ++ :))! Dette spiller veldig bra på Westminster med 2x15" hornbasser og 4x18" servosubber men det var rett og slett skremmende på Moelva! Kjempetøft :)
    Jeg gliste akkurat like bredt som Marit Carlsen på bildet der :D
    Har du en wavelet også far? Det vannfallet skjuler en del under overflaten. Hva med å ikke være så kreativ, holde seg til hfs standarden på 105-45 og pumpe opp volum 10-15db når du først skal skryte?😂
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Har du en wavelet også far? Det vannfallet skjuler en del under overflaten. Hva med å ikke være så kreativ, holde seg til hfs standarden på 105-45 og pumpe opp volum 10-15db når du først skal skryte?😂
    Ja jeg håpet på en kommentar fra deg ja :) Jaja selvsagt dette skal dokumenteres i senk etter hvert, i egen tråd. Dette var det jeg hadde tilgjengelig og nå hører jeg på anlegget framfor å måle. Må opp i nivå selvsagt men jeg vet det rommet har fin decay fra 50-60Hz og ned til støygulvet på ca 35dB. Og litt mer rot nedover. Men det kommer, jeg lover! Men det er klart når jeg ser kurvene til deg og @The Shy så har jeg lang vei å gå, jeg må spesielt få ned decay under 40Hz! For noe sheit...faktisk ikke sikker på om det er mulig med romdimensjonene..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.276
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men det kommer, jeg lover!
    Du vet jeg har svekkede sjelsevner og ett hvert avvik fra fastsatt norm forvirrer meg!o_O Klart har gjort meg skyldig i slik selv, men jeg har Joe Palooka til å passe på meg.

    Uansett, morsomt å lese din umiddelbare begeistring og iver!
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.636
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja jeg håpet på en kommentar fra deg ja :) Jaja selvsagt dette skal dokumenteres i senk etter hvert, i egen tråd. Dette var det jeg hadde tilgjengelig og nå hører jeg på anlegget framfor å måle. Må opp i nivå selvsagt men jeg vet det rommet har fin decay fra 50-60Hz og ned til støygulvet på ca 35dB. Og litt mer rot nedover. Men det kommer, jeg lover! Men det er klart når jeg ser kurvene til deg og @The Shy så har jeg lang vei å gå, jeg må spesielt få ned decay under 40Hz! For noe sheit...faktisk ikke sikker på om det er mulig med romdimensjonene..
    Decay og thd under 30-50hz bør man gjerne ta med en klype salt da målinger kan bli betydelig påvirket av ventilasjon og vindstøy som ikke er hørbar. Se mine uhøytidelige iPhone målinger fra hytta og stua hjemme.
    EDFB2390-6CC5-4FF8-B59B-EEF4AE8C4081.jpeg
    C23BF8B5-22D3-4506-90E5-DCB2EA0376ED.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.636
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor måler du dBA? :unsure:
    Ikke jeg, bare automatisk på iPhonene min - så ikke spesielt viktig for min del. Dog er det ikke helt ulogisk i forhold til å måle bakgrunnsstøyen da dBA tross alt reflekterer circa det vi opplever som lydtrykk. Litt tilfeldig kommer målingene på hytta og i musikkstua likt ut i dBA, selv om støy under ca 70hz er vesentlig høyere hjemme på grunn av ventilasjonsanlegget. Dette slår også tilsvarende ut på thd målinger i samme rom. Hører jeg det? - nei.

    edit: og for ordens skyld så har nok også iphonen en begrensning et sted mellom 20 og 30 dB.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.292
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Hvorfor måler du dBA? :unsure:
    Det har ingen ting å si med mindre ting faktisk er kalibrert. Ellers vil jeg vel si at uvektet summert lydtrykk over hele spekteret gir så hinsides mye mer dB enn en dBA-måling at jeg er usikker på hvorfor vi er interessert i det ene eller det andre med mindre vi skal matche det opp mot en standard.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.636
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det har ingen ting å si med mindre ting faktisk er kalibrert. Ellers vil jeg vel si at uvektet summert lydtrykk over hele spekteret gir så hinsides mye mer dB enn en dBA-måling at jeg er usikker på hvorfor vi er interessert i det ene eller det andre med mindre vi skal matche det opp mot en standard.
    Som nevnt, hensikten med iphone målingene er bare å få et inntrykk av bakgrunnsstøyen. Riktig er det selvsagt ikke, men når man bruker samme telefon i flere rom så får man et klart inntrykk av hvilke forskjeller det er fra rom til rom. - og som målingene fra det ene rommet viser, så kan ventilasjon påvirke målingene nedover i frekvens og også slå ut på mer presise målinger med Umik/rew. Greit å vite før man stoler blindt på målinger av anlegget.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.292
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Vektingen skal ikke påvirke de røde søylene, kun det tallet der summen av dem beregnes.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Dog er det ikke helt ulogisk i forhold til å måle bakgrunnsstøyen da dBA tross alt reflekterer circa det vi opplever som lydtrykk...
    Hmmm......nå har vi nettopp sett støyen som fortsetter å herje i et rom der det er investert millioner av kroner i tiltak mot støy rundt nettfrekvensen..... :unsure:

    anzuz_demper.jpg



    ....og da er det vel mindre egnet å forholde seg til dBA? :unsure:

    SoundDecibelABC.gif
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.292
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Ikke verst at du fant ut det etter en million eller tre med "strømrensere", "dempeføtter" og "superkabler".
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.636
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm......nå har vi nettopp sett støyen som fortsetter å herje i et rom der det er investert millioner av kroner i tiltak mot støy rundt nettfrekvensen..... :unsure:
    Edit: beklager at dette kom i denne tråden. Trodde et øyeblikk jeg var i REW tråden…

    Eksempel med og uten ventilasjon 5-8dB forskjell under 63hz. Ikke veldig vitenskapelig, men fort gjort å miste nattesøvnen av feil grunn hvis man er for nevrotisk.
    5D841BEA-9511-4640-B09E-31E0D2E70F29.png
    19987530-C135-4654-A943-BE8F412A07EA.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    ...fort gjort å miste nattesøvnen av feil grunn hvis man er for nevrotisk.
    Grunnstøy er det all mulig grunn til å jakte på.....da det også resulterer i feil på lydmålinger av det viktigste frekvensområdet.....
    For noen år siden så slet vi med støyen fra TV-apparater og noen gjør det fortsatt...... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn