Ok, likelønn er ikke om en kvinne i samme stilling som en mann skal få samme lønn, det har de i utgangspunktet. Likelønnskampen handler om at de typiske kvinneyrkene skal nærme seg de typiske mannsdominerte yrkene (politiet burde også fått mer, men det er en annen debatt). Min kone og jeg har begge 3 årig helse og sosial høgskole utdanning og 8 års ansiennitet (barnevernspedagog og vernepleier), vi har begge studielån for vår "gratis" utdanning ca. 150 000 hver. Med 100% stilling har vi en årslønn på ca. 312 000, vi jobber begge som miljøterapeuter, problemet er at det er ikke så mange 100% stillinger innen kommunale boliger. Arbeidet er turnusbasert med mye ugunstige arbeidstider, mye kveld og helg, dette får man selvsagt tilleggsbetaling for, men ikke fortell meg at det er mer ugunstig å jobbe en torsdagskveld enn en søndagsformiddag. Helgetilegget er en vits med 35 kr. ekstra i timen.
Jeg har venner med videregåendeskole, yrkesfagligutdanning, null studielån og en årsinntekt på 400 000 pluss eventuell overtid som det er mer enn nok av om de vil...rettferdig....
Jeg var selvsagt klar over at jeg utdannet meg til et lavtlønnsyrke, men det er litt kjedelig å føle at alle som ikke valgte å ta høgskoleutdanning ligger atskillig bedre ann økonomisk enn det man selv gjør.
Jeg skal ikke klage jeg, hjula går i rundt og jeg har en masse saker som vi/jeg/barna/kona kunne klart oss uten, men den økonomiske bufferen ekspertene mener vi må ha....den er det ikke lett å få spart opp til når alle regningene er betalt.
Jeg har venner med videregåendeskole, yrkesfagligutdanning, null studielån og en årsinntekt på 400 000 pluss eventuell overtid som det er mer enn nok av om de vil...rettferdig....
Jeg var selvsagt klar over at jeg utdannet meg til et lavtlønnsyrke, men det er litt kjedelig å føle at alle som ikke valgte å ta høgskoleutdanning ligger atskillig bedre ann økonomisk enn det man selv gjør.
Jeg skal ikke klage jeg, hjula går i rundt og jeg har en masse saker som vi/jeg/barna/kona kunne klart oss uten, men den økonomiske bufferen ekspertene mener vi må ha....den er det ikke lett å få spart opp til når alle regningene er betalt.