Likelønn?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
cybervision_ skrev:
Og som gjentatt - hvordan tror man at noen gidder å jobbe som et slakt mye av året
Jeg har enda ikke blitt overbevist om at lærerne jobber så utrolig mye.

Jeg har i en 10 års periode jobbet rundt regnet 500 timer overtid i året, og vet litt hva som skal til/må ofres for å jobbe såpass mye. Jeg synes ikke arbeidsoppgavene til lærerne som beskrevet her i tråden passer helt inn. For å sette det litt på spissen - så virker det som om man kun bruker plusstasten på kalkulatoren - altså man regner ekstra timer hvis man sitter en time ekstra, har et kveldsmøte eller retter noen oppgaver mens man ser på Paradise Hotel, mens man ikke trekker fra at man stort sett ikke har mer en 6 timers arbeidsdag, går tidlig et par dager i uken, har noen ekstra fridager osv.

mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
Trondmeg skrev:
Bør ikke læreryrket premieres med god lønn for å tiltrekke de dyktigste og skape status for yrket?
Absolutt og støttes 100%

Tror faktisk folk flest har langt mer sansen for dette argumentet enn å argumentere for at man jobber mye eller likelønnsbløffen!

Mvh
OMF
Du veit, det kan fort verte dyrt. Det er mange lærarar, og får dei ei krone kvar, vert det uhyggjeleg dyrt. Då er det billegare å gje overbuljongpakkeassistentane 10% lønsauke....
TJa - det er forksjell på investering og forbruk....kunnskap kan vøære en meget god investering.
Det ligger et enormt verdiskapningspotensiale i at alle drar i samme renging....om høyere lønnede lærer kan bidra til dette så er dette den beste investeringen man kan gjøre!

Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
Problemet er vel at de norske styresmakter ser på enhver investering som et forbruk…

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Over hode ikke Parelius. Det private kvitter seg gjerne lettere med problemet. Men snylterne er i alle bransjer. Jeg observerer dog at viljen til konkurranseorientert avlønning er liten i offentlig sektor, men at man gjerne vil ha lignende lønnsnivå. Litt overdrevet og forenklet sagt.

P

Parelius

Gjest
Trondmeg skrev:
Over hode ikke Parelius. Det private kvitter seg gjerne lettere med problemet. Men snylterne er i alle bransjer. Jeg observerer dog at viljen til konkurranseorientert avlønning er liten i offentlig sektor, men at man gjerne vil ha lignende lønnsnivå. Litt overdrevet og forenklet sagt.
Muligens. Jeg har ikke godt belegg, bare anekdoter fra mine privatekontrakterte venner. Kjenner du til belegg for saken?

Det offentlige er mye rart. Det er forskjell på en saksbehandler i teknisk etat og en lærer i skoleverket eller en sykepleier på hospitalet. Effektivitetsmålene er ikke like greie.

Personlig anbefaler jeg folk til sykepleierutdannelse. Etter hvert som det nå settes ut på anbud (privatiseres), så går lønningene opp også der i rasende fart. Om det blir billigere for det offentlige er jo en annen sak. Men det er fremtid i sykdom!

Kunnskap er jeg mer tvilende til. Men kanskje kommer det også etter hvert, når vi får velge våre kunder.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Trondmeg skrev:
Personlig anbefaler jeg folk til sykepleierutdannelse. Etter hvert som det nå settes ut på anbud (privatiseres), så går lønningene opp også der i rasende fart. Om det blir billigere for det offentlige er jo en annen sak. Men det er fremtid i sykdom!
Vil ikke si at lønningene nødvendigvis går opp i en rasende fart: http://www.dagbladet.no/2010/01/30/nyheter/sykepleiere/innenriks/helse/sykehus/10156727/

P

Parelius

Gjest
Anonym skrev:
Parelius skrev:
Trondmeg skrev:
Vil ikke si at lønningene nødvendigvis går opp i en rasende fart: http://www.dagbladet.no/2010/01/30/nyheter/sykepleiere/innenriks/helse/sykehus/10156727/
Poenget mitt var når dette blir godt privatisert.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hvor setter en skillet mellom privatisert og godt privatisert?
Linken i mitt forrige innlegg var om et sykehjem som drives av Attendo Care.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ting er enklere i privat sektor. Bedriftens formål er å tjene penger, fortrinnsvis mye. Da blir det enkelt å måle ytelse, enten det er fortjenestemargin i kroner pr kg, produktivitet i kg pr arbeidet time, salg pr lønnskrone, osv. Det er lønnsomhet som gir prestisje og bonuser. Fagforeningene forstår dette ut og inn og bruker lønnsomhet ("bedriftens lønnsevne") som argument for økte lønninger. Da er det også forholdsvis lett å gjennomføre omstillinger og effektiviseringsprogrammer: Først må vi øke lønnsomheten, så kan vi forhandle om hvordan vi fordeler pengene.

I offentlig sektor er det litt mer diffust. Det kan virke som om prestisje for ledere er knyttet til å ha mange ansatte og stort budsjett. Da blir også styringssignalene tvetydige. Bli gjerne mer effektive, men pass for all del på å bruke opp budsjettet før årsskiftet, liksom. Ikke rart at omstillingsprogrammer i offentlig sektor har lett for å bli maktkamp og profesjonsstrid.

Spesielt interesserte kan lese dette dokumentet.

P

Parelius

Gjest
Du har et poeng der. Men tanken min var mer når det som i dag fremstår som vikarbyråer for sykepleiertjenester mer blir normen for hvordan ansetteslesforholdene blir. Bedrifter som selger sykehustjenester (sykehustjenester A/S).

Vi får vel snart det samme innen akademia også, etter hvert som byråkratiet utvides, universitet blir en servicetilbyder og undervisningen mer og mer settes bort til innleide racere - da kan en bygge ned instituttene og det fordyrende fagmiljøet der.

Men kanskje er det ikke noe godt poeng? Det er i det minste slik jeg ser trenden.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Off sektor styres etter politiske mål om infrastruktur til samfunnet og utdanning og helse til alle. Dette er ikke effektivitetsmål, men de er grunnlaget for at resten av det moderne samfunnet skal fungere. Lønnøkninger er ikke like lett å begrunne med slike mål, og LO har jo sin frontfagsideologi som setter konkurranseutsatt og annen industri først i alle lønnsoppgjør. Lokale tillegg er godt mulig i mange av disse bedriftene. Så må off sektor rette seg etter dette.

Kanskje en uavhengig lønnskommisjon skulle bestemme for off sektor. Kunne vært bedre enn det vi har i dag.

Hva slags organisasjon er KS egentlig? Det er jo politikerene som er øverste ledere for off sektor, men det ser ut som det er adm del (rådmennene) av kommunene som formidler sine interesser gjennom KS. Mest mulig sekkebevilgninger og minst mulig til de som jobber med helse og utdanning.

G

Gjestemedlem

Gjest
pahf skrev:
Dette er en diskusjon folk aldri kommer til å bli enige om, men en ting er sikkert. Den kommunale sektoren kommer til å slite voldsomt med å rekruttere folk til helse og sosial faglige yrker de nærmeste årene hvis de holder på slik. Jeg er på vei ut så fort jeg får sjansen!
Det sier de alle.. men de blir sort sett værende til de er 62 og pensjonist hele gjengen. Er man først blitt offentlig så er det vanskelig å komme seg ut i vanlig arbeid. ::)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Hvis noe er vanlig arbeid i Norge så må det vel være off sektor!

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Foreslår ar du sjekker hva en kommuningeniør tjener - siden det er en relevant sammenlinging...

Jeg går ike rundt og sammenligner min lønn med en fotballspiller ,eiendomsmegler eller "paradise hotel" kjendis som tilsynelatende tjener bedre enn meg og har mindre utdannelse og trolig jobber mindre også!
Et helt sentralt poeng som mange velger å ignorere totalt når man skal sammenligne seg til urettferdighet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
pahf skrev:
Dette er en diskusjon folk aldri kommer til å bli enige om, men en ting er sikkert. Den kommunale sektoren kommer til å slite voldsomt med å rekruttere folk til helse og sosial faglige yrker de nærmeste årene hvis de holder på slik. Jeg er på vei ut så fort jeg får sjansen!
Det sier de alle.. men de blir sort sett værende til de er 62 og pensjonist hele gjengen. Er man først blitt offentlig så er det vanskelig å komme seg ut i vanlig arbeid. ::)
Også her i utkanten har dei mannlege lærarane under 45 stort sett slutta og funne seg jobb i privat sektor. Dei 4 nytilsette er jenter (men ei av dei er kjemiingeniør som ville heim att). Eg trur eg er for gammal til å flytte på meg, men hoppar iallfall på eit vedsidanavstudium som kanskje kan føre fram til eit noko anna arbeidsfelt på vegen mot støvets år...

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Gjestemedlem skrev:
pahf skrev:

Det kommer vel helt an på innstilling og pågangsmot! Å dømme alle under en kam blir for dumt! :)

G

Gjestemedlem

Gjest
pahf skrev:
Det kommer vel helt an på innstilling og pågangsmot! Å dømme alle under en kam blir for dumt! :)

Selvsagt er det en smule karikert, men det offentlige spiller en viktig rolle som sysselsettingsplass for folk som har vansker med å få seg en godt betalt jobb i det private arbeidsliv. Men det er en viktig nok rolle det, for det er hensiktsmessig å ha flest mulig i arbeid og jeg er ingen privatiseringsfantast. Men man må finne seg i at det er litt andre modeller for lønn, pensjon og godtgjørelser enn det er i de det frie private arbeidsmarkedet.

Litt murring om at det finnes noen der ute som får bedre betalt enn dem hører vel med, men det er ikke så mye å bry seg om egentlig. De får vel leke streikeleken et par uker, så får de en femtiøring eller to før fellesferien kommer... og da kan de reise til syden og ferie seieren med en Cuba Libre på Play del Ingles. ::)

Hvordan dømmer man under kammer forresten?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Ingen ting i veien med arrogansen Gjestemedlem ;). Det er veldig mange dyktige ansatte i offentlig sektor som jobber mer av idealisme enn andre motiver. Verden er langt fra så enkel som du fremstiller den og jeg synes din holdning virker sterkt preget av et nedlatende menneskesyn uten respekt.

MEN, jeg skulle likt å se et større kundefokus i bransjen jeg. Det er endel fysakker som ikke har forstått at de er tjenesteleverandør selv om de ikke har konkurranse. Jeg har en kemner-kompis som ler av akkurat det. Egentlig litt trist.

C

Cyber

Gjest
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
Og som gjentatt - hvordan tror man at noen gidder å jobbe som et slakt mye av året
Du sier altså at jeg lyver? Jeg har ikke sagt hva alle andre jobber og gjør, men min egen erfaring.

Men jeg gidder ikke bruke mer energi på dette, vi får det vi får og kommer det en grei jobb utenom så tar jeg den. 8)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
Du sier altså at jeg lyver? Jeg har ikke sagt hva alle andre jobber og gjør, men min egen erfaring.

Men jeg gidder ikke bruke mer energi på dette, vi får det vi får og kommer det en grei jobb utenom så tar jeg den. 8)
Hvis du er så misfornøyd med den jobben du har som du gir inntrykk av, er vel det en grei løsning.

Jeg kan nevne at min stående trussel i lønnsforhandlinger med sjefen er at jeg kan finne på å begynne som naturfags- eller matematikklærer på den videregående skolen 5 min gange hjemmefra. Lavere lønn, bevares, men ikke en eneste reisedag med avreise 06:20 fra Gardermoen og avreise hjemmefra to timer før det, og ingen sånne arbeidsuker hvor jeg drar hjemmefra like grytidlig søndag morgen, jobber fem lange dager i en annen tidssone, returnerer med SAS 22:05 lokal tid på fredagskvelden og er hjemme igjen sent på lørdag ettermiddag. For tiden gjør jeg dette ca en gang i måneden. Avspasering eller overtidsgodtgjørelse? Dream on.

Sjefen anser dette som en høyst realistisk trussel. :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
cybervision_ skrev:
OMF skrev:
cybervision_ skrev:

Trodde vi snakket generellt om lærerlønn og ikke din lønn spesifikk.....

Mvh
OMF

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Som PL innenfor entreprise er jeg egentlig velsignet med fastlønn, 70 timers arbeidsuke og forventet tilgjengelighet 24/7 på telefon til en lønn som er ....... konkurransedyktig med 5 års utdannelse i privat sektor. Dette er helt selvvalgt og gir en lav timelønn i praksis. Men min jobb dreier seg også om mer enn lønn og arbeidstid. Interesse, engasjement, tilfredsstillelse, kvasiidealisme. Forstå det den som kan, men det kan skje selv i 2010. La ikke debatten begrense seg til lønn, arbeidstid og banale ting. man bør drive med det man kan og vil også.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Gjestemedlem skrev:
pahf skrev:

Selvsagt er det en smule karikert, men det offentlige spiller en viktig rolle som sysselsettingsplass for folk som har vansker med å få seg en godt betalt jobb i det private arbeidsliv. Men det er en viktig nok rolle det, for det er hensiktsmessig å ha flest mulig i arbeid og jeg er ingen privatiseringsfantast. Men man må finne seg i at det er litt andre modeller for lønn, pensjon og godtgjørelser enn det er i de det frie private arbeidsmarkedet.

Litt murring om at det finnes noen der ute som får bedre betalt enn dem hører vel med, men det er ikke så mye å bry seg om egentlig. De får vel leke streikeleken et par uker, så får de en femtiøring eller to før fellesferien kommer... og da kan de reise til syden og ferie seieren med en Cuba Libre på Play del Ingles. ::)

Har møtt mang en arrogant fjott i min tid i kommunen, men med de kommentarene ligger du jaggu meg høyt på lista, så alle vi som jobber i kommunal sektor er ikke tilstrekkelig god til å få arbeid i privat sektor? Nå vet ikke jeg hvor informert du er om det, men de fleste helse og sosialfaglige jobber er som regel i statlig eller kommual sektor.
Det er svært få jobber i privat sektor for de med den utdannelsen, og de som har jobb jobber som regel i forskerstillinger noe som tilsier at en må hive seg på et par år til på skolebenken etter endt bachler eller mastergrad.
Fordi vi jobber under kongeriket Norges regi og ikke en hoffnarr i privat sektor så har vi da like mye rett på en lønn som viser at vår utdanning er verdsatt har vi ikke? For hvis ikke så burde noen jaggu meg ha informert meg om det før jeg hoppa på høyskolen, da kunne jeg like godt tatt yrkesfaglig utdanning og spart meg for studielånet. Jeg tjener greit nok, men når jeg ser at den gemene hop av snekkere og elektrikere ligger 100K over meg og har fri hver helg og helligdag så er det ikke til og stikke under en stol at det provoserer meg til en viss grad. Før noen prøver og komme med det berømte helligdagstillegget så hadde jeg lett bytta bort de usle kronene som går bort i skatt mot å hatt en hel høytid fri med familie og venner.

Hvis det er slik som du beskriver at det er kun vi som ikke strekker til i privat sektor som jobber i kommunal/statlig sektor hadde jeg vært livredd hver gang jeg måtte til lege/sykehus, ikke minst hvis jeg hadde et barn med ulike behov som det kommunale måtte ha dekket.

Du kan ta femtiøringen min og kjøpe deg den sydenferien du snakker om, pass for guds skyld på at du ikke setter Cuba Libren i halsen, kan fort være en kommunal utøver som kommer og hjelper deg.

En siste ting, jeg tok ikke utdanningen min på grunn av lønn, det gjorde jeg for jeg engang i tiden hadde en viss ideologi om å kunne hjelpe noen, men den idelogien svinner sakte hen for hver dag som går når jeg leser slikt piss som dette!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Som PL innenfor entreprise er vi velsignet med fastlønn, 70 timers arbeidsuke og tilgjengelighet 24/7 på telefon. Dette er selvvalgt og gir en lav timelønn i praksis. Men min jobb dreier seg også om mer enn lønn og arbeidstid. Interesse, engasjement, tilfredsstillelse, kvasiidealisme. Forstå det den som kan, men det kan skje selv i 2010.
Dersom du jobbar rundt (70-46)*38 =912 timar meir enn meg, har du altså eit arbeidsår på rundt 2700 timar. Då fortener du ei løn på rundt 690 000, dersom du er tilsett i offentleg sektor. I privat sektor vert det naturlegvis annleis....

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Audiophile-Arve skrev:
Trondmeg skrev:
Som PL innenfor entreprise er vi velsignet med fastlønn, 70 timers arbeidsuke og tilgjengelighet 24/7 på telefon. Dette er selvvalgt og gir en lav timelønn i praksis. Men min jobb dreier seg også om mer enn lønn og arbeidstid. Interesse, engasjement, tilfredsstillelse, kvasiidealisme. Forstå det den som kan, men det kan skje selv i 2010.
Dersom du jobbar rundt (70-46)*38 =912 timar meir enn meg, har du altså eit arbeidsår på rundt 2700 timar. Då fortener du ei løn på rundt 690 000, dersom du er tilsett i offentleg sektor. I privat sektor vert det naturlegvis annleis....
Du skulle bare visst hvor flink du er til å regne du. Og dette er min sannhet, i privat sektor, med 5 års utdannelse. Og jeg unner deg 150k mer i lønn, for jeg mener lærere gjør en fantastisk jobb, og håper at det kan føre til at også jeg får litt ekstra.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
1. Jeg har enda ikke blitt overbevist om at lærerne jobber så utrolig mye.

2. Jeg har i en 10 års periode jobbet rundt regnet 500 timer overtid i året, og vet litt hva som skal til/må ofres for å jobbe såpass mye.

3. Jeg synes ikke arbeidsoppgavene til lærerne som beskrevet her i tråden passer helt inn. For å sette det litt på spissen - så virker det som om man kun bruker plusstasten på kalkulatoren - altså
4. man regner ekstra timer hvis man sitter en time ekstra, har et kveldsmøte eller
5. retter noen oppgaver mens man ser på Paradise Hotel,
6.mens man ikke trekker fra at man stort sett ikke har mer en 6 timers arbeidsdag,

går tidlig et par dager i uken, har noen ekstra fridager osv.

mvh
OMF
1. Neinei. Ein ser det ein vil sjå, tenkjer eg.
2. Så du går rundt 2200 - 2300 timar i eit årsverk?
3. Det passar ikkje inn, det er rett. Meiner vi det same?
4. Korleis kom du fram til desse 500 timane dine?
5. Kva slags jobb har du som du kan løyse oppgåvene på medan du ser TV? Sånn har ikkje eg det...(No likar eg ikkje seriane du referer til, men likevel...)
6. Lærarane her startar typisk kl 0820, og går heim att 1600 - 1630. Det vert meir enn 6 timar.
Synseri er fullt lovleg, men eg finn det ein smule usakleg.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
pahf skrev:
Jeg tjener greit nok, men når jeg ser at den gemene hop av snekkere og elektrikere ligger 100K over meg og har fri hver helg og helligdag så er det ikke til og stikke under en stol at det provoserer meg til en viss grad.
Jeg tillot meg å klippe litt i innlegget ditt, men det er ikke nødvendigvis så enkelt som du fremstiller det. Det er mange i bransjen du nevner som ikke har fri når faste kunder ringer i helgene og trenger hjelp fordi noe elektrisk har tatt kvelden. Og dette vet jeg veldig mye om etter en del år i bransjen.

Hvorfor bli provosert av at det er differensierte lønninger da? Og jeg tviler på at håndverkere tjener så godt som du sier fordi jeg kjenner lønnsnivået.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
pahf skrev:
Gjestemedlem skrev:
pahf skrev:

Har møtt mang en arrogant fjott i min tid i kommunen, men med de kommentarene ligger du jaggu meg høyt på lista, så alle vi som jobber i kommunal sektor er ikke tilstrekkelig god til å få arbeid i privat sektor? Nå vet ikke jeg hvor informert du er om det, men de fleste helse og sosialfaglige jobber er som regel i statlig eller kommual sektor.
Det er svært få jobber i privat sektor for de med den utdannelsen, og de som har jobb jobber som regel i forskerstillinger noe som tilsier at en må hive seg på et par år til på skolebenken etter endt bachler eller mastergrad.
Fordi vi jobber under kongeriket Norges regi og ikke en hoffnarr i privat sektor så har vi da like mye rett på en lønn som viser at vår utdanning er verdsatt har vi ikke? For hvis ikke så burde noen jaggu meg ha informert meg om det før jeg hoppa på høyskolen, da kunne jeg like godt tatt yrkesfaglig utdanning og spart meg for studielånet. Jeg tjener greit nok, men når jeg ser at den gemene hop av snekkere og elektrikere ligger 100K over meg og har fri hver helg og helligdag så er det ikke til og stikke under en stol at det provoserer meg til en viss grad. Før noen prøver og komme med det berømte helligdagstillegget så hadde jeg lett bytta bort de usle kronene som går bort i skatt mot å hatt en hel høytid fri med familie og venner.

Hvis det er slik som du beskriver at det er kun vi som ikke strekker til i privat sektor som jobber i kommunal/statlig sektor hadde jeg vært livredd hver gang jeg måtte til lege/sykehus, ikke minst hvis jeg hadde et barn med ulike behov som det kommunale måtte ha dekket.

Du kan ta femtiøringen min og kjøpe deg den sydenferien du snakker om, pass for guds skyld på at du ikke setter Cuba Libren i halsen, kan fort være en kommunal utøver som kommer og hjelper deg.

En siste ting, jeg tok ikke utdanningen min på grunn av lønn, det gjorde jeg for jeg engang i tiden hadde en viss ideologi om å kunne hjelpe noen, men den idelogien svinner sakte hen for hver dag som går når jeg leser slikt piss som dette!
Ver no obs på at Deffe i utgangpunktet finn stor glede i affekterte samtaler via Internett, og kan såleis lett terge på seg både gråstein og anna.

No er eg i utgangspunktet demokrat og menneskeven, men det slår meg at folk med høg løn, låg kompetanse og sterk vilje til å rakke ned på andre sine kvalifikasjonar, innsats m.m. burde vore skatta ein ekstra empatiskatt, som då evt kunne vore tilpassa storkjeft-frekvensen. Desse ekstra kronene kunne gått til å styrke kommuneøkonomien...
Eg er nettopp ferdig på jobb. Det tok si tid...rekk nok litt i morgon også før deadline.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Audiophile-Arve skrev:
No er eg i utgangspunktet demokrat og menneskeven, men det slår meg at folk med høg løn, låg kompetanse og sterk vilje til å rakke ned på andre sine kvalifikasjonar, innsats m.m. burde vore skatta ein ekstra empatiskatt, som då evt kunne vore tilpassa storkjeft-frekvensen. Desse ekstra kronene kunne gått til å styrke kommuneøkonomien...
Hehe, skulle ikke forundre meg om du akkurat fikk et støtteinnlegg fra den etter sigende godt betalte private sektor . . . . :).

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
1. Jeg har enda ikke blitt overbevist om at lærerne jobber så utrolig mye.

2. Jeg har i en 10 års periode jobbet rundt regnet 500 timer overtid i året, og vet litt hva som skal til/må ofres for å jobbe såpass mye.

3. Jeg synes ikke arbeidsoppgavene til lærerne som beskrevet her i tråden passer helt inn. For å sette det litt på spissen - så virker det som om man kun bruker plusstasten på kalkulatoren - altså
4. man regner ekstra timer hvis man sitter en time ekstra, har et kveldsmøte eller
5. retter noen oppgaver mens man ser på Paradise Hotel,
6.mens man ikke trekker fra at man stort sett ikke har mer en 6 timers arbeidsdag,

går tidlig et par dager i uken, har noen ekstra fridager osv.

mvh
OMF
2. Så du går rundt 2200 - 2300 timar i eit årsverk?Litt usikker på hva du mener her, men jeg har i grunn jobbet så mye- Heldigvis i jobber hvor jeg har hatt overtidsbetaling.
3. Det passar ikkje inn, det er rett. Meiner vi det same?Neppe
4. Korleis kom du fram til desse 500 timane dine?Timelister som gav rett til overtidsbetaling.
5. Kva slags jobb har du som du kan løyse oppgåvene på medan du ser TV? Sånn har ikkje eg det...(No likar eg ikkje seriane du referer til, men likevel...)Tja...jeg har hatt jobb hvor vakttjeneste i grunn innebar å være fysisk til stedet, ikke slik nå lenger. Men jeg greier fint å gjennomgå mailboxen min samtidig som jeg ser nyhetene.
6. Lærarane her startar typisk kl 0820, og går heim att 1600 - 1630. Det vert meir enn 6 timar. Joda - men så var det vel vanlig å gå hjem tidlig på onsdag og fredag...har du regnet med det...?
Synseri er fullt lovleg, men eg finn det ein smule usakleg.Det er vel i grunn greit.
Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
Jeg er ikke i tvil om at det er stor sløvhet blant kommunalt/statlig ansatte. Jeg er ikke i tvil om at det er utrolig ivrige og flinke folk som jobber mer enn det de får betalt for blant kommunalt/statlig ansatte.

Jeg er ikke i tvil om at det er stor sløvhet blant ansatte i det private. Jeg er ikke i tvil om at det er utrolig ivrige og flinke folk som jobber mer enn det de får betalt for blant ansatte i det private.

Har vi noe statistikk på sløvhet og iver fordelt på det private og offentlige?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Den ser jeg at dere har kunder som ringer, jeg får telefoner fra brukere og pårørende i snitt ca 9 samtaler pr uke de siste 4 år, de får jeg ikke betalt for ei heller får jeg overtid for de. Så det er flere som er i den situasjonen gitt!
Jeg mener en bør faktisk bli verdsatt når en har tatt en høyskole utdanning med bachlergrad som minimum, noe som i de aller fleste tilfeller medfører et studielån på 150K+.
Det er ingen som gidder og jobbe på ren idealisme i mange år, den funker kun det første halveåret så ser en realiteten i øynene og tenker seg om hvordan en skal skaffe seg bolig og overleve.
Jeg har ingen planer om å bli millionær, men vil gjerne får noen form for belønning for møter/telefoner/akutt situasjoner utover arbeidstiden som jeg ikke får i overtid. Jeg får avspasering som jeg ikke får ta ut med mindre arbeidsgiver slipper og leie inn noen i mitt sted, dvs at jeg sitter med det mest verdifulle bildet i min heim hvis jeg skriver ut overtidstimene mine og henger på veggen.
Jeg er på ingen måte alene om å være i en slik situasjon, den gjelder for de aller fleste som jobber i kommunal sektor. I min kommune er det lagt slike føringer som gjør det praktisk talt umulig for oss å ta etterutdanning uten at vi må søke studielån fks. Er det å verdsette at folk sikrer god faglighet på arbeidsplassen? Får 20tusen ekstra i året og sitter med 50 mer i studielån i verste tilfelle?

Jeg provoseres over at de typiske videregående yrkene har i snitt bedre lønn enn en som jobber i kommunal sektor med høyskole/universitets utdanning.J eg kjenner og lønnsnivået til de yrkesfaglige som jobber i min kommune ihvertfall og de ligger i snitt mellom 70-100k over min tariff tilmålte lønnn. Jeg provoseres også over de holdningene som presenteres her, er de representative for den norske stat så er det faen ikke rart vi kommer til enighet i streiken!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Uten noen direkte link til debatten -så leste jeg noe som også er et viktig poeng å ta med seg!

"Det er stor forskjell på 10 års erfaring og 1 års erfaring 10 ganger"

Mvh
OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
2. Så du går rundt 2200 - 2300 timar i eit årsverk?Litt usikker på hva du mener her, men jeg har i grunn jobbet så mye- Heldigvis i jobber hvor jeg har hatt overtidsbetaling.
3. Det passar ikkje inn, det er rett. Meiner vi det same?Neppe
4. Korleis kom du fram til desse 500 timane dine?Timelister som gav rett til overtidsbetaling.
5. Kva slags jobb har du som du kan løyse oppgåvene på medan du ser TV? Sånn har ikkje eg det...(No likar eg ikkje seriane du referer til, men likevel...)Tja...jeg har hatt jobb hvor vakttjeneste i grunn innebar å være fysisk til stedet, ikke slik nå lenger. Men jeg greier fint å gjennomgå mailboxen min samtidig som jeg ser nyhetene.
6. Lærarane her startar typisk kl 0820, og går heim att 1600 - 1630. Det vert meir enn 6 timar. Joda - men så var det vel vanlig å gå hjem tidlig på onsdag og fredag...har du regnet med det...?
Synseri er fullt lovleg, men eg finn det ein smule usakleg.Det er vel i grunn greit.
Mvh
OMF
2. Eg lurte på om du skrytte på deg litt ekstra. Men dersom du har fått overtid for såpass mange timar, har du nok dokumentasjon på lønsslippen... (heldiggris)
3. Det er eg einig i...
4. Slike lister kunne vore moro å skrive....
5. Er du ein sånn der datasurfar som tek 900 kr timen for å fjerne virus? (Advokatar, journalistar og datavaktmeistrar er folk eg likar å sjå strengt på)
6. Vi er vel om lag 40% som ikkje stikk av kl 1430 fordi vi då må gå attende til jobben om kvelden. Mykje av kvinnfolka går deltid, og dei har eg ikkje oversikt på. Men då er det naturleg at dei går når dei kan. Men det er fint å ha sjansen til å gå til tannlege og gjere litt helgesjopping når behovet er der.

C

Cyber

Gjest
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Hva tjener du i året da?
Nok til at jeg fortsatt gidder å holde på slik. ;)
Og der ble det "stille i fjøset". Du tjener med andre ord ganske så bra, men du unner ikke meg en grei lønn fordi jeg er en slapp ferierytter som bare slurper kaffe og koser meg...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Kjære pahf. Sannheten slik jeg kjenner den er at forskjellen mellom offentlig og privat sektor ikke er på langt nær så stor som man gjerne vil tro. Jeg vet at mange f.eks. skoleansatte har mye arbeid i privattiden, det samme som i mange private bransjer. Jeg vet også at risikoen i konkurranseutsatt sektor er mye større, ikke minst har byggebransjen sett det i disse finanskrisetider, jeg vet at lønnsnivået ikke så høyt som enkelte tror, og jeg vet at tilgjengeligheten forventes å være høy for mange i bransjer med kunder som forventer at man stiller opp på kort varsel. I tillegg til dette er det stadig krangel om priser, berettigelse for tillegg etc etc. Hver gang man har en diskusjon med en kunde så ender det som regel opp med at man må gi noe og har et litt negativt ettermæle. De pengene man skal leve av må man hele tiden skaffe selv i konkurranse med mange. Verden er ikke svart-hvit og enkel og rosenrød selv om man gjerne synes det. Men velkommen ombord.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
cybervision_ skrev:
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Hva tjener du i året da?
Nok til at jeg fortsatt gidder å holde på slik. ;)
Og der ble det "stille i fjøset". Du tjener med andre ord ganske så bra, men du unner ikke meg en grei lønn fordi jeg er en slapp ferierytter som bare slurper kaffe og koser meg...
Gjør du? Hva p... skal du tjene godt for da ;). Hva er forresten en grei lønn da?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Var det Larkus eller meg mente nå?
Så mye som du vet så er du sikkert ettertraktet på markedet! ;)

Topp Bunn