topline skrev:
Fullt mulig å kutte alle overføringer der. Blir ikke mange bøndene igjen da, men vi kan importere mat fra utlandet. Hvorfor beholde landbruket i Norge da?
Noen argumenter er:
Være selvforsynt med mat
Jeg ser ikke selvberging som noe poeng i det hele tatt når man kan handle med omverdenen i stedet. Vi selger filsk og sjømat til hele verden, og vi bør på samme måten importere annen mat fra hele verden.
Bevare befolkningen i bygdenorge
Man kan gjerne subsisidere distrikter, bønder og landbruk. Men det jeg ikke liker er tollmurene som hindrer import.
Holde kulturlandskapet i hevd
Betal gjerne penger til bøndene som i dag for å pynte litt for turistene.. men dette er ingen motsetning til å fjerne tollmurene for landbruksprodukter.
Ha kontroll på produksjonen av mat (hva tilsettes etc)
Man skal ha de samme regler for det som selges. Hvor det er produsert er likegyldig. Det er ingen verdens ting annet enn billig propaganda som tisier at ikke importert mat er like god og sunn som hjemlig produsert. EU har et godt og strengt regelverk på det meste av landbruksprodukter, og mye av kjøtt og slikt som importeres andre stdere fra er rent økologisk. Det er en myte at norsk mat på noen måte er sunnere eller mindre giftig enn importert mat.
Det er kanskje rundt 50.000 bønder i Norge i dag (en stund siden jeg fulgte med på tallene). Mange av disse bor på steder ingen skulle tru at nokon kunne bu, og har en snittalder som gjør det vanskelig med omstilling.
Jojo. men det rettferdiggjør ikke at de andre 4.950.000 nordmennene skal betale dobbel pris for maten. Send gjerne penger til Guttorn i Uren Luren slik at han kan dyreke sine mandelpoteter og strigle sine geiter, men la ikke det hindre butikkene og også selge biff fra Argentina og kylling fra Bresse.
Jeg hører med til dem som mener at vi bør "koste" på oss et landbruk i Norge, ut fra de grunnene som er skissert ovenfor. Jeg tror ikke vi er tjent med avfolking av bygdene, eller være avhengig av importert mat. Det kan fungere bra i dag - men ingen kan spå om framtiden.
Nei det kan være like viktig i fremtiden å ha gode solide handelsforbindelser som det er å satse på selvberging til enhvær pris.
Det som imidlertid er sikkert er at om landbruket reduseres så kraftig som det ville blitt i et fritt marked, så vil det ikke være mulig å få det på bena igjen om behovet skulle komme en gang i framtiden.
Så trenger vi vel heller ikke så mange av dem. De store brukene som produserer volumet som kan bli nødvendig hvsi skremselspropagandaen slår til, vil nok bestå. Men om ikke der er liv laga for Guttorm å leve av 8 kyr i et fjøs på landet.. så vil ikke dette volumet utgjøre noen forskjell i det hele tatt. Vi klarer alltid å omstille oss hvis det blir behov for det.
Personlig syns jeg det er mye annet å fokusere på enn akkurat biff prisene.
Hifi f.eks.. ;D
Jo men hadde du vært like fornøyd om det var en tilsvarende toll på hifi som på biff da. Det ville jo også sikret norske produsenter? Hvorfor er det bare bøndene som skal skjemes.. hvorfor ikke elektronikkprodusenter i distriktene også? Mange grupper som kunne tenkt seg dette ja.
Det er mange topp produkter i norsk landbruk, og jeg er helt overbevist om at norsk landbruk vil klare seg godt selv om de ikke skulle være like skjermet mot konkurranse som i dag. Når man ser på hvor inngrodde nordmenn er i sine matvaner og hvor vanskelig det er å introdusere et nytt produkt, så tror jeg de fleste av bøndene har lite å frykte.
Men for all del, det er egentlig ikke noe stor og viktig sak for meg. Og skal jeg sammenligne norske butikker med dem her nede som jeg er nå i Tyrkia f.eks. så har vi et like godt utvalg hjemme, og import er ikke noe rimelig her heller. Så jeg skal ikke svartmale situasjonen i Norge på noen måte. Men jeg skulle ønske at hensynet til forbrukerene ble satt litt høyere enn hensynet til bondeorganisasjonene og landbrukskartellene hjemme.