Lidl gir opp i Norge

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.234
Gjestemedlem skrev:
Ser ut til at matvareprisene kan øke drasiske hvis AP får det som de vil. De ønsker å legge ekstra 11% MVA på matvarer, og argumenterer få fint med at denne "manglende" avgiften er en subsidiering av mat.. man må være rimelig politisk indoktrinert for å kjøpe denne begrunnelsen i allefall.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/29/530903.html

Norge har allerede har noen av verdens absolutt høyeste matvarepriser, og verre kan det bli. Hvis SP svelger denne kan det bli det siste vi ser til dem på stortinget med det første vil jeg tippe.
Det begrunnes jo med at rike og velstående som deg Gjestemedlem, kan se til å betale "full pris" for maten. Da er det mere sosialt rettferdig å øke minstefradraget. Sies det..

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ser ut til at matvareprisene kan øke drasiske hvis AP får det som de vil. De ønsker å legge ekstra 11% MVA på matvarer, og argumenterer få fint med at denne "manglende" avgiften er en subsidiering av mat.. man må være rimelig politisk indoktrinert for å kjøpe denne begrunnelsen i allefall.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/29/530903.html

Norge har allerede har noen av verdens absolutt høyeste matvarepriser, og verre kan det bli. Hvis SP svelger denne kan det bli det siste vi ser til dem på stortinget med det første vil jeg tippe.
Det begrunnes jo med at rike og velstående som deg Gjestemedlem, kan se til å betale "full pris" for maten. Da er det mere sosialt rettferdig å øke minstefradraget. Sies det..
Sorry, jeg slettet innlegget her og laget en egen tråd i stedet.

G

Gjestemedlem

Gjest

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.234
Gjestemedlem skrev:
De har også mye god mørk sjokolade for dem som setter pris på dette.
Man klager over varene i Norge. Sitter nå og koser meg med Mindes Jubileumsblanding, med ekstra mye mørk sjokolade. Norsk sjokolade holder høy standard. Jo større matkonsern, jo dårligere er det. F.eks Hersey, Mars, Nestle', Kraft Foods, smaker jo bare smør og fett.
Grunnleggeren av Freia, Johan Throne Holst, satte sin ære i at lave sjokalde av høyeste kvalitet og gjøre god forretning. Kraft Foods filosofi er at lave sjokalode av den høyeste kvalitet og gjøre god forretning.

Simen Sætre "Den lille stygge sjokoladeboka":

For eksempel skriver Sætre godt og interessant om de tidlige sjokoladefabrikantenes etiske og sosiale engasjement. Johan Throne Holst, grunnleggeren av Freia, hadde et samfunnsengasjement som ikke ligner på dagens kapitalister. Freia var den første fabrikken som fikk bedriftslege, bedriften bygde arbeiderboliger, bidro til forskning og til kultur. At Freia-eieren gjorde dette ut fra egen bevissthet er sannsynlig, selv om han også ønsket å bygge et felleskap mellom samfunnsklassene i en periode hvor klassemotsetningene var svært tydelige. Tilsvarende samfunnsengasjement var tilstede hos eierne av Cadbury i England, som var kvekere. Den franske sjokoladeprodusenten Emile Menier var sågar inspirert av den utopiske sosialisten Saint-Simon. Sætre viser på grundig vis hvordan de gamle idealene er visnet hen på veien mot sterkere markedskonsentrasjon og hardere kamp om profittene.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.456
Torget vurderinger
2
Når skal Lidl avvikle ?
Har aldri vært på Lidl. Må helt til Sarp for å finne de. Langt for en salamipølse, hvis det er det som er det beste de har.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:
De har også mye god mørk sjokolade for dem som setter pris på dette.
Man klager over varene i Norge. Sitter nå og koser meg med Mindes Jubileumsblanding, med ekstra mye mørk sjokolade. Norsk sjokolade holder høy standard. Jo større matkonsern, jo dårligere er det. F.eks Hersey, Mars, Nestle', Kraft Foods, smaker jo bare smør og fett.
Grunnleggeren av Freia, Johan Throne Holst, satte sin ære i at lave sjokalde av høyeste kvalitet og gjøre god forretning. Kraft Foods filosofi er at lave sjokalode av den høyeste kvalitet og gjøre god forretning.
Ha sjokoladene til Nestle og Kraft er ikk emye å skryte av, og så melkesjokolade er ikke norske produkter ille i det hele tatt. Men brunarget melkefett har jo lite med sjokolade å gjøre i det hele tatt. Jeg snakker om mørk sjokolade med 50-80+% kakao.

Produktene som Lidl selger til 15 kroner:

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lidl er slett ikkje verst på denne måten. Men eg trur det er nettopp dette forsøket på å skape alternativ som tek knekken på dei her i landet. Og så kostar det sjølvsagt å halde eit norsk alternativ innan generelle meieri og grønsaker/frukt. Her konkurrerar dei også med dei norske, som ikkje har behov for å tilby chorizo, hermetisk paprika og den gode sjokoladen.
Nordmenn generelt vil ha kjøtdeig. På tilbod. Og så treng dei dopapir.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.234
Mere ubehagelige meldinger om Lidl. Ikke bare ansatte blir overvåket, kundene også.

Filmet kundene mens de tastet inn bankkort-kodene.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1369132.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore

Kanskje denne tyske familien ikke har nok med sine 85 milliarder kroner, de ser etter nye "inntektsmuligheter" ? ;D

..og Lidl ønsket dessuten å avsløre de ansattes privatliv. Støtter man en slik kolonialbutikk?

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
..og Lidl ønsket dessuten å avsløre de ansattes privatliv. Støtter man en slik kolonialbutikk?
Hva som har skjedd i en butikk i Tyskland eller på Sri Lanka for den sags skyld er jo helt uvesentlig for hva og hvor man handler her hjemme.

Norskeide lakseselskaper i Chlie pumper fisken full i antibiotika og annen dritt i mengder som ikke er tillatt som menenskeføde i 1/100 del av konsentrasjonen i andre land.

Slutter du å handle mat fra Norske selskaper som er eid av samme eiere av den grunn? Eller kanskje boykotter TV2 hvis Arne Hjeltnes dukker opp på skjermen siden han jobber for denne gjengen?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.234
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Hva som har skjedd i en butikk i Tyskland eller på Sri Lanka for den sags skyld er jo helt uvesentlig for hva og hvor man handler her hjemme.

Norskeide lakseselskaper i Chlie pumper fisken full i antibiotika og annen dritt i mengder som ikke er tillatt som menenskeføde i 1/100 del av konsentrasjonen i andre land.

Slutter du å handle mat fra Norske selskaper som er eid av samme eiere av den grunn? Eller kanskje boykotter TV2 hvis Arne Hjeltnes dukker opp på skjermen siden han jobber for denne gjengen?
Den ene dårlige handlingen rettferdiggjøres ikke mere av en annen dårlig handling.
At det er mye dritt både her og der, det er helt sikkert. Men vi burde ikke handle med dem som driver butikk på en uetisk måte. Det være seg ansatte, miljø, økonomi og andre ting. For dette vil til syvende og sist ramme oss selv. Bare at vi ser det ikke i et begrenset tidsperspektiv.

Heldigvis blåser vinden nå i ei retning hvor det settes søkelys på dette. f.eks. forbrukerinspektørene på NRK1.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde kanskje hatt en smule relevans hvis det var forhold i Norge man snakket om. Men hva andre butikker driver med andre plasser i verden er kun av akademisk interesse.

Lidl var det mest nyskapende som har dukket opp i norsk dagligvarehandel på mange mange år. Trist at de skal slutte og at butikkene skal nedgraderes til Rema.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.234
Her er jeg dypt uenig med deg, Gjestemedlem. Hva bedriftene gjør andre steder i verden er av absolutt betydning. Det ville være det samme som å si at selv om snekkerfirma K.M. Olsen driver på en uetisk måte i min nabokommune, det burde ikke påvirke min beslutning om eventuelt å benytte firmaet så lenge de drivr rent i min kommune. Dette blir feil.
Om det er land eller strand det er snakk om, spiller ingen rolle. Det er kun snakk om å ha perspektiv på tingene. Verden går definitivt mot å bli ETT marked.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Her er jeg dypt uenig med deg, Gjestemedlem. Hva bedriftene gjør andre steder i verden er av absolutt betydning. Det ville være det samme som å si at selv om snekkerfirma K.M. Olsen driver på en uetisk måte i min nabokommune, det burde ikke påvirke min beslutning om eventuelt å benytte firmaet så lenge de drivr rent i min kommune. Dette blir feil.
Om det er land eller strand det er snakk om, spiller ingen rolle. Det er kun snakk om å ha perspektiv på tingene. Verden går definitivt mot å bli ETT marked.
Problemet er at Norske forbrukere skal skjermes mot dette markedet ved å tvinges til å kun handle norskeide produkter. Så lenge denne proteksjonismen eksisterer så gir det heller ingen mening å henge seg opp i smådtaljer som skjer i andre land. Når vi får ETT marked er det på tide å ta slike hensyn. Slik det er i dag får vi ta til takke med det lille vi får kloa i av internasjonale matvareprodukter. En boykott av den norske landbruksmafiaen ville gitt mer mening enn dette.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.234
OK. Du har klargjort ditt syn, jeg har klargjort mitt. (ang. Gjestemedlems siste innlegg)

For min del stopper jeg her. :)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
topline skrev:
Det er mye som er for dyrt i Norge....mat, alkohol, tobakk ++

Men for dyrt i forhold til hva da?
I forhold til det maten ville kostet hvis ikke de statlige tollmurene på flere hundre prosent var der.
Det er et poeng å ikke betale mer enn nødvendig.

Men se på skatten vi betaler, mange syns vi betaler for mye. Ok, den kan lett senkes betraktelig. Det kreves bare at statens utgifter senkes tilsvarende. Det kan blant annet gjøres ved å senke kvaliteten på velferdssamfunnet våres.
Fullt mulig, men ikke noe folk flest ønsker....?

Sånn er det også med landbrukspolitikken.

Fullt mulig å kutte alle overføringer der. Blir ikke mange bøndene igjen da, men vi kan importere mat fra utlandet. Hvorfor beholde landbruket i Norge da?

Noen argumenter er:
Være selvforsynt med mat
Bevare befolkningen i bygdenorge
Holde kulturlandskapet i hevd
Ha kontroll på produksjonen av mat (hva tilsettes etc)

Det er kanskje rundt 50.000 bønder i Norge i dag (en stund siden jeg fulgte med på tallene). Mange av disse bor på steder ingen skulle tru at nokon kunne bu, og har en snittalder som gjør det vanskelig med omstilling.

Jeg hører med til dem som mener at vi bør "koste" på oss et landbruk i Norge, ut fra de grunnene som er skissert ovenfor. Jeg tror ikke vi er tjent med avfolking av bygdene, eller være avhengig av importert mat. Det kan fungere bra i dag - men ingen kan spå om framtiden.
Det som imidlertid er sikkert er at om landbruket reduseres så kraftig som det ville blitt i et fritt marked, så vil det ikke være mulig å få det på bena igjen om behovet skulle komme en gang i framtiden.

Personlig syns jeg det er mye annet å fokusere på enn akkurat biff prisene. :)

Hifi f.eks.. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Hvis alle konkurransebarrierer skulle fjernes ville vi fått problemer alle sammen. Fri flyt av arbeidskraft ville bety at enhver jobb kunne fylles med en som er billigere enn deg, og med norske lønninger ville alle enten måtte gå ned i lønn eller miste jobben.

G

Gjestemedlem

Gjest
topline skrev:
Fullt mulig å kutte alle overføringer der. Blir ikke mange bøndene igjen da, men vi kan importere mat fra utlandet. Hvorfor beholde landbruket i Norge da?

Noen argumenter er:
Være selvforsynt med mat
Jeg ser ikke selvberging som noe poeng i det hele tatt når man kan handle med omverdenen i stedet. Vi selger filsk og sjømat til hele verden, og vi bør på samme måten importere annen mat fra hele verden.

Bevare befolkningen i bygdenorge
Man kan gjerne subsisidere distrikter, bønder og landbruk. Men det jeg ikke liker er tollmurene som hindrer import.

Holde kulturlandskapet i hevd
Betal gjerne penger til bøndene som i dag for å pynte litt for turistene.. men dette er ingen motsetning til å fjerne tollmurene for landbruksprodukter.

Ha kontroll på produksjonen av mat (hva tilsettes etc)
Man skal ha de samme regler for det som selges. Hvor det er produsert er likegyldig. Det er ingen verdens ting annet enn billig propaganda som tisier at ikke importert mat er like god og sunn som hjemlig produsert. EU har et godt og strengt regelverk på det meste av landbruksprodukter, og mye av kjøtt og slikt som importeres andre stdere fra er rent økologisk. Det er en myte at norsk mat på noen måte er sunnere eller mindre giftig enn importert mat.

Det er kanskje rundt 50.000 bønder i Norge i dag (en stund siden jeg fulgte med på tallene). Mange av disse bor på steder ingen skulle tru at nokon kunne bu, og har en snittalder som gjør det vanskelig med omstilling.
Jojo. men det rettferdiggjør ikke at de andre 4.950.000 nordmennene skal betale dobbel pris for maten. Send gjerne penger til Guttorn i Uren Luren slik at han kan dyreke sine mandelpoteter og strigle sine geiter, men la ikke det hindre butikkene og også selge biff fra Argentina og kylling fra Bresse.

Jeg hører med til dem som mener at vi bør "koste" på oss et landbruk i Norge, ut fra de grunnene som er skissert ovenfor. Jeg tror ikke vi er tjent med avfolking av bygdene, eller være avhengig av importert mat. Det kan fungere bra i dag - men ingen kan spå om framtiden.
Nei det kan være like viktig i fremtiden å ha gode solide handelsforbindelser som det er å satse på selvberging til enhvær pris.

Det som imidlertid er sikkert er at om landbruket reduseres så kraftig som det ville blitt i et fritt marked, så vil det ikke være mulig å få det på bena igjen om behovet skulle komme en gang i framtiden.
Så trenger vi vel heller ikke så mange av dem. De store brukene som produserer volumet som kan bli nødvendig hvsi skremselspropagandaen slår til, vil nok bestå. Men om ikke der er liv laga for Guttorm å leve av 8 kyr i et fjøs på landet.. så vil ikke dette volumet utgjøre noen forskjell i det hele tatt. Vi klarer alltid å omstille oss hvis det blir behov for det.

Personlig syns jeg det er mye annet å fokusere på enn akkurat biff prisene. :)

Hifi f.eks.. ;D
Jo men hadde du vært like fornøyd om det var en tilsvarende toll på hifi som på biff da. Det ville jo også sikret norske produsenter? Hvorfor er det bare bøndene som skal skjemes.. hvorfor ikke elektronikkprodusenter i distriktene også? Mange grupper som kunne tenkt seg dette ja.

Det er mange topp produkter i norsk landbruk, og jeg er helt overbevist om at norsk landbruk vil klare seg godt selv om de ikke skulle være like skjermet mot konkurranse som i dag. Når man ser på hvor inngrodde nordmenn er i sine matvaner og hvor vanskelig det er å introdusere et nytt produkt, så tror jeg de fleste av bøndene har lite å frykte.

Men for all del, det er egentlig ikke noe stor og viktig sak for meg. Og skal jeg sammenligne norske butikker med dem her nede som jeg er nå i Tyrkia f.eks. så har vi et like godt utvalg hjemme, og import er ikke noe rimelig her heller. Så jeg skal ikke svartmale situasjonen i Norge på noen måte. Men jeg skulle ønske at hensynet til forbrukerene ble satt litt høyere enn hensynet til bondeorganisasjonene og landbrukskartellene hjemme.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Hvis alle konkurransebarrierer skulle fjernes ville vi fått problemer alle sammen. Fri flyt av arbeidskraft ville bety at enhver jobb kunne fylles med en som er billigere enn deg, og med norske lønninger ville alle enten måtte gå ned i lønn eller miste jobben.
Så hvorfor er du fremdeles i jobb da, og ikke erstattet av en polakk eller litauer allerede?

Vi har allerede fri fryt av arbeidskraft i hele EU/EØS, og vi har aldri noensinne hatt lavere arbeidsledighet.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Det er likegyldig om man går ned i lønn når kostnadsnivået reduseres tilsvarende. Det er ingen grunn til at Norge skal ha et kunstig høyt lønns- og kostnadsnivå i forhold til andre europeiske land, ja rent bortsett fra at vi tydeligvis trenger å fø en gigant av en stat som kan detaljstyre alle aspekter av folks liv fra krybbe til grav. Og hvis Ola fra Lia mister jobben til fordel for Václav fra Lodz, hva så? Hvorfor er det negativt? Hvorfor er det mer synd på Ola enn Václav? Snakk om skinnhellig "solidaritet" fra hyklerne på venstresida; at den andre og tredje verden tar noe av verdiskapningen og arbeidsplassene fra den første verden er faktisk BRA. De trenger den mer! Og det er mer "solidaritet" i å kjøpe biff fra Argentina istedet for Stange, enn det er å i kaste u-hjelp etter en korrupt general som bruker pengene på bling-bling til seg selv.

Hvis folk vil ha høyere lønn så får de skaffe seg etterspurt kompetanse og gjøre seg selv til noe mer enn dosere. Ække synd på de som lemper ansvaret for egen velferd over på andre og roper på politikerne hver gang de ikke får det de vil ha.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
Det er likegyldig om man går ned i lønn når kostnadsnivået reduseres tilsvarende. Det er ingen grunn til at Norge skal ha et kunstig høyt lønns- og kostnadsnivå i forhold til andre europeiske land, ja rent bortsett fra at vi tydeligvis trenger å fø en gigant av en stat som kan detaljstyre alle aspekter av folks liv fra krybbe til grav. Og hvis Ola fra Lia mister jobben til fordel for Václav fra Lodz, hva så? Hvorfor er det negativt? Hvorfor er det mer synd på Ola enn Václav? Snakk om skinnhellig "solidaritet" fra hyklerne på venstresida; at den andre og tredje verden tar noe av verdiskapningen og arbeidsplassene fra den første verden er faktisk BRA. De trenger den mer! Og det er mer "solidaritet" i å kjøpe biff fra Argentina istedet for Stange, enn det er å i kaste u-hjelp etter en korrupt general som bruker pengene på bling-bling til seg selv.

Hvis folk vil ha høyere lønn så får de skaffe seg etterspurt kompetanse og gjøre seg selv til noe mer enn dosere. Ække synd på de som lemper ansvaret for egen velferd over på andre og roper på politikerne hver gang de ikke får det de vil ha.
Om du tror slike forandringer går smertefritt så se hva som skjedde etter at muren falt. Mye nød og elendighet, og nå vekkes gamle autoritære trekk til live. Folk liker ikke å miste jobben, og bli fattige, og det får konsekvenser i et demokrati.

S

Slubbert

Gjest
Ja ting har blitt så mye verre etter at muren falt...

Å hive u-hjelp etter den tredje verden men holde de utenfor markedene er det verste hykleriet som kan tenkes. "Her Bongo fra Kongo, skal du få penger til å utdanne deg, men prøv faen ikke å ta jobbene fra oss! Kjenn din plass, du skal sitte på kné og trygle om u-hjelp, ikke snakk om at du skal få lov til å bygge deg opp din egen geskjeft." Vernetoll er rasisme, og Norge er verst i klassen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Regner med at du ser fremveksten av den (for) sterke statsmakten i Russland...

Om du er demokrat ser du også problemet med å styre en økonomi etter de linjene du skisserer..

Topp Bunn