Line array "Bendit HLS" (Fountek, RAAL, SB-Acoustics)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Takk for lytten i går!

    Det var artig å endelig få besøkt deg og lyttet til Bendit. Ikke minst artig å se møbler du har laget. Liker veldig godt tre selv, og det er artig å se at noen har evner til å lage flotte ting ut av det. Også med fokus på detaljer! :)

    Ble imponert over størrelsen på lydbildet og spesielt dybden. Særlig siden det ikke finnes noen akustiske tiltak. Det låt mye større enn synsinntrykket tilsier med tanke på rommet og avstand mellom høyttalerne. Tonalt opplevde jeg det det som rimelig nøytralt med litt mindre variasjoner i bassen. Helt sømløst lydbilde uten å merke noe til overgangen mellom elementene. Det må være gjort en god jobb med det aktive filteret. Superoppløst diskant som bare er der og gjør nettopp det den skal. Ja, å så er det fullfrekvent! Det låt rett og slett meget bra!

    Fanget også opp artisten du åpnet med, Fink. Ukjent for meg, men har lyttet litt i dag og liker det.

    Takk for meg. :)

    Edit: Glemte en ting: Det var veldig god kaffe!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan jeg tillate meg å spørre om selve line array effekten - hvordan oppleves så mange drivere (tenkt) fremfor (!) samme drivere men i en tradisjonell stativ utgave - forstå meg rett når jeg spør.

    Spiller det «så og så mye mer» - «så og så mye bedre» fremfor en punktkilde som en stativhøyttaler er?

    Klart, mange drivere betyr nødvendigvis mindre belastning per driver og med dette reinere lyd. Men med flere drivere møter man også på flere romrefleksjoner osv. Jeg hørte på de forrige høyttalerne til Halair og ble overrasket at jeg følte å alltid høre driveren rett foran meg (uansett hodehøyde) som utgangspunkt i min generelle nysgjerrighet av dette prinsipp med mange drivere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    De mange driverne jobber jo sammen og danner i all hovedsak en unison bølgefront. Dette er noe som gir mindre refleksjoner, ikke mer refleksjoner slik du skriver Bjørn.

    Vi kan se for oss at vi har 2 meter takhøyde, og et line array på 2 meter høyde. Så kan vi se for oss at vi har 9cm takhøyde, og en driver som er 9cm i diameter. I likhet med hver enkelt driver i arrayet vil denne ene driveren alene få støtte rett over og rett under. Dette medfører at den stråler kun i horisontalplanet, mens en punktkilde vil stråle både i horisontal og vertikalplanet. Dette gjør at en punktkilde mister 6dB for hver gang man dobler avstanden fra driveren, mens en linjekilde mister bare 3dB for hver gang vi dobler avstanden.

    De fleste høyttalere er ikke ekte linjekilder over et stort frekvensområde, selv ikke de som er ment å være linjekilder. Derfor vil de typisk ha noen frekvenser som ligger nær -6dB pr avstandsdobling, og andre som ligger nær -3dB pr avstandsdobling. For å gjøre det hele enda mer komplisert vil en linje som ikke går helt opp til tak og helt ned til gulv ha et frekvensområde der den går over fra å være linjekilde til å bli en punktkilde. Og for å komplisere det hele enda litt mer vil også bølgefronten gå i oppløsning i endene på linja, og dermed vil linja sånn sett bli kortere og kortere når vi beveger oss bort fra den.

    Dette skaper en del avstandsavhengige faktorer som man må ta høyde for når man kalibrerer lyd på en slik konstruksjon. Jeg husker enda godt en prototyp Geir Fredriksen hadde bygget, den stod på Ton Art i Trondheim og hadde et par ganske lange BG-bånd (tror jeg det var) og en remse med Seas 8" alu til hvert bånd. Her slo avstandsfaktoren veldig inn. Det var omtrent umulig å få dem til å låte balansert.

    Det hjelper veldig at Øyvind har dedikerte diskanter i midten. Det får høyttalerne til å låte uendelig mye mer luftig enn om han bare hadde hatt fulltonedrivere. Til og med om han hadde hatt én fulltonedriver av akkurat samme type som de øvrige, men som var den eneste som spilte diskant, ville det vært lettere å få luft i lydbildet enn om linjekilden var full range.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Artig gjenhør med Bendits og en hyggelig gjeng Totninger.
    Bendits har fått nye muskler fra eksklusiv PT fra Rakkestad.
    Guff og luft i bøttevis. Ikke gruff (*)
    Bendits hadde også ny "dialekt" da Øyvind hadde flyttet sofa'n til fordel for Tv'n.

    (*) Kaffe'n var god tross at trakteren helt sikkert hadde feil kabler (!).

    Musikk-bjønn:
    I tillegg til Snikkers forklaring kan jeg skyte inn at dette er et krumt array og ikke en ren linje hvor øverste og nederste element kommer sist til målstreken osv. Dette bidrar også til punkt-fornemmelsen som Snickers beskriver fra sin signingsferd.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg tillate meg å spørre om selve line array effekten - hvordan oppleves så mange drivere (tenkt) fremfor (!) samme drivere men i en tradisjonell stativ utgave - forstå meg rett når jeg spør.

    Spiller det «så og så mye mer» - «så og så mye bedre» fremfor en punktkilde som en stativhøyttaler er?

    Klart, mange drivere betyr nødvendigvis mindre belastning per driver og med dette reinere lyd. Men med flere drivere møter man også på flere romrefleksjoner osv. Jeg hørte på de forrige høyttalerne til Halair og ble overrasket at jeg følte å alltid høre driveren rett foran meg (uansett hodehøyde) som utgangspunkt i min generelle nysgjerrighet av dette prinsipp med mange drivere.
    Er ganske snodige greier dette, står jeg rett foran ht og flytter meg bakover spiller de like høyt. Dettenså er jo bare en bekreftelse.av alt annet som blir sagt her.
    Linjer hjelper til med å fjerne akustikk problemer.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Linjer hjelper til med å fjerne akustikk problemer.
    Man fjerner 40% av rommets flater mtp uønskede refleksjoner. Gulv / tak reflekterer likefullt men er i tidsmessig sammenheng med den fysiske linjen. Dermed blir gulv/tak refleksjonene et potensielt bidrag fremfor et potensielt problem.

    Jeg hørte på de forrige høyttalerne til Halair og ble overrasket at jeg følte å alltid høre driveren rett foran meg (uansett hodehøyde) som utgangspunkt i min generelle nysgjerrighet av dette prinsipp med mange drivere.
    Så lenge alle elementers individuelle impuls treffer øret ila 6ms (?) så filtrerer hjernen vår vekk de "lengste borte" - dermed får man fornemmelsen av at lyden kommer i hørehøyde enten man sitter eller står.
    Du burde ta en ny tur innom neste gang du passerer :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Linjer hjelper til med å fjerne akustikk problemer.
    Man fjerner 40% av rommets flater mtp uønskede refleksjoner. Gulv / tak reflekterer likefullt men er i tidsmessig sammenheng med den fysiske linjen. Dermed blir gulv/tak refleksjonene et potensielt bidrag fremfor et potensielt problem.

    Jeg hørte på de forrige høyttalerne til Halair og ble overrasket at jeg følte å alltid høre driveren rett foran meg (uansett hodehøyde) som utgangspunkt i min generelle nysgjerrighet av dette prinsipp med mange drivere.
    Så lenge alle elementers individuelle impuls treffer øret ila 6ms (?) så filtrerer hjernen vår vekk de "lengste borte" - dermed får man fornemmelsen av at lyden kommer i hørehøyde enten man sitter eller står.
    Du burde ta en ny tur innom neste gang du passerer :)
    Jeg har søyler (uten power tapering) med AMT diskant pluss subs. Opplever stort sett det samme som Steinost og Halair beskriver.
    Den største forskjellen mellom "stolper" og Bendits er at stolpene gir stort scenebilde mens Bendit gir mer "flomlys" med mer fornemmelse av punkt/dimensjoner. Symmetri i bass-arrayet spiller også en vesentlig rolle.
    Selv om hjerner filtrerer, avlastes filteret. Må høres.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Så lenge alle elementers individuelle impuls treffer øret ila 6ms (?) så filtrerer hjernen vår vekk de "lengste borte" - dermed får man fornemmelsen av at lyden kommer i hørehøyde enten man sitter eller står.
    Du burde ta en ny tur innom neste gang du passerer :)
    Akkurat dette jeg mener både er riktig teori, og det man hører/hjernen opplever - enig! Men, av og til tenker jeg "får man lydmessig godt nok betalt" i lytteposisjonen for alle driverne i disse systemene som hjernen/ørene ikke mener å oppfatte/høre?

    Jo takk, Halair, kommer gjerne innom deg igjen for å høre på dine siste "heavy pålær" :)
    Gleder meg også veldig til å høre horn - på "Grenlandsvis" - på veien opp til deg :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så lenge alle elementers individuelle impuls treffer øret ila 6ms (?) så filtrerer hjernen vår vekk de "lengste borte" - dermed får man fornemmelsen av at lyden kommer i hørehøyde enten man sitter eller står.
    Du burde ta en ny tur innom neste gang du passerer :)
    Akkurat dette jeg mener både er riktig teori, og det man hører/hjernen opplever - enig! Men, av og til tenker jeg "får man lydmessig godt nok betalt" i lytteposisjonen for alle driverne i disse systemene som hjernen/ørene ikke mener å oppfatte/høre?

    Jo takk, Halair, kommer gjerne innom deg igjen for å høre på dine siste "heavy pålær" :)
    Gleder meg også veldig til å høre horn - på "Grenlandsvis" - på veien opp til deg :)
    Svaret er ja, du får betalt! Lav forvrengning, spredningskontroll, stor dynamisk kapasitet og deling gjerne så lavt som 100-200hz og så gjerne høyt som 3-7khz. What is not to like?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Akkurat dette jeg mener både er riktig teori, og det man hører/hjernen opplever - enig! Men, av og til tenker jeg "får man lydmessig godt nok betalt" i lytteposisjonen for alle driverne i disse systemene som hjernen/ørene ikke mener å oppfatte/høre?
    Hva vil "lydmessig godt nok betalt" bety i denne sammenheng? (retorisk spørsmål, ikke direkte ment til deg MB :) )

    Jeg tror (!) at bidraget her kommer primært i følgende 4 former:
    1. SPL fall 3dB kontra 6dB pr dobling av distanse
    2. Mindre belastning per element da flere deler samme effekt
    3. Redusert flate for forstyrrende refleksjoner /gulv/tak bidrar)
    4. Alle individuelle "unoter" blir dempet ifht linjensreduserte SPL-fall ved avstand

    Si at jeg har 25 elementer i linje, der en ikke spiller på lag eller har en eller annen lydmessig "feil".
    Om hvert individuelle element spiller 90dB @1m så vil den ene ved 4m være nede i 78dB.
    De øvrige elementene vil samlet vil ligge på 84dB, dvs det er en 6dB differans mellom signal og "unoter".
    Dette gjelder også diffraksjon knyttet til kabinett og øvrig inventar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Svaret er ja, du får betalt! Lav forvrengning, spredningskontroll, stor dynamisk kapasitet og deling gjerne så lavt som 100-200hz og så gjerne høyt som 3-7khz. What is not to like?
    Jeg er enig jeg, og fan av line array/line source - spesielt hva dynamisk kapasitet angår - men stiller meg selv ofte spørsmål om man "godt nok får igjen for alle driverne?" ...De gangen man lytter til en punktkilde i form av en råbra monitor og syntes dette spiller himmelsk perfekt fordi det kommer fra dette ene punktet der rett foran deg :)

    En demo, en gang. I et stort messerom. Med Dynaudio høyttalere til flere hundre tusen. Hvor de spilte på to "skoesker" til ca. 4.500 danske kroner. Hvor han fra fabrikken etter en lang lytteseanse - så man knapt trodde det man hørte av vellyd - spurte forsamlingen om noen savnet noe i lydbildet, ut over hva disse to skoeskene gav fra seg av lyd. Ingen, sa et pip, ikke en gang at det kunne vært mer bass, ut over det Dynaudio skoeskene var i stand ti å avgi. I sånne tilfeller, da lurer man på om line array, horn eller annet, har noe for seg. Well, det har det jo, svarer jeg her selv, i form av live musikk hvor 18-tommerne forteller hele kroppen hva musikk egentlig handler om :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Svaret er ja, du får betalt! Lav forvrengning, spredningskontroll, stor dynamisk kapasitet og deling gjerne så lavt som 100-200hz og så gjerne høyt som 3-7khz. What is not to like?
    Jeg er enig jeg, og fan av line array/line source - spesielt hva dynamisk kapasitet angår - men stiller meg selv ofte spørsmål om man "godt nok får igjen for alle driverne?" ...De gangen man lytter til en punktkilde i form av en råbra monitor og syntes dette spiller himmelsk perfekt fordi det kommer fra dette ene punktet der rett foran deg :)

    En demo, en gang. I et stort messerom. Med Dynaudio høyttalere til flere hundre tusen. Hvor de spilte på to "skoesker" til ca. 4.500 danske kroner. Hvor han fra fabrikken etter en lang lytteseanse - så man knapt trodde det man hørte av vellyd - spurte forsamlingen om noen savnet noe i lydbildet, ut over hva disse to skoeskene gav fra seg av lyd. Ingen, sa et pip, ikke en gang at det kunne vært mer bass, ut over det Dynaudio skoeskene var i stand ti å avgi. I sånne tilfeller, da lurer man på om line array, horn eller annet, har noe for seg. Well, det har det jo, svarer jeg her selv, i form av live musikk hvor 18-tommerne forteller hele kroppen hva musikk egentlig handler om :)
    Joda, jeg skjønner spørsmålet og svaret finnes kanskje en plass der ute. Når det gjelder slike demoer (jeg var vitne til det en gang på slutten av 80 tallet for JBL Control One sto på et par JBL240Ti) så har det alt med valg av musikk å gjøre. Unngå musikk med mye vekt under 50-60hz og velg gjerne noe med fokus på grunntoneområdet, så kan du komme langt med et par små monitorer. Med et litt annet musikkvalg så blir de dessverre avkledd.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Lover Nordost strømkabel på trakteren neste gang ;-)
    Det går nok bare rett vest frykter jeg...;)
    I Moelv duger "East-ender".

    Forsterkere fra Snickers (som vist på bildene over) kommer visst på markedet med et annet design.
    Hvordan dette blir er det nok bare Snickersen som vet. Blir spennende å følge med på.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takk for demo og hyggelig samvær Insel !

    Bendit er et fantastisk prosjekt, veldig bra lyd - selv på et så tidlig stadium. Finish og byggekvalitet er way beyond hva de fleste makter å få, til dybt imponerende .

    Med trivelige entusiaster og koselige omgivelser ble dette en fin opplevelse - takk for meg !

    mvh per morten
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20200302_145428.jpg

    Ikke lett å ta bra bilder når stua er for mørk..
    Ikke vær redde for å ta kontakt vdr lytting ????????????☕??????
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Takk for demo og hyggelig samvær Insel !

    Bendit er et fantastisk prosjekt, veldig bra lyd - selv på et så tidlig stadium. Finish og byggekvalitet er way beyond hva de fleste makter å få, til dybt imponerende .

    Med trivelige entusiaster og koselige omgivelser ble dette en fin opplevelse - takk for meg !

    mvh per morten
    På et tidspunkt hadde jeg bare satt delefrekvensene, verken nivåjustert driverne eller EQ-et noe som helst. Da sa jeg til Øyvind:

    "Dette låter allerede mye bedre enn veldig mange oppsett jeg har hørt på messer!".

    Og det står jeg ved fullt og helt. Oppsettet bød på en kjempefordel i at råmaterialene er veldig solide. Det byr dessverre på en liten ulempe i det at rommet er helt ubehandlet. Hva med et "snekkerhåndtverk møter romakustikk"-prosjekt inselwind ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Lover Nordost strømkabel på trakteren neste gang ;-)
    Det går nok bare rett vest frykter jeg...;)
    I Moelv duger "East-ender".

    Forsterkere fra Snickers (som vist på bildene over) kommer visst på markedet med et annet design.
    Hvordan dette blir er det nok bare Snickersen som vet. Blir spennende å følge med på.
    For en (laaang) tid tilbake startet jeg en byggetråd for disse forsterkerne. Der kommer det snart mye mer info, og der kan det faktisk skje at det kan lekke litt info om hva som kommer også, hvem vet...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Takk for all oppreisning Sclalars :) !
    Willy og jeg snakket igår om å endelig gjøre alvor av å besøke deg og Brynjulf. -Så du skal få se at vi om ikke så altfor lenge står og ringer på døra di.
    Dere er hjertelig velkomne! :)
    Si gjerne ifra så slenger jeg meg på om det går an. Vært for lenge siden jeg har vært på besøk :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk for demo og hyggelig samvær Insel !

    Bendit er et fantastisk prosjekt, veldig bra lyd - selv på et så tidlig stadium. Finish og byggekvalitet er way beyond hva de fleste makter å få, til dybt imponerende .

    Med trivelige entusiaster og koselige omgivelser ble dette en fin opplevelse - takk for meg !

    mvh per morten
    På et tidspunkt hadde jeg bare satt delefrekvensene, verken nivåjustert driverne eller EQ-et noe som helst. Da sa jeg til Øyvind:

    "Dette låter allerede mye bedre enn veldig mange oppsett jeg har hørt på messer!".

    Og det står jeg ved fullt og helt. Oppsettet bød på en kjempefordel i at råmaterialene er veldig solide. Det byr dessverre på en liten ulempe i det at rommet er helt ubehandlet. Hva med et "snekkerhåndtverk møter romakustikk"-prosjekt inselwind ?
    Ja kom gjerne med forslag, så prøver jeg å snekre det pent inn ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg studerte flankene på filtrene. Ser ut til at jeg delte diskanten/mellomtonen med 1. ordens, og bassen/mellomtonen med 2. ordens. Det er jo i såfall positivt for impulsresponsen.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Om noen kan hjelpe til med å rette opp bildene så setter jeg pris på det :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei inselwind :)

    Synes du lager noen fantastiske høyttalere, så jeg synes at de fortjener å bli vist den "riktige" veien. Har tatt meg friheten å snu noen av disse bildene i tråden din:

    20200302_145428.jpg


    DSC_0436.jpg


    DSC_0437.jpg


    DSC_0441.jpg


    DSC_0442.jpg


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, de kan prøve de som vil, lage dette bordet etter deg med samme finish. Selv, ville deler av det gått ut vinduet lenge før de tre første radene hadde vært oppmontert, som følge av 100 % riktig manglende halv-millimeter-finish, det ser jeg allerede før jeg skulle ha prøvd :) Du må langt på vei være født på en høvelbenk - kan være unnfangte der om ikke annet :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Ser nesten ut som parkett i taket, så veldig flott ut. og høyttalere og bord har en makaløs fit and finish.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Tusen takk for masse fine kommentarer, og for fikse opp i bildene som jeg har for vane å legge skjeivt ut :).
    Det er som sagt under DIY at den gode stemningen skapes, for min del ihvertfall. Men må si jeg gleder meg over å lese om andres ferdigkjøpte anlegg og deres entusiastiske holdninger rundt denne hobbyen vi bedriver.
    For meg er veien målet, og koser meg stort her inne på sentralen
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Et aldri så lite impulskjøp på Finn.no (takket være Sluket) ;) ...
    Har disse to årene brukt Raal 140-15D AM, men da disse to godbitene, Raal 140-15D AM AG kom for salg så jeg mitt snitt i å gjøre en allerede god diskantfølelse ENDA bedre..
    Noe fornuftig må jo feriepengene gå til, hehe...
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    AMAg- versjonen har visstnok sølv i sekundærviklingen på trafoen.
    Tør ikke å påstå at det lyder så mye bedre enn AM-versjonen, da jeg kun har spilt noen få låter, men da har jeg ihvertfall den bøseste modellen i Bendits'a, og slipper å tenke på hva jeg kunne ha gått glipp av;)..
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sikkerhetkondensatorene foran de nye RAAL AM-AG ble bypasset med Cornell-Dubilier kondiser (JustinBieberCase)..
    Usinnasnekkeren melder om stratosfærisk tilfredsstillelse.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20211111_210543.jpg


    Syntes at dette er en byggetråd som gjerne kan dras frem og evt glede gamle travere og ikke minst nye medlemmer her inne😊.
    Er allerede nede i min andre kaffekopp nå på morrakvisten. Bendit's pleier ørene mens det knitrer i peisen🎶🎵🔥...
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende bygge. Og jeg kan berolige deg med at Ag versjonen av RAAL 140-15D er verdt merkostnadene kontra standard versjonen. Har begge og prøvd det ut! Solgte standarden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn