Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Dette med at senteravstanden mellom elementene i linearray konfigurasjon bestemmer hvor høyt opp de kan spille i frekvens (er det ikke riktig, da?), hva sier dette regnestykket vedr. 3, 4 og 5" elementer?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Kamfiltereffekten inntrer og linjebidraget begynner å falle ved, hvis jeg husker riktig:

    Bølgelengden sammenfallende med lydhastighet / (1/2CC) der CC=senter til senteravstanden.
    Mine har CC=85mm som da gir ~8,07khz

    343m/s delt på 0,0425
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kamfiltereffekten inntrer og linjebidraget begynner å falle ved, hvis jeg husker riktig:

    Bølgelengden sammenfallende med lydhastighet / (1/2CC) der CC=senter til senteravstanden.
    Mine har CC=85mm som da gir ~8,07khz

    343m/s delt på 0,0425
    det finnes litt forskjellige tommelfinger regler. Noen sier at cc= halv bølgelengde som tilsier 2kHz eller cc= hel bølgelengde som blir 4kHz ( ved cc 85mm). Det viktigste er kanskje at output ser ganske stabilt ut rett forut for senter (ift høyde) på line arrayen, mens kamfilter effektene primært opptrer i vinkel opp og ned for midtpunktet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Edit: nå tror dere sikkert at det har tørna for meg, men jeg tuller ikke - og les med et åpent sinn:

    Det finnes en del white papers som beskriver line arrays for de som ønsker å fordype seg. Disse artiklene er dog teknisk orienterte og fokuserer lite på hva vi subjektivt hører.

    Ta feks øret. Vi har ikke et punkt ( som en liten målemikrofon er) som registrerer signalet. La oss si at et voksent øre er en halvsirkel som har en radius på 4cm. Betyr det feks at øret lager et "gjennomsnitt" av det som fanges opp. Kan vi feks si at frekvenser med en halv bølgelende lik 4cm (eller høyere frekvenser) utjevnes (som et snitt av lydtrykket i det området som øret fanger lyden opp i). For lange bølgelengder (lave frekvenser) så blir utjevningen mikroskopisk da man må bevege målepunktet mer for å få hørbare endringer i lydtrykk. Kanskje blir designparameteren for line arrays at så lenge som du sitter midt på (i høyderetningen) så er øverste frekvens uten hørbar kamfiltereffekt så lenge CC er lik eller kortere enn 2xøre radius...
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Sikker på at du har tørna ;) (spøk)

    En ting er sikkert og det er at de fysiske betingelsene for øret vårt og utformingen av denne i stor grad blir farget av dekodingen som skjer mellom ørene.

    Ifht lobing så har jeg pr dd aldri registrert effekten på musikk, men den er lettere å plukke opp med hvit støy. Sistnevnte spiller jeg aldri for forlystelsens skyld :) Mtp basstårn så vil evt deling skje under skjæringspunktet for dette slik at det blir et ikke-tema.
    Når det er sagt er det svært enkelt for meg å like linjekildene, de spiller med stooort lydbilde, perspektivet er meget bra og de går dypt - myyye å like :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er inntrykket at det ikke trengs noe for hjelp i de øvre toner på disse Halair?
    Sikler litt på det samme selv men med en diskant i midten.

    Steinar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har gått lenge og fundert på om disse elementene her kan brukes, uten diskant/delefilter (men kanskje med litt EQ-hjelp) med utgangspunkt i 16 elementer per side:

    Faital Pro 4Fe32 | Bredbandigt 4 tums högtalarelement med Neodymium magnet - supersonic

    Selvfølgelig subber i bunnen. Dersom disse elementene er gode nok, vil jeg tro 2 x 16 av disse vil by på særdeles uanstrengt lyd, og lydtrykk uten tegn til hverken forvrengning eller blafrende elementer langt nedover i frekvens (kan være man ikke trenger sub).
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Line Array er i vinden, etter å vippet mellom diy horn og line array har jeg sakte men sikkert hellt i denne retningen i løpet av de siste dagene. Kan gjøres billig, er lett å plassere og spiller veldig veldig tøfft :cool:

    Nå mener jeg ikke å svare for Halair altså, men mitt inntrykk var at jeg ikke savnet diskant den gangen jeg hørte de selv, men jeg "innbillte meg" at jeg merket det når jeg kom hjem. Skal jeg bygge så blir det uten diskant, en "renraset" line source (bortsett fra en sub/bass løsning for å avlaste elementene i de nedre tonene).
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg løfter øvre frekvenssjikte litt med EQ og det er litt "tamt" i toppen uten EQ.
    Samme blir jo i bunn men her er behovet for EQ større enn diskantområdet. Totalt sett har jeg et system som jeg mener spiller meeeget pent nå, med alle elementene kjører likt med samme EQ. Perfekt? Aldri ;)

    Med en diskant i midten, tilpasset mtp følsomhet ifht selve arrayet og lytteavstand vil nok fungere meget godt, dog fjerner man seg vekk fra et rent array mot mer tradisjonelt point source - en hybrid. Det betyr egentlig ingentig uten å ha en referanse på hva man ønsker utav systemet. Jeg bruker mine i kinoen og er derfor avhengig av å ha et sweetspotområde som dekker flere sitteposisjoner, men til tross for dette er det søteste sweetspot fremdeles på midten ;) Det er forskjell.

    De som måtte være nysgjerrige er velkomne for en lytt :) Kjærkomment med et avbrekk i hverdagen ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Haldor, hvilken diameter brukte du på hullsagen - og medførte det noen monteringsproblemer?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    76 eller 78mm, med 45 graders kantfrest bakkant. CC=85mm som ga meg litt spillerom ifht presisjonen på hullboringen. Vifa TC9 er 84mm fra kant-kant.
    Ingen monteringsproblemer bortsett fra å trekke til 160skruer for hånd ;)
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal jo til Horten på messe, er fristende å ta en tur til deg i samme slengen.
    Har jo planer om å reise ditt på fredagen før messestart.
    Men er ikke helt sikkert enda, hvis så kan jeg da ta en tur til deg?

    Steinar.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Såfremt jeg er hjemme skal det kunne være kurant. Vurderer å ta turen innom Horten selv men må se anledningen ann litt sånn på sparket.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Har gått lenge og fundert på om disse elementene her kan brukes, uten diskant/delefilter (men kanskje med litt EQ-hjelp) med utgangspunkt i 16 elementer per side:

    Faital Pro 4Fe32 | Bredbandigt 4 tums högtalarelement med Neodymium magnet - SuperSonic

    Selvfølgelig subber i bunnen. Dersom disse elementene er gode nok, vil jeg tro 2 x 16 av disse vil by på særdeles uanstrengt lyd, og lydtrykk uten tegn til hverken forvrengning eller blafrende elementer langt nedover i frekvens (kan være man ikke trenger sub).
    MB - Jeg kjenner ikke til, eller har sett referanser på Faital, knyttet til Line Array (LA) så hvorvidt de kan brukes vet jeg ikke.
    Dog har de en ok Fs, tilsynelatende pen frekvenskurve med løft i toppen. Qts til mine Vifa TC9 er 0.89 mens Faital er litt over 0,5 - så her er det en forskjell.
    Men - det er andre som har brukt tilfeldige elementer og inntrykkene er stort sett at det store lydbildet og stereobildet like fullt er til stede så hvis du lilker lyden av en Faital liker du nok lyden av 2x16 :) Med 90dB følsomhet i bunn får du et ganske effektivt system med 16stk. Lydnivå faller også bare av med -3dB* pr/m fremfor -6dB som er typisk Point Source høyttalere. (* - topp/bunn faller av med nærmere -6dB, en av grunnene til at LA trenger EQ)

    Ting som hjelper i bunn:
    1 - Lav Fs
    2 - God demping av lukket kabinett
    3 - Frontbaffle har liten avstand til bakvegg (montere i vegg??)
    4 - EQ
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk for tilbakemelding Halair.

    Akkurat kjøpt meg aktive høyttalere, men tenker (evt.) line array bygget inn i veggen når jeg bygger hus om et års tid. Kan være med flere elementer enn 16 per side, kan være 3" i stedet for 4" som jeg selv foreslo, suger til meg all mulig erfaring fra dette. Har veldig tro på innbygging i vegg med et lyd-dødt trykk-kammer kabinett som gir elementene best mulige arbeidsbetingelser (herav og ikke minst besørge at færrest mulige lydbølger slår tilbake til membramen igjen), og ikke minst det faktum at en vegg som uendelig baffel bør være optimalt mht. justering (DSP/EQ) av oppsettet - tenker & tror jeg. Og selvfølgelig subber til, selv om opp til 64 stk. 4" elementer nok vil gi fra seg litt der nede også.

    Supersonic (Skandinaviske importøren av Faital Pro) mener selv produsentens 3" element er vel så godt egnet i en slik konfigurasjon.

    Jeg vet ikke hvor mye det har å si, det at senter blir nærmere hverandre med 3" elementer enn 4" - tror uansett en lydvegg fra gulv til tak vil være snadder til tross for alle faseproblemer & annet enkelte mener dette gir.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kontakter deg en dag Halair. Takker ja til tidligere invitasjon med en kort lytt på dine høyttalere - du hører fra meg - trolig til uka.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Bare gjør det MB, ons-fredag passer best :)

    For min egen del så har jeg drodlet en del siden i vinter i hvilken retning jeg skal ta mine - men uten å ha kommet særlig nærmere en konklusjon. Har hatt mange andre prosjekter gående hjemme på selve huset men disse begynner nå å gå mot slutten. (Et nytt har dukket opp riktignok men det får bli som det blir... )

    Men - jeg begynner nå å lande på et v2-bygg og utvidelse av antall elementer...kontra separat woofer/sub-løsning. (se vedlegg)
    Planen er nå å gå i gang med nye søyler med plass til 25stk/side. Netto gir dette meg en økning av membranareal på 25% ifht i dag.
    Konstruksjonsmessig er ikke detaljene på plass enda men vurderer x-finer/gips eller MDF/gips-sandwich for økt tynge og stivere kabinett.


    En drodlevariant var f.eks denne, i tilfelle andre finner inspirasjonen, LA-SLOB :

    LA-SLOB.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Denne løsningen hva bassene angår. Hvor ligger den hva fordeler og/eller bakdeler angår i forhold til vanlige løsninger som refleks, åpen baffel eller hva man skal sammenligne mot?

    Jeg tenker basskabinetter mest som "hylle-skap" foran 70" flatskjermen, som dermed skjules som et møbel foran TV'n sett i fruens (stil-kritiske) øyne ;-)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Denne løsningen hva bassene angår. Hvor ligger den hva fordeler og/eller bakdeler angår i forhold til vanlige løsninger som refleks, åpen baffel eller hva man skal sammenligne mot?
    Jeg kan litt for lite om de respektive variantene til å kunne vurdere de tett opp mot hverandre men grunntanken min var å danne en lignende array med woofere som er dynamiske og responsive ala det LA gjerne oppleves som. Med en åpning i front i full høyde samt et mindre "utblås" foran kontra bak får man en lufthastighetsøkning i front. Denne økningen skjer ikke bak så en får lavere fart her og grad av kansellering mellom front/bak reduseres.
    Man opererer såvidt jeg vet ikke med elementer med lang slaglengde, men kvalitet og membranareal - et prinsipp LA i grunn også følger.
    Det kan være at det å ha kun woofere på en side vil og mye resonanser og at opposing drivers er det eneste fornuftige - men det forstørrer prosjektet rent fysisk og ikke minst økonomisk.

    Grandtanken da var at wooferbiten kunne matche LA å respons og i en viss grad ha lignende effektivitet :) Det var resoneringen min i alle fall ;)

    Men jeg forenkler nok litt i denne omgang og går for et nybygg med 25x Vifa TC9 per side i stedet for LA-SLOB :rolleyes:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det 4" Fatal Pro elementet jeg nevnte, vil ikke det begunstige de lavere frekvenser i forhold til Vifa sitt 3" element?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jo, det vil jeg tro da Fs var 25hz lavere for Faital men vet ikke hvordan Qts-forskjellen mellom de to spiller inn.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Uviten som jeg er - hva betyr Qts forskjellen i praksis? Jeg vet så vidt hva Fs gjør, for å være helt ærlig, og det skal jo gutter være mot hverandre :)

    Lenger avstand mellom senter på 3" og 4" elementer, hvor viktig/uviktig mener du det er?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    For lukkede/forseglede kasser er elementer med høy Qts generelt å foretrekke (over 0,5 Qts) mens lavere Qts er noe en finner mer hos ventilerte/åpne løsninger.

    Du kan skimlese litt her om T/S-parametere og får du grep på alt der vet du mer enn meg ;)
    Understanding Loudspeaker Data | Eminence Speaker

    Vifa Tc9 er 3,5" og således ikke mye mindre enn ditt 4"-alternativ. Elemntstørrelser påvirker jo mulig CC og denne er best å holde så kort som mulig. CC dikterer skjæringspunktet på hvor kamfilter/lobingen inntrer i nærfelt og jo lavere denne er jo høyere opp i frekvens inntrer fenomnenet. Dette er hørbart med hvit støy men jeg har ikke lagt merke til dette i det hele tatt under reelt bruk. Hvor ofte hører man på hvit støy 20cm fra linja liksom ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Halair - et praktisk spørsmål til TC9 elementene. Hvilken dimensjon er det som kreves på kabelskoene? En større til + og mindre til - ? Jeg lurer litt fordi jeg er i ferd med å bestille noe greier...
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Hørte Adyton sin Linesource ( den minste ) i vår på Oslo Hifi Center i Dronningens gate. Geir Fredriken var veldig hyggelig og det spilte flott.
    Han brukte Subwoofere og dette må en vel "alltid " gjøre på en eller annen måte med Linesource. Om elementet i LS-en går dypere ( 3" vs 4" ) er vel mer et spørsmål om implementering av ekstra bass-system. VH. Bernt
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Spennende høyttalere, skulle ønske jeg hadde litt bedre kontroll på saga så jeg kunne bygd høyttalere som tåler å stå i stua.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Spennende høyttalere, skulle ønske jeg hadde litt bedre kontroll på saga så jeg kunne bygd høyttalere som tåler å stå i stua.
    Byggteknisk så kan man gjøre dette superenkelt ved å bestille ferdig kapp, det er bare to bredder som trengs :)
    det som tar tid er å borre hull/koble opp ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg kastet meg på DIY-Line Array bølgen. Bestillingen er unnagjort. Det blir basert på TG9FD10-08 pluss Fountek Neo1X ribbon tweeter for front ht, TC9FD18-08 til senter og surround.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.379
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du bør først bestemme om det skal benyttes diskant( er), og hvilken. Så må det være klart hvordan du vil koble de opp, eks power tapering. Dvs hvilken resultant- impedans får du og dermed systemfølsomheten. Med Faital vil du få et meget følsomt system og en eventuell diskant må da henge med.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har ikke erfaringer utover mine egne som da benytter Vifa TC9FD18-08
    Denne er godt annerkjent i DIY-miljøet for god respons og til en meget hyggelig pris - spesielt om en skal ha 40-50stk!
    Derfor ble det disse også for meg.

    Her er litt mer lesestoff rundt LA, også basert på Vifa (TG9, hvit glassfibermembran i dette tilfellet)
    My Experience with Column Systems

    Spec til Faital ser ikke ille ut IMHO heller - men jeg har ikke referanser til denne.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg bestiller 32 stk. av dette Fatal Pro elementet + 2 helt nye og rå 18" av samme merke, i løpet av morgendagen. Har fått en helt annen pris en listepris, du kan henge deg på min bestilling om du vil Steinar. Er på stranda nå, sender deg PM i kveld med prisene jeg har fått. Usedvanlige hyggelige, de som driver med dette på Supersonic
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg er fremdeles i tenkeboksen mtp materialvalt og utforming av v2, har et prosjekt hjemme som må avsluttes først før jeg kan gå fullt i gang :eek:
    Må også kontrollmåle at jeg har takhøyde tilgjengelig for 25stk, men det er gitt at de ikke lenger vil kunne gå inntil frontveggen pga lyskassen som går der...

    Kabinett blir nok rektangulært som før, forsøkes å holdes så smal som praktisk mulig pga estetiske preferanser. Dette betyr at kabinettene også vil bli forholdsvis dype for å få økningen jeg ønsker i volum. Jeg har i dag rett under 2L/element og øker volum med 30% brutto til 2,6L/element.
    Garantert at det blir en xfiner/gipssandwich...kanskje :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn