Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hvorfor gips på innsiden? I en så smal baffel med avstivinger hele veien.. hva tror du vil svikte først? Elementet eller kabinettet? ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Primært to grunner:
    1 - Bruke to forskjellige materialtyper i sandwich som da bryter opp egenresonansen.
    2 - Økt tyngde i kontruksjonen

    Elementene vil garantert ryke først ;)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Tror egentlig du skaffer deg mer arbeid, enn hørbar gevinst. Men det er jo seff opp til deg og avgjøre, Mr mfufu har jo brukt greenglue, og JEG ville heller laminert 2 kryssfiner med noe slik gugge imellom... my 2 cent :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Tror egentlig du skaffer deg mer arbeid, enn hørbar gevinst.
    Skyte spurv med kanoner, ikke umulig...

    Selv om det er spinkle materialer som er benyttet på v1 så har ikke jeg gode nok ører til å plukke opp forstyrrende kabinettresonans as-is. Men ved å legge øret inntil kabinettet så hører jeg lyd fra innsiden og da må det jo være resonans til stede :rolleyes:
    Hørbart fra lytteposisjon? Ingen peiling! Har jeg lyst til å forbedre dette på v2, helt sikkert ;D
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er fremdeles i tenkeboksen mtp materialvalt og utforming av v2, har et prosjekt hjemme som må avsluttes først før jeg kan gå fullt i gang :eek:
    Må også kontrollmåle at jeg har takhøyde tilgjengelig for 25stk, men det er gitt at de ikke lenger vil kunne gå inntil frontveggen pga lyskassen som går der...

    Kabinett blir nok rektangulært som før, forsøkes å holdes så smal som praktisk mulig pga estetiske preferanser. Dette betyr at kabinettene også vil bli forholdsvis dype for å få økningen jeg ønsker i volum. Jeg har i dag rett under 2L/element og øker volum med 30% brutto til 2,6L/element.
    Garantert at det blir en xfiner/gipssandwich...kanskje :rolleyes:
    Og der var allerede svaret på spørsmålet jeg stillte for 10 minutter siden i egen tråd... da er det bare å overse det spm :cool:

    Blir spennende dette her, hvor mange % av den totale takhøyden får du med elementer da?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Tror egentlig du skaffer deg mer arbeid, enn hørbar gevinst. Men det er jo seff opp til deg og avgjøre, Mr mfufu har jo brukt greenglue, og JEG ville heller laminert 2 kryssfiner med noe slik gugge imellom... my 2 cent :)
    Den løsningen der har jeg tro på for alle kabinetter som skal gjengi den dypeste bassen, om det er LA eller rene sub/bass kasser :cool:
    (en kommentar for andre som leser, jeg har brukt greenglue i veggene, ikke i ht kabinetter)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Enig i ditt punkt 1 og 2 Halair, men tror den tyngde og stivhet som er i gips gjør svært mange andre materialer. Prøv f.eks. asfaltplate med et annet tremateriale (enn det du har fra før av) utenpå der, så vil du trolig smile når du legger øret inntil kassa for å lytte. For ikke å snakke om viskoelastisk lim med helt like trematerialer på hver side, selv om dette er noe mere jobb.

    Fjern også avstivere mellom kabinettvegger, men da med så tykke vegger at de er stive nok i seg selv av dette, så forsvinner et stooort bidrag til uønskede resonnanser. Dersom frontbaffelen er av en konstruksjon slik at den eller baksiden av elementet trenger avstivning, forsøk dette til de to bakre hjørner (stag/stenger) fremfor til bakre baffel.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Primært to grunner:
    1 - Bruke to forskjellige materialtyper i sandwich som da bryter opp egenresonansen.
    2 - Økt tyngde i kontruksjonen
    1. Hvis man har to forskjellige materialer/plater med hver sin resonansfrekvens og man skrur/limer disse sammen så får man vel ikke noe annet en en "ny" plate med en egen (tredje) resonans?
    2. Har du sett på Huntons fermacell plater? Disse er nesten dobbelt så tunge som gips og kan fås i forskjellige tykkelser.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ditt punkt 1. Armand har du på mange måter rett i, samtidig som å flytte resonans ikke uten videre er positivt - handler selvfølgelig om hvor resonansen havner til slutt i frekvens.

    Min oppfattelse om dette er at det er bedre med mange/forskjellige resonanser fremfor kanskje en sterkt fremtredende og således sjenerende resonans.

    Jeg mener også at et høyttalerkabinett burde være et stivt stålbur "badende" i et sandbelte rundt hele kabinettet men minst mulig rundt elementet som spiller. Så er det noen som hevder at da kommer det lett resonans svært så høyt høyt opp i frekvens og da særdeles skadelig - hvem vet...?

    Var hjemme hos en, en gang, med en god toveis stativhøyttaler. Hvor han hadde lagt en stor tøysekk fylt med sand over høyttalerne, hengende ned på sidene. Ikke det peneste jeg har sett - men natt og dag i lyden med og uten sekk på. Tja, kan tenke meg de veide rundt 20 kg stykket, kan være enda mer.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Primært to grunner:
    1 - Bruke to forskjellige materialtyper i sandwich som da bryter opp egenresonansen.
    2 - Økt tyngde i kontruksjonen
    1. Hvis man har to forskjellige materialer/plater med hver sin resonansfrekvens og man skrur/limer disse sammen så får man vel ikke noe annet en en "ny" plate med en egen (tredje) resonans?
    2. Har du sett på Huntons fermacell plater? Disse er nesten dobbelt så tunge som gips og kan fås i forskjellige tykkelser.
    1 - Jo, alt har sin harmoniske frekvens. Prinsippet med to flater med forskjellig resonans koblet sammen er å forskyve dette i ønsket retning. Et annet moment er at deler av energien blir absorbert mellom de to flatene i mellomsjiktet. GreenGlue er et eksempel på gode sjiktmedium.

    2 - Nei, takk for tipset :)

    Det er fra annet hold indikert at et godt vektforhold mellom element og kabinett er 1:1000. Elementene jeg benytter har en membranvekt på 2,4g og med 25stk/kabinett => 60kg. Dette er ikke et absolutt tall, kun et utgangspunkt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Fikk pris på Fermacell hos ski bygg i dag. 91 kr/m^2 for de som var på lager 900x1200x12,5mm.
    Jeg skal bruke de i taket med lydbøyler og green glue.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Dette er for lukkede konstruksjoner dere holder med... ikke sant ?

    Hvilke elementer er egnet for dipol i samme size?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Enig i ditt punkt 1 og 2 Halair, men tror den tyngde og stivhet som er i gips gjør svært mange andre materialer. Prøv f.eks. asfaltplate med et annet tremateriale (enn det du har fra før av) utenpå der, så vil du trolig smile når du legger øret inntil kassa for å lytte. For ikke å snakke om viskoelastisk lim med helt like trematerialer på hver side, selv om dette er noe mere jobb.

    Fjern også avstivere mellom kabinettvegger, men da med så tykke vegger at de er stive nok i seg selv av dette, så forsvinner et stooort bidrag til uønskede resonnanser. Dersom frontbaffelen er av en konstruksjon slik at den eller baksiden av elementet trenger avstivning, forsøk dette til de to bakre hjørner (stag/stenger) fremfor til bakre baffel.
    MB - takk for innspill til deg også, jeg er ikke i mål enda mtp endelig utførelse og kvernen går. Har skummet litt rundt CLD men dette "betinger" to like lag med et energiabsorberende sjikt i mellom, type GreenGlue/melamin etc.
    Var litt av samme tanken bak gipsbruk også men det er ikke sikkert det er riktig tenkt av meg med to forskjellig lag.

    Jeg ønsker ikke veldig bredt kabinett og kan klare å komme ned i 120mm, da vil hver sideflate ha et innvendig åpent mål =~ 215x36cm noe som gir stor flate. Ingen avstiver på dette er jeg skeptisk til, men kanskje uten grunn?? En større flate har en resonans som er lav, med avstivere vil resonans øke og kanskje oppleves som mer forstyrrende? Asfaltplater/bitumen er også et virkemiddel jeg har grublet litt på men ikke tatt videre enda.

    Frontbaffle vil bli 90-100mm bred (pluss sidevegger), i minimum 24mm tykkelse (2x12mm finer eller mer)

    Pga ønske om smalt kabinett koker det ned i effektivt bruk av relativt tynne materialer, 12mm kryssfiner og 6mm gips var opprinnelig tanken, da gjerne med et fleksibelt mellomsjikt basert på CLD-prinsippet. Skal ikke være enkelt, men akkurat DET var ikke målet heller ;)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg kastet meg på DIY-Line Array bølgen. Bestillingen er unnagjort. Det blir basert på TG9FD10-08 pluss Fountek Neo1X ribbon tweeter for front ht, TC9FD18-08 til senter og surround.
    endelig er forsendelsen på vei. Et par små kondensatorer holdt det hele tilbake. Forventet levering onsdag kveld!
    det betyr at jeg snarlig også må ta et konstruksjonsmessig valg: - bestille ferdig kappet mdf eller kjøpe ei god bordsag og bruke hobbyplater av stavlimt eik. Tenke, tenke...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mdf og finering i etterkant.
    Dette blir spennende å følge, er delvis i gang jeg også. Men fortsatt i tenkeboksen.
    Hadde blitt moro å klare dette uten noen diskant overhode. Helt fritt for delefilter hadde blitt moro.

    Steinar.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mdf og finering i etterkant.
    Dette blir spennende å følge, er delvis i gang jeg også. Men fortsatt i tenkeboksen.
    Hadde blitt moro å klare dette uten noen diskant overhode. Helt fritt for delefilter hadde blitt moro.

    Steinar.
    mdf pluss finering fungerte greit på subbene, så det er mulig at jeg gjør det igjen. Jeg har nå lagt til grunn å bruke filter på kun diskant. Hvis man ser på de elektriske egenskapene til TG9 og TC9 så har begge et forhold mellom dc motstand og induktans som tilsvarer et 1. Ordens low-pass filter på 10khz. Det ser man også på frekvensgangen til elementene så snart man er litt off-axis. Dermed har jeg valgt et 3. Ordens filter for bånddiskantene - også beregnet ved 10khz.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dåbbel J, har ikke Roald her på HFS et par line array i dipol? Eller husker jeg feil?
    B
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?

    Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
    Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
    Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?

    Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
    Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
    Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?
    Jeg tror ikke det blir overkill. 2*18" per kanal gir samme areal som jeg har med 4*13" per kanal. Ikke for lite og ikke for mye!
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for innspill, var litt usikker, kanskje fordi jeg ikke har hatt så store elementer i hus før. Men det har sikkert også litt å gjøre med at jeg har blitt vant med 5-1/4" elementer som spiller bass og mellomtone fra før :rolleyes:

    En ting er sikkert, det blir nye tider fremover :cool:
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    En ting er sikkert, det blir nye tider fremover :cool:
    Tror jeg kan bli dagens understatement ;) Ser frem til bilder når monteringen begynner! :D
    Gjorde en kjapp beregning, og ville fått ca 5,5x større membranflate med 2 stk 18" pr side. Skal prøve å huske å ta bilder underveis :)

    En ting ifm montering. Holdt på å teste litt på en "dummy plate" i går. Sleit med å finne ett hullbor som passet 100% til elementet. Jeg har ett som er bittelitt for lite, får elementet ned, men det er trangt og må dyttes. Hvilken diameter hadde du på hullboret du brukte, og fungerte det bra?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Oppgitt Ø=78mm men jeg husker ikke om det var 76 eller 78 som ble brukt hos meg. Mine droppet inn uten å måtte presse dem gjennom, ikke mye klaring men klaring nok. Jeg har også frest ut 45graders kant siste 8-10mm i dybden av hullet for å åpne så mye som mulig.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Oppgitt Ø=78mm men jeg husker ikke om det var 76 eller 78 som ble brukt hos meg. Mine droppet inn uten å måtte presse dem gjennom, ikke mye klaring men klaring nok. Jeg har også frest ut 45graders kant siste 8-10mm i dybden av hullet for å åpne så mye som mulig.
    Mulig det jeg hadde var på 73mm eller noe men biltema har 75mm og jula har 76mm, begge del av rimelige sett, så da tar jeg med 76mm på vei hjem i dag.

    Edit: tenkte å frese her også forresten, gjør i hvert fall ingen skade.
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    4x18 eller 4x15 pr side. Ikke stopp nå, full gass:)

    Steinar.
    Kan jo ikke være uenig i det, og ikke fremmed for tanken. Strengt tatt, skal man kjøre line array filosofien fullt ut så burde jo bass også bli gjengitt på samme måte, fra gulv til tak :cool:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?

    Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
    Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
    Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?

    Dette helt nye 18" Faital Pro elementet sies å være helt rått! Allikevel, gutta på Supersonic er generelt litt bekymret for at det blir for stor overgang fra så store element og ned til de små kjappe. Men det kan du jo bekreftet eller avkreftet selv. Johan eller Jeppe på Supersonic, vet mye om dette.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?

    Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
    Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
    Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?

    Dette helt nye 18" Faital Pro elementet sies å være helt rått! Allikevel, gutta på Supersonic er generelt litt bekymret for at det blir for stor overgang fra så store element og ned til de små kjappe. Men det kan du jo bekreftet eller avkreftet selv. Johan eller Jeppe på Supersonic, vet mye om dette.
    Mitt inntrykk er at dette er et litt misforstått begrep. Mange PA systemer bruker 15" og 18" langt opp i frekvens - og de er definitivt ikke slappe og treige i responsen. Dette har like mye med valgt element og kassekonstruksjonen å gjøre. Selv valgte jeg en lukket løsning for å få lavest mulig group delay i bunnen og en mest mulig spretten øvre bass. En bassrefleks ville gitt et lavere -3dB punkt, på bekostning av en treigere respons i bunnen - og selvsagt større kassevolum.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Dette helt nye 18" Faital Pro elementet sies å være helt rått! Allikevel, gutta på Supersonic er generelt litt bekymret for at det blir for stor overgang fra så store element og ned til de små kjappe. Men det kan du jo bekreftet eller avkreftet selv. Johan eller Jeppe på Supersonic, vet mye om dette.
    Tror jeg må ta en prat med dem før handel ja, takk for tips :)

    Kan gjerne bruke 12" eller 15" også hvis de anbefaler det, hoved målet mitt er å ha ting så enkelt som mulig med kun ett stk bass system som tar fra så dypt som mulig og opp til LA'ene... men samtidig helst ikke på bekostning av dynamikken til resten av frekvensområdet. "Ja takk allt mulig på en gang, og helst gratis..." :p
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Sammenligner Faital elementet med ett Dayton element jeg så på tidligere, som ble valgt bort pga lav følsomhet. Men skulle det bli ett tårn med 4 stk pr side så blir det ikke så galt allikevell. WinISD foreslår faktisk lukket kabinett på Dayton elementet, og det spiller jevnere over hele linjen og faller mindre ved 20Hz (men kabinett forslagene er like store).

    Pleier WinISD å være pålitellig? Har ikke erfaring med å bygge etter dette, tidligere har jeg fulgt tips fra der jeg har handlet (har vanligvis vært Dynabel).
    winisd.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?

    Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
    Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
    Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?

    Dette helt nye 18" Faital Pro elementet sies å være helt rått! Allikevel, gutta på Supersonic er generelt litt bekymret for at det blir for stor overgang fra så store element og ned til de små kjappe. Men det kan du jo bekreftet eller avkreftet selv. Johan eller Jeppe på Supersonic, vet mye om dette.
    Mitt inntrykk er at dette er et litt misforstått begrep. Mange PA systemer bruker 15" og 18" langt opp i frekvens - og de er definitivt ikke slappe og treige i responsen. Dette har like mye med valgt element og kassekonstruksjonen å gjøre. Selv valgte jeg en lukket løsning for å få lavest mulig group delay i bunnen og en mest mulig spretten øvre bass. En bassrefleks ville gitt et lavere -3dB punkt, på bekostning av en treigere respons i bunnen - og selvsagt større kassevolum.
    Ikke uenig med deg. Har noen ganger tenkt at bør man i et bass system (hvor en har flere elementer) ha både lukket kabinett og større bassreflekskabinett - for ja takk begge deler - men kan være elementene således spiller i "utakt" og da med negativt resultat.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Music Bear, dersom du kombinerer lukket kasse og ventilert kasse i samme frekvensområde soå vil du nok miste litt smekk i bassen da den ventilerte kassen reagerer saktere. Too bad- ikke noe ole brumm greier dessverre!
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Spenstig prosjekt det der, line array i surround :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn