Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Evt kan du vurdere de rimeligere Dayton Audio 12’’: Dayton Audio RSS315HF-4 12" Reference HF Subwoofer 4 Ohm. Disse ble brukt av PS Audio som erstatninger for de originale 12’’ som sto i deres referanse Infinity IRS V.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Evt kan du vurdere de rimeligere Dayton Audio 12’’: Dayton Audio RSS315HF-4 12" Reference HF Subwoofer 4 Ohm. Disse ble brukt at PS Audio som erstatninger for de originale 12’’ som sto i deres referanse Infinity IRS V.
    Dayton er rimelige, har mange ganger tenkt; er de virkelig det eller er de litt "annenrangs" - eller?!

    Noen med erafringer/meninger/"kunnskap" om dette?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Bruker ikke Audio insight Dayton sine 12" shallow-woofere i sin nye referanse linjekilde ?
    Hvis det er tilfellet så betviler jeg ikke kvaliteten på de
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dayton er rimelige, har mange ganger tenkt; er de virkelig det eller er de litt "annenrangs" - eller?!

    Noen med erafringer/meninger/"kunnskap" om dette?
    Dette er ikke annenrangs vare.
    Dayton er PE's merke produsert av Peerless India som bl.a. også produserer for GR-Research.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Flott, takk for tips :)

    Hardwareskisse blir da sånn ca:
    Diskant: Aurum Cantus G3
    Mellomtone: 18-20stk Vifa TC9
    Bass: Dayton Audio RSS315HF-4 (Går hårfint inn ifht tilgjengelig dybde)
    Forsterker: Hypex 503
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jo 8 stk av nevnte elementer i 15" utgaven.
    De er veldig bra.
    15" koster ca 2000,- stk.
    Finnes vel billigere 15".
    Billig er relativt:=)
     

    Nawinta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2003
    Innlegg
    55
    Antall liker
    54
    Jeg har 4 stk av 18" utgaven (RSS460HO-4) og storfornøyd med disse ift pris/prestanda, vil tro at andre størrelser i denne serien yter like godt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er i hvert fall verdt å ta med seg det at PS Audio lever godt med 12 stk Dayton 12’’ elementer i sine Infinity IRS V og at B&O sin toppmodell Beolab 90 til 740.000,- er utstyrt med 1stk ScanSpeak 32w/4878T00 og 3 stk 26w/4558T00
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Verden full av alternativer :)

    Fruen driver eget firma og pga COVID mistet hun hele vårsesongen sin, og som husholdning merker vi slikt. Så de økonomiske musklene til et fullblodsmk3-prosjekt er ikke tilstede akkurat nå. Kanskje hvis jeg bygger f.eks 3 par og selger to av dem for å dekke utgiftene?? Hadde vært morro.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et lite eksperiment i slutten av året: jeg har savnet litt mer «klang» - om man kan kalle det for det - i toppen på hovedanlegget mitt. Rent teknisk mener jeg dette er en fuksjon av litt kort etterklangstid i de øvre frekvenser i forhold til de litt lavere frekvensene. I dag har jeg forsøkt å bøte på det med enkle midler, og førsteinntrykket er bra. Det jeg har gjort er på plassere to diskanter som peker bakover - altså mot frontvegg - på hver høyttaler. Disse er seriekoblet og deles men en enkelt kondis på 5khz. Avstanden mellom dem og frontveggen er ca 1,7-1,8 meter. Vi snakker dermed om at de bidrar med lyd ca 10ms etter bånd diskantene i front. Det virker ikke å ha noen negativ effekt på stereoperspektivet (som forventet gitt forsinkelsen) men bidrar til en jevnere utklinging. Siden det er på eksperimentbasis, så er de bare «elegant» plassert på gulvet og vinklet opp og bakover. Nivåmessig så har elementene følsomhet på 93dB og det totale nivået blir ikke høyere siden de er seriekoblet. Bånd diskanten har følsomhet på 100dB og er dempet med 4dB (før vi tar hensyn til frekvenskorreksjonen i Anthem). Den ekstra klangen blir dermed ikke veldig påtrengende, men noe ekstra gir det. Så et «vakkert» bilde av diskantene lett henslengt bak høyttalerne.
    27D6E73A-1197-4778-BC5B-6CEBC674D08A.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et lite eksperiment i slutten av året: jeg har savnet litt mer «klang» - om man kan kalle det for det - i toppen på hovedanlegget mitt. Rent teknisk mener jeg dette er en fuksjon av litt kort etterklangstid i de øvre frekvenser i forhold til de litt lavere frekvensene. I dag har jeg forsøkt å bøte på det med enkle midler, og førsteinntrykket er bra. Det jeg har gjort er på plassere to diskanter som peker bakover - altså mot frontvegg - på hver høyttaler. Disse er seriekoblet og deles men en enkelt kondis på 5khz. Avstanden mellom dem og frontveggen er ca 1,7-1,8 meter. Vi snakker dermed om at de bidrar med lyd ca 10ms etter bånd diskantene i front. Det virker ikke å ha noen negativ effekt på stereoperspektivet (som forventet gitt forsinkelsen) men bidrar til en jevnere utklinging. Siden det er på eksperimentbasis, så er de bare «elegant» plassert på gulvet og vinklet opp og bakover. Vis vedlegget 685886
    Filteret ovenfor har nå fått en spole på ca 1mH i parallell med diskantene. Det gjør om filteret fra 6dB (første ordens) med delefrekvens på 5khz til 12dB Butterworth (andre ordens) ved 3.5khz.
    Når jeg nå går bak høyttalerne så opplever jeg tilnærmet samme klang som foran dem. Det virker intuitivt riktig for å få riktig klang i rommet gitt at mine høyttalere står ca 2 meter ut fra frontveggen. Med den avstanden til frontveggen så sikrer jeg at refleksjonene er så sene at de kun bidrar med «romklang» og ikke er så tidlige at de forstyrrer stereoperspektivet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Filteret ovenfor har nå fått en spole på ca 1mH i parallell med diskantene. Det gjør om filteret fra 6dB (første ordens) med delefrekvens på 5khz til 12dB Butterworth (andre ordens) ved 3.5khz.
    Når jeg nå går bak høyttalerne så opplever jeg tilnærmet samme klang som foran dem. Det virker intuitivt riktig for å få riktig klang i rommet gitt at mine høyttalere står ca 2 meter ut fra frontveggen. Med den avstanden til frontveggen så sikrer jeg at refleksjonene er så sene at de kun bidrar med «romklang» og ikke er så tidlige at de forstyrrer stereoperspektivet.
    Hørt flere høyttalere med diskant bak. Tydelig forskjell, tydelig mer livlig. Men, om denne livligheten er finere enn «virkeligheten» - sliter jeg med tommel opp eller tommel ned for.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hørt flere høyttalere med diskant bak. Tydelig forskjell, tydelig mer livlig. Men, om denne livligheten er finere enn «virkeligheten» - sliter jeg med tommel opp eller tommel ned for.
    Ja, jeg har ikke for vane å konkludere etter kort tid, så jeg vil ikke gjøre der nå heller. Man skal ikke kimse av «confirmation bias», så jeg får forsøke å bruke tid og være mest mulig åpen for hva som egentlig skjer. Bakgrunnen for introduksjonen av diskantene var dog at etteklangstiden i rommet er kortere på høyere frekvenser slik at jeg ville forsøke å utligne det noe.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har ikke for vane å konkludere etter kort tid, så jeg vil ikke gjøre der nå heller. Man skal ikke kimse av «confirmation bias», så jeg får forsøke å bruke tid og være mest mulig åpen for hva som egentlig skjer. Bakgrunnen for introduksjonen av diskantene var dog at etteklangstiden i rommet er kortere på høyere frekvenser slik at jeg ville forsøke å utligne det noe.
    Kan dette løses med diffusorer istedenfor? Tenker at det er enklere rent praktisk, men har ingen erfaring med det ene eller det andre :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kanskje feil tråd, men ettersom det var snakk om basselementer lenger opp så slenger jeg det inn her. Hypotetisk sett, hvilke prinsipp burde man gå for ved basstårn? Helt rak front eller noe vinkling av frontbaffel for hvert enkelt element mot lytteposisjon? Gitt at det ikke er korrigering for forskjellig plassering av elementene. :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kan dette løses med diffusorer istedenfor? Tenker at det er enklere rent praktisk, men har ingen erfaring med det ene eller det andre :)
    I dag står anlegget i en stue hvor taket er dempet med eikespiler foran akustikkplater. Resten av dempingen er naturlig møblering og gardiner samt bokhylle en meter bak lytteposisjonen for diffusjon. Avviket i etterklang er forholdsvis naturlig da diskanten har lavere spredning enn fulltonene. Dermed blir etterklanger gradvis mørkere enn det initielle signalet. Dersom jeg introduserte møbler som fungerte som diffusoret i stedet for absorbenter, så kanskje det ville gitt noe utslag, men vil være dyrt og upraktisk. Samtidig er det ganske lettvindt å legge til en diskant og to på baksiden av høyttaleren som gir ekstra klang som kommer ca 12ms (og senere) etter det direkte signalet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Tror også @TrompeteN har en fin variant for å få mer ambient lyd via et par støttekanaler. Kjekt å se eksperimentering som er litt utover normalen. Spent på din konklusjon over tid etter du har finjustert det slik du vil ha det :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje feil tråd, men ettersom det var snakk om basselementer lenger opp så slenger jeg det inn her. Hypotetisk sett, hvilke prinsipp burde man gå for ved basstårn? Helt rak front eller noe vinkling av frontbaffel for hvert enkelt element mot lytteposisjon? Gitt at det ikke er korrigering for forskjellig plassering av elementene. :)
    Selve konstruksjonsprinsippet ift lukket, refleks etc er jo minst et eget kapittel. Når det gjelder rett eller kurvet så har det veldig lite å si før du kommer veldig lagt opp i frekvens. Ville ikke ofret det mange kalorier hvis du skal dele lavere enn feks 500hz. Du kan regne litt på avstandsforskjeller fra element til lytteposisjon med Pythagoras Og sammenligne med bølgelengden på den høyeste frekvensen basstårnet skal gjengi.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Selve konstruksjonsprinsippet ift lukket, refleks etc er jo minst et eget kapittel. Når det gjelder rett eller kurvet så har det veldig lite å si før du kommer veldig lagt opp i frekvens. Ville ikke ofret det mange kalorier hvis du skal dele lavere enn feks 500hz. Du kan regne litt på avstandsforskjeller fra element til lytteposisjon med Pythagoras Og sammenligne med bølgelengden på den høyeste frekvensen basstårnet skal gjengi.
    Skjønner, dette blir lukket konstruksjon og de skal deles lavt om jeg ikke kan bruke de til å ordne på eventuelle dipper/peaker i bassen. Deling blir nok maks 100hz.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Slenger inn noen flere spørsmål her, først og kanskje viktigst, så har jeg en Behringer NU6000DSP jeg tenker å bruke til tårn, denne er vel "rated" til blablabla x2 i 4 ohm og blablabla x2 i 8 ohm, kan den brukes til 6 ohms motstand i stereo eller må jeg da endre antall elementer for å få motstanden til å gå opp i 4 eller 8 ohm?
    Hvorfor er 6 elementer det flere bruker med 10" elementer i tårn? Er dette spesielt gunstig eller er det tilfeldig? Så jeg f.eks like godt kan bruke 8 stk per side, da blir forøvrig motstanden "riktig" også, eller bruke 4 per side, men litt av poenget var å "fylle opp" fra gulv til tak.
    Jeg lurer også litt på om det er noe problem med å "kline" det første og siste elementet (nederst og øverst) helt nedtil gulvet og helt opptil taket? Hadde sett for meg 16 cm baffel under og over med henholdsvis 6 elementer, men det har jeg ikke plass til hvis jeg må ha 8 stk i høyden. 4 kasser med 4 elementer i hver vil jeg ikke ha .... Er det noen maksimal lengde/avstand man burde ha eller ikke overgå med flere basselementer i linje?

    Så et tilleggsspørsmål, i WinISD kan man velge hvor mange drivere man skal ha i kassene, hvis jeg velger f.eks 8 stk av gitt driver får jeg 412 liter, med 6 stk 312 liter og med en driver 51,5 liter. Er det mest hensiktsmessig å bygge dette som ei kasse (tot 412/312 liter) eller å dele opp så hvert element har sin egen kasse (51,5 liter)?
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Del det opp, mye lettere å håndtere.
    Dele opp teksten eller kassene?

    Grunnen til at jeg vil ha to tårn er pga kabling/kobling internt, da jeg dessverre har prøvd eksternt og det orker jeg ikke igjen, vil bare ha speakon bakpå disse "tårna".
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkeren takler alle impedanser ned til 4ohm helt fint. Lavere er ikke ideelt på 6000 som er brokoblet fra fabrikk.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Åja, det er bra, da blir det 6 elementer per side og de opprinnelige planene står klare. 😉 Og seks like store kammer i hvert tårn 😊 takk for hjelpen (y)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Flere kammer betyr også stivere kabinett samt dårligere vilkår for stående bølger i aktuelt frekvensområde.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Internt også? Hva er i så fall fordelen med det?
    Mener en separat kasse til hvert element.
    Letter å flytte på og lettere å kunne plassere de hvor som helst, hvis behovet skulle melde seg.
    Ja det er litt mer jobb å lage flere kasser, men er ikke det bare kos da :=)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du unngår søyleresonans og får en meget stiv konstruksjon. Avstand fra hullkant til vegg blir liten ---> virtuell tykkelse på baffel (bøyemoment plate) øker.
    I praksis er dette "hyller" mellom hvert element. Se tråden "The Steelhammers" og gjerne en forventningsfull herremann...
    (Snakk om å legge huggu på blokka, huff...)
    Kobling 5,3 ohm ( Dette greier ampen din). Videre er det helv.... viktig at du kjører hipass (f.eks 20 hz) så den ikke får "lite luft i dekkene" når du skal booste opp:
    :
    6.JPG
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du unngår søyleresonans og får en meget stiv konstruksjon. Avstand fra hullkant til vegg blir liten ---> virtuell tykkelse på baffel (bøyemoment plate) øker.
    I praksis er dette "hyller" mellom hvert element. Se tråden "The Steelhammers" og gjerne en forventningsfull herremann...
    (Snakk om å legge huggu på blokka, huff...)
    Kobling 5,3 ohm ( Dette greier ampen din). Videre er det helv.... viktig at du kjører hipass (f.eks 20 hz) så den ikke får "lite luft i dekkene" når du skal booste opp:
    : Vis vedlegget 690892
    Hipass på 20hz? Trodde ikke det var nødvendig i lukka kasser, men er ikke noe stress å legge på det på behringer'n uansett. Det eneste jeg er usikker på er om tårna vil spille noe dypere enn høyttalerne mine ....
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du får prøve deg fram mht avskjæring. Dypere er en ting, taktilt er noe annet.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du får prøve deg fram mht avskjæring. Dypere er en ting, taktilt er noe annet.
    Jada, det er jo en enkel sak. Hadde vært morsomt med skikkelig pumpende bass også, fronta går egentlig mer enn dypt nok alene uansett hvis jeg blir kvitt noen av dippene/peakene i bassen, i stua i dag er det ganske lurvete under 200hz .... Hadde jeg fått retta opp de problemene i bassen ved hjelp av basstårnene hadde jeg ikke trengt noe drahjelp i det hele tatt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Planene er ikke i glemmeboken, mer lagret i skuffen inntil videre :)
    (COVID-perioden har vært utfordrende rent økonomisk for husholdningen men det er realle lys i tunnellen)

    Kryss fingrene, kanskje 2022 kan by på noe...dog muligens det blir basstårn først... etter at mk2 er ferdigstilt på baksiden og frontene lakkert etter opprinnelig plan pluss skikkelige sokler...

    I mens koser jeg meg med mk2 :D
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn