Likelønn?

C

Cyber

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
Og som gjentatt - hvordan tror man at noen gidder å jobbe som et slakt mye av året
1. Neinei. Ein ser det ein vil sjå, tenkjer eg.
2. Så du går rundt 2200 - 2300 timar i eit årsverk?Litt usikker på hva du mener her, men jeg har i grunn jobbet så mye- Heldigvis i jobber hvor jeg har hatt overtidsbetaling.
3. Det passar ikkje inn, det er rett. Meiner vi det same?Neppe
4. Korleis kom du fram til desse 500 timane dine?Timelister som gav rett til overtidsbetaling.
5. Kva slags jobb har du som du kan løyse oppgåvene på medan du ser TV? Sånn har ikkje eg det...(No likar eg ikkje seriane du referer til, men likevel...)Tja...jeg har hatt jobb hvor vakttjeneste i grunn innebar å være fysisk til stedet, ikke slik nå lenger. Men jeg greier fint å gjennomgå mailboxen min samtidig som jeg ser nyhetene.
6. Lærarane her startar typisk kl 0820, og går heim att 1600 - 1630. Det vert meir enn 6 timar. Joda - men så var det vel vanlig å gå hjem tidlig på onsdag og fredag...har du regnet med det...?
Synseri er fullt lovleg, men eg finn det ein smule usakleg.Det er vel i grunn greit.
Mvh
OMF
2. Eg lurte på om du skrytte på deg litt ekstra. Men dersom du har fått overtid for såpass mange timar, har du nok dokumentasjon på lønsslippen... (heldiggris)
3. Det er eg einig i...
4. Slike lister kunne vore moro å skrive....
5. Er du ein sånn der datasurfar som tek 900 kr timen for å fjerne virus? (Advokatar, journalistar og datavaktmeistrar er folk eg likar å sjå strengt på)
6. Vi er vel om lag 40% som ikkje stikk av kl 1430 fordi vi då må gå attende til jobben om kvelden. Mykje av kvinnfolka går deltid, og dei har eg ikkje oversikt på. Men då er det naturleg at dei går når dei kan. Men det er fint å ha sjansen til å gå til tannlege og gjere litt helgesjopping når behovet er der.
At the end of the day (som det heter) så er mitt fremste poeng knyttet til dette:
Jeg underviser 6 timer om dager som skal forberedes og ofte innebærer etterarbeid, men glem det. Ta 1 time undervisning i matematikk. Jeg vil påstå at en blir mye mer sliten av å stå 45 straight å undervise og veilede elever sammenliknet med eksempelvis å stå for seg selv og snekre på et hus - når en da har 6 slike på rappen omtrent uten ett minutt pause så ville jeg likt å se hvem av dere som ikke var rimelig kjørt i huet med 25+ energiske småtasser som du skal holde styr på. Jeg har jobbet endel som hjelpearbeider for snekkere og i industrien og jeg får nesten energi av det til sammenlikning - å jobbe med mennesker slik lærere og andre gjør er krevende på en annen måte enn mange andre yrker - og før noen kommer med noen lure bemerkninger så ha ihvertfall prøvd det før du lar fingrene fare over tastaturet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.715
Torget vurderinger
12
pahf skrev:
Var det Larkus eller meg mente nå?
Så mye som du vet så er du sikkert ettertraktet på markedet! ;)
Ops, takk for korreksjonen. Men hvorfor skitne til debatten med slike billige hersketeknikker? Om jeg er ettertraktet på markedet er uvesentlig for debatten (jada, jeg så smiley'en). Jeg synes bare den blir for enkel ift den verden jeg kjenner og lever i. Og den tilsier vel at jeg burde gjort noe annet, men siden jeg trives der jeg er . . .

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om du ikke klarer å se det positive og av og til få ekstra energi og glede av å jobbe så er du på feil plass.

Har deltidsjobb som lærer selv og har nettopp kommet hjem fra 2 timers spesialundervisning.

C

Cyber

Gjest
bambadoo skrev:
Om du ikke klarer å se det positive og av og til få ekstra energi og glede av å jobbe så er du på feil plass.

Har deltidsjobb som lærer selv og har nettopp kommet hjem fra 2 timers spesialundervisning.
Hehe, tråden er så rotete nå at det blir litt feilinfo, jeg kommer ikke til å poste mer her, men: Jeg ser utrolig mye positivt og har masse glede i hverdagen, men poenget over var at det å jobbe som lærer 1 time er noe helt annet enn å jobbe kun alene med noe dødt en time.

Jeg føler jeg er på rett plass så det er ikke det som er problemet ;) Takk for meg i denne tråden.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal jeg si deg hva som er det værste? Å undervise lærere. Det er ille det. Har gjort det selv og ønsker ikke å gjøre det igjen.
Til og med leger var bedre på det området ;)

NB: De jeg har gjort det for var på barne/ungdomstrinnet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.715
Torget vurderinger
12
I følge min bransjeorganisasjon, NELFO, er de vanskeligste og mest krevende kundene, statistisk sett, kvinnelige lærere. Gudene vet hva de mener med det ;)

P

Parelius

Gjest
Det tror jeg på. Kvinner er alltid krevende.

Men jeg etterlyser (for egen del) litt statistikk på denne iver og sløvhet fordelt på offentlig og privat. Eller er vi alle opphengt i anekdoter?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
Og som gjentatt - hvordan tror man at noen gidder å jobbe som et slakt mye av året
2. Så du går rundt 2200 - 2300 timar i eit årsverk?Litt usikker på hva du mener her, men jeg har i grunn jobbet så mye- Heldigvis i jobber hvor jeg har hatt overtidsbetaling.
4. Korleis kom du fram til desse 500 timane dine?Timelister som gav rett til overtidsbetaling.
5. Kva slags jobb har du som du kan løyse oppgåvene på medan du ser TV? Sånn har ikkje eg det...(No likar eg ikkje seriane du referer til, men likevel...)Tja...jeg har hatt jobb hvor vakttjeneste i grunn innebar å være fysisk til stedet, ikke slik nå lenger. Men jeg greier fint å gjennomgå mailboxen min samtidig som jeg ser nyhetene.
6. Lærarane her startar typisk kl 0820, og går heim att 1600 - 1630. Det vert meir enn 6 timar. Joda - men så var det vel vanlig å gå hjem tidlig på onsdag og fredag...har du regnet med det...?
Synseri er fullt lovleg, men eg finn det ein smule usakleg.Det er vel i grunn greit.
Mvh
OMF
2. Eg lurte på om du skrytte på deg litt ekstra. Men dersom du har fått overtid for såpass mange timar, har du nok dokumentasjon på lønsslippen... (heldiggris)Trolig har jeg jobbet en del mer. Har 6 år i ubåtvåpenet. En statlig arbeidsplass hvor man også opplever ressursmangelen og straks man var opplært så kunne man i prinsippet jobbe så mye man ville. Våren 2005 var jeg på middelhavstokt - hvis jeg ikke husker helt feil dro vi ut 2 februar - kom tilbake i juli og hadde i løpet av den perioden to 3 ukers friperioder - resten av tiden - 24 timer i døgnet var vi på jobb, avskjært fra telefon, internett, aviser, hjem og alt det der. Senere jobbet jeg som prosjektleder og "site lead" på byggingen av en kraftstasjon på vestlandet. Vanlig arbeidsuke var da å reise opp på søndag kveld, begynne arbeidet 0730 på mandags morgen - jobbe på site til ca 20 000, ned på brakka - på med TVen, varme opp Fjordland, komme seg på nett og rapportere status, bestille deler, sjekke tegninger osv til jeg la meg. Hjem igjen natt til fredag - og så en kort dag på kontoret på fredag for å følge opp adminsistrativt. Man blir sliten av et nærmere et år med sånnt arbeid! (Anleggsperioden)
3. Det er eg einig i...
4. Slike lister kunne vore moro å skrive....Ja - jeg har aldri hatt så godt betalt for overtid som når jeg jobbet i staten. I min nåværende jobb har jeg ikke overtidsbetaling - selv om jeg nok fremdeles jobber mer enn de fleste.
5. Er du ein sånn der datasurfar som tek 900 kr timen for å fjerne virus? (Advokatar, journalistar og datavaktmeistrar er folk eg likar å sjå strengt på)Nei, jobber som prosjektleder
6. Vi er vel om lag 40% som ikkje stikk av kl 1430 fordi vi då må gå attende til jobben om kvelden. Mykje av kvinnfolka går deltid, og dei har eg ikkje oversikt på. Men då er det naturleg at dei går når dei kan. Men det er fint å ha sjansen til å gå til tannlege og gjere litt helgesjopping når behovet er der.
Mvh
OMF

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan skrive noen ord om hvordan jeg opplever forskjellene i arbeid offentlig kontra privat i morgen. Nå er det leggetid. Tidlig opp på jobb. Viktige dager og mye å gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Hva tjener du i året da?
Nok til at jeg fortsatt gidder å holde på slik. ;)
Og der ble det "stille i fjøset". Du tjener med andre ord ganske så bra, men du unner ikke meg en grei lønn fordi jeg er en slapp ferierytter som bare slurper kaffe og koser meg...
Det har jeg da aldri sagt. Argumentér ut fra at jobben er viktig og verdifull, og at det er viktig å rekruttere de beste til læreryrket, så skal jeg til og med være enig. Det er dette "likelønnsargumentet" jeg har fått i vrangstrupen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
cybervision_ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
Mvh
OMF
2. Eg lurte på om du skrytte på deg litt ekstra. Men dersom du har fått overtid for såpass mange timar, har du nok dokumentasjon på lønsslippen... (heldiggris)
3. Det er eg einig i...
4. Slike lister kunne vore moro å skrive....
5. Er du ein sånn der datasurfar som tek 900 kr timen for å fjerne virus? (Advokatar, journalistar og datavaktmeistrar er folk eg likar å sjå strengt på)
At the end of the day (som det heter) så er mitt fremste poeng knyttet til dette:
Jeg underviser 6 timer om dager som skal forberedes og ofte innebærer etterarbeid, men glem det. Ta 1 time undervisning i matematikk. Jeg vil påstå at en blir mye mer sliten av å stå 45 straight å undervise og veilede elever sammenliknet med eksempelvis å stå for seg selv og snekre på et hus - når en da har 6 slike på rappen omtrent uten ett minutt pause så ville jeg likt å se hvem av dere som ikke var rimelig kjørt i huet med 25+ energiske småtasser som du skal holde styr på. Jeg har jobbet endel som hjelpearbeider for snekkere og i industrien og jeg får nesten energi av det til sammenlikning - å jobbe med mennesker slik lærere og andre gjør er krevende på en annen måte enn mange andre yrker - og før noen kommer med noen lure bemerkninger så ha ihvertfall prøvd det før du lar fingrene fare over tastaturet.
6 skoletimer om dagen regner jeg med - det blir 30 timer i uken. Det ble tidligere nevnt at antallet på barneskolen var 26 og mindre på ungsdomsskolen. Du jobber altså betydelig mer enn det som er vanlig. Jobber du i barneskolen eller ungdomskolen....?

Dette er ikke for å være frekk - men jeg skjønner altså ikke hva som er så voldsomt krevende med å forebedre en mattetime på barneskoeln eller ungdomsskolen (OK - de første 3 årene du underviser faget, men etter det så må det da gå an å ha en perm hvor plansjene for undervisning ligger fra år til år!

Mvh
OMF

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Synes alle arbeidsgrupper i dette landet bør få endel planleggingsdager. Vi stenger kontorer, bensistasjoner, rådhus, statoil etc. "Stengt grunnet planlegging".

Slik som en skole gjorde her i distriktet. Samlet opp planleggingsdagene så reiste alle lærerne til Tenerife en uke :)

Ble litt styr med elever som drev dank i en uke og foreldre som plutselig måtte finne alternativer til de små.

N

nb

Gjest
OMF skrev:
Dette er ikke for å være frekk - men jeg skjønner altså ikke hva som er så voldsomt krevende med å forebedre en mattetime på barneskoeln eller ungdomsskolen (OK - de første 3 årene du underviser faget, men etter det så må det da gå an å ha en perm hvor plansjene for undervisning ligger fra år til år!
Min fysikklærer på VGS (for øvrig den beste læreren jeg noensinne har hatt) sa til meg en gang: "Du kjem jo inn på det du vil etter gymnaset, men eg seier deg ein ting: Skal du ha deg ein jækla behagleg jobb, so skal du bli realfagslærer på gymnaset"

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.715
Torget vurderinger
12
Parelius skrev:

Men jeg etterlyser (for egen del) litt statistikk på denne iver og sløvhet fordelt på offentlig og privat. Eller er vi alle opphengt i anekdoter?
Jeg tror ikke det finnes statistisk grunnlag for dette. Selv har jeg i flere sammenhenger vært med å kvittet meg med udugelighet fordi det har vært vært hensiktsmessig. Men det har aldri blitt rapportert til noen statistikk. Det finnes nok iver og sløvhet i alle leire. Ære være de dyktige folkene. Men det er også en anekdote at privat er så lukrativt. Og med en ofte større risiko.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min fysikklærer på gymnas hadde doktorgrad. Spurte han rett ut. Hvorfor lærer?

Han var i de 3 årene jeg hadde han ikke borte en eneste gang.

"Den eneste måten han fikk tid til alle de andre interessene han hadde. "

Drev gård, idrett, dugnad etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:

Om ikke statistikk så litt resonnement.

I det offentlige har man som regel et bedre stillingsvern enn i det private. Hvis en kommune endrer sine oppgaver slik at noen ansatte blir overflødig, så vil de stort sett bli tilbudt jobb i andre sektorer i kommunen. Det kan føre til noen ulemper.

a. ansatte kan havne i jobber de mangler erfaring med, eller bli satt til arbeid der de ikke får brukt sine kvalifikasjoner optimalt.
b. ansatte som er "sløve" eller lite effektive vil ikke risikere å måtte finne seg en annen jobb

I det private er situasjonen noe anderledes. Man har også der stillingsvern, men hvis bedriften må skjære ned så risikerer man å måtte finne seg noe annet å gjøre. Mange er også innleide, eller jobber under kontrakter slik at de kan skiftes ut hvis de ikke er flinke nok.

I sum burde dette da medføre til en større opphoping av "sløve" arbeidere i det offentlige enn i det private, samt en større økonomisk risiko ved å være ansatt i det private.

Det er ikke dermed sagt at man er sløv eller ineffektiv hvis man arbeider i det offentlige, men den statistiske sjansen burde være noe høyere av grunner beskrevet over. Det burde da heller ikke være urimelig at de statistiske lønnsforskjeller gjenspeiler dette.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Det er fordeler og ulemper med alle jobber. Den som aldri har jobbet "med hodet" har nok ikke forståelse for hvor anstrengende det kan være, på samme måte som mange akademikere ikke kan forstå at å jobbe på et samlebånd også kan være veldig mentalt slitsomt. Og det å sitte og tvinne tommeltotter hele halve dagen for millionlønn kan faktisk ha negative sider det også. Skjønt jeg tror det må prøves før man vil tro det ! ;D

Lønnsfordelene ved privat ansettelse er betydelig overdrevet av de som jobber i det offentlige og samtidig er stillingsvern og pensjon i det offentlige overdrevet av de som jobber i det private. F.eks påstås det at offentlig ansatte får 66% av lønna i pensjon, det stemmer ikke! Kun hvis man tjener opp til 12G får man det. Det man tjener over 12G får man ikke pensjon for, selv om man betaler pensjonsinskudd også for den delen av lønna som overskrider 12G. Bare som et eksempel. :p

Det er så mye som spiller inn for om man er fornøyd og trives i jobben. Jeg hadde en ung kvinnelig kollega som var "tvangsutplassert" ( plikttjeneste) i Finnmark. Hun hadde et ønske her i livet, det var å få lov til å komme seg til Oslo! Jeg spurte henne om hva hun foretrakk; jobbe i Finnamark med 1 mill i årslønn eller Oslo med 500K i årslønn? Svaret kom uten et sekund betenkning: "Oslo med 500K". Andre vil selvsagt se på et slik valg som galskap, meg selv inkludert. Nå skal det sies at valget var en teoretisk øvelse og ikke utrykk for realistiske muligheter. Det er selvsagt mulig at hun hadde svart anderledes om det var et reellt og aktuellt valg? Men likevel viser det at man vektlegger så forskjellige aspekter ved en jobb at det ikke finnes facitsvar her.

Moralen må bli at man gjør det beste ut av situasjonen, og manøvrer seg til en jobb man kan trives med samtidig som man får et pekuniært utbytte som står i forhold til det man mener er nødvendig for å kunne leve et sivilisert liv. Det er faktisk ikke til å komme bort fra at man betaler regninger med kontanter og ikke med trivsel på jobben!

P

Parelius

Gjest
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Hva tjener du i året da?
Og der ble det "stille i fjøset". Du tjener med andre ord ganske så bra, men du unner ikke meg en grei lønn fordi jeg er en slapp ferierytter som bare slurper kaffe og koser meg...
Det har jeg da aldri sagt. Argumentér ut fra at jobben er viktig og verdifull, og at det er viktig å rekruttere de beste til læreryrket, så skal jeg til og med være enig. Det er dette "likelønnsargumentet" jeg har fått i vrangstrupen.
Noe av problemet i dagens samfunn er jo at alle yrker er like viktige. Om du skraper opp møkka etter andre eller konstruerer miljøvennlig energi eller flytter penger mellom konti.

Det blir noe problematisk over det viktige og verdifulle. Og når det til syvende og sist blir et spørsmål om en tallmessig bunnlinje, så er det vel egentlig å opphøye noe som er like viktig til noe viktigere, bare fordi en mener at den tallmessige bunnlinja er det viktigste. Men er den det?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
a) 6 skoletimer om dagen regner jeg med - det blir 30 timer i uken. Det ble tidligere nevnt at antallet på barneskolen var 26 og mindre på ungsdomsskolen. Du jobber altså betydelig mer enn det som er vanlig. Jobber du i barneskolen eller ungdomskolen....?

b) Dette er ikke for å være frekk - men jeg skjønner altså ikke hva som er så voldsomt krevende med å forebedre en mattetime på barneskoeln eller ungdomsskolen (OK - de første 3 årene du underviser faget, men etter det så må det da gå an å ha en perm hvor plansjene for undervisning ligger fra år til år!

Mvh
OMF
a) 100 % stilling er ca 26 undervisningstimar på barne-og mellomsteget. I ungdomsskulen kan ein "sleppe unna" med ned mot 22 undervisningtimar, fordi det definerast meir planleggingstid der.
b) Ein som "snur bunken" for kvart år, reflekterar for lite i jobben. Det finnest ein del rasjonaliseringsgrep som naturlegvis gjerast, men i praksis endrar du opplegget frå gong til gong. Du må nemleg differensiere opplegga til den einskilde klasse og elevane sine føresetnadar. Matematikk delast typisk inn i tre grupper etter "ambisjonsnivået" til elevane. Så går ein gjennom det som trengs mest. Viktig å passe på at elevane ikkje vert prata i hel - førelesningar bør ikkje vere over 10 min på mellomsteget.
Og så har du etterarbeidet. Retting er ein ting, men vurderinga kjem i tillegg (matematikk er etter mi erfaring raskaste faget både å rette og vurdere/gje tilbakemelding i. Deretter kjem norsk. Skriftlege framandspråk tek mest tid)
I laupet av dei åra eg har jobba, har det også dukka opp læreplanar. Fyrste endringa eg var med på var i 1986. Nye lærebøker tilpassa denne nye planen var innført gjennomsnittleg to år etter i mi kommune. Erfaringane med bøkene utkrystalliserte seg etter fyrste bruksåret si prøvetid, og justert etter andre året. Neste læreplan var i 1996, og var ei ganske radikal omlegging. Nye bøker kom i varierande tempo, (dette var etter at kommuane fekk fridom til å kjøpe bøker dersom dei hadde råd, så mange verk vart ikkje skifta ut før det var gått ei lang stund). Så kom det ny læreplan i 2005/6, som vi nettopp har bestemt å kjøpe inn nye norskbøker til. Vi håpar også på RLE (Kristendomsfaget sitt barnebarn, justert av menneskerettsdomstolen i Haag. Som vi ikkje har fått råd til å rette oss til så lang) om ikkje så lenge. Det tyder at ein må kopiere opp aktuelt stoff om andre religionar, alternative samlivsformer (og helst på ein måte som likestiller homo-og heteroseksuelle, og tek omsyn til elevane sine foreldre sine val når det gjeld aktuell samlivsform. Slikt varierer, og ein må unngå å støte dei, eller legge grunnlag for mobbing)
Bunkesnuing må altså gjerast med varsemd, iallfall i grunnskulen...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Hva tjener du i året da?
Du har en grei lønn!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
1. Synes alle arbeidsgrupper i dette landet bør få endel planleggingsdager. Vi stenger kontorer, bensistasjoner, rådhus, statoil etc. "Stengt grunnet planlegging".

2. Slik som en skole gjorde her i distriktet. Samlet opp planleggingsdagene så reiste alle lærerne til Tenerife en uke :)

3.Ble litt styr med elever som drev dank i en uke og foreldre som plutselig måtte finne alternativer til de små.
1. Ta det i fellesferien, då vel.
2. Dersom dei ikkje hadde 190 undervisningsdagar det skuleåret; meld dei til politiet.
3. Då kan ein angre seg på at ein var så dum å få ungar. Tenk å måtte passe på dei. Kva blir vel det neste?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Skal jeg si deg hva som er det værste? Å undervise lærere. Det er ille det. Har gjort det selv og ønsker ikke å gjøre det igjen.
Til og med leger var bedre på det området ;)

NB: De jeg har gjort det for var på barne/ungdomstrinnet.
Eg var også kurshaldar for lærarar, mellom 1994 og 99. Veldig krevande, det har du rett i, men svært gjevande. No hadde eg kanskje gode føresetnadar for å "beregne publikum...."
Var det HMS-kurs eller?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
I følge min bransjeorganisasjon, NELFO, er de vanskeligste og mest krevende kundene, statistisk sett, kvinnelige lærere. Gudene vet hva de mener med det ;)
Ah..du jobbar med IT. Då skjønar eg. Mange har tradisjonelt klaga over manglande tid til å lære seg databruk i skulen. Men den nye vinen/damene har gått på skule der det var brukt Fronter og liknande pedagogisk programvare, og fiksar sånt. Fenomenet har gått over, kan du helse fagforeininga di...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Trondmeg skrev:
Ah..du jobbar med IT. Då skjønar eg. Mange har tradisjonelt klaga over manglande tid til å lære seg databruk i skulen. Men den nye vinen/damene har gått på skule der det var brukt Fronter og liknande pedagogisk programvare, og fiksar sånt. Fenomenet har gått over, kan du helse fagforeininga di...
NELFO er også for elektro, jeg holder en knapp på elektro.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.715
Torget vurderinger
12
Audiophile-Arve skrev:
Trondmeg skrev:
nei, ikke IT her i gården. Elinstallasjon.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Trondmeg skrev:
Det skjønar eg ikkje. Det er då datamaskinene som ikkje verkar?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Det norsk skole trenger er:
1. Gode lærere
2. Trivsel på skolen
3. Høy kompetanse når elevene kommer ut derfra
4. Lønn som fortjent til lærerne

Hvor vanskelig kan det være?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.715
Torget vurderinger
12
Audiophile-Arve skrev:
Trondmeg skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Trondmeg skrev:
Det skjønar eg ikkje. Det er då datamaskinene som ikkje verkar?
Ikke bare. Det lages et og annet nybygg/rehabilitering også. Og så er det ikke alltid kunden forstår hva man har kjøpt før etter at det er montert, for tegninger er vanskelige.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Ja, men problemet er hvordan man får dette. Utdanning og lønn er her sentralt. Å ta lærer utdanning idag er ikke noe statusutdannelse på noen måte. Mange som har gode forutsetninger for å kunne gå inn i dette yrket velger det da bort, og mange som velger det mangler noen av disse forutsetningene.
Skal statusen opp må lønna opp, da vil flere bedre kvalifiserte søkere komme frem. Noe som muligens kan føre til bedre lærere.
Kompetente lærere vil føre til økt trivsel for elevene, dermed bedre læringsmiljø og bedre resultater.

At slike endringer kan komme til å skje med den nye utdanningen har jeg stor på.

BT skrev:
Det norsk skole trenger er:
1. Gode lærere
2. Trivsel på skolen
3. Høy kompetanse når elevene kommer ut derfra
4. Lønn som fortjent til lærerne

Hvor vanskelig kan det være?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Alle vet at ansatte i offentlig sektor tjener fryktelig dårlig.
Nå skal man nødig slå ihjel en god diskusjon med fakta, men...

Pr. 3. kvartal 2009 var stillingen mellom offentlig og privat sektor slik:

Menn i full stilling:
Offentlig sektor: 37.500
Privat sektor: 38.600

Kvinner i full stilling:
Offentlig sektor: 33.600
Privat sektor: 33.000

Menn i deltidsstilling:
Offentlig sektor: 34.100
Privat sektor: 27.600

Kvinner i deltidsstilling:
Offentlig sektor: 31.500
Privat sektor: 26.600

Og tar man med at i offentlig sektor har man 66 % pensjonsordning, mens 2/3 av ansatte i privat sektor må klare seg med en 2 % innskuddsordning, som knapt er noe verdt...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hva tjener så høyskoleutdannede?
I snitt i Norge tjente høyskoleutdannede menn 39.000 og kvinner 32.100. Spesielt ojlesektoren bidrar til kjønnsforskjellen, hvor snittlønna er på 47.400.

Kommer lærerne så dårlig ut?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Som sagt så har jeg jobbet endel i det offentlige (og gjør det nå også). Har hatt stilling der jeg har hatt full oversikt over lønnsutbetalinger etc. Og da i flere kommuner faktisk. (Dette er kommunalt og ikke fylkeskommunalt) Lærerne er lønnsledende der, og har vært det i mange år. (2002 - 2010 som jeg har oversikt over). Ikke noe tvil. For tiden snakker jeg også endel med rektorer og de synes det er trist når lærere (som går hjem i snitt kl. 1330) på dagene og tjener en god del mer enn de. De vennene jeg har som arbeider som lærer sier det rett ut:
(Lite jobb, grei lønn, masse fri og bryr seg aldri om lønnsjusteringer etc. da det er andre krefter som ordner alt for dem). Men foreldre møter og slikt blir bare mer og mer krevende grunnet generasjonsskifter og holdninger.
Faktisk så kjenner jeg få lærere av den "yngre" garde som klager. Det er spesielt de i "mellomskiktet" aldersmessig som syter. (45-60 år)

Men den stadige undergravingen og sytingen fra utdanningsforbundet (har også hatt møter med ledelsen sentralt der for noen år siden og lokalt nå for tiden) skaper ett inntrykk som absolutt ikke er reelt generelt sett.
Når det er sagt så er det veldig stor forskjell på å utøve læreryrket geografisk i dette landet, der jeg klart kan se større utfordringer endel steder.

Ikke noen annen plass virker utrykket "sammen er vi sterke" bedre.

Så får vi vente til "storefri" og få kommentarene her ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Kanskje du skal se i veska/minnepinnen til læreren som går hjem. Kanskje du finner stiler eller andre oppgaver til retting, og kanskje du finner materiale som handler om forberedelse til undervisning.

Når du går hjem så har du fri. Lærere har et betalt ansvar og en arbeidstidsordning som handler om hvor mange timer de skal undervise i klasserommet. Resten av tida disponerer de på egen hånd, på godt og vondt. Jeg kjenner mange lærere, og vet at de jobber endel i helger og på kveldstid. Jeg vet også at de opplever det å undervise som spesielt utmattende. Det er ikke mange yrker der du står foran 30 par øyne 20 timer i uka og skal prestere noe som er faglig godt og samtidig presentert på en måte som er pedagogisk.

Noen lærere besvimer på sofaen når de kommer hjem. Spesielt de nye lærerene.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.715
Torget vurderinger
12
Gjest skrev:
Når du går hjem så har du fri.
Jeg klippet ut dette sitatet jeg. Det er mange som ikke har fri nr de går hjem uten at de er lærere og noen ganger også uten at de får betalt for det. Telefoner og Mail i stort antall daglig og på kveld og helger og i ferier. Og avsender forventer også en rask aksjon. Det er slett ingen liten stressfaktor i hverdagen at man avbrytes hele tiden når man forsøker å gjøre noe planlagt arbeid. Men man vänjer sig. Jeg synes lærere gjør en fantastisk jobb, men det virker litt urealistisk å tro at de har det verre enn veldig mange andre som ikke nødvendigvis tjener bedre heller.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
BT skrev:
Hva tjener så høyskoleutdannede?
I snitt i Norge tjente høyskoleutdannede menn 39.000 og kvinner 32.100. Spesielt ojlesektoren bidrar til kjønnsforskjellen, hvor snittlønna er på 47.400.

Kommer lærerne så dårlig ut?

Hvor er den hentet fra? Husk at snittalderen i læreryrket mange steder er skremmende høy og at det derfor viser en litt skjev fordeling. Ikke glem at man i kommunal sektor når topplønn etter 16 års tjeneste og etter det er prisgitt lokale forhandlinger og tillegg.

Jeg har jobbet som lærer i omtrent 10 år, har fem-seks års høyere utdannelse bak meg (med tilhørende studielån) og tjener rundt 400.000 i året. Tipper det er ganske mange her inne som har kortere utdannelse, kortere ansennitet/arbeidserfaring og langt høyere lønn enn meg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Trondmeg skrev:
Gjest skrev:
Når du går hjem så har du fri.
Jeg klippet ut dette sitatet jeg. Det er mange som ikke har fri nr de går hjem uten at de er lærere og noen ganger også uten at de får betalt for det. Telefoner og Mail i stort antall daglig og på kveld og helger og i ferier. Og avsender forventer også en rask aksjon. Det er slett ingen liten stressfaktor i hverdagen at man avbrytes hele tiden når man forsøker å gjøre noe planlagt arbeid. Men man vänjer sig. Jeg synes lærere gjør en fantastisk jobb, men det virker litt urealistisk å tro at de har det verre enn veldig mange andre som ikke nødvendigvis tjener bedre heller.
Nei, men generelt betraktet: de fleste har fri når arbeidsdagen er slutt.

Topp Bunn