Line array "Bendit HLS" (Fountek, RAAL, SB-Acoustics)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Må være det flotteste selvbygg jeg har sett, og med gjennomtenkte løsninger hele veien - ord blir fattige:)
    Vet ikke om det kan kalles kronen på verket, men du bruker en diskant det går store ord om, en diskant jeg selv har hatt under lupen.
    Hadde vært meget interessant å hørt den i et så godt system, så ber ydmykt om mulighet for en liten audiens.

    Tor
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Må være det flotteste selvbygg jeg har sett, og med gjennomtenkte løsninger hele veien - ord blir fattige:)
    Vet ikke om det kan kalles kronen på verket, men du bruker en diskant det går store ord om, en diskant jeg selv har hatt under lupen.
    Hadde vært meget interessant å hørt den i et så godt system, så ber ydmykt om mulighet for en liten audiens.

    Tor
    Hei Tor, bare koselig det.
    Send meg en pm, så finner vi en dag som passer!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for i går :)
    Artig med så kjekke og stuerene søringer på besøk. (teddybjørnen BB er vel en hybrid-søring): Ser ikke for meg GlaLars som MC-bølle...
    Jeg er heldig som får realisere innfall fra koffeinrus på denne måten og har alltid noen kunnskapsrike mennesker (Snickers, Syncro, GeirF, Armand m. fl) å strekke meg etter.
    Så flott at dere likte lyden også midt oppi Øyvinds overveldende håndverk.
    Blir av og til litt usikker om inner-tier'n er på plass da opptakene er av så forskjellig karakter.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen Sclalars, og takk for en veldig trivelig visit:).
    Ikke ofte jeg har hatt så masse møbelsnekkere i hus, og som attpåtil er lidenskapelig opptatte av den samme "syken", hehe .
    Willy & jeg må få huket av en dag i almanakken, så skal du få se at det snart sitter to blide gutter fra bygda og beundrer lytterommet ditt og dine kreasjoner også.
    Vi får prøve å ordne det slik at Brynjulf også har anledning til å være der. Virker som at Willy og B fant tonen (og skisseblokka) mens vi lyttet til diverse medbrakt. - Gøy!!!
    Ja, det ramlet ned noen ideer, bokstavelig talt noen diskriminerende "hang-ups" som jeg vil bake inn i neste konstruksjon.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Veldig moro å følge disse trådene, og bendit er jo nok et fantastisk bygg og design/konstruksjon.
    Ser også ut til at det låter deretter!

    Gleder meg alt til neste tråd fra Inselwind/W.Sand, merker jeg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Mulig å få hørt på dette i løpet av neste uke? Har en kompis som bor i Kolbu som sikkert joiner hvis han ikke jobber, Line Array hadde vært morro å få høre. :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Mulig å få hørt på dette i løpet av neste uke? Har en kompis som bor i Kolbu som sikkert joiner hvis han ikke jobber, Line Array hadde vært morro å få høre. :)
    Hei, neste uke kan være litt vanskelig, men uka etter der igjen kan det by på etpar anledninger :). Send pm så tar vi det derifra
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Sclalars, og takk for en veldig trivelig visit:).
    Ikke ofte jeg har hatt så masse møbelsnekkere i hus, og som attpåtil er lidenskapelig opptatte av den samme "syken", hehe .
    Willy & jeg må få huket av en dag i almanakken, så skal du få se at det snart sitter to blide gutter fra bygda og beundrer lytterommet ditt og dine kreasjoner også.
    Vi får prøve å ordne det slik at Brynjulf også har anledning til å være der. Virker som at Willy og B fant tonen (og skisseblokka) mens vi lyttet til diverse medbrakt. - Gøy!!!
    Anytime Øyvind!! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Vet ikke helt hva jeg skal si, er bare helt stum av beundring...og litt misunnelig. Når jeg kommer hjem skal jeg stelle meg liten stund i skammekroken og gjenta for meg selv "Jeg er ingen finsmekker"


    Det jeg i dag har lagt både mine lanker, øyne og ører på er ekte håndverk - helt målløs.

    En løsning som er konstruert med muligheter for å tilpasse lyden akkurat slik en selv vil. Det spille nødvendigvis litt annerledes en det jeg har selv, og som jeg er mest vant med. Ikke så rart da jeg har dempet mye og denne stuen ikke er dempet i det hele tatt. Spiller helt kanon og jaggu tro jeg det er ennå mer å gå på når det kommer til småjusteringer.


    Takker for servering og en meget hyggelig DIY aften:)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk selv Tor, for at du og Roald tok den "lange" turen opp til Totentraktene :). Veldig koselig å bli kjent med dere. 2 ålreite og flinke karer som jeg gjerne vil treffe igjen senere. Neste gang er det vår tur til å besøke dere! Også glad for å høre at konstruksjonen fallt i smak design & lydmessig.:)
    Så blir det jo også spennende å se om du vil forlate AMT til fordel for Bånddiskanten Raal..

    Takk igjen for en veldig hyggelig aften! :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for et hyggelig bekjentskap og konstruktive tilbakemeldinger begge to.
    Det setter vi stor pris på.
    I første lytteseanse bemerket dere at området 60 - 110 ca hz kanskje burde fremheves litt mer.
    Jeg satte target i området litt tydeligere opp for å bedre kunne detektere forskjellen.
    Yes, her var vi på sporet til hva som stuen tåler uten at Leonard Cohens requiems gjør godsherren beinskjør.
    Konklusjonen var at target nå skal stilles midt i mellom et sted. (Må manne meg opp hver gang jeg skal ut på safari i vill-totenland).
    Balansen mellom mørkebass og slagfast bass er ofte debattert her på sentralen.
    Overstyring kan jo fort bli for dominerende. Vi snakket samme språk og slikt kommer det resultater av.
    På gjensyn !
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Når det gjelder innstillinger kommer egne preferanser inn.
    Som jeg nevnte, her tror jeg alle kan skru så de blir fornøyd. Utgangspunktet er allerede meget bra
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder innstillinger kommer egne preferanser inn.
    Som jeg nevnte, her tror jeg alle kan skru så de blir fornøyd. Utgangspunktet er allerede meget habilt
    Det er iallefall godt å lese at det ikke finnes en objektiv sannhet om lydpreferanser.
    De låter veldig bra, selv om jeg ikke har hørt siste oppdaterte kurver, og vanvittig lekre.
    Klart noe av de beste som har kommet fra de to herrene, og jeg har lyttet til alle opp gjennom årene. Gleder meg til en kopp kaffe og ny lytt Inselwind.
    Og det er helt klart morsomt at vi sitter på habile anlegg begge to som låter veldig ulikt. Det finnes flere veier til Toten helt klart

    Haavard
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Enig med deg.. alle konstruksjoner har sin signatur.
    Du vet veien Håvard, så bare svippe innom v anledning :).
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Meget pene høyttalere, men den matte fronten, er det bare brukt fyller?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Er først blitt lakkert i front med en type primer som sitter bra på corian, deretter 3 strøk mørkegrå farge, deretter noen strøk med silkematt (ca 25 glans mener jeg å huske).
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lytten til et av sentralens peneste kreasjoner som viser at diy ikke bare kan spille minst like bra som ferdigkjøpt, men også matche på utseende og finish.

    Med disse friskt i minne er det ikke rart at jeg får frysninger her jeg sitter i ss, eller kalles det å grøsse når man ser på egne prototyper, vel vel, den tid den sorg :)

    Når det gjelder lyden er det alltid vanskelig med aktiv drift og dsp, man omtaler jo for det meste eieren sine preferanser og selvsagt rommets begrensninger, men eieren er som noen andre, ganske heldig da det uten et eneste tiltak var så fritt for plagsomheter

    Jeg ville hatt litt mer kjøtt og tyngde men det er som sagt smak og behag med små variasjoner rundt nøytralt, og så tidlig i prosessen er det enda mange timer med prøve og feile før og om man helt klarer å finne et preset som blir stående….

    Tar gjerne turen innom litt lengre ut i prosessen ;)

    Mvh Roald
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk for meget hyggelig besøk Roald.
    Fordelen med å få besøk av slike audiofile karer som dere er at det som oftest kommer noe positivt ut av der. Føler at targetkurven blir bare likar og likar :), og det er bare å svippe innom når du befinner deg i området. .
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Stortrives masse med linjekildene og den scenen og opplevelsen de gir meg.. :)
    Hvis det skal bli noen flere Diy-høyttalere fra Willy & meg, så lurer jeg fælt på hva det skal bli..?
    Forslag anyone?
    Disse vil jeg ihvertfall nyte i noen mnd'er til før de legges ut for salg.
    God sommer til alle forumister! :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Stortrives masse med linjekildene og den scenen og opplevelsen de gir meg.. :)
    Hvis det skal bli noen flere Diy-høyttalere fra Willy & meg, så lurer jeg fælt på hva det skal bli..?
    Forslag anyone?
    Disse vil jeg ihvertfall nyte i noen mnd'er til før de legges ut for salg.
    God sommer til alle forumister! :)
    To-delt system:
    -topp seksjon (gjerne linjekilde) som spiller over et roms schrøderfrekvens
    -bass seksjon for å spille under Schrøder, gjerne aktiv med innebygget romkorreksjon /DSP
    Da kan topp seksjonen plasseres optimalt for å unngå destruktiv interferens i øvre bass/nedre mellomtone som man får ved plassering nær vegger og dermed unngå tidlige refleksjoner.
    Bass seksjonene (stereo) plasseres for optimal boost, hvor man deretter tar ned peakene med romkorreksjon/DSP

    Best of both worlds.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Stortrives masse med linjekildene og den scenen og opplevelsen de gir meg.. :)
    Hvis det skal bli noen flere Diy-høyttalere fra Willy & meg, så lurer jeg fælt på hva det skal bli..?
    Forslag anyone?
    Disse vil jeg ihvertfall nyte i noen mnd'er til før de legges ut for salg.
    God sommer til alle forumister! :)
    To-delt system:
    -topp seksjon (gjerne linjekilde) som spiller over et roms schrøderfrekvens
    -bass seksjon for å spille under Schrøder, gjerne aktiv med innebygget romkorreksjon /DSP
    Da kan topp seksjonen plasseres optimalt for å unngå destruktiv interferens i øvre bass/nedre mellomtone som man får ved plassering nær vegger og dermed unngå tidlige refleksjoner.
    Bass seksjonene (stereo) plasseres for optimal boost, hvor man deretter tar ned peakene med romkorreksjon/DSP

    Best of both worlds.
    Helt enig i dette Kalle, har selv et slikt system under arbeid: Basstårn 4 x 21" pluss LS med power tapering og AMT. Power tapering forsterker HAAS-effekten og gir god balanse mellom storslagenhet (live/ orkester) og intimitet (vokal, solister etc).
    Øyvinds system kan i praksis tilnærmet spille på samme måte bortsett fra de sidemonterte bassene. Skrøder'n ligger mellom 140-150 i stua hans, så bassene kan her ikke spille direktivt helt opp i skrøders hattebrem. På grunn av symmetri (LF oppe/nede H+V) og plassering i rommet vil jeg mene at kompromisset er nær optimalt når han vil ha en relativ slank og enhetlig høyttaler. En morsom tanke er å lage "ører" som dirigerer alt over 80hz til 110 hz fremover, men det blir litt av en apekatt :).
    Var unektelig litt stolt da selveste Shy sa at bassen nå "satt som ei kule". Så får vi se om estetikeren Inselwind lar leg lokke til "delt omsorg" for bass og resten av toneleiet. En kar i nabolaget praktiserte forresten delt omsorg: Han hadde eksen hos seg annenhver uke....
    Men kom igjen med flere gode konsept/design-forslag, ide-myldring i dette hyggelige forumet er helt gull :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Grelv foreslo en løsning som akkustisk sett løser flere problemer:

    Linje fra gulv til tak plassert fullstendig inn i hjørnene bygget som en trekant med toe in mot lyttepos. Dropp diskant hvis lytteren(e) er over 50 :rolleyes:

    Minst 6 kompakte lukkede LROY subwoofere som plasseres rundt omkring i rommet for å utligne peaker og dipper.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Stortrives masse med linjekildene og den scenen og opplevelsen de gir meg.. :)
    Hvis det skal bli noen flere Diy-høyttalere fra Willy & meg, så lurer jeg fælt på hva det skal bli..?
    Forslag anyone?

    Disse vil jeg ihvertfall nyte i noen mnd'er til før de legges ut for salg.
    God sommer til alle forumister! :)
    Rundstrålere!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Grelv foreslo en løsning som akkustisk sett løser flere problemer:

    Linje fra gulv til tak plassert fullstendig inn i hjørnene bygget som en trekant med toe in mot lyttepos. Dropp diskant hvis lytteren(e) er over 50 :rolleyes:

    Minst 6 kompakte lukkede LROY subwoofere som plasseres rundt omkring i rommet for å utligne peaker og dipper.
    Nei fydda, diskant må man ha(55 år snart) har prøvd uten, blir ikke det samme uten:)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Stortrives masse med linjekildene og den scenen og opplevelsen de gir meg.. :)
    Hvis det skal bli noen flere Diy-høyttalere fra Willy & meg, så lurer jeg fælt på hva det skal bli..?
    Forslag anyone?

    Disse vil jeg ihvertfall nyte i noen mnd'er til før de legges ut for salg.
    God sommer til alle forumister! :)
    Rundstrålere!
    Hvordan mener du de bør designes?
    Har hørt toppmodell fra MBL hos stereofil med tilhørende monoblokker. - Ble ikke helt overbevist, men det tror jeg skyldes det "bøttekottet" av et lytterom de stod i.. men lekre var de :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Grelv foreslo en løsning som akkustisk sett løser flere problemer:

    Linje fra gulv til tak plassert fullstendig inn i hjørnene bygget som en trekant med toe in mot lyttepos. Dropp diskant hvis lytteren(e) er over 50 :rolleyes:

    Minst 6 kompakte lukkede LROY subwoofere som plasseres rundt omkring i rommet for å utligne peaker og dipper.
    Nei fydda, diskant må man ha(55 år snart) har prøvd uten, blir ikke det samme uten:)
    Og så må vi jo ha noko ungdommen likar (W-60)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Stortrives masse med linjekildene og den scenen og opplevelsen de gir meg.. :)
    Hvis det skal bli noen flere Diy-høyttalere fra Willy & meg, så lurer jeg fælt på hva det skal bli..?
    Forslag anyone?

    Disse vil jeg ihvertfall nyte i noen mnd'er til før de legges ut for salg.
    God sommer til alle forumister! :)
    Rundstrålere!
    Hvordan mener du de bør designes?
    Har hørt toppmodell fra MBL hos stereofil med tilhørende monoblokker. - Ble ikke helt overbevist, men det tror jeg skyldes det "bøttekottet" av et lytterom de stod i.. men lekre var de :)
    Det finnes dessverre ikke så mange veldig gode rundstrålerkonstruksjoner IMO, selv om jeg synes konseptet er intuitivt riktig (en perfekt rundstråler gir en reflektert romklang som er så godt som lik direkteklangen). Jeg tror de bør designes så nært punktkilde-idealet som mulig, og at de bør ha lik spredning vertikalt også, ikke bare horisontalt. Jeg tror det er fraværet av de to designelementene som gjør at mange rundstrålere høres litt «vage» ut, fordi det blir såpass mye refleksjoner, uten at refleksjonene blir en tro kopi av direktelyden (fordi de ulike frekvensene kommer fra forskjellig steder, og spredningen vertikalt er farget).

    Linkwitz Pluto og Morrison Audio er de beste designene jeg vet om i noenlunde betalbar prisklasse (på sidene til Morrison Audio forklarer han designet sitt). Pluto likte jeg godt, og Morrison-høyttalerne venter jeg fortsatt på å få levert...:) Men alle rundstrålere trenger luft rundt seg, i likhet med dipoler.

    Jeg synes som du skjønner dette er et veldig spennende høyttalerkonsept... men jeg tror det er en av konstruksjonene det er aller vanskeligst å virkelig lykkes med.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ja, enig med deg, så tror nok at vi følger en annen stiretning der.. Hva med noe ala Beolab 90? Virker spenstig den! Lurer på selvkost er for de i elementer og forsterkere/DSP etc.. Også var det det å bake det inn i en konstruksjon med ålreit WAF da
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Visaton hadde en lignende konstruksjon (Fontana) ikke ulik Morrison. Skulle la seg gjøre med noen deler fra f.eks Ikea og Plantasjen og lage filter etter målinger ved forskjellige høyde membran/sfære. Ikke gitt at det blir like bra, men et spennende konsept.

    Ved tilløp til heteslag tenkte jeg at vi kanskje kan bygge om et av Totens hjemmebrentapparater til MBL:
    hbvt.gif
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.316
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Slikt alkoholmisbruk vil jeg ikke høre tale om Willy!

    Men hvordan slår du fast schrøderfrekvensen i et rom?

    Selv pleier jeg å tenke at det handler om hvor langt de ulike flatene i rommet befinner seg fra høyttaleren, målt i bølgelengder. Om man tenker at en høyttaler skal være direktiv ned til Schrøderfrekvensen, så kan vi jo samtidig tenke oss at flatene bak høyttaleren vil integrerer seg (og for den saks skyld skape problemer) mye lenger oppe i frekvens enn de fleste andre flater i rommet, og at man dermed vil kunne unngå å dra med seg disse problemene om man beholder direktiviteten forbi i hvertfall starten på dette området.

    Øyvind:
    Hva med en liten stabel FR/WR-drivere i cardoiode (a-la Kayser på DIY-audio) + en diskant i WG. Dette kunne gå ned til rundt 120Hz, også et bassystem som er basert på bass-array prinsippet?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi deler under skrøder.. (som også er en brun kafe i Oslo)
    FR i Line array & cardioide er noe jeg har sneiet innom, men ikke bygget:
    WLIN.JPG

    (Gult felt er dempingen)
    luftfilter (1).jpg

    Ka du tru?
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Visaton hadde en lignende konstruksjon (Fontana) ikke ulik Morrison. Skulle la seg gjøre med noen deler fra f.eks Ikea og Plantasjen og lage filter etter målinger ved forskjellige høyde membran/sfære. Ikke gitt at det blir like bra, men et spennende konsept.

    Ved tilløp til heteslag tenkte jeg at vi kanskje kan bygge om et av Totens hjemmebrentapparater til MBL:
    Vis vedlegget 502251
    Hjembrentsapparat som rigg.. Da snakker vi fulltoner i ordets rette forstand ;)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Slikt alkoholmisbruk vil jeg ikke høre tale om Willy!

    Men hvordan slår du fast schrøderfrekvensen i et rom?

    Selv pleier jeg å tenke at det handler om hvor langt de ulike flatene i rommet befinner seg fra høyttaleren, målt i bølgelengder. Om man tenker at en høyttaler skal være direktiv ned til Schrøderfrekvensen, så kan vi jo samtidig tenke oss at flatene bak høyttaleren vil integrerer seg (og for den saks skyld skape problemer) mye lenger oppe i frekvens enn de fleste andre flater i rommet, og at man dermed vil kunne unngå å dra med seg disse problemene om man beholder direktiviteten forbi i hvertfall starten på dette området.

    Øyvind:
    Hva med en liten stabel FR/WR-drivere i cardoiode (a-la Kayser på DIY-audio) + en diskant i WG. Dette kunne gå ned til rundt 120Hz, også et bassystem som er basert på bass-array prinsippet?
    Vi kan jo treffes v anledning, med blanke ark og fargestifter tæl :)..
    Er sikker på at vi kan skape noe vellydende saker med så masse klokskap som finnes i hodene til folk her inne.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Visaton hadde en lignende konstruksjon (Fontana) ikke ulik Morrison. Skulle la seg gjøre med noen deler fra f.eks Ikea og Plantasjen og lage filter etter målinger ved forskjellige høyde membran/sfære. Ikke gitt at det blir like bra, men et spennende konsept.

    Ved tilløp til heteslag tenkte jeg at vi kanskje kan bygge om et av Totens hjemmebrentapparater til MBL:
    Vis vedlegget 502251
    Artig! :)

    Var forøvrig en fyr på NTNU som skrev en masteroppgave der han prøvde ut ulike reflektor-teknikker for å se hva som ga jevnest spredning med omni-konseptet. Den runde sfæren fungerte klart best som reflektor, bedre enn koner osv som er den vanligste konstruksjonen blant rundstråler-produsenter, blant annet Fontana fra Visaton. Vet ikke om noen andre enn Morrison som har implementert akkurat det med sfærisk reflektor kommersielt (spør meg ikke hvorfor jeg leser slikt når jeg ikke bygger høyttalere selv!).
    https://daim.idi.ntnu.no/masteroppgaver/005/5672/masteroppgave.pdf
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Greit å vite for de som har lagt bowlingen på hylla (nå svetter bowling-kretsmester Inselwind).
    Hva med sfære med innfelt diskant? Det faller jo oppover i hf likevel, så slipper man å kjøre diskanten i overdrive. Ikke ulikt Pluto og dens avkom forresten.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg stemmer for en Snickers kardioide løsning med waveguide på toppen.

    Har selv en mockup på gang, men aner ikke hva utfallet blir.

    00000IMG_00000_BURST20180724133906.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Liningens akustiske permeabilitet (til cardoide-åpningene) kan gjøres variabel ved hjelp av en perforert kompresjons-plate som f.eks dras til med bolter. Man kjenner jo ikke fasiten ved startstreken. Arealet kan også gjøres variabelt ved en skyvespalt (på mock-uppen).
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kommer til å skalke alle luker i første omgang, for å høre hvor mye pepper det er i TAD 1201. Veldig spent på denne driveren.
    Gigantisk magnet motor.

    Kardiode målinger må jeg ta utendørs, som igjen er omfattende og tidkrevende. Har verken tid eller tålmodighet til det med det første.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn