Likelønn?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Som en vis indianer engang sa: " Før du kritiserer en mann, gå i hans moccasiner en hel dag! "

Det er lett å slenge dritt om andre yrkesgrupper, spesiellt når man baserer kritikken sin på rykter og slikt som man "tror".

Jeg er den lykkelige eier av en bondegård, lykkelig kanskje fordi jeg ikke jobber som bonde men har eiendommen som feriested. Jeg vet nemlig hvor mye arbeid, frustrasjon og "sveltihjel" som ville følge om jeg fulgte en romantisk forestilling om "det frie liv" som bonde på en slik eiendom! Og jeg skjærer helt fri for all den bondehets som kommer fram i hele samfunnet ( også her på HFS ) fra folk som dessverre har mistet tilknytningen til landbruket fordi det ikke lenger er vanlig å ha en bestemor på landet!

Jeg har sett hvordan lærergjerningen var for en generasjon siden, jeg har også grei oversikt over dagens situasjon, både som far til skolebarn og via familie som jobber i skolen. Derfor er jeg lykkelig for at jeg valgte bort denne karriereveien. All ære til de gode lærere som står på, og som dessverre blir slått i hardtkorn med udugelige kolleger som kom inn på lærerskolen i en tid da det knapt var krav om bestått fra videregående skole for å komme inn. Har sagt det før men gjentar så gjerne; en god lærer er verd sin vekt i gull!

Jeg fikk en "aha" opplevelse ca 10 år etter at jeg hadde forlatt videregående. På det tidspunkt hadde jeg en inntekt som gjorde "skatteplanleggeing" til et interessant tema. Komandittselskaper var det store den gangen, og jeg gikk inn i flybransjen med andeler i to flymaskiner. Det hadde selvsagt en "hyggelig" virkning på nettolønna i og med at skatten gikk merkbart ned. Da klassen fra videregående møttes etter 10 år oppdaget jeg at jeg alene hadde netto utbetalt mer enn det min gamle flamme fra dengangda OG mannen hennes hadde brutto tilsammen! De var begge nytutdannede lektorer. For å si det slik så sa jeg lite og ingenting om hva jeg tjente, for mine økonomiske "problemer" var av en helt annen art enn det disse klassekameratene snakket om. De måtte spare gjennom året for å reise på ferie etc. For min del var det slik at om jeg hadde lyst på en ny jaktrifle eller noe artig elektrisk verktøy så var det kun snakk om en ekstra overtidsvakt.

Da lærte jeg sannheten i dette om "å gå en dag i en manns moccasiner en hel dag"! Nå har det selvsagt skjedd noe med lønna til disse lektorene også siden da. De ( fortsatt gift :D ) er på topplønn i dag og det har skjedd et løft for denne gruppen i løpet av disse årene, men likevel så tror jeg ikke gode/dyktige/inspirerende lærere får så godt betalt som de burde.

For egen del kunne jeg fått høyere levestandard og status om jeg hadde flyttet til utlandet med min utdannelse, men, totalt sett tror jeg det er et spørsmål om å trives med seg selv og venner rundt seg mer enn bare kroner og status. Penger betyr faktisk ikke alt i livet, men det er en sannhet man ikke forstår riktigheten av før man faktisk har "NOK" penger. Hva som er "NOK" er sikkert veldig individuellt. Men som ansatt i en offentlig bedrift ( vi "leker" butikk ;) ) greier jeg meg med 7 sifret inntekt og ferieutbetlinger som ligger på 6 siffer.

Men, ( til mitt forsvar ::) ) jeg er faktisk klar over, og veldig bevisst på at jeg er rimelig priviligert! Min store bekymring er å få ungene til å forstå at slik inntekt og levestandard slett ikke er noen selvfølge. Det verste jeg vet er bortskjemte pappagutter/jenter som slår om seg med foreldrenes penger og tror de er "faen til feiere". Penger gjør deg slett ikke til et bedre menneske, kanskje heller det motsatte. Så langt ser det ut til at jeg har lyktes med ungene i så måte og det betyr mer for meg enn det meste.

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
med 7 sifret inntekt og ferieutbetlinger som ligger på 6 siffer.
Logisk nok, siden 12% av et syvsifret tall som regel blir et sekssiftret tall - så du sier egentlig at du tjener under ca 8.3 mill i året;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
bambadoo skrev:
SFor tiden snakker jeg også endel med rektorer og de synes det er trist når lærere (som går hjem i snitt kl. 1330) på dagene og tjener en god del mer enn de.
Hvordan ialledager går det rundt?
De må få vannvittig mye klager fra foreldre når de drar hjem før elevene er ferdig på skolen.. Ikke så rart rektor reagerer når dens ansatte ikke møter opp på jobb, er derimot helt sikker på at dette ikke er beskrivende for læreryrket.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Nei, det er feil. Rektorer har betydelig mere i lønn enn lærere, og lærere går ikke hjem kl 13.30.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
I de kommunene jeg har jobbet så gjør de det. Riktignok bare et fåtall som tjener mer, men gjengs at de går hjem tidlig.
Så kan du si at ledelsen burde sjerpet inn dette. Det har de ikke gjort.

Nå når det har rundet Juni så er de i tillegg veldig i feriemodus.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
nb skrev:
..så du sier egentlig at du tjener under ca 8.3 mill i året;)

Hmmm, var det ikke mere?? ;D

Men jo du har helt rett, jeg tjener ikke over 8,3 mill. :-[

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Gjest skrev:
Noen lærere besvimer på sofaen når de kommer hjem. Spesielt de nye lærerene.
Jøss....

Mvh
OMF
Det utdannast no seniorlærarar som skal vere mentorar for nyutdanna til hjelp når dei møter praksis-sjokket.... trur det er fornuftig. Alt for mange nyutdanna sluttar etter eit år eller to. Det viktige no er at desse mentorane får rammevilkår til å bruke denne kompetansen til rettleiing, og ikkje tek dette "når dei får tid"....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
Gjest skrev:
Jøss....

Mvh
OMF
Det utdannast no seniorlærarar som skal vere mentorar for nyutdanna til hjelp når dei møter praksis-sjokket.... trur det er fornuftig. Alt for mange nyutdanna sluttar etter eit år eller to. Det viktige no er at desse mentorane får rammevilkår til å bruke denne kompetansen til rettleiing, og ikkje tek dette "når dei får tid"....
Som sagt har jeg jobbet en del både i Forsvaret med relativt lange øvelser uten både mat og søvn, på ulike former for revisjonsstanser/anleggsperidoer i offshoresektor/kraftindustri hvor man stort sett jobber 12 timers dager++ - men jeg har altså ikke vært borti at folk svimer av etter endt arbeidsdag. Læreryrket er nok langt tøffere enn jeg tror!

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Palace skrev:
BT skrev:
Hva tjener så høyskoleutdannede?
I snitt i Norge tjente høyskoleutdannede menn 39.000 og kvinner 32.100. Spesielt ojlesektoren bidrar til kjønnsforskjellen, hvor snittlønna er på 47.400.

Kommer lærerne så dårlig ut?

Hvor er den hentet fra? Husk at snittalderen i læreryrket mange steder er skremmende høy og at det derfor viser en litt skjev fordeling. Ikke glem at man i kommunal sektor når topplønn etter 16 års tjeneste og etter det er prisgitt lokale forhandlinger og tillegg.

Jeg har jobbet som lærer i omtrent 10 år, har fem-seks års høyere utdannelse bak meg (med tilhørende studielån) og tjener rundt 400.000 i året. Tipper det er ganske mange her inne som har kortere utdannelse, kortere ansennitet/arbeidserfaring og langt høyere lønn enn meg.
Statistisk Sentralbyrå. De har statistikk på det meste. Jeg har aldri vært lærer, så for å sette meg inn i lærernes sitausjon fant jeg det best å sjekke. Det er som du sier sikkert en del som tjener mer enn lærerne, men i snitt kommer altså lærerne ikke så dårlig ut sammenlignet med andre med tilsvarende utdanning. Sammenligningen jeg gjorde er med andre med høyere utdanning, og det er vel ingen grunn til å tro at lærere har lengre ansiennitet enn andre ytkesgrupper. Riktignok er rekrutteringen til læreryrket motsatt av konjunkturene, dvs. folk blir lærere når jobbmarkedet er trangt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Spiralis skrev:
Som en vis indianer engang sa: " Før du kritiserer en mann, gå i hans moccasiner en hel dag! "
Når streiken er over skal jeg troppe opp hos rektor og be om å få jobbe som lærer en dag ;D

Nå mener jeg ikke å kritisere lærerne, jeg bare så på hva de tjener sammenlignet med andre med høyere utdanning.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Gjest skrev:
Jeg kjenner mange lærere, og vet at de jobber endel i helger og på kveldstid. Jeg vet også at de opplever det å undervise som spesielt utmattende. Det er ikke mange yrker der du står foran 30 par øyne 20 timer i uka og skal prestere noe som er faglig godt og samtidig presentert på en måte som er pedagogisk.

Når man blir lærer bør det kanskje ikke komme som noen stor overraskelse at man skal stå foran 30 par øyne 20 timer i uka og undervise? De jeg kjenner som er lærere finner tilsynelatende stor tilfredsstillelse i jobben.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Statistisk Sentralbyrå. De har statistikk på det meste. Jeg har aldri vært lærer, så for å sette meg inn i lærernes sitausjon fant jeg det best å sjekke. Det er som du sier sikkert en del som tjener mer enn lærerne, men i snitt kommer altså lærerne ikke så dårlig ut sammenlignet med andre med tilsvarende utdanning. Sammenligningen jeg gjorde er med andre med høyere utdanning, og det er vel ingen grunn til å tro at lærere har lengre ansiennitet enn andre ytkesgrupper. Riktignok er rekrutteringen til læreryrket motsatt av konjunkturene, dvs. folk blir lærere når jobbmarkedet er trangt.

[/quote]

Det er riktig at i forhold til mange andre ansatte i kommunal sektor så tjener ikke lærerne spesielt dårlig, men nå er det ikke så fryktelig mange i den sektoren som har like langt utdannelse som lærerne heller. Husk også at lærerne i mange år var underlagt statens lønnsstige og det er mer å hente i stat enn i kommune. Rekrutteringen til yrket er godt i dårlige tider rett og slett fordi det er en presumptivt trygg jobb, men slikt varierer.

Siden lærerne ble overført til KS har lønnsutviklingen vår vært dårligere enn andre grupper i KS området, noe som er bevist gjennom rapporten som forelå i vår.
En del av grunnen til at det er streik er fordi vår arbeidsgiver KS ikke vil oppfylle de forpliktelsene de selv har gått inn en avtale på, nemlig å heve lærerlønna slik at vi kommer i tråd med resten av kommunal sektor.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Gjest skrev:
Jeg kjenner mange lærere, og vet at de jobber endel i helger og på kveldstid. Jeg vet også at de opplever det å undervise som spesielt utmattende. Det er ikke mange yrker der du står foran 30 par øyne 20 timer i uka og skal prestere noe som er faglig godt og samtidig presentert på en måte som er pedagogisk.

Når man blir lærer bør det kanskje ikke komme som noen stor overraskelse at man skal stå foran 30 par øyne 20 timer i uka og undervise? De jeg kjenner som er lærere finner tilsynelatende stor tilfredsstillelse i jobben.
Praksissjokket er nok ein realitet for mange, men dei hoppar oftast av før dei svimar av.... Kunsten er å lære å komme seg igjennom kvardagen og alle utfordringane som ikkje består i å førelese. Det er den enklaste delen av jobben - berre å snakke om noko du har peiling på på ein måte som alle skjønar og vert motiverte til å studere vidare på eiga hand etterpå...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Palace skrev:
Det er riktig at i forhold til mange andre ansatte i kommunal sektor så tjener ikke lærerne spesielt dårlig, men nå er det ikke så fryktelig mange i den sektoren som har like langt utdannelse som lærerne heller. Husk også at lærerne i mange år var underlagt statens lønnsstige og det er mer å hente i stat enn i kommune. Rekrutteringen til yrket er godt i dårlige tider rett og slett fordi det er en presumptivt trygg jobb, men slikt varierer.

Siden lærerne ble overført til KS har lønnsutviklingen vår vært dårligere enn andre grupper i KS området, noe som er bevist gjennom rapporten som forelå i vår.
En del av grunnen til at det er streik er fordi vår arbeidsgiver KS ikke vil oppfylle de forpliktelsene de selv har gått inn en avtale på, nemlig å heve lærerlønna slik at vi kommer i tråd med resten av kommunal sektor.
Jeg trodde lærerne streiker fordi de ønsker likestillingsløftet som regjeringen etter sigende har lovt men ikke innfridd. Det er også inntrykket man får av unio sine nettsider.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Audiophile-Arve skrev:
BT skrev:
Gjest skrev:

Praksissjokket er nok ein realitet for mange, men dei hoppar oftast av før dei svimar av.... Kunsten er å lære å komme seg igjennom kvardagen og alle utfordringane som ikkje består i å førelese. Det er den enklaste delen av jobben - berre å snakke om noko du har peiling på på ein måte som alle skjønar og vert motiverte til å studere vidare på eiga hand etterpå...
Hadde det vært så tøft å være lærer som Gjest antyder burde det slått ut i sykefraværet. Lærere har sykefravær godt under gjennomsnittet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
BT skrev:
Gjest skrev:

Nei, det bør ikke komme som et sjokk, men realiteten ved dette kommer som et sjokk. Svært utmattende.
Lærere føler seg svært ansvarliggjort ovenfor disse 30 par øyne som de skal arbeide sammen med et helt år (om ikke flere). Denne ansvarliggjøringen driver lærere til å stå på, og de blir ikke syke for småting. Jeg kjenner en lærer som ikke er avholds, men som praktiserer avhold i helgene for å være helt i balanse når mandagen kommer. Jeg kjenner også en dyktig, dreven lærer som går på nervetabletter hver høst for å takle presset ved skoleoppstart.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
BT skrev:
Spiralis skrev:
Når streiken er over skal jeg troppe opp hos rektor og be om å få jobbe som lærer en dag ;D
Du bør heller skaffe deg lærerjobb, slik at du kan føle ansvaret ved å gi faglig fremdrift til ca 100 elever i et helt (gjerne flere) skoleår. Tenker det ville gi deg noe å tygge på.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Jeg kjenner også en dyktig, dreven lærer som går på nervetabletter hver høst for å takle presset ved skoleoppstart.
Igjen...er det ikke ne liten selvmotsigelse her.....

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Gjest skrev:
BT skrev:
Spiralis skrev:
Du bør heller skaffe deg lærerjobb, slik at du kan føle ansvaret ved å gi faglig fremdrift til ca 100 elever i et helt (gjerne flere) skoleår. Tenker det ville gi deg noe å tygge på.
Kanskje det - da slipper jeg i det minste å oppleve at jobben min plutselig blir flyttet til en annen by.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
bambadoo skrev:
I de kommunene jeg har jobbet så gjør de det. Riktignok bare et fåtall som tjener mer, men gjengs at de går hjem tidlig.

Men det blir fortsatt feil å si at lærere har kort arbeidstid med utgangspunkt i et eksempel hvor lærerne ikke gjør jobben sin, og viss tallet du sier stemmer ikke engang overholder antall undervisningstimer.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
BT skrev:
Gjest skrev:
BT skrev:
Spiralis skrev:
Kanskje det - da slipper jeg i det minste å oppleve at jobben min plutselig blir flyttet til en annen by.
Nei, du kan risikere å miste jobben. Det er faktisk endel lærere som har gjort nå...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
J.Finvaag skrev:
bambadoo skrev:

Men det blir fortsatt feil å si at lærere har kort arbeidstid med utgangspunkt i et eksempel hvor lærerne ikke gjør jobben sin, og viss tallet du sier stemmer ikke engang overholder antall undervisningstimer.
Du har sikert sett på nokre lærarar som går i deltidsstilling. Mange klarer ikkje kombinere 100% jobb med familieliv.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Hadde det vært så tøft å være lærer som Gjest antyder burde det slått ut i sykefraværet. Lærere har sykefravær godt under gjennomsnittet.
Dette vert dels kompensert ved AFP-ordningar. Ein pressar seg til å halde ut til 62 år. Vidare er det noko med kulturen og systemet som gjer det lite attraktivt å vere sjuk. REttebunkane hopar seg opp, og vikaren tek ikkje dette. Særleg ikkje om ho må slå saman to klassar dei timane du er fråverande. Det går også ut over elevane, som får mangelfull undervisning. Du kan ikkje vere borte frå jobb. Derfor går ein gjerne med feber på jobb. I helsevesenet, der det er turnus, har dei ein annan kultur. Her vert klokka styrande, slik at din avløysar kjem på jobb når du er ferdig, og tek over der du slapp. Alle er inne i jobben til kollegaen, og kan erstatte dette langt meir enn i skuleverket.
Vi har ein veg å gå her, vi pedagogiane. Det er nok litt for lite standardisert. På den andre sida trur eg at det unike innan undervisninga er kvalitativt bertre enn standardisert. Men no har eg strerke sympatiar for suttung-rørsla...

C

Cyber

Gjest
BT skrev:
Hva tjener så høyskoleutdannede?
I snitt i Norge tjente høyskoleutdannede menn 39.000 og kvinner 32.100. Spesielt ojlesektoren bidrar til kjønnsforskjellen, hvor snittlønna er på 47.400.

Kommer lærerne så dårlig ut?

Kort kommentar:
Yrkesgruppene til høyre for lærerne har alle kortere utdannelse. Svært mange lærere har 5 år og mer. I tillegg har vi UTROLIG mange lærere med full ansiennitet som gjør at vårt snitt er kunstig høyt. Min personlige søyle ville være nest lengst til høyre

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Lærarar med kort ansiennitet har det med å slutte.....
Og lærere med lang ansiennitet er dem som aldri fikk et bedre jobbtilbud?

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Da de gamle begynte i yrket var det bra betalt og mye friere og mer gunstig. Siden dengang har lønna fryst seg fast og man har fått "en million" nye ting en må gjøre og friheten er svært begrenset. Det sier de selv: "Før var læreryrket flott, man fikk sin klasse og gjorde jobben der, idag kan jeg ikke skjønne at unge mennesker velger yrket, ferie eller ei."

G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Da de gamle begynte i yrket var det bra betalt og mye friere og mer gunstig. Siden dengang har lønna fryst seg fast og man har fått "en million" nye ting en må gjøre og friheten er svært begrenset. Det sier de selv: "Før var læreryrket flott, man fikk sin klasse og gjorde jobben der, idag kan jeg ikke skjønne at unge mennesker velger yrket, ferie eller ei."
Hvis man ønsker lønn som i det private næringsliv, må man også akseptere de lønnsforskjeller som man finner i de forskjellige bedriftene. Dem som gjør det bra, og som har et vellykket opplegg kan bruke lønn for å tiltrekke seg de beste personene til lærerstillinger, både de eksisterende og ved å lokke til seg unge med pedagogisk og faglig utdanning.

Men likhetstanken råder grunnen. Alle skal tjene det samme, uansett om de er dyktige eller bare er ansatt og uflyttbar, om man har en kompetanse som det er etterspørsel eller eller om man har et kompetansefelt som man har overskudd på, om man underviser store klasser eller om man bare har en håndfull elever på en grendaskole.

Kanskje hvis skolene eller skoledistriktene var egne bedrifter, i stedet for at alle var ansatt i staten med sentrale lønns- og arbeidsbetingelser så ville vi få et system og et yrke som tiltrakk seg de beste, og ikke bare se som liker å tutle litt med barn og slikt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Nei, nå er du på viddene deph. Akseptere forskjeller som i privat sektor? Det er snakk om helt andre forskjeller i off sektor, og de er ikke lette å forholde seg til.

Du har vel sett hva helseforetakene har ført til? Byråkratisering og toppledere med skyhøye lønninger, og problemene vedvarer.

Kanskje en off lønnskomite for off sektor ville vært noe. Et nøytralt utvalg som fastsetter lønninger ut fra den økonomiske utviklingen i samfunnet, og ut fra politiske mål med hver sektor. Det er jo politiske mål som styrer off sektor, så da kan jo det påvirke lønnsdannelsen også. Jeg tenker høyt, og det kan hende denne ideen har noen sider jeg kke ser...

N

nb

Gjest
Noen som vet hvor det blir av alle som tar statsvitenskap, sosialantropologi, mediavitenskap og slikt her i landet? Det er i alle fall fryktelig mange av de. En venninne av meg tok hovedfag i statsvitenskap for en del år siden, hun sa hun var den eneste på kullet som fikk relevant jobb etterpå.

Eller for å spørre på en annen måte: Sitter det mange høyt utdannede rundtomkring i kommuner, fylkeskommuner og statlig forvaltning som har en eller annen høyere utdannelse men som nesten like gjerne kunne ha studert noe annet i forhold til jobben de har?

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Kanskje en off lønnskomite for off sektor ville vært noe. Et nøytralt utvalg som fastsetter lønninger ut fra den økonomiske utviklingen i samfunnet, og ut fra politiske mål med hver sektor. Det er jo politiske mål som styrer off sektor, så da kan jo det påvirke lønnsdannelsen også. Jeg tenker høyt, og det kan hende denne ideen har noen sider jeg kke ser...
Jepps. Gode tanker. Men vi har en slik allerede. Tvungen lønnsnemnd kalles det. På tide å bruke den snart slik at vi kan få tømt bosset, og femitullingene kan pelle seg tilbake på jobb.

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Gjest skrev:
Jepps. Gode tanker. Men vi har en slik allerede. Tvungen lønnsnemnd kalles det. På tide å bruke den snart slik at vi kan få tømt bosset, og femitullingene kan pelle seg tilbake på jobb.
Hehe, det som slår meg er:

1. Hva søren jobber du med deph, 100% på NAV?
2. Trekker denne tilbake, skal ikke synke dit.

G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Jeg er gartner og selger planter på et hagesenter. Har også jobbet i kommunen tidligere, så jeg kjenner litt til forholdene fra den siden også.

edit: ok vi lar resten ligge til en annen gang. :)

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Jeg er gartner og selger planter på et hagesenter. Har også jobbet i kommunen tidligere, så jeg kjenner litt til forholdene fra den siden også.

edit: ok vi lar resten ligge til en annen gang. :)
Skvært gjort. Natta.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Rett!
Eg starta mi pedagogiske utdanning i 1979. Då var det høge opptakskrav for å komme inn på studiet, løna var langt gunstigare enn no, og det var vesentleg meir ferie (om enn nokre fleire undervisningstimar, iallfall på barnesteget).
Då eg var ferdig med utdanninga mi i 83, hadde renta på studielånet stige med 1 % kvart år. Løna hadde stagnert. Eg flytta til heimkommunen og fekk meg lærarjobb der.
Etter kvart steig løna (lønsstigen var slik at ansiennitet reknast opp til 28 år på det verste), men bordet fanga i stadig større grad, og det vart vanskelegare å hoppe av til anna arbeid enn undervisning utan å gå ned i løn, noko vi ikkje hadde råd til å ta sjansen på.
No har eg toppansiennitet, og løna er akkurat såpass at eg ikkje gidd stresse med å finne anna arbeid her i utkanten....kunne tenkt å prøve meg i oljen, som fiskar, eller som prosjektleiar, men har ikkje tid til å leite rundt. Vi får heller bite tennene saman ei stund til.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Etter kvart steig løna (lønsstigen var slik at ansiennitet reknast opp til 28 år på det verste), men bordet fanga i stadig større grad, og det vart vanskelegare å hoppe av til anna arbeid enn undervisning utan å gå ned i løn, noko vi ikkje hadde råd til å ta sjansen på.
Så man har lyst på jobb i det private næringsliv fordi man har hørt at der tjener man så mye bedre, men man våger ikke ta steget fordi man regner med å måtte gå ned i lønn. Så istedet peker man på oljearbeidere og ingeniører i private bedrifter, kamuflerer dette som et feministisk likelønnsoppgjør... lar streiken utelukkende gå ut over tredjepart ved å tilgrise byen for dem med søppelberg til de får gjennomslag for bløffen sin.

Jeg har i utgangspunktet sympati for lærerne og deres lønnsforventninger, men etter at de nå har gått i ledetog med ottargjengen for å drive folkeutpressing denne gangen så svinner sympatien sakte bort.

Topp Bunn