Likelønn?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.557
Torget vurderinger
1
Nå er det vil ikke akkurat uvanlig å ha arbeid der arbeidsmengden er større enn det kan se ut til "fra utsiden"?

Siden dette ser ut til å bli en diskusjon om lærerlønninger: Hva tjener egentig lærere? Og litt mer på trådens opprinelige tema: Er det forskjell på kvinners og menns lønninger i skoleverket?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
MML skrev:
Nå er det vil ikke akkurat uvanlig å ha arbeid der arbeidsmengden er større enn det kan se ut til "fra utsiden"?

Siden dette ser ut til å bli en diskusjon om lærerlønninger: Hva tjener egentig lærere? Og litt mer på trådens opprinelige tema: Er det forskjell på kvinners og menns lønninger i skoleverket?
Så langt har det vore heilt lik løn mellom kvinnelege og mannlege lærarar pr time, men ein tendens til at menn går 100% medan kvinner ofte tek redusert post. Det er etter mitt syn eit eige val folk gjer.
Faren no er at ein får lokale forhandlingar om løn, med tilfeldige kriteria som grunngjeving, og då har eg faktisk såpass lite tillit til KS at det ikkje er godt å seie kva dei kjem til å vektlegge...
Eg er på topp som lærar, med ekstra utdanning og dei tillegg som går an å få, trur eg. Då ligg eg på ca 440 kkr brutto.

(Når det gjeld usynleg arbeidtid; ein del av oss tenkte på å verte prest, seinare bossmann, då vi gjekk ut frå at dei jobba berre ein dag i veka..... ;D)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
MML skrev:
Godt poeng!

Det er MANGE i samfunnet som jobber BETYDELIG mer enn 37,5t pr. uke som går på fastlønn og ifølge statistikken vil det se ut som om disse har svært høy timelønn ::)
Realiteten er vel derimot at slike jobber hvor man har en fast lønn uten overtidsbetaling og hvor en gjennomsnittsuke er på 50-60 arbeidstimer kanskje egentlig er middels lønnet når man regner timebetaling.
Det finnes SVÆRT mange i jobber med lønn noe over gjennomsnittet hvor dette er helt normalt ( og forventet ) 50-60 timers uke.
Selvfølgelig finnes det en god del høyt betalte sjefsjobber hvor en normal arbeidsuke er MYE mer enn 60 timer, men dette kommer heller aldri frem i statistikker.

Mao lyver statistikkene så det griner etter og det virker som om enkelte offentlig ansatte overhodet ikke vet ( eller vil vite ) om dette.
En annen sak er at det finnes SVÆRT mange jobber der man ikke aner når man vil komme hjem hver dag og dermed ikke har mulighet til å planlegge noe som helst etter arbeidstid.
Høres det fristende ut å ha det slik mot å få 50k ekstra i årslønn?
Kanskje for noen, men slettes ikke for alle!

Gresset er jo alltid grønnere på andre siden ( og fisken står også alltid ved motsatt elvebredde ;-) og det er selvfølgelig fristende for noen og enhver å kunne ønske seg KUN fordelene fra alle yrkesgrupper...........

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Amen.
Men ikke vent at noen skal forstå det. Til det er tilværelsen hos han stat alt for behagelig.

tidum didum

C

Cyber

Gjest
Jens skrev:
MML skrev:
Godt poeng!

Det er MANGE i samfunnet som jobber BETYDELIG mer enn 37,5t pr. uke som går på fastlønn og ifølge statistikken vil det se ut som om disse har svært høy timelønn ::)
Realiteten er vel derimot at slike jobber hvor man har en fast lønn uten overtidsbetaling og hvor en gjennomsnittsuke er på 50-60 arbeidstimer kanskje egentlig er middels lønnet når man regner timebetaling.
Det finnes SVÆRT mange i jobber med lønn noe over gjennomsnittet hvor dette er helt normalt ( og forventet ) 50-60 timers uke.
Selvfølgelig finnes det en god del høyt betalte sjefsjobber hvor en normal arbeidsuke er MYE mer enn 60 timer, men dette kommer heller aldri frem i statistikker.

Mao lyver statistikkene så det griner etter og det virker som om enkelte offentlig ansatte overhodet ikke vet ( eller vil vite ) om dette.
En annen sak er at det finnes SVÆRT mange jobber der man ikke aner når man vil komme hjem hver dag og dermed ikke har mulighet til å planlegge noe som helst etter arbeidstid.
Høres det fristende ut å ha det slik mot å få 50k ekstra i årslønn?
Kanskje for noen, men slettes ikke for alle!

Gresset er jo alltid grønnere på andre siden ( og fisken står også alltid ved motsatt elvebredde ;-) og det er selvfølgelig fristende for noen og enhver å kunne ønske seg KUN fordelene fra alle yrkesgrupper...........
50 laken er ikke det som skiller, ifølge statistikker er forskjellen mellom lærere og ansatte i industri med like lang utdannelse (5+ år) 228 000. Gang det med ca 40 år så tror jeg du skjønner problemet.

Jeg forventer (for n-te gang) ikke å dekke inn det spranget av årsakene som sikker jobb/pensjon/bedre arbeidstider, men 50 000, jo det forventer jeg minst.

G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Jeg forventer (for n-te gang) ikke å dekke inn det spranget av årsakene som sikker jobb/pensjon/bedre arbeidstider, men 50 000, jo det forventer jeg minst.
Det ville være hårreisende uansvarlig å gi noen offentlig ansatte slike tillegg, eller la privat industri bli målestokk for offentlige lønninger. Det ville føre til at hver eneste gruppe med tilsvarende utdanning i det offentlige også ville ha det samme. Ellers blir det jo urettferdig og anderledes, og det er jo stikk i strid med dette likelønnsgreiene de grisler med nå.

Så de får sitte der noen måneder i klovnedraktene sine å streike så mye de vil. Så får vi se om de vil bruke sommerferien sin til dette tøvet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kravet om at like lang utdanning skal føre til lik lønn er en avsporing. Prester har vel sju års utdanning, men det er ikke opplagt at de skal tjene det dobbelte av en privat ansatt ingeniør med 3,5 års utdanning. Snarere tvert i mot, om man ser på den nytten de gjør.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
Asbjørn skrev:
Kravet om at like lang utdanning skal føre til lik lønn er en avsporing. Prester har vel sju års utdanning, men det er ikke opplagt at de skal tjene det dobbelte av en privat ansatt ingeniør med 3,5 års utdanning. Snarere tvert i mot, om man ser på den nytten de gjør.
Pussig kva som ikkje verkar på rektutteringa. Det må ha noko med arbeidsvilkåra å gjere?

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Asbjørn skrev:
Pussig kva som ikkje verkar på rektutteringa. Det må ha noko med arbeidsvilkåra å gjere?
Ja, ubekvem arbeidstid på søndager og slikt?

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg begynner å se, dehp (+ andre) at det må være en deilig tilværelse å gå gjennom livet så sneversynt og ensporet som dere gjør - bare slenge litt sterke meninger rundt seg og tråkke på alt som ikke er helt slik en selv mener det skal, men hadde det ikke vært litt artig å prøve ut noe i praksis før man roper så høyt? Da tenker jeg f.eks. Asbjørns parallell med prester og ingeniører. De prestene jeg kjenner gjør en jobb så god at den nesten ikke kan måles i kroner og øre, blant unge f.eks. og det er lenge før de åpner Bibelen. (Og så kommer naturligvis Deph inn med noen artige krumspring om katolske prester som misbruker barn og overser innleggets egentlige innhold som så ofte skjer, begynner å komme inn i debattkulturen her gitt.)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Asbjørn skrev:
Dette er nok faktorar som faktisk verkar på rekrutteringa. Negativt. Eg skal ha meg ein tur innom jobben i dag. Vart ikkje ferdig med noko retting. Så må vekeplanane skrivast ut. Og dessutan er det best føre inn karakterane. I morgon er siste frist, så då gjeld det å ikkje verte hengande etter med treig datamaskin. Men eg håpar på ein fjelltur før den tid.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
50 laken er ikke det som skiller, ifølge statistikker er forskjellen mellom lærere og ansatte i industri med like lang utdannelse (5+ år) 228 000. Gang det med ca 40 år så tror jeg du skjønner problemet.
Som et tankeeksperiment, la oss anta at en offentlig ansatt sykepleier og en privat ansatt ingeniør har like lang utdannelse, jobber like mange timer, og har like bekvemme/ubekvemme arbeidstider. Anta også at arbeidet de gjør "egentlig" er like verdifullt for samfunnet, hvordan det enn skulle måles.

Da gjenstår det fortsatt en ulikhet. Ingeniøren jobber i et firma som har som formål å tjene penger til eierne. Det er godt kjent at forskjellen i produktivitet mellom ingeniører, f eks programmerere, kan være så stor som 10 ganger - altså at de beste er i stand til å gjøre samme jobb på 1/10 av tiden som de dårligste. Hvis vår venn ingeniøren gjør en rask og god jobb, i stedet for å prøve å tenke ut et godt motargument til Espen R på kabelhjørnet, så vil firmaet tjene mer penger og Kjell Inge Røkke bli enda rikere.

Hva er mest "rettferdig" da, å lønne den beste ingeniøren likt med sykepleieren, likt med den trege kollegaen, eller at Røkke deler en passe stor andel av fortjenesten med ingeniøren som gjør jobben? Hvilken lønnsmodell ville være gunstigst for firmaets videre suksess?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg begynner å se, dehp (+ andre) at det må være en deilig tilværelse å gå gjennom livet så sneversynt og ensporet som dere gjør - bare slenge litt sterke meninger rundt seg og tråkke på alt som ikke er helt slik en selv mener det skal, men hadde det ikke vært litt artig å prøve ut noe i praksis før man roper så høyt? Da tenker jeg f.eks. Asbjørns parallell med prester og ingeniører. De prestene jeg kjenner gjør en jobb så god at den nesten ikke kan måles i kroner og øre, blant unge f.eks. og det er lenge før de åpner Bibelen. (Og så kommer naturligvis Deph inn med noen artige krumspring om katolske prester som misbruker barn og overser innleggets egentlige innhold som så ofte skjer, begynner å komme inn i debattkulturen her gitt.)
Klassisk nettforum. Det speglar også media elles. Mykje kjekkare å skrive om problem enn om positive ting.

G

Gjestemedlem

Gjest
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Som et tankeeksperiment, la oss anta at en offentlig ansatt sykepleier og en privat ansatt ingeniør har like lang utdannelse, jobber like mange timer, og har like bekvemme/ubekvemme arbeidstider. Anta også at arbeidet de gjør "egentlig" er like verdifullt for samfunnet, hvordan det enn skulle måles.

Da gjenstår det fortsatt en ulikhet. Ingeniøren jobber i et firma som har som formål å tjene penger til eierne. Det er godt kjent at forskjellen i produktivitet mellom ingeniører, f eks programmerere, kan være så stor som 10 ganger - altså at de beste er i stand til å gjøre samme jobb på 1/10 av tiden som de dårligste. Hvis vår venn ingeniøren gjør en rask og god jobb, i stedet for å prøve å tenke ut et godt motargument til Espen R på kabelhjørnet, så vil firmaet tjene mer penger og Kjell Inge Røkke bli enda rikere.

Hva er mest "rettferdig" da, å lønne den beste ingeniøren likt med sykepleieren, likt med den trege kollegaen, eller at Røkke deler en passe stor andel av fortjenesten med ingeniøren som gjør jobben? Hvilken lønnsmodell ville være gunstigst for firmaets videre suksess?
Det er helt vanlig at arbeidere i bedrifter som tjener gode penger også får ta del i den verdiskapingen de bidrar til. Gjerne i form av høyere lønn eller andre goder. Det oppleves som urettferdig av dem at eierne skal få hele kaken alene og ikke dele med arbeiderne. Så har du på den annen side offentlig ansatte i serviceyrker og administrasjon der man har kommuner med et vanskelig budgett, og som ofte drives med underskudd eller i beste fall må kutte i tilbudet til befolkningen hvis man skal bruke enda mer av pengene til lønn. Man skal jo ha ordentlig lønn i det offentlig også, for all del. Men den må fastsettes etter helt andre kriterier og mekanismer enn det arbeidere i det private næringsliv gjør. Derfor er årets likelønnsvinkling helt malplassert som streikegrunn.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Jeg har med interesse fulgt denne lærerlønnsdebatten, og en foreløpig konklusjon kan vel oppsummeres slik:

"Jo mindre kunnskap som legges for dagen, jo sterkere mening har debattanten!"

Som oppvokst en en slekt som i generasjoner har vært lærere, kom mine brødre og jeg til den sluttning at dette var en tradisjon som gjerne kunne slutte med foreldregenerasjonen. Når man i dag ser hvordan søskenbarnet som fulgte i "forfedrenes fotefar" har det, er det ingen av oss som angrer. Ikke på noen måte at hun har det ille, men vi har det bare så utrolig mye mer romslig økonomisk og mye større innflytelse over egen arbeidsituasjon.

Lærerne "sliter" litt under det at alle har møtt yrkesgruppen, og alle har sterke meninger om dem. Fastlåste meninger som ble dannet i unge år da man enten trivdes eller mistrvdes på skolen. En dum/vanskelig/overlegen/jævlig- fyll inn med passende utrykk- lærer, ødelegger så utrolig for en hel yrkesgruppe! De negative holdninger disse lærerne skaper i elevene sine vil disse elevene bære med seg hele livet. De flinke elevene, de som har hatt det greit på skolen, de bruker ( ofte ) livet sitt på høyere utdannelse og karriere. Det er gjerne ikke disse som blir politikere. Det er middelhavsfarere som blir politikere, men det er politikere som legger premissene for lærernes hverdag. Og hadde du en trasig skolehverdag er det kanskje forståelig at "nå kan jeg ta igjen!!" Det er ingen tvil om at lærernes anseelse, lønn og arbeidsvilkår har foretatt en glideflukt i spiral nedover de siste 100 år eller så. Mange grunner til dette, og det vil dra tråden helt ut på feil spor å ta den diskusjoene her.

Personlig har jeg for det meste vært velsignet med utrolig motiverte, motiverende, faglig dyktige og inspirerende lærere og vil bare si at en dyktig lærer er verd sin vekt i gull. Den verdi en dyktig lærer skaper i samfunnet med å forme sine elever til flinke kunnskapsrike medborgere har en voldsom verdi for landet! Problemet er å sile ut de som ikke blir gode lærere før de begynner på eller i løpet av utdannelsen. Den som kommer opp med løsningen på dette problemet bør få både "Kongens gull" og St. Olav!!

Når det gjelder trådens opprinnelige tema som er likelønn så har vel diverse undersøkelser vist at vi har det innenfor offentlig sektor. I det private er det kanskje ikke like opplagt, men der "fungerer" systemet med "trynetillegg" og det kan nok slå begge veier hva gjelder kjønnsavhengig lønn. Jeg har en kollega som tidligere jobbet i bank og hun var ganske klar på at hun fikk øket lønnen mer enn mange mannlige kolleger fordi hun gikk i meget korte skjørt, til baksjefens store glede. Lønnsforhandlinger lokalt var på den måten at hun gikk inn på kontoret til sjefen, satte seg på fanget hans og sa at hun måtte ha litt mere lønn fordi "ditt eller datt" kostet SÅ mye, og hun bare måtte.... Når sjefen sa at han måtte "se på det", smilte hun sitt yndigste smil lente seg mot ham slik at puppene trykket mot brystet hans og gav ham et kyss på kinnet, sa tusen takk og visste når hun gikk ut fra kontoret at tillegget var på konto!

Om dette skal rubriseres som kjønnsavhenegig lønnstillegg eller trynetillegg kan nok diskuteres, "riktig" er det vel uansett ikke! Men fagforeningene klager faktisk mest over kjønnsmessige ulikheter i offentlig sektor, så det er kanskje ikke så stort et problem i det private heller?? Og som sagt ER DET kjønnsmessig likelønn i offentlig virksomhet.

Det man kan si til Sykepleieforbundet og andre er vel: Nice try, close but no cigar! Og i politikk er det jo lov "å prøve seg" så jeg gidder ikke bli irritert på dem heller. :D

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Dette er en diskusjon folk aldri kommer til å bli enige om, men en ting er sikkert. Den kommunale sektoren kommer til å slite voldsomt med å rekruttere folk til helse og sosial faglige yrker de nærmeste årene hvis de holder på slik. Jeg er på vei ut så fort jeg får sjansen!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
Håpet er at det vert så stor arbeidsløyse i EU at vi får mykje innvandring av personale som kan ta seg av nokre av dei offentlege tenestane. Men det vert vanskeleg å finne gode lærarar i norskfaget i utlandet....
Vel - blir et helt krise kan vi sikkert kutte ut sidemål uten at landet faller i grus....

Mvh
OMF

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Bør ikke læreryrket premieres med god lønn for å tiltrekke de dyktigste og skape status for yrket? Jeg kan ikke forstå at samfunnet er tjent med noe annet. Dette må da være en av grunnbjelkene for kompetansenivået vi trenger i dette landet. Som noen over her sa, et av problemene til lærerne er at alle "vet" hva yrket innebærer fordi de fleste har gått på skole med lærere (oioioi!). Drosjesjåførlogikk!
Nei, vi sier +100k til lærerne i år (da får jeg mindre barnebidrag også, jippi ;)!!!!!)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Håpet er at det vert så stor arbeidsløyse i EU at vi får mykje innvandring av personale som kan ta seg av nokre av dei offentlege tenestane. Men det vert vanskeleg å finne gode lærarar i norskfaget i utlandet....
Vel - blir et helt krise kan vi sikkert kutte ut sidemål uten at landet faller i grus....

Mvh
OMF
Nå er jeg stor tilhenger av mangfoldet og er sterkt i mot at det alltid er minoritetene som skal beskjæres under grandiosamassenes inntog. MERE SIDEMÅL!!!!! Det er en berikelse hvis man vil berikes.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trondmeg skrev:
Bør ikke læreryrket premieres med god lønn for å tiltrekke de dyktigste og skape status for yrket?
Absolutt og støttes 100%

Tror faktisk folk flest har langt mer sansen for dette argumentet enn å argumentere for at man jobber mye eller likelønnsbløffen!

Mvh
OMF

C

Cyber

Gjest
OMF skrev:
Trondmeg skrev:
Bør ikke læreryrket premieres med god lønn for å tiltrekke de dyktigste og skape status for yrket?
Absolutt og støttes 100%

Tror faktisk folk flest har langt mer sansen for dette argumentet enn å argumentere for at man jobber mye eller likelønnsbløffen!

Mvh
OMF
For meg er det likelønn, at man som lærer lønnes like godt som andre med lang utdannelse og krevende jobb. Og som gjentatt - hvordan tror man at noen gidder å jobbe som et slakt mye av året for 2-3 uker ekstra fri på sommeren (som mange har fra før av i form av avspasering, ihvertfall mange jeg kjenner - og de kan attpåtil velge når de vil ha ferie og slippe å betale 3 x prisen av sydentur fordi de er tvunget til å reise på likt med "alle andre". Er jo en trend at elevene er borte 1-2 uker før og etter alle ferier fordi skolen ikke er så viktig og prisene på turer er mye lavere da.)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Takk for det. Likelønn er så mangt. Jeg har erfaring med at to personer med samme stilling og oppgaver bruker veldig ulik tid for å gjøre det samme. Da ser jeg hvertfall 4 versjoner av likelønn som uansett vil virke urettferdig for den ene. Jeg forstår ikke likelønn og jeg vet ikke hvordan det skal fungere. Derfor mener jeg individuell avlønning er best. Det negative "trynetillegget" kan faktisk være det det samme som at man har personlige egenskaper som kalles samarbeidsevner, kundevennlighet etc som er meget viktige og en forutsetning for ens eksistens og resultater. Likelønn av typen samme betaling for samme tittel og ansiennitet virker mer fordummende, uinspirerende og er egentlig veldig urettferdig.

800k for en dyktig medarbeider kan være verdt pengene, mens 600k for en "motarbeider" i samme stilling kan være veldig dyrt for bedriften. Dette er selvfølgelig lettere å forstå i konkurranseutsatt virksomhet, men alle jobber vi i serviceyrker og har kunder som skal tilfredsstilles. Dessverre er det veldig mange som ikke forstår dette.

P

Parelius

Gjest
OMF skrev:
Trondmeg skrev:
Absolutt og støttes 100%

Mvh
OMF
For det første er ikke politikere av den oppfatning at kunnskap er viktig, og dessforuten er lærere nå mer å anse som omsorgsarbeidere. For det tredje så tror jeg heller ikke at den norske nordmann anser kunnskap som så viktig for å få seg en jobb de kan finansiere sydenturer og grandiosakjøp med.

Det er dystre tider!

Det har kanskje ikke alltid vært stort å være flink i det en gjør, men på mine turer blant landets «glupeste hjerner» overhører jeg nå i eksamenstidene stadig vekk utsagn om at «jeg har ikke fått lest noe særlig»; og det sies nesten med stolthet. Med tanke på at denne lesingen er jobben deres, og vi overfører denne holdningen til yrkeslivet, så spørs det hvordan det er fatt i hodene deres. For ville de med stolthet ha sagt at «jeg har ikke forberedt meg noe særlig til det møtet»? Neppe.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Mvh
OMF
Er usikker på kor lurt det er. Dersom elevane mine skal verte gode offentlege funksjonærar i Oslo og andre fjerne stadar, må dei nesten ha ein viss kjennskap til sidemålet også. Sidemål er også brukt til skrifspråk nordpå, merkeleg nok...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Trondmeg skrev:
Absolutt og støttes 100%

Mvh
OMF
Du veit, det kan fort verte dyrt. Det er mange lærarar, og får dei ei krone kvar, vert det uhyggjeleg dyrt. Då er det billegare å gje overbuljongpakkeassistentane 10% lønsauke....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Takk for det. Likelønn er så mangt. Jeg har erfaring med at to personer med samme stilling og oppgaver bruker veldig ulik tid for å gjøre det samme. Da ser jeg hvertfall 4 versjoner av likelønn som uansett vil virke urettferdig for den ene. Jeg forstår ikke likelønn og jeg vet ikke hvordan det skal fungere. Derfor mener jeg individuell avlønning er best. Det negative "trynetillegget" kan faktisk være det det samme som at man har personlige egenskaper som kalles samarbeidsevner, kundevennlighet etc som er meget viktige og en forutsetning for ens eksistens og resultater. Likelønn av typen samme betaling for samme tittel og ansiennitet virker mer fordummende, uinspirerende og er egentlig veldig urettferdig.

800k for en dyktig medarbeider kan være verdt pengene, mens 600k for en "motarbeider" i samme stilling kan være veldig dyrt for bedriften. Dette er selvfølgelig lettere å forstå i konkurranseutsatt virksomhet, men alle jobber vi i serviceyrker og har kunder som skal tilfredsstilles. Dessverre er det veldig mange som ikke forstår dette.
800 k er ein svimlande sum, tykkjer eg. Skjønar nesten ikkje kva eg skulle brukt dei ekstra 350 til (litt skinnheilag no, det hadde sjølvsagt ført til dyrare hifi....) Men om ein skulle løne meg berre 400 k, og kollegaen min 500 k utan grunngjeving og målbare kriteria, villeg eg verte sur. Og då veit eg ikkje om eg hadde hatt fokuset på jobben i den grad eg har no. Dersom det løner eg meir å vere hifiskribent, er valet enkelt...

C

Cyber

Gjest
Tror vi tenker likt, Arve, jeg krever heller ikke 700 laken i året, men hadde jeg fått et løft på 70-80 tusen så hadde det vært bra og også godt for yrkets anseelse.

Tror forøvrig Parelius er inne på noe viktig, det er mye sløve studenter i sving rundt om. Jeg gikk sammen med lærerstudenter på norsken som hadde tuuuung dysleksi (ingenting negativt ment slik, men er norsklærer det du bør bli da?) og mattestudenter som trengte 7 forsøk på å ikke klare eksamen i matte. Da synes jeg man skal ta et hint og finne noe man er god til og ikke bare drømmeom litt ekstra ferie.

Mange rare skruer var det, blant annet en kæll på 40 som hadde mange gode tips til studietiden - en måtte bare finne ei jente og sette unger på henne i fylla, da fikk man så vanvittig med støtte fra staten, en måtte bare slurpe i seg det en kunne av penger. Ohoi...

Nok om det...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Som dere ser så er 800k og 600k bare eksempler på tall. Det var ikke tallets størrelse som var poenget, men det skjønte vel dere skolegutta ;). Eksemplet fungerer like godt med 300k og 400k.

Jeg tror det skal være mulig å innføre differensierte lønninger også i skoleverket basert på målbare kriterier. Slik det er nå med lik lønn så belønnes jo de udugelige. DET er urettferdig det og kan umulig være motiverende for dere som jeg er sikker på er av de dyktigste i faget! Banna bein. Ikke la snylterne belønnes for å være det.

C

Cyber

Gjest
Jeg skal ikke si at jeg er blant de dyktigste - men jeg mener min innsats sammenlignet med hva jeg ser andre jobber, deres forhold osv... fortjener mer lønn. Og jeg mener det er stor forskjell på å ha en jobb der du er konstant i kontakt med en mengde andre mennesker som du skal ha oversikt og kontroll over, enn å jobbe og kun ha "styr" på seg selv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Hvordan skal en lærer måles da? Trivsel, resultater, eller vilje til å gjøre som reformene og ledelsen vil?

Foreslår at vi måler trivsel en soldag i mai og resultater med motiverte elever fra harmoniske hjem fra Oslo V. Det ville bli bra lønn!

C

Cyber

Gjest
Gjest: Poengterte det for et par sider siden, hva skulle kriterier vært? Skulle observasjon 1 time være det lønna ble målt ut fra? Da ville jeg helst ikke blitt målt i en time med masse ADHD-elever siste time fredag for å si det sånn. Og skulle man sett på klasseledelse, elevers trivsel, støynivå i klassen, oppnåelse av læremål, eller, eller?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Som dere ser så er 800k og 600k bare eksempler på tall. Det var ikke tallets størrelse som var poenget, men det skjønte vel dere skolegutta ;). Eksemplet fungerer like godt med 300k og 400k.

Jeg tror det skal være mulig å innføre differensierte lønninger også i skoleverket basert på målbare kriterier. Slik det er nå med lik lønn så belønnes jo de udugelige. DET er urettferdig det og kan umulig være motiverende for dere som jeg er sikker på er av de dyktigste i faget! Banna bein. Ikke la snylterne belønnes for å være det.
Det gjerast forsøk på dette. KS styrer, og vil at så mykje som råd av løna skal fordelast lokalt. Organisasjonen min meiner dette fører til mindre rettferd. Det kan sjølvsagt diskuterast. Dessutan - korleis skal ein lærar flagge kor dyktig han er? Skal vi sjå på karakterane(i så fall vil eg ha smarte og arbeidssame elevar, og høve til å bøtelegge foreldra dersom ungen deira ikkje strekk til av ein eller annan grunn..)
Eller har nokon ein god ide...

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Jeg skal ikke si at jeg er blant de dyktigste - men jeg mener min innsats sammenlignet med hva jeg ser andre jobber, deres forhold osv... fortjener mer lønn. Og jeg mener det er stor forskjell på å ha en jobb der du er konstant i kontakt med en mengde andre mennesker som du skal ha oversikt og kontroll over, enn å jobbe og kun ha "styr" på seg selv.
Tror dette er ganske typisk.
Du velger hele tiden å sammenligne deg med dem som har det "bedre" enn deg.
Altså de som tjener mer og yter mindre.
Du glemmer helt alle dem som tjener mindre og yter mer, men som ikke har så høy lønn og derfor heller ikke går rundt og snakker om sin egen lønn.
Kjenner meg godt igjen fra egen vennekrets.
Dem som tjener minst snakker sjelden eller aldri om lønn siden de ikke har noe å "skryte" av ::)

C

Cyber

Gjest
Det er ikke snakk om at noen skryter, men ta eksempelet her:

Jeg har en kamerat som gikk 3-årig ingeniør (det jeg og hadde gjort idag skulle jeg valgt på nytt) og kom ut i jobb kjapt.

Jeg og min kone er begge dumme akademikere og har studielån og til sammen 9,5 år på høyskole. 316% mer utdannelse og ca 200% jobbinnsats. Idag tjener han like mye som oss to til sammen(!). Han har 5 uker på sommeren og er 2 uker på skiferie hver februar.

"Ja, men lærerne har gode pensjonsordninger og 2,5 uker avspasering hver sommer." Jeg hadde byttet det uten å blunkte mot et lønnshopp på 400 tusen for å si det slik.

Og i likhet med pahf så vurderer jeg også å ta første toget som går ut av kommunal sektor om ikke det skjer noe denne gang.

"Jamen, tenk på hvor sikker jobben din er da????"

Believe you me, det kommer til å bli nok av lærerjobber om 5 år når den økonomiske pendelen svinger motsatt vei.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/halvparten-av-laererne-slutter-3217438.html

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Gjest skrev:
Hvordan skal en lærer måles da? Trivsel, resultater, eller vilje til å gjøre som reformene og ledelsen vil?

Foreslår at vi måler trivsel en soldag i mai og resultater med motiverte elever fra harmoniske hjem fra Oslo V. Det ville bli bra lønn!
Når jeg leser innlegget ditt oppfatter jeg at du synes dette er tullete og vanskelig. Jeg kan ta feil. Det finnes metoder for å måle forskjellige parametre som trivsel etc. Jeg tror måleparametre kan være sammensatt av flere forhold, f.eks forbedring av resultater, men ikke basert på læreren egen karaktersetting selvfølgelig. Hvis man vil så er dette mulig. Jeg oppfatter at store deler av yrkesgruppen frykter dette. Tidkrevende og vanskeli, men ikke umulig.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Ved å bruke forbedring av resultater måler du mot et resultat som var satt en gang før. Da må vi vite om dette som var satt før er presist nok som utgangspunkt, ellers så blir hele vurderingen feil. Mange store fag har svært skjønnspreget karaktersetting, f.eks norsk og de andre språkfagene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
cybervision_ skrev:
Det er ikke snakk om at noen skryter, men ta eksempelet her:

Jeg har en kamerat som gikk 3-årig ingeniør (det jeg og hadde gjort idag skulle jeg valgt på nytt) og kom ut i jobb kjapt.

Jeg og min kone er begge dumme akademikere og har studielån og til sammen 9,5 år på høyskole. 316% mer utdannelse og ca 200% jobbinnsats. Idag tjener han like mye som oss to til sammen(!). Han har 5 uker på sommeren og er 2 uker på skiferie hver februar.

"Ja, men lærerne har gode pensjonsordninger og 2,5 uker avspasering hver sommer." Jeg hadde byttet det uten å blunkte mot et lønnshopp på 400 tusen for å si det slik.

Og i likhet med pahf så vurderer jeg også å ta første toget som går ut av kommunal sektor om ikke det skjer noe denne gang.

"Jamen, tenk på hvor sikker jobben din er da????"

Believe you me, det kommer til å bli nok av lærerjobber om 5 år når den økonomiske pendelen svinger motsatt vei.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/halvparten-av-laererne-slutter-3217438.html
Foreslår ar du sjekker hva en kommuningeniør tjener - siden det er en relevant sammenlinging...

Jeg går ike rundt og sammenligner min lønn med en fotballspiller ,eiendomsmegler eller "paradise hotel" kjendis som tilsynelatende tjener bedre enn meg og har mindre utdannelse og trolig jobber mindre også!

Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
Trondmeg skrev:

Ikke lett å være uenig med det, på generell basis. Men denne form for «snylting» er vel ikke bare hjemmehørende i de som får sin lønn fra det offentlige? Det høres ut som om det private er så veldig effektiv og rasjonell i sine vurderinger. Sannsynligvis en ideologisk fantasi.

Topp Bunn