Lidl gir opp i Norge

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
roffe skrev:
Hvis Lidl hadde klart å forene billige varer med en human personalpolitikk så ville det kanskje gått annerledes. Jeg vet det er mange som boikottet Lidl etter medieoppslagene om en personalpolitikk uten sidestykke siden før krigen.
Ondsinnet propaganda og avisender. Lidl har en minst like god personalpolitkk og lønn som de andre butikkjedene.
Hvordan vet du dette?
(kun nysgjerrig,for jeg kjenner ikke fakta) :)
Bernt

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Men så til hovedpoenget: Det er lenge siden Skybert ble et rødt kryss Deph, det er utrolig irriterende med det røde krysset som beveger seg over skjermen hele tiden...
Oops, det kommer ikke frem på min skjerm. Her forsvant han bare plutselig en dag. Skal fikse det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Men så til hovedpoenget: Det er lenge siden Skybert ble et rødt kryss Deph, det er utrolig irriterende med det røde krysset som beveger seg over skjermen hele tiden...
Oops, det kommer ikke frem på min skjerm. Her forsvant han bare plutselig en dag. Skal fikse det.
Du ser den merkelig nok ikke i Opera, men til gjengjeld i IE...

G

Gjestemedlem

Gjest
aloz skrev:
Gjestemedlem skrev:
roffe skrev:
Hvis Lidl hadde klart å forene billige varer med en human personalpolitikk så ville det kanskje gått annerledes. Jeg vet det er mange som boikottet Lidl etter medieoppslagene om en personalpolitikk uten sidestykke siden før krigen.
Ondsinnet propaganda og avisender. Lidl har en minst like god personalpolitkk og lønn som de andre butikkjedene.
Hvordan vet du dette?
(kun nysgjerrig,for jeg kjenner ikke fakta) :)
Bernt
Her f.eks. : http://lokal.lo.no/HKcoop-grorud/index.php?mod=one&id=5795

Har ellers lest at de har et normalt greit forhold til arbeidstakerorganisasjonene og at de ikke oppfører seg mindre ryddig enn andre bedrifter i samme bransje. Kritikken som kom mot dem var stort sett fra tiden før de etablerte seg, og det kan jo hende det var noen misforståelse i begynnelsen på hvordan reglene fungerte. Men det ordnet seg ganske greit.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.099
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ut fra et ønske om et alternativt vareutvalg har i alle fall Lidl i Drøbak vært et friskt alternativ
dessuten god service og en temmelig god grøntavdeling
IMO
Mvh
Leif

O

omholt

Gjest
Kommer ikke til å savne Lidl. Mye av det de solgte smakte enten ingen ting (som en del av grønnsakene) eller de hadde en vond smak. Skjønner godt at de måtte begynne å selge flere norske varer. Må også si meg enig med OMF; Kassesystemet var talentløs. Hvis de i tillegg drev med dårlig personalpolitikk, så er det fint denne kjeden går under.

Synd at REMA kjøpte de opp. Skulle heller hatt inn en annen utlandskjede med gode varer slik at vi kunne fått et større mangfold. Men mangfoldet med Lidls varer kommer jeg aldri til å savne.

G

Gjestemedlem

Gjest
wotg skrev:
Problemet med Norske butikker er at fokuset på utvalg, kvalitet og spesielt ferskvarer er elendig.
Det er jo det som er poenget mitt også. Spesielt at utvalget er for dårlig. Og med Lidl fikk vi større utvalg i dagligvarehandelen. Når vi nå mister dem, mister vi også dette utvalget, og situasjonen for forbukerne er enda mer fortvilende på dette området.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Du ser den merkelig nok ikke i Opera, men til gjengjeld i IE...
Den skal være borte nå, selv for IEmisbrukere.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Espen R skrev:
En kompis av meg jobber for norgesgruppen. Han sier at Reitan har et logistikksystem som bare er til å ta av seg hatten for.
Det stemmer sikkert. Dessverre. Hvis Helgø og Idsøe (i Stavanter) og andre som selger kvalitetsmant hadde hatt den beste logistikken så hadde Norge vært et bedre land å bo i. Jeg bryr meg ikke så mye om matvarene koster 20% fra eller til. Det blir allikevel en parantes ved siden av hus, bil, barnehage, fritids - og andre fritidsaktiviteter for ungene.

Livet er for kort til å kose seg med Grandiosa.

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Synd at REMA kjøpte de opp. Skulle heller hatt inn en annen utlandskjede med gode varer slik at vi kunne fått et større mangfold.
Ja her er vi enige. Hadde vi fått inn Tesco, M&S, Carrefour, Albert Hein eller lignende med fullt sortiment var lykken fullkommen og jeg hadde aldri noensinne satt mine ben i en Rema 1000 butikk igjen.

Men slikt er jo forbudt i Norge. Her er det 400%+ straffetoll på mat som ikke eies av den norske mafiaen.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Gjestemedlem skrev:
wotg skrev:
Problemet med Norske butikker er at fokuset på utvalg, kvalitet og spesielt ferskvarer er elendig.
Det er jo det som er poenget mitt også. Spesielt at utvalget er for dårlig. Og med Lidl fikk vi større utvalg i dagligvarehandelen. Når vi nå mister dem, mister vi også dette utvalget, og situasjonen for forbukerne er enda mer fortvilende på dette området.
Lidl bidro ikke noe til mangfoldet i dagligvarebransjen, en billig butikk fra eller til gjør ingen forskjell.
Vi trenger private butikker som spesieliserer seg i Frukt og grønt, kjøtt, fisk, delikatesse, bakevarer, ost osv.
Det er jo det man setter pris på hver gang man er på ferie, de små spesialistbutikkene som virkelig kan sitt fag og skjønner at god kundeservice er alfa og omega.
Her i Norge så er det jo kun i området jeg bor man er så heldig å ha reelle alternativer til de store kjedene, men også her er det mye å gå på. En skikkelig slakter og fiskebutikk hadde vert ønskelig.
Jeg skulle også virkelig ønske at private butikker fikk konkurrere med vinmonopolet slik at vi kjennere kunne fått tak i sære singelmalter, årggangscognac og sær itailensk hvitvin fra mt. Etna osv :)

G

Gjestemedlem

Gjest
wotg skrev:
Lidl bidro ikke noe til mangfoldet i dagligvarebransjen, en billig butikk fra eller til gjør ingen forskjell.
Jo det var faktisk en stor forskjell. De hadde et helt eget sortiment med varer som man ikke fant i de andre butikkene. Det var IKKE bare en billigbutikk med de samme varene som alle de andre, selv om de etterhvert tok inn endel av de norske kjedeligvarene i tillegg.

Så det forsvinner mange flere merker fra det norske markedet enn om Rema eller Rimi hadde forsvunnet. Det hadde knapt vært merkbart på mangfoldet siden nabobutikken har nøyaktig de samme varene.

S

Slubbert

Gjest
Undervurder aldri norsk nasjonalisme. Nordmenn er seg selv nok.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Naturligvis. Vi er jo de snilleste og klokeste og mest altruistiske i klassen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Enda et eksempel på at konkurranse gjør tilbudene/tilbyderene like.

O

OivindJ

Gjest
Dessværre ofte slik. Forbrukerne er jo ikke helt uten skyld i det de heller.

B

Back_Door

Gjest
OivindJ skrev:
Dessværre ofte slik. Forbrukerne er jo ikke helt uten skyld i det de heller.
Vi får vel de butikker vi fortjener? Akkurat som med politikere..

O

OivindJ

Gjest
Karma skrev:
Vi får vel de butikker vi fortjener?
I grunn ja.

I et relativt fritt marked står jo forbrukeren fritt til å la være å kjøpe akkurat det samme rælet som naboen (Før "alt" blir "likt" vel å merke).

Dessværre lar altfor mange, helt ukritisk, reklamen bestemme for dem.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Ja faen, blir alltid så frustrert når jeg kommer nedover kontinentet og ser hvor elendig utvalget er der sammenlignet med det norske. Du vil vel tilbake til samvirkelag-monopol og matrasjoner fra staten?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Nedover i Europa er markedene store nok til at det er plass for nisjer. En nisje må være stor nok til at det lønner seg å drive butikk i den, eller blir det jo ikke noe av.... I det lille norske markedet er det for lite lønnsomt å operere i slike nisjer, og for å få mangfold må vi ty til off reguleringer. NRK monopolet er en garantist for mangfold i eteren.

Vil minne om hva som skjedde med TV når NRK-monopolet ble oppløst. Høyres slagord "Mangfold i eteren" ble grundig gjort til skamme. Det ble enfold. Amerikansk såpe over det hele.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Jeg kommer til å savne Lidl. Spesielt på tørrvarer og hermetikk. Der holder produktene veldig høy kvalitet. Også kommer jeg til å savne snacks avdelingenen. Det er annet en Freia.......

Eirik

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.169
Torget vurderinger
4
Da Lidl varslet sin ankomst til det norske markedet snakket de fleste av mine konkurrenter med skrekk om et potensielt prisfall i markedet. Jeg så på det med glede.

Grunnen er selvsagt at det mest typiske for det norske dagligvaremarkedet utover at det er et sterkt modnet marked med sterk konkurranse, er at konkurransen foregår nær utelukkende på pris. Resultatet er at det finnes nesten ingen forskjell, hverken på pris eller kvalitet, mellom lavpriskjedene, supermarkedene, de store hypermarkedene eller de små lokale superettene. De er alle like. Man får ikke veldig mye billigere varer om man går i en enfoldig trist Rema-butikk og man får ikke veldig mye bedre utvalg eller kvalitet om man går i en ICA Super, COOP Mega, eller Meny. Norske forbrukere og den jævla "handlekurven" til avisene har blikket kun på prislappen og får kvalitet og utvalg deretter. Jeg opplever tilmed å betale høyere pris på enkelte tørrvarer på Rimi enn hos ICA Maxi, som skal være ICA sine store kvalitetsbutikker. Helt bakvendt!

En egen historie er utvalget. Selvom Meny kan ha 2-3 ganger så mange varelinjer, altså et vesentlig større utvalg, så er det ikke nødvendigvis 2-3 ganger bedre utvalg. Mesteparten av varelinjene er likevel fra NorgesGruppen sitt sortiment så de fleste varelinjene altså vil de ha felles i alle NorgesGruppen sine butikker. Det norske landbruksproteksjonismen er heller ikke til hjelp. En annen ting er butikkenes evne til kvalitet. Vi har jo nettopp hatt en frustrasjonstråd om elendig kvalitet i fiskediskene. Butikkene slipper unna med altfor dårlig kvalitet i ferskvarediskene.

Jeg hadde virkelig håpet Lidl skulle bidra til større strekk i dagligvaremarkedet. At de skulle vise forbrukerne hva virkelig fokus på billige varer kunne gjøre (slik de er kjent for de fleste steder i Europa). Da ville man øke priselastisiteten hos dagligvareforbrukere slik at de etterhvert ville bli mer betalingsvillige for kvalitet. Kreve virkelig lav pris på varer hvor kvaliteten ikke er veldig sprikende / avgjørende og til gjengjeld kreve virkelig bra kvalitet og service når man handler varer hvor kvaliteten er mindre gitt og mer avgjørende...som fx. ferskvarer. En virkelig billig lavpriskjede ville altså kunne bidra til å tvinge frem bedre kvalitet i den andre enden av skalaen.

Hva skjedde? Jo, de ble hverken fugl eller fisk. Ikke billig nok til å bli en trussel og ikke bra nok til bli et kvalitetsalternativ. Den største tabben de gjorde var nok imidlertid at de ikke innså, før det var for sent, at kampen i norsk dagligvare bransje i virkeligheten skjer på eiendomsmarkedet. Det dreier seg om de mest attraktive plasseringen, å blokkere eiendommer for konkurrentene, å få kommunalt gjennomslag for bruksendringer, utleie til franchisetagere etc.

En siste ting kan sies om Lidl, - de er et helvete å forhandle med...

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
NRK monopolet er en garantist for mangfold i eteren.
Lei for å si det, men statens mediemonopol og den statskontrollerte meningsdannelsen kommer neppe tilbake. Hvis du vil oppleve den i dag foreslår jeg Nord-Korea eller Filmavisen. Om du vil hengi deg til neoluddismen så skal ikke jeg stoppe deg, men ikke prøv å tving meg til det samme.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Nedover i Europa er markedene store nok til at det er plass for nisjer. En nisje må være stor nok til at det lønner seg å drive butikk i den, eller blir det jo ikke noe av.... I det lille norske markedet er det for lite lønnsomt å operere i slike nisjer, og for å få mangfold må vi ty til off reguleringer. NRK monopolet er en garantist for mangfold i eteren.

Vil minne om hva som skjedde med TV når NRK-monopolet ble oppløst. Høyres slagord "Mangfold i eteren" ble grundig gjort til skamme. Det ble enfold. Amerikansk såpe over det hele.
Denne karen kan nok hjelpe deg Gjest. Mangfold i døden.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
29.258
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Når Lidl gir seg i Norge sier det mest om nordmenn, vi er redde for å kjøpe produkter vi ikke har prøvd før, og ennå mer redde for merker vi aldri har hørt om. Synes Lidl hadde enkelte produkter som jeg virkelig kommer til å savne etter dette, tviler på Rema 1000 tar inn Gyroskjøtt osv.
Synes dette her er virkelig noe vi burde ta opp i debatter, nordmenn som tror at alt de ikke har prøvd er billig drit, og da helst proppet med pest og virus i seg.. Skammer meg over å være norsk noen ganger..

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vel, jeg gidder ikke gråte for at en diger kjede ikke klarte å etablere seg i Norge. De viste ingen åpenbar vilje til å tilpasse seg norske forhold. Var det noen som trodde at nordmenn flest bare skulle bytte varemerker over natten? De har vist dårlig evne til markedstilpasning, og da er det rett og slett "survival of the fittest" som gjelder.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
En siste ting kan sies om Lidl, - de er et helvete å forhandle med...
Har du erfaring??

Lidl på Kalbakken åpnet for noen måneder siden, og er den dårligst organiserte matvarebutikken jeg noensinne har besøkt.
I dag måtte jeg påta meg å leke ansatt, og sette inn i kjøleracket ost og kjøttdeig som lå slengt rundt på gulvet sammen med tompapp, og som alle kunder fra flere kulturer friskt tråkket rundt i uten å registrere vesentlig.
Ikke desto mindre har Lidl i perioder et utvalg som inspirerer til nysgjerrighet - men du kan ikke komme tilbake og forvente å finne det du satte pris på ved forrige handlerunde....
Likevel blir et alternativ til den norske kjøpmannstanden nok en gang borte - en kjøpmannstand som vi har sørget for å gjøre til de nyrikeste i dette landet de siste tiårene.
Det er et tankekors, men ikke fordi Lidl er helgener i markedet - kanskje snarere motsatt.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Thank God..............

G

Gjestemedlem

Gjest
En riktig god analyse av Trane lenger oppe.

HoJ skrev:
Når Lidl gir seg i Norge sier det mest om nordmenn, vi er redde for å kjøpe produkter vi ikke har prøvd før, og ennå mer redde for merker vi aldri har hørt om. Synes Lidl hadde enkelte produkter som jeg virkelig kommer til å savne etter dette, tviler på Rema 1000 tar inn Gyroskjøtt osv.
Ja her ligger vel mye av problemet. Nordmenn flest er svært redde for å spise noe nytt. Det skal være mors kjøttkaker og hvis de ikke får det samme til middag på lørdagen som de har hatt de siste 20 årene så blir de snurt og misfornøyd. Våger de deg på restaurant så er det gunn biff med gulsaus eller noen av de kjente rettene hjemmefra som de våger seg på. Aldri noe nytt og spennede. Denne ensrettingen gjelder jo selvsagt ikke alle, men er et karaktertrekk ved veldig mange.

Det er faktisk så ille at Rema 1000 lenge reklamerte med at de kun hadde to sorter epler i butikken, røde og grønne. Og at noe mer enn dette kun var ytters forvirrende, fordyrende og unødvendig og altfor komlisert for en ekte nordmann.

Synes dette her er virkelig noe vi burde ta opp i debatter, nordmenn som tror at alt de ikke har prøvd er billig drit, og da helst proppet med pest og virus i seg.. Skammer meg over å være norsk noen ganger..
Ja man ser det samme her. Men jeg må jo samtidig berømme landbruksmafiaen som har kjøpt seg en vellykket reklamekampanje mot utnelands konkurranse her. Man har innbilt folk at hvis man ikke kjøper deres produkter så blir man utsatt for salmonella, e-coli, giftige kjemikalier og tilsetningsstoffer og jentelus.

Ingenting er lettere å spille på i norge enn Nordmenns overlegenhet til omverdenen. Litt smigring med nasjonalfølelsen er alt som skal til for å lure en godtroende luenisse. Forsåvidt ikke et utelukkende norsk fenomen, men andre land som er mest kjent for dette som Frankrike har jo vittelig et kjøkken og en matkultur de virkelig kan være stolte av. Det frossenpizzaspisende potetfolket med angst for noe nytt eller anderledes her oppe er lite å være bekjent av.

Det er bedringer på gang dog, og tilbudet i byene er bra for dem som bor der. Resturanter og småbutikker fra andre verdenshjørner redder litt av situasjonen der. Og matkultur og matprogrammer på TV er blitt noen mer enn bare Ingrid Eapelid (ingen kritikk av henne dog. hun er en stor kokk), og det truste norske frossenkjøkken.

Nordmenn er også svært merkelojale når det kommer til matvarer. Har de føst funnet et knekkebrød, en øl eller en ost de liker ser de ingen grunn til å kjøpe noe annet eller prøve noe annet. Det krever omfattende reklamekampanjer med lokking og luring for å få dem til å terte en nytt produkt. Og selv om dette skulle være bedre, glemmes dette fort og gamle vaner tar over handlerefleksen. Hadde personer her på hifisentralen vært like merkelojale og lite villig til å skaffe seg nye erfaringer hadde de meget raskt blitt flagget som useriøse forutinntatte raringer som det ikke er mye verdt å lytte til i en seriøs diskusjon om HiFi.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Tja, det kan godt være at noen er redde for det som er nytt, men det nye jeg prøvde fra Lidl hadde fint lite "mersmak". Snopet var (om mulig...) ennå mer syntetisk på smak enn det jeg har prøvd før. Kjøtt fikk jeg billigere andre steder. Fersk fisk hadde de ikke. Melk og brød var som i de andre butikkene. Pålegget jeg prøvde var tamt på smak, selv sjokoladepålegget smakte kjedelig (!), og det trodde jeg var umulig... Hermetikk bruker jeg lite av, bortsett fra tunfisk og makrell i tomat, og makrell i tomat fra Lidl er en ting man kjøper kun en gang. Det smakte.., det smakte.., ja hva i all verden smakte det? Tran i tomatfarget saus?

Jeg så altså ingen grunn til å handle kolonial på Lidl. Jeg prøvde mange nye ting, men fant ingen verdens ting av interesse. Prisen var heller ikke lavere enn i de øvrige butikkene, så at Lidl kunne holde på så lenge, er ganske underlig. Jeg skammer meg overhodet ikke over å ha valgt vekk Lidl, og om kjeden nå legger inn årene, er det i alle fall ikke noe for nordmenn å skamme seg over... ::)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Slutt på godt billig øl, tysk salami og god chiabatta da.
Kolonialmajorens udugelige fenriker klarer nok å gjøre verden litt kjedeligere denne gangen også.
Av nysgjerrighet; hvilket godt øl hadde de på Lidl? (Bortsett fra Mack ;D )

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Kvar skal eg no finne desse gode, hermetiske sylta paprikaglasa som er så gode til bacalauen?
Jeg anbefaler fersk paprika, men du kan sprite opp gryta di med litt jalapenos. ;)

Smak og behag, ikke sant? :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Kvar skal eg no finne desse gode, hermetiske sylta paprikaglasa som er så gode til bacalauen?
De er hermetiserte og holder seg nok i mange år. Anbfaler at du kjøper restopplaget og setter de i matboden. Jeg er forøvrig enig med at de er riktig så gode i gryter. Grillet og avskinnet og deretter nedlagt.

Grillet og nedlagt paprika gir en helt anderledes smak enn fersk paprika som der forslås lenger nede.

S

svk

Gjest
Espen R skrev:
Og selger til Rema 1000. Det har aldri tidligere hendt at Lidl har gitt opp i et marked hvor de har etablert seg. Norge er i en særstilling.

Vi heiv ut svenske-isen og vi heiv ut Lidl! ;D
men hvor skal jeg da kjøpe fløtegratinertepoteter?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
De er hermetiserte og holder seg nok i mange år. Anbfaler at du kjøper restopplaget og setter de i matboden. Jeg er forøvrig enig med at de er riktig så gode i gryter. Grillet og avskinnet og deretter nedlagt.

Grillet og nedlagt paprika gir en helt anderledes smak enn fersk paprika som der forslås lenger nede.
Køyrer til Nordfjordeid med ein gong for å fylgje rådet ditt. Fersk paprika er noko heilt anna, som du seier.

S

svk

Gjest
Valentino skrev:
Årsaken til at Lidl selger er at Valentino kun har handlet øl, chiabatta og salami...
Jeg burde vært hyppigere i frukt og grønt-avdelingen. Den holdt svært god standard her.
har nå hatt en perode der jeg har handlet nesten alt på lidl..det eneste jeg ikke finner på lidl er div baketing..,bakepulver etc

men brødet er bra ,mye bra i frukt\grønt, billige egg,, brusen\vannet er bra pølse,biff,bacon,drikkeyougert er jo kanon

billig dass\tørkepaper,, mye bra og billige såper etc

ølet ja,,,har sansen for disse 0.5 brune lange glassflaskene,,står 3 i kjøleskapet nå ::)

jeg er en av de som kommer til og savne lidl
..ska der idag og handle :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
NRK monopolet er en garantist for mangfold i eteren.
Lei for å si det, men statens mediemonopol og den statskontrollerte meningsdannelsen kommer neppe tilbake. Hvis du vil oppleve den i dag foreslår jeg Nord-Korea eller Filmavisen. Om du vil hengi deg til neoluddismen så skal ikke jeg stoppe deg, men ikke prøv å tving meg til det samme.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet.
Den statskontrollerte meningsdannelsen? Vet ikke det. I dag har vi en pengekontrollert meningsdannelse. Den som har penger kan påvirke jfr Schibstedt*, Berlusconi eller Murdoch. Tror jeg foretrekker statsmonopol (politikerstyrt) fremfor disse to karene. Så går det bare fire år før vi kan bytte de...

*
Schibsted ASA eier innen norsk presse og fjernsyn:
Adresseavisen ASA (33,3 %)
Aftenposten AS (100 %)
Asker og Bærums Budstikke ASA (10,1 %)
Bergens Tidende AS (24,4 %)
Fædrelandsvennen AS (25 %)
Harstad Tidende-gruppen AS (49,3 %)
Schibsted Print Media AS (100 %)
Stavanger Aftenblad ASA (31,5 %)
Verdens Gang AS (100 %)
Rubicon TV (100% gjennom Metronome Film og Television AB)
Andre selskaper som eies av Schibsted:
Schibsted Søk AS (Sesam.no) (100 %)
E24.no (100%, gjennom Aftenposten (60%) og VG (40%))
Basefarm AS (73.5 %)
Aspiro AS (42,9 %)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
Ja faen, blir alltid så frustrert når jeg kommer nedover kontinentet og ser hvor elendig utvalget er der sammenlignet med det norske. Du vil vel tilbake til samvirkelag-monopol og matrasjoner fra staten?
Spørsmålet ja, vel -dette er mere som insuinasjon å betrakte.

Lær deg litt markedsteori. Da vil du forstå hvorfor markedet ikke fungerer som du tror. Jeg prøvde med en kort forklaring, men den gikk visst hus forbi...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.239
Trane skrev:
Hva skjedde? Jo, de ble hverken fugl eller fisk. Ikke billig nok til å bli en trussel og ikke bra nok til bli et kvalitetsalternativ. Den største tabben de gjorde var nok imidlertid at de ikke innså, før det var for sent, at kampen i norsk dagligvare bransje i virkeligheten skjer på eiendomsmarkedet. Det dreier seg om de mest attraktive plasseringen, å blokkere eiendommer for konkurrentene, å få kommunalt gjennomslag for bruksendringer, utleie til franchisetagere etc.
Dette henger ikke på greip. Lidl som moderselskap har knyttet til seg noen av de beste menneskene innen rådgivning, økonomi, markedstilpassning osv. De ha byttet ut sjefene i Norge flere ganger. De norske sjefene har fått opplæring hos Lidl i butikkdrift.
Da stiller jeg meg spørsmålet, hvorfor er det sånn at alle disse menneskene ikke skjønner noe om dagligvarehandel i Norge, som du skjønner? Det overordnede målet er jo alltid å få "butikk" ut av butikken.

Kundene valgte bort Lidl.

Topp Bunn